اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فينك يا دكتورة سهيلة ممكن اسألك سؤالين

~Heba~

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا قرات هنا فى القسم ان الدكتورةسهيلة اخصائيةجلدية

انا محتاجة استشارة فى موضوع مهم جدا

اولا انا لما كنت صغيرة يعنى بعمر 13 سنة كنت بحب الطبيخ و الشغل فى المطبخ وفى مرة فى رمضان كنت بعمل بلح الشام و كنت شايلة الشربات بتاعته من على النار و هيا سخنة فأدلقت علي ذراعى اليمين استهونت بالموضوع ساعتها لانى محستش بألم كبير فى الاول لكن بعد كده دراعى بقى يغلى و انتفخ الجلد و بقى حالته حالة طبعا تم كشطه عند الدكتور مع شاش و قطن و مراهم و خف بعد فترة لكن ظل اثره لغاية دلوقتى

طبعا دراعى اتشوه حاولت استخدم مرهم ليكوسيد ار وهو مقشر للجلد وهو فعلا قشر بس سمر المكان بزيادة

هل فيه حل للمشكلة دى من غير تدخل جراحى بليزر او غيره لانه ممكن يكون مكلف

علما بان اثر الحرق فى منطقة الساعد فقط و لونه بنى اغمق من لون الجلد الطبيعى و بدون ندب

السؤال التانى

عن الحبوب اللى بتظهر فى اماكن مختلفة من الجسم و خصوصا الذراع و الكتف فى اوقات معينة ناس بيقولوا لى دى بتظهر بسبب اضطرابات هورمونية مش اكتر و بتروح بسرعه

ايه رأيك في الكلام ده صحيح و هل لها علاقة بأن بشرة الوجه دهنيه

و شكرا يا دكتوره او اى دكتور يرد

تم تعديل بواسطة ENG.Heba

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

الأخت الباشمهندسه هبة

أسمحي لي أرد عن السؤال الأول بأعتباره من تخصصي جراحة التجميل

بس كنت عاوز أعرف شويه أجابات عن بعض الآسئله

هل المشكله هي مشكلة لون فقظ ولا فيه أثار تجاعيد أو تعاريج وخشونه في الجلد؟

لو المشكله لون فقط يمكن أستعمال كريم لتفتيح البشرة علي مكان الحرق ...بس بعد تجربته لضمان عدم وجود حساسيه لنوع الكريم لأنه واضح أن حصل عندك حساسيه من الكريم اللي أستعملتيه وكانت سبب أن اللون يغمق أكتر

علي العموم ..ودي نصيحة عامه ...أي جرح أو حرق يجب تجنب التعرض للحرارة ...أو ضوء الشمس ...وكذلك أي مواد كيميائيه مثل الصابون أو مستحضرات التجميل ...لمده ممكن تصل لستة شهور حتي لايتأثر لون الجلد أو يتغير ...لأن رجوع اللون لحالته الطبيعيه بيبقي صعب وممكن يحتاج تدخل خارجي ....ورغم كده ممكن ما يرجعش لطبيعته

أسف طولت عليكي ...بأختصار ...كريم تفتيح للبشره بعد أختبار حساسيه علي مكان صغير مثل خلف شحمة الأذن

بالنسبه لسؤالك الثاني

أعتقد أن السبب هو البشره الدهنيه ويمكنك أستعمال نوع صابون من المخصص لحب الشباب مؤقتا لحين رد الدكتورة سهيله

ملحوظة أو نصيحة

في حالة حدوث حرق لأي مكان بالجسم يجب غسله بماء مثلج أو وضع ثلج عليه....وعدم وضع أي شء أو كريم عليه ألا بعد أستشارة الطبيب المتخصص وذلك حتي نتجنب حدوث مشاكل يصعب حلها بعد ذلك

تم تعديل بواسطة مصري جدا

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

هبة بعد اللى نشرتية دا نصحيتى ليكى لو اتقدملك عريس بلاش تنكشي وراه ولا وراه نسبه اوعى :blink: يا هبة ومش مهم من الاشراف والا الاشرار اتجوزى واتكلى على الله

بس خليكي ناصحة اوعى يمضيكي على كوميلات :lol:

اوعى تزعلى الف الف سلامة عليكي يا قمر

وان شاء الله دكتور سهيلة تقولك على وصفة ترجع لدراعك جمله من تانى .

وعشان ربنا يكرمك نشي الذُبابة يا هبة هابلغ عنك بلدية البيئة وهتبقي موشكلة

هبوبة مافيناش من زعل اوك :sad: :sad:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الأخت الباشمهندسه هبة

أسمحي لي أرد عن السؤال الأول بأعتباره من تخصصي جراحة التجميل

بس كنت عاوز أعرف شويه أجابات عن بعض الآسئله

هل المشكله هي مشكلة لون فقظ ولا فيه أثار تجاعيد أو تعاريج وخشونه في الجلد؟

لو المشكله لون فقط يمكن أستعمال كريم لتفتيح البشرة علي مكان الحرق ...بس بعد تجربته لضمان عدم وجود حساسيه لنوع الكريم لأنه واضح أن حصل عندك حساسيه من الكريم اللي أستعملتيه وكانت سبب أن اللون يغمق أكتر

علي العموم ..ودي نصيحة عامه ...أي جرح أو حرق يجب تجنب التعرض للحرارة ...أو ضوء الشمس ...وكذلك أي مواد كيميائيه مثل الصابون أو مستحضرات التجميل ...لمده ممكن تصل لستة شهور حتي لايتأثر لون الجلد أو يتغير ...لأن رجوع اللون لحالته الطبيعيه بيبقي صعب وممكن يحتاج تدخل خارجي ....ورغم كده ممكن ما يرجعش لطبيعته

أسف طولت عليكي ...بأختصار ...كريم تفتيح للبشره بعد أختبار حساسيه علي مكان صغير مثل خلف شحمة الأذن

بالنسبه لسؤالك الثاني

أعتقد أن السبب هو البشره الدهنيه ويمكنك أستعمال نوع صابون من المخصص لحب الشباب مؤقتا لحين رد الدكتورة سهيله

ملحوظة أو نصيحة

في حالة حدوث حرق لأي مكان بالجسم يجب غسله بماء مثلج أو وضع ثلج عليه....وعدم وضع أي شء أو كريم عليه ألا بعد أستشارة الطبيب المتخصص وذلك حتي نتجنب حدوث مشاكل يصعب حلها بعد ذلك

الف شكر لسرعة استجابتك يا دكتور مصرى جدااا

انا معتقدش انى عندى حساسية من اللكوسيد ار لكن المكان سمر لانى لماراعى الاحتياطات التى ذكرتها من حيث عدم تعريض المنطقة للشمس و الصابون وما الى ذلك

الا صحيح ازاى مش حقدر اغسل دراعى لمدة ست شهور مش صعب ده

طب مينفعش استخدم كريم مقشر و معاه واقى شمسى

زى الرتن ايه retin a و معاه الفوتوديرم او اى واقى شمسى تانى

قبل ما انسى اجاوب على سؤال حضرتك و اقول انه الاثر لون بس مفيش تجاعيد و لا ندوب فقط لون غامق

رابط هذا التعليق

هبة بعد اللى نشرتية دا نصحيتى ليكى لو اتقدملك عريس بلاش تنكشي وراه ولا وراه نسبه اوعى :blink: يا هبة ومش مهم من الاشراف والا الاشرار اتجوزى واتكلى على الله

بس خليكي ناصحة اوعى يمضيكي على كوميلات :lol:

اوعى تزعلى الف الف سلامة عليكي يا قمر

وان شاء الله دكتور سهيلة تقولك على وصفة ترجع لدراعك جمله من تانى .

وعشان ربنا يكرمك نشي الذُبابة يا هبة هابلغ عنك بلدية البيئة وهتبقي موشكلة

هبوبة مافيناش من زعل اوك :sad: :sad:

على رأيك يا بدرية يختى دلوقتى حيقولوا يعنى رضينا بالهم و الهم مش راضى بينا

بس احنا اهوه بنحاول نصلح ما يمكن اصلاحه

صحيح نسيت.........انامقدرش ازعل منك و الله يا بدورة بس لو سمحتوااااااااا محدش يقرب من الدبانة بتاعتى سيبوها فى حالها انا بعملعليها تجارب

تم تعديل بواسطة ENG.Heba

رابط هذا التعليق

الأخت ENG.HEBA

ممكن غسل مكان الحرق أو الجروح بمحلول ملح طبيعي أو حتي ماء عادي ...لكن الممنوع هو الكيماويات ...يعني الصابون بأنواعه...... مستحضرات التجميل.... لو الجرح في الوجه....ده طبعا با لأضافه للضوء والشمس والحرارة وكلهم زي بعض يعني لو حتي موجود في ظل ولكن حرارة شديدة يبقي التأثير زي الشمس...لأن المطلوب البعد عن الأشعه الفوق بنفسجيه...وده في حالة الجروح والحروق الحديثه ...يعني مش في حالتك لأن الحرق عندك قديم

بالنسبة لواقي الشمس ...أي نوع بس يكون أصلي ويكون له SPAعالي ..يعني فوق ال60......أستعمال واقي الشمس مهم جدا وضروري طوال فترة ال6 شهور ولكن يبدأ أستعماله بعد التئام الجرح أو الجلد في حالة الحروق....لكن بعد كريم التقشير لما الجلد يهدي وطبعا وقت التقشير لازم تتعاملي مع الجلد وكأنه جرح جديد ....يعني الأحتياطات السابقة.

الحمد لله أن موضوعك تغيير لون فقط ولا يوجد تجاعيد أو ندب ...الموضوع حيبقي أسهل وأيسط .....بس عاوز أقولك حاجه.....حتي لو لم يحدث التغيير المرجو ..نسبة العوده للطبيعي مش حتكون 100%...لازم تعرفي كده وتقبليه.......وتنسي الموضوع كله بعدها ...ليه......قولي لي ليه......ليه

أحنا في حالة حدوث حادث أو جرح أو حرق ....في نفس الوقت اللي بيحدث فيه جرح الجلد بيحصل جرح زيه في العقل الباطن {طبعا مش جرح بالمعني المعروف.....بس تشبيه لتقريب المعني}.....ويبدا التئام الجرح العادي والتئام جرح العقل الباطن...وهنا يحدث الفرق من شخص لأخر ....

قبل ماأقول الفرق..... عاوز أقولك أن العقل الباطن بياخد أي فكرة نديهاله ويكبرها ...يعني أي معني او فكره نركزعليها تدخل العقل الباطن وأذا أضافنا لها شعورنا أو أحاسيسنا الفكرة حتكبر وتتحول الي أعتقاد في العقل الباطن ...والأعتقاد حيحدد تصرفاتنا وشخصيتنا.....

نرجع لموضوع الجرح ...وعيشي الصورة معايا وأتخيليها.....مريض أصيب بحرق وكل لحظه عمال يفكر في الجرح وشكله ...بمرور الأيام جرح الجلد بيلتئم ولكن جرح العقل الباطن بيكبر....ولما نكشف الجرح ويبدأ المريض كل لحظه يركز علي شكل الجرح يبدأ ندبة العقل الباطن تكبر وتكبر وتكون صورة داخليه غير حقيقه للندبه الأصليه ويبدا الشخص يتصرف علي أساس الحجم اللي موجود في عقله الباطن وليس الحجم الحقيقي للندبه .....فممكن يكون أثار الحرق أو الجرح غير واضحه وتلاقي المريض شايفها قد الفيل...وطبعا بيكون معتقد أن الناس شايفاها مش فيل واحد لا .......فيلين في بعض......دي صورة ....الغلط هنا في التركيز علي الجرح

مريض تاني عنده نفس الجرح بس ما فكرش فيه كتير ولما كشف الجرح لم يركز علي أن يراه كل لحظه ....في الحالة دي ندبة العقل الباطن بتقل وممكن تختفي رغم وجود ندبه ملموسه ومحسوسه ......وبالتالي المريض ده تلاقيه مش شايف اثار الجرح ولا يعطيها أهتمام ...ليه لأن ندبه العقل الباطن تم ألتئامها كليا.....

أأرجو أن أكون قد أستطعت توصيل الفكره...........وعرفتي ليه قلت لك لو لم تحصلي علي النتيجه المرجوه ...أنسي الموضوع .........طيب أزاي أنسي ....ده موضوع تاني ........خليه في وقته.......علشان تدفعي الفيزيته تاني.. :wub: .................ال يعني دفعتي أولاني :blink: ................

أسف للأطاله وأتمني ان اكون قد أفدك في الرد علي سؤالك

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

الف سلامه يا هبه ......... :wub: :roseop:

في حاله مشابهه.....وجدت ان مرهم ليكوسيد ر لم يأتي بأي نتيجه............

.و بدلا منه تم استعمال مرهم اسمه....وايت شادو من شركه ماش تقريبا و كانت النتائج ممتازه لدرجه عدم القدره علي معرفه مكان الحرق بالتحديد......... :roseop:

كذلك هناك مرهم اسمه كونتراكتيوبكس وهو خاص بأزاله اثار الندوب و القشور و كل من استخدمه اشاد بنتائجه .............وعموما الراي الاول و الاخير لأطباء المنتدي الكرام...................

والف سلامه يا هبه :blink:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

الأخت ENG.HEBA

ممكن غسل مكان الحرق أو الجروح بمحلول ملح طبيعي أو حتي ماء عادي ...لكن الممنوع هو الكيماويات ...يعني الصابون بأنواعه...... مستحضرات التجميل.... لو الجرح في الوجه....ده طبعا با لأضافه للضوء والشمس والحرارة وكلهم زي بعض يعني لو حتي موجود في ظل ولكن حرارة شديدة يبقي التأثير زي الشمس...لأن المطلوب البعد عن الأشعه الفوق بنفسجيه...وده في حالة الجروح والحروق الحديثه ...يعني مش في حالتك لأن الحرق عندك قديم

بالنسبة لواقي الشمس ...أي نوع بس يكون أصلي ويكون له SPAعالي ..يعني فوق ال60......أستعمال واقي الشمس مهم جدا وضروري طوال فترة ال6 شهور ولكن يبدأ أستعماله بعد التئام الجرح أو الجلد في حالة الحروق....لكن بعد كريم التقشير لما الجلد يهدي وطبعا وقت التقشير لازم تتعاملي مع الجلد وكأنه جرح جديد ....يعني الأحتياطات السابقة.

الحمد لله أن موضوعك تغيير لون فقط ولا يوجد تجاعيد أو ندب ...الموضوع حيبقي أسهل وأيسط .....بس عاوز أقولك حاجه.....حتي لو لم يحدث التغيير المرجو ..نسبة العوده للطبيعي مش حتكون 100%...لازم تعرفي كده وتقبليه.......وتنسي الموضوع كله بعدها ...ليه......قولي لي ليه......ليه

أحنا في حالة حدوث حادث أو جرح أو حرق ....في نفس الوقت اللي بيحدث فيه جرح الجلد بيحصل جرح زيه في العقل الباطن {طبعا مش جرح بالمعني المعروف.....بس تشبيه لتقريب المعني}.....ويبدا التئام الجرح العادي والتئام جرح العقل الباطن...وهنا يحدث الفرق من شخص لأخر ....

قبل ماأقول الفرق..... عاوز أقولك أن العقل الباطن بياخد أي فكرة نديهاله ويكبرها ...يعني أي معني او فكره نركزعليها تدخل العقل الباطن وأذا أضافنا لها شعورنا أو أحاسيسنا الفكرة حتكبر وتتحول الي أعتقاد في العقل الباطن ...والأعتقاد حيحدد تصرفاتنا وشخصيتنا.....

نرجع لموضوع الجرح ...وعيشي الصورة معايا وأتخيليها.....مريض أصيب بحرق وكل لحظه عمال يفكر في الجرح وشكله ...بمرور الأيام جرح الجلد بيلتئم ولكن جرح العقل الباطن بيكبر....ولما نكشف الجرح ويبدأ المريض كل لحظه يركز علي شكل الجرح يبدأ ندبة العقل الباطن تكبر وتكبر وتكون صورة داخليه غير حقيقه للندبه الأصليه ويبدا الشخص يتصرف علي أساس الحجم اللي موجود في عقله الباطن وليس الحجم الحقيقي للندبه .....فممكن يكون أثار الحرق أو الجرح غير واضحه وتلاقي المريض شايفها قد الفيل...وطبعا بيكون معتقد أن الناس شايفاها مش فيل واحد لا .......فيلين في بعض......دي صورة ....الغلط هنا في التركيز علي الجرح

مريض تاني عنده نفس الجرح بس ما فكرش فيه كتير ولما كشف الجرح لم يركز علي أن يراه كل لحظه ....في الحالة دي ندبة العقل الباطن بتقل وممكن تختفي رغم وجود ندبه ملموسه ومحسوسه ......وبالتالي المريض ده تلاقيه مش شايف اثار الجرح ولا يعطيها أهتمام ...ليه لأن ندبه العقل الباطن تم ألتئامها كليا.....

أأرجو أن أكون قد أستطعت توصيل الفكره...........وعرفتي ليه قلت لك لو لم تحصلي علي النتيجه المرجوه ...أنسي الموضوع .........طيب أزاي أنسي ....ده موضوع تاني ........خليه في وقته.......علشان تدفعي الفيزيته تاني.. :wub: .................ال يعني دفعتي أولاني :blink: ................

أسف للأطاله وأتمني ان اكون قد أفدك في الرد علي سؤالك

شكرا لك والله افدتنى جدا

بس انا اثر الحرق مش مأثر فيا للدرجة انه يفضل زى جرح فى العقل الباطن انا غالبا معتبراه نقش حنا مبيروحش و هو فعلا شكله كده لانه جاى فى المنطقة المعتاده اللى البنات بيرسموا فيها حنا بس شكله عشوائى من غيرملامح

بس حضرتك مقولتش حاجة عن الرتن ايه بيقولوا انه اقوى مقشر دا البنات بيستعملوه دلوقتى زى ما يكون فير آند لفلى

رابط هذا التعليق

انا جيييييييييييييييت

واللة انا اسفة يا باشمهندسة هبة على التاخير على الرد عليكى

بس بجد انا ما دخلتش المنتدى من فترة لانى نزلت مصر فجاة نظرا لظروف حصلت فجاة بردو

المهم يا ستى اعتقد دكتور مصرى جدا جاول على السؤال الاول باستفاضة كبيرة

نيجى باة للسؤال التانى

السؤال التانى

عن الحبوب اللى بتظهر فى اماكن مختلفة من الجسم و خصوصا الذراع و الكتف فى اوقات معينة ناس بيقولوا لى دى بتظهر بسبب اضطرابات هورمونية مش اكتر و بتروح بسرعه

ايه رأيك في الكلام ده صحيح و هل لها علاقة بأن بشرة الوجه دهنيه

الاماكن اللى ذكرتيها دى بالضبط مع الوجة طبعا وكمان اعلى الصدر والظهر والعنق والارداف هى اماكن ظهور حب الشباب

وحب الشباب دايما يظهر مع البشرة الدهنية

وهقولك بعض المعلومات عنة وازاى نعالجة

اولا اية هوة حب الشباب

هي حالة جلدية شائعة تحدث في الغالب أثناء التغيرات الهرمونية المصاحبة لفترة المراهقة، ولكنها قد تحدث في أي سن

وهي منتشرة للغاية في أوساط المراهقين (حولي 80% منهم مصابون بها) بحيث أصبحت حالة طبيعية كجزء من فترة النمو.

الأسباب:

1- يحدث خلال فترة المراهقة لأن هرمونات متباينة (وهي بصفة أساسية الأندروجين الذي يزيد من مقدار الزيوت الجلدية)

تدور في الدم بمعدلات أعلى.

2- يحدث حب الشباب أو يصير أسوأ مع وجود حالات أخرى تتضمن تتغيرات هرمونية ، ومنها:

أ- خلال الأسبوع الذي يسبق الحيض.

ب- الحمل.

ت- إستخدام حبوب منع الحمل.

ث- أحيانآ أثناء بداية سن اليأس في عمر الأربعين لدى 5% من الناس و 1% من الرجال.

3- بكتيريا "البروبيو".

4- بعض العقاقير ومنها

أ- تناول المنشطات البانية للعضلات ( المنشطات الستيرويدية) والتي يتعاطها عادة رياضيو كما الأجسام.

ب- إستخدام كريمات أو زيوت مستحضرات التجميل.

5- المواد الكيميائية في أماكن العمل كالزيوت الصناعية.

6- يجد الطباخون والدلكون في السونا أو الساونا أن الحرارة العالية والبيئة الرطبة تزيدان من حب الشباب.

7- التوتر والحالة النفسية السيءة

حدة الإصابة:

تتباين حدة الإصابة بحب الشباب، فبعض الناس لا يعانون سوى قدر طفيف من الحبوب المتناثرة ذات الرؤوس البيضاء

أو السوداء التي تسبب لهم بعض الضيق.

في حين يظهر لدى آخرين حبوب شديدة وأكياس قد تترك لديهم ندبات دائمة

وقت الإصابة والمدة:

العمر الأسوء لحب الشباب هو بين 16 -18 للنساء

و 18 -19 للرجال ،ولكن كما ذكرنا فإن النااس بأي عمر يمكن أن يصابو بحب الشباب.

وعادة ما يشفى حب الشباب من تلقاء نفسه في أواخر سن المراهقة أو بدايات العشرينات لدى الرجال

وقد يتأخر بعض الشيء عند النساء.

الوقاية من المضاعفات وحدوث ندبات:

من الصعب الوقاية من حب الشباب، غير أنه في إستطاعتك إتخاذ خطوات لمنع مضاعفاته وهي:

1- إغسل وجهك ورقبتك وظهرك مرتين يوميآ بالصابون العادي(الخالي من العطر) والماء.

معلومة: لا داعي أن تغسل أكثر من هذا أو تدعك بشرتك أو تستعمل صابونآ مهيجآ أو قاسيآ لأن ذلك يجفف البشرة مما يجعلها

أكثر حساسية لعلاج حب الشباب.

2- لا تسخدم كريمات أو زيوت مستحضرات التجميل فوق وجهك ، فهي تسد المسام وتجعلك عرضة للإصابة بحب الشباب

أو على الأقل تجنبي المكياج الكثيف، مع ضرورة إزالته ليللآ بكريم منظف لطيف قبل الغسيل

3-إختاري المنتجات المكتوب فوق عبواتها "خالي من الزيون OIL-FREE" .

4-تجنب تناول المنشطات البانية للعضلات.

5- لا تخدش بأظافرك أ وتعتصر أو تحك البثور أو الأكياس، فهذا يؤدي إلى ترك ندبات غالبآ ما تظل دائمة.

معلومات وطرق مفيدة:

خيارات العلاج:

هناك أساليب عامة للعلاج:

1- منع المسام من الإنسداد.ودة بيكون بالاهتمام بالنظافة البشرة الداءمة

2- جعل الرؤوس البيضاء والرؤوس السوداء تجف بشكل أسرع.بعدم اللعب فيها

3- إستعمال المضادات الحيوية التي تقتل بكتيريا " بروبيو" المسببة لحب الشباب.

وعادة ما يستغرق الأمر وقتآ حتى تتحسن حالة حب الشباب ، ولدى بعض الناس تسوء الحالة قبل أن تبدأ في التحسن.

4- استخدام كريم حب الشباب بانتظام فترة لا تقل عن 3 شهور متتالية

اتمنى يكون الجواب على سوالك وصل يا خبة والف سلامة عليكى :blink:

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

شكرا لك يا دكتورة سهيلة و لا يهمك من التأخير انا كاتبة الموضوع من يومين بس

كفيتى و وفيتى والله انت والدكتور مصررى جدااااااااا

بس انا حب الشباب خلصت منه من زمان :blink: ايه اللى رجعه تانى

و ياريت تقوليلى على اسم كريم او مرهم يعطى اسرع نتيجة للاثر الحرق

تم تعديل بواسطة ENG.Heba

رابط هذا التعليق

ممكن اسال الدكتورة سهيلة بما انها دكتور امراض جلدية عندي حبوب مزمن في اسفل راسي تحت شعري في اعلى الرقبة بارتى علاجها ايهوكمان عندي حبوب منتشر بجسم يدي وصدري وظهرب يارت علاجها ارجوا المساعدة والرد على بريدي الالكتروني ANNA14794@HOTMAIL.COM

رابط هذا التعليق

بس انا حب الشباب خلصت منه من زمان ايه اللى رجعه تانى

يا هبة احنا قولنا حب الشباب موش لية سن معين

ومادام بشرتك دهنية ممكن يرجع ف اى وقت

اثر الحروق اللون الغامق يعنى عندك كريمات التقشير والتفتيح الاتية

tritospot crame

magic formula crame

unitone crame

eldoquine fort

اهم حاجة تعملى تست للحساسية على منطقة اليد قبل ما تستعملية

ثانيا

نصبرى لان الحاجات دى بتاخد وقت يعنى بيظهر تاثيرها بعد شهرين تقريبا

والف سلامة

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

بس انا حب الشباب خلصت منه من زمان ايه اللى رجعه تانى

يا هبة احنا قولنا حب الشباب موش لية سن معين

ومادام بشرتك دهنية ممكن يرجع ف اى وقت

اثر الحروق اللون الغامق يعنى عندك كريمات التقشير والتفتيح الاتية

tritospot crame

magic formula crame

unitone crame

eldoquine fort

اهم حاجة تعملى تست للحساسية على منطقة اليد قبل ما تستعملية

ثانيا

نصبرى لان الحاجات دى بتاخد وقت يعنى بيظهر تاثيرها بعد شهرين تقريبا

والف سلامة

الف شكر يا دكتور سهيلة تعبناكى معانا

بس انا كان فيه ناس بيضحكوا عليا و يقولولى لما حتتجوزى مش حتجيلك حبوب لانها بتجيى من اضطربات هرمونية و دى

منهم لله بقى عايزينى اتوهق و اتجوز

i*: :lol: :friends: :friends: :happy:

شكرا مرة تانيه يا دكتوررررررررره مننحرمش منك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...