اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دجاج كنتاكى !!!

om marawan

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=HP8Q7ZN1IkQ...feature=related

اللينك ده جالى على الايميل عن طرق التعامل مع الدجاج اللى بيستخدم فى مطاعم كنتاكى ويمكن يكون الموضوع نوقش قبل كده فى المحاورات ..مش عارفة

الايميل بيذكر كمان الحملة الى مقاطعة المطاعم دى من قبل الأمريكان للطرق الوحشية اللى بيتم التعامل بيها مع الدجاج المستخدم

الحقيقة الموضوع خلانى أقرر انى ماشتريش غير زى زمان فرخة مدبوحة قصاد عينى :lol: بجد لنى شكيت فى كل انواع الفراخ المجمدة

انا مش عاوزة أروج لشىء مش متاكدة منه فأرجو من الزملاء اللى عنده تفاصيل اكتر يفيدنا بيها

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

شوفى و انا بتصفح المحاورات ولمحت عنوان موضوعك كنت بتصفح موقع اليوتيوب و فاتحة لنك المقطع ده

صراحة عملية تعذيب و تنكيل بخلق الله بشعة فعلا

وانا اتعودت فى الحاجات دى انى آخد موقف محايد

الموضوع ممكن يكون حقيقى او دعاية سلبية من شركات منافسة

ليس هناك دليل واضح ان المقطع تم تصويره فى مزارع كنتاكى

للعلم سمعنا قبل كده انها مهجنة و معدلة وراثيا

تم تعديل بواسطة ~Heba~

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

الموضوع ممكن يكون حقيقى او دعاية سلبية من شركات منافسة

ليس هناك دليل واضح ان المقطع تم تصويره فى مزارع كنتاكى

للعلم سمعنا قبل كده انها مهجنة و معدلة وراثيا

بالظبط ياهبة والله مافيش دليل على انها فى شركة كنتاكى أو هى حتى المزارع الموردة للمنطقة العربية

ده غير ان موضوع الدعاية من الشركات المنافسة ده وارد جداااااا والموضوع بيوصل لشبه حرب اللى هو كل شىء مباح

الحقيقة انا كمان بيجيلى ايميلات كتييير اوى من النوع ده وباتجنب التطرق ليها او ارسالها لأى حد (فوروارد) عشان كده انا بأكد تانى انى ماعرفش مدى صحته ونشرته يمكن حد يكون عنده معاولمات من زملاءنا فى أمريكا عن الموضوع ده

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

يا جماعه بالعقل كده هل هذه الدجاج بتيجي من امريكا ...... يا جماعه هذه فراخ مصريه والمورد شركه داله في مصر والبطاطس فارم فريتس برضه انتج شركه داله

تم تعديل بواسطة علي البدري

بسم الله الرحمن الكريم

فَأَمَّا مَن طَغَى * وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا * فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى * وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ * وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى *

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بصراحة لولا الخلطة اقصد اللبخة بتاعتهم كانت تظهر الطعم الحقيقى للفراخ كنتاكى وبعدين لية الناس معظمها مش بتبص كويس الوراك تكون فيها بقع سوداء دليل الدماء ويتم تدبيلها وكرمشتها فلا تظهر الا كسواد بجوار العظم وبرضو الناس بتاكل احيانآ الناس بتاكل من كنتاكى علشان كنتاكى يعنى منظرة وتنسى وتتناسى التعرض للمواد المصنع منها الطعام ويجعلة عامر وتعيش مصر حرة مستقرة

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

أستمتع جدا بدجاج كنتاكى طوال الخمسة و الثلاثون سنة الماضية بل أطلب من زوجتى أحيانا طهو الدجاج بطريقة كنتاكى - طبعا هناك فارق يرجع لنوع التوابل - و أعرف طريقة إعداد دجاج كنتاكى.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

يتم تقطيع دجاجة كنتاكى - قبل الطهى - إلى تسع قطع بالضبط و يتم تتبيلها بما يسمى الخلطة السرية و هى نفس الخلطة فى مصر أو نيويورك أو موزمبيق ثم يتم طهيها فى قدور ضغط خاصة عند درجة حرارة معينة و لفترة محددة.

و تقوم الشركة بالتفتيش على مطاعمها بطريقة دورية للتأكد من تطبيق نفس الطريقة !! و قد لاحظت أن الطعم غير الذى تعودت ثم عرفت أن العاملين فى هذا المطعم تصرفوا من عندياتهم و غيروا فى طريقة الطهى و أظن وقتها تم تغيير كل العاملين فى المطعم.

كتبت ما سبق فقط لأوضح أن النجاح يتطلب عملا جادا و مستمرا

و للعلم ليس لى أى علاقة بمطاعم كنتاكى سوى أنى "أستطعمها"

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

يا جماعه بالعقل كده هل هذه الدجاج بتيجي من امريكا ...... يا جماعه هذه فراخ مصريه والمورد شركه داله في مصر والبطاطس فارم فريتس برضه انتج شركه داله

ملحوظة تستحق التقدير

طبعا اغلب دعوات المقاطعه تقابل بأن العاملين فى كنتاكى مصريين و اغلب ربحها بيروح لايدى مصرية و ده يدعونى للتسأؤل هل اللى عمل فرع كنتاكى هنا و هنا فى مصر اشترى مجرد الاسم و العلامة التجارية؟؟؟

بالنسبة لكوكاكولا المصانع فى مصر لها حق التعبئة و لا نعلم اين تصنع

كمان خلطة كنتاكى دى (بلاش الفراخ)مصنعه فى مصر و بايدى مصرية؟؟؟ ما هو كده يبقى المفروض اسمه الحج فرج الله مش الحج كنتاكى :D

أستمتع جدا بدجاج كنتاكى طوال الخمسة و الثلاثون سنة الماضية بل أطلب من زوجتى أحيانا طهو الدجاج بطريقة كنتاكى - طبعا هناك فارق يرجع لنوع التوابل - و أعرف طريقة إعداد دجاج كنتاكى.

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

استاذ عادل اسمحلى اغبط حضرتك على ثقتك العمياء فيها<<واضح ان حضرتك لا تعتقد فى نظرية المؤامرة

انا اى حاجة داخل فيها اسم امريكا مش بستريح لها

دا حتى تكنولوجيا مايكروسوفت اللى بدرسها مش مطمنة لها :)

طب بتدرسيها لييييه :D

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

أنا كنت من محبي كنتاكي بس لاحظت حاجة في السنوات الأخيرة ان الدجاج مش طبيعي خالص عامل زي الكلكيعة بالضبط لا طعم ولا لون ولا ريحة لولا التتبيلة اللي عليها مدياها شوية طعم ده مستحيل يبقى لحم دجاج طبيعي هو اقرب للشيء المصنع ، والله أعلم . مع ملاحظة اني بتكلم عن كنتاكي اللي في السعودية لأن كنتاكي مصر انا جربته مرة واحدة ولاقيته أفضل حالاً.

عفت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      صدور دجاج فيلية .. نشقها منت المنتصف لتكون رقيقة وتنضج بسرعة .. متبلة لمدة ساعة فى خل عنب .. ثم توع على النار فى قلاية مدهونة زيت زيتون .. كل وجه حوالى 4 دقائق .. ثم نضيف قطعة زبدة صغيرة مع خلطة من عصير العنب والخل البلسمك والشطة السائلة (كمية قليلة) فقط تكاد تحس .. ونكمل نضجها حتى يتكثف الصوص وتكون بالشكل المبين
    • 3
      طجين دجاج النهاردة اخيرا وبعد نص رمضان دخلت المطبخ بعد ما بطننا نشفت من اكل المطاع وعملت الاكلة دي ( طجين دجاج ) وصورتهابعد ما خلصتها بصراحة طعمها خطر والله حاجة كده فلة خالص الوصفة سهلة بس عايزة طول بال ربع كوب صغير زيت دجاجة مقطعة لاربعة اجزاء ( طبعا مع مراعاة وضع الدجاجة في ماء وخل وملح لمدة ربع ساعة بصلة متقطعة مكعبات صغيرة طماطم متقعطةمكعبات صغيرة ملعقة صغيرة كركم ملعقة صغيرة زنجبيل فلفل اسود ملح كل دول كده بيتحطوا في الحلة مع بعض مرة واحدة علي نار هادية وبعد 3 دقا
    • 0
      صدور دجاج متبلة بخل عنب مع ملح وفلفل أسود وزيت زيتون لمدة ساعتين ثم تطهى على نار قوية لمدة 7 دقائق مع بصل مقطع جوانح ثم يضاف قليل جدا من الفلفل الأحمر الحراق (حسب الرغبة) والفلفل الملون والريحان (المتاح كان مجفف) وشغال تمام تغطى القلاية لمدة دقيقتين ثم نقلبها ونغطيها لدقيقتين أخرى لمن يريدها ناضجة زيادة يمكنه اطالة وقت الطهى باضافة قليل من الماء كلما جفت بعد ان تطهى وتكسب هذا اللون الرائع نعها فى طبق التقدم ونبشر عليها بعضا من جبن الشيدر أو أى جبن مطبوخ آخر الذى يدوب جزئـيا بفعل سخونها ويعط
    • 7
      صدر دجاج كامل مخلى ومفرود كشريحة واحدة .. يتبل فى خل عنب وزبادى وعصير ليمون وزيت زيتون .. عند الطهى يضاف ثوم نفروم ناعم وتطهى فى قلاية لمدة 8 دقائق البطاطس متبلة بملح وفلفل اسود وزيت زيتون ثم تدخل المايكرويف لمدة 5 دقائق ثم توضع مع الصدر لثلاث دقائق لاكتساب نكهة الثوم وتتبيلة الدجاج
    • 0
      مش عارف اسميها ايه؟ صدر دجاج مقطع قطع صغيرة متبل بملح وخل وفلفل أسود وعصير ليمون .. وزيت زيتون .. يحمر فى زيت الزيتون حوالى 8 دقائق ثم يضاف الفلفل الملون .. ويضاف ملعقة من الخل البلسمك ويقلب حتى يتكثف قليلا.. وعند تمام النضج تضاف الكريمة الطازجة مع التقليب لمدة دقيقتين .. أفضل ما تقدم معه هو بطاطس مشوية أو مستوية على البخار لأنه مزيج متوافق تماما مع الكريمة .. قدمتها لنفسى مع ارز بستمى متحمر بس حسيت فيه شئ غريب مش ماشى مع الكريمة .. :wub:
  • أضف...