اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أول تطبيق لقانون الإتصال الجديد .. سنة حبس و40 ألف غرامة

se_ Elsyed

Recommended Posts

بصراحة

من أسعد الأخبار التي قراتها مؤخراً والتي تحافظ على كرامة الإنسان ... من الأخر يعني

جريدة لامساء 30/3

في أول تطبيق لقانون الاتصالات الجديد

الحبس سنة و40 ألف جنيه غرامة ل"دعاء"

قذفت ضرتها في رسالة علي المحمول

كتب جمال إمبابي:

أصدرت محكمة جنح الدقي برئاسة المستشار طارق محمود حكمها بالحبس سنة وغرامة 40 ألف جنيه كتعويض مؤقت ضد "دعاء. م. ي" لقيامها بقذف ضرتها "نورا. أ. ع" عبر رسالة علي المحمول.

تلقت المجني عليها رسالة علي هاتفها المحمول تتضمن عبارات قذف وطعن في الأعراض من المتهمة.. فتقدمت ببلاغ للنيابة العامة التي حددت صاحبة التليفون.

حضر الجلسة حمدي خليفة نقيب المحامين بالجيزة حيث إن المجني عليها محامية.. وأكد خليفة في مرافعته أن تطبيق قانون الاتصالات لا يمنع تطبيق قانون العقوبات بل إنه يطبق أشد عقوبة واردة به مطالباً بتعديل القيد والوصف من اساءة استعمال تليفون إلي الطعن في الأعراض عن طريق التليفون.

أشار إلي أن هذه الجريمة من الجرائم العصرية وإحدي مساويء استخدام التكنولوجيا الحديثة التي يجب أن يتصدي لها القضاء ليرتدع العابثون الذين اساءوا استخدام المحمول والنت وغيرهما من الوسائل التي كثرت منها الشكوي.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كل واحد يخلى باله على لغاليغه بقى

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

واللي يمشي على التليفونات

ممكن يسري على الإنترنت واللي بيتعمل فيها ..

صح !!!

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

زادت فى الفترة الاخيرة جرائم سب و تشوية سمعه للناس عبر الهاتف المحمول و الانترنت

هذه تصلها رسائل مخجلة على هاتفها

هذه تتلقى ايميلها رسائل خادشة للحياء وتكتشف اخيرا ان انسان معدوم الضمير وضعه على صفحات المواقع الاباحية بالاضافة لبيانات عنها

بقى سهل انك تضر شخص كنت تعرفه و تعرف ما يكفى عنه وخصوصا بالنت

وزى ما اتناقشنا عن الحكاية دى فى الموضوع اللى فتحته اختى العزيزة بدرية وزى ما كان رأى بعض الناس ان الخطأ واقع على الشخص نفسه لانه لم يتخذ تدابير تحميه و كأنهم بيقولوا القانونلا يحمى المغفلين

لكن اصدار هذا القانون و هذه العقوبة الرادعة ان شاء الله يؤكد لنا ان المسؤلية متعددة الاطراف و انه لا يصح ابدا ترك الحبل على الغارب للناس لاساءة استغلال التكنولوجيا الحديثة

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

بس أثبات الكلام ده صعب شوية

يعني الأساءة باللفظ لازم بتبقي عايزة شهود

يعني ممكن الواحد يقول الموبيل أتسرق أو ضاع

أيه اللي يثبت ان صاحب التليفون هو اللي كتب الرسالة

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

والله يا جدعان أنا آسف على كل الكلام اللي أنا قلته ... لو في حد أنا قلتله حاجة زعلته يسامحني

أنا غلطان واستاهل أي حاجة وحشة .... ماشي يا أستاذ Scorpion أوعى تكون لسة زعلان مني

والناس الحلوة كلها أوعوا حد يفهمني غلط لو اعترضت على أي حاجة هو كاتبها ..... أنا غلطان .... أوعي يا أستاذة بدرية

من هنا ورايح كل كلامي هايبقى موافقات على كل المواضيع

وبالمناسبة أنا موافق على موضوع الحبس والغرامة :) :sad: :sad:

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

الخبر بالفعل جميل و لكن

على رأي الأخت جويريه هل يمكن فعلاً إثبات التهمه على الجاني؟

يعني مش ممكن السيده دي تقول الموبايل اتسرق او ضاع مني او كده؟

رابط هذا التعليق

هل لو كانت الشتميه او الاساءه مباشره سيحكم القاضي علي المدعي عليها بنفس العقوبــه ,؟؟

بعض الاحكام في القضايا الحديثه يكون هناك احكام غريبـه . اما بالتساهل لحد الاستهتار او التشدد لحد انه يصعب استمرار التطبيق العقوبــه او امثالها باستمرار

قد تكون ثوره بركان سرعان ما تزول واكيد لها ضحيا .

الرد بانه تلفونها مسروق او ضاع منها او كانت نائمــه او .. شبهه تدفه بها المتهمـه . ولكن حين يثبت باعترافها انها ارسلت الرساله مباشـره بقصـــد ... وهو هنا بيت القصيـد فلو دفعت بدفوع اخري لا اعتقد ستطبق عليها تلك العقوبــه .( جميل لو استاذنا الكبيــر الافوكاتوو يعطينا رايــه . في الموضوع )

الحكم قاســي اذا كانت مجرد قذف في رسالــه خاليــه من الصور . لكن اذا والله مدام دعاء اعترفت بالمحكمــه واصرت علي اقوالها .. بانها وانها وبنت...وفيها ,,, واستمرت بالكلام بالمحكمــه .. اعتقد هذا هو سيناريو القصــه . فبعض الصحف تنشر جزء من الحقيقه دون الدخول في التفاصيل

هنا ايضا يقودنا الي العديد من الاسئله لو طلق الزوج زوجته برساله .. لو باع برساله او قبل الطرف الاخــر برساله

تم تعديل بواسطة قديم

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

سرقة الموبيل والكلام ده مدرود عليه ..

وهل إذا سُرق مسدسك المُرخص مثلاً وتمت جريمة قتل به بعد فترة ... هل تجرؤ أن تقول إنه سُرق منك ؟

طبعاً لأ ..

كذلك الأمر لالموبيل

لإن هناك شيء إسمه إيقاف شريحة الموبيل خلال ثواني ..

وهناك شيء إسمه إبلاغ الشُرطة ....

أما لو فرضنا إن الإنسان تهاون ولم يُبلغ ..

يبقى يستاهل اللي يجرى له ...

لكن أنا أكرر تأييدي لهذه العقوبة ... لإن هناك الكثيرون ممن أسأوا إستخدام وسائل الإتصال الحديثة وبالتالي لابد من ردعهم ؟

رابط هذا التعليق

طيب والإنترنت؟؟

في فترة الأجازة الصيفيه قام احد ضعاف النفوس بإرسال أيميلات بذيئه ...أضطريت معه أبو ياسر لإلغاء أيميلي اللي بستخدمه من يوم أختراع النت...

وعملت حساب جديد...المشكله هنا كيف سيتم العثور علي مرسل الإيميلات مع استخدام مقاهي الإنترنت...وبرامج تغيير الآي بي؟؟

للاسف موضوع الإنترنت صعب ضبطه...إلا إذا كان شيء يخص موضوع الإرهاب ....

حقيقي اريد الإفاده كيف يتم العثور علي صاحب الإيميلات الحقيرة

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

طيب والإنترنت؟؟

في فترة الأجازة الصيفيه قام احد ضعاف النفوس بإرسال أيميلات بذيئه ...أضطريت معه أبو ياسر لإلغاء أيميلي اللي بستخدمه من يوم أختراع النت...

وعملت حساب جديد...المشكله هنا كيف سيتم العثور علي مرسل الإيميلات مع استخدام مقاهي الإنترنت...وبرامج تغيير الآي بي؟؟

للاسف موضوع الإنترنت صعب ضبطه...إلا إذا كان شيء يخص موضوع الإرهاب ....

حقيقي اريد الإفاده كيف يتم العثور علي صاحب الإيميلات الحقيرة

يا أم ياسر

يا ست الكل

القانون يشمل كل وسائل الإتصال

حتى لو واحد إستخدم علبة زبادي مربوط فيها حبل وقل أدبه على واحد تاني هايتعكش برضوا

أما موضوع تغيير الآي بي والكلام ده ... فما تشغليش بالك ... هياتجاب هايتجاب لأن هناك وسائل وطُرق كشف لا نعرف عنها شيئاً .

اللهم إلا لو كان من دولة تانية ... كده الموضوع شبة مستحيل

ومش ممكن طبعاً الأنتربول يشغل نفسه عشان يتعقب واحد شتم التاني في دولة تانية وقاله يا وِحش

رابط هذا التعليق

والله يا جدعان أنا آسف على كل الكلام اللي أنا قلته ... لو في حد أنا قلتله حاجة زعلته يسامحني

أنا غلطان واستاهل أي حاجة وحشة .... ماشي يا أستاذ Scorpion أوعى تكون لسة زعلان مني

والناس الحلوة كلها أوعوا حد يفهمني غلط لو اعترضت على أي حاجة هو كاتبها ..... أنا غلطان .... أوعي يا أستاذة بدرية

من هنا ورايح كل كلامي هايبقى موافقات على كل المواضيع

وبالمناسبة أنا موافق على موضوع الحبس والغرامة :blink: :) :happy:

Muhammad Zidan

هو انا فتحت بقي يا عم محمد .... و حزعل منك ليه يا راجل يا طيب ... دي كفاية صورة الملاك ( اسم الله عليه ) اللي جنب اسمك دي عشان الواحد قلبه ينشرح و هو بيقرا .

نهارك سعيد أوي خالص

و طبعآ بالنسبة للخبر هو شيء رائع بس يا ريت يتطبق عالكل .. يعني ما يوصلش في يوم لأبن المسئول الفولاني و لا المسئول نفسه اللي عمل كده .. و بعدين يطلع في نفس القانون ميت الف تنفيدة .

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

القول ان ممكن يكون اتسرق

ماهو ممكن نعرف من اقرب برج تم ارسال منه الرسالة ومعرفة اذا كانت موجودة بالفعل في هذا المكان ام لا

اخر اتصالات صادرة من تلفونها واخر اتصالات واردة تحدد اذا كان التليفون معها ام لا

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...