اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

معا في طريق الهجرة

Recommended Posts

• الردود 89
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا لسه مقدمتش

واللهي عملت خير يعني ايلي قدموا ولا حتي ايلي و صلوا كندا عملوا ايه يافرحتي بال CITIZENSHITT

ياعم تورنتو انت محسسنا ان كندا دي بنت عم الصومال لزق

لو الوضع عندك بالكآبة دي قاعد عندك بتعمل ايه ما تنزل المنهوبة قصدي المحروسة وتستقر هناك

شوف يا حازوم يا اخويا لما تعيش في اوروبا يعني الاصل,و وتيجى تعيش في كندا حتعرف الفرق.انا محامي بس الحمدلله بشتغل في اكبر شركة انشاءات في اونتاريو شركة ايطالي نظرا لاجادتي اللغة الايطالية و هو 70في المية منه عمل مكتبي لكن انا راجل بحب الحاجة الاصلي مابحبش الفالس كندا في وجهة نظري فالس الناس فالس,ابتسامتهم فالس,الاكل فالس,نرجع للسؤال ايه ايلي مخليني آعد في كندا ؟الاجابة لو الشركة الايطالي دى خلصت شغلها في اونتاريو حرجع معاهم ايطاليا طبعا النهاردة.انا ماعنديش مشاكل مع كندا بس حاسس اني في سجن كنت متعود في الويك اند اروح اسبانيا فردة كعب فرنسا لكن في كندا حتروح فين ؟امريكا الويك اند مايكفيش علشان تعرف تتفسح هناك.ممكن تكون النظرة مختلفة بالنسبة للاخوة ايلي جايين علي طول من مصر او الخليج .ملحوظة هامة جدا كان ممكن وجهة نظرى تكون مختلفة لو كان عندى اولاد.تحياتي. :closedeyes:

رابط هذا التعليق

أنا لسه مقدمتش

واللهي عملت خير يعني ايلي قدموا ولا حتي ايلي و صلوا كندا عملوا ايه يافرحتي بال CITIZENSHITT

لو الوضع عندك بالكآبة دي قاعد عندك بتعمل ايه ما تنزل المنهوبة قصدي المحروسة وتستقر هناك

شوف يا حازوم يا اخويا لما تعيش في اوروبا يعني الاصل,و وتيجى تعيش في كندا حتعرف الفرق.انا محامي بس الحمدلله بشتغل في اكبر شركة انشاءات في اونتاريو شركة ايطالي نظرا لاجادتي اللغة الايطالية و هو 70في المية منه عمل مكتبي لكن انا راجل بحب الحاجة الاصلي مابحبش الفالس كندا في وجهة نظري فالس الناس فالس,ابتسامتهم فالس,الاكل فالس,نرجع للسؤال ايه ايلي مخليني آعد في كندا ؟الاجابة لو الشركة الايطالي دى خلصت شغلها في اونتاريو حرجع معاهم ايطاليا طبعا النهاردة.انا ماعنديش مشاكل مع كندا بس حاسس اني في سجن كنت متعود في الويك اند اروح اسبانيا فردة كعب فرنسا لكن في كندا حتروح فين ؟امريكا الويك اند مايكفيش علشان تعرف تتفسح هناك.ممكن تكون النظرة مختلفة بالنسبة للاخوة ايلي جايين علي طول من مصر او الخليج .ملحوظة هامة جدا كان ممكن وجهة نظرى تكون مختلفة لو كان عندى اولاد.تحياتي. :closedeyes:

شوف يا تورنتو يا اخويا

كلمة واحدة حرد بيها على كل اللي عملته فيا

اللي ايده في كندا مش زي اللي ايده في الخليج

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

أنا لسه مقدمتش

شوف يا تورنتو يا اخويا

كلمة واحدة حرد بيها على كل اللي عملته فيا

اللي ايده في كندا مش زي اللي ايده في الخليج

في دي عندك حق.

رابط هذا التعليق

الاخوة الافاضل .....بعد السلام عليكم

كان عندي سؤال مهم جدا هل ممكن اخذ فيزة زياره لكندا و أنا عاملة هجره أنا سمعت انه

ماينفاعش ؟؟

somayasaleh الف شكر على ردك الجميل و يا ريت تحكيلنا انتى عملتى ايه

وهل انتى مع محامي ولا لا ؟

انا عارفه انك لسه مقدمه جديد زيي.

اختكم بنت مصر :roseop:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

أنا مبرمج أعمل في الرياض و عايز أتقدم بطلب هجرة لكندا عن طريق السفارة

أنا عاوز أعرف كم المدة حتى أستلم التأشيرة

لأنو اسمعت أنو طلعت قوانين جديدة للهجرة تراعي حاجات السوق الكندي وأنا قرأت في الموقع الرسمي للهجرة CIC.GC.CA

أنو كندا تعاني نقص شديد في المبرمجين فهل هذا الأمر يعجل من سرعة معالجة طلب الهجرة

أرجووووووكم للعندو معلومات مؤكدة يجاوبني

رابط هذا التعليق

لأنو اسمعت أنو طلعت قوانين جديدة للهجرة تراعي حاجات السوق الكندي وأنا قرأت في الموقع الرسمي للهجرة CIC.GC.CA

أنو كندا تعاني نقص شديد في المبرمجين فهل هذا الأمر يعجل من سرعة معالجة طلب الهجرة

:) :roseop:

رابط هذا التعليق

انا قدمت بشهر 4 /2005 ولغايه الان مافيش شيء الامور بتتغير كل يوم انا رأي ارمي هذا الحبل وانساه واشتغل عادي يمكن يوم من الايام يكون هذا الحبل هو طوق النجاه الي حينقذك .

رابط هذا التعليق

كان عندي سؤال مهم جدا هل ممكن اخذ فيزة زياره لكندا و أنا عاملة هجره أنا سمعت انه

ماينفاعش ؟؟

somayasaleh الف شكر على ردك الجميل و يا ريت تحكيلنا انتى عملتى ايه

وهل انتى مع محامي ولا لا ؟

انا عارفه انك لسه مقدمه جديد زيي.

اختكم بنت مصر wst::

الاخت بنت مصر

انا قدمت لوحدي من مصر بدون محامي

ونفس الشئ اعطوني وصل بالنقود المدفوعة

والفيل نمبر ستيكر علي ورق عليه بعض الارشادات

وبعدين انتي مستعجلة ليه؟

سيبي الامور تمشي عادي وسيري طبيعي في حياتك اليومية

حتي يرسلوا لك (وان شاء الله يكون بدري شوية)

وفي هذه الفترة حاولي تعملي المعادلة علشان العمل هناك أن شاء الله

وعلي فكرة مفيش حد مقدم فيدرالي وجاءت له الفيزا قبل سنتين

لا تقلقي وسيبها علي الله

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

ماينفاعش ؟؟

طب لما حضرتك سمعتي/انا بكره الكلمة دي جدا/انه ماينفعش بتسالي ليه تاني؟هو بجد ماينفعش بس مع الاوروبيين بينفع وخاصة مهاجري كيبيك.هما ما بيدوش فيزا لغرض السياحة الا لناس معينة علشان فيه بنات مصريين كانوا بييجوا زمان كندا بفيزا للسياحة و النياحة و بعدين يفلسعوا و يقعدوا بلطجة انا اعرف واحدة منهم ست كومل الصراحة .معلش احنا بنتكلم. flrt:

رابط هذا التعليق

يا جماعه و الله انتوا ظالميني أنا بسألكوا في كل حاجه لاني مش مع محامي

ووالله معنديش حد أسألوا غيركوا...

بالنسبه للاستعجال أنا مش مستعجله ولا حاجه بالعكس أنا بس بحب أعرف راسي من رجليه

اذا أنا ماشيه صح خلاص الباقي كله بتاع ربنا سنه .سنتين . عشره. اللي ربنا كتبهولنا هنشوفه هنشوفه.

أما الأخ Toronto فانا بسأل لأني برضوا سمعت ان في ناس بتأخذ تأشيرة الزياره علشان تعمل المعادله

مش علشان تتسكع . :D (هيه دي كل الحكايه )

بنت مصر :D

رابط هذا التعليق

اذا أنا ماشيه صح خلاص الباقي كله بتاع ربنا سنه .سنتين . عشره. اللي ربنا كتبهولنا هنشوفه هنشوفه.

أما الأخ Toronto فانا بسأل لأني برضوا سمعت ان في ناس بتأخذ تأشيرة الزياره علشان تعمل المعادله

مش علشان تتسكع . :cry: (هيه دي كل الحكايه )

بنت مصر :roseop:

:roseop: آه المعادلة اوك مصدقك.اعذريني اصلي مابفهمشى كتير في موضوع المعادلات بحب ادخل في الموضوع علي طول.

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

:roseop: :) md2:

رابط هذا التعليق

إنت ما زهقتش واللا إيه .. ياراجل أنا زهقتلك من كتر السؤال ده؟؟

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

إنت ما زهقتش واللا إيه .. ياراجل أنا زهقتلك من كتر السؤال ده؟؟

واللهى يا اخ محمد رديت عليه من امبارح بس الظاهر انه زعلان مني.وعلشان خاطرك حرد تاني عليه.الفترة للاستلام التاشيرة للفيدرال فيزا بتبقي اربع سنوات و لكبيك في حدود ثلاثة سنوات .بخصوص المبرمجين و سرعة قبول طلباتهم فاعتقد انهم مهاجرين عاديين و بيخضعوا نفس قوانين الهجرة من ناحية الوقت يعنى مافيش خيار وفاقوس اللهم الا عملوا قوانين هجرة خاصة للمهاجريين.مع السلامة.

رابط هذا التعليق

شكرا للاخ تورونتو علي سعة صدره

وباله الطويل في الرد علي الاسئلة الكثيرة

وكتر اللله من امثالك اخ عمر (تورونتو سابقا)

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

مش علشان تتسكع . :roseop: (هيه دي كل الحكايه )

بنت مصر :roseop:

:roseop: آه المعادلة اوك مصدقك.اعذريني اصلي مابفهمشى كتير في موضوع المعادلات بحب ادخل في الموضوع علي طول.

:roseop: يا سلام على الناس الجد الي بتدخل في الموضوع على طول :roseop:

و شكرا يا أخ Toronto على تعاونك.

رابط هذا التعليق

مش علشان تتسكع . md2: (هيه دي كل الحكايه )

بنت مصر :)

:P آه المعادلة اوك مصدقك.اعذريني اصلي مابفهمشى كتير في موضوع المعادلات بحب ادخل في الموضوع علي طول.

:P يا سلام على الناس الجد الي بتدخل في الموضوع على طول :D

و شكرا يا أخ Toronto على تعاونك.

24hours

day&night at your service wst:: visa card acceptable md2: :roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...