اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هتعمل اية لما ترجع مصر

Recommended Posts

الى الاخ ايهاب سالم

انت تعليقاتك كلها ضد مصر والعيشة فى مصر

لكن انا عارف انك من جواك نفسك تعمل العكس

بدليل انك دلوقت بتقرا وتعلق وتهتم جدا باخبار المصريين فى محاورات المصريين

هنصحك نصيحة لو كان اى الحق فى النصيحة

حاول تكون صريح مع نفسك وقول لنفسك انا فعلا بحب مصر

اسف على كلامى وتدخلى فى اراءك لكن انا بحبك علشان انت مصرى

هو أنا قلت فين إني مش بأحب مصر

أنا طبعا نفسي أرجع أعيش هناك

لكن للأسف ده مستحيل حاليا و في المستقبل المنظور في تقديري الشخصي المتواضع

أنا طبعا بأحب مصر .. هي دي محتاجه كلام .. امال أنا هنا بأعمل أيه

إزاي مش هأحب بلدي اللي إتولدت و عشت فيها طول عمري و كنت لسه فيها أجازه من 3 أشهر فقط

الفكره كلها إني واقعي و مش بأضحك على نفسي

أنا بحب مصر بعقلي مش بقلبي ..

مش بأحبها على نفسي حب ساذج

بأحبها بمقدار و بأحب قطر اللي عشت فيها عشر سنين بمقدار اخر و بأحب كندا الي عايش فيها حاليا بمقدار أيضا

و عارف بأحب في كل بلد أيه و مش بأحب أيه

مش بأحب كلام الشعارات و الخطب و مصر الرياده و الحضاره و أحسن شعب و أذكى شعب و أخف دم و إحنا اللي علمنا الدنيا و العرب و كل الكلام اللي بنضحك به على نفسنا و مش بيأكل عيش

إحنا كلنا سلبيات كمصريين و ليس كحكومه و انا أول واحد فيكم ..

صحيح كل بلاد العالم فيها سلبيات ...

لكن سلبيات مصر أصبحت كتير جدا و تخنق العايش جواها و حتى الزائر ليها

أنا بأحب مصر لكن من بعيد لبعيد ... لان اللي بيحب مصر من قريب بيتعور

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إحنا كلنا سلبيات كمصريين و ليس كحكومه و انا أول واحد فيكم ..

صحيح كل بلاد العالم فيها سلبيات ...

لكن سلبيات مصر أصبحت كتير جدا و تخنق العايش جواها و حتى الزائر ليها

أنا بأحب مصر لكن من بعيد لبعيد ... لان اللي بيحب مصر من قريب بيتعور

كلامك انا مقتنع بيه تماما

اللي بيحصل في مصر دة من الشعب لان اللي بيحكمنا مننا و فينا

نص الشعب بيحكم النص التاني ... مين في مصر مالوش حد قريبه ضابط شرطة او جيش او في وزارة او او او ....................

اغلبنا كده .... و الدليل كلمة ( انت مش عارف انت بتكلم مين ) اللي على كل لسان :lol:

المشكلة فينا احنا ......... عموما ده رأي شخصي

يا رب يصلح حالنا و حال بلدنا الغالية مصر و يقدرنا نعملها حاجة ترفع من شأنها

رابط هذا التعليق

بصراحة مش عارف هعمل ايه في مصر

المشكلة ليست مشكلة مادية المشكلة هي اني اتعودت على نظام معين اتعودت على حياة نوعا ما سهلة

بجد نفسي ارجع استقر في مصر بس كل ما انزل اجازة اشيل الفكرة من دماغي فورا

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

انا عاجبنى جدا كلام الاخ سامح المصرى

عاجبنى اصرارة على النجاح

عاجبنى عدم تضخيمة للمعوقات اللى هاتقابلة

عاجبنى روحة الابتكارية وتركيزة على الفكرة قبل اى حاجة

يا ريت كلنا نكون زيية

شكرا يا اخ سامح على روحك الجميلة العالية اللى ممكن تساعد ناس كتير على تخطى حاجز الرعب من مواجهه الواقع فى مصر والاحباط المسبق قبل خوض التجربة و مستنقع السلبية الرهيب اللى وقعنا فية

:lol: :) :D

ربنا يخليك يا استاذى بيرو

حضرتك اديتنى اكتر من حقى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

الى الاخ سامح

انا معاك فى كلام كتير جدا

وخصوصا لما اتكلمت عن سلبياتنا احنا كمصريين وان الحكومة مش دايما هى السبب

فى فيلسوف كبير قال مرة (كل شعب يستاهل حكومتة)

لكن

مش معنى كدة ان احنا نسكت ونستسلم ونبعد ونبيع ..... لكن احنا علينا مسؤلية .....لان احنا (المغتربين)سافرنا وشوفنا واتعلمنا حاجات عمر اللى قعد فى مصر ما هيعرفها

احنا علينا مسؤلية التغيير والتحديث ونقل الحاجات الحلوة وتحذير الناس من الحاجات اللى مش كويسة

انا كلامى شكلة كلام نظرى واكاديمى وكلام انشاء بالبلدى كدة

لكن هديك مثال كويس

ايام محمد على لما حب يرتقى بالمجتمع بعت بعثات برة تتعلم (لانجلترا وفرنسا )والناس دى هى اللى نقلت مصر كلها

طبعا دة ما يقللش ابدا من اهمية التحديث من الداخل

بس اقصد ان دة محور مهم جدا للتنمية فى مصر

انت مثلا فهمت من تعليقك انك سافرت قطر وقعدت فترة طويلة وبعدين رحت كندا يعنى انت خبرة كبيرة ممكن انت نفسك ما تكونش عارف قيمتها

لان كل واحد فينا فى البلد اللى هو متغرب فيها داق طعم النجاح الحقيقى انك تبقى رايح متعرفش حاجة وظروفك صعبة وكدة وبعد فترة تثبت وجودك وظروفك تتعدل وتبقى مرتاح جدا . طبعا الطريق للراحة مش سهل ومفروش بالورود

بالعكس

فى تعب وقلق وشغل ومعارف وايام صعبة وايام حلوة .....هى دى التجربة اللى لازم ننقلها معانا

انك تقدر تنجح

فى ظروف صعبة وناس مش كويسين احيانا ومفيش فلوس احيانا ومفيش شغل احيانا واصدقاء باعوك احيانا وحاجات كتير اوى

لكن لازم تنجح وتستمر

هى دى الروح

هو دة اللى محتاجة الشباب اخواتنا فى مصر

الشباب اخواتنا فى مصر مهزومين من قبل ما يحاربو

معدومين الثقة بالنفس

ضايعين وغارقين فى بحور السطحية

انا اسف طولت اوى لكن الموضوع دة مهم شوية

وسامحنى

رابط هذا التعليق

التعليق اللى فات موجهه الى الاخ ايهاب سالم

اما الاخ سامح

فانت تستاهل اكتر من كدة بكتير

وربنا معاك ويفقك فى كل مشاريعك

ويا رب بارك كل شعب مصر

لانهم يستاهلو حياة احسن من كدة

لما شوف وش واحد مصرى والتجاعيد والشمس مش مبينين ملامح وشة .... وبيزق عربية كبيرة اد حجمة اربع خمس مرات وعرقان وهدومة متواضعة .... ومع كل دة على وشة اللى اترسم بتجاعيدة كل تاريخ مصر على وشة ابتسامة رضا

احس اد اية انا طماع

اد اية انا مرتاح وغيرى تعبان

اد اية لازم نبذل مجهود اكتر عشان الناس دى

انا عارف ان كتير من اللى هيقرو هيقولو انى عاطفى وبفكر بقلبى بس

لكن بالرغم من العاطفية مش عيب الا انى مقاتل واحب كل واحد فينا يكون مقاتل من اجل هدفة

انتو عارفين مرة بسال واحد اعرفة ممتاز اوى بقولة اية حلمك

قاللى ان يبقى عندى البزنس بتاعى ويبقى معايا فلوس كتير

قلتلة بس انت مش مادى ولا بتحب الفلوس اوى ودة اللى اعرفة عنك

قالى نفسى اقدر ااكل مليون واحد كل يوم

يا ريت دة يكون حلمنا

يا ريت نسعى من اجل الفلوس لكن علشان اهلنا اللى مش معاهم تمن الدواء ولا الاكل وبياكلو من الزبالة

رابط هذا التعليق

[وسط][/وسط]السلام عليكم

قرار الرجوع الى مصر هو قرار مصيرى لاى مغترب خاصة من هم فى دول الخليج . قرار النزول نهائيا الى مصر هو قرار خاص وفقا لظروف كل مغترب و تتحكم فيه ظروف كثيرة. انا مغترب بالسعودية و لى صاحبى كان معى و قد أخذ قرار النزول النهائى الى مصر منذ ما يقرب من ثلاث سنوات و هو الحمد لله احسن حالا مما كان عليه فى السعودية و هو الان يشجنى على النزول و العمل معاه فى مجاله.و كذلك معظم اصدقائى فى مصر حالهم اتحسن كثير جدا. مصر بها فلوس كثيرة جدا و لكن كيف نستثمر فلوس غربتنا و ما هو المشروع الذى نبدأ به ؟ هذا هو السؤال الاهم . اننا جميعا مصيرنا الى مصر مهما طالت غربتنا.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اللة ينور عليك يا اخ مر

انا فى مصر الان بعد غربة طويل

بس راجع تانى غربتى بعد 20 يوم ان شاء اللة

واللة العظيم يا جماعة البلد فيها فلوس بالهبل

واصحابى حالهم 100% وكانهم هما اللى مسافرين

شغالين مية يمة والفلوس كتير

صحيح الاسعار غليت وصحيح ان فى ناس تعبانة

بس اللى بيشتغل بيلاقى فلوس كتير

مصر ام الدنيا

انا مبسوط اوى فى مصر وحاسس انها اجازة سعيدة ونفسى اعمل مشروع ولا حاجة واستقر بقى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ما الذى يعنيه أن يمر بعضنا بكل تلك التجارب العاطفية على مدى العمر وعلى اتساع العذابات والخذلان والفشل والندعرض المقال كاملاً
    • 0
      من المعروف أنه من أصعب أشكال الكتابة الدرامية هى كتابة الكوميديا خاصة لجمهور مثل الجمهور المصرى الذى يخلق منعرض المقال كاملاً
    • 0
      يقولون الراجل بكلمته وكلمتي سيف على رقبتي .. ولا يمكن أرجع في كلامي ..... إلى آخره  ماذا لو  - قلت كلام أو اتفقت على شيء وفق اعتبارات معينة وتبين لك خطأ كلامك أو خطأ اتفاقك وإن فيه ظلم عليك  - قلت كلام أو اتفقت على شيء وفق اعتبارات معينة وتبين لك خطأ كلامك أو خطأ اتفاقك وإن فيه ظلم على غيرك  - أنا شايف إن مقبول جدا إنك ترجع في كلامك الغلط على نفسك أو على غيرك ...ومفيش عيب ولا حرام  - العيب هو الاستمرار في الغلط  - العيب إننا نقدس أقوالنا وأفعالنا ونجعلها قرآن 
    • 82
      ياجماعة انا فى حيرة جامدة انا شغال فى الخليج الحمد لله بقالى 5 سنين وشغل كويس ومرتب كويس وشركة محترمة دلوقتى جالى عرض فى مصر شركة كبيرة ومرتب محترم ياترى تعمل ايه لو كنت مكانى فيه ناس بتقولى ظروف البلد مهببة وخليك احسن وناس بتقولى تعالى عشان ده فرصة ما تتعوضش ياترى اعمل ايه
    • 358
      أعزائى اعضاء المنتدى فكرت كثيرا قبل ان افتح موضوع جديد بس بجد انا فى حيرة كبيرة و عندى 100 سؤال :sad: بمناسبة انى معايا ال سى اس كيو و مستنى الفدرال و اعتقد ان الاسئلة دى بتدور فى دماغنا كلنا و منها 1- ناوى تعمل لاندج فين و ليه ؟ 2- على اى من خطوط الطيران هتسافر و ليه ؟ 3- عارف الورق بيخلص ازاى و الخطوات و ازاى تطلع رخصة قيادة ؟ 4- عندك حد فى كيبك ولا هتلاقى سكن ازاى هناك ؟ 5- هتسافر لوحدك ولا مع العيلة ؟ 6- شنطة السفر هتاخد ايه و لا ايه و شنطة السفر دى مواصفاتها ايه ؟ 7- هتاخد ادو
  • أضف...