اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مهن لا تمتهن..

بنت شعنونة

Recommended Posts

قائل هذه العبارة هو علي بن ابي طالب

شكرا يا أستاذنا للتصحيح :D

أعطيت ما لا أملك لمن لا يستحق :(

Start by doing what is necessary

, then what is possible

and suddenly

you are doing the impossible..............

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

من احد المهن التى لا تمتهن "في نظري"

البوكيموووووووون

انا ما اعرفش اسمها ايه

بس انا مسمياها كدا :roll:

تلاقي في افتتاح محل والا بتاع ويكون محل لبن او جزااااااارة حتى

تلاقي جايب شابين زي الورد ملبسهم اشي بطوط على اشي ميكي او ارنوب ومشغلهم موسقى وعمالين يتنططوا هنا وهناك

والله بحزن عليهم بجد

طب محل العاب او حفلة اطفال ونعديها

انما جزااااااااارة وبطوط؟؟؟؟؟ تركب ازاي د بس :twisted: :twisted:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

تعرفي ان في الغرب احيانا يشغلوا الانسان حيطه بمعني انك تلاقي رجل مسكين معلقين علي ضهره اعلان كبير عن محل وهو رايح جاي بيه في الشارع وبذلك تكون (التكنولوجيا) الغربيه قد نجحت في تحريك الحيطه عبر هذا المسكين

اما يا انستي مسألة الدكتوره فاعتقد ان كلام ابو حلاوه صحيح جدا في ان التعامل مع الطبيبة ليس تعامل مع (امراءه)

اما الوظيفه التي استغربت انك لم تذكريها فهي وظيفة رئيس الجمهوريه تخيلي حد يقبل علي نفسه ان يتلعن سنسنفيله كل يوم الصبح علي غيار الريق من ماعرفش كام مليون واحد والله دي اصعب من اسمه ايه بتاع المجاري

مع خالص تحياتي

رابط هذا التعليق

المهن التى لا تمتهن هى المهن اللى الدين الاسلامى حرمها , والمفروض نغير نظرتنا ونحترم اى مهنه مدام شريفة .يعنى لو بنت فقيرة واشتغلت خادمة المفروض نشجعها ونحسسها انها انسانه مكافحة ومحترمه وفرد مهم فى المجتمع وما نعملش زى بعض الأفلام والمسلسلات المصرية اللى بتصورلهم ان احسن وافضل مستقبل هو الانحراف والرقص....(كان فى خادمة عند احد صديقاتى كانت تقولى ان فيفى عبده مثلها الاعلى وانها عايزة تبقى زيها :( )

ويندرج تحت المهن المحرمة الكوافير والترزى اللى بياخد مقاسات السيدات واكتر حاجة مضايقانى شخصيا البائع الرجل فى محل ملابس السيدات واحيانا امتنع عن شراء الملابس لخجلى من دخول المحل والبائع رجل .وبتقولو النساء هم من يزاحمون الرجال فى مهنهم :wink:

رابط هذا التعليق

....(كان فى خادمة عند احد صديقاتى كانت تقولى ان فيفى عبده مثلها الاعلى وانها عايزة تبقى زيها :( )

quote]

كان لي صديق يدرس في قسم الهندسه النوويه وكان مرتبه سبعه كيلو لحمه في الشهر

وكانت فيفي عبده مثله الاعلي وكان بيلعن اليوم اللي اتولد فيه رجل وكذلك اليوم اللي ابوه وداه فيه المدرسة

رابط هذا التعليق

و الله يا جماعة ... انا حصل ليا موقف منيل مش ح انساه ابداً ...

كنت عامل عملية جراحية و بعد العملية كان لازم اتابع مع دكتور ... و رحت عيادة تابعة للقوات المسلحة و حجزت دور .... و دخلت بمنتهى الثقة . لقيت قدامى دكتورة شابة ... :?

ارتبكت جداً ... و كنت ح اخرج من غير و لا كلمة ... :oops: :oops:

وريتها الاوراق و التحاليل ... و طبعاً كان لازم تكشف على العملية :oops: :oops: :oops:

طبعاً ... على جثتى !!!! :wink:

المهم هى لاحظت و حاولت تفهمنى ان ده طبيعة شغلها .... بس طبعاً رفضت ...

و خرجت من عندها و انا بالعن اليوم اللى فكرت فيه اجى العيادة دى ...

حتى لو قلنا ده شغلها ... و انها هنا طبيبة فقط ..... بس احنا عندنا حياء يمنعنا من ذلك ...

و اعتقد ان الامر مماثل مع اطباء النساء ...

و ممكن اكون خطأ ....

بس برضو مش ح تكشف عليا :oops:

المرض احسن

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

أنا هأقولها بصراحة وبجد ماحدش تزعل مني ... ( خلوا بالكن من تاء التأنيث اللى فى اول الفعل يزعل :oops: )

الرجال أكثر حساسية فى المواضيع الطبية دي ... يعني فعلاً أنا عن نفسي أن واحدة ست تكشف عليه .... ده أنا لو هاموت فعلاً ماخليش واحده تكشف عليه إلا أنف وأذن عيون ... أنما زيادة عن كده يبقى التار ولا العار يابوي.

لكن بأه نيجي للجنس اللطيف نلاقيها مابتفرقش معاهم وماشاء الله تلاقى دكاترة النسا والتوليد ( ده مش عيب طبعاً ) والكوافيرات والترزية الرجاله شغالين حلاوه ..... مش عارف ليه .

خدني فى أيدك يابو يوسف وخلينا نبعد من هنا أحسن ننضرب  :oops:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

واحده تكشف عليه إلا أنف وأذن عيون

اهوا انا بقى عندي عقققققققققدة من دووووووول بالذاااات :? :? :?

كل ما اروح عند دكتور عيون

يادوبك هوا يقرب مني عشان شوف عيني

وانا الاقي وشششششششششه كببببببببببيييييييييييييير كدا

وهوا لالالالالازق في وشي وعمال يشوف عيني

:shock: :shock:

وهووووووووب

تجيييييييليييييي كرييييزة ضححححححك زي العبببببببط

وافضضضضضل اضضضضضحك اضضضضضحك اضضضضحك

وما اعرفش اسكت خالص

وبيبقى منظري سخيييييييف قدامهم :roll: :roll: :oops: :oops: :? :?

لما بطلت اروحلهم خاااااااااالص لو حتى هاموت بجد :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

حكت لى والدتى عن موقف ظريف حصل زمان ايام ماكانوا لسة مغتربين فى بلد عربى ...و تلك الفترة تفشى مرض الكوليرا بين السكان فانتشر الاطباء فى كل حتة على شكل دوريات عشان يحددوا مصدر المياه الملوثة و كان لازم ياخدوا عينات شرجية من الاهالى ....الستات مفيش مشاكل وافقوا..............الرجالة ابدا اضربوه بالنار او يموت من المرض و لا انه يتنازل ابدا :oops: :oops:

و قالوا للدكاترة احنا جا على بلدنا معتدين اشكال و الوان محدش عمل فينا كدة غير المصريين :shock: :shock:

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...