اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

" جايلك يا مونتريااااال ، يا مدينة الخيااااال !!! "

Recommended Posts

يلا بقي دلوقتي اقولكوا تصبحوا علي خير

والمرة الجاية نكمل باقي الصور

سلامي للجميع :roseop:

يا باب أيا مقفول .. امتى الدخول؟

صبرت ياما واللى يصبر ينــــول

دقيت سنين والرد يرجعلى : مين؟؟

لو كنت عارف مين أنا؟ ... كنت أقول

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

• الردود 180
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

جميل جدا بس ياحسرة تفصل بيننا وبين هذا الجمال القفار والبحار؟؟؟؟!

بطاقة شكر لكل الذين سقطوا من نظري ..لانهم بسقوطهم اتاحوا لي رؤية الأشياء بشكل اوضح

رابط هذا التعليق

:roseop:

:sad: Einestein :

بجد انا سعيدة جدا ان انطباعاتك لحد دلوقتى عن البلد ايجابية ويارب يهيأ لك كل خير

وماتنساش تقولنا على مستوى اللغة الفرنسية اللى هاتبدا منه علشان نشجعك دايما على الاستمرار لحد ما تبقى كيبيكواه اصلى

:D

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

يلا صوره لسمك المقطع الي خايف منوا , صور رائعه وجميله

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

وانت من اهل الخير

ربنا يسعدك كمان وكمان

و لازم تبدأ مذاكره عشان خلاص الوقت بيجرى

انا خلاص معتمد على الله ثم عليك فى موضوع الامتحان

ولا ايييييييييييييييييييييييييييه

أخوك

medopharm

تم تعديل بواسطة medopharm
رابط هذا التعليق

الحمد لله يا أينيشتين انك بخير و سلام و يا رب ربنا يوفقك في امتحان

الفرنساوي و في الشغل كمان .

ايه يا عم بس الصور الجميله و الرائعه دي ربنا يسعدك فيها

ويجعلنا من أهلها قول يا رب

في انتظار المزيد عنك و عن كندا و ان شاء الله كله يكون جميل

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

ازيكم شا شباب مصر الكندويين

معلشانا عندى شؤال بسيط ويارب حد يقدر يساعدنى ويبقى جزاة الله خيرا

انا دلوقتى لو مقدم على الهجرة بس مش عندى 4 سنين خبرة انا عندى سنتين بس .. هل اول ما افتح الملف هيطلبو منى شهادات الخبرة دى وموثقة ولا ممكن اقولهم انى عندى 4 سنين خبرة ولما يجى ميعاد المقابلة بعد سنتين اكون كملتهم ان شاء الله... علما بأنى قرات انى لازم ابعت مع الابلكيشن اللى هملاه صورة من جواز السفر وشهادة ميلاد شهادات الخبرة وشهادات الكلية .

ثانى سؤال .. انا دلوقتى مش متجوز ونفترض انى خلاص فتحت ملف وعدى سنة او اثنين ولسة معملتش مقابلة ولا اخدت الفيزا نفترض انى فى الفترة دى اتجوزت هل ممكن اضم زوجتى على الملف بتاعى علشان تسافر معايا ولازم هى تفتح ملف لوحدها ولا لما ابقى اسافر اعملها استقدام يكون اسهل ولا اعمل اية بالظبط؟ مع العلم انها ان شاء الله جامعية

وشكرا جدا يا جماعة

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

ارجوا ان ططمنون علي اخون انشتاين

دعاء سجود التلاوة

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

ربنا يوفق كل الي عاوز يهاجر

بس لو كل عقل مبدع و كل صاحب عمل مخلص و كل واحد صاحب فكرة يهاجر مين هيفضل في مصر بلدنا؟؟

مين يعمرها؟؟ ازاي هتتقدم؟؟؟؟؟؟؟؟

ازاي يقدر حد يبعد عن مصر؟ عن الاهل ؟ عن ذكريات الطفولة؟ صوت الاذان في كل صلاه ؟ اللمة في رمضان؟

ازاي سهل اوي كدة اننا نتقلع من جذورنا؟؟؟

خسارة

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

و الله يا princesse عندك حق بس هانعمل ايه ما باليد حيله

وعلى فكره معظمنا من قبل ما تجيلوا الهجره أصلا بيفكر امتى هيرجعلها

يشرب من نيلها و يمشي على ترابها .انت فعلا جيت على الجرح...

وربنا يطمنا عليك يا أينشتين و تكون بخير و سلام ...

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

اختي princesseلا تخافي علي مصر او اي بلاد عربيه ملآن والحمد لله ولما تهاجر سوف تعرفي بلادك اكثر وتحبيها اكثر وسوف تحس بشعور لا احد في بلادك يشعره ولاتخافي من قطع لصوت الاذان لن ينقطع من اذانك لانك سوف تحرصي ان يكون في بيتك لكي اطفالك يسمعوه وسوف تحرصي علي وجود الدين والاخلاق الحميده في البيت وستحبي ربك اكثر شفت كم الهجره مفيده وسترجعي لبلاد و سوف يضايقك تصرفاتهم وستضايقهم بالإلتزامك اله يستر علي الجميع تحياتي لكل من يريد الهجره

دعاء سجود التلاوة

رابط هذا التعليق

اختي princesseلا تخافي علي مصر او اي بلاد عربيه ملآن والحمد لله ولما تهاجر سوف تعرفي بلادك اكثر وتحبيها اكثر وسوف تحس بشعور لا احد في بلادك يشعره ولاتخافي من قطع لصوت الاذان لن ينقطع من اذانك لانك سوف تحرصي ان يكون في بيتك لكي اطفالك يسمعوه وسوف تحرصي علي وجود الدين والاخلاق الحميده في البيت وستحبي ربك اكثر شفت كم الهجره مفيده وسترجعي لبلاد و سوف يضايقك تصرفاتهم وستضايقهم بالإلتزامك اله يستر علي الجميع تحياتي لكل من يريد الهجره

اظن ان الاسلام ليس ادان فقط بل ايضا معاملات لو تلاحظون ان كل تعاملات الاجانب تعتبر اسلامية

نحن للاسف نهتم بالاسلام شكلا فقط وليس موضوعا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اظن ان الاسلام ليس ادان فقط بل ايضا معاملات لو تلاحظون ان كل تعاملات الاجانب تعتبر اسلامية

نحن للاسف نهتم بالاسلام شكلا فقط وليس موضوعا

اخي تاكد ان الغربه ستساعدك ان تكون مسلم شكلا و موضوع لوفيك خوف و حب الي الله

دعاء سجود التلاوة

رابط هذا التعليق

ارجوا من اخوانى المشاركين الافادة فأنا قدمت على الهجرة الى كندا من سنة ونصف وتزوجت من خمس شهور وعاوزة اقدم لزوجى معى على الهجرة فما هى الخطوات المتبعه علما بأنى قدمت عن طريق مكتب الهجرة الكندية فى لندن وراسلتهم بأنى تزوجت فقالوا لى بأننى ليس مطلوب منى اى اوراق الان الا اذا طلب منى فهل يقوم زوجى بنفس خطواتى من دفع تكاليف الهجرة وارسال الاوراق للمكتب ام انتظر انا عزرا للاطالة

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

ارجوا من اخوانى المشاركين الافادة فأنا قدمت على الهجرة الى كندا من سنة ونصف وتزوجت من خمس شهور وعاوزة اقدم لزوجى معى على الهجرة فما هى الخطوات المتبعه علما بأنى قدمت عن طريق مكتب الهجرة الكندية فى لندن وراسلتهم بأنى تزوجت فقالوا لى بأننى ليس مطلوب منى اى اوراق الان الا اذا طلب منى فهل يقوم زوجى بنفس خطواتى من دفع تكاليف الهجرة وارسال الاوراق للمكتب ام انتظر انا عزرا للاطالة

لا...مش محتاج يعمل نفس الخطوات

بتضيفيه على ملفك لما يطلبوا منك الأوراق...حالياً مش مطلوب منك أكتر من تجهيز أوراقك عشان تكوني جاهزة لإرسالها أول ما يطلبوها

رابط هذا التعليق

لا...مش محتاج يعمل نفس الخطوات

بتضيفيه على ملفك لما يطلبوا منك الأوراق...حالياً مش مطلوب منك أكتر من تجهيز أوراقك عشان تكوني جاهزة لإرسالها أول ما يطلبوها

شكرا جزيلا للاخ اهلاوى الاصيل على ردك واهتمامك

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا جماعة ,,,,

انا مقدم على الهجر من شهر 8 2007 في مكتب هجرة في الكويت واستلمت الفايل نمبر في 13/9/2007 ,,, انا عندي ماجستير وزوجتي عندها ماجستير وعندي 10 سنين خبرة وطفلين ,,, فكان مطلوب مني اختبار الايلتس 5 , 5 , 5 , 5 في كل قسم منه واليوم استلمت النتيجة والحمد لله جبت 5 , 6 , 6.5 , 6.5 ,,, الحقيقة ( writing + speaking ) من السهل انك توصل ل 7 لكن القراءة والاستماع صعب توصل 7 ,,,,,,,

على العموم انا عندي سؤال ,,,,,,,, ماهي المبالغ التي يمكن الحصول عليها من الحكومة كمساعدة ومتى ممكن الحصول عليها ولكم سنة

شكرا

.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا باسم من مصر طالب في اخر سنه\بكالوريس صيدله ج القاهره

وناوي ان شاءالله ابدا موضوع كندا اول ما اخلص باذن الله..... لكن انا شايف الله يكرمكم ان المعظم اللي هنا بدا في الموضوع لغايه لما انا بقيت مش مستوعب الموضوع او حاسس اني مش عارف ابدا منين ؟

هل في حاجه تنصحوني اني اعملها من بعد ماتخرج على الاقل تكون موفره شويه للوقت وتسهلي الموضوع ولا استني سنتين لغايه لما يبقى عندي خبره وبعد كده ابدا افتح الموضوع من الاول .... انا عايز اعرف ايه خطوات البدايه لغايه لما يجي ايميل الانترفيو بالتفصيل الله يبارك فيكم وبفضل ان لرد يكون من صيدلي لانه قريب مني في الموضوع

انا والله شاكر كل واحد هنا لانكم بجد بتحبو بعض في الله وديه احلى حاجه هنا في المنتدى

ومعلش تقلت عليكم بس انا عارف ان المنتدى ماليان بالناس الخير والله يخلكم ده ايميلي هيكون احسن في التحدث

smart_basem

@ yahoo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...