اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

القرعة الخامسة اراضي التعمير

عاشق

Recommended Posts

السلام عليكم

لدي لبس فس مواعيد قرعات الاراضي السابقة و خاصة الثالثة و الرابعة يار يت من لديه معلومة عن تاريخ القرعات السابقة يمدنا بها مع خالص الشكر

رابط هذا التعليق

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

معقول مفيش حد عرف سعر متر الارض فى القرعة كام ؟

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

فعلا انا فى القرعه الرابعه اخو مراتى قدملى ومحدش ساله اساسا انتى مين بس لما الفلوس رجعت اضطريت اودع الشيك فى حسابى

على فكره القرعه الرابعه مكنش فيها القاهره الجديده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياريت سعادتك تبص على الآعلان ده

ده كان إعلان القرعة الرابعة

وانا حضرتك ما بتكلمش من فراغ أنا أشتغلت سنة ونص فى تجارة عقارات المدن الجديدة قبل السفر

إضغط هنا لمشاهدة الآعلان

وزارة الاسكان والمرافق والتنمية العمرانية

هيئة المجتمعات العمرانية الجديدة

يسر الهيئة ان تعلن عن فتح باب الحجز

لقطع أراضى الإسكان (عمارات - فيلات)

بمدن

( 6 أكتوبر - الشيخ زايد - الشروق - بدر - القاهرة الجديدة - العاشر من رمضان - الصالحية الجديدة - السادات - برج العرب الجديدة - بنى سويف الجديدة - الفيوم الجديدة - المنيا الجديدة - أسيوط الجديدة - سوهاج الجديدة - طيبة الجديدة - أسوان الجديدة - قنا الجديدة )

بمساحات مختلفة ولمدة شهر خلال الفترة من

5/12/2006 حتى 10/1/2007

وذلك طبقاً للشروط التالية :

* يتم تقديم طلب الحجز بصفة شخصية أو بتفويض بفرع بنك التعمير والاسكان بأى مدينة من المدن الجديدة .

* يرفق بالطلب صورة من تحقيق الشخصية .

* لم يسبق للمتقدم للحجز الحصول على قطعة ارض سكنية بالمدن الجديدة .

* لا يحق للأسرة الواحدة (الأب - الأم - الأولاد القصر) التقدم لحجز أكثر من قطعة واحدة المعلن عن الحجز بها .

* لن يسمح بالتصرف فى الأرض بأى نوع من انواع التصرفات الا بعد الانتهاء من الانشاءات .

* يمكن للهيئة فى بعض المدن تلبية الطلبات الزائدة عن الأعداد المذكورة وطبقاً للبرامج الزمنية لتنمية المدن .

نظام السداد :

أ - مقدم حجز 10% من قيمة الأرض

ب- ثلاث سنوات فترة سماح

ج - الباقى وقدره 90% يسدد على سبع سنوات .

توقيتات البناء:

أ - استخراج التراخيص اللازمة خلال تسعة أشهر من تاريخ استلام الأراضى .

ب - إنهاء الهيكل الخرسانى خلال اثنى عشر شهراً .

ج - انهاء اعمال التشطيبات خلال اثنى عشر شهراً .

د - سيتم سحب الارض فى حالة الاخلال بالتوقيتات المشار اليها كل على حدة .

* يلتزم المخصص له الأرض بالمواصفات الواردة بكراسة الشروط والمتاحة مجاناً بفرع البنك بكل مدينة والمحدد بها أسعار الأراضى .

* مناطق الأراضى متاحة على الويب www.urban-comm.gov.eg

* للاستعلام للخط الساخن 5366033

اسلوب التخصيص:

* تقدم استمارة بيانات الحجز لقطعة الارض(الموضحة بكراسة الشروط والمواصفات)بصفة شخصية أو بتفويض باى فرع من فروع بنك التعمير والاسكان والمنتشرة بالجمهورية بالحجز باى مدينة من المدن المذكورة بالاعلان وذلك يومياً من الساعة الرابعة الى الساعة السابعة مساءاً من يوم الاحد الى يوم الخميس خلال الفترة المحددة .

* يسدد مقدم الحجز وقيمته 10% من القيمة الاجمالية لقطعة الارض نقداً أو بشيك مصرفى .

* يرفق بالطلب صورة من بطاقة الرقم القومى للزوج والزوجة .

* تكتب الاستمارة مستوفية جميع البيانات بخط واضح .

* سيتم عمل قرعة يدوية وعلنية للتخصيص طبقاً لعدد قطع الأراضى المطروحة والمساحات .

* سيتم إجراء القرعة بجهاز كل مدينة وبحضور مسئولى جهاز المدينة ومسئولى بنك التعمير والاسكان والمواطنين المتقدمين للحجز ومندوبى مجلس أمناء المدينة .

* سيتم رد المبالغ للسادة المتقدمين الذين لم يقع عليهم الاختيار طبقاً للقرعة العلنية بالإضافة الى الفوائد البنكية حتى تاريخ استرداد دفعة الحجز من خلال فرع بنك التعمير والاسكان بالمدينة التى تم الحجز بها .

* عدد قطع الأراضى المتاحة :

6 أكتوبر 2000

الشيخ زايد 300

الشروق 1500

بدر 900

القاهرة الجديدة 500

العاشر من رمضان 1000

السلام عليكم

ليه الحده فى الرد

الهدف من المنتدى توصيل المعلومه الصح انا اقولك القرعه الرابعه انا مقدم فيها من 27 يوليو 2007 الى 12 سبتمبر 2007 وما كنش فيها التجمع الخامس(القاهرة الجديده) والكلام ده مؤكد من غير ما اجيب الرابط بتاعه

ترد تقول انا متاكد انا سمسمار عقارات وتجيب اعلان القرعه الثالثه ليه بتتوقع انك صح وغيرك غلط مع ان الواقع ثبت العكس

سيدى الفاضل الهدف هو توصيل المعلومه الصحيحه ولو مداخلتى وتصحيح المعلومه زعلتك انا حرمت وقول زى ما انتى عايز

انتهى

احترامى للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لدي لبس فس مواعيد قرعات الاراضي السابقة و خاصة الثالثة و الرابعة يار يت من لديه معلومة عن تاريخ القرعات السابقة يمدنا بها مع خالص الشكر

القرعه الثالثه كانت من تاريخ 5-12-2006 الى 10-1-2007

القرعه الرابعه كانت من تاريخ 28-7-2007 الى 10-9-2007

رابط هذا التعليق

[

ومع الاسف انا منتظر قرعة اراضي اكتوبر والشيخ زايد

وربنا يسهل ويكون كلمهم صح ويطرحو قرعة اكتوبر وزايد خلال عام 2010

وبالتوفيق للجميع

طبعا غير متوقع ان تكون القرعه السادسه قبل سنه من الان خاصة ان الوزارة لم تعلن حتى عن تاريخ تسليم اراضى القرعه الرابعه (2000قطعه)

وارى ان تعيد التفكير وتقدم فى مكان اخر فى القرعه الخامسه وكمان لان مشاركتك بنتظرها جميعا غير كده انت صاحب المنتدى لازم تتفاعل معانا بقوه وتقدم وان شاء الله ربنا يكرمك

تحياتى للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صلي علي النبي يا حاج اقصري

و بعدين متهددناش انك مش هترد بمعلومة بعد كدة

ربنا عالم انك من الناس اللي باستريح لما ارد عليهم لاني متوقع دايما حسن اخلاقك و لو تلاحظ اني دخلت عليك في موقعتين

و ياما ناس بتقول معلومات خطا بس احسن معلومة هي اللي تجذب الناس حتي لو كانت خطا مع عدم القصد طبعا

و اكيد الاخ متولي مايقصدش حاجة و كلنا متغربين و بنتونس ببعض خصوصا اللي في مكان مافيهوش لا عرب و لا مسلمين

هدي اعصابك و منتظرين مشاركاتك التي لا يختلف عليها اتنين

تقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا عرفت انا التقدم للقرعه بالنسبه للقاهره الجديده هيكون سعر النتر للعمارات 1800 وسعر المتر للفيلات 2200 ومقدم الحجز للاولي حوالي 42000 والتانيه حوالي 52000 وبالنسبه للشروق سعر المتر للعمارات 850 ومقدم الحجز 22000 بس عايز اعرف موضوع القرعه من تاريخ 20/8 هيخلص علي امتي لحد اللي اسمه مش هيطلع واسترداد الفلوس بس يكون كلام اكيد الله يخليكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

عادل نور

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتى الى جميع الاخوة والاخوات بالمنتدى ...

هل توجد اى معلومات اولية عن سعر متر الارض فى العبور سواء فلل او عمارات فى القرعة الخامسة ؟ ... مع الشكر

رابط هذا التعليق

استاذة نهلة ممكن تكتبى ياقى اسعار الارض و المقدمات لباقى المدن مثل بدر و العبور

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا عرفت انا التقدم للقرعه بالنسبه للقاهره الجديده هيكون سعر النتر للعمارات 1800 وسعر المتر للفيلات 2200 ومقدم الحجز للاولي حوالي 42000 والتانيه حوالي 52000 وبالنسبه للشروق سعر المتر للعمارات 850 ومقدم الحجز 22000 بس عايز اعرف موضوع القرعه من تاريخ 20/8 هيخلص علي امتي لحد اللي اسمه مش هيطلع واسترداد الفلوس بس يكون كلام اكيد الله يخليكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

استاذة نهلة ممكن تكتبى ياقى اسعار الارض و المقدمات لباقى المدن مثل بدر و العبور

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

صلي علي النبي يا حاج اقصري

و بعدين متهددناش انك مش هترد بمعلومة بعد كدة

ربنا عالم انك من الناس اللي باستريح لما ارد عليهم لاني متوقع دايما حسن اخلاقك و لو تلاحظ اني دخلت عليك في موقعتين

و ياما ناس بتقول معلومات خطا بس احسن معلومة هي اللي تجذب الناس حتي لو كانت خطا مع عدم القصد طبعا

و اكيد الاخ متولي مايقصدش حاجة و كلنا متغربين و بنتونس ببعض خصوصا اللي في مكان مافيهوش لا عرب و لا مسلمين

هدي اعصابك و منتظرين مشاركاتك التي لا يختلف عليها اتنين

تقبل تحياتي

الاخ العزيز/مصرى

اولا عليه الصلاة والسلام

ثانيا خالص احترامى ليك وللاخ الفاضل متولى ولجميع اعضاء المتنتدى

ثالثا ليه فهمت كلامى تهديد , ده انسحاب من المناقشه فى هذا الموضع مش اكثر بس حط نفسك مكانى انا مقدم فى الاربع قرعات السابقة فمتاكد من المعلومه ومش عايز اضيع وقتنا فى مناقشات محسوم نتيجتها.

رابعا ربنا يقضى غربتا على خير ونقدر نفيد بعضنا بالمعلومات التى نحتاجها لاتخاذ القرار المناسب لتكون الاساس السليم للعوده الى الوطن ان شاء الله

تحياتى واحترامى للجميع

رابط هذا التعليق

بالنسبة للتواريخ المتوقعه ففى القرعه الرابعة تكون كألأتى:-

بعد شهر من تاريخ القرعه تم ارسال الخطابات على احد شركات البريد الخاصة وموقعها فى الدقى وطبعا الشركه نصابه المندوب يتحنجل ويتاخر فى ارجاع الشيك لغاية ما تروحى تسالى على اسمه فى الشركه وتاخدى موبايله وياخدهله 5 جم يديكى جواب الشيك - المشكله وقتها فى بنك الاسكان و والتعمير وقتها بيبقى صرف الشيكات زحمه جدا وصرف الشيكات فتره مسائية من 5 الى 8 مسائا يعنى حتستنى شويه لغاية ما الزحمه تخف.

الحومه سبق اعلنت ان القرعه بعد العيد يعنى مش قبل 27 سبتمبر وتاخدلها اسبوعين لغاية 10 اكتوبر يعنى متوقع الشيكات تكون معانا على 10 نوفمبر

طبعا التواريخ دى تقريبيه الاكيد محدش يعرفه حاجه زى ميعاد القرعه كده بس دايما الموضوع بياخدله 3 شهور حد اقصى من تاريخ القرعه.

ربنا يوفق الجميع

اخيرأ عندى التالكيد على معلومة سعر الفيلان من سعر العمارات لان الدارج فى القاهرةالجديده ان اسعار العمارات اغلى من اسعارالفيلات باستثناء العائلى واللى عددها قليل فى القرعه دى( الجزء الذى فى المستثمرين الجنوبيه اعلى ابو الهول)

وكمان قطعه زى تمر حنه المسطحات هناك مش اقل من 600م2 يعنى السعر المتوقع 1.08 مليون جم ازاى حيكون المقدم 52 الف ؟؟؟؟

يا ريت اللى عنده معلومه يفيدنا

ربنا يعمل ما فيه الخير للجميع ويهدينا طريق الصواب

رابط هذا التعليق

سيدي الفاضل الاقصري انبه ساعدتك ان ده اسمه مقدم حجز لما يتم الاختيار هتكمل باقي ال 10% المبلغ اسمه جديه حجز

عادل نور

رابط هذا التعليق

لو حسبنا الارقام التي ذكرتها الاخت الفاضلة بالنسبة لسعر المتر في التجمع و قسمنا علي نسبة 2.5 % تقريبا يزيد او يقل قليلا هايطلع لنا المقدم اللي قالت عليه سواء1800 او2200 او الشروق

و نفس الطريقة لو طبقناها علي بدر هاتطلع نفس النسبة

و علي فرضية صحة معلومة الاخت الفاضلة اتوقع ان بدر سعر المتر حوالي من 380 الي 400 و قد اكون مخطئ و هو احتمال كبير!!!

و ياخبر بكرا يبقي

رابط هذا التعليق

لو حسبنا الارقام التي ذكرتها الاخت الفاضلة بالنسبة لسعر المتر في التجمع و قسمنا علي نسبة 2.5 % تقريبا يزيد او يقل قليلا هايطلع لنا المقدم اللي قالت عليه سواء1800 او2200 او الشروق

و علي فرضية صحة معلومة الاخت الفاضلة اتوقع ان بدر سعر المتر حوالي من 380 الي 400 و قد اكون مخطئ و هو احتمال كبير!!!

و ياخبر بكرا يبقي

اعتقد انه لن يكون هناك اى متر فى مدن القاهرة الكبرى اقل من 600 جنيه حبث لاحظت ان جميع الاراضى القديمة ارتفعت فى اليومين دول ويعضهم ضاعف الاسعار حنى تصل لسعر القرعة و عندهم كل الحق حيث لن تنتظر حظك فى القرعة وايضا تقسيط على 7 سنوات وهنختار قطعتك بنفسك

رابط هذا التعليق

و ياخبر بكرا يبقي

اعتقد انه لن يكون هناك اى متر فى مدن القاهرة الكبرى اقل من 600 جنيه حبث لاحظت ان جميع الاراضى القديمة ارتفعت فى اليومين دول ويعضهم ضاعف الاسعار حنى تصل لسعر القرعة و عندهم كل الحق حيث لن تنتظر حظك فى القرعة وايضا تقسيط على 7 سنوات وهنختار قطعتك بنفسك

غالبا أنا فهمت كلامك غلط بس لو صح يبقي لازم تجاوبني

فين ده يا باشا الارض اللي علي 7 سنين ديه تقسيط

أنا مستعد أنزل مصر الاسبوع الجاي أشتري

نورني يا باشا

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

و ياخبر بكرا يبقي

غالبا أنا فهمت كلامك غلط بس لو صح يبقي لازم تجاوبني

فين ده يا باشا الارض اللي علي 7 سنين ديه تقسيط

أنا مستعد أنزل مصر الاسبوع الجاي أشتري

نورني يا باشا

افهم حضرتك و ادبك بعض الامقلة ولتكن بدر كمثال :

1- ارض عائلى ودى 300-315 م كانت بتتباع خالصة الاقساط ب 100 الف بعنى المتر 300 جنيه خالصة تماما

2- ارض قرعة فيلات ( 600 - 1200 متر ) كان اوفر 120-250 الف وعليها اقساط 120-250 الف للجهاز على 7 سنوات وتبدأ الاقساط من 2011 كمان يعنى المتر ب 400 جم

يعنى 200 جم مقدم و 200 على 7 سنوات .

يبقى من وجهة نظرك ايهم افضل ادخل القرعة غير مضمون المكسب وانا وحظى لو كسبت ولا اشترى واعاين واختار كمان ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...