اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الويك اند المصرى

crossfield

Recommended Posts

احنا مش شعب كسول و لا حاجة لكن الملل و الاحباط همه اللى خلونا كده . أنا مثلاً لما كنت طالبة فى الجامعة و أول ما أتخرجت برضو كنت شعلة نشاط كنت حاسة انى ممكن أهد الدنيا و أبنيها تانى لكن سنة ورا سنة ابتديت أحس انى ترس فى ماكنة حاجة كدة عاملة زى الانسان الالى روتين وملل؛ نسخة من ميت ألف نسخة . لقيت فى شغلى اللى بيشتغل زى اللى مبيشتغلش و الكل فى الاخر بيقبض نفس المرتب وانتو عارفين مرتبات الحكومة أصلاً شكلها ايه :lol: ... و رغم كده كنت ملتزمة جداً فى شغلى لكن بالوقت أبتديت أمل و أحس بعدم جدوى التزامى أخدت أجازة طويلة بدون مرتب و عشت فترة بعيد عن شغلى و بعدين رجعت تانى لنفس الملل و الرتابة ؛للأسف اتعديت من الجو اللى حواليه و ابتديت أحس ان فعلاً مفيش فايدة ؛ و رغم كده أدينى باقاوح . جو العمل فعلاً فاسد الناس مبتحبش بعضها ؛ كل واحد حاسس انه هوه أولى من غيره بأى حاجة كويسة ؛ طيب و الله ان من فترة كان فيه دكاترة الواحد كان متصور انهم أحسن ناس الواحد عرفهم فى الجامعة فوجئت بيهم فى اجتماع من اجتماعات القسم بيتخانقوا على 20 أو 30جنيه .تخيلوا و يا ريته خلاف بشكل مهذب و يا ريت الناس دى محتاجة فلوس أصلاً كنت لقيتلهم مبرر ؛ ده طبعاً غير جو الهمز و اللمز اللى انتو أكيد عارفينه "فلانة دى مش باينلها جواز؛ فلانة اتطلقت ؛ فلانة دى مش هتبطل تدى دروس بقى ؛ فلانة بترسم على فلان بس فلان بقى فى دماغه فلانة التانية...."لما ورمممممت . مكنتش أتخيل ان أساتذة جامعة ينزلوا للمستوى ده و يقطعوا بعض بالشكل ده و يبقىجواهم كم الحقد و الكراهية ده لبعضهم ؛فعلاً الناس مش بالشهادات .؛ و أكيد اللى بأقوله ده بيحصل فى أغلب المؤسسات الحكومية .

ده فى الشغل بسسسسسسس ؛ نيجى بقى للعلاقات الاجتماعية او الانسانية عموماً : مين فينا معندوش مشكلة منغصة عليه حياته ؛ مين فينا مبيحسش بالقلق أو الخوف من شئ معين؟؟ كام مرة تبقى قاعد وسط 50 واحد و مع ذلك حاسس بالوحدة ؛ كام واحد فينا مش حاسس انه زى الأخ أبو يوسف هوه فى وادى و اللى حواليه فى وادى(و أنا مش بأقومه عالمدام و لا حاجة ) ...الخ لكن نرجع و نقول التغييييييييييييير

كسسسسسسسر الروتين

تناسى المشاكل أو الاستعباط بمعنى أصح . جربوا كده الوصفة السحرية دى : كل واحد مننا لما يلاقى نفسه هيبتدى يكتئب يقول"أنا مش زعلان و لا مكتئب أنا مبسوووووووووووووووط و متفائئئئئئئئئئئئئئئئئئئئئل أنا أحسن من غيرى " و ارسم على وشك أى ضحكة حتى لو صفرا بالوقت هتتعود و يبقى شكلك كده على طول------------> :lol:

ليه ما نحاولش حتى نقضى الويك اند ده بشكل مختلف يعنى بدل ما احنا اللى عايزين اللى قدامنا يتغيروا شوية منتغير احنا شوية و لو مرة واحدة فى الاسبوع ؛ مثلاً الأخ أبو يوسف بدل ما حضرتك متضايق ان المدام على طول بتتكلم فى الأكل و بس ماتجرب حضرتك مثلاً فى يوم تدخل المطبخ بدلها و و الله هتلاقى نفسك كل كلامك حلل و اطباق و تقلية و ده فى حد ذاته هيبقى تغيير ليك و ليها؛ ليه متحاولش تنزل فى مستوى حواراتك معاها شوية ؟ ليه هيه اللى لازم تطلعلك؟؟؟

جرب و لو على سبيل التغييييييييييييييير :lol: .

مش دايماً هيبقى سهل أو متاح الخروج كل أسبوع لكن على الأقل نغير طريقتنا فى الحياة أو التفكير .

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

من منا في مصر يعمل من 9 إلى 5 يوميا... ويومين اجازة في الاسبوع؟؟...ستجديهم قليلين...شغل القطاع الخاص في مصر عبارة عن مص دم وانتحار وساعات عمل ممتدة ...بتخرجي الصبح مش عارفة ها ترجعي امتى باليل..ولوفكرتي تمشي في ميعادك يبقى يا ويلك يا سواد ليلك...

هذا بيت القصيد ...

انت اكيد شغال فى نفس شركتى !!! :lol: :lol:

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

أخ ابو يوسف حضرتك كاتب انك ساكن فى الجيزا

هل جربت و انت ماشى فى شارع الهرم  و فيصل و نازل على وسط البلد هل جربت تعد  كام واحد  ماشى مبتسم او تحس انه مبسوط حتى ؟؟

جربت يا وسام ..... :? :? :?

الفئة الوحيدة اللى بتضحك و سعيدة هى الشباب من سن 20 حتى 30 .... اما بعد ذلك ... فصعب تلاقى حد بيضحك ... و كله مستعجل ...

حتى اللى بيتفرج على المحلات ... تحس انه مستعجل ؟؟؟

اما منظر الازواج ... فحاجة بؤس جداً جداً ... كأن كل المتجوزين متخانقين ؟!!

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

Masrawy Abroad

(لأن الترفيه والتنزه الذي تريه في الخليج وفي الغرب يعتبر رفاهية كبيرة وتكلفة مادية لا يقدر عليها موظف راتبة بضعة عشرات من الجنيهات ومتعلق في رقبته اولاده وامهم ويمكن يعول اخته او والديه).(معظم المصريين في مصر يعملون اكثر من شغلانة لتوفير قوت يومهم)من منا في مصر يعمل من 9 إلى 5 يوميا... ويومين اجازة في الاسبوع؟؟...ستجديهم قليلين...

Masrawy Abroad

أعطني سبباً عشان تكون الناس مبسوطة

- هواء يتنفسوه.......أعلى نسب التلوث في العالم

- ماء يشربوه.........فشل كلوي وامراض كبد (اسأل أي دكتور على الموضوع ده....او افتح الفلتر بتاع الميه في مصر واتفرج على عجائب الطبيعة)

- مصاريف حياة.....نعادل المستوى العالمي في الغلاء ونضارع دول اوربية وامريكية في تساو الاسعار...مع فارق (متوسط دخل الفرد اللي يشبه بنجلاديش)

- التلفزيون والاعلام ......مش محتاج توضيح

- السكن والزواج.........معجزة المعجزات

- وسائل النقل العام (اتوبيسات ومترو وقطارات)........اقفاص حديدية وعلب سردين

- فرص عمل....بطالة متزايدة ومئات الألاف من الجامعيين يخرجون لسوق العمل وتنتهي بالجلوس على القهوة لعدم جدوى البحث

وغيره كتير..

crossfield

نسخة من ميت ألف نسخة

انا ما زلت احصر المشكلة فى تعداد السكان المتزايد و عدم تناسبة بالمرة مع المساحة الأرضية "الصالحة" لهذا المعدل :? :(

و اذا أردتم معرفة كيف أتخيل الناس فى بلدنا سوف يقضون الويك اند، حتى و لو كان مستوى المعيشة افضل قليلا!؟!

فما عليكم الا الضغط على "الشلال"!!!! :?

و شكرا..

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

للرفع

موضوع قديم حديث ومشكلة لا تزال قائمة للعاملين داخل مصر والسؤال هل حدث جديد بعد زيادة الأجازة الأسبوعية ليويمن في بعض الأماكن؟

قد أكون متفائلا ولكن حتى الفقير يستطيع أن يتنزه بالقاهرة طالما لديه الرغبة.

فمراكب النيل تأخذك في رحلة نيلية جماعية لمدة نصف ساعة مقابل 2 جنيه للفرد والسير بنص البلد والفرجة على المحلات مع أكل أيس كريم بالنسبة لي فسحة هايلة. وهناك بعض الحدائق المجانية وغالبا رايقة طالما مش هتروح يوم شم النسيم. حتى الكورنيش مع كوز درة وكوباية حلابسة يعد متعة في حد ذاته. المهم أنك تكون مؤمن بأهمية التغيير والتنفيس والترويح عن النفس.

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

بالنسبة لنا هنا في السعودية

نهاية الأسبوع هنا الخميس و الجمعة

فيوم الأربعاء طبعا يوم مميز

و بتكون مشاعري خاصة جدا فيه

يعني بابقى حاسة بحرية

انام أو أسهر براحتي

و الاحساس ده هو المتعة الحقيقية

حتى لو ما عملتش حاجة في الاجازة دي

كفاية الاحساس ده

يا ترى حضراتكم بتقضوا الويك ايند ازاي و ايه مشاعركم فيه؟

انتظركم

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

سيم سيم صديج

بإختصار وبمنتهى السوداوية المغلفة بالأنغلاق " نحن قوم لا نعرف كيف نستمتع بويك إنداتنا " والويك إند عندنا بيبقى مرتبط أول حاجه بالنوم والأسترخاء حتى لو الواحد ننايم طول الأسبوع ...

ده حتى ستات البيوت اللي قاعدين في البيت طول الأسبوع ما بيحلالهمش التنفيض والرزع والخبط إلا في يوم أجازة سي الأفندي .... وتضربي بعينك بعيد عنك كده يا عبير يا أختي تلاقي البلكونات مرشقة سجاجيد وبطاطين متنشرة يوم الجمعة بالذات في مصر .... طب لييييييييييييييييه لييييييييييييييييه ؟ يعني السجادة لو أتنفضت في وسط الأسبوع هاتقول لأ ؟ وبعدين تتنفض ليه أساساً كل شويه ما كده غلط وبيتنحل وبرها ... وبعدين إنتو عندكم خيول بتجري على السجاجيد طول الأسبوع عشان تنفضوها كل شويه ...وأساساً بتجيبوا صحة منين لده كله ؟

على فكرة الأستمتاع بالويك إند لا يتطلب رصد ميزانية خاصة أو تكلفة زيادة .... فالإستمتاع بالأوقات ممكن يكون بممارسة هواية المشي مثلاً في حديقة أو مكان مخصص ... ولو إتكلمنا على مصر فديتها جنية ثمن تذكرة مترو أنفاق .... والواحد يطلع لحد كورنيش النيل .. ويعيشششششششششش .... بس ماليش دعوة لو حد إتمسك في قضية تحرش ... لأ قصدي حتى لو الزوج والزوجة والأولاد خدوا بعضهم وراحوا يتمشوا على النيل ويضربوا ترمس أو درة مشوي ... والله لو مرة في الشهر .. فده شيء جيد .... وكمان ممكن ياخدوا لهم غطس في النيل .. قصدي فُسحة في مركب وهي حاجه مش مكلفة قوي يعني .... فكل ده بيبقى تجديد مفيد .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بقى لى فترة بأقضى الويك إيند تمشية من القائد إبراهيم للمنطقة الشمالية, والويك إيند اللى أجازة من المظاهرات بأقضيه عند والدى ووالدتى.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

تم دمج موضوع " ازاي بتقضوا الويك ايند ؟؟؟"

إلى هذا الموضوع لتشابه الفكرة

الادارة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

عندي فكره نميسه

يوم الخميس مساء نجتمع كلنا بعد العمل في بيت ابويا وامي باعتباره بيت العيلة وكل الناس موجودة

اشوف اخواتي وعيالهم وعيالي تلعب مع ولاد عمامها وعماتها ونقضي وقت جميل ونتعشى ونتكلم ونجيب م الشرق والغرب

الجمعه تاخد العيال وتروح النادي او حتى جنينه من ام التذكرة بجنيه

او حديقة الازهر اكثر من رائعة ومعاك سندوتشات وزجاجة ميه وعصير

على فكره بكره الصبح فيه محاضرة جميلة لا تفوتكم في حديقة الازهر

يوم السبت استرخاء او تشوي فوق السح مع نفسك او جيرانك

والعيال تذاكر شويه وتكوي المريلة وتستعد ليوم دراسي جديد

انت جددت نشاطك والمدام غيرت مناظر وغسلنا تعب الاسبوع وبارك الله فيما رزق

مواعيد حديقة الازهر

رابط هذا التعليق

عن نفسي التغيير عندي مش مرتبط باخر الاسبوع

الوقت اللي بالاقي نفسي زهقانه فيه

لازم اغير

اغير مكان السفره

اغير مكان ترابيزه

اغير تسريحة شعري

المهم اغير وخلاص :happy:

بالاضافه لاني لما باكون زهقانه باخترع اي مشوار علشان انزل من البيت واتمشى

ونزولي مش مرتبط بحد

يعني سواء ننزل كلنا ....ماشي

انا بس ...برضو ماشي

لاني لو قعدت في البيت من غير تغيير ...يبق يوم مايعلم بيه الا ربنا

لازم نجدد ....باي طريقه ...لازم التجديد

يعني لو مش عاوزيين نخرج

خصوصا في ظروف البلد حاليا

ممكن انزل اشتري ب3 جنيه ذره فيشار واعمله في البيت ونقعد كلنا بالليل ناكله سوى قدام التلفزيون

ممكن كمان اعمل حلبسه (حمص الشام)

وفي الصيف غالبا باجيب ايس كريم ونقعد كلنا ناكل مع بعض بالليل بعد العشاء

لو عاوزه اخرج

بيكون غالبا للتمشيه في وسط البلد او روكسي

وبناكل برضو ايس كريم :happy:

وياسلام لو قبلها 2 شاويرما في عيش صاج من عند ابو حيدر (روكسي) ....واااااو

ممكن نخرج نزور حد من الاقارب او الاخوات

وبيكون ده حتى بعد الغداء

(ده باعتبار ان الواحد مش عاوز يكلف على حد)

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...