اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

مبروك يا بوحميد لا لا لا ده انت بجد قاهر الايلتس

بس إيه يا عم الدرجات النار دي اوعدنا ياااااااارب

إديني يا ابو سيف بقي الزبد أنا داخل اخر الشهر وعابر 2 هاي 2 موديريت بس

المهم اكتر شئ عاجبني 9 بتاعت الريدينج دي اللي مكايفاني هيا الريتنج

علي العموم الف مبروك ومستني النصائح والبراشيم لول

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا سلام عليك يا بوحميد يا جااااااااااامد .... لعيييييييب يا ابني والله

للمرة الثانية تؤكد الرقم القياسي وتحافظ على لقبك (قاهر الأيلتس) ... بس المرة دي غيييييير ... المره دي انتصار بالضربة القاضية على الأيلتس أكاديميك ابن عم المدعو جينرال sport_box.gif

والسكور كالتالي

Listening 8.5

Reading 9

Writing 7.5

Speaking 7

Overall Band 8

وجون وجون وجون gora.gif

باركولي يا رجاله 110.gif

الف مبروك يااحمد باشا والله سكور ممتاز جدا, خصوصا انه فى الاكاديمك الاصعب كتير من الجنيرال, وربنا يوفقك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الف مبروك يااحمد باشا والله سكور ممتاز جدا, خصوصا انه فى الاكاديمك الاصعب كتير من الجنيرال, وربنا يوفقك ان شاء الله

الله يبارك في حضرتك وعقبال جميع المتقدمين

مبروك يا بوحميد لا لا لا ده انت بجد قاهر الايلتس بس إيه يا عم الدرجات النار دي اوعدنا ياااااااارب

الله يبارك فيك يا استاذ عمرو ... وإن شاء الله نبارك لك انت كمان قريب

أما بخصوص الاستعداد للامتحان ... فأنا عندي نظرية كده ما بتعجبش ناس كثير ... وهي إن السكور اللي بتجيبه في الامتحان بيعتمد بالدرجة الأكبر على مستواك في اللغة اللي بتكتسبه من خلال دراستك وتعاملك في شغلك وحياتك ... وإنك مهما اتدربت على حل الامتحان فده هيفرق معاك نص درجة أو درجة واحدة بالكثير طالما مستواك في اللغة زي ما هو ... يعني لو مستواك 5 مثلا فمهما حليت امتحانات وتدريبات فصعب جدا تجيب أكثر من 6

وبالتالي فإن الطريقة الصحيحة للحصول على سكور عالي هي في تنمية مهاراتك اللغوية عن طريق كورسات (كورسات انجليزي مش كورسات أيلتس) أو تدريب ذاتي (حفظ كلمات - قراءة - كتابة - استخدام انجليزي في التخاطب ... الخ) ... ثم قبل الامتحان بأسبوعين ولا ثلاثة ابتدي اشتغل من كتب كامبريدج علشان تتعود على نوعية الأسئلة والتريكات اللي في الامتحان وطبعا لازم الثقة والتركيز لإن ده امتحان أعصاب

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أنا أخيرا حجزت يوم 21\8 في الرياض :rolleyes: , دعواتكم وأي نصائح غالية عشان أنا مرعوبة ونفسي أجيب درجات عاليه من أول مره. :unsure: :

أنا محتاجة أجيب "هاي" في كل المجالات bv:-wst::

كمان أنا لاحظت إن الأسئلة بتاعة ال"ريدينج" اللي بتكون صح أم خطأ أم غير مذكور.. غالبا بأخطئ فيها.. فإذا حد عنده نصيحة بخصوص الحكاية دي بالذات .. ربنا يكرمه يا رب ويقولها لي..

أنا قرأت كتاب ال"ايلتس سيكرتس" وكتاب "أيس ذا ايلتس" .. وفيه حاجات كتير فيهم ساعدتني.. هل فيه كتب تانية بالشكل ده حد يعرفها وتكون كويسه ؟

أي نصائح تانية بالله عليكم ..؟ B)

ربنا يوفقك ... هاي في كل المجالات صعب لكن مش مستحيل ... أنا شخصيا جبتها السنة اللي فاتت

بالنسبة لأسئلة الريدنج (صح - خطأ - غير مذكور) لازم تقري الجزء من القطعة اللي فيه المعلومة مرة ثانيه وبتأني ... لو المعلومة مذكورة صراحة تبقى صح أو غلط (حسب المذكور) ... لو مش مذكورة صراحة تبقى (غير مذكور) ... ما تحاوليش تستنتجي

أحسن كتب هي الستة كتب للامتحان من كامبردج ... كل كتاب فيه 4 امتحانات كاملة ... وهناك أيضا كتاب للـ Vocabulary وكتاب للـ grammar من كامبريدج برضه ... الكتب دي كفاية جدا للاستعداد للامتحان

ماشاء الله يا د\ أحمد.. clp:: عقبالي أنا كمان .. يارب..

أنا بحاول أحل كل يوم من كتب كامبريدج دي على قد ما أقدر.. عشان غالبا الأولاد بيقاطعوني..بترسي في الغالب على نصف امتحان كده.. لكن لسه مبصتش في كتاب الفوكابلاري أو الجرامار (هل هما فعلا مهمين؟).. أساسا, مش لاقية بتاع الجرامار اون لاين.. ممكن إذا تعرف ألاقيه فين أون لاين تساعدني؟

طيب, وهو حضرتك كنت بتذاكر من الكتب دي بس ولوحدك وإلا أخذت كورس.. ومستواك أساسا في الانجليزي إيه؟

أنا في ثانوية عامة نقصت درجة واحدة بس في الانجليزي.. لكن ده كان زمااااااان بقالي كتير أوي مستخدمتوش

يا مسهل يا رب :)

اختي العزيزة انا انشاء الله داخل الامتحان بتاع 21\8 برضه اهم شئ فى الايليتس هوا البراكتس (practice) و الكتب بتاعت الامتحانات خير مثال على كده بالنسبه للجرامر و الكلمات لازم يكون عندك حصيله محترمه بالذات عشان الكتابه (writing test)

ممكن تستخدمي الموقع اللي موجود ده و كمان انصحك بموقع bbc للاخبار انا لما كنت فى مصر من 3 او 4 سنين و كنت باخد كورس فى المعهد البريطاني كنا دايما بنعمل كده عشان ندرب .

غير كده انا ليا زمايلي دخلوا الامتحان مؤخرا من شهرين تقريبا و قالولي الامتحان تمام قوي و اهم شئ تركز لانك لو فقدت تركيزك بتكون مشكله و لازم قراءه الاسئله قبل الاجابه و تحديد المطلوب من كطل سؤال عشان تسهلك البحث عن الاجابه لو عايزة كورس و انا شايف ان لو مستواك تمام مش محتاجاه عندنا فى السعوديه المعهد البريطاني 18 ساعه فى شهر 1200 ريال

او ممكن ادلك على موقع على النت بيديك الكورس اون لاين برده كويس و فى امتحانات الشهر تقريبا ب 50 دولار او اقل شويه ممكن اتأكدلك لو عايزةز

غير كده انا شايف ان ثقتك فى الله اولا و بعدين فى نفسك هيا اساس النجاح فى الامتحان و ربنا يوفقنا جميعا

عمرو

شكرا يا أستاذ عمرو وربنا يوفقك إن شاء الله وتجيب أعلى درجات.. هو حضرتك في الرياض برده؟..

أنا ابتديت برده أبص في كتاب الفوكابلاري ده.. لكن الجرامر لسه مش عندي.. مش لاقياه على النت..

بالنسبة للكورس..شكرا والله فكرة كورس اون لاين دي ممتازة.. لكن أعتقد إني هعتمد على نفسي وخلاص عشان الوقت أضيق بيتهيألي من إني آخذ كورس .. عشان أعتقد إن كده كده الواحد لازم يتدرب.. فبالتالي هحاول أستغل وقتي في التدريب..

هو فعلا لما الواحد بيركز في البيت بيجيب نتائج معقولة .. لكن المشكلة التانية في الامتحان..أنا دائما بتخض كده وبلخبط في الامتحان..

..

بس أنا عندي سؤال مهم.. هما بيعطونا أوراق الاستماع والكتابة والقراءة مع بعض ويأخذوهم في نهاية مدة الامتحان.. يعني بعد ساعتين ونص.. وإلا بعد كل جزء بيأخذوا الورق.. بحيث إن الوقت إذا سرق الواحد في جزء .. يقدر يعوضه في اللي بعده وإلا لازم كل جزء محدد بالمدة بتاعته؟

سؤال تاني.. هو الاستماع بيكون من خلال سماعات والا مفتوح؟

رابط هذا التعليق

يا سلام عليك يا بوحميد يا جااااااااااامد .... لعيييييييب يا ابني والله

للمرة الثانية تؤكد الرقم القياسي وتحافظ على لقبك (قاهر الأيلتس) ... بس المرة دي غيييييير ... المره دي انتصار بالضربة القاضية على الأيلتس أكاديميك ابن عم المدعو جينرال sport_box.gif

والسكور كالتالي

Listening 8.5

Reading 9

Writing 7.5

Speaking 7

Overall Band 8

وجون وجون وجون gora.gif

باركولي يا رجاله 110.gif

برافو عليك والله .. وعقبالناااااااااااااااا

:))))))) bv:- bv:- bv:- bv:-

تم تعديل بواسطة basmalahh
رابط هذا التعليق

أنا أخيرا حجزت يوم 21\8 في الرياض :rolleyes: , دعواتكم وأي نصائح غالية عشان أنا مرعوبة ونفسي أجيب درجات عاليه من أول مره. :unsure: :

أنا محتاجة أجيب "هاي" في كل المجالات bv:-wst::

كمان أنا لاحظت إن الأسئلة بتاعة ال"ريدينج" اللي بتكون صح أم خطأ أم غير مذكور.. غالبا بأخطئ فيها.. فإذا حد عنده نصيحة بخصوص الحكاية دي بالذات .. ربنا يكرمه يا رب ويقولها لي..

أنا قرأت كتاب ال"ايلتس سيكرتس" وكتاب "أيس ذا ايلتس" .. وفيه حاجات كتير فيهم ساعدتني.. هل فيه كتب تانية بالشكل ده حد يعرفها وتكون كويسه ؟

أي نصائح تانية بالله عليكم ..؟ B)

ربنا يوفقك ... هاي في كل المجالات صعب لكن مش مستحيل ... أنا شخصيا جبتها السنة اللي فاتت

بالنسبة لأسئلة الريدنج (صح - خطأ - غير مذكور) لازم تقري الجزء من القطعة اللي فيه المعلومة مرة ثانيه وبتأني ... لو المعلومة مذكورة صراحة تبقى صح أو غلط (حسب المذكور) ... لو مش مذكورة صراحة تبقى (غير مذكور) ... ما تحاوليش تستنتجي

أحسن كتب هي الستة كتب للامتحان من كامبردج ... كل كتاب فيه 4 امتحانات كاملة ... وهناك أيضا كتاب للـ Vocabulary وكتاب للـ grammar من كامبريدج برضه ... الكتب دي كفاية جدا للاستعداد للامتحان

ماشاء الله يا د\ أحمد.. clp:: عقبالي أنا كمان .. يارب..

أنا بحاول أحل كل يوم من كتب كامبريدج دي على قد ما أقدر.. عشان غالبا الأولاد بيقاطعوني..بترسي في الغالب على نصف امتحان كده.. لكن لسه مبصتش في كتاب الفوكابلاري أو الجرامار (هل هما فعلا مهمين؟).. أساسا, مش لاقية بتاع الجرامار اون لاين.. ممكن إذا تعرف ألاقيه فين أون لاين تساعدني؟

طيب, وهو حضرتك كنت بتذاكر من الكتب دي بس ولوحدك وإلا أخذت كورس.. ومستواك أساسا في الانجليزي إيه؟

أنا في ثانوية عامة نقصت درجة واحدة بس في الانجليزي.. لكن ده كان زمااااااان بقالي كتير أوي مستخدمتوش

يا مسهل يا رب :)

اختي العزيزة انا انشاء الله داخل الامتحان بتاع 21\8 برضه اهم شئ فى الايليتس هوا البراكتس (practice) و الكتب بتاعت الامتحانات خير مثال على كده بالنسبه للجرامر و الكلمات لازم يكون عندك حصيله محترمه بالذات عشان الكتابه (writing test)

ممكن تستخدمي الموقع اللي موجود ده و كمان انصحك بموقع bbc للاخبار انا لما كنت فى مصر من 3 او 4 سنين و كنت باخد كورس فى المعهد البريطاني كنا دايما بنعمل كده عشان ندرب .

غير كده انا ليا زمايلي دخلوا الامتحان مؤخرا من شهرين تقريبا و قالولي الامتحان تمام قوي و اهم شئ تركز لانك لو فقدت تركيزك بتكون مشكله و لازم قراءه الاسئله قبل الاجابه و تحديد المطلوب من كطل سؤال عشان تسهلك البحث عن الاجابه لو عايزة كورس و انا شايف ان لو مستواك تمام مش محتاجاه عندنا فى السعوديه المعهد البريطاني 18 ساعه فى شهر 1200 ريال

او ممكن ادلك على موقع على النت بيديك الكورس اون لاين برده كويس و فى امتحانات الشهر تقريبا ب 50 دولار او اقل شويه ممكن اتأكدلك لو عايزةز

غير كده انا شايف ان ثقتك فى الله اولا و بعدين فى نفسك هيا اساس النجاح فى الامتحان و ربنا يوفقنا جميعا

عمرو

شكرا يا أستاذ عمرو وربنا يوفقك إن شاء الله وتجيب أعلى درجات.. هو حضرتك في الرياض برده؟..

أنا ابتديت برده أبص في كتاب الفوكابلاري ده.. لكن الجرامر لسه مش عندي.. مش لاقياه على النت..

بالنسبة للكورس..شكرا والله فكرة كورس اون لاين دي ممتازة.. لكن أعتقد إني هعتمد على نفسي وخلاص عشان الوقت أضيق بيتهيألي من إني آخذ كورس .. عشان أعتقد إن كده كده الواحد لازم يتدرب.. فبالتالي هحاول أستغل وقتي في التدريب..

هو فعلا لما الواحد بيركز في البيت بيجيب نتائج معقولة .. لكن المشكلة التانية في الامتحان..أنا دائما بتخض كده وبلخبط في الامتحان..

..

بس أنا عندي سؤال مهم.. هما بيعطونا أوراق الاستماع والكتابة والقراءة مع بعض ويأخذوهم في نهاية مدة الامتحان.. يعني بعد ساعتين ونص.. وإلا بعد كل جزء بيأخذوا الورق.. بحيث إن الوقت إذا سرق الواحد في جزء .. يقدر يعوضه في اللي بعده وإلا لازم كل جزء محدد بالمدة بتاعته؟

الصراحه انا مقدرش افتي فى حاجه زي كده انا مدخلتش الامتحان فى السعوديه قبل كده

بس اعتقد ان كل امتحان ملتزمين بالوقت و قى سماعات اكيد ...... ان شاء الله ربنا يوفق بس زي ما الاستاذ احمد قال الكلمات و المواضيع اهم شئ حاولي تقري كتير و تتفرجي و تسمعي افلام بقي مسلسلات تتكلمي مع حد المهم التمرين الامتحان ما فيهوش خضه و لا حاجه و ربنا يكرمنا جميعا

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

الله يبارك في حضرتك وعقبال جميع المتقدمين

مبروك يا بوحميد لا لا لا ده انت بجد قاهر الايلتس بس إيه يا عم الدرجات النار دي اوعدنا ياااااااارب

الله يبارك فيك يا استاذ عمرو ... وإن شاء الله نبارك لك انت كمان قريب

أما بخصوص الاستعداد للامتحان ... فأنا عندي نظرية كده ما بتعجبش ناس كثير ... وهي إن السكور اللي بتجيبه في الامتحان بيعتمد بالدرجة الأكبر على مستواك في اللغة اللي بتكتسبه من خلال دراستك وتعاملك في شغلك وحياتك ... وإنك مهما اتدربت على حل الامتحان فده هيفرق معاك نص درجة أو درجة واحدة بالكثير طالما مستواك في اللغة زي ما هو ... يعني لو مستواك 5 مثلا فمهما حليت امتحانات وتدريبات فصعب جدا تجيب أكثر من 6

وبالتالي فإن الطريقة الصحيحة للحصول على سكور عالي هي في تنمية مهاراتك اللغوية عن طريق كورسات (كورسات انجليزي مش كورسات أيلتس) أو تدريب ذاتي (حفظ كلمات - قراءة - كتابة - استخدام انجليزي في التخاطب ... الخ) ... ثم قبل الامتحان بأسبوعين ولا ثلاثة ابتدي اشتغل من كتب كامبريدج علشان تتعود على نوعية الأسئلة والتريكات اللي في الامتحان وطبعا لازم الثقة والتركيز لإن ده امتحان أعصاب

حبيبي قلبي

مبروك تاني يا عم احمد و ان شاء الله موفق و الله انا فى الانجليزي تمام و شغال مع ناس اجانب و كله زي الفل بس تخيل مشكلتي فى ايه ؟؟؟؟؟ الريدنج

انا حليت من كامبردج الاستماع غالبا فوق 30 طبعا الكتابه و التحدث ده تقديري للمصحح بس ربك يكرم

الريدنج بقي قارفني دايما بزهق و فوت القطعه و اخش على الاسئله و ادور على الاجابه لو اضبط الحته دي هيظبط معايا الامتحان انشاء الله .....

شكرا يا مان لاهتمامك و مستنين نسمع عنك اخبار حلوة دايما ان شاء الله

عمرو

رابط هذا التعليق

أيووووووووووووه,

مبروك أحمد باشا,

وأنا معاك في نظريتك بالنسبة لكفائة اللغة.

أمير,,,

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

mabroooooooooooooooooooooooooooooooooooooook

ابو حميد الف الف مبروك

انا ان شاء الله نتيجتي تظهر في يوم 12 اغسطس

اليوم الامتحان كان سهل وجميل وكان مجموعة عددها كويس من المصريين

ربنا يوفق الجميع

انتظروا اللواء كازا و نتيجته كلاكيت ثالث مرة

بعد اسبوعين

الى اللقاء

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

موفق بإذن الله وتجيب 9999 :))))

ابو حميد الف الف مبروك

ربنا يوفق الجميع

بعد اسبوعين

الى اللقاء

رابط هذا التعليق

موفق بإذن الله وتجيب 9999 :))))

ابو حميد الف الف مبروك

ربنا يوفق الجميع

بعد اسبوعين

الى اللقاء

شكرا جزيلا على الدعوة الحلوة دي :)

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

قلت لزوجي يمتحني في ال"سبيكينج" ويقيمني..

قام اداني 6.5 وقاللي وده أنا كده كارمك كمان عشان أنت مراتي

:cry1: :cry1: :cry:

والامتحان فاضل عليه أقل من 3 أسابيع..

حد عنده نصائح سبيكينج....

أنا المفروض أجيب فيه هاي :ok:

رابط هذا التعليق

ابو حميد الف الف مبروك

ربنا يوفق الجميع

بعد اسبوعين

الى اللقاء

الله يبارك فيك يا كازا باشا

وإن شاء الله المره دي تجيب النتيجه اللي انت عايزها

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الثقه بالله ثم بنفسك مش اكتر من كده الموضوع عادي اتكلمي عادي زي ماتكوني بتتكلمي مع زوجك و ان شاء الله تجيبي 7 مش 6.5

و كمان حاولي تجاوبي على الاسئله مع نفسك بالذات الجزء التاني يعني امتحني نفسك من الاخر

عمرو

رابط هذا التعليق

..

الصراحه انا مقدرش افتي فى حاجه زي كده انا مدخلتش الامتحان فى السعوديه قبل كده

بس اعتقد ان كل امتحان ملتزمين بالوقت و قى سماعات اكيد ...... ان شاء الله ربنا يوفق بس زي ما الاستاذ احمد قال الكلمات و المواضيع اهم شئ حاولي تقري كتير و تتفرجي و تسمعي افلام بقي مسلسلات تتكلمي مع حد المهم التمرين الامتحان ما فيهوش خضه و لا حاجه و ربنا يكرمنا جميعا

عمرو

سلام عليكم اولا

منور يا عمور ومنورة يا اختى العزيزة

بصو يااخوانا انا عارف نظام الايلتس هنا فى السعوديه وعاوز اكلمكم فى نقطتين مهمين جدا حسب خبرتى المتواضعه يعنى :Icecream:

اولاً : بخصوص الكورس بتاع البريتش اللى هو تحضير للايلتس ده كورس فاشل فاشل من وجهه نظرى ومالوش اى لازمه خالص لان كل اللى بتاخدوة فى الكورس هو انه 4 مرات على مدار شهر يعنى كل اسبوع 4 ساعات بتوتال 16 ساعه

والاربع لكتشرز كل مرة بتكلم فيهم عن قسم من اقسام الامتحان يعنى مرة ريدنج وبيشرح فيها شكل الامتحان بيكون ازاى ومرة اللسننج وبيشغلكم شريط عشان يوريكم النظام ماشى ازاى وطبعا كل الكلام ده معروف يعنى مالوش لازمه تضيعوا وقتكم وفلوسكم عشان تعرفوا شكل الامتحان ومدة الاجابه والكلام اللى هو واضح وضوح الشمس mu:::

ثانيا: بخصوص الاختبار لو انتم هاتمتحنوا فى البرتش كونسل نفسه هايكون اللسننح بالسماعات يعنى كل واحد ليه هيدفون خاص بيه وطبعا ده شىء ممتاز جدا عشان التركيز اما لو امتحانكم هايكون فى فندق يبقى بنسبه اكيده انه هايكون مشغلين نظام صوت مفتوح حاجه كده شبه سماعات الدى جى st):

ثالثا: ركزوا فى الكلمتين دول مهمين

فى حاجه اسمها بوكليت وحاجه اسمها انسر شيت

البوكليت ده هو اللى فيه الاسئله شبه واماكن الاجابات يعنى زى ورق كتب الكامبردج ولكن ده مالهوش لازمه غير عشان تكتبو فيه الاجابات وبعدين تنقلوها فى الاخر خالص فى الانسر شيت والفورمه دى موجوده فى كتب الكامبردج بس المهم بقه تفهموا اللى جاى كويس po::

قسم اللسننج الاولانى طبعا بيدولك 10 دقايق بعد ماتخلص اسطوانه الاسئله عشان تنقلو اجاباتكم من البوكليت للانسر شيت ودى فترة كويسه بس المهم الانجاز فى النقل وعدم اللخبطه فى الترتيب ha) يعنى تركيز تام عشان متقلش اجابه فى مكان تانى وفى الاخر تلاقيهم ناقصين وواحده وساعتها تكتشف انك فوت اجابه وعملت ترتيب غلط mf_p:

النقطه التانيه المهمه

الريدنج تانى قسم مفيش 10 دقايق لنقل الاجابه يعنى المده ساعه بس وتكون خلال الساعه نقلت اجوبتك كلها اللى هما 40 اجابه فى الانسر شيت واوعى تفتكر ان فى 10 دقايق لنقل الاجوبه لاحسن هاياخدوا الورق وانتم لسه منقلتوش وساعتها هاتوكن اجابتكم بالصلاه على النبى wst:: زيرووووو

يارب تكون الكام نقطه دول افادوا بعض الاخوة هنا او يكونوا مالهمش لازمه بس انا حسيت انهم مهمين جدا

اكرم

الأشجار لاتموت إلا وهي واقفة.....

...

رابط هذا التعليق

تمام كده يا أكرم باشا ... وعاوز أضيف نقطة للإجابة على السؤال الخاص بوقت الإجابة على أجزاء الامتحان

أوراق الامتحان مش بتاخذوها كلها مع بعضها لا يتاخذوا كل جزء لوحده وبيتسحب منكم في نهاية الوقت المخصص له ... يعني ما ينفعش تستغل وقت جزء في استكمال الجزء الثاني

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أضيف نقطة كمان يا شباب,

في الاستماع, اللي تفوته نقطة يسيبها و مش يضيع وقت فيها, وف الأخر أثناء النقل يكتب فيها أي حاجة, لكن ما تسيبش الصوت شغال و تقعد تفكر ف سؤال فات.

تم تعديل بواسطة amirmorkos

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

أكيد أفادونا،شكرا يا أستاذ أكرم ..أنا امتحاني هيكون في فندق .

وإذا افتكرت حاجه تآنية ضروري تقول لنا ..

أنا كده أدرب من غير سماعات ..

طيب وحضرتك كنت جبت كام فيه يا ترى؟

رابط هذا التعليق

أكيد أفادونا،شكرا يا أستاذ أكرم ..أنا امتحاني هيكون في فندق .

وإذا افتكرت حاجه تآنية ضروري تقول لنا ..

أنا كده أدرب من غير سماعات ..

طيب وحضرتك كنت جبت كام فيه يا ترى؟

رابط هذا التعليق

الثقه بالله ثم بنفسك مش اكتر من كده الموضوع عادي اتكلمي عادي زي ماتكوني بتتكلمي مع زوجك و ان شاء الله تجيبي 7 مش 6.5

و كمان حاولي تجاوبي على الاسئله مع نفسك بالذات الجزء التاني يعني امتحني نفسك من الاخر

عمرو

ربنا يكرمك يا أستاذ عمرو.. وتعمل كويس أوي.. عشان أنت بتشجعني كده.. أنا والله محتاجة التشجيع ده..

قلتلهم في البيت شجعوني.. قالولي " بيب بيب يللا" :lol: :lol:

أنا فعلا بحاول أمتحن نفسي فيه وبلاقي إني بلخبط شويه.. فمش ببقى عارفه كده الممتحن يديني كام .. (عشان كده كنت طلبت من جوزي يقيمني)... على العموم.. أنا اتشجعت بكلامكم والأولاد نايمين أهو شويه.. وأنا رايحه أذاكر أهو.. ورايا مذاكرة كتيييييييييييييير :) bv:-

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...