اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

رجاء تانى يا دكتر زياد لو ياريت تسالنا بردو عن نظام الامتحان انا الى اعرفه انه عبارة عن 300 سؤال على فترتيت كل فترة 150 سؤال وما بينهم راحة نص ساعة

استفسارى بقى هل الامتحان بييجى فيه فعلا pictures و ECG و x_ray مستنى رد سيادتك يا دكتر

رابط هذا التعليق

أنا عايز أشكرك يا دكتور زياد على وقتك ومجهودك اللي بتقدمه بدون ملل للرد على جميع الأسئلة

فيه سؤال واحد بس يا ريت ترد عليه

الناس المحظوظة اللي عرفتها ونجحت في الحصول على فرصة وهي بره استراليا

عشان تدخل استراليا تعمل الinterview

بتدخل بأي فيزا؟

قصدي المكان اللي رايح عليه ساعتها بيوفر work visa

sponsored

ولا الدنيا بتمشي ازاي؟

تم تعديل بواسطة Bluish
رابط هذا التعليق

د زياد

معني كلام حضرتك ان لو الواحد عاوز يربي اولاده تربية اسلامية _ يريح نفسه ويوفر فلوس وتعب استراليا ويتجوز بالفلوس احسن ويصبر هنا 3 او 4 سنين يخلص الماستر ويعمل زماله بريطانيه ويطلع بيهم السعوديه و يعيش مرتاح في بلد مسلم ويربي اولاده في بيئه دينيه _ ياريت رايك يادكتور حازم برده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا انا متأسف جدا يا جماعة على المعلومة الخطا الى انا قلتها ان الايلتس من 8.5 بس والله مش انا مصدرها عامه انا فعلا راسلت ال amc وردو على بان انا مطالب ب7 فى كل بارت :waf:

الحمد الله إنك تاكدت من الكلام

ســؤالى للدكتور زياد لو سمحت يا دكتر بعد اذن حضرتك ممكن بس تسالنا اى حد من زمايلك امتحان قريب هو كان بيحل اساله منين قبل ما يدخل الامتحان يعنى ياريت بعد اذنك المصادر بالظبط او لو فيه مواقع نت ياريت تقولهالنا مستنى رد حضرتك
رجاء تانى يا دكتر زياد لو ياريت تسالنا بردو عن نظام الامتحان انا الى اعرفه انه عبارة عن 300 سؤال على فترتيت كل فترة 150 سؤال وما بينهم راحة نص ساعة

استفسارى بقى هل الامتحان بييجى فيه فعلا pictures و ECG و x_ray مستنى رد سيادتك يا دكتر

بسم الله الرحمن الرحيم

وصباح الخير ع الجميع

اليوم حكي معي صاحب إلى قدم الامتحان الاسترالي في شهر 3 وحكالي عنة التالي

الامتحان عبارة عن 300 سؤال مقسمين على جلستين في نفس اليوم كل جلسة متدتها 3ساعات ونصف

وبينهم في رست ( استراحة ) لمدة نصف ساعة فقط

ال 300 سؤال يتم تقسيمهم إلى الاتي

60 سؤال تجريبي لا يحتسبوا سواء كانت الاجابة صحيحة او خاطئة" وانت لا تعرف انهم تجريبيات "

80 سؤال ( ماستر اكوستشن ) بجانب كل سؤال يوجد نجمة حمراء تدل على ان هذا السؤال ماستر يجب النجاح بمنسبة 80% منهم

160 سؤال عادي ويجب النجاح بنسبة 60% منهم

يوجد في الامتحان صورECG & x-ay & ctscan & colured pic

صديقي قام بتقديم الامتحان الامريكي ستيب 2 والامتحان الاسترالي amc1 في نفس الشهر لذلك قام بعمل مقارنة بينهم واظن انها مفيدة جدا

من حيث الوقت في الامتحان الاسترالي يوجد فية متسع من الوقت اكثر من الامتحان الامريكي

من حيث طول الاسئلة الامتحان الاسترالي الاسئلة اسهول و أقصر بكثير من الامتحان الامريكي

من حيث صعوبة الاسئلة الامتحان الاسترالي ( الاسئلة العادية ) اسهل بكثير من الامتحان الامريكي

أما الأسئلة ( الماستر ) فقد قال لي أنها اصعب بكثير من الامريكية وتحتاج تركيز عالي جدا .

اه صحيح بخصوص كتب ال anonnated & anthology

فقد قاللي ان كتاب الأنثولوجي كتاب ليس ذوا اهمية حيث انة قرائة في يوم واحد انة بدون فائدة إلا من حيث الصور الملونة فقط من اجل حفظ اسم الصور ولذلك اقترح على شراء نسخة مصورة من القصر العيني او عين شمس ومشاهدة الصورة عن طريق جوجل

بخصوص كتاب ال anonnated فقد قراء منه فقط 100 سؤال نظراً لضيق الوقت لذلك لم يستطع تقيمة ولكنة قال ان اصدقائة قالوا له انة من غير فائدة لانه يقوم بتشويش المعلومات وأيضا انة يعمل على التموية ( الخداع ) الطالب بحيث ان الاسئلة التي فية غير مشابة للأسئلة في الامتحان سواء من حيث الصيغة او الطول او المعطيات لذلك لم يقرأ غير 100 سؤال من اجل فهم النظام العام للأمتحان

وقد اشار لي صديقي بأنة يوجد موقع على الانترنت يوجد بة أسئلة مشابة جدا للامتحان بشكل قوي وتكاد تكون نفسها وهو قام بالاشتراك بالموقع وقام بحل الاسئلة الموجودة بالموقع اسمة كما قال لي

canadaQbank

وان كلفة اشتراك شهر فية تساوي 45دولار ( استرالي او امريكي لا أعلم لاني نسيت سؤالة )

بخصوص الكتب التي درس منها هي كالتالي

باطنة : كابل وبعض الزيادات من كتاب ال فرست إيد

جراحة : فقط كابلن

اطفال: من الكتابين معاً كابل والفرست إيد

نساء و ولادة : فرست إيد فقط

سيكاتري: اول مرة من كابل ولكن بعدها حول على كتاب الفرست إيد

كتب الاسئلة

1- usmle world

2- NMS

3- 1st aid Q&S

4- lang

5- kaplan Qbook

مواقع نت

1 - Usmlewolrd

2- canadaQban هذا الموقع بقلي معظم الاسئلة الامتحان الاسترالي أتت منة

بخصوص النتيجة لسا ما ظهرت المفروض تطلع يوم الثلاثاء انشاء الله

وبعد ما تطلع راح أسالة لو هو بسمح اقول جاب كام و لاء

المهم هلاء وبعد ما نقلت لكم ما دار بيني وبين صديقي بدي اطلب منكوا اتكبوا بعض الاسئلة يلي لازم نعرفها منوا وانا راح اتصل فية وأسئلة

وين رايحن خليكوا عنا ما حدا يروح ابعيد لانوا مع الدكتور زياد ومجدي وجاكس وحازم مش حتقدر تغمض عنيك

:roseop: wst:: :) wst:: :lol: :lol: :lol:

عم بمزح

عشان اكون اكويس معاكوا بدي احط لينك راح اتلاقوا فية كتب المعادلة الامريكية وبعض كتب الاسئلة وتجميع للأسئلة الامتحان الاسترالي وكتاب جميل جدا يشرح 5معادلات معا ً ( الامريكية . الاسترالية . الكندية . النيوزلندية . والبريطانية )

يلا شو بتستنوا ادخلوا على الرابط بسرعة

اه صحيح انسيت احط الربط اتفضلوا

http://www.BLOCKED77/dir/4648029/4...4/sharing.html

وهدا رابط لجروب اطباء عم بذاكروا الامتاحان الاسترالي

http://www.egymedicine.net/forums/showthread.php?t=39210

ويلا سلام هلاء عشان اروح ادرس

ملاحظة بسبب امتحانات الميدتيرم قد انقطع عن المندى الجميل لمدة اسبوعين لذلك استحملوني لو تأخرت في الاجابة على ما ورد في المشاركة يا بجي حدا وبقدم الامتحانات عني

لا إله إلا الله ------- محمد رسول الله

تم تعديل بواسطة magdeaaa

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

أنا عايز أشكرك يا دكتور زياد على وقتك ومجهودك اللي بتقدمه بدون ملل للرد على جميع الأسئلة

فيه سؤال واحد بس يا ريت ترد عليه

الناس المحظوظة اللي عرفتها ونجحت في الحصول على فرصة وهي بره استراليا

عشان تدخل استراليا تعمل الinterview

بتدخل بأي فيزا؟

قصدي المكان اللي رايح عليه ساعتها بيوفر work visa

sponsored

ولا الدنيا بتمشي ازاي؟

منتظرين رد الدكتور زياد على هذا السؤال المهم

سؤال تاني برضة في نفس الاهمية

وهل نستطيع دخول استراليا بفيزا سياحية والبحث عن عمل وبعدها تحويل فيزا السياحة إلى فيزا عمل

في حال إمكانية حدوث ذلك نرجوا من حضرتك توضح الطريقة والتكلفة

أحــنُ إلـى خـبـزِ أمـي

رابط هذا التعليق

دكتور زياد انا كنت عمال اقرا في الموقع بتاع البورد بتاع New South Wales لاقيت في موضوع بعنوان

CRITICAL PREREQUISITES FOR REGISTRATION OF IMG

الكلام الي تحت العنان ده كله مفهوم وحضرتك كنت قلت لنا عليه قبل كده ماعدا البراجراف الاتي فلو ممكن اتقل عليك وتقول لي ايه معني الكلام ده وازاي اقدر اعمله .

1.3 Certificates of Registration Status / Certificates of Good Standing

When applying for registration in NSW, a Certificate of Registration Status / Certificate of Good Standing from each jurisdiction in which the practitioner has practised or held registration in the past 5 years is required. The certificates must be:

* Issued within the previous 3 months as evidenced by a date

* Sent directly to the Board from the issuing registering authority. Faxed copies are only accepted if faxed directly from the issuing registering authority with a cover sheet included. Faxes from other parties are not accepted

رابط هذا التعليق

يسلمووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو يا احلى دكتور >>> دكتور مجدي <<<< وانا مش قادر اغمض عيني

ههههههههههههههههههههه

حبيبي يا حج <<<< مستنيين النتيجة <<< بالتوفيق للشب

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

Hi Dr. Ziad how are you rabbena yawafa2ak yarab kollena wallahe bened3eelak men 2olobna

bas ana kan leyya so2al ba3d 2eznaK:

is life in australia is really better both socially and financially than that in gulf area. i was so surprised when i see your previous post to dr. Hazem about chances of jobs in saudi arabia for emergency doctors. i heared also you was in usa prior to australia so roughly what about comparison of chances in both countries regarding demand and supply of dotors(which have better chaces for the available number of doctors in both). thanks for your attention and efforts.i hope u all the luck.

السلامعليكم الأخ سلاكاوى/

ممكن أعرف إعتراض حضرتك على إن الدكتور زياد سألنى عن أخبار السعودية ومجالات العمل المتاحة فيها للأطباء هل دة إعتراض على شخصى أم إعتراض على الفكرة نفسها.

بالمناسبة أنا مُشترك فى كل مواقع الى ممكن تتخيلها للهجرة خارج مصر لكندا ملاشى لأمريكا ما يضروش للنمسا للدنمارك لماليزيا لأئى مكان ممكن يكون خطر على بالك أن فكرت فية ومع ذلك أن لا أنسى فضل السعودية علية ولا أرى أى غضاضة فى أن أذكر أنى أحبها .

وأذكر أنة أيضاً هنا فرص قد تكون أفضل من كندا وأمريكا وأستراليا عشرات المرات وقد تكون مرتاح وواخد حقك هنا أحسن من كل الدنيا ولو حبيت تعرف أن تحت أمرك وأشرح لك بالتفصيل المُمل إلا لو حضرتك لك إعتراض على شخصى أنا فهذا موضوع أخر.

زور القهوة دى وشوف رواتب الناس الى أنا ذكرها خصوصاً الإستشارين شكلها إيةوقولى رأيك.

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...9075&st=825

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

el 3afw ya dr. hazem la2 tab3an mesh e3terad 3ala sha7'sak wallahe

bas 3ala fekra ana kont fe el so3odeyya 11 sana weleha bardo fadl 3alayya bas kan fe modayakat beyet3arrad leha el masreyyen in gulf area which are more and more obvious now for our friends there ;i have two friends can not with stand and many are annnoyed byt have to stay

3ala fekra i am an ortho. resident and i am interested in my speciality but i want moving to a weastern country having a varios factors for my decision ;being an egyptian is one of them. you might know what is happening in egypt especially at the last two years. then what is your advice for me?!

dr. ziad if you have an advice for me also please give it ( speciality or moving to a weastern country)

رابط هذا التعليق

el 3afw ya dr. hazem la2 tab3an mesh e3terad 3ala sha7'sak wallahe

bas 3ala fekra ana kont fe el so3odeyya 11 sana weleha bardo fadl 3alayya bas kan fe modayakat beyet3arrad leha el masreyyen in gulf area which are more and more obvious now for our friends there ;i have two friends can not with stand and many are annnoyed byt have to stay

3ala fekra i am an ortho. resident and i am interested in my speciality but i want moving to a weastern country having a varios factors for my decision ;being an egyptian is one of them. you might know what is happening in egypt especially at the last two years. then what is your advice for me?!

dr. ziad if you have an advice for me also please give it ( speciality or moving to a weastern country)

وعليكم السلام يا سلكاوى أبقى كدااااااااااااااااااااااب لو قلت لك إنى فهمت حاجة دة إنجليزى دة يا مُرسى wst:: .

ياخبيبى :blush2: يا تكتب إنجليزى زى الخلق ما بتكتب يا تكتب عربى زينا :lol: أنا مُش فاهم وساعات ألاقينى عمال بهبل وأنا بأقراء الى حضرتك كاتبة والعيال وأمهم بيبصوا لى ويضحكوا :blush2: بابا إتهبل ولا إيه .

الله يسمحك ضحكت العيال عليه. :wub:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

Hi Dr. Ziad

i am sorry for annoying you but i am really surprised how gulf area is better than australia socially if i do not bother you can you explain???!

another query is born about: is it a must having a deviant construction for our kids in such weastern countries like australia? or we can construct them upon our relegion, believes and traditions?

سؤال مهم جدا يا دكتور ،اشرحلك ببساطه معني كلامي ،تربيه الأولاد أنت مش بتقوم بها لوحدك ،يعني ف مصر أو أستراليا أو ف ‎غيرها أنت بتربي و المدرسه بتربي ،التلفزيون بيربى الجيران ،الأقارب ،الراديو ،كل حاجه حواليك

في حاله مصر أو الدول العربية و الإسلاميه فيه مجموعه من الأعراف متفق عليها معظم الناس إن مكنش كلهم ،يعني الشذوذ مثلا كل الناس ف مصر شايفه عار ،عارف إن في مصر منهم لكن المجتمع بيرفضهم و ‎غالبا بييعاقبهم إجتماعيا و قانونيا كمان ، إنما هنا أنت هتقول ل أولادك ده حرام و ربنا هايعاقيكوم ،يروحوا المدرسه هيتقلوهم لا ديه حريه ‎شخصيه و أنا حر و أنت حر ،و مش بعيد مدرس شاذ أو مدرسه شاذه يروج لفكره لأولادك ،التلفزيون بيعامل الشذوذ على إنه حريه و وسام على صدر سيدني إنها عاصمه الشواذ ف العالم و لهم سنويا إحتفال إسمه Mardi Gras Parade

هتقول ل إبنك أو بنتك ،إحتفظ بنفسك ،إبعد عن العلاقات المحرمه مع الجنس الأخر ،يروحوا المدرسه يتقال عليهم كلام مش ظريف عشان معندهمش boy friend or gril friend

و ‎غالبا بيعرف من وراك عشان يبقي زي زميله

تقولهم الصلاه أهم حاجه ف الدنيا ،هيلاقي كل الناس التانيه ماشية فل من ‎غير صلاه،يتعب نفسه له ،صلاه ،صيام ،إحترام عادات و تقاليد ،إحترم أهلك ،دينك

كل ديه حاجات المجتمع في ‎الغرب إتفق إنها مش مهمه ،

بالنسبه ليا ديه عندي أهم ميت مره من إني أكون ‎أغني أو أفضل طبيب فيكي يا دنيا

استفيد أنا إيه لو أنا أفضل جراح في أستراليا و ليا ابن شاذ أو بنت ماشية مع صاحبها ( مش فارقه بقي مسلم ولا لا ) ولا بنت ‎شاغله في ‎المخدرات على ودنه ،ديه صور بنشوفها كل يوم هنا

عشان كدة كنت بسأل على السعوديه ،ماديا مش هتكون بعيده عن هنا ،بلاد مسلمين القواعد،بتاعت التقاليد و الأعراف واضحه هناك جدا

أقدر أربي أولادي زي منا عايز

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .... د/زياد عايز اسأل عن الولايات في استراليا بالنسبة للخدمات الطبية و فرص العمل و النيابات... اذا ممكن ترتب لنا الولايات من الأفضل الى الأسوأ؟؟

بصراحه يا باشا مش فهم يعني إيه ترتيب من ناحيه الخدمات الطبيه و مش عارف هتفرق معك إزاي ،يعني لو جالك ‎شغل ف ولايه ترتيبها تالت أو رابع مش هتروح

بس هتكلم عاما

(NSW) أكبرعدد سكان ,أكتر مسلمين خصوصا فى سيدنى عاصمة الولايه,أعتقد فيها أكتر عدد أطباء,نوعية الستشفيات فى المدن زى كل مستشفيات بقية مدن أستراليا ,الريف والقرى بتختلف على حسب الجغرافيا وعدد السكان

(Queensland) تانى أكبر ولايه من ناحية الحجم,تانى أكبر عدد سكان,فيه مسلمين بس مش زى سيدنى,المستشفيات زي سيدنى

بقية الولايات مشتغلتش فيهم وعشان كده معلوماتى مش قويه

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور زياد على التوضيح

طيب بس تعرف اذا في طريقة الواحد ينزل فيها يدور غير موضوع فيزا الطالب

احد من زملائك الافاضل اكتشفو طريقة انك تاخد الامتحان النظري والانجليزي وتنزل على استراليا بطريقة معينة ؟؟

ام انه الحل انك تستغل الانجليزي واحتياجي له باني انزل على استراليا ادرس وادور شغل ؟؟؟

هو الفكرة فين ..... الفكرة انك تحاول تلاقي ابسط طريقة لكل حاجة ممكن تعلمها بالاسنرالي وباستراليا

فانته ممكن توضح لنا لانه فعلا الواحد صار تايه من الكلام الكتيييييييييييير

والواحد محتاج منقذ يساعد بالموضوع ده ,,,, زي حضرتك يا دكتور

لانك فعلا مساعد لينا وشاحن الهمم بقلوبنا وانته اللي موفر للمنتدى وباقي المنتديات بالمعلومات

فشكرا على جهودك

يا باشا تعالى على أى فيزا شوف أسهل فيزا ليك وخدها

أنا شايف إن فيزا الطالب أسهل وأفضل,والله يا باشا أنا شرحت الحوار ده كذا مره أرجوك بص عليه تانى بتركيز ولو لسه فيه سؤال أنا تحت أمرك

مش فرقه كتير الطريقتين من بعض ،أنا كل هدفي هو إن أي حد يدور على وظيفه يدور من داخل أستراليا ،دائما الفرص بتزيد ونتا جوا البلد ،مش مهم ها تاخد امتحاناتك فين ،المهم تكون موجود ف أستراليا وقت التدوير و التقديم،ديه أهم حاجه ،لو أنت عندك جلد و مش طايق تستني و خايف ‎تنشغل عن المذاكره ،يبقي حول تجي بسرعه ،امتحن إنجليزي و نظري ونتا هنا ‎شغال عامل نظافه أو بتساعد ف محل بقاله أو محطه بنزين ،طبعا لا أنصح بي ديه حتي لو كنت مش قادر و عايز تسافر الدنيا هنا مش سهله كده ،النظري محتاج تركيز جامد ،‎اللغه مش محتاجه نفس التركيز لأن ‎اللغه ممارسه ،يعني وجودك هنا في حد ذاته مذاكره

أنا بنصح إنك تخلص النظري ف بلدك حتي لو مش قادر،فرصتك ف المذكره أفضل ،تركيز و راحه و بعدين تجي هنا تعمل ‎لغه ،وجودك ممارسه ،تتعلم ‎‎طريقه الكلام ،الكلمات الجديده و تستخدمها ف حياتك ،و كمان معاك فيزا تيسمحلك بالحركه بسهوله و التدوير على فرصه ‎شغل أول متنيجح

لكن لو عايز تعمل ‎اللغه و النظري ف بلدك ،خير و بركه ،هتبقي بس في مشكله إزاي تجي تدور هنا

أتمني تكون الامور أوضح دلوقتي

ممكن تيجى على فيزا سياحه,بس من خبرتى مدتها بتكون 3 شهور وعشان تمدها لازم تخرج برا أستراليا,وطبعا هيطلبوا ضمان مالى إنك هتعرف تصرف هناك ولو حسوا للحظه إنك هتكسر الفيزا مش هيدوهالك

تم تعديل بواسطة ziad

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

Hi Dr. Ziad

i am sorry for annoying you but i am really surprised how gulf area is better than australia socially if i do not bother you can you explain???!

another query is born about: is it a must having a deviant construction for our kids in such weastern countries like australia? or we can construct them upon our relegion, believes and traditions?

سؤال مهم جدا يا دكتور ،اشرحلك ببساطه معني كلامي ،تربيه الأولاد أنت مش بتقوم بها لوحدك ،يعني ف مصر أو أستراليا أو ف ‎غيرها أنت بتربي و المدرسه بتربي ،التلفزيون بيربى الجيران ،الأقارب ،الراديو ،كل حاجه حواليك

في حاله مصر أو الدول العربية و الإسلاميه فيه مجموعه من الأعراف متفق عليها معظم الناس إن مكنش كلهم ،يعني الشذوذ مثلا كل الناس ف مصر شايفه عار ،عارف إن في مصر منهم لكن المجتمع بيرفضهم و ‎غالبا بييعاقبهم إجتماعيا و قانونيا كمان ، إنما هنا أنت هتقول ل أولادك ده حرام و ربنا هايعاقيكوم ،يروحوا المدرسه هيتقلوهم لا ديه حريه ‎شخصيه و أنا حر و أنت حر ،و مش بعيد مدرس شاذ أو مدرسه شاذه يروج لفكره لأولادك ،التلفزيون بيعامل الشذوذ على إنه حريه و وسام على صدر سيدني إنها عاصمه الشواذ ف العالم و لهم سنويا إحتفال إسمه Mardi Gras Parade

هتقول ل إبنك أو بنتك ،إحتفظ بنفسك ،إبعد عن العلاقات المحرمه مع الجنس الأخر ،يروحوا المدرسه يتقال عليهم كلام مش ظريف عشان معندهمش boy friend or gril friend

و ‎غالبا بيعرف من وراك عشان يبقي زي زميله

تقولهم الصلاه أهم حاجه ف الدنيا ،هيلاقي كل الناس التانيه ماشية فل من ‎غير صلاه،يتعب نفسه له ،صلاه ،صيام ،إحترام عادات و تقاليد ،إحترم أهلك ،دينك

كل ديه حاجات المجتمع في ‎الغرب إتفق إنها مش مهمه ،

بالنسبه ليا ديه عندي أهم ميت مره من إني أكون ‎أغني أو أفضل طبيب فيكي يا دنيا

استفيد أنا إيه لو أنا أفضل جراح في أستراليا و ليا ابن شاذ أو بنت ماشية مع صاحبها ( مش فارقه بقي مسلم ولا لا ) ولا بنت ‎شاغله في ‎المخدرات على ودنه ،ديه صور بنشوفها كل يوم هنا

عشان كدة كنت بسأل على السعوديه ،ماديا مش هتكون بعيده عن هنا ،بلاد مسلمين القواعد،بتاعت التقاليد و الأعراف واضحه هناك جدا

أقدر أربي أولادي زي منا عايز

مهو يادكتور اغلبنا كده انا واحد من الناس امنيه حياتي اقعد في المدينه المنوره لحد مااموت حتي لو مرتب تعبان وهصرف المرتب كله كأني قاعد في مصر مع الفارق طبعا_ انا مرحتش طبعا بس كل الناس بتقول المدينه دي حاجه تانيه خالص ناسها جوهها كل حاجه فيها انا لي صديق اتربي هناك حاجه كده بلسم فوق الوصف هدوء عمري ماشفته غضب او زعل او حتي تشاءم بشوش علي طول وعنده امل بصوره رهيبه تحس فعلا ان مافيش مستحيل_ شوف بقي لو اصلا مولود هناك ولا لو الزوجه كمان من المدينه اولادك هيكونوا ازاي _ انا مافكرتش في الغرب الا لما نويت اشتغل جراحه قولت عشان اتعلم صح ‏ مش عاوز اكتب لواحد دواء او تحليل مش مطلوب لاني هتحاسب عليه دمرتله صحته وفلوسه كمان وكده كده استراليا هترسي علي جي بي فحضرتك رايك ايه الواحد يريح باله ويديها زماله ولا حتي ماستر بس ويتجوز هنا‎‏ ويريح باله ويصبر هنا معزز مكرم بدل مايبهدل نفسه في استراليا ويؤخر الزواج ويمكن يعنس __ انا محتار فياريت تقولي رايك انت ودكتور حازم

علي فكره يادكتور حازم انا معايا اجازه في القران الكريم لو لاقيتلي وظيفه امام مسجد او محفظ قران في المدينه باي مرتب طالما يكفي المؤنه هناك بس والله ماعندي مانع بلا طب بلا قرف‎‏ ده غير ان خيركم من تعلم القران وعلمه يعني لو في اخلاص يبقي مافيش بعد كده غير الصدقه الجاريه بعد الموت شوف بقي كل اما حد من اللي اتعلم يقرأ انت بتاخد حسنات من غير تعب

رابط هذا التعليق

دكتور زياد انا كنت عمال اقرا في الموقع بتاع البورد بتاع New South Wales لاقيت في موضوع بعنوان

الكلام الي تحت العنان ده كله مفهوم وحضرتك كنت قلت لنا عليه قبل كده ماعدا البراجراف الاتي فلو ممكن اتقل عليك وتقول لي ايه معني الكلام ده وازاي اقدر اعمله .

When applying for registration in NSW, a Certificate of Registration Status / Certificate of Good Standing from each jurisdiction in which the practitioner has practised or held registration in the past 5 years is required. The certificates must be:

* Sent directly to the Board from the issuing registering authority. Faxed copies are only accepted if faxed directly from the issuing registering authority with a cover sheet included. Faxes from other parties are not accepted

رابط هذا التعليق

Certificate of Good Standing

بتاخدها في مصر من نقابة الأطباء - دار الحكمة - في شارع قصر العيني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا انا متأسف جدا يا جماعة على المعلومة الخطا الى انا قلتها ان الايلتس من 8.5 بس والله مش انا مصدرها عامه انا فعلا راسلت ال amc وردو على بان انا مطالب ب7 فى كل بارت :lol:

ســؤالى للدكتور زياد لو سمحت يا دكتر بعد اذن حضرتك ممكن بس تسالنا اى حد من زمايلك امتحان قريب هو كان بيحل اساله منين قبل ما يدخل الامتحان يعنى ياريت بعد اذنك المصادر بالظبط او لو فيه مواقع نت ياريت تقولهالنا مستنى رد حضرتك

نتيجة إمتحان مارس ظهرت الأسبوع اللى فات,3 أصحابى نجحوا بحمد الله,2 مصريين واحد فى السعوديه و واحد فى سيدنى والتالت فلسطينى من أهلى وإخوانى فى غزه وصل سيدنى 3 أيام قبل الأمتحان

أنا كنت بحل أسئله,وأدور على موقعين فى النت على إجاباتهم هما

http://www.merck.com/mmpe/index.html

http://www.gpnotebook.co.uk/

وده نفس الى نصحته بيه

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...