اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المهندسون فى أونتاريو

Recommended Posts

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

• الردود 114
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا جزيلا لك يا اخي العزيز مكسوف

بس عندي استفسار :

اذا المهاجر درس في مرحلة البكالوريوس مدة سنة او اتنين حسب اللي يطلب منه بعد المعادلة هل تكون فرص العمل في نفس المجال عالية و دخلها المادي مناسب

و للعلم انا مجالي عمارة و تقريبا مراحل التسجيل في كندا مشابهة للتسجيل بالنسبة للمهندسين بس في هيئات و جمعيات اخرى

لو عندك معلومات بخصوص المجال ده اكون شاكر لك .....

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا لك يا اخي العزيز مكسوف

بس عندي استفسار :

اذا المهاجر درس في مرحلة البكالوريوس مدة سنة او اتنين حسب اللي يطلب منه بعد المعادلة هل تكون فرص العمل في نفس المجال عالية و دخلها المادي مناسب

و للعلم انا مجالي عمارة و تقريبا مراحل التسجيل في كندا مشابهة للتسجيل بالنسبة للمهندسين بس في هيئات و جمعيات اخرى

لو عندك معلومات بخصوص المجال ده اكون شاكر لك .....

بالتوفيق

السيد الفاضل madzoro

فى الحقيقة أنا ماعرفش حاجة عن فرص العمل - زى ما قلت دى معلومة جديدة بالنسبة لى بس أعتقد (ده مجرد تفكيرى أنا) إن طالما الشخص إتقبل للتسجيل فى ال APE ففرصته فى العمل تتوقف على درجاته الجامعية و مقدرته على "بيع" نفسه فى ال interview.

و العمارة منفصلة تماما عن المهندسين و آسف لأنى ماعرفش أى حاجة عن نظامهم.

م

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

بالنسبة للاخوة المعماريين انا جبت المسار الخاص بينا علشان تكون معماري مرخص في اونتاريو كندا

وهو

Your Path to Becoming an Architect in Ontario

ده عشان اخي ياسر يرجع يينشط التوبك من تاني

جزاك الله خيرا يا مهندس ياسر و كل الاخوة الاعضاء المشاركين

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة madzoro
رابط هذا التعليق

في الخطوة الاولى مطلوب تقديم الاتي

Step 1 Your education must meet the Canadian Education Standard. Submit your documents

(certified copies of all degrees; official transcript of record; a university calendar) to the Canadian

Architectural Certification Board (CACB) for certification. Include the application fee and a

completed application form

المشكلة في الuniversity calendar

اجيبها منين لان مافيش في الجامعة عندي الكلام ده يادوبك هيا الشهادة عربي و انجليزي و شهادة التقديرات عربي و انجليزي مش اكتر

ايه الحل ؟؟؟؟؟؟؟

لو حد عنده فكرة عن الموضوع ده او مر على خطوة زي دي و لو في مجال اخر غير العمارة يوضحلنا ممكن نتسرف ازاي

و شكرا

تم تعديل بواسطة madzoro
رابط هذا التعليق

السيد الفاضل أحمد صالح

هو طريق طويل و لكنه الأكثر ضمانا للحصول على عمل و رفع المستوى العلمى لأنه للأسف (على حسب ما سمعت من زملائى اساتذة الجامعة هنا) أن مستوى طلبة الدراسات العليا الوافدين من مصر إنخفض جدا فى السنوات الأخيرة .

عموما يمكن إختصار مدة الدراسة إذا قدمت شهادتك من مصر و تفاصيل ال courses التى درستها فقد يتم إعفاءك من بعض المواد المطلوبة. و إذا شعرت أنك متمكن من أى مادة مطلوب منك دراستها فيمكنك طلب challenging لهذه المادة و فى هذه الحالة يتم إمتحانك فيها و إذا نجحت تحتسب لك (طبعا لازم تدفع مصاريف ال course كاملة)

و كما قلت هذا هو رأيى الشخصى و هو لا يعنى أنه الطريق الوحيد أو أنك لن تجد عمل إذا سلكت الطريق الآخر (طريق الإمتحانات)

الاخ مكسوف الكريم

اشكرك على ردودك و توضيحاتك و حبيت اسأل عن مستوى الجامعات لو قارنتها داخل كندا و افضلية خريجيها يعنى لو صاحب عمل امامه 3 مهندسين متقدمين للعمل واحد متخرج من جامعة تورونتو و الثاني من جامعة واترلو و الثالث من جامعة غرب اونتاريو مثلاً و الثلاثة عندهم نفس مدة الخبرة العملية هيختار مين فيهم ؟؟؟

كمان في سؤال تاني : اي من هذه الجامعات شروط القبول بها ايسر علماً باني من خريجي عين شمس

شكراً مقدماً و جزاك الله خير انت و كل من يشارك بهذا التوبك

تم تعديل بواسطة ahmed_saleh

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

يا استاذ ياسر أنا والله أول مرة أشوف الموضوع دة , بص هو يمكن أنا مش حريف كتابة في المنتديات بفضل الفيس تو فيس يعني بس وأن كانت دي أول مرة أقابلك الا أني حاسس أني عايز أولك حاجة بشدة , باشمهندس ياسر أنت برنسسسسسسسسسسسسسسسس , بس أنا كان عندي سؤال بسيط

أنا مهندس ميكانيكا عندي 21 سنة

هجيب خمس سنين خبرة --------------> بقيت 26 سنة

روحت أقدم وقبلت في الهجرة و دخلت كندا --------------> بقيت قول 29 سنة

وبعدين درست 4 سنين --------------> بقيت 33 سنة

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

12 سنة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش كتير شويتين ؟؟

رابط هذا التعليق

طيب لو سمحت ياهل المعرفة ويامهندس ياسر هل شهادة pmp او اي شهادة من الجامعة الامريكية في مصر لها قيمة او بتسهل عليا موضوع الشغل وكان لي سوال تاني معلش ان شغال مهندس حصر كميات وبرامج زمنية هل نفس الخطوات هي هيا ولا الموضوع مختلف وهل التخصصات دية لها سوق هناك والشغل متوفر وجزاكم الله مليون خير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
طيب لو سمحت ياهل المعرفة ويامهندس ياسر هل شهادة pmp او اي شهادة من الجامعة الامريكية في مصر لها قيمة او بتسهل عليا موضوع الشغل وكان لي سوال تاني معلش ان شغال مهندس حصر كميات وبرامج زمنية هل نفس الخطوات هي هيا ولا الموضوع مختلف وهل التخصصات دية لها سوق هناك والشغل متوفر وجزاكم الله مليون خير

أخى الفاضل عذرا لتاخرى فى الرد لم ألاحظ المداخله الا اليوم ,

مهندسى حصر الكميات لهم نقابه منفصله OIQS ONTARIO INSTITUTION OF QUANTITY SURVEYORS و لها أشتراطات اخرى للحصول على الرخصه و تشترط عمل فى المجال فى شمال أمريكا مده لاتقل عن 24 شهر .

ستجد فى الملف المرفق كل المعلومات المطلوبه للحصول على الرخصه......تحياتى.

Membership.pdf

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

يا استاذ ياسر أنا والله أول مرة أشوف الموضوع دة , بص هو يمكن أنا مش حريف كتابة في المنتديات بفضل الفيس تو فيس يعني بس وأن كانت دي أول مرة أقابلك الا أني حاسس أني عايز أولك حاجة بشدة , باشمهندس ياسر أنت برنسسسسسسسسسسسسسسسس , بس أنا كان عندي سؤال بسيط

أنا مهندس ميكانيكا عندي 21 سنة

هجيب خمس سنين خبرة --------------> بقيت 26 سنة

روحت أقدم وقبلت في الهجرة و دخلت كندا --------------> بقيت قول 29 سنة

وبعدين درست 4 سنين --------------> بقيت 33 سنة

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

12 سنة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش كتير شويتين ؟؟

أشكرك أخى الكريم , بس الحسبه سهله .....85 سنه متوسك العمر فى كندا - ال 33 سنه ساعه انتهائك من الدراسه..... يبقى فاضلك 52 سنه تعيشهم بشكل أعتقد أنه أفضل ....طبعا انت أقدر على المقارنه مع ظروفك اذا كان فعلا حيبقى أفضل ولا لأ ..... ربنا يوفقك

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
السيد الفاضل أحمد صالح

هو طريق طويل و لكنه الأكثر ضمانا للحصول على عمل و رفع المستوى العلمى لأنه للأسف (على حسب ما سمعت من زملائى اساتذة الجامعة هنا) أن مستوى طلبة الدراسات العليا الوافدين من مصر إنخفض جدا فى السنوات الأخيرة .

عموما يمكن إختصار مدة الدراسة إذا قدمت شهادتك من مصر و تفاصيل ال courses التى درستها فقد يتم إعفاءك من بعض المواد المطلوبة. و إذا شعرت أنك متمكن من أى مادة مطلوب منك دراستها فيمكنك طلب challenging لهذه المادة و فى هذه الحالة يتم إمتحانك فيها و إذا نجحت تحتسب لك (طبعا لازم تدفع مصاريف ال course كاملة)

و كما قلت هذا هو رأيى الشخصى و هو لا يعنى أنه الطريق الوحيد أو أنك لن تجد عمل إذا سلكت الطريق الآخر (طريق الإمتحانات)

الاخ مكسوف الكريم

اشكرك على ردودك و توضيحاتك و حبيت اسأل عن مستوى الجامعات لو قارنتها داخل كندا و افضلية خريجيها يعنى لو صاحب عمل امامه 3 مهندسين متقدمين للعمل واحد متخرج من جامعة تورونتو و الثاني من جامعة واترلو و الثالث من جامعة غرب اونتاريو مثلاً و الثلاثة عندهم نفس مدة الخبرة العملية هيختار مين فيهم ؟؟؟

كمان في سؤال تاني : اي من هذه الجامعات شروط القبول بها ايسر علماً باني من خريجي عين شمس

الباشمهندس ياسر

اولاً اقدم تحياتي لشخصك و للتوبك الرائع ...

ثانياً : الظاهر سؤالي كان صعب الاجابة عليه الاخ مكسوف لم يرد علي

اتمنى ان اجد اجابة لديك

عايزين ننشط مشاركات المهندسين بالمنتدى ... :blink:

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

السيد الفاضل أحمد صالح

الاخ مكسوف الكريم

الباشمهندس ياسر

اولاً اقدم تحياتي لشخصك و للتوبك الرائع ...

ثانياً : الظاهر سؤالي كان صعب الاجابة عليه الاخ مكسوف لم يرد علي

اتمنى ان اجد اجابة لديك

عايزين ننشط مشاركات المهندسين بالمنتدى ... :)

الأخ الفاضل أحمد صالح

أعتذر عن التأخير.

هو السؤال فعلا صعب لأنى لما كنت باعمل إنترفيو لمهندسين كنت باختار الأنسب للوظيفة و طالما هو عنده الخبرة و ال skills المطلوبة فالجامعة اللى هو أو هى متخرجين منها مالهاش أى تأثير فى الإختيار. و بصراحة أنا ما شفتش أبدا إتنين زى بعض بالضبط بس لو كان ده حصل يبقى أختار اللى كان أحسن فى الإنترفيو.

م

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل أحمد صالح

أعتذر عن التأخير.

هو السؤال فعلا صعب لأنى لما كنت باعمل إنترفيو لمهندسين كنت باختار الأنسب للوظيفة و طالما هو عنده الخبرة و ال skills المطلوبة فالجامعة اللى هو أو هى متخرجين منها مالهاش أى تأثير فى الإختيار. و بصراحة أنا ما شفتش أبدا إتنين زى بعض بالضبط بس لو كان ده حصل يبقى أختار اللى كان أحسن فى الإنترفيو.

الاخ الكريم / مكسوف

اشكرك على ردك ويمكن انا طرحت اسئلتي دي عشان اوصل لاحسن الاختيارات و يكون الواحد عنده تخيل لما قد يحدث اذا قررت استكمال الدراسة هناك او اخذ بكالوريوس جديد فما هو الاختيار السليم بين مختلف الجامعات و الموازنة بين شروط الدخول للجامعة و موقعها الجغرافي و ظروف الحياة بالمدينة التي تقع بها ؟؟؟؟؟

على العموم اسف على الاطالة و يمكن الموضوع محتاج بحث اكثر انما اذا كان هناك معلومات متوفرة بهذا الخصوص ارجو افادتي و افادة كل من لهم هذا التوجه

آخيراً جزاك الله خير و شكراً لك

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

عايز اعرف هل في معادلة للمهندسين في كيبيك ولا الدراسة ولا ايه

نعم يوجد معادلة في جامعة لافال...وتكلفتها560 دولار كندي...146 دولار ترجمة...ومبلغ 20 دولار تكلفة امتحان لكل مادة...من 3 الي 5 مواد.بالتوفيق.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

نعم يوجد معادلة في جامعة لافال...وتكلفتها560 دولار كندي...146 دولار ترجمة...ومبلغ 20 دولار تكلفة امتحان لكل مادة...من 3 الي 5 مواد.بالتوفيق.

560لا طبعا... التكلفة اكتر من كدا.. والافضل المهندس ايهاب يقول التكلفة الصحيحة

رابط هذا التعليق

560لا طبعا... التكلفة اكتر من كدا.. والافضل المهندس ايهاب يقول التكلفة الصحيحة

كلام الاستاذ حمدي كله صح

خدوا بالكم يا جماعة ان النظام في الولايات مختلف عن بعضه, و نظام كيبك غالبا ارخص في حاجات كتيرة جدا من باقي الولايات

تكلفة المعادلة كلها مش بتعدي 800 دولار, و الرسوم زي ما الاستاذ حمدي قالها, و الاحسن تبدا علي الاجراءات و انت في مصر, انت تبعت ايميل و فيه عنوانك في مصر و هم حيبعتولك كل حاجة, تبدا بدري احسن عشان الاجراءات الادارية بتاخد وقت ممكن يوصل 6 شهور.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      قدمت السفيرة نبيلة مكرم عبدالشهيد وزيرة الدولة للهجرة وشئون المصريين بالخارج خالص التهنئة للسيد/ شريف سبعاوىعرض المقال كاملاً
    • 12
      فى فترة الستينات وما قبلها كان "المهندس" قيمة وسيما وكانت كلية الهندسة تأخذ أعلى مجاميع الثانوية العامة وكان الواحد بيمشى زى الطاووس وهو شايل المسطرة حرف T كانت فترة اتجهت فيها الدولة إلى التصنيع وأستطيع أن أقول أنه كان اتجاها بشئ من المغالاة وعلى حساب الزراعة حتى أننا كنا نتعلم أن الاستعمار وأعوان الاستعمار ينشرون دعاية بأن مصر بلد زراعى المهم .. بعد كده أصبح الميكانيكى باشمهندس .. والمنجد باشمهندس وبتاع الدش باشمهندس .. والكهربائى باشمهندس وبقت كلمة باشمهندس زى كلمة يا حاج .. ومثلها
    • 1
      السلام عليكم الموضوع لو للحظات يبان سهل وهايف انك تقدر تسجل فى جامعة كندية وانت فى مصر لكن للأسف الموضوع طلع صعب جدا ، أنت محتاج أكثر من حاجة وكلهم فعلاً فى منتهى الصعوبة و أتمنى أى حد من الشباب أو السابقين فى المجال ده يقدر يساعدنى التخصص : بكالوريوس تجارة - جامعة الأسندرية - عام 2001 - قسم محاسبة الخبرة : 11 سنه العمر : 33 سنة البرنامح التعليمي الراغب فى الألتحاق به : المحاسبةالإدارية - أو المالية الاحداث كالتالى : أناأخترت كندا لأنها الأفضل فى أمكانية الحصول على تأ
    • 0
      الخبر زفه إلي جارى و بلدياتى الدكتور شهير شوقي ما سبق كان إستهلالا لابد منه لا يكفي أن نتكلم عنه و لكن دعوني أنقل لكم الخبر كما كما أوردته كلية الصيدلة فى أونتاريو الرجل يتحرق شوقا لمد يد المساعدة لكل ما هو مصري و عنده أفكار خلاقة لسير و دور نقابة الصيادلة فى مصر و كذا لصناعة الدواء في مصر و أميل للإعتقاد أنه سيكون له دور مميز فى مدينة زويل للعلوم رابط الموضوع : http://www.ocpinfo.c...internationally
    • 1,817
      أعزائى المشاهدين و القارئين وحشتونى جدا ووحشنى المنتدى وكل من فيه... وأنا هنا فى بلاد الفرنجة أحييكم.. وأخذت القرار الصعب إنى أكتب رغم ترددى لأحساسى بالمسئولية فى بداية كتابة موضوع جديد المهم عشان ما طولش عايزة أحكى حاجة فى غاية الأهمية والسرية ودة معناه إنها ما تخرجش عن حدودنا إحنا أعضاء المنتدى والكام ألف الزوار اللى بيدخلوا....أكتر من كدة مش موافقة لأنها هتفقد السرية خليكوا معايا.... سوسورانى
  • أضف...