اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الطب فى أستراليا

Recommended Posts

Hi Dr. Ziad how are you rabbena yawafa2ak yarab kollena wallahe bened3eelak men 2olobna

bas ana kan leyya so2al ba3d 2eznaK:

is life in australia is really better both socially and financially than that in gulf area. i was so surprised when i see your previous post to dr. Hazem about chances of jobs in saudi arabia for emergency doctors. i heared also you was in usa prior to australia so roughly what about comparison of chances in both countries regarding demand and supply of dotors(which have better chaces for the available number of doctors in both). thanks for your attention and efforts.i hope u all the luck.

رابط هذا التعليق

ازيك يا دكتور زياد

جمعة مباركة عليك وعلى كل الاخوة الموجودين بالمنتدى .

معلش كنت عايز اعرف اكتر عن البورد الاسترالى خاصة (occupational medicine ) . يعنى ايه الخطوات بالضبط للبدء فيه وهياخد كام سنة وهل هو مكلف ؟

شكرا مسبقا وتحياتى لك

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا متشكر جدا يا دكتور زياد على اهتمام حضرتك وردك على

انا فعلا ناوى على كدة ما انا بذاكر فعلا فى المعادله وزى ما قلت لك لو ليها امتحان هنا فى مصر على اخر 2009 همتحنها هنا ولو مش ليها هسافر على هناك على ميعاد امتحان على طول بس عايز اخد راي سيادتك فى حاجة فرضا مثلا انا دخلت هنا ايلتس وربنا مش وفق بالاسكور المطلوب الى هو 8.5 حاليا هل راى حضرتك امتحن هنا اويت او مثلا اكرر الايلتس تانى يمكن اجيب الاسكور ولا اجى عندك مثلا امتحن الجزء الاول من المعادله وبعدين ادخل عندك ايلتس عايز رايك وكمان هو انت حضرتك اخدت عندك كورس لغة مثلا ولا دخلت على طول بعد 6 شهور مثلا ممارسة وهل رايك اخد عندك كورس لغة فعلا اهو منها يعنى احسن لغتى واللهجة بتاعتى لان دة بيدينا فرصة اكبر فى الشغل ولا الانجلش بتاعنا يكفى لل communication

ثالت حاجة حضرتك نسيت ترد على جزئيه من سؤالى الى فات هل لما اجى اقدم واجرى فى حوار شغل بعد الجزء الاول واللغة هل بيطلبوا سنين خبرة فى مصر باعتبار انى هكون لسة مخلص امتياز وهل فيه فرصة انهم يعتبروا سنة الامتياز دى خبرة ... ياري الرد على الجزئيه دى ضرورى لانى مقلق منها

أعتقد المطلوب ٧ بس يا دكتور مش ٨.٥

و لو محصلش نصيب من أول مره أعتقد الأفضل تعمل أي من الامتحانين ف أستراليا ،عشان مع وصولك هنا مستواك يعلي كدة كدة مع التعامل اليومي و إن شاء الله تنجز المطلوب

بالنسبه لي أنا مخدتش كورسات ،الحمدلله ‎‎اللغه عندي كانت عاليه ،و جبت ف مصر ٧ و لما جيت هنا جبت ٨.٥ بعد أقل من سنه هنا

بالنسبه ل سنه الإمتياز ،بتعتبر خبره سنه ،و طبعا كل ميكون في خبره أكتر يكون أفضل ،أنا كان وضعي زيك كدة بالظبط ،إمتياز و جيت هنا

و الحمدلله ربنا كرم بعد شهرين تدوير على الوظائف ،في ناس بتلاقي بعد إسبوع و فيه ناس بتلاقي بعد سنه ،الرزق ده بتاع ربنا

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

hello....dr.ziad.........i am an anesthesiologist......i have passed the amc1 in november 2008.....i am trying to pass the oet.......i am searching for a job in australia....i know i have to pass oet first...what type of jobs that i can find?...also if it is possible to go to australia in an observership?.....is it easy?.....what is the type of visa for observership?.....and what is the duration of it.?...thank u for ur great effort.....i am waiting for ur reply.....see u soon....bye.

أنا هرد على حضرتك بالإنجليزي عشان أنت سألت بالإنجليزي

يا ريت الاخوه يعذروني

En sha2 allah u will be able to find a job as an anaesthetic registrar

but it will be an unaccredited job ,meaning that it would not be counted towards the training to get the fellowship of the royal australian college of anaesthetic

There are jobs available in all the states ,i know personally of a couple of jobs that need doctors who have previous experince

Unfortunately they will be in rural areas not in capitals of states as u are not in a training position

There is no observer ship visa

Its not easy & its not difficult to get an observer ship ,u need to contact each hospital separately & try to get the director of the department of anaesthetic to approve that observer ship

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

ماشاء لله يا د زياد انا كنت بدور على حد يقدر يفدنا كونه يكون في استراليا انا احب اقدم نفسي انا باسم صيدلي في مصر

وبحاول اخرج من هنا بس اول خطوه في الهجره بالنسبه للصيادله وهيا الانجليزي وفيه خيارين اما الايلتس انك تمتحنه اكاديميك و تجيب اوفر اول سكور 7.5 او تخوش ال OET وتجيب A or B

فاانا في الواقع شايف ان الايلتس بقا صعب اوى بالنسبه انه اكاديمك و اوفر 7.5 عاليه شويه

بخصوص العيشه في استرليا انا اسمع ان الصيادله هناك مستواهم ها يعني مش اوى

مش زي في كندا او في امريكا هل حضرتك عندك خلفيه عن الموضوع ده بخصوص المرتبات هناك او مستوى معيشتهم وبالنسبه للنقطه الاولى عن الايلتس ايه راي حضرتك؟؟

رابط هذا التعليق

مرحبا دكتور زياد

زمان عن كلامك الجميل

لاني قطعت فترة لاني كنت مشغول شوية بقوانين الولايات اللي باستراليا

وطريقة التقييم اللي بالمقابلة الشخصية

وانته دايما بالبال ودايما بسيرتك لما نيجي نحكي عن البورد الاسترالي

فربنا يوفقك لانك فعلا غيرت حاجات كتيييييييييير في مفاهيمنا

brth) brth) :)

انا حبيت اسالك كام شغلة لما قرات بالصفحات اللي فاتوني

المهم ....

دلوقتي يا دكتور زياد انته جبت سيرة واحد بتعرفه خلص امتحان الـ MCQ وراح يعمل مقابلة خلال اسبوعين

هل المقابلة دي بتعت الولاية health tiratory

والا المستشفى

وهل هو اخد امتحان الايلتس وكم جاب فيه score عشان يوافقو على مقابلته

الحاجة التانية هي ازاي اخد فيزا ونزل لاستراليا

هل زي ماحضرتك بتقول على انه فيزا طالب

والا حاجة تانية

الحاجة التالتة التوظيف بيكون على طول بعض المقابلة

انا عندي اسئلة كتييييييييييير

بس انا قلت بلاش اتقل عليك بالاسئلة

وحبة حبة

لاني لارف انك بتتعب بالكتابة اللي بالعربي

لاني بصراحة بدات بتجهيز ورقي وناوي اقدم على اول ما تطلع شهادتي

وانا بالامتياز شغال عشان الحق

لاني ناوي اعمله بشهر 3 بـ 2010

وخايف اتاخر او يحصل حاجة تلخبط الطريق الى استراليا

وعايزين تشجيع منك

وانته كما عودتنا على انك تدعمنا دايما بكل حاجة

وحضرتك عند حسن الظن

بارك الله فيك

بانتظار ردك

المقابله بتعملها المستشفى

أنا آسف يا دكتور

مش هقدر أقول معلومات عن صديقي لأنه مش بيحب كده

داري على شمعتك تقيد

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله ارجو من الدكتور زياد يوضحلى كل تفاصيل المعادله الاستراليه والكتب ويا ريت بالتفصيل الدقيق لانى اول مره ادخل الموقع ومش فاهمه بعض الخطوات ولو امكن يبعتلى الايميل بتاعه عشان افهم اكتر وشكرا brth)

يا أخت خديجه

بصي على الصفحات إلي فاتت

لو لسة في أسئله أنا تحت أمرك

معظم الاسئله ‎جبتها قبل كده

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

يا دكتور زياد أنا عايز أشكرك على تعبك واهتمامك وعندي كده سؤالين بس

وعلى فكرة أنا قريت ال32 صفحة يعني مش مقصر فيا ريت تجاوبني عشان فيه حاجات عايزة توضيح

دلوقتي لو بفكر آخد training باطنة في استراليا بس وأرجع مصر ولا الخليج

مفيش سكة أقدم بيها على الtraining أو النيابة غير أني أعمل amc mcq ،مش كده؟

ولا في سكة تانية للي عايز ياخد نيابة بس وميشتغلش هناك؟

طيب لو عديت إن شاء الله amc mcq ممكن آخد نيابة باطنة 3 سنين وspecial 3 سنين من غير amc clinical ؟

وموضوع نيابة الباطنة والاسبيشال ده فيه صعوبة؟ يعني فيه اسبيشالات باطنة عليها تنافس أكتر من التانية؟

أنا اتقلي أن لازم يكون معاك 2 parts عشان يقبلوك دكتور هناك أصلا؟

وبعدين شكلها كده صعبة تقدم على شغل من هنا زي ما الدكتور اللي آخد part 1 في القاهرة ولا ده ممكن من النت، السفر مكلف قوي، على فيزا الطالب، طب ليه لو السفر مهم للبحث عن شغل مفيش أي فيزا تانية من غير ضمان مالي (سياحة مثلا) وبعدين حتى الواحد يروح ويرجع تاني بفيزا عمل، ولا الواحد ممكن يلاقي من هنا بالنت وخلاص؟

معلش صحيح الأسئلة دي اتهرت مناقشة بشكل أو آخر في الصفحات اللي فاتت بس بس فعلا الواحد عايز يعرف اجاباتها بشكل مباشر..

وجزال الله خيرا..

شروط نيابة الباطنه يا باشا إنك تكون ‎‎شغال متيفريقش معهم معك نظري بس نظري و عملي

طتعا فيه ‎تخصصات صعبه و حاجات ‎أسهل

القلب ،الكبد والمناظر أصعب ‎تخصص

بعد كده كله زي بعده و طب ‎ الشيخوخه ‎أسهل حاجه

يا باشا لا تصدق أي حاجه

للاسف ف مصر في ناس بيتفتي كتير،أي حد معاه نظري و ‎لغه ممكن ‎ ‎يشتغل و لو شايخوخ مصدقني بص على كل الموقع بتاعت medical boards

ممكن حضرتك تيجي على أي فيزا متاحه ،أنا كنت بقترح فيزا تقدر تاخدها بسهوله ،فيزا سياحه محتاجه إنك تقنع الناس في السفاره إنك هتروح و ترجع مش هتروح تقعد و تكسر فيزا ،ونتا رايح سياحه محتاج تجيب ما يثبت إنك هتعرف تصرف على نفسك مش ‎تشتغل ،بالإضافه إنك لو ربنا رزقك ‎بشغل تحاول ‎تغير الفيزا لازم تخرج من أستراليا عشان الفيزا بيكون عليها ختم no furthur stay

بالنسبه ل ‎الشغل من على النت ،طبعا ممكن يحصل لأن ديه رزق و كل شيء ممكن ،لكن الفرس فست كتيره للاسف

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

[يسار][/يسار]hi dr. Ziad howare you rabbena yawafa2ak yarab kollena wallahe bened3eelak men 2olobna

bas ana kan leyya so2al ba3d 2eznak:

is life in australia is really better both socially and financially than that in gulf area. i was so surprised when i see your previous post to dr. Hazem about chances of jobsin saudi arabia for emergency doctors. i heared also you was in usa prior to australia so roughly what about comparison of chances in both countries regarding demand and supply of dotors(which have better chaces for the available number of doctors in both). thanks for your attention and efforts.i hope u all the luck.

يا ريت الاخوه يعذروني

Its definitely much better socially in the gulf area ,not sure about financially & its not the 1st priority when i decide where i should raise my kids & bring up my family,i am not quite sure about the supply for doctors in USA & all my info will be inaccurate so i will refrain from answering that part about Australia ,there s a shortage & my decision about moving to gulf is not related to the availability of jobs ,its a personal decision that i made to be sure that i can raise my kids in the right way

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

متشكر جدا يا دكتور زياد على رد حضرتك على بس انا لى تعليق بسيط الAMC حسب القانون الجديد بقت بتطلب 8.5 فى الايلتس

سؤالى لحضرتك لو انا سجلت من هنا من مصر على معاد امتحان فى استراليا وسافرت فعلا بس حصل اى ظروف واتاخرت على ميعاد الامتحان دة هل متاح لى انى ادخل فى ميعاد تانى ولا هيطلب منى انى اعمل تسجيل تانى من الاول ؟؟ مستنى رد حضرتك

رابط هذا التعليق

يا ريت يا دكتور تحط مصدر اللينك اللي جبت منه موضوع ال 8.5 بتاع ال IELTS

هنا مكتوب أنها 7

http://www.health.gov.au/internet/otd/publ...ish-requirement

تم تعديل بواسطة Bluish
رابط هذا التعليق

hi dr. Ziad howare you rabbena yawafa2ak yarab kollena wallahe bened3eelak men 2olobna

bas ana kan leyya so2al ba3d 2eznak:

is life in australia is really better both socially and financially than that in gulf area. i was so surprised when i see your previous post to dr. Hazem about chances of jobsin saudi arabia for emergency doctors. i heared also you was in usa prior to australia so roughly what about comparison of chances in both countries regarding demand and supply of dotors(which have better chaces for the available number of doctors in both). thanks for your attention and efforts.i hope u all the luck.

يا ريت الاخوه يعذروني

Its definitely much better socially in the gulf area ,not sure about financially & its not the 1st priority when i decide where i should raise my kids & bring up my family,i am not quite sure about the supply for doctors in USA & all my info will be inaccurate so i will refrain from answering that part about Australia ,there s a shortage & my decision about moving to gulf is not related to the availability of jobs ,its a personal decision that i made to be sure that i can raise my kids in the right way

تبقى المملكة العربية السعودية هى الأفضل بين دول الخليج لما لها من مكانة دينية سامية لوجود الحرمين وللإلتزام بتطبيق الشريعة والحرص على صلاة الجماعة فى أوقاتها وغلق للمحال التجارية وقت الصلاة وإنتشار الكتاتيب لتحفيظ القرأن فى كل حارة ومسجد بها.

وأيضاً سلطنة عُمان بلد محافظ وهادئ وشعبة طيب.

نصيحة بتجنب مملكة البحرين قدر المُستطع كل الى راحوا هناك بيلعنوها لإنتشار الزنا والخُمور فى كل مكان والفكر الشيعى .

كما أن المنامة صُنفت منذ فترة بسيطة كواحدة من أكثر مدن العالم إنتشاراً للجنس والدعارة وكان ترتبها التاسعة على مُدن العالم بعد نيوميكسيكو ومانيلا وتايلند وغيرها من البلاد المُنحلة حيث يروى لى زميل عاش هناك كيف أن الروسيات والهندون والفلبينيات وغيرهم من الساقطات يمارسون الرذيلة والفاحشة على مسمع ومرأى من الشرطة ولا حياة لمن تنادى ولا حول ولا قوة إلا بالله وحسبُنا الله ونعم الوكيل.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

متشكر جدا يا دكتور زياد على رد حضرتك على بس انا لى تعليق بسيط الAMC حسب القانون الجديد بقت بتطلب 8.5 فى الايلتس

سؤالى لحضرتك لو انا سجلت من هنا من مصر على معاد امتحان فى استراليا وسافرت فعلا بس حصل اى ظروف واتاخرت على ميعاد الامتحان دة هل متاح لى انى ادخل فى ميعاد تانى ولا هيطلب منى انى اعمل تسجيل تانى من الاول ؟؟ مستنى رد حضرتك

فين مصدر المعلومة دي؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

فين مصدر المعلومة دي؟؟؟؟

أظن إنة الإنجليز نفسهم ما يعرفُوش يجيبوا الدرجة دى.

سؤال هو حضرتك تعرف تجيب فى العربى كام؟؟؟؟لو دخَّلتك اليوم أمتحان فيو قواعد ونحو صرف وشعر وغيرة أنا عن نفسى عمرى ما جبت أكثر من 8 من عشرة فى العربى. :roseop: وِسعت منك حكاية 8ونصف دى يا دكتور هنقول مختش بالك والمسامح كريم لما تجيب دُوكيمنت لصحة كلامك.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

شكرا يا دكتور زياد على الرد وربنا يكرمك

ومعلش أنا لي سؤال كمان

هو أبه الميزة في موضوع ال AON

ولو الموضوع ده سهل طب ما الواحد ياخد amc mcq وبعدين يقدم على AON تبع الولاية

وياخد سنة مثلا هناك وبعدين يروح مكان تاني ولا يقدم على نيابة

أنا مفهمتش الموضوع ده كويس

وبردوا موضوع الوكالات بتاعت OTD recruitment

ممكن تفيد ازاي وفي أي مرحلة؟

تم تعديل بواسطة Bluish
رابط هذا التعليق

ما شاء الله عليك يا دكتور زياد دخلت اليوم الموقع وجدت 227 زائر للموقع الساعة 10 ص،،، شُفتوا مصر جميلة إزاى بس والله ستبقى مصر (الوطن) هى أحب البلاد لقلبى وستبقى مصر ( الحكومة) هى أسوء شيئ فى حياتى. :roseop:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

ازيك يا دكتور زياد

جمعة مباركة عليك وعلى كل الاخوة الموجودين بالمنتدى .

معلش كنت عايز اعرف اكتر عن البورد الاسترالى خاصة (occupational medicine ) . يعنى ايه الخطوات بالضبط للبدء فيه وهياخد كام سنة وهل هو مكلف ؟

شكرا مسبقا وتحياتى لك

عرفتها منين ديه يا باشا ،ده كنز مقفول محدش عارفه ،التخصص ده له شروط ‎بسيطه جدا ،لازم يكون معك ‎ترخيص مفتوح ف أي ولايه ،تبتدي ‎تشتغل ف التخصص ده و بعدين تعمل دبلومه أو ماستر و بعدين تعمل إمتحان الزماله بتاعها ،أعتقد عن طريق الكليه الملكيه بتاعت الباطنه

و ده الموقع بتاعهم

http://afom.racp.edu.au/

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

ماشاء لله يا د زياد انا كنت بدور على حد يقدر يفدنا كونه يكون في استراليا انا احب اقدم نفسي انا باسم صيدلي في مصر

وبحاول اخرج من هنا بس اول خطوه في الهجره بالنسبه للصيادله وهيا الانجليزي وفيه خيارين اما الايلتس انك تمتحنه اكاديميك و تجيب اوفر اول سكور 7.5 او تخوش ال OET وتجيب A or B

فاانا في الواقع شايف ان الايلتس بقا صعب اوى بالنسبه انه اكاديمك و اوفر 7.5 عاليه شويه

بخصوص العيشه في استرليا انا اسمع ان الصيادله هناك مستواهم ها يعني مش اوى

مش زي في كندا او في امريكا هل حضرتك عندك خلفيه عن الموضوع ده بخصوص المرتبات هناك او مستوى معيشتهم وبالنسبه للنقطه الاولى عن الايلتس ايه راي حضرتك؟؟

آسف يا باشا

مفيش معلومات عندي خالص عن الصيدله

أسف جدا

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

فين الكلام ده يا باشا

أدي السياسه العامه لكل المجالس الطبيه ف أستراليا ،جايبها لينك من موقع المجلس الطبي ل ولاية نو سوز ولز

http://www.nswmb.org.au/system/files/f52/o...pril%202007.pdf

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...