اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

العمل فى كيبيك

Recommended Posts

الى الاخ وجدى فى كيبيك السلام عليكم عندى استفسار وارجوا ان لا اثقل عليك انا مقدمة على هجرة الى كيبيك وعندى بعض الاستفسارات اولا انا زوجى مدرس لغة فرنسية فى احدى مدارس اللغات بمصر وحاصل على العديد من المنح الدراسية فى فرنسا . ما هو المكان الانسب لة من حيث ايجاد فرصة عمل هل مونتريال ام كيبيك سيتى. وما هو انسب مكان للسكن حيث اننا لدينا طفلين. وهل يمكن الحجز من مصر على سكن غير مكلف ومؤقت حتى ايجاد السكن المناسب .ارجوا الا اكون قد اثقلت عليك وشكرا

رابط هذا التعليق

الأخت منى عبدون...

مهنة التدريس مثلها مثل معظم المهن هنا في كيبك يلزمها تصريح... حضرتك ممكن تطلعي على هذا الموقع http://www.mels.gouv.qc.ca/dftps ده موقع وزارة التعليم وفيه حتلاقي كل المتطلبات اللازمة للحصول على ترخيص بالتدريس في مدارس كيبك... وكمان معلومات عن متطلبات سوق العمل بالنسبة للمدرسين...

على فكرة مدرسين الفرنساوي هنا مطلوبين أوي من المدارس ومعاهد اللغة وحتى المدرسين الخصوصيين إلى شغالين مع نفسهم... بالنسبة لمونتريال أو كيبك سيتي ده يرجع لظروف الطلب....يعني ممكن مثلاً زوجك يجيله عرض كويس في أي مدين في المقاطعة.... بس أنا عن نفسي أفضل مونتريال... أولاً بالنسبة لجودة الحياة عامةً، وثانياً علشان معظم المهاجرين بينزلوا عليها، وكتير منهم محتاج يقوي اللغة الفرنسية، وبالتالي الطلب على المدرسين كتير، وبالتالي فرص العمل ممكن تكون أكتر... بالنسبة للأطفال فأي مكان في كيبك أو كندا عامةً مناسب... هنا الأطفال أحباب الله... واخدين حقهم وزيادة...:wub: بس برضه لو عايزة رأيي مونتريال فيها خيارات أكتر من حيث المدارس مثلاً، وبرضه فيها جالية عربية وإسلامية كبيرة... يعني سهل تلاقي مسجد في المنطقة تقدري تبعي الأولاد مثلاً كل أسبوع يتعلموا قران او لغة عربية... كدة يعني... كيبك سيتي مش كدة خالص....

بالنسبة للسكن الأخ بينك فلويد جابلك موقعين وفيه كتير كدة... يعني شقق مفروشة في نص البلد جنب كل حاجة تقدروا تاخدوا شهر أو شهرين لحاد ما تعرفوا راسكوا من رجليكوا وتنقوا مكان للسكن...طبعاً أحسن حاجة إنكم تيجوا أول أسبوع مثلاً تقعدوا في فندق وبعدين تشوفوا شقة مفروشة سعرها مناسب... الشقق إلى ممكن تحجزوها من الإنترنت وإنتوا في مصر بتبقى أكتر منها شقق فندقية وبتبقى غالية حبتين...أحسن فندق أول أسبوع...

معلش أنا باكتب وأنا مستعجل أوي... ومش عارف أفدتك بحاجة ولا لأة.... عامة لو في أي حاجة أنا تحت أمركم... وتيجوا بالسلامة....

وماتينسوش تجيبولنا معاكم شوية بسطرمة ضاني والله.... wst::

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

الى الاخ وجدى انا عاجزة عن الشكر طبعا استفدت جدا وطمنتنى لان بصراحة من مداخلات بعض الاعضاء وكتابتهم عن كندا شعرت بالفزع وانى راحة ارمى بنفسى واسرتى فى النار وبعد ازنك لو حبيت اسال اى سؤال هكتب لحضرتك ومش هنسى البسطرمة بس ادعلنا وشكرا

رابط هذا التعليق

أخى العزيز وجدى فى كيبك :

أين يمكن عمل معادلة المحاسبين حيث إنى مقدم على الهجرة لكيبك وهل يمكن عملها قبل السفر ؟

فى انتظار ردكم ،،،

رابط هذا التعليق

سلام عليكم بما أنكم تتكلمون عن كيبك أعينوني في سآلي , عاملين علي(skilled workers quebec)وعمرنا علي certificat de selection لو رجعو علين وأعطون رقم يعني موافقين أو يمكن يكون رفض لما نبعث لسفاره هنا من أمريكه وشكري لمن يطمني

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

سلام عليكم بما أنكم تتكلمون عن كيبك أعينوني في سآلي , عاملين علي(skilled workers quebec)وعمرنا علي certificat de selection لو رجعو علين وأعطون رقم يعني موافقين أو يمكن يكون رفض لما نبعث لسفاره هنا من أمريكه وشكري لمن يطمني

:cry1: :blush2: :ninja:

من فضلك و ضحى السؤال عشان حد يطمنك...

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته

اولا و قبل اى شئ لازم اشكر كل القائمين على هذا المنتدى الذى اقل ما يقال عنه انه اكثر من رائع و جزا اللّه كل من اثرى موضوع الهجرة ال كندا عنا عظيم الثواب.

احنا لسة ف اول المشوار و كنا رحنا الى مكتب احد ما يدعون مستشارى الهجره و حقيقى الراجل قام بالواجب و طلع فينا القطط الفطسانة و حاول سيادته انة يقنعنا اننا ما ينفعش نقدم الى عن طريقه وزاد كمان ان اى محاوله للتقديم بنفسنا هيكون مصيرة الرفض

احنا ان شاء اللّه عقدنا العزم اننا نقدم بنفسنا ل كيبك ان شاء اللّه الطلب الرئيسى هيكون باسم الزوجة

انا قمت بطبع كل الاوراق من عل سايت الهجره الخاص بكيبك و تقريبا فهمنا معظم المطلوب ... لكن عندى سوأل ؟؟ هو لزم ابعت كل الاوراق ام يكفى الطلب و ورقة الدفع .... السوأل التانى هو الزوجة تعمل بالحكومه لكنها اجازة بدون مرتب من حوالى تمان سنينين و بتعمل فى احدى الشركات لكن طبعا مالهاش تامين فى الشركة علشان هى اصلا متأمن عليها فى العمل الحكومى ...

حقيقى احنا مش عارفين نعمل اية مطلوب على الاقل خمس سنين خبرة لكيبك + الرقم التأمينى

رجاء اذا حد عندة معلومات يفيدنا بالاخص الى مقدمين كيبك .... و جزاكم اللّه خير

رابط هذا التعليق

:roseop::roseop::roseop:

الحكايه نريد الهجره لكبيك يجب أن نعمر الأبلكيشن ونرسله لكبيك هذه الأوراق إطلع عيهاttp://www.immigration- quebec.gouv.qc.ca/publications/fr/dcs/demande-certificat-selection-dyn.pdfولمايرجعوا علينا , نعمر أبلكيشن أخري لسفاره هنا,علي فكره زوجي له أستاذيه فيزيا وكمياء و لكنه سيشتغل في كند كهربائ له خبره8سنوات سآلي لو ردو علينا وأعطون رقم يعني موافقين أو يمكن يكون رفض لما نبعث لسفاره هنا أرجو أن أكون وضحت ولو القليل

دعاء سجود التلاوة

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

اولا و قبل اى شئ لازم اشكر كل القائمين على هذا المنتدى الذى اقل ما يقال عنه انه اكثر من رائع و جزا اللّه كل من اثرى موضوع الهجرة ال كندا عنا عظيم الثواب.

احنا لسة ف اول المشوار و كنا رحنا الى مكتب احد ما يدعون مستشارى الهجره و حقيقى الراجل قام بالواجب و طلع فينا القطط الفطسانة و حاول سيادته انة يقنعنا اننا ما ينفعش نقدم الى عن طريقه وزاد كمان ان اى محاوله للتقديم بنفسنا هيكون مصيرة الرفض

احنا ان شاء اللّه عقدنا العزم اننا نقدم بنفسنا ل كيبك ان شاء اللّه الطلب الرئيسى هيكون باسم الزوجة

انا قمت بطبع كل الاوراق من عل سايت الهجره الخاص بكيبك و تقريبا فهمنا معظم المطلوب ... لكن عندى سوأل ؟؟ هو لزم ابعت كل الاوراق ام يكفى الطلب و ورقة الدفع .... السوأل التانى هو الزوجة تعمل بالحكومه لكنها اجازة بدون مرتب من حوالى تمان سنينين و بتعمل فى احدى الشركات لكن طبعا مالهاش تامين فى الشركة علشان هى اصلا متأمن عليها فى العمل الحكومى ...

حقيقى احنا مش عارفين نعمل اية مطلوب على الاقل خمس سنين خبرة لكيبك + الرقم التأمينى

الاخ ابو ريهام :roseop:

ما عارفه شخصيا عن الهجرة لكيبك

انه لازم تبعت كل ورقك في البداية مع الابلكيشن مع شيك المصاريف

وبخصوص العمل فالافضل تقول الحقيقة عن العمل الحكومي الي فترة الاجازة ، ثم تقول عمل خاص بعد كده وانه بدون تأمينات

وبالتوفيق ان شاء الله

يا باب أيا مقفول .. امتى الدخول؟

صبرت ياما واللى يصبر ينــــول

دقيت سنين والرد يرجعلى : مين؟؟

لو كنت عارف مين أنا؟ ... كنت أقول

عجبي!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

الاخ ابو ريهام :roseop:

ما عارفه شخصيا عن الهجرة لكيبك

انه لازم تبعت كل ورقك في البداية مع الابلكيشن مع شيك المصاريف

وبخصوص العمل فالافضل تقول الحقيقة عن العمل الحكومي الي فترة الاجازة ، ثم تقول عمل خاص بعد كده وانه بدون تأمينات

وبالتوفيق ان شاء الله

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------الاخ الفاضل اينشتين : جزاك اللّه كل خير على ردك المفيد

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

:rolleyes: :wub: :blink:

الحكايه نريد الهجره لكبيك يجب أن نعمر الأبلكيشن ونرسله لكبيك هذه الأوراق إطلع عيهاttp://www.immigration- quebec.gouv.qc.ca/publications/fr/dcs/demande-certificat-selection-dyn.pdfولمايرجعوا علينا , نعمر أبلكيشن أخري لسفاره هنا,علي فكره زوجي له أستاذيه فيزيا وكمياء و لكنه سيشتغل في كند كهربائ له خبره8سنوات سآلي لو ردو علينا وأعطون رقم يعني موافقين أو يمكن يكون رفض لما نبعث لسفاره هنا أرجو أن أكون وضحت ولو القليل

فينك يا أخي elchamyلم تفهم سآلي أو ليس لك إجابه ولك جزيل الشكر

دعاء سجود التلاوة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...