اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال هام للمغتربين...؟..دعوة لأنشاء رابطة للمغتربين

Recommended Posts

سؤال ...هل يوجد نادي أو جمعية للمغتربين تمثلهم وتكون لسان حالهم...؟

ولو مفيش سؤال تاني لمن عنده خلفيه أو خبرة قانونيه

في قوانين وخطوات تكوين رابطة أو جمعية ياريت يقول لي عليها...؟

لأني بأحلم بتكوين رابطة للمغتربين

ياتري ألاقي حد يدلني.....؟دي أولاَ

وثانياً :عاوز أعرف رايكم ......ممكن الرابطة أو الجمعية دي تقوم...؟

تم تعديل بواسطة مصري جدا

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

معقولة ياجماعة.....هي الأسئلة صعبة ولاأيه...... :D :sad:

طيب نسهلها شوية :wub:

نفسي في نادي أو رابطة تجمع المغتربين ...أعمل أيه.....؟

وأنتم رأيكم أيه ....؟

سهل كده....أتمني الأقي عند حد أجابة....؟

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

والله يا عزيزى انا كان نفسى افيدك فى الموضوع دة

بس للاسف معنديش خلفية او معلومات ممكن افيدك بيها

بس انا عايز اسالك سؤال ..حضرتك عايز تنشاء رابطة لمغتربين ....فين ؟؟؟؟؟

تحياتى

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق

والله يا عزيزى انا كان نفسى افيدك فى الموضوع دة

بس للاسف معنديش خلفية او معلومات ممكن افيدك بيها

بس انا عايز اسالك سؤال ..حضرتك عايز تنشاء رابطة لمغتربين ....فين ؟؟؟؟؟

تحياتى

والله سؤال وجيه برده

فين

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

سلام عليكم .

على فكرة الموضوع مهم وبيتهيقلى جه وقته .. انا بقترح أن الفكرة مش محتاجة مكان محدد لأن المغتربين فى كل مكان والحمد لله إحنا بنقدر نتجمع وبنعرف أراءا وأفكار بعض وإحنا فى البيت أو المكتب .

وطالب رأيكم فى حاجة .. عددنا كمغتربين كبير والحمد لله لسه متصليين ببلدنا .. بس لسه مش عارفين نعمل حاجة أو بعضنا مش عارف يحط رجله على أول الطريق فأنا بقترح والرأى ليكم.

حد من المحاسبين أو المديريين الماليين يفتح حساب بإسم المغتربين المصريين فى أى بنك .. زى 75375 تحت إشراف ناس معروفة بالضمير والأخلاق سواء كانوا صحفى أو داعية او أى حد نتفق عليه .. ونبعت على قد ما نقدر بالفيزا او بالتحويل اى مبلغ كل شهر كل واحد على قد مقدرته .. بس إجراءات فتح الحساب دى مش تبعى المحاسبين يتكلموا فيها.

2. فى مبلغ هيجى كل شهر وهيتصرف فيه ناس معينة مثلاً نقول إبراهيم حجازى فى الأهرام .. فاروق جويدة . بريد الجمعة بيجلهم مشاكل كتير اه ممكن طارق علام كمان . وعلى النت برضة يتعمل إستطلاع للمغتربين إحنا دلوقتى معنانا مبلغ نديها لأتنين هيتجوزوا ولا المرضى أولى ولا اليتيم ولا ............ ويبقى كل واحد يقول رأيه وفى الأخر بالإجماع عشان منختلفش.

ايه رأيكم ولو الناس بتوع الماركتنج والدعاية على الأنترنت يساعدوا فى إنشاء العملية دى يا ريت برضة يشاركوا.

سلام عليكم ورحمة الله .. على العموم الفكرة روعة بس عايزة حد يتبناها من الصفر ومش واحد ولا اتنين .

لا داعى للخوف من صوت الرصاصة .. فالرصاصة التى ستقتلك لن تسمع صوتها

رابط هذا التعليق

أولا أهلا بكم جمعيعا ..وشكرا علي الردود...أخيرا حد سمع صوتي

ثانيا أنا فكرت في موضوع الرابطة أو النادي

- لأني لقيت أن مشاكل المغتربين تتشابه رغم أختلاف بلاد الغربة

-كمان من المعرف أن تحويلات المصريين تشكل إما تاني إن لم تكن أول مصدر للدخل القومي .....ورغم كده لايوجد لنا أي تأثير علي الناحية السياسية في مصر ...حتي ملناش صوت أنتخابي ...ودي حتكون من أهم أهداف النادي

-أما عن مكان النادي اتمني أن يكون في كل أرجاء الآرض اللي فيها مصريين وطبعا المقر الأم يكون عند الأم ..في مصر

ده جزء من الصورة أو الحلم اللي أتمني أنه يكمل مع كل تصور منكم يامغتربي مصر...وبعدأكتمال الصورة نبدْا التنفيذ اللي متوقع يلاقي صعوبات لكن لو فيه عزيمة ونيه صادقة أن شاء الله حيتم

قوم وأنفض عن كتوفك تراب الكسل

وأبدأ بحلمك ...حققه وعيش الأمل

ده بكره جوانا بيتولد....وممكن بأدينا

نخنقه...وممكن نكبره بالعمل

وعحبي

أحمد جلبي

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

الزملاء الاعزاء

مصرى جدا

نسر الصحراء

احمد عرب

رمضان

على ما اذكر كان العزيز رمضان بيحاول يعمل حاجة مع المصريين اللى فى الكويت

ايه اللى حصل معاك ؟

مع الاحترام

من يهن سهل الهوان عليه .....

رابط هذا التعليق

أولا...أنا بفكر أن النادي يبدأ في مصر ..يعني المقرالرئيسي ..وبعدين كل مجموعة مغتربه في بلد تنضم له ...ويكون من أهدافه

1- الأهتمام بحل بمشاكل المغتربين والتي لها صلة بالبلد الأم علي سبيل المثال مشكلة تعليم اولادنا في بلاد الغربة علي أختلافها عربية أو غربية

2-إنشاء كيان للمغتربين يمكن من خلاله المشاركة في الحياة السياسية

3-العمل علي مساعدة المغتربين في بلاد غربتهم والمساعدة علي حل المشاكل التي قد يتعرضون لها

4- :roseop:

5- :yahoo:

أتمني من الأخوة المهتمين بالموضوع مشاركتهم فيما يرون أضافته من أهداف

وعلي فكرة أنا لسه مستني حد يرد علي الأسئله اللي في أول مداخلة

كنت أتمني أري بعض الأسماء في هذه الردود ...بس مش عارفهم راحوا فين....؟

أتمني الا يكون الأحباط هو ما منعهم......

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

معقولة ياناس ...هو فيه كده طناش أكتر من 200 قراءة للموضوع ...و 4 ردود فقط : . :sad: :sad: :sad: ...للدرجة دي موضوع أجتماع أو تجمع المصريين المغتربين لا يهم أحد.......

لكن أنا مش حيصيبني أحباط ... :roseop: : ...وسأستمر في دعوة المغتربين لأنشاء كيان يمثلهم ويكون صوتهم اللي يوصلوا به مشاكلهم ...وأيديهم اللي يدافعوا بها عن حقوقهم....

وحأستني حد يسمع صوتي وييجي معايا نبدأ الطريق..............

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

طيب شوف يا مصرى حط فكرتك واهدافها والناس اللى معنيين بالرابطة .. ومكانها. واللى انت بتحلم بيه أيه .. واللآليات للتنفيذ . عشان كلمة رابطة كبيرة اوى ومتشعبة.والرابطة هتفرق ايه عن السفارة .. ما لازم الرابطة يكون ليها هدف معين.

لا داعى للخوف من صوت الرصاصة .. فالرصاصة التى ستقتلك لن تسمع صوتها

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل مصرى جدا

فكرتك جميله وضروريه

ولكن ما هى طرق التنفيذ

اريد ان اسجل اننى ساكون اول من تطلب العضويه فى هذه الرابطه

بمجرد اعلانك عنها

رحاب بنت مصر

اه يا جرحى المكابر

وطنى ليس حقيبه

وانا لس المسافر

رابط هذا التعليق

الزملاء الاعزاء

مصرى جدا

نسر الصحراء

احمد عرب

رمضان

على ما اذكر كان العزيز رمضان بيحاول يعمل حاجة مع المصريين اللى فى الكويت

ايه اللى حصل معاك ؟

مع الاحترام

الأخ الفاضل كمبورا

احنا بالفعل عملنا تجمع للمصريين اللي بالكويت من المنتدى من هنا ولينا لقاءات مستمرة بشكل اسبوعي والحمد لله والتجمع ناجح جدا

بس مش رابطة بالمعنى المفهوم احنا مجرد اصدقاء متجمعين وكل يوم بيزيد العدد بتاعنا لان بالفعل هناك رابطة للمصريين بالكويت وبتنسق مع السفارة المصرية في الكويت للعمل على حل مشاكل المصريين

في نفس الوقت احنا لو لقينا اي حد محتاج مساعدة او شيء وفي ايدنا نساعده بنساعده او ننصحه يعمل ايه وخصوصا لو جاي جديد

ملحوظة :

كلمة رابطة دي كلمة كبيرة قوي ولازم يكون فيه تنسيق مع السفارة المصرية في البلد المراد عمل الرابطة بها .

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

-كمان من المعروف أن تحويلات المصريين تشكل إما تاني إن لم تكن أول مصدر للدخل القومي .....ورغم كده لايوجد لنا أي تأثير علي الناحية السياسية في مصر ...حتي ملناش صوت أنتخابي ...ودي حتكون من أهم أهداف النادي -أما عن مكان النادي اتمني أن يكون في كل أرجاء الآرض اللي فيها مصريين وطبعا المقر الأم يكون عند الأم ..في مصر

ده جزء من الصورة أو الحلم اللي أتمني أنه يكمل مع كل تصور منكم يامغتربي مصر...وبعدأكتمال الصورة نبدْا التنفيذ اللي متوقع يلاقي صعوبات لكن لو فيه عزيمة ونيه صادقة أن شاء الله حيتم

وعحبي

أحمد جلبي

أولا...أنا بفكر أن النادي يبدأ في مصر ..يعني المقرالرئيسي ..وبعدين كل مجموعة مغتربه في بلد تنضم له ...ويكون من أهدافه

1- الأهتمام بحل بمشاكل المغتربين والتي لها صلة بالبلد الأم علي سبيل المثال مشكلة تعليم اولادنا في بلاد الغربة علي أختلافها عربية أو غربية

3-العمل علي مساعدة المغتربين في بلاد غربتهم والمساعدة علي حل المشاكل التي قد يتعرضون لها

4- :lol:

5- :blink:

الأخوة الأفاضل

الفرق كبير قوي بين السفارة والرابطة أو النادي

طبعا الرابطة أو النادي حيكون تنظيم أهلي يعني غير حكومي وأن كان يتمتع بشرعية حكوميه عند أنشاؤه......وده اللي سألت عليه في أول طلب......

وبعدين مش لازم نستني أن الحكومة تعمل لنا كل حاجة ....يعني لو عندنا مشكلة أحنا نحاول نحلها وممكن الحكومة ممثله في السفارة تساعد ....بس المبادرة تكون مننا من النادي ...وكل ما كان النادي اللي يمثلنا قوي ...كان رد فعل اللي قدامنا كويس ..سواء كان هيئة أو سفارة أو وزارة...

أما عن الأهداف فموجود بعضها في كلامي السابق وأنا مش عاوز أكون لوحدي بفكر لأن تفكير واحد غير تلاتة ...غير عشرة .,..يعني ياريت نتشارك في الحوار ونطلع بالأهداف المطلوبة...

عندك مثلا موضوع المدرسة المصريه

حتلاقي أكتر من موضوع مكتوب فيه ...واحد من قطر والتاني من الكويت ..ومن السعوديه ومن ليبيا ......يعني موضوع بيشغل معظم المغتربين ....لو عندنا نادي قوي ممكن نناقش الموضوع ده مع كل المسئولين في مصر عن التعليم ونطلع بنتيجه

مشكلة الثانوية العامة المصرية خارج مصر .....ممكن نتناقش فيها ونشوف لها حلول ......مشاكل العمالة المصرية ...حاجات كتيرة أحنا عايشنها ,بنعاني منها ومش عارفين نعمل أيه ونكلم مين ....مش عاوز أطول خلي الكلام لما نلاقي حد يسمعنا .....أتمني أنك متكونش أخر واحد يسمعني .....وشكرا

تم تعديل بواسطة مصري جدا

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

"]"]الزملاء الافاضل

كل عام وانتم بالف خير بمناسبة المولد النبوى الشريف

سؤال ارجو الاجابة عليه قبل الاستمرار فى مناقشة الموضوع وكنت سألته قبل كده فى المحاورات ولم اجد اجابة للاسف

كان فى كيان موجود اسمه الاتحاد العام للمصريين فى الخارج .

فى اى حد يعرف عنه حاجة ؟

مع الاحترام :roseop:

من يهن سهل الهوان عليه .....

رابط هذا التعليق

"]"]

فى اى حد يعرف عنه حاجة ؟

مع الاحترام :rolleyes:

:sad: md2: :) ياريت حد يفيدنا :D

:roseop:

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

"]"]

فى اى حد يعرف عنه حاجة ؟

مع الاحترام :roseop:

:sad: wst:: :blink: ياريت حد يفيدنا

:roseop: :blink:

معقوله مفيش حد عنده معلومة تفيدنا.....الواحد لو كان في مصر كان عرف يوصل لحد يدله ....ولا فيه حاجة تانيه انا مش عارفها وهي سبب الطناش ده...؟؟؟

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

-كمان من المعروف أن تحويلات المصريين تشكل إما تاني إن لم تكن أول مصدر للدخل القومي .....ورغم كده لايوجد لنا أي تأثير علي الناحية السياسية في مصر ...حتي ملناش صوت أنتخابي ...ودي حتكون من أهم أهداف النادي -أما عن مكان النادي اتمني أن يكون في كل أرجاء الآرض اللي فيها مصريين وطبعا المقر الأم يكون عند الأم ..في مصر

وعحبي

أحمد جلبي

4- :lol:

5- :blink:

الأخوة الأفاضل

الفرق كبير قوي بين السفارة والرابطة أو النادي

طبعا الرابطة أو النادي حيكون تنظيم أهلي يعني غير حكومي وأن كان يتمتع بشرعية حكوميه عند أنشاؤه......وده اللي سألت عليه في أول طلب......

وبعدين مش لازم نستني أن الحكومة تعمل لنا كل حاجة ....يعني لو عندنا مشكلة أحنا نحاول نحلها وممكن الحكومة ممثله في السفارة تساعد ....بس المبادرة تكون مننا من النادي ...وكل ما كان النادي اللي يمثلنا قوي ...كان رد فعل اللي قدامنا كويس ..سواء كان هيئة أو سفارة أو وزارة...

أما عن الأهداف فموجود بعضها في كلامي السابق وأنا مش عاوز أكون لوحدي بفكر لأن تفكير واحد غير تلاتة ...غير عشرة .,..يعني ياريت نتشارك في الحوار ونطلع بالأهداف المطلوبة...

عندك مثلا موضوع المدرسة المصريه

حتلاقي أكتر من موضوع مكتوب فيه ...واحد من قطر والتاني من الكويت ..ومن السعوديه ومن ليبيا ......يعني موضوع بيشغل معظم المغتربين ....لو عندنا نادي قوي ممكن نناقش الموضوع ده مع كل المسئولين في مصر عن التعليم ونطلع بنتيجه

مشكلة الثانوية العامة المصرية خارج مصر .....ممكن نتناقش فيها ونشوف لها حلول ......مشاكل العمالة المصرية ...حاجات كتيرة أحنا عايشنها ,بنعاني منها ومش عارفين نعمل أيه ونكلم مين ....مش عاوز أطول خلي الكلام لما نلاقي حد يسمعنا .....أتمني أنك متكونش أخر واحد يسمعني .....وشكرا

"]"]

فى اى حد يعرف عنه حاجة ؟

مع الاحترام :lol:

:sad: :blink: :blink: ياريت حد يفيدنا

:roseop::roseop:

معقوله مفيش حد عنده معلومة تفيدنا.....الواحد لو كان في مصر كان عرف يوصل لحد يدله ....ولا فيه حاجة تانيه انا مش عارفها وهي سبب الطناش ده...؟؟؟

أنتم فين يا مصريين يا مغتربين......!!!!!

تم تعديل بواسطة مصري جدا

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا ياخي عشان تعمل رابطه لازم اولا يكون في تعاون اخلاقي في الغربه بين المصريين

انا الصراحه لم اقابل الا اقل القليل القليل من مصري محترم يحب يساعد اخووه في الغربه .

تعال اتفرج علي الهنود والباكستان بيعملوا ايه مع بعض في الامارات وبعدين اتكلم عن رابطه

اكثر الناس هنا في الغربه بيقول يالله نفسي

اتمني بجد فكرتك تتحقق بس علي نطاق صغير شويه

يعني نختار دولة معينة يكون فيها نسبة مصريين عاليه وكمان مفيش ما نع ااننا نحدد مدينة معينة فيهاا

في البدايه جايز نبدأ صغيرين

بس الموضوع لو لاقي اهتمام من اهله هيكون علس مستوى دولي مش محلي

اتمني لك التوفيق

برررررب

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز المرشد

شكرا لأهتمامك وردك ..أنا كنت قربت أيأس من أن حد يعبرني ويرد علي الموضوع بعد كل المده وعدد القراءات ومفيش ردود

أنا معاك أن المصريين في الغربه بيبعدوا عن بعض ...ويمكن ألاقي عند البعض عذر من اللي الواحد بيشوفه من عمايل بعض المصريين ...ومش حأشوف الهنود والباكستانيين ....لأ شوف أقرب لنا الأخوة السودانيين... بيعملوا مع بعض أيه ....حاجة تفوق أي وصف ......وعلشان كده أنا عاوز أعمل الرابطة دي ...ومش عاوز أعملها في بلد معين ..زي ماقلت قبل كده ...عاوز أعملها في مصر ...المقر الرئيسي في مصر و أي واحد مغترب عاوز يدخل في الرابطه من أي بلد ينضم لها ...وكل مجموعة تكون من نفس البلد في الغربه يكون بينها ترابط في بلد الغربه حتي ممكن لو واحد مثلا مسافر لأول مره ولسه مبقاش مغترب ...ممكن يسجل ويعرف البلد اللي مسافر لها فيها مين مصري ويتم أستقباله من قبل الأعضاء القدامي ..وبكده نسهل الأمور لبعض ....والله فيه حاجات كتيره حلوه ممكن تطلع من الموضوع ده بس كل واحد يصفي النيه ...ونتعاون مع بعض ...

أتمني تاني حد يهتم معايا ويرد علي الأسئلة الأولي....... :lol:

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...