اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ولسه ياما هانشوف : القذافي يوزع عوائد النفط على المواطنين

se_ Elsyed

Recommended Posts

خبر بمليون جنيه وينفع قصة فيلم هزلي أكشن عاطفي

القذافي يلغي الحكومة ويوزع عوائد النفط علي الليبيين مباشرة

سرت ـ من سعيد الغريب‏:‏

أعلن الزعيم الليبي معمر القذافي أن ليبيا من الآن فصاعدا ستكون دون حكومة‏,‏ وقد ألغي كل الوزارات‏,‏ ما عدا السيادية منها مثل الخارجية‏,‏ والداخلية‏,‏ والدفاع‏,‏ والمرافق العامة‏.‏ كما أعلن القذافي ـ خلال الاحتفال بالعيد الـ‏31‏ لإعلان سلطة الشعب في ليبيا ـ توزيع ثروة النفط علي الشعب الليبي مباشرة بواقع خمسة آلاف دينار لكل أسرة‏,‏ أو بواقع ألف دينار لكل شخص‏.‏

يعني لما أحب أكلم شعب ليبيا .. يبقى أتصل على مين ؟ غير الـ 140 دليل .... لأ بجد والله ؟

ويا ترى كانت بتروح فين مليارات الدولارات من عوائد النفط قبل كده يا كوكو ؟

بالمناسبة : قال بعضمة لسانه إنه كان بيضربها في جيبه وماحدش له حق يسأله عن عوائد النفط

بس بيني وبينكم هما اللي عندهم وزارات عملوا إيه يعني ؟ .... يالله خلي البلد تبقى فاضية ولا موظفين ولا دياوله وكل واحد يآنتخ في بيته ويروح أي محطة بنزين أخر كل شهر يقبض المعلوم ويدنو راجع

أنا خايف بكره أحسن يغير رأيه ويدي كل واحد نصيبه بضاعة ... زي أبو كمال ما عمل في فيلم العار كده ... وعيش حياتك إنت بقى تاخد لك صفيحة بنزين ... قلاب زفت من بتاع السفلتة .... بؤ سولار .. حسب الموجود وإنت وضميرك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

القذافي ده حيدخل التاريخ

لأنه الراجل الوحيد اللي مسك دوله غنيه جدا

و شعبها قليل جدا

و لمده طويله جدا

و نسبه كبيره من شعبه جاهله جدا و فقيره جدا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ليبيا اصل بلد رائدة و بالذات القذافى

و من قبل دعا الدول العربية و الاسلامية لاتباع تقويم يبدأ بوفاة الرسول كانت اسماء الشهور فى التقويم ده غريبة

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

بصراحة لا يزال الأخ العقيد يملك القدرة على مفاجأة الجميع بقرارات غريبة ..

وكلما قلت فى نفسى لم يعد هناك شىء أغرب قد يقوم به .. أجد شىء أكثر غرابة من كل مرة ..

فكل أفكاره جديدة 100 % وغريبة 500 %

ننتظر كتاب أخر ملون من القذافى لشرح كيفية تنفيذ قراره الجديد ..

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

فى سنة 89 وأوائل ال90 زرت الجماهيرية زيارة قصيرة وكانت يادوب لسة فاتحين البلد للمصريين ؟

وأعجبت جدآ بالمخابز هناك وكان مع يعرفنى بالطريق شاب ليبى اسمة مفتاح

وفى يوم كنت اتجول انا والأخ مفتاح فى ربوع بنى غازى العظيمة بالعربة الماذدا أز بى أشعر بالجوع مجرد ان أشتممت رأحة الخبز وكنا بجوار مخبز (فرن أفرنجى ) وكان رغيف الفينو 2 بخمس قروش والرغيف 75 سم

المهم انا قلت للأخ مفتاح ممكن أروح اشترى انا العيش (الخبز ) علشان اشوف المخبز المطور اللى وجع دماغى بية وكاننا فى مصر بنخبز على القانون الفلاحى فذهب معى وأذ بى أشاهد طابور لايقل عن 20 نفر فما كان منى الا أن قلت بعفوية اية دة هوا مافيش خبز ولا أية فية لية طابور؟ وعنيكو ما تشوف الا النور لقيت الأخ مفتاح اتقلب لقفل وشة جاب أزرق وأصفر وكحلى وشدنى من أيدى بعنف وراح خارج يجرى وهوا بيبص وراة وطلع بالعربية صاروخ وفضل صامت وكأنة من الصم والبكم حتى وصلنا الى منزل من يستضيفونى وعندها سألة صاحب المنزل فية ايية فقص علية ما فعلت فوجئت الراجل انقلب هوا كمان بس بصورة أخرى وتتمتم وقالة فية حد علق على الكلام أوسمعة وكلمة أى لى انا... فقالة لا انا شديتة وخرجت على طول قالة باهى يعنى كويس .. وهنا حسيت انى وكأنى بتكلم لغة غير لغتهم أو انى لا أفهم او كأنى عملت عملة فسألتة أيية حصل يا حاج صالح فقال لى ربنا ستر ربنا ستر ؟؟ قلت انا عملت حاجة ؟ فقص عليا قصة غريبة جدآ

انة كان هناك عامل لدية سودانى الجنسية وحدث ان دخل أحدى المخابز ووجد انة لايوجد خبز بها فقال اية مافى دقيق ازاى مافى خبز ومشى ؟ ويادوب دخل المصنع وأذ بجماعة الشرطة تقبض علية وكأنة جاسوس اومجرم وهناك فى المخفر (قسم الشرطة ) أحضرو شوال من الدقيق وأجلسو الأخ السودانى بجوارةعدة ساعات وهم يلقون دماغة أى رأسة داخل الدقيق ويقولون لة ؟؟ فية دقيق ام لا فية دقيق فى الجماهيرية ام لا ؟ وعندما أفرجو عنة وأرسلو الى من يعمل عندة ليستلمة ما كان من الأخ السودانى الا أن قال ؟؟؟

الحمد للة انى قلت دقيق ولم أقل شطة !!!!!! كان زمانى مت

وهنا فأنى لا أستغرب على رجل يعيش فى خيمة فيحلم بحلم فيعمل على تحقيقة فى شعبة انة رئيس مختل عقليآ وشعبة ضعيف لأنة من يعارضة يذاب فى الأسيد (ماء النار) وهكذا تحكم شعوبنا العربية أما بمجنون وأما بسارق او حمار .....

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

القذافى ...متقلب المزاج.......تاريخه ومواقفه مع مصر.....تقرا عنها ..فتحزن وانت تضحك..وتفرح وانت تبكى..مرة كان عربى اكثر من العرب الاقحاح ..ومرة اسلامى ضد الالحاد السوفييتى ..ومرة افريقى ابن افريقى ...والان ليبى ديموقراطى يتحدث عن حقوق الانسان وعن اسراطين...متى تتخلص الشعوب الموبوءة..من تنابلة الحكم...نفسى اشوف واحد منهم يخرج من الكرسى..ماشيا على قدميه ..

رابط هذا التعليق

بيقول يا عم بقى إن من ضمن مبرراته لألغاء الحكومة والوزارات والكلام الفاض ده " إن خلال اكثر من 37 عاماً - هي فترة حكمه لوووووووووووووولللللللللللللولللللللللي - أصبح الجهاز الحكومي كالاخطبوط في الفساد ولم يحقق الاهداف المرجوه منه "

يا صلاة الزين يا صلاة الزين . إجري بسرعة يا واد يا حسين

وهي الحكومة دي يا عم كوكو جايه من المريخ ؟ ولا نيافتك اللي بتشيل وتحط فيهم زي شولة الدقيق ؟

اللي ما يعرفوش بقى سعادة الاخ العقيد إن توزيع عوائد النفط - طبعاً كلمة عوائد دي عنده تعني هبابه او لحسة نفط .. أما الهبرة الكبيرة فعارفه سكتها كويس على سويسرا عدل يابا - هذا التوزيع النقدي بدون تعب سيحدث حالة من التضخم في بلاده والفلوس لن يكون لها أي قيمة في ظل إرتفاع أسعار جنوني سيحدث بالتأكيد .... بالظبط كده زي الطماطم أو اي سلعه لما ترطرط في السوق شوفوا ثمنها بيبقى في الأرض إزاي ...كذلك يحدث لو زادت النقود في إيد كل المواطنين وأصبحوا قادرين على شراء كل شيء وأي شيء ..

بالمناسبة إنتو عارفين إنه قبل كده البلد كانت بتمر بأزمة مالية ومش قادرين يدفعوا مرتبات الموظفين لعدة شهور - وبرضوا هو الوحيد اللي عنده مليارات ممليرة - فتفتق ذهنه عن فكرة يتعلم منها الشيطان الرجيم نفسه

فقرر كوكو إنه يُصدر عُمله نقدية جديدة وحدد تاريخ معين كحد أقصى لتبديل العُملة واللي مش هايروح البنك في المواعيد دي هايبل الفلوس اللي معاه ويشرب ميتها ... فالكل جري عالبنوك وخصوصاً التجار والناس الأغنياء عشان يبدل العُملة بالزلوط القذافي اللي بالتأكيد سيحمل صورة الاخ العقيد وهو يقود الجماهير الثائرة الجنوبية نحو الخنادق الشمالية ( قلت لكم قبل كده إن أيام ثانوي لما كنت أزهق من المذاكرة كنت اشغل الراديو وكإن معايا ريموت كنترول وأقعد أقلب بين الإذاعات فكانت تستوقفني إذاعة ليبيا وخصوصاً النداء الذي يتكرر اكثر من مرة من الاخ القذافي للجماهير الثارة الجنوبية بالزحف نحو الخنادق الشمالية ... فكان بيخليني أفقد الإتجاه ومابقاش عارف انا مع مين دلوقت مع الجماهير الهائجة في الجنوب ولا المتخندقة في الشمال " :wub: ...

وإذ بهم يفاجئوا إن لما بيعطوا البنك ملايين من عملة بلدهم ... بيروح موظف البنك مميل على قرشين على ما قُسم ومعطيها إياهم ... في عملية نصب رئاسية حكومية دولية ...

وبعد ما كان معاك مليون دينار مثلاً ويساووا مليون دينار في القيمة .... تخرج من البنك معاك ألفين تلاتة وزيك زي أي واحد موظف او واحد على قد حاله

لدرجة إن في ناس كتيرة ماتت كمداً من الموضوع ده

رابط هذا التعليق

معقوله يعني الأخ الرئيس لا يوجد لديه خبير واحد إقتصادي يوحد ربنا يقوله نتيجه الفكرة هاتكون أيه؟؟؟

لولا أنك يا سي السيد قولت موضوع التضخم ده كان زماني لسه فرحانه وبحسدهم علي النعيم الفكري اللي عايشينه....مع زعيم كان تعريفه للديموكراسي ( الديمقراطيه ) هي القعاد علي الكراسي....اة والله العظيم...وإذاعه الأم بي سي اللئيمه كل شويه تجيب تعريفه الجهبذ وتعيده وتزيد....والغريبه إن كل مرة اسمعها اضحك....معرفش ليه :wub:

علشان بس الواحد يقارن مصيبته بمصيبه غيرة ويشكر ربنا علي النعمه اللي هو فيها

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

بيقول يا عم بقى إن من ضمن مبرراته لألغاء الحكومة والوزارات والكلام الفاض ده " إن خلال اكثر من 37 عاماً - هي فترة حكمه لوووووووووووووولللللللللللللولللللللللي - أصبح الجهاز الحكومي كالاخطبوط في الفساد ولم يحقق الاهداف المرجوه منه "

يا صلاة الزين يا صلاة الزين . إجري بسرعة يا واد يا حسين

يعنى هوا القذافى يشيل ويحط ويلغى ويرسم ويلون .. وأنا أجرى .. ماشى يا قذافى ..

ومتشكرين يا عم س س :wub:

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

يعني يا سي السيد احنا الي معندنا تضخم اهو الناس حتموت من الجوع و في تضخم برضه و الاسعار قال ايه لازم تبقى اسعار عالمية بس دخول الناس دخول محلية

برضه هما يمكن وضعهم احسن من احنا

رابط هذا التعليق

معقوله يعني الأخ الرئيس لا يوجد لديه خبير واحد إقتصادي يوحد ربنا يقوله نتيجه الفكرة هاتكون أيه؟؟؟

الإبنة العزيزة ناش

بعد التحية

حضرتك يا فندم نفس نوعية الخُبراء اللي عنده هما اللي عندنا

بمعنى لو الرئيس كح أو عطس بتلاقي الخبرا اللي حواليه يقولوا له : الله الله يا سي محمد افندي ... دي مش كحه سعادتك ولكنها نداء لتحفيز همة الشعب الخامل وهي صيحة للإستيقاظ ( بروجي يعني ) .

هما هما نفس الخبرا برضوا اللي أيدوا مبارك في مشروع وحلة توشكى اللي إتوحلنا فيها ومش عارفين نخرج منها ...

وهما هما اللي أيدوه في الخطط الخمسية اللي جابت داغنا ....

الخبراء موجودين يا نونوش بس النفس اللي تتخبور ..

-------------

الأبن حسين ..... ما قصدكش إنت ... أنا قصدت إعلان ريري :wub:

-------

الإبن العزيز زعالينو الشهير بزغاليلو ..

يا زعلون غالبية الشعب عندنا ما معهمش فلوس ومع ذلك فيه تضخم

أومال لو كان معاهم من وسع وبرضوا الأسعار بتعلى ... يبقى كده التضخم هايبقى إسمه تفشول أو تجعلص ... وتلاقي الرغيف وصل 10 جيني .... وكيلو اللحمة اللي بعضمه وصل 500 جيني

وبإتنين ونص .... وتعالى وبُص

رابط هذا التعليق

رغم ان القذافى مجنون وعندةلحسة من قعر الطبق ؟

الا ان شعبة ايضآ غريب فأثناء زيارتى التى نوهت عنها هنا فى 89 19 رأيت بأم عينى كيف انهم كسالى لا يرغبون فى العمل يتاجرون فقط من خلال من يعملون عندهم حتى المصانع لا يوجد ليبى محترف صناعة الا ما نذر وكان لى حادث غريب أوصف بة الشباب الليبى اولآ يوجد هناك أزمة فى الزواج فلا زواج الا قليلآ

المهم كنت اتكلم يوميآ مابين مرتين الى ثلاث بالتليفون فكنت اتكلم من بيت الحاج صالح الذى انزل عندة ضيف وكنت عندما اخرج للتنزة يوميآ امر على سنترال فى منطقةجميلة فى بنى غازى وكان سنترال حقى على مستوى متقدم ولاكنى شاهدت شيء عجيب كل موظف بجوارة بنت موظفة وان ذهبت الى شباك ليس بة موظف فلا تجد البنت أذ أن لكل موظف لا بد من وجود موظفة بجوارة يعنى لا زم علشان يربطوة فى الكرسى تكون بجوارة ست الحسن فلما لفت اهتمامى ما ارى سألت الأخ مفتاح عن السبب فقال لى لأنة لا يمكن ان يعمل بدون بنت بجوارة ودةمن شطحات الأخ سالف الذكر ابوخيمة خضراء العقيد المهيب قائد الثورة المباركة وهذا يدل على حبة وأهتمامة بكل ماهو مؤنث لدرجة انة يعين حرسةمن الأناث لأنة يثق انهم أخلص من الرجال على رأى الأخت بدرية فى موضوعها عن الرجالة والحياة الزوجية المهم ربنا يكتر من امثال الرجل الأخضر ابوخيمة مهو برضو احسن من اللى منشفها علينا ربنا ينشف ريئة يارب والى حكاية أخرى عن العقيد الأخضر

رابط هذا التعليق

لابد ان تعلموا عدة أمور في هذا الموضوع وهذه الامور هي :

1) ان ليبيا ليس بها حكومة بل لجان شعبية

2) ان تلك اللجان الشعبية المتخصصة لم تلغى كليا بل الغيت بعض اللجان العجوز .

3) ان برنامج توزيع الثروة لم يبدا الان فقط بل بدا منذ اكثر من سنتين .

4) اننا يجب ان نحترم الشخصيات القيادية كالرؤساء والملوك والزعماء

5) ان ليبيا مليئة بالعلماء والمبدعين ولكنكم تتحدثون عن جهل بالشئ

6) ان تلك الدولة تمارس السلطة الشعبية التي لو مارسناها في مصر لصبح حالنا غير حالنا الان

7) ان الثروة ستوزع على الشعب رغم انف الكارهين . وستنتهي احلام الراسمالية على ارض الجماهيرية في المستقبل القريب فيملك الشعب مقدراته - شعب ليبيا العظيم الذي صبر على الهجمات الامريكية البربرية وحطم احلام امريكا

وياليتنا نفعلها في مصر وناخذ ثرواتنا التي ينعم بها سارقينا من الفاسدين والمتسلطين والمتسلقين والغشاشين والليبرانيين

احنا ورثنا كلام ..

احنا تاريخنا كلام ..

علشان ده لما تقول

على طول أقول : (وبكام؟ )

ماهو حب؟ دبّرني..

وتاريخ ؟ فكرني

وطريق؟ نورني..

ومصير؟ بصّرني..

ده أنا بقيت عربي ..

من قبل ما ألقى اللي يمصرني..

انا انتمائي لأمتي .. ممسخرني!

محسوبة في الأحزان علىّ

وفي الفرح تنكرني!

ياللي انتي لا أمّه ولا انتي أم ..

فيه أم ماتعرفش ساعة الألم .. تضم!

رابط هذا التعليق

شعب ليبيا العظيم الذي صبر على الهجمات الامريكية البربرية وحطم احلام امريكا

فين ده حصل مش هيا ليبيا اللى رضخت لضغوط امريكا و حليفاتها و رجعت دفعت تعويضات حادث لوكيربى بعد اصرار دام سنوات على عدم الدفع و تسليم المتهمين!!!!!!!!!!!!

و بعدين حال ليبيا لا يختلف عن حال مصر يعنى هما من العالم الاول و احنا من العالم التالت ماهو كله تالت و متلت بالتلاته و لوكانت بتنفع اللجان الشعبية كانت قدمتهم حتى خطوتين :happy:

و لكن نحن نحترم القادة و الرؤساء ايمانا بمبدأ اصبر على مجنونك ليجيك اجن منه :blink:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

لا أدري ما سر هذا الهجوم (غير المبرر ) على القذافي ..

تتهمونه النظام الليبي بأنه نظام استبدادي ... دكتاتوري .. ظالم ... يسرق الشعب .. ألخ

وكأن النظام الليبي هو النظام العربي الوحيد السييء !

وكأننا ننعم في باقي أوطاننا العربية بكل الحرية والرخاء!!

أخواني : قد تختلف أسماؤهم... ألخ .. قدتختلف ألقابهم ... بين الملك والرئيس والأمير والقائد ... الخ

لكنها تبقي أقنعة تخفي وراءها نفس الوجه الدموي المقيت الذي يمتص الدم من عروقنا بلا رحمة أو شبع !

شاهدوا القنوات الليبية : قناة الجماهيرية والقنوات الليبية والمتخصصة وقناة ( البديل ) و قناة التواصل ..

من يومين كنت أمر على القنوات فشاهدت في قناة البديل : أغنية وطنية عنوانه (معمر سيد العرب ) !!!

بعدها كلمات مدح وقصائد شكر ..

من صاغ هذه المدائح؟؟

إنه نفس من ألف ( اخترناه اخترناه )

إنه نفس من هتف لصدام حسين من قبل ...

وتبقي المحنة محنة (أمة) يسيطر عليها من يعتقد أنه ( ملهم ) من عند الله ... فيجلس على الكرسي ليعمل لتحقيق هدف واحد ( البقاء على الكرسي لأطول فترة ممكن ..) ولا يكتفي بذلك بل يحضر ابنه الصغير ويجلس على رجله ( ليكون الامتداد الطبيعي للحاكم العبقري ) !!

وفي رأيي أن خطوة القذافي في توزيع عائدات النفط أفضل بكثير ممن يضعونها مباشرة في حساباتهم الشخصية .. وبرغم ذلك يهلل لهم الناس حتى العلماء للأسف !

وعلينا أن نترك الرجل لضميره ..

فإن كان فعلها من وازع التوزيع العادل للموارد ... فنتمني له التوفيق

وإن كان فعلها للدعاية الإعلامية فقط .. ( فنسأل الله أن يلهمه الهداية وليعمل لأخرته فإن العمر فاني)

رابط هذا التعليق

الأخ احمد سعد والاخ واثق الخطوة .... إنتوا بتتكلموا جد ولا بتهزروا ؟

قبل ما تجاوبوا ... أنا هاطلب منكم طلب واحد فقط وهو إنكم تزوروا ليبيا اليومين دول أو تسألوا حد راجع من ليبيا ( أصل شركتنا لسه فاتحه فرع جديد من كام شهر هناك وأسمع بشغف زملائي وحكاويهم عن عصور ما قبل الحضارة اللي هناك ... تماماً مثلما فعل صدام ببلده اللي هي أغنى بلد في العالم بترولياً وزراعياً وبشرياً ومع ذلك تعيش خلف الجميع بمئة عام على الأقل )

يا سادة ليبيا عضوه في أوبك ... عارفين يعني إيه ؟

يعني بقرة تحلب ذهباً يومياً .... وتحديداً تحلب 2 مليون برميل يومياً ... نقول في متوسط 80 دولار بلاش 100 وخليها عليك يا عم س س يعني بنتكلم في 50 مليار دولار بالقليل قوي دخل سنوي ده على أساس إنها بتصدر البترول خام يعني لا إنتاج مشتقات بترولية ولا دياوله وبرضوا خليها علينا

فلما يكون حالهم الأن إنهم وراء الدول المجاورة الغير بترولية بعشرات السنين في البنية الأساسية والمستوى المعيشي والموظفين اللي في الدولة يقعدوا بالشهور ما يقبضوش عشان مليارات البترول تذهب لجيب الزعيم وعندهم مطارات حالها يصعب على الكافر والطائرات تكاد تكون بتشتغل بالمنافلة ... يبقى برضوا لسه بتقارنوها بما يحدث في مصر على الأقل ؟

آه كل الحكام العرب بيهلبوا .. إنما يا أخي إسرق وسيب غيرك يعيش او إعمل مشاريع لبلدك أو لنفسك حتى داخل بلدك ...

أما كلام الكتاب الأخضر اللي أورده الاخ أحمد سعد فمش هاعلق عليه أنا هالونه بس .. ده رأيه وهو حر فيه

) ان ليبيا ليس بها حكومة بل لجان شعبية

2) ان تلك اللجان الشعبية المتخصصة لم تلغى كليا بل الغيت بعض اللجان العجوز .

3) ان برنامج توزيع الثروة لم يبدا الان فقط بل بدا منذ اكثر من سنتين .

4) اننا يجب ان نحترم الشخصيات القيادية كالرؤساء والملوك والزعماء

5) ان ليبيا مليئة بالعلماء والمبدعين ولكنكم تتحدثون عن جهل بالشئ

6) ان تلك الدولة تمارس السلطة الشعبية التي لو مارسناها في مصر لصبح حالنا غير حالنا الان

7) ان الثروة ستوزع على الشعب رغم انف الكارهين . وستنتهي احلام الراسمالية على ارض الجماهيرية في المستقبل القريب فيملك الشعب مقدراته - شعب ليبيا العظيم الذي صبر على الهجمات الامريكية البربرية وحطم احلام امريكا

رابط هذا التعليق

اننا يجب ان نحترم الشخصيات القيادية كالرؤساء والملوك والزعماء

من منهم علي وجه التحديد؟

من من الزعماء والقاده والملوك العرب والشخصيات التي يجب علينا أحترامها..غير الشيخ زايد آل نهيان..رحمه الله عليه...وهناك أيضا من يتهمونه بانه ترك دولته للكفار يعبثون فيها..أظن أنه الوحيد الذي سعي لرفعه بلده...

باقي (الزعماء) رغم دخل البترول الرهيب لا تزال هناك نسب كبيرة من الفقر والجهل يعيش فيها شعبهم....

من هو أقدم واحدث زعيم عربي علي كرسي الحكم؟؟ من زمان ايام ثانوي وأنا اطالع نفس الاسماء لم يتغير احد فيهم...العالم كله يتغير رؤساء دولهم ونحن كما نحن..والشعوب من سيء لإسوأ...

لماذا نحن العرب فقط من يطلق ألقاب مثل...الزعيم ..القائد..الملهم....علي الحكام..في الوقت الذي تطلق باقي الشعوب كلمه رئيس ولهم حق محاكمته إن أخطأ أو تضخمت ثروته؟؟

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

كانت زيارتى القصيرة اسمع فيها عن العجائب التى من الممكن ان تسجل فى موسوعة عالمية عن الأحلام الخضراء فى الأرض الجرداء ودى موسوعة خاصة بحكامنا الحلوين اصحاب الشطحات والتأميم .. المهم

حكى لى وشاهدت بأم عينى بعدما سمعت انة هناك ازمة زواج بسبب المهور والشبكة الذهبية

وأحقاقآ للحق فأن الشباب الليبى يدفع مهر وشيكةمن الذهب تعد كنز حاليآ يعنى بصريح العبارة يابخت البنات عندهم العريس يجيب الشبكة ليها حوالى 600 جرام ولازم يهادى امها وأصحابها وأخواتها وقريبها (خراب جيوب ) وكان الغلو فى المهور قدشجع على العزوف عن الزواج ...

فما كان من العقيد الأخضر الا ان نام بداخل الخيمة المباركة المكيفة وهات ياتفكير قبل النوم وهوبا ينزل علية الوحى اثناء النوم ويوحى الية بفكرة عظيمة لابد من تنفيذها فى الحال وأعطى أوامرة الى جيشة الهمام جيش الشمال معرف ولا مدرك اية وتطلع الدبابات والمجنزرات وأمام كل مصنع للذهب وداخل الأسواق وحولها فى تمام الساعة الخامسة صباحا تتمركز اما ابواب المصانع دبابات يعنى لكل مصنع دبابة وحوصرت اسواق الدهب فى كل من بنى غازى وطرابلس ومصراتة (ويوجد بها غالبية مصانع الذهب ) وتم تأميم الذهب الذى بالمصنانع ... وتم تجميع الذهب وعمل جمعيات تعاونية مثل ما يوجد فى مصر للتقريب الى المحاورين وأمر بأن يأخذ كل شاب 300جرام دهب مشغول من الخارج (أيطالى ) مدعم من الدولة الجراموقتها كان =9دينار

فى السوق ويتم حسابة على بطاقة الشاب ب3دينار فما كان للشباب الا ان تكالبو بأخذ الذهب ثم بيعة ثانيآ فى سوق البلد لأنة صناعة طليانى والسادة بتوع ليبيا بيستخدمو دهب مشغول بطريقة اقرب الى الهندى والباكستانى وخسر الشعب الليبى اطنان من الذهب ذهبت الى المعارف والمحاسيب حيث ان الذهب المصنع فى ايطاليا يعد اغلى من حيث الصناعة والتشكيل فكان الذهب الخام ==9دينار والمشغول الأيطالى =12:14 دينار فتكون خسارة فادحة لمال الدولة وهكذا كانت افكار عمنا الأخضر وبال على شعبة وثروات الأمة الليبية وهكذا عندما تسير فى ليبيا تجداناس كثير فقراء وقليل من الأغنياء لانهم اى الأغنياء مقربون الى السلطة ومحدش يقدر يفتح فمة ما دام العقيد آمر فالكل لابد ان ينصاع وهكذا يأن شعبنا العربى الليبى بويلات الظلم من حاكم خرف كل ما يملكةهوحنجرة وخيمة وسلاح موجة الى شعبة والى حلقة قادمة ههههه

رابط هذا التعليق

نسيت أقول حاجة تموت من الضحك ...

تفتق ذهن العقيد الأخضر عن فكرة ان فية ناس بتمنع الشعب من الوصول الية يعنى حاجب المكتب يوووة الخيمة اظاهر جالى زهايمر أخضر يا مغيث ..

قوم تفنن السيد العقيد بأن خطب للناس خطبة سميت بالتاريخية وللحق انا اشهد بأنة كل ما يلفظ بة لسانة تاريخى يعنى من زمان سحيق قبل العصر الحجرى ...

بأن خطب ونادى للشعب خطبة عصماء وأمر كل من يريد ان يشكو الية أو لا يقدر أو يمنع من مقابلتة ان يكتب على الساس انة يريد ان يتقابل معة .. الساس (الحائط ) فكل اناس كتبت على الحائط فكان يمشى ويرى الكلام ومن هنا نام السيد العقيد فى الخيمة المباركة وكانت فكرة اللجان الشعبية يعنى كلنا حكام دة غير موضوع شركاء لا أجراء ودةعايز حديث كبير بس انا دلوقت عايز أدخل الخيمة علشان انام ههههههههههههههههه تصبحو على خير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...