اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

السفر من الامارات برا واداء العمرة بالسعودية

atton

Recommended Posts

انا اعمل بدبى وارغب فى النزول من الامارات الى مصر بالسيارة انا وعائلتى الصغيرة حتى يتسنى لنا عمل عمرة فى مكة ونحن فى الطريق ولكنى متخوف لانى لا اعرف الطريق ولا التكلفة

وكذلك عنصر الوقت مع العلم رغم اننى معتاد على القيادة لمسافات طويلة وكذلك معى اوزان ثقيلة فماذا فارجو من اصحاب تجارب السفر برا افادتى بهذا الموضوع وهل السفر عن طريق الاردن افضل ام عن طريق جدة

مع خالص الشكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ العزيز:اتون

اريد ان افيدك بخبرتي المتواضعة في هذا الموضوع

بص يا سيدي النصيحة الي سمعتها من ناس كتير اوي وانا مقبل علي الموضوع دا هي انك تاخد الرحلة ببساطة ومتنشنش نفسك ولا تكون مستعجل واعتبرها يا سيدي رحلة للبر زي اخونا الخليجيين مبيعملوها كل ما سنحت لهم الظرووف

واضح ان لك خبرة في السواقة فعشان كدة مش حدخل في موضوع تجهييز السيارة للسفر انتا اكيد مظبط نفسك ان شاء الله

بالنسبة للرحلة انتا بينك وبين الحدود الاماراتية باظبط 500 من دبي وبع متعدي الحود حيكون عليك انك تختار بين طريقين

اما طريق الهفوف ودا طريق هاي واي بمعني انه اتجاهين منفصليين وخدماته متوفرة وممكن تفتح فيه علي سرعات عالية بس عيبه الوحيد انه طويل شوية

اما الطريق التاني فهو طريق حرد ودا طريق مختصر وجميل انا نفسي رجت عليه من الرياض للحدود الاماراتية في رحلة العودة في حوالي 5 ساعات بس عيبه ان خدماته اقل وكمان مش مزدوج يعني مفيش جزيرة بين الرايح والجاي ودا بخلي اقصي سرعة ليك حوالي80 ك/س عشان تضمن سلامتك وان كنت انا مش بشجع السرعة عموما لانها سدقني مش حتفرق في الرحلة كلها كام ساعة وفي النهاية انتا الكسبان سلامتك انتا وولادك وكمان الحفاظ علي حالة السيارة

بالنسبة للميناء الافضل كلنا في الفترة الاخيرة بنشجع العقبة خصوصا بعد موضوع العبارة الاخير عشان العبارات دايما متوفرة في نويبع وكمان بتكون العبارة اقل خطورة عشان بتكون مبحرة بمحازاة الشاطي تقريبا

في حدود اسرة صغيرة زي حضرتك متفضلت الموضوع ممكن يدخل في 4000 درهم بما فيهم التربتيكت والبترول والاستراحات والعبارة وال500 جنية الي حتدفعهم عند دخولك المحروسة بس دا من غير السرفيس الي ممكن سيارتك تكون محتاجاه

وبانسبة للصحبةو في الطريق انا مش عايزك تقلق من الموضوع دا خالص

بمجرد وصولك الحدود السعودية ويمكن قبل كدا بكتير اكيد ححتعرف علي عشرات الاسر الي مسافرة وخصوصا السنادي بعد اسعار التذاكر مبقت لا تطاق

ارجو اني اكون افدتك

وللامانة العلمية عايز اقولك ان كل المعلومات دي انا مستقيها من اصدقائي الي متعودين سنويا علي السفر بالبر وانا عرفت منهم ادق تفاصيل تالرحلة عشان كنت بجهز نفسي للسفر اكتر من مرة لكن ظروفي كانت بتحتم عليا السفر جوا اما عن خبرتي الفعلية بالسفر البر فانا اعتبر عملت نصف الرحلة دي من سنتين لما سافرت بالسيارة لاداء فريضة الحج عقبال الجميع ان شاء الله

بانسبه للعمرة الشباب صحابي كلهم بيعملو الاتي

بيروحو مكة يعملو العمرة وهما مسافرين من الامارات لمصر وفي طريق العودة بيعدي علي المدينة ويقيم فيها كام ساعة حسب ظرووف كل واحد

اتمنالك رحلة موفقة باذن الله

لو فيه اي استفسار تاني انا تحت امرك ولو معنديش جواب حسال صحابي وارد علي حضرتك ان شاء الله رب العالمين

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

الرجاء من الاعضاء الكرام مساعدتى بمعلومات حديثة ويفضل ان تكون 2009 حول السفر عن طريق البر من الامارات الى مكه لعمل عمره ثم الى القاهرة ارجو افادتى عن حالة الطريق واسعار الاستراحات وتكلفة العمرة واسعار العبارة والجمارك المصرية وما الفرف بين العقبة وضبا وايهما افضل,,,,,

رابط هذا التعليق

اليكم اليوم ما توصلت الية من معلومات حول هذا الموضوع وهو الكتيب الذى اصدرتة القيادة العامة لشرطة دبى حول خرائط الطريق البرى الخاصة بمصر وسوريا ولبنان والاردن وفلسطين واليمن والمسافات بالكيلو متر وبعض المعلومات عن الاطارات والمعلومات المهمة

تم تعديل بواسطة amro awad
رابط هذا التعليق

اليكم اليوم ما توصلت الية من معلومات حول هذا الموضوع وهو الكتيب الذى اصدرتة القيادة العامة لشرطة دبى حول خرائط الطريق البرى الخاصة بمصر وسوريا ولبنان والاردن وفلسطين واليمن والمسافات بالكيلو متر وبعض المعلومات عن الاطارات والمعلومات المهمة

http://www.BLOCKED35/download/55116686bf12ea23/

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 8
      اخوة المحاورات السلام عليكم انشاء الله ساكون احد الوافدين الجدد لمدينة الرياض لقد اسعدني كم المعلومات بخصوص السكن و المدارس الموجودة في الباب عن مدينة الرياض و لكن هناك معلومة اود الاستفسار عنها و هي الاوراق المطلوبة لدخول المدارس فس السعودية حاليا ابني موجود باحد مدارس اللغات في مصر و انا انوي ان اقدم له باحد مدارس اللغات في الرياض و عايز اعرف ماهي الاوراق المطلوبة للالتحاق ابني بتلك المدارس حيث انه قادم من مصر و لكم جزيل الشكر
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 6
      هل في نقل كفالة للزوج على اعتبار انة مرافق لو الزوجة جايلها عقد عمل؟؟ هل مسموح نقل الكفالة للزوج المرافق للزوجة اذا ربنا كرمة بشغل ولا ممنوع ؟؟؟ لو مسموح ماهى الاجراءات بالتفصيل وماهى الاوراق المطلوب تجهيزها هنا فى مصر (اوراق الزوج) الرجاء الافادة لمن لهم تجارب فى نفس الموضوع .. ربنا يجزيكم عنا خير الجزاء .
    • 0
      انا عايز ازور مصر بالباسبور الاجنبى. الباسبور المصرى منتهى. عرفت انه بشهادة الميلاد و الباسبور الاجنبى ممكن ادخل من غير مدفع فلوس تاشيره طيب انا غير مطلوب للتجنيد، سؤالى عن سفر من مصر للخارج بالباسبور الاجنبى هل بيسألو عن التجنيد؟ انا فوق الاربعين سنه . هل لازم يكون معايا شهادة الاعفاء من التجنيد   شكرا جدا لاى حد ممكن يجاوب على سؤالى
  • أضف...