اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماتدفعش رشوة

أسد

Recommended Posts

كن إيجابياً ..

الإجماع الشعبي يؤثر ..

الإتحاد قوة ..

الضغط الشعبي يفعل ...

وليكن ..

إعتباراً من أول مايو 2008

ماتدفعش رشوة ..

ماتدفش رشوة لأي حد ..

ماتدفعش رشوة تحت أي ضغط ..

ماتدفعش رشوة تحت أي مسمى ...

بقشيش ..

قهوة ..

شاي ..

إكرامية ..

وفر فلوسك لعيالك .. وماتدفعش للحرامي رشوة ..

وفر فلوسك لنفسك .. وماتدفعش رشوة...

إرفض أن تدفع رشوة لأي شخص ..

أنت من حقك إنهاء أي إجراء في أي مصلحة حكومية .. من دون أن تدفع رشوة ..

إذا كان ورقك سليم ..

إستنى لبكرة ..

طالب بحقك ..

إدخل للمدير ..

علي صوتك ..

طالب بحقك ..

بس ماتدفعش رشوة ..

ماتدفعش رشوة علشان ربنا قال كده ..

ماتدفعش رشوة .. علشان هو مش من حقه ياخد منك رشوة ..

ماتدفعش رشوة طالما أنت على حق ..

ماتدفعش رشوة .. علشان إبنك مايشوفكش .. ويسألك وماتعرفش ترد عليه ..

ماتدفعش رشوة علشان مستقبل إبنك .. وبنتك ..

ماتدفعش رشوة علشان ربنا يرضى عنك ..

إبدأ بنفسك ..

وانشر الدعوة ..

بعد نجاح الدعوات الإحتجاجية ..

من حقنا أن نرفع صوتنا .. ونقول ..

مش حندفع رشوة خلاص ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

والله يا أسد بعد اللي شفته في مصر الاسبوعين اللي فاتوا

و بتطبيق النداء بتاعك ده

يبقى محدش حيقضي اي مصلحه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يأسد الموظفين الغلابة مبيكملوش بقية الشهر غير ب منطق الاكرامية او اجرة زائدة للعمل ومش فى دماغهم موضوع الؤشوة دة خالص عشان يكملو الشهر بتاعهم وميشحتوش

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

يأسد الموظفين الغلابة مبيكملوش بقية الشهر غير ب منطق الاكرامية او اجرة زائدة للعمل ومش فى دماغهم موضوع الؤشوة دة خالص عشان يكملو الشهر بتاعهم وميشحتوش

خلي الموظفين الغلابة دول يشاركوا في الإضراب وياخدو حقوقهم بالحلال

بدل مايكملوا الشهر بفلوس حرام علشان مايشحتوش

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

رابط هذا التعليق

و بتطبيق النداء بتاعك ده

يبقى محدش حيقضي اي مصلحه

والله حتقضي أي مصلحة بدون رشوة ..

صحيح بتاخد وقت .. وعذاب ..

لكن ممكن تخلصها بدون أي دفع ..

جرب بس انت ..

أنا شخصياً لا أدفع أي رشوة إلا في أضيق أضيق الحدود .. وبمنطق ان الموظف ده غلبان ..

لكن في الغالب لا أدفع رشوة ..

وباخد حقي تالت ومتلت ..

صحيح باتأخر ..

لكن مش مهم ..

إتأخر إنت كمان يومين ولا تلاتة ..

إشتكي .. وروح للمدير ..

بلغ النيابة الإدارية..

إعمل أي حاجة من دي

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

و علي نفس السياق

ما تقبلش رشوة

ماتفقناش على كده :)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عشان أكون حقانى,لو موظف تنح معايا بعلى صوتى وأزعق وأعمل مشاكل عشان حاجتى تخلص,لكن لو الموظف عمل المطلوب وعاملنى بالعدل بعد ما طلبى يخلص ومصلحتى تقضى خالص بديهم إكراميه ومش من باب الرشوه ولكن من باب الأحساس ب السعاده عشان حاجتى خلصت بدون وش

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

باذن الله سوف أبدا في استخراج تراخيص بناء قطعة أرض في مدينة جديدة

تعرفنا علي عامل بسيط فيها أبدي استعداده للقيام بهذه المهمة مع مهندسين جهاز المدينة

هيعملو التصميم ويخلصوا الرخصة وهياخدو تقريبا نفس المبلغ اللي هياخدو أي مكتب هندسي هيقوم بهذا العمل وطبعا مع التسهيل والاسراع في الوقت ما رأيكم أدام الله فضلكم

((الحمد لله الذي هدانا للاسلام وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله))

رابط هذا التعليق

تعرفنا علي عامل بسيط فيها أبدي استعداده للقيام بهذه المهمة مع مهندسين جهاز المدينة

هيعملو التصميم ويخلصوا الرخصة وهياخدو تقريبا نفس المبلغ اللي هياخدو أي مكتب هندسي هيقوم بهذا العمل وطبعا مع التسهيل والاسراع في الوقت ما رأيكم أدام الله فضلكم

غلط طالع عُمرك طبعاً

لإن أجهزة المدن الجديدة والشهادة لله تختلف عن باقي المحليات وعندهم 1 + 1 = 2 ...

وبعدين حضرتك جايه بعد ما أتفقتي مع العامل وتاخدي رأينا ؟

ما هو كده ممكن يحوطكو في دماغه لو أستعنتوا بمكتب خارجي وبما إنه عامل بسيط بس من الواضح إن له نفوذ يبقى ممكن يغلس عليكو

بس ولا يهمك

خليكي مع مكتب هندسي احسن .. واعطي العيش لخبازه

وخلي بالك لما تبدئي البناء الفعلي .. هاتتضح أمامك أفكار كثيرة أحسن في البناء .. لذا فهاتحتاجي المكتب كتير بعد ذلك ... يعني الموضوع لا ينتهي عند التصميم الهندسي فقط .

أسف للخروج عن الموضوع

وبأعلن إنضمامي للحملة التي يقودها أخونا أسد ...

وخلينا نترجم الشعارات لخطوات إيجابية .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

و بتطبيق النداء بتاعك ده

يبقى محدش حيقضي اي مصلحه

بهذا التفكير والمنطق تزداد الرشوة وتكون معول هدم ومشارك معهم

علم الله لا ادفع اكثر مما هو مطلوب ولم اقابل كثيراً ممن يطلب الرشوة او الاكرامية او الشاى كثيراً

ولكن عند مقابلتهم باتبع طريقة الاخ زياد بيكون نهارة اسود وصوتى بيعلى ولو زاد بدخل لمديرة .. يعنى من الاخر مبيطلوش منى مليم

لية به انا بعمل كدة

لانى متاكد انى سليم

وورقى مظبوط مش مضروب

وبطالب بحقى مش حق غيرى

ومش عايز اهبر حاجة زيادة عن بقية الناس

فى اعتقادى ان تجراء الموظفين على طلب المال هو سلوك المواطنين المعوج وسياسة حلق حوش واللى يجى منهم احسن منهم

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَن

رواه الترمذي

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة ياريت ننفذ الكلام ده وما ندفعش رشوة .

بس لما يكون فاضل لك يوم على السفر والموظف علشان يخلصك في نفس اليوم لازم له رشوة تعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟

انا عارف ان الرشوة حرام بس بدفعها .

بس لو عايزين الحقيقة احنا اللي زرعنا حكاية الرشوة لاننا طماعين وكل واحد عاوز يمشي قبل التاني وبيدفع للموظف علشان ياخد حق مش حقه وبالتالي اصبحت الرشوة حق مكتسب للموظف . مش كده ولا ايه

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

و علي نفس السياق

ما تقبلش رشوة

طبعاً ..

ودي عايزة كلام ..

بس أنا حابب ؤكد على الجميع هنا ..

ماتدفعش رشوة أرجوك ..

وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

رابط هذا التعليق

غلط طالع عُمرك طبعاً

لإن أجهزة المدن الجديدة والشهادة لله تختلف عن باقي المحليات وعندهم 1 + 1 = 2 ...

وبعدين حضرتك جايه بعد ما أتفقتي مع العامل وتاخدي رأينا ؟

ما هو كده ممكن يحوطكو في دماغه لو أستعنتوا بمكتب خارجي وبما إنه عامل بسيط بس من الواضح إن له نفوذ يبقى ممكن يغلس عليكو

بس ولا يهمك

خليكي مع مكتب هندسي احسن .. واعطي العيش لخبازه

وخلي بالك لما تبدئي البناء الفعلي .. هاتتضح أمامك أفكار كثيرة أحسن في البناء .. لذا فهاتحتاجي المكتب كتير بعد ذلك ... يعني الموضوع لا ينتهي عند التصميم الهندسي فقط .

أسف للخروج عن الموضوع

وبأعلن إنضمامي للحملة التي يقودها أخونا أسد ...

وخلينا نترجم الشعارات لخطوات إيجابية .

السلام علينا وعلي عباد الله الصالحين

الاستاذ/سي السيد الي الان لم يتم أي اتفاق مع العامل هو مجرد عرض من أحد المعارف ـ المشكلة اننا نجهل أي اجراءات

ما رأيك في المرور واللي بييحصل فيه الرشوة هناك عيني عينك ومنغير حيا ولا كسوف واذا كان مبلغ الرشوة ميملاش عينه بسقط العربية ويدوخك السبع دوخات ـ كلنا ضد الرشوة ولا نقبلها ولكن أحيانا نضطر الي دفعها لانجاز مصالحناـ ناس بتسميها اكرامية وناس بتسميها أتعاب ربنا يعافينا

((الحمد لله الذي هدانا للاسلام وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله))

رابط هذا التعليق

يا جماعه المشكله مش في الرشوه فقط المشكله توغلت و تفاقمت الي اخلاقيات الناس وطريقه معامله بعضهم البعض الكل يريد مصلحته وبس و كيفيه التربح من وراءك سواء ماديا و معنويا عن طريق مبداء "ظبطني اظبطك" كواسطه.

وعشان نمحي هذه الظاهرة القبيحه التي ظهرت وانتشرت في سنوات معدوده هناخد وقت طويل جدا ولكن اول الغيث قطره.

السؤال الذي يدور في ذهني حاليا اين ذهب الاحترام بدئا من احترام النفس والدين و المجتمع مرورا باحترام الكبير و احترام القوانين?

لماذا تعالت بعض فئات المجتمع علي البعض الاخر بدون وجه حق?

من اين ظهرت كلمت "انت عارف انت بتكلم مين"?

لماذا.........

لماذا.........

موضوع يستحق وقفه و تفكير عميق...

ولن يتغير حال المجتمع الي ان يغيروا انفسهم و اظن ان هذا شئ صعب و لكن مش مستحيل.......

تم تعديل بواسطة british pharaoh
رابط هذا التعليق

بس لما يكون فاضل لك يوم على السفر والموظف علشان يخلصك في نفس اليوم لازم له رشوة تعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟

معلهش يا استاذ رمضان لي تعقيب بسيط علي النقط دي وحضرتك متخلصش ورقك بدري ليه اصل حضرتك بتقول سفر والسفر لا ياءتي بغتة.

من اراد اعذار فالاعذار كثيره ولكن حاول ان تقول هذه الاعذار للخالق يوم الحساب. بهذا المنطق يجب ان نفكر

رابط هذا التعليق

معلهش يا استاذ رمضان لي تعقيب بسيط علي النقط دي وحضرتك متخلصش ورقك بدري ليه اصل حضرتك بتقول سفر والسفر لا ياءتي بغتة.

من اراد اعذار فالاعذار كثيره ولكن حاول ان تقول هذه الاعذار للخالق يوم الحساب. بهذا المنطق يجب ان نفكر

ياريت يا باشا لو كنت اقتبست كلامي للاخر هتلاقي دي فيه

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
ما رأيك في المرور واللي بييحصل فيه الرشوة هناك عيني عينك ومنغير حيا ولا كسوف واذا كان مبلغ الرشوة ميملاش عينه بسقط العربية ويدوخك السبع دوخات

طيب أحكيلكم حكاية لسة واحد قايلهالي امبارح ....

واحد صاحبه راح اشتري عربية من المنصورة و خلّص ورقها و نقل الملكية و الذي منه و كل حاجة و بعدين راح مرور فيصل عشان يرخصها الموظف بص في الورق شوية و بعدين قاله : بس إنت كده هاتضطر ترجع المنصورة تاني ... طبعاً إستغرب خصوصاً إن ورقه كامل و سليم فقاله : ليه !!!! البيه رد و قال : أصل التوقيع على الورقة دي مش باين !!!!!!!!!!!!!!

طبعاً المواطن فهم البيه عايز إيه ... و قاله: طيب أديك أجرة المنصورة أسهل .. قام المرتشي رد عليه بكل بجاحة خلقها ربنا و قاله: أهو كده إنت فتّحت - بتشديد التاء - مخك معايا .. ده حتى التوقيع بأه واضح أهوه ..!!!!!!!!!!!

حسبي الله و نعم الوكيل ...

أنا متضامن مع الدعوة تماماً ... فوالله مهما كانت الأعذار فأين نذهب من وعيد الله على لسان نبيه صلى الله عليه و سلم : لعن الله الراشي و المرتشي ...

و اللعنة هي الدعاء بالخروج من رحمة الله .... فمن منا يقدر على الخروج من رحمة الله.. و لا حول و لا قوة إلا بالله

رابط هذا التعليق

بصراحة الموضوع مشكلة !

انا ضميري بيتألم كل مرة اضطر فيها لدفع رشوة ومش عارف فعلا أعمل ايه ؟

لكن اعتقد ان على المرء ان تيبع الطرق الشرعية أولا حتى تقفل في وجهه تماما ..

على شرط أن يكون الأمر حق من حقوقه وليس اعتداء على حق يمنعه القانون أو الشرع ..

وساعتها اكون مضطر لدفع الرشوة ...

لكن ضميري لا يكون في كل الاحوال مستريح ..

منهم لله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      الرقابة الإدارية بثت هذا الخبر على تلفزيون مصر   و ما كنت لأصدقه لولا ان ئاهدث البث بنفسي أمس و في صباح اليوم. الغريب ليس هو الخبر ذاته  الخبر ذاته. بما يتكرر بين الحين و الآخر مع تنويعات على حجم الرشوة  أو وظيفة المرتشي  أو شخص و حيثية دافع الرشوة (عادة مقاول كبير أو مستثمر)  هذه المرة  دافع الرشوة  حسب بيان الرقابة الادارية  أنها تم جمعها له - ال ٤٠٠ الف جنيه رشوة - من جامعي القمامة حاجة تكسف !
    • 2
      طالعتنا الصحف بخبر القبض على الامين العام لمجلس الاعلام الاعلى بتهمة الرشوة و ان متابعة الرقابة الادارية له وجدت انه - بالصوت و الصورة - طلب رشوة مالية قدرت ب ٢٠٠٠٠٠ جنيه  و سؤالي و تعجبي ماذا يملك امين المجلس الاعلى للاعلام من سلطات و صلاحيات ليتلقى مقابل الاخلال بها على ٢٠٠٠٠٠ جنيه … 
    • 8
      الحقيقة وراء صورة «رشوة المطار» لمراسل BBC  
    • 47
      اخبار القاضي اللي طلب رشوة جنسية ايه !!!! ابوه كان عامل نظافة ولا حارس عقار ؟؟؟ هههه اللي سمعته ان أبوه عضو ف المجلس العسكري او تقريبا لواء اركان حرب ياترى القاضي اللي يطلب رشوة جنسية ده ايه وضعه
    • 2
      كشفت النيابة أخيرا عن المتورطين في رشوة مرسيدس..و هو الموضوع الذي شغل بال الكثيرين منذ أن أعلن عنه منذ بضعة أشهر و قام موقع مصراوي بنشر أسماء المتورطين و هم التهم الموجهة إليهم الناس المتورطة دي بصراحة أنا ما أعرفهمش..ولو اني من متابعتي للموضوع خلال الأشهر القليلة السابقة..اعتقدت أن هناك أسماء كبيرة متورطة في الموضوع.. ولولا أنني لا أريد التشكيك في رجال النيابة العامة و القضاء..لقلت أنني لازلت متشككا أن هناك أسماء كبيرة متورطة و لم يتم كشف أسمائهم لأسباب لا نعلمها
  • أضف...