اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لماذا يرسب الطلاب في الامتحانات ؟

sos

Recommended Posts

ليس ذنب الطالب إذا رسب لأن هناك 356 يوماً فقط في السنة ...

و هذا تفصيل عن حياة الطالب في هذه الايام ...

أيام الجمعات : 52 جمعة في السنة حيث يبقى من السنة 313 يوم

العطلة الصيفية 50 يبقى 263 يوم

ساعات نوم يومية 8 (بالميتة) وهذا يعني 122 يوم، يبقى فقط 141

يوم

ساعة واحدة لللعب يومياً (مفيدة للصحة) مما يعني 15 يوماً إضافياً،

يبقى

126

يوم

ساعتين يوميا للأكل

(مع المضغ جيداً للحفاظ على الطاقة)

أي

30 يوما

يبقى 96 يوماً

ساعة يومية للكلام والتحدث (فالإنسان مخلوق إجتماعي) وبذلك نضيف يوم،

يبقى

81

يوم

أيام الامتحانات في السنة على الأقل 35 يوم، يبقى 46 يوم

العطل النصفية والربعية وأيام الأعياد الدينية والوطنية والإنسانية

والقومية

40

يوم، بقي 6 أيام

أيام المرض السنوية على أقل تقدير 3 أيام، يبقى 3 أيام متابعة الأفلام وبقية الفعاليات الترفيهية (بدنا نعيش حياتنا) على

أقل

تقدير يومين، بقي ....... يوم واحد !!

وهذا اليوم هو بالضبط عيد ميلادك .... ألف مبروك

لا

==================================

كل شيىء لابد ان يكون بسيط ولكن ليس ابسط....من اقوال اينشتين

رابط هذا التعليق

الله أكبر .... الله أكبر .....

ظهر الحق و زهق الباطل ....

حيوا معي يا أصدقائي السيد SOS .... اللي هو فعلا تحقيق لهذا النداء Save Our Souls

السيد SOS ... نصير الطلبة اللي أوضح الحقيقة العمياء عن الوزارة الظالمة ....

سيد SOS ... باسم جميع الطلبة ... شكرا ...

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

الله أكبر .... الله أكبر .....

ظهر الحق و زهق الباطل ....

حيوا معي يا أصدقائي السيد SOS .... اللي هو فعلا تحقيق لهذا النداء Save Our Souls

السيد SOS ... نصير الطلبة اللي أوضح الحقيقة العمياء عن الوزارة الظالمة ....

سيد SOS ... باسم جميع الطلبة ... شكرا ...

:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

شكرا يا استاذ sosفقد

وضعت النقاط على الحروف ...لمحبي دبح الطلاب و الخروف....و جزاك الله خيرا على المعروف.....و جعلك من اكلي لحم الكتوف .....و ابقى سيبلنا كبدة الخروف.....احسن اخوك جعان وملهوف.

الله غايتنا....الرسول قدوتنا ......القرآن دستورنا ......الجهاد سبيلنا ............الموت في سبيل الله اسمى امانينا.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بصراحة أول مرة أشوف الموضوع مع إنى تقريباً بدخل المنتدى كل يوم. معلش العتب على النظر و السن برضو ليه حكم :oops: أسمحلى يا أخ منقذ SOS أضيف سبب تانى للأسباب الوجيهة اللى ذكرتها و بصراحة ده مش كلامى أنا ده كلام أحمد رجب فى كتابه صور مقلوبة و فيه بيبالغ قوى فى رسم صورة المدرس أو الأستاذ اللى غاوى يعقد الطلبةفيحطلهم اسئلة زى كده:

"أولاً الإنشاء:

اكتب فى أحد الموضوعين التاليين:

1-العتريس و أثره فى الحضارة الأنسانية

2-تجعلق الخرطاف يوماً فتشوشن فى أكمة حتى سالت دماؤه.اكتب موضوعاً على لسانه الذرب."

و بعدين حسوا ان الأسئلة كده سهلة و مفهومة فعقدوها شوية:

"الأقلائظ و رموحه المشمول فى حضارة الانسان."

"تجعلق الخرطاف يوماً فتشوشن فى جردابةحتى تبعرط تبعرطة شديدة.اكتب موضوعاً على لسانه الذرب."

و كله كوم و سؤال التاريخ كوم:

"إذا افترضنا ان سياسة بسمارك هى عبارة عن المثلث متساوى الأضلاع أب ج بداخله دائرة محيطها 25 سم تمثل الازدواج التاريخى؛مد بداخلها الوتر د ه الذى يمثل الاتساع التاريخى؛ثم الوتر ن و الذى يمثل الامبراطور غليوم؛فاثبت ان التباعد التاريخى فى سياسة بسمارك يساوى الزاوية ب ج ا +1/2 ط نق تربيع..."

يا ترى ده حصللك فعلاً (ده طبعاً على افتراض إنك لسه طالب).و الا إحنا اللى بنبالغ فى صعوبة الامتحانات عشان يمكن مكناش مذاكرين كويس؟؟؟؟؟ولو كان بيحصل تفتكر بيبقى هدف الدكتور أو الأستاذ ايه؟عقد و خلاص يعنى و الا دروس خصوصية؟؟؟؟؟؟؟ :twisted:

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

شيكو و لانسلوت

ولو ...

مش حجة

شدوا حيلكم و سمعونا نتائج حلوة أخر التيرم

اللهم إني أعوذ بوجهك الكريم وكلماتك التامة من شر ما أنت آخذ بناصيته اللهم أنت تكشف المغرم والماثم، اللهم لا يهزم جندك، ولا يخلف وعدك، ولا ينفع ذا الجد منك الجد، سبحانك وبحمدك.

رابط هذا التعليق

كروس فيلد ..... معلهش يعني .... ديه أسئلة صعبة للطالب المتوسط .. مش الطلبة الممتازة اللي زينا :cool: :cool: .. لو سمحتي راجعي أسئلتك يا أستاذة ... و شوفي أسئلة أصعب ... أسئلة تحدي يعني .... أنا بس مش عايز أجاوب علي الملأ ... علشان مجهود الواحد ما يضعيش علي الفاضي ... و علشان ما نعقدش الناس اللي مش بتذاكر ... علشان الحسد ربنا ما يوريكي ....

صابر بيه .... سيدتك إحنا شدينا حيلنا لحد لما خلاص هيتقطع .....

__

رابط هذا التعليق

برضو محدش رد على سؤالى :twisted: :twisted: :twisted:

نقول تانى:ها إنتو كطلبة إتحطيتوا فى الموقف ده

سمعاك يا لانسلوت بتقول موقف إيه ؟

و ماله نعيد:

الدكتووووووووووووور اللى بيصعب الإمتحانات أو بيحط أسئلة رخمة.و تفتكروا إيه بيبقى هدفه من كده؟عقد بيور و الا دروس خصوصية؟؟؟؟

لانسلوت أوعى تكون لس مش فاهم :cry: :cry: :cry:

عجبى !!

رابط هذا التعليق

لانسلوت أوعى تكون لس مش فاهم

هنتريأ بقه .... ماشي .. كل ده علشان إعترفت إن مرة عدت عليا ... و مفهمتش ... متشكرين أوي ....

برضو محدش رد على سؤالى 

نقول تانى:ها إنتو كطلبة إتحطيتوا فى الموقف ده

شوفي حضرتك ...و لا إن الإجابة هتخرجنا من باب الإبتسامات إلي النكد التعليمي ..... الإستاذ اللي بيجيب أسئلة صعبة ... صعب إنه يكون عايز يدي دورس ... لأن الدروس في أغلب الأحيان للمعيدين مش الدكاترة ....

لكن الأرجح إنه بيبقي عقد بيور ... أو إنه عايش الوهم ... وهم إنه بيتكلم مع عباقرة و ناس منخرطة و غرقانة لودانها في الكتب و المراجع و الأبحاث ... زي ما يكون فاكر إحنا فاهمين هو بيتكلم عن إيه أصلا ...

الناس اللي زي دول ... تلاقيه داخل من أول محاضرة ... ملوش دعوة بالناس خالص ... يكتب علي السبورة معرفش إيه كده ... و هاتك يا شرح .... و يقولك "زي ما إنتوا عارفين يا ولاد بسمارك ده كان راجل كبير أوي و كان قائد عظيم" .... و طبعا إحنا عمرنا ما سمعنا عن عمك بسمارك ده ... أو أي حاجة تانية هو بيتكلم فيها .... الأخ ناسي إن إحنا جايين من ثانوية عامة .... و مفيش داعي أتكلم عن خريجي ثانوية عامة و شاكلهم عامل إزاي و معلوماتهم عاملة إزاي ... علشان هأقول كلام مش كويس خالص ....

و كفاية كده علشان أنا كل ما أفتح الموضوع ده بتاع التعليم أقول في عقل بالي ديه أخر مرة أتكلم عن التعليم .... لأن بأتنرفز و دمي بيغلي و الضغط بيعلي .....

أرجو إني أكون جاوبت علي سؤالك .. و أنا أسف إني ما جوبتش عليه قبل كده ..... و إحنا تحت أمر معاليكم دائما ....

__

رابط هذا التعليق

شوفي حضرتك ...و لا إن الإجابة هتخرجنا من باب الإبتسامات إلي النكد التعليمي ..... الإستاذ اللي بيجيب أسئلة صعبة ... صعب إنه يكون عايز يدي دورس ... لأن الدروس في أغلب الأحيان للمعيدين مش الدكاترة ....

شكراً لانسلوت ؛لكن و الله المعيدين دول غلابة قوى ؛الدكتور يكروت و يستقصد فى طلبة و يزكى طلبة معينين عشان بياخدوا عنده دروس و فى الآخر تتمسح فى المعيدين :? :? المهم أنا حبيت أوضح بس إن القاعدة غالباً العكس؛ أنا فى الكلية بتاعتى مثلاً أعرف دكاترة ما شاء الله قربوا يبنوا مدن سياحية من فلوس الدروس اللى بيفرضوها على الطلبة الغلابة و بعضهم مبيخدش الدرس عشان محتاجله لكن عشان الدكتور ينجحه . يالا أهى بجملة الخراب . :?

عجبى !!

رابط هذا التعليق

كده إحنا فعلا هنخرج عن باب الإبتسامات و ندخل التعليم و العمل ....

شوفي يا كروس فيلد (هو كوبر فيلد قريبك) :lol: :D .... المشكلة أصلا مش في المعيد و لا الدكتور .... صحيح هم إفتروا في إعطاء الدروس و خلوها جباية بطريقة ... لازم تشرب (في فيلم همام في أمستردام) .... لكن اللي خلاهم يعطوا دروس خصوصية أصلا هو النظام اللي مش بيديهم فلوس كفاية علشان يعيشوا عيشة محترمة تليق بأستاذ جامعة ... ناهيك عن أبحاثهم و دراستهم اللي المفروض إنهم يقوموا بيها .... الهدف من الجامعة مش تعليم الطلبة ... التعليم الجامعي الإلزامي – بسبب مجانيته – عندنا ده رفاهية للطلاب ... في بلاد بره الناس مش لازم تدخل الجامعة ... اللي بيدخل الجامعة ده واحد معاه فلوس و فلوس كتيرة كمان .....

لكن المجانية عندنا خلت الجامعة سداح مداح .... و حولت الهدف منها من الأبحاث و إنتاج العلم ... إلي تلقينه و طبعه في أدمغة الطلبة الغلابة اللي أنا منهم ...

و المجانية ديه – علي فكرة – مجانية زائفة ... لأنه بجانب إن الطلبة مش بتأخد حقها من التعليم المحترم أو حتي المقبول .... فإن الطلبة بتدفع أضعاف أضعاف المصاريف الدراسية في أشياء ضرورية لإكمال العملية التعليمية ... إشي ورق دروس و إشي دروس نفسها أو مجموعات تقوية في الكلية – موجودة عندنا في هندسة – و إشي أدوات للمعمل لازم نجبها لأن المعمل يا مولاي كما خلقتني ... أبيض مفيهوش غير كام كرسي و كام ترابيزة ... و ممكن – بل غالبا – مش بيكفوا الطلبة ....

لكن لو نلغي المجانية و نخلي المصاريف في المستوي المعقول .. يعني تبقي زي مصاريف المدارس الخاصة ... حوالي 1500 جنيه في السنة للكليات العملية و أقل من كده للكليات النظرية و في مقابل كده نحصل علي تعليم أفضل في مباني أفضل بين أعداد أقل بأدوات أحسن و متوفرة .... مش يبقي أحسن من التباهي الكاذب بمجانية التعليم .....

أنا أسف إني قلبتها غم ... لكن إنتوا اللي خلتوني أفضفض و أنا كنت كاتم في قلبي و ساكت ....

__

رابط هذا التعليق

كده إحنا فعلا هنخرج عن باب الإبتسامات و ندخل التعليم و العمل ....

شوفي يا كروس فيلد (هو كوبر فيلد قريبك)  :cry:  :cry: .... المشكلة أصلا مش في المعيد و لا الدكتور .... صحيح هم إفتروا في إعطاء الدروس و خلوها جباية بطريقة ... لازم تشرب (في فيلم همام في أمستردام) .... لكن اللي خلاهم يعطوا دروس خصوصية أصلا هو النظام اللي مش بيديهم فلوس كفاية علشان يعيشوا عيشة محترمة تليق بأستاذ جامعة ... ناهيك عن أبحاثهم و دراستهم اللي المفروض إنهم يقوموا بيها .... الهدف من الجامعة مش تعليم الطلبة ... التعليم الجامعي الإلزامي – بسبب مجانيته – عندنا ده رفاهية للطلاب ... في بلاد بره الناس مش لازم تدخل الجامعة ... اللي بيدخل الجامعة ده واحد معاه فلوس و فلوس كتيرة كمان .....

لكن المجانية عندنا خلت الجامعة سداح مداح .... و حولت الهدف منها من الأبحاث و إنتاج العلم ... إلي تلقينه و طبعه في أدمغة الطلبة الغلابة اللي أنا منهم ...

و المجانية ديه – علي فكرة – مجانية زائفة ... لأنه بجانب إن الطلبة مش بتأخد حقها من التعليم المحترم أو حتي المقبول .... فإن الطلبة بتدفع أضعاف أضعاف المصاريف الدراسية في أشياء ضرورية لإكمال العملية التعليمية ... إشي ورق دروس و إشي دروس نفسها أو مجموعات تقوية في الكلية – موجودة عندنا في هندسة – و إشي أدوات للمعمل لازم نجبها لأن المعمل يا مولاي كما خلقتني ... أبيض مفيهوش غير كام كرسي و كام ترابيزة ... و ممكن – بل غالبا – مش بيكفوا الطلبة ....

لكن لو نلغي المجانية و نخلي المصاريف في المستوي المعقول .. يعني تبقي زي مصاريف المدارس الخاصة ... حوالي 1500 جنيه في السنة للكليات العملية و أقل من كده للكليات النظرية و في مقابل كده نحصل علي تعليم أفضل في مباني أفضل بين أعداد أقل بأدوات أحسن و متوفرة .... مش يبقي أحسن من التباهي الكاذب بمجانية التعليم .....

أنا أسف إني قلبتها غم ... لكن إنتوا اللي خلتوني أفضفض و أنا كنت كاتم في قلبي و ساكت ....

شوف يا ريتشارد جير يا ابنى :wink: :

أنا معاك إن التعليم فى مصر لا يكيل بالبتاع .و معاك إن المجانية اللى فلقونا بيها مساهمة بشكل كبير فى بوظان التعليم لكن الدكاترة و المعيدين مش أكتر من أدوات تعليمية (يعنى شغالين عند الحكومة من الأخر) و بالتالى متلومش عليهم همه . و بعدين المبلغ اللى بتقول عليه ده فيه ناس كتير متقدرش عليه .واضح إنك متعقد قوى من الموضوع ده معلش كلنا كنا كده بس الواحد لما بيتخرج و يسيب الجامعة و يبتدى يشوف الوجه أو الوجوه الأخرى من المشاكل بيتمنى يوم واحد من أيام الدكاترة و المعيدين و قرفهم .ربنا يوفقك يا لانس يا ابنى و يجعلك فى كل خطوة درجة :cry: :D :D

عجبى !!

رابط هذا التعليق

واضح إنك متعقد قوى من الموضوع ده

مضبوووووط .... جدا ...... ما هو لما أدخل كلية بدل كلية و قسم غير القسم ... و حياتي كلها تتشقلب up side down علشان كام درجة ... يبقي لازم أتعقد .....

بس الواحد لما بيتخرج

كويس و الله ... يعني في أمل إن الواحد يخرج ......

و يبتدى يشوف الوجه أو الوجوه الأخرى من المشاكل بيتمنى يوم واحد من أيام الدكاترة و المعيدين و قرفهم

ما هو الواحد ماكنش طايق المدرسة ...... إييييييييييييه فين أيام المدرسة ......

ربنا يوفقك يا لانس يا ابنى

متشكر.... (يا ابني :shock: :shock: :shock: )

و يجعلك فى كل خطوة درجة

أمييييييييييييين ........ ده لو كده مش هأبطل مشي .... يمكن ساعتها أجيب مقبول .....

__

رابط هذا التعليق

[quote

أمييييييييييييين ........ ده لو كده مش هأبطل مشي .... يمكن ساعتها أجيب مقبول .....

:D :D :D :lol

عجبى !!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...