اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أول كام يوم

galaxy

Recommended Posts

:sad: امبارح كان اول يوم ليا في الشغل الجديد.يعني تدريب لحد لما الترخيص يطلع و أكون انا المسئوله.الشغل مع الهنود مش جديد قبل كده كنت بتدرب معاهم :wub: لكن ان الStuff كله هنود حتي الاداره و كمان ديانتهم غيري يعني غريب شويه عليا :D عموما لسه انطباعي بكونه عنهم و الايام هي اللي هتبين ايه النظام. يومين كده و احكيلكم الاحداث حكم انا قلبي بيكلني رغم اني كنت في الاول مرتاحه............ادعولي ربنا يستر ;)

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك ويكفيكي شر الهندي و البنغالي و العربي و كل من يمشي على رجلين

لكن انت وايد مسكين مافي واحد نفر عربي سوي جرجر انت طول الدوام هالشكل تم سكر مسكين

هندي يمكن ييجي زين ممكن سوي نصيحة حج انت بالشغل و إذا ما في زين بس يسوي راس يمين يسار خللي يولي هدا ما في مخ

هندي يعرف مصري زين مخ نمبر وان ممكن ييجي صديك مال انت لكن ريحة مافي مضمون :D انت يمكن طيح ريحة مالهو وايد زفته

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

جلاكسي....ابعدي عن الآراء المغرضه من قرنفله... :D

خليكي معايا ...وهادعيلك دعوة من الذهب الاصفر عيار 55.. :sad:

ربنا يوفقك ويكفيكي شر الهندي و البنغالي و العربي و كل من يمشي على رجلين

قولي آآآآآآآمين

إن شاء الله متوفقه ...أتوكلي علي الله وأدخلي برجلك الأتنين وهاتبأي عال العال...

يوووووووة فكرتيني بالذي مضي...وحاله الهلع اللي كنت فيها....بس الحمدلله اثبت وجودي وأكتسبت احترام البعيد قبل القريب...

فقط توكلي علي الله...ومن توكل علي الله فهو حسبه..ولن يضرك شيء إن شاء الله... :wub:

وقبل الدخول إلي مقر العمل...قولي ...( اللهم أني أجعلك في نحورهم واعوذ بك من شرورهم ) ...اصبحت معركه مش اول يوم عمل... ;)

أحكيلنا بعد كده عن اللي حصل....ماتنسيش والشغل ياخدك ;)

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

والله ياقرنفل انت جميلة.....ضحكتينى جدا....ولو انى مش فاهمة اللغة الهندية دى....

ربنا يوفقك ياجلاكسى...انوى انت بس خير...وخلى نيتك سليمة وقلبك صافى وضميرك صاحى....وانت ربنا ييسر لك كل الامور ويسخر لك خلقه ويهديك لطريق الصلاح ان شاء الله....

وادعى دائما بالخير علشان الملائكة بترد وتقول "ولك مثل ماقلتى ".....

:D

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

ملكيش حل يا قرنفل دمك زى الشربات بس قوليلى ده هندى ولا بنغالى

جلاكسى اتعشمى فى الله خير وان شاء الله هتبقى زى الفل وربنا هيوفقك لما فيه الخير طالما نيتك صافية

وقلبك عامر بالخير اكيد هترتاحى مع اى ناس على اختلاف جنسيتهم

دعواتى لكى بالتوفيق وابقى طمنينا عليكى

امانى

تم تعديل بواسطة امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

بجد اناسعيدة بوقفتكم جنبي ربنا يخليكم ليا يا رب.انا لسه راجعه من نص ساعه و مستنيه الغدا يسخن .و لحد مل يسخن انا معاكوا :wub:

الادارة و العاملين كلهم هنود منهم المسيحي و الهندوسي بس بصراحه متعاونين في الشغل اوي رغم اني المفروض الريسه او يعني بعد الترخيص ما ييجي من الوزارة هكون ال IN_CHARGE :............ ;)

الدوام طبعا ثمان ساعات و انا اصلا ;) بروح اليومين دول بس خمس ساعات لحد بطاقه العمل ما تتطلع و مع ذلك برجع فطسانه من التعب ما بالكم ب ثمان ساعات ha)

المهم امبارح احتارت اصلي ازاي و فين مكان القبله و طبعا مفيش حد مسلم يفيدني ;)

المهم اني عرفته اجتهادي كدا و صليت و الحمد لله كنت عامله حسابي و معايا المصليه :sad:

بس النهارده اكتشفت ان القبله بتاعت امبارح دي غلط .................زبس بعد ما صليت مغرب و عشا............ ;) و طبعا صليت من الاول و................معلش الاكل سخن و هقوم اكل و ارجع اكمل تاني :D

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

أماني فولانة ناش و جالاكسي ..مسا سعيد

أنا هابدأ معاكم كورس هندي على بنغالي (الاتنين مفتوحين على بعض أصلا )

و نقلت لكم بعض النصايح الهندي كبداية

warming up

الله معلوم كل شي عن نفر .... بس انتا مافي معلوم كل شي عن نفر !!

لو انتا يمشي في ليل يطلع عليك قطو اسود بعدين كلام مياااااوو .... وانتا

خوف ... كلام بسم الله الرحمن الرحيم .. بعدين خوف يروح !!

الله يعطي انتا فلوس كثير .. لازم شكر الله ... انتا مافي شكر الله .. بعدين

انتا ينوم يقوم مافي حصل فلوس !!

انتا يبغا ياكل تفاح !! لازم ياكل يد يمين !!

أي نفر يشوف ناس من طرف خشم مال هوا ... ربي يعاقب هوا ... علشان كلو بني

ااادم من تراب

انتا انسان في مخ لازم يعبد الله ... مخ خراب خلي ولي يعبد بقرة !!

حرمه مخ خراب ... دايم يمسك تلفون قرقر مع صديقه هوا .. مافي ينتبه بيت ...

مافي ينتبه بزورا ... رجال مال هوا ... طلاق زواج حرمه ثاني اكوس من هيا !!

علم سوي نور كويس .... جهل خلي انتا مافي شوف شي كلو اسود !!

مافي خلي كلو شغل بكره ... لازم خلص شغل اليوم علشان انتا يرتاح ..

لو انتا ياكل شي طعم هوا مافي كويس ... مافي كلام وعععععع .... هذا نعمه

بعدين ربي يعاقب انتا !

كلو بني ادم سوي خطا ... بس نفر كويس مافي سوي هذا خطا مره ثانيه

انتا مسلم .... انتا نفر ميه ميه .... بس لازم اسلام انتا يكون ميه ميه ...!!

انتا يلبس شرابات لازم غير شرابات علشان ريحه مافي كويس

جالاكسي انت كل يوم تدخلي عليهم بواحدة من دول و آخر الشهر هتلاقيهم فلة معاكي ويا سلام لو عزمتيهم على ساندويتش براطة و اللا كيما كله ييجي مبسوط مال انت وموول ما يسوي جنجال حجك

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

الحمدلله................أكلت. انا من الصبح علي فطاري ...................الكفاح بقي

المشكلة ان كل المرضي هنود او باكستان و المشكلة طبعا اللغه.......انا بحب مهنتي اوي و بحب لما الناس تدخل الصيدليه و تكون واثقه فيا وتأتمني علي حالتها أو تطلب مني نصيحه و بجد حاجه جميله انك تقدر تقدم خدمه لحد محتاجلها........

اما اني احس أني ماليش لازمه ........دي حاجه تجنن خصوصا ان الوقت طويل و عمره ما هيعدي غير بالشغل .

المشكله كمان ان خط الدكاترة عجب ..............مع الاعتذار لكل اطباء المنتدي :sad: ............بس انا ياما شفت خطوط حتي لدكاترة هنود...........و كنت ماشيه تمام والله.

بس خطوط المركز اللي فوقنا و بنتعامل معاه حاجه تجنن و حتي الاختصارات الطبيه اللي هيا معروفه في العالم كله مش بيعترف بيها وليه اختصارات لوحده..... ;)

انا معتمدة اني مع الوقت هتعود لان كل دكتور ليه اصناف دايما بيكررها او بيدور حواليها و اكيد الخط برضه وبصراحه الكل متعاون

وفي كمان سيارة بتجيبني و توديني.........بس احساسي برضه بخيبه الامل موجود لاني عندي خبرة و مش نافعه معاهم بس برضه انا وراهم للاخر ha)

البنت الهندية قعدت تسألني عن عادات الزواج في مصر و كانت عاجباها جدا ;) و المساعد الهندي سألني اذا كنت شوفت الهرم :D

احلي حاجه اني لما سألت علي أجازة قريب(انا بدأت شغل من يومين)عشان بفكر اروح مع بابا عمرة بس كمان شهر مثلا لقيتهم متعاونين جدا

انا اتدربت قبل كده في صيدليات هنا و كنت لما بتعامل مع مرضي عرب و بتكلم معاهم كنت بكتسب ثقتهم اوي و كانوا بييجوا الصيدليه ليا مخصوص ;)

دلوقتي اللي بيكلمني بشاورلوا علي زمايلي وخلاص ;)

عموما انا عشمي في ربنا كبير....بي بجد انا كنت هموت من الزهق في البلد دي لاني مش عندي اصحاب هنا و طبعا الاهل كتر خيرهم بس برضه كلوا مشغول و الشغل هنا ما بيرحمش............ربنا يخليكوا :

وعلي فكره قبل ما انزل الشغل كنت بتدرب فيهم و اعمل اكلات جديده و عملت الcheese cake وطلعت حلوة اوي ولا الحوجه لكنتاكي.....شكرا اوى يا نانو..........وربنا برضه يخليكوا ليا :wub: :

رابط هذا التعليق

مبروك ع الشغل الجديد يا جلاكسى وشدى حيلك

على فكرة اى حاجة ف اولها صعب لانها جديدة بس

ولكن بالتعود هتكون سهلة جدااااااااااااااا\\

صدقينى

بس الصبر

تمنياتى لكى بالتوفيق :blink:

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

ربنا يخليكي و يخليكوا ليا كلكوا :blink: :huh: wst:: .بجد فرحانه بردودكوا و ماما كمان كانت بتشوفها معايا...............بالمناسبه يا دكتورة ...........أخبار اللازانيا معاكي ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ mfb:

رابط هذا التعليق

أجمدي يا جلاكسي ماتشمتيش الجنس الخشن فينا :blink:

ثقي في الله....ثقي في نفسك...ووقتها لا تخشي احد...

وأطبخي بذمه وضمير لما ترجعي من الشغل .....وماتعمليش زي الناس اللي بتغيظ الناس التانيه وتعمل شوبنج بعد الشغل وتاكل ايس كريم وكمان باسكين...قهر

أنا سمعاكي أحكي ...شنفي آذاني ورجعيلي الماضي الجميل....

تم تعديل بواسطة nash

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

galaxy

مشاركة بتاريخ اليوم, 01:49 AM

ربنا يخليكي و يخليكوا ليا كلكوا .بجد فرحانه بردودكوا و ماما كمان كانت بتشوفها معايا...............بالمناسبه يا دكتورة ...........أخبار اللازانيا معاكي ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واللة يا جلاكسى يا اوختشى انا فكرت اجربها بس موش عارفة العجينة بتاعها ف الماركت اسمها اية وعاملة ازاى؟؟؟؟

خالينا ف الجاهز احسن :blink:

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

دكتورة سهيله ......اللازانيا من انواع المكرونات يعني هتلاقيها معاهم في السوبر ماركت و هي شرائح عريضه و توكلي علي الله و دوقينا :sad:

ناش حبيبتي و الله وانا في مصر كنت يوم السبت اعمل ترتيبات الاكل يعني اتبل لحوم او فراخ ,اقطع خضار واجهزه و بعدين اعمل اكل السبت و الاحد مثلا كدا يعني و دا لأني يوم الاجازة اللي هو الجمعه لازم يبقي اجازة و بس .يعني اصحي براحتي و نفطر كلنا و لو في مجال للخروج والفسحه مفيش مشكله.........

حتي لما بقيت انزل شغل بعد الظهر بعد ما ارجع من التكليف الصبح كنت برضه بعمل كده........عموما انا بحب اطبخ و افنن حاجات في الطبخ و كمان بحب شغل البيت :rolleyes: و مش بحس انه بيأثر علي الشغل لأني برتب حالي. حتي أصحابي في الشغل اللي متجوزين دايما يقولولي اني مش هتعب كتير لما اتجوز عشان انا خلاص اتعودت علي مسئوليه البيت :blink: ودايما يسألوني علي اكل يعملوه و كده :wub:

النهارده بقي في الشغل اكتشفت قبله للصلاه جديده تماما بس مش نافع الكلام دا . انا مش هسكت لحد ما اعرف :ninja:

الدكاتره اللي كانوا موجودين النهاردة خطهم كان تمام و كنت ماشيه زي الفل و كمان كان في وصفات كتير لناس بتشتكي و انا بحب كدا اوي :lol: بس من يوم السبت هبدأ اروح ثمان ساعات عشان الموافقات جت من الوزارة خلاص. مشكلتي اني مع طول الوقت و المجهود يا اما بفصل يا اما بفصل.

بصراحه كمان مستنيه اخر الشهر بفارغ الصبر عشان المرتب :lol:

عايزه اجيب هديه لبابا و ماما عشان دا هيكون اول مرتب عليه القيمه(والله مرتب التكليف كان مش بطال بس بيضيع تاكسيات و مجاملات ودي اتجوزت و دي ولدت و الريسه طالعه معاش دا غير طلبات البوفيه )

كمان هدايا لولاد أختي(وبعدين بقي. :blink: .....كدا مش هلاحق .عندي مصاريف) و كمان عايزة.(كدا رجع المرتب صغر تاني)........لا بقي خليها الشهر الجاي و عليكوا خير.بس عموما النهارده كان افضل حالا من اليومين اللي فاتوا و البركه في دعواتكم عقبال باقي الايام ويجعلوا عامر

رابط هذا التعليق

صحيح نسيت اقولك يا قرنفل :sad: ان المساعد الهندي بدأيعلمني هندي :ninja: :blink:

بس مش فاكره غير..................... كنكابعد .......... يعني بعد الاكل :rolleyes:

عموما كلمه منك علي كلمه منه و ربنا هيسهل انشاءالله و هنوسع النشاط.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...