اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الشرف والخيانة الزوجية

BenNeal

Recommended Posts

انا من انصار انه في زمنا دا  

ناااااااااادر جدا نلاقي حد ما غلطش  

والله العظيم الكلام الي اتقال فوق ده خلاني أفكر كتيييييييييييير جداً.

إذاً كم فتاة مخبية الحقيقة :!: :shock: وخصوصاً أن من يتناقل هذه الأخبار بكثرة هن الفتيات ، وبالتالي هن أعرف ببعضهن.

بقيت أسأل نفسي :

ياترى اتجوز من مصر و لاّ لا

:roll: :roll: :roll: :roll:

والله العظيم فعلاً أنا خايف موت ، خصوصاً بعد الي سمعته عن عمليات الترقيع للفتيات ، بل أن فتيات من دول أخرى خصوصاً من الخليج يأتين مصر أو لبنان أو سوريا لعمل هذه العمليات . :idea:

والله العظيم أنا مرعوب من الموضوع ده ، حقيقي مرعوب ، وشايف أن أحسن حل لحالتي أني أبعد عن مصر خالص في موضوع الجواز، فعلاً ، لا الناس بقت كويسة ، ولا عارفة تربي بناتها ! (انظر مداخلتي في موضوع ""السؤال قبل الإرتباط بالزواج"" )

في شيء عجيب أراه في مصر (وغالباً المجتمعات العربية عموماً)؛

عندما يرى أهل الشاب أنه مقبل على فتاه على قدر من الجمال ، أول شيء يتبادر إليهم ليقولوه له :

اسأل عليها كويس عشان أنت متعرفش هي كانت بتهبب إيه ؟! :roll:

والله ده ما أراه وأنا الذي عشت فقط في مصر فترة لم تبلغ حتى 7

سنوات ، فما الذي يراه الساكن هناك ياتُرى ؟

كان الله في عوني و الآخرين مثلي :idea: :neutral:

اللهم أرزقني المال الذي أعبدك به، وقني فتنته, اللهم آمين

رابط هذا التعليق

• الردود 48
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كما قلنا ان البنت تعرف الولد الكوس من الوحش لآنه ب يبااااااااان

برضه البنت الكويسة من الوحشة يتبااااااااان

اما عن موضوع الترقيع دا

فحله سههههههللللل جدا

كل ما عليك هوا ان تذهبوا قبل الزواج لعمل تحاليل و "فحوصات" ما قبل الزواج

والطبيب سيخبرك بكل شيء

لكن عيبها شيء واحد :? :?

اذا كانت انسانة محترمة

فكف ستواجه طلبك للطبيب ان يتاكد من "شرفها" معها

اكيد دا جرررررح كبيييييييير للكرامة...

صدق اللي قال الجواز بطخية :? :? :?

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

يا أخ فاكتس ريسيرشر:

أولاً أنا قرأت مداخلتك فى(السؤال قبل الأرتباط بالزواج )و اللى فهمته انك بتهتم بالدين و الأخلاق فى اختيار الزوجة؛صح؟؟؟؟؟ طيب ؛دلوقتى حضرتك بتتكلم على البنت الجميلة اللى الناس بتقلق منها و تقول اسأل عليها كويس ايش عرفك هيه مهببة ايه ؛ حضرتك مش ملاحظ تناقض فى كلامك؟؟؟ يعنى هل الأولوية عندك للدين و الأخلاق و الا للجمال؟؟؟؟؟؟ و اذا افترضنا انك بتدور على الحاجتين مع بعض طيب ما هو بما انك بتدى الأولوية للدين و الأخلاق يبقى ده الأساس اللى المفروض انك بتختار بناءً عليه و مفيش داعى تشغل بالك بقى بانها بما انها جميلة فلازم تكون عاملة عملة ؛ايه المانع ان واحدة تكون جميلة أو جميلة جداً كمان و تبقى مؤدبة أو ملتزمة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ثم ازاى حضرتك تبقى على القدر ده من التعليم و الثقافة و تعمم أحكامك بالشكل ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و ازاى برضو فى قرار مصيرى زى ده تحكم عقلك من خلال كلام الناس؟؟؟؟؟؟؟

ثم زواجك من مصرية أو غيرها ده شئ يرجع لحضرتك طبعاً فى الأول و فى الآخر ؛ لكن برضو هكلمك بنفس منطقك :ايش ضمنك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الحكاية مش حكاية جنسيات و لا عمليات و لا دياولو ؛ديننا شرع الخطوبة للتعارف ؛ و خلالها كل واحد فيهم بيعرف التانى على حقيقته مهما كانت درجة التظاهر و التمثيل . و الموضوع موصلش يا شعنونة لدرجة الدكتور ؛خدوا بالأسبابو أتقوا الله و أحسنوا النوايا .

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

crossfield worte

يا أخ فاكتس ريسيرشر:  

أولاً أنا قرأت مداخلتك فى(السؤال قبل الأرتباط بالزواج )و اللى فهمته انك بتهتم بالدين و الأخلاق فى اختيار الزوجة؛صح؟؟؟؟؟ طيب ؛دلوقتى حضرتك بتتكلم على البنت الجميلة اللى الناس بتقلق منها و تقول اسأل عليها كويس ايش عرفك هيه مهببة ايه ؛ حضرتك مش ملاحظ تناقض فى كلامك؟؟؟ يعنى هل الأولوية عندك للدين و الأخلاق و الا للجمال؟؟؟؟؟؟ و اذا افترضنا انك بتدور على الحاجتين مع بعض طيب ما هو بما انك بتدى الأولوية للدين و الأخلاق يبقى ده الأساس اللى المفروض انك بتختار بناءً عليه و مفيش داعى تشغل بالك بقى بانها بما انها جميلة فلازم تكون عاملة عملة ؛ايه المانع ان واحدة تكون جميلة أو جميلة جداً كمان و تبقى مؤدبة أو ملتزمة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ثم ازاى حضرتك تبقى على القدر ده من التعليم و الثقافة و تعمم أحكامك بالشكل ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و ازاى برضو فى قرار مصيرى زى ده تحكم عقلك من خلال كلام الناس؟؟؟؟؟؟؟  

ثم زواجك من مصرية أو غيرها ده شئ يرجع لحضرتك طبعاً فى الأول و فى الآخر ؛ لكن برضو هكلمك بنفس منطقك :ايش ضمنك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الحكاية مش حكاية جنسيات و لا عمليات و لا دياولو ؛ديننا شرع الخطوبة للتعارف ؛ و خلالها كل واحد فيهم بيعرف التانى على حقيقته مهما كانت درجة التظاهر و التمثيل . و الموضوع موصلش يا شعنونة لدرجة الدكتور ؛خدوا بالأسبابو أتقوا الله و أحسنوا النوايا  

الأخت crossfield

مالك داخلة شمال فياّ كدا ليه ؛ ما توحدي الله و صلي عالنبي ، في ايه ؟ الناس ليه بقت صعبة في مصر كده :shock:

وحدي الله كمان ، طَب خلاص كده ، انتي كده انشاء الله هديتي :D وبقيتي عال العال :lol:

بالنسبة لما يريده أي شاب ، طبعاً الأساس هو الخلق بالتأكيد ، والجمال يأتي بعده دون شك ، وهذا ما عبر عنه الرسول p1.gif في حديثه : تنكح المرأة لأربع ......؛ إلى أن قال فالظفر بذات الدين تربت يداك. و طبعاً كما نوقش قبل ذلك الدين هنا ليس صلاة و حجاب فقط (مع العلم بأنهم فرض ) ولكن المعاملة هي الأساس ( خصوصاً بعد أن اختلط علينا كل شيء ، وأنا رأيت بنفسي نماذج لا ترقى حتى

لمستوى التعامل المحترم أو حتى الخلق و الشرف ، مع أنهم وأقسم لايُفَوَّتون مجلس علم أو آخر شريط للشيخ أو الداعية الفلاني ).

أما قولي أن الناس ( الغالبية ) تقول ما قلته عاليه ، هو استدلال على

ما يستشعره الناس من ظهور فضائح بالمجملة في هذا المجال ، لا أكثر و لا أقل .

أرجو أن أكون أوضحت .

أما مسألة الدكتور هذه ، فهذا شيء يصعب تقبله فعلاً ، ولكن - وهنا أقولها بصدق - بعض أصدقائي في مصر حدثوني أن هناك القليلون ممن يذهبوا إلى هناك لبعض الفحوصات العادية ؛ لكن لم أسمع عن أنهم يطلبون طلب كهذا .

اللهم أرزقني المال الذي أعبدك به، وقني فتنته, اللهم آمين

رابط هذا التعليق

لنبدأ من الجانب الدينى فعقوبة زنا للمتزوج أو المتزوجة هى الرجم أى حد الموت !!! و هى عقوبة شديدة و هى أن الفعل مساوى للعقوبة.. لماذا؟ ممكن لمنع الفساد فى المجتمع و غيره.. و لكننى قصدت أن أبدأ بالجانب الدينى لأصل إلى نقطة أخرى و هو الجانب الطبى .. ونقل الأمراض مثل الإيدز و إلتهاب الكبدى فيروس ب و سى و HPV و هو مسبب لمرض سرطان عنق الرحم و HSV و هو يبسبب إلتهابات مزمنة للجهاز التناسلى للمرأة و كلها أمراض بدأت تنتشر و ليس لها علاج..و يكفى مرة واحدة للإتصال الجنسى لينقل هذه الأمراض إلى زوجته !! و لذلك من رأيى أنه إذا عرفت الزوجة أن الرجل قد زنا فهو كما يقال""Dead man walking"" فى الشرع الاسلامى و يجب أن تطلب الطلاق لأنه قد ينقل إليها هذه الأمراض و تعرض حياتها للخطر..و أنصح الجميع قبل الزواج أن يعملون كشف عن هذه الأمراض بمعنى أن يطلب كل واحد من الأخر نتيجة الكشف ..هذه الأمراض منتشرة فى أوروبا حتى أن كل خامس شخص يحمل أى من هذه الأمراض التى ذكرتها!!! قد يكون طلب الطلاق شئ مؤلم و لكن الاصابة بأحد هذه الأمراض أكثر ألما مدى الحياة.. و نرجع لحكمة حكم عقوبة الزنا..و أقول هذا أقل شئ..

رابط هذا التعليق

و الله موضوع فسخ العقد لسه من كام يوم كنت بشوفه ..

بس يروى عن سيدنا عمر بن الخطاب أنه نصح رجلا بألا يخبر زوج ابنته بأن ابنته ليست بكرا .. من باب الستر ..

بصراحة موضوع العلاقة المادية ..

أكرر السؤال ..

بصراحة كده .. لماذا سيسأل الرجل أو البنت هذا السؤال إن لم يرى سلوكا غريبا أو سمع كلام أو ماشابه ؟؟

يعني محدش يقولي .. إنه هايخطب بنت محجبة متدينة ملتزمة .. و يروح يقول لها .. انت كان لي علاقة قبل كده .. و ماذا كان مداها ؟؟

لأ .. لازم يشوف أو يسمع حاجة غريبة !!

و كما قالت الأخت شعنونة .. انها سمعته يقول بصلي الجمعة .. و الدليل قالوله :lol: :lol:

يعني الأخ الخاطب كان في الضياع .. فسألته هذ السؤال الطبيعي جدا في هذا الوضع ..

و بعدين يا بشمهندس lanclot هو انا بدافع عن من أخطأت ؟؟ :D

خطأها الأول كان في حق الله عليها و في نفسها ..

و لم يكن خطئا في الزوج ..فهي لم تتزوج بالفعل أصلا ..

بيني و بينكم .. المواضيع دي لما بفكر فيها و أقول لو ربنا ابتلاني هذا البلاء .. و لكنها صارحتني من الأول .. أعمل ايه ؟؟؟

و لو أنها لم تصارحني و أخذت برأي الستر و الكتمان .. هاعمل ايه برده ..

و الله موضوع يحير بيني و بينكم ..

أنا يمكن أقتلها و هذا هو الغالب .. :twisted: :twisted: :lol:

موضوع بقى القلق و الفوبيا من البنت و تاريخها .. مالوش أي لازمة .. المشكلة أن الأحداث أو القضايا السيئة تظهر .. و لكن اذا نظرنا في المجتمع .. نجد أن الغالبية الكاسحة و الحمد لله لم تظهر فيها هذه المصائب .. بلاش يبقى عندنا فزع .. صحيح أنا كلما قرأت هذه القصص بيجيلي فوبيا بجد ..بس بقول .. فاذا عزمت فتوكل على الله .

ربنا يهدي شبابنا و بناتنا ..و يستر علينا جميعا دنيا و آخرة .

و كما كانت تقول جدتي .. الصحة و الستر .

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله.. واخو الجهالة في الشقاوة ينعم

هذه مدونتي:

Fathy

رابط هذا التعليق

الأخت crossfield

مالك داخلة شمال فياّ كدا ليه ؛ ما توحدي الله و صلي عالنبي ، في ايه ؟ الناس ليه بقت صعبة في مصر كده  :shock:

أخ فاكتس ريسيرشر:

لم أر ردك على مداخلتى قبل الآن؛ آسفة إذا كانت لهجتى كان فيها شئ من الحدة ؛ لكن رد شعنونة بصراحة غاظنى و خلى الدم يضرب فى نافوخى ؛معلش جات فيك انت :lol:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

بعد التحيه

انا عن نفسي وقت الارتباط مش هسأله عن اي حاجه تخص الماضي

لان الماضي شيء خاص فيه و هو كان حر ...لكن الحساب يبدأ بعد الارتباط بمعنى مدام بقى في حياته واحده ( زوجه يعني) و موفره له كل حاجه ليه يخون و ليه يبص بره؟؟؟

و ده لو حصل فهو بالتأكيد 80% راجع للزوجه , لانه مش هيقدم على الحاجه دي لو وجد الراحه النفسيه في جميع النواحي داخل بيته..بس في نفس الوقت في نوعيه من الرجال تحب اللعب سواء اتجوز او لا

بس السؤال اللي محيرني اذا اتجوزت و اكتشفت خيانته بعد الزواج

ما العمل خصوصا ان الواحده لازم تحافظ على بيتها لاخر لحظه

كيف اغفر له ؟ و اسامحه

هل الانفصال؟؟ام التروي في التفكير؟؟

الخوف اذا سامحته ..ممكن يفكر تاني في الخطأ و يقول يلا ما هيا هتسامح..ولا ايه يا جماعه

يصعب أن نكره من أحببناه كثيراً

رابط هذا التعليق

بس السؤال اللي محيرني اذا اتجوزت و اكتشفت خيانته بعد الزواج 

ما العمل خصوصا ان الواحده لازم تحافظ على بيتها لاخر لحظه 

كيف اغفر له ؟ و اسامحه 

هل الانفصال؟؟ام التروي في التفكير؟؟ 

الخوف اذا سامحته ..ممكن يفكر تاني في الخطأ و يقول يلا ما هيا هتسامح..ولا ايه يا جماعه

ما أعرفه .. ان العلماء قالوا أن لو الرجل علم بخيانة زوجته له بعد الزواج .. يبقى يطلقها فورا .. لأن الحياة ستكون مستحيلة ..

بالنسبة للزوجة .. لا اعلم الرأي الشرعي فيها ..

و لكن كرأي لي أنا و ليس شرعيا ..

تتطلق .. بصراحة لا يجب أن تعيش مع شخص زاني و العياذ بالله ..

فكيف يمكن لها أن تعيش مع شخص كهذا ؟؟

زائد انها لو عاشت معاه .. ستظل في حيرة و قلق دائمين ..يعني لن تكون حياة زوجية .. ستكون حرامي و مخبر .

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله.. واخو الجهالة في الشقاوة ينعم

هذه مدونتي:

Fathy

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...