اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اللازنيا

galaxy

Recommended Posts

اناعضوة جديدة و سعيدة بانضمامي للمنتدي و عايزة اقدم لكم طريقة اللازانيا. wst::

الاول نبدأ بتحضير المكونات............. :wub:

الاول نجهز الصوص او الحشو هو عبارة عن لحمة مفرومة متعصجه /صلصة طماطم عشان الطعم يكون الذ/فلفل اخضر و اي لون تاني مقطع/ثوم/ممكن اللي يحب يضيف زيتون أو مشروم مفيش مشكلة و انا شخصيا بعملها من غيرهم :lol:

نبدا بتحمير الثوم لحد لما يصفر وبعدين نضيف الفلفل و باقي الحاجات مع التقليب و بعدين نحط اللحمه المفرومة و الصلصة عليهم و كمان كل التوابل اللي بنحبها ملح,فلفل,قرفه,بهارات,شطة.........للي عايز B) ونسيبهم يتسبكوا :)

نجيب بقي ورق المكرونة اللازانيا و نسلقه واحده واحده و نغسله زي المكرونه العاديه و نجهزه عشان نفردوا في الصينيه wst::

نعمل بقي كمان شويه بشاميل علي جنب .

نجيب بقي صينية بيركس مستطيله و نفرد في قاعها زبده و نوزع عليها معلقة بشاميل و نبدأ عمل الطبقات :roseop:

طبقة أوراق اللازانيا و بعدين طبقة الصوص و عليهم ملعقة بشاميل و ممكن للي بيحب يحط رشة جبنة موتزريلا.

و نكررالطبقات و طبعا اخر طبقة بتكون من أوراق اللازنيا و اخر جزء من البشاميل بنضيفه علي وش الصينيه.وممكن نرش عليها جبنه موتزريلا و ندخلها الفرن من ثلث لنصف ساعة تقريبا و..........بالهنا و الشفا :hi:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

اناعضوة جديدة و سعيدة بانضمامي للمنتدي و عايزة اقدم لكم طريقة اللازانيا. wst::

الاول نبدأ بتحضير المكونات............. :roseop:

الاول نجهز الصوص او الحشو هو عبارة عن لحمة مفرومة متعصجه /صلصة طماطم عشان الطعم يكون الذ/فلفل اخضر و اي لون تاني مقطع/ثوم/ممكن اللي يحب يضيف زيتون أو مشروم مفيش مشكلة و انا شخصيا بعملها من غيرهم :roseop:

نبدا بتحمير الثوم لحد لما يصفر وبعدين نضيف الفلفل و باقي الحاجات مع التقليب و بعدين نحط اللحمه المفرومة و الصلصة عليهم و كمان كل التوابل اللي بنحبها ملح,فلفل,قرفه,بهارات,شطة.........للي عايز :happy: ونسيبهم يتسبكوا :blink:

نجيب بقي ورق المكرونة اللازانيا و نسلقه واحده واحده و نغسله زي المكرونه العاديه و نجهزه عشان نفردوا في الصينيه :roseop:

نعمل بقي كمان شويه بشاميل علي جنب .

نجيب بقي صينية بيركس مستطيله و نفرد في قاعها زبده و نوزع عليها معلقة بشاميل و نبدأ عمل الطبقات :happy:

طبقة أوراق اللازانيا و بعدين طبقة الصوص و عليهم ملعقة بشاميل و ممكن للي بيحب يحط رشة جبنة موتزريلا.

و نكررالطبقات و طبعا اخر طبقة بتكون من أوراق اللازنيا و اخر جزء من البشاميل بنضيفه علي وش الصينيه.وممكن نرش عليها جبنه موتزريلا و ندخلها الفرن من ثلث لنصف ساعة تقريبا و..........بالهنا و الشفا :roseop:

نورتي المنتدى

و دي مقادير عجينة اللازانيا

450 جرام دقيق

عدد 5 بيض

1 ملعقة سفرة زيت ذرة أو زيت زيتون "ينصح بإستخدام زيت الذرة إذا كنت ستقوم بحفظ العجينة مدة طويلة "

قليل من الملح

تعجن جميع المكونات جيدا لمدة 15 دقيقة على الأقل مع إضافة قليل من الدقيق إذا استدعت الحاجة

تغطى العجينة و تترك لمدة 30 دقيقة لترتاح ثم

تمرر العجينه من الماكينة المخصصة لفردها و تطبق العجينة ثلاث طبقات في كل مرة مع رشها خفيفا بالدقيق و نستمر في تمريرها حتى تصبح العجينة ناعمة مع مراعاة تقليل المسافة بين رول الماكينة و العجينة في كل مرة أو يمكن فردها بالمردانة (النشابة)

ثم تشكل حسب الأشكال المطلوبة

و بالهنا و الشفا

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

تسلم أيديكوا ....

ممكن أضافه الجبنه القريش والزيتون الاخضر....مع اللحمه المفرومه...وتقريبا الباشميل بيكون مختلف قليلا عن الباشميل العادي...

بيشبه الكريمه ...للاسف مش عارفه طريقتها بالضبط..ياريت لو حد عنده معلومه

مرحبا بيكي جلاكسي وإن شاء الله تنوري علي طول معانا... :happy:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

اهلا بيكى يا جلاكسى معانا

وشكرا على اللازانيا طريقة سهلة اوى

هجربها

استاد مصطفى شكرا على مقادير العجينة ولكن

هية ماكينة اللزانيا دى شكلها عامل ازاى؟؟؟

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

انا سعيدة جدا بجد بردودكوا .انا متابعة المنتدي من اكتر من سنتين و عاجبني موت بس اول مرة اشترك بنفسي و انشاء الله مش اخر مرة. :lol:

بالنسبة للبشاميل انا بعمله زي البشاميل العادي بس بخففه شوية و اخر جزء من البشاميل اللي بحطه علي الوش بحط عليه بيضه وعليها فلفل اسود و ملح.

اما الاضافات دي بتكون حسب ما تحبوا :D

اما العجينه انا بصراحة بجيبها جاهزة.بس بجد شكرا.................تحياتي لكل اللي شاركوا :wub: و.................بالهناو الشفا برضه :wub:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

اهلا بيكى يا جلاكسى معانا

وشكرا على اللازانيا طريقة سهلة اوى

هجربها

استاد مصطفى شكرا على مقادير العجينة ولكن

هية ماكينة اللزانيا دى شكلها عامل ازاى؟؟؟

دة شكل الماكينة و فية منها بالكهرباء و فيه منها يدوي و طبعا دة مش الشكل الوحيد ليها بس دة المتوافر في الغالبية

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا استاذ مصطفي بس كنت بسأل الورق بعد ما يخرج من الماكينه نعمل فيه ايه .يعني مثلا نسيبه ينشف عادي و لا نستخدموا علي طول ................................. :D و شكرا علي الاهتمام :lol:

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا استاذ مصطفي بس كنت بسأل الورق بعد ما يخرج من الماكينه نعمل فيه ايه .يعني مثلا نسيبه ينشف عادي و لا نستخدموا علي طول ................................. blush2.gif و شكرا علي الاهتمام roseopen.gif

في كل الأحوال يجب تشكيل العجينة بعد فردها و يمكن أن نتركها لتجف و يمكن إستعمالها في الحال

و يرجح أن تستخدم في الحال .

و أي إستفسار أنا في الخدمة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...