اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

طيب يا دكتور ايهاب انته كده زي بتقول انه اللي معاه الامتحان الاول وانجليزي ما راح يزبط معاه الوضع نتيجة المنافسة الشديدة اللي صارت الان ..

طيب حلو الكلام ما عندي مانع ... مع انه مو حلو بس بتكلم مجازيا

ايش الحل للي زي الجديدين في الموضوع .... اكمل والا اصرف ؟؟؟

لانه انته اول واحد يحكي على انه الوضع اتغير بسرعة !!

طيب في طريقة تانية

وبالنسبة للفرص اللي حكيتها انه فيها تنافس شديد ... فقط في المدن الكبيرة والا بكل استراليا ؟

طيب ايش المدن الواحد اللي يصرف نظر عنها وايش هي المدن اللي الواحد يدور فيها ؟ غير سيدني ومالبورن ,,

ياريت دكتور زياد ودكتور ياسر يشاركونا بوجهات نظرهم , لانه وجهة نظر وحدة ما تكفي .

شكرا -_- :P

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

hallo dr ihab

may i ask you away from medicine . my wife is newly pregnant and i will plan for having my baby in australia in shaa ALLAH of course.

is australia like america in that issue?

will the baby take the australian nationality?

No, Australia is like the UK (i.e. the baby will not be an australian citizen just for being born here) so if you are a permanent resident or a citizen at the time the baby is born they will be like you (a permanent resident or a citizen respectively) but if you are not and you are on a working visa or a student visa they won't be citizens and they will just have a similar visa to yours

there are other important aspects to that issue though,

Are you gonna be coming here on a working visa or a student visa, and what stage are you into finishing the amc and all that and is this your first baby or not

This is important because there are finiancial implications to having the baby here

If you are on a working visa you will not be covered by medicare so you will have to pay for everything which can be quite expensive, even if you had private health insurance (which is also expensive) there is always a waiting period of one year before you are covered for obstetric services

and lastly if this is your first baby it will be a stressful experience for both you and your wife and it is better to have both your families beside you at that time

I had my baby in Egypt and i am not regretting that decision

رابط هذا التعليق

موضوع شائك و مش سهل

لازم نتفق علي نقطه مهمه ،محدش يقدر يتنبيء بفرص أي شخص لأن ذ رزق و الرزق ملوش حساب ،أنا لو حكتلكو قصص الناس إلي اشتغلت اشتغلوا ازاي مش هتصدقو و أول القصص ديه قصتي ،غريبه و مش طبيعيه

أنا كنت متوقع إن الضغط علي الوظائف يحصل بس مش بكره ولا بعده ،علي حسب كلام مدير التدريب في المستشفى الأمور هتكون أصعب في خلال أربع خمس سنين ،بس فيه حاجه غريبه مش مفهومه حصلت من كم يوم ،الوظيفه إلي أنا كنت كتبت عنها هنا في المستشفي عندي متقدم عليها فوق ال- ١٠٠ دكتور ،ديه حاجه مش طبيعيه هنا و مش عارف هل ديه صدفه ولا من هنا و رايح المنافسه علي كل الوظائف هتكون كده ،علمي علمكم بس الأكيد إن خطوه فتح مراكز للالامتحان النظري خارج اوستراليا ليها تأثير قوي ،هنشوف تبعاته قريبا

بلنسبه لسؤال إلي بيلف في دماغ الناس ،يعني أجي ولا لء ،أخاطر ولا لا ،زي ما قلت قبل كده ،كل انسان و له ظروف مختلفه ،كل واحد أدري بحاله ،لو سنك كبير أرجوك فكر كويس ،لو سنك صغير يبقي الأمور أسهل

زي ما أنا قلت لإيهاب الأسبوع إلي فات ،مديره المستشفي قالتلي إن البرنامج بتاع إختيار المتقدمين لوظائف تم برمجته علي أساس وضعك في البلد ،هكتبهة بالانجليزي زي ماهي قالت

Australian citizen local graduate

Australian permanent resident local graduate

Australian citizen & overseas graduate with general registration

و ذ معناه

متخرج من اوسترالي و اوسترالي

متخرج من اوستراليا و معه اقامه دايمه

متخرج من بره اوستراليا و اوسترالي و معه ترخيص غير محدود

متخرج من بره اوستراليا معه اقامه دايمه و معه ترخيص غير محدود

متخرج من بره اوستراليا و اوسترالي و معه الجزء الأول من الامتحان و لغه

و هكذا

و قملو انتو الباقي علي نفس المنوال

البرنامج لن يسمح لمستشفي باختيار واحد قبل التاني بدون سبب قوي زي مثلا ،سقط في المقابله أو واحد اوستراليا شغال بقاله ٣ سنين نفسيه و عايز يقدم علي جراحه مخ و أعصاب مثلا ،في الحاله ديه بيكون المتقدم غير مؤهل لوظيفه أصلا عشان كده ممكن يتخطه في الإختيار

الدنيا كانت أسهل من أربع خمس شهور و طبيعي إن كلام إيهاب يكون اتغير زي منا كمان كلامي اتغير

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

كلامك يا دكتور زياد جدا مشجع من ناحية " الرزق ده بتاع ربنا " ونعمابالله

لكن انا قصدي اني انا باول الطريق لسه والاخيارات كتيرة اذا مازبطت استراليا من الان اروح ادور على شي تاني

بس للاسف انا مش ملاقي غيرها

وصح انه الدنيا بتتغير بيوم وليلة زي ما اتغير الوضع بالخمسة شهور اللي فاتو

بس السؤال <<<<< اكمل الطريق والا اقلب وجهي لمكان تاني ؟

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

واضح إنك عايز تهاجر و خلاص ،الاجابه علي سؤالك محتاجه معلومات عنك شخصيا

أنا معرفش كل المعلومات عشان كده هفرض

أولا

طنش إنجلترا و كندا لأن الفرص هناك صعبه و تكاد تكون مستحيله

عمل السن مهم جدا

لو حضرتك تحت 25 بقي توكل علي الله أمريكا و أستراليا

بين إل ٢٥ ‎-٣٠ يبقي وقتك معك بس لازم تقرر سريعا

لو فوق ‎٣٠-٣٣ الفرش لازالت موجوده و قانونا مفش حاجه تمنعك بس أنا شايف إن الأمر بتبقي صعبه ،التأقلم ،تعلم كل حاجه من جديد و ممكن تكون في بعض الأحيان مش مجديه

فوق ٣٥ أنصحك بلتفكيير تاني في حوار الهجره من أصله

نيجي ل أمريكا ولا أستراليا

نصيحتي دايما و ما تغيرتش

أمريكا هيا أفضل مكان للعلم و الفلوس

مشكلتها في الفيزا ،لو حضرتك متأكد إنك تعرف تجيب فيزا دخول لأمريكا ،أقولك سيبك من أستراليا ،USMLE مش إمتحان صعب ،و النجاح فيه متاح و بتفوق كمان

لكن لو مفش فيزا ،يبقي حضرتك عايز أستراليا و بس

ده كان ردي علي أخ سأل نفس السؤال من فتره إسبوع أو اتنين

ردي هو هو بس انصح بالسرعه في إتخاذ القرار

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

طيب د زياد ليه قارنت استراليا وامريكا؟؟

مالها كندا؟؟

زى الفل وبتضمنلك فيزا

ثم لو انا عاوز طوارىء هلاقى لتخصص ده سهل فى كندا؟؟

رابط هذا التعليق

معلوماتي مش كتير عن كندا يا باشا و كل ما أسمعه عنها إن الشغل صعب ،عندنا دكتوره من كندا أصلها من الهند بس اتولدت هناك و اتربة هنك ،كنديه أصله يعني ،جت مع جوزها علي سيدني ،لم سألتها ليه مترحش كندا قالت عشان مع جوزي و كمان عشان التخصص هناك مش سهل ،طبعا ذ مش كلام موثق منه بس هي ديه معلوماتي عن كندا ،عشان كده متكلمتش عليها أظن في ناس كتير هنا في المغتربين يفدك أكتر

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

dear dr ziad , dear dr ihab,

i am sorry for being late seeing that nice papers.....

i just wanna ask , i am a dentist , 3 years ago graduation, how is the scenario for dentists???

what are the steps i should do in order to have a chance in australia???

plz would u inform me in details???

sorry for annoyance

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....

في البداية أود شكر كل من الاطباء زياد وايهاب وأسأل الله سبحانه أن يجعل المجهود الي بيقوموا بيه لمساعدة أخونهم الاطباء في ميزان حسناتهم .

سؤالي للدكتور زياد والدكتور ايهاب هو لو الواحد نزل على استراليا بفيزا طالب وطبعا حيكون مقدم على كورس لغة بيش يحصل الفيزا هل يقدر يقدم على clinical observership في احد المستشفيات مع العلم أن جميع معاهد اللغة بطالب 20 ساعة في الاسبوع يعني هل يقدر يوافق بين الاتنين .....,وشكرا

رابط هذا التعليق

في البداية أود شكر كل من الاطباء زياد وايهاب وأسأل الله سبحانه أن يجعل المجهود الي بيقوموا بيه لمساعدة أخونهم الاطباء في ميزان حسناتهم .

سؤالي للدكتور زياد والدكتور ايهاب هو لو الواحد نزل على استراليا بفيزا طالب وطبعا حيكون مقدم على كورس لغة بيش يحصل الفيزا هل يقدر يقدم على clinical observership في احد المستشفيات مع العلم أن جميع معاهد اللغة بطالب 20 ساعة في الاسبوع يعني هل يقدر يوافق بين الاتنين .....,وشكرا

Dr. khaled

You can do both on the same visa

The clinical observer is not a strict thing with 7odoor w enseraf w keda

it is an informal way of training. so you can basically go whenever you feel like it as long as the team you are attached to is happy

The most important thing really to get a clinical observer is to find a team with a nice registrar to get attached to and to get an ID so that you can attend to hospitals

I will be glad to help with that to the best of my abilities if any doctors required it

رابط هذا التعليق

i just wanna ask , i am a dentist , 3 years ago graduation, how is the scenario for dentists???

sorry for annoyance

I am really sorry , i have no infromation about dentist pathway

رابط هذا التعليق

sorry for annoyance

I am really sorry , i have no infromation about dentist pathway

IF YOU HAVE TIME, without any annoyance from my side, would you please ask for me dr, i am so sorry for that...i just need ur help

رابط هذا التعليق

Dr. khaled

it is an informal way of training. so you can basically go whenever you feel like it as long as the team you are attached to is happy

The most important thing really to get a clinical observer is to find a team with a nice registrar to get attached to and to get an ID so that you can attend to hospitals

I will be glad to help with that to the best of my abilities if any doctors required it

Dear Dr Ihab

Peace be upon you

I am grateful for your precious information and wise obvious answers

I am quite serious about coming to Australia; indeed my English course will start next number (insha Allah) in Flinders University

There upon it would be great if you could help me regarding clinical observer ship

And in orthopaedic department if possible

Best regards

رابط هذا التعليق

طبعا ممكن ،مفش مشاكل من الناحيه القانونيه

بس في نصيحه بسيطه

احسبها كويس لأن معظم الطلبه بتستخدم الوقت الباقي بعد الكورس في انهم يجيبوا فلوس ،لو حضرتك مش محتاج فلوس يبقي مفش مشاكل

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

sorry for annoyance

أنا كنت رديت علي السؤال ذ كذا مره يا باشا

معلوماتي عن الأسنان مش قويه أو غير موجده أصلا

بس ده موقع المجلس الطبي بتاع الأسنان في أستراليا

حتلاقي عليه شرح واضح

http://www.dentalcouncil.net.au/

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هل نفس الصعوبات تنطبق علي الامتياز يعني لو خلصت الجزء 1 والجزء 2 وحبيت آخد امتيازي سنة بيبأي برده الموضوع job application ولا في هيئة مخصصة لتدريب الامتياز بتقدم فيها وهيا توزعك ؟؟؟؟

wWw.salafvoice.cOm

رابط هذا التعليق

لما بتخلص الامتحانات بتقدم لهيئه معينه في كل ولايه ،هنا في نيو سوث ولز اسمها ( IMET ) و ده الموقع بتاعها http://www.imet.health.nsw.gov.au/

أعتقد إن التقديم عن طريقهم مختلف ،لأنك بتقدم علي وظيفه إمتياز ،و بتحط رغبات و هما بيوزعو ،بس أنا معرفش علي حسب إيه ،كل الأطباء إلي أنا أعرفهم قدموا عن طريقهم ،جتلهم رغباتهم الأولى ،اخرهم دكتور عراقي شغال معايا في نفس المستشفي ،أظن الأمور هتكون أصعب في خلال ٣ أربع سنين للطريق ده لأن كل كلية الطب في اوستراليا هتدضاعف عد الخريجين علي ٢٠١٣ ،أنا قلت الكلام ده قبل كده من حوالي ٥-٦ شهور

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

Dr. khaled

Dear Dr Ihab

Peace be upon you

I am grateful for your precious information and wise obvious answers

I am quite serious about coming to Australia; indeed my English course will start next number (insha Allah) in Flinders University

There upon it would be great if you could help me regarding clinical observer ship

And in orthopaedic department if possible

Best regards

Sure, i will be glad to help, the problem is that flinders university is in south australia and i live in NSW , and the distance is like that between Egypt and algeria masalan

Also it might be a bit difficult to do a clinica observer in orthopedic department mainly because the registrars and consultants are so busy to teach an extra member of the team that they don't have to teach

I would suggest medicine or subspecialties as probably the best aim for observership and it all depends as i said on finding a nice registrar who is welling to teach because it is nearly a personal thing and you will be with that registrar for most of the time

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...