اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مطعم مصري!

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

في جميع أنحاء العالم مطاعم صيني تقدم السوشي.. ومطاعم إيطالية تقدم جميع أشكال المعجنات الإيطالية المعروفة حول البسيطة ..وهناك مطاعم لاتينية تقدم التورتيا والفاهيتا.. ومطاعم لبنانية تقدم التبولة والفتوش ..ومؤخراً مطاعم مغربية تقدم حساء الحريرة وغيرها..

لكن هل سمع أي حد فيكم في المهجر أو بلاد الاغتراب عن مطعم مصري؟ وإن كان فيه؟ ليه مش منتشرين ومش بنفس السمعة اللي بنلاقي بيها مطاعم دول تانية؟ رغم ثراء المطبخ المصري واكتسابه لخبرات ممن مروا على أرض مصر من أتراك ومغاربة وأوروبيين..

إيه اللي ممكن مطعم مصري يقدمه برة؟ بجد وبدون تريقة..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

شغلني هذا الموضوع ...

وسألت نفسي كثيراً نفس السؤال ...

وسألني كثير من أصدقائي العرب والأجانب ....

هو ليه مفيش مطاعم مصري ..

طبعاً فيه مطاعم بتقدم أكل مصري خصوصاً في الدول العربية ..

أشهرها مطعم جاد ... وهو بيثدم أكل مصري من كل الأنواع .. بدأها زمان بالفول والطعمية .. ودلوقت بيقدم أطباق متنوعة وفطير .... الخ ..

ولكني أرى أن ليس لدينا في مصر مطبخ مصري يستطيع أن يقدم وجبات لها مواصفات موحدة .. ولكن الأكل المصري بشكل عام يعتمد على شطارة من يطبخ ..

الأكلات المصرية الشعبية هي الفول والفلافل والكشري ... وهي لا تصلح في كل وقت وكل زمان وكل مكان ..

فمثلاً هناك المطبخ اللبناني .. والمطبخ الشامي .. والتركي ... وهي الأوسع إنتشاراً في العالم .. ويطلق عليها المطاعم العربية ...

وهناك المطاعم الإيرانية .. والتي تقدم المشاوي بنكهات خاصة جداً بهم ...

ولكن هناك مطاعم مصرية أصيلة (شعبية جداً) تقدم الطبيخ العادي بامية وكوسة ولوبيا وفاصوليا ... الخ ...

ولكنها لا تجذب إليها إلا بعض المصريين فقط .. ولا أعتقد أنها مغرية لغير المصريين ...نظراً لتواضع مستواها ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

توجد في السعودية

جده خصوصا مطاعم مصرية ممتازة

للطرب والكشري والفول والطعمية

ال...........خ

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

لأ في

ومش بس الفول والكُشري والكلام ده

لإنكم عارفين إن الفول والطعمية ما بيتاكلوش إلا في الفطار أو العشا

لكن الرياض فيها كذا مطعم مصري وأشهرها جاد وفي مطعم اخر في مربع المطاعم بشارع التخصصي وهو " المشربية " ويقدم محاشي وملوخية بالأرانب وفتة و ما إلى ذلك لكن جننننان بصراحة

وجده مليانة مطاعم مصرية متنوعة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

في الإمارات أبو شقرة وفرحات ونجف وعليهم إقبال كبير

لكن المطاعم اللبنانية أكتر أكيد

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

فى المنطقة الشرقية مفيش ولا مطعم مصري ، مفيش غير مطاعم فول وطعمية للأسف مش نضيفة وتخش تلاقى البياع عمال يعمل السندوتشات ويحطلك الطعمية والبطاطس بإيده ولا هو لابس جوانتي ولا حاجه وبصراحة تبص لمنظر أظافرة تقرف أساسا من الأكل والمطعم كله

ودايما تلاقى المطاعم المصرية مش نظيفة وقديمة جدا وطرابيزات خشب وعليها مشمع وبصراحة حاجة مقرفة جدا جدا وماتشجعش أي حد ياكل فيها خاصة غير المصريين

أنا عارف ان فيه بعض المطاعم المصرية فى الرياض وجده والإمارات كويسة زى أبو شقرة وجاد وواحد بتاع سمك مش فاكر اسمه لكن أسعارهم غالية جدا بالمقارنة بالمطاعم المثيلة لبلاد أخرى

لكن زى ما قلت لكم فى البداية هنا فى المنطقة الشرقية أو البحرين مفيش مطعم واحد مصرى محترم ، وبعدين هي مصر مافيهاش غير فول وطعمية وكشرى دا ايه الفقر اللي احنا فيه ده ، فين المشاوى المصرية اللي مفيش زيها فى الدنيا ، فين الفطاير والمحاشي وإلخ بس المهم طريقة التقديم والتسويق

خلاصة الموضوع أعتقد ان فيه مشكلة تسبب عدم انتشار المطاعم المصرية وعدم الإقبال عليها ان وجدت وهي:

1 - عدم نظافة البائعين وعدم الظهور بالشكل اللائق من ناحية الملبس

2 - عدم نظافة المكان

3 - عدم أختيار نوعية طعام يقبل عليها المصريين وغيرهم من الجنسيات

4 - الطمع والجشع

5 - عدم إستعداد المصريين للقيام بمشاريع إستثمارية خارج الوطن إلا القليل ودائما ما يفكر متي العودة الي الوطن اللي مبهدلنا ومغربنا

وفى النهاية يؤسفنى أقولكم ان معظم السعوديين والشوام بيبعدوا عن اي مطعم يلاقوا فيه مصريين ، شفتوا المأساه ...

رابط هذا التعليق

أنا جربت كل فروع جاد.....في الرياض ....يا نهاري...هو في ايه؟؟؟

لا طبعا المستوي تدني مرة واحده...حتي أطباق التقديم والأكواب الزجاجيه...منظرهم يصعب عليك...مع أنه شغال تمام التمام ومافيش حاجه تمنعه يجدد في السرفيس ...

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

لا طبعا المستوي تدني مرة واحده...حتي أطباق التقديم والأكواب الزجاجيه...منظرهم يصعب عليك...مع أنه شغال تمام التمام ومافيش حاجه تمنعه يجدد في السرفيس ...

على فكرة نفس الملحوظة على أبو شقرة في دبي أحسن مشاوي وأفضل أنواع اللحوم و الحمام خصوصا عندهم لكن الملاعق أحيانا تعور

العيال آه والله نوعية مش ولابد

والجرسونات آخر مرة رحنا كانوا هيشتموا بعض قدام الناس و العمالة مصرية والمالك مصري وتحس إنه بيبهدلهم للأسف في المعاملة

أخد سمعة كويسة وبعدين عينك ما تشوف إلا النور

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اعتقد لما انا ابحث عن مطعم مصري سابحث عن اصناف مصريــه بلديــه . وهي ما تشتهر فيها الدوله

حتي لو انا في مصر لما اقول عايز مطعم مصري اقصد بها الاطباق المصريه المشهوره ..

فمثلا المطبخ المصري هو الطعميه والفول والكشري . والحمام المحشي اعتقد هذه الاصناف هي اللي تشتهر فيها مصر عموما

المطبخ المغربي . الحريره والكسكسي

المطبخ الايراني هو الرز بالزعفران ,,,,,,

المطبخ الاردني والفلسطيني . هو المنسف

السوري واللبناني مشهور عنهم المشوري والحمص .

لم اجد في الرياض مطعم مصري يقدم الوجبات المصريــه علي اصولها بالطعم والنكهه المصريه ( بالزي المصري والديكور ) اغلب تلك المطاعم جاد وابو شقره معاعم تقدم وجبات عامه .

انا لما اروح مطعم افضل انه يكون مختص بذات الطبق . لا يمكن اطلب كشري من مطعم سوري مثلا

او اطلب كسكسي من مطعم ايراني او مصري

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

بالنسبة لينا هنا في الكويت فيه جاد وابو شقرة وحسني وطبعا جاد وابو شقرة حدث ولا حرج ( يع ) ما ينفعش يتاكل فيهم اما بالنسبة لحسني فهو جيد

انا فاكر يوم افتتاح ابو شقرة رحت المطعم وسبت الاكل وطلعت كملت في مطعم تاني لان بصراحة الاكل كان مش ولابد

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
فى المنطقة الشرقية مفيش ولا مطعم مصري ، مفيش غير مطاعم فول وطعمية للأسف مش نضيفة وتخش تلاقى البياع عمال يعمل السندوتشات ويحطلك الطعمية والبطاطس بإيده ولا هو لابس جوانتي ولا حاجه وبصراحة تبص لمنظر أظافرة تقرف أساسا من الأكل والمطعم كله

ودايما تلاقى المطاعم المصرية مش نظيفة وقديمة جدا وطرابيزات خشب وعليها مشمع وبصراحة حاجة مقرفة جدا جدا وماتشجعش أي حد ياكل فيها خاصة غير المصريين

أنا عارف ان فيه بعض المطاعم المصرية فى الرياض وجده والإمارات كويسة زى أبو شقرة وجاد وواحد بتاع سمك مش فاكر اسمه لكن أسعارهم غالية جدا بالمقارنة بالمطاعم المثيلة لبلاد أخرى

لكن زى ما قلت لكم فى البداية هنا فى المنطقة الشرقية أو البحرين مفيش مطعم واحد مصرى محترم ، وبعدين هي مصر مافيهاش غير فول وطعمية وكشرى دا ايه الفقر اللي احنا فيه ده ، فين المشاوى المصرية اللي مفيش زيها فى الدنيا ، فين الفطاير والمحاشي وإلخ بس المهم طريقة التقديم والتسويق

خلاصة الموضوع أعتقد ان فيه مشكلة تسبب عدم انتشار المطاعم المصرية وعدم الإقبال عليها ان وجدت وهي:

1 - عدم نظافة البائعين وعدم الظهور بالشكل اللائق من ناحية الملبس

2 - عدم نظافة المكان

3 - عدم أختيار نوعية طعام يقبل عليها المصريين وغيرهم من الجنسيات

4 - الطمع والجشع

5 - عدم إستعداد المصريين للقيام بمشاريع إستثمارية خارج الوطن إلا القليل ودائما ما يفكر متي العودة الي الوطن اللي مبهدلنا ومغربنا

وفى النهاية يؤسفنى أقولكم ان معظم السعوديين والشوام بيبعدوا عن اي مطعم يلاقوا فيه مصريين ، شفتوا المأساه ...

عموما أنا مش عارف المطاعم دي ظروفها ايه بس بحكم عملي في مجال الفنادق أقدر أقول ان من أحسن الطباخين الطباخين المصريين كمهنة و كنظافة أما حكاية الجوانتي بصراحة عمري ماسمعت وأنا شغال او و أنا بأدرس ان من شروط المهنة لبس جوانتي و لو عاوز ألبس جوانتي ألبسة و أنا بأستخدم مواد ممكن أن يتم من خلالها نقل جراثيم أو ميكروبات للطباخ نفسه أو وجود جروح أو قطوع في يد الطباخ أما حكاية الأظافر دي فهو خطأ فردي و الراجل مالهوش حق

و الله بالنسبه لحكاية المطاعم المصرية أنا ليا أصدقاء لهم مطاعم في هولاندا و في ايطاليا و اللي أعرفة أنهم مشهورين جدا هناك و حكاية الترابيزات الخشب لو هنتكلم عن أسس تكوين مطعم هنلاقي ان الترابيزات بتكون خشب في الأغلبية و حكاية المشمع اللي عليها دي بتعتمد على درجة المطعم أو نوع الزباين اللي بتتقدم لهم الخدمة يعني مش معقول هيكون مطعم شعبي و يحط على الترابيزات ميلتون وفوق الملتون مفرش كبير و فوق المفرش الكبير نيبرون يبقى هايروح يشحت علشان يشغل المطعم بتاعة

أظن ان لو كان فيه واحد مصري شايف انه لو فتح مطعم بالمواصفات القياسية لانشاء مطعم في المنطقة دي و هيكسبة ماكنش اتأخر أما نوع الخدمه و الأكل فدة بيعتمد على نوعية الزباين قبل كل شئ

أظن ان حكاية النظافة دي عامل شخصي و بعدين هو مش اسمه بائع لأن واحنا تلامذه لسه كان بيقولوا لنا على ماده المطبخ دي "فن الطهي" و بعدين مش علشان لاقينا واحد عامل طباخ و عفش يبقى كل الطباخين زيه و حكاية اليونيفورم دي مشكلة لأن وأنا ماشي في الشوارع ممكن ألاقي واحد واقف بعربية كبدة على الناصية و لابس يونيفورم كامل و ناقص يعمل للعربية لوجو و يحطة على اليونيفورم و مرة كنت شغال في قريه سياحية في مصر اسمها سما العريش و مافيش واحد من اللي شغالين في المطبخ بيلبس يونيفورم غير أنا وكام واحد

أحلى حاجة الجملة الأخيرة دي ده أنا بأشوفهم في أي فندق اشتغلت فيه و همه اتهيأ لهم ياكلو البوفيه كله و طبعا الحمد لله كل اللي عاملينه مصريين أبا عن جد

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      العميد حسام حسن مديرا  مصريا للمنتخب فلو حب به و وتزنى له الت فيب
    • 0
      شاهدت هذا الفيلم منذ ايام و إستمتعت به جدا و الحقيقة استغرقت في المشاهدة حتى نهاية الفيلم الفيلم قديم عمره أكثر من عشرين سنة و لم أقرأ عنه ابدا رغم اني احسب نفسي مثقفا  الفيلم بطولة - محمد هنيدي و المرحوم علاء ولي الدين الذي توفي من اكثر من عشرين سنة الفيلم ببساطة عن مؤامرة ناجحة لإقتحام بنك و الاستيلاء على فدية و الهروب بنجاح ليت من شاه هذا الفيلم ان يعلق على هذا الفيلم "حلق حوش"
    • 0
      عرض الصفحة
    • 1
      لا أفهم في االكرة … و لكني أسعد كثيرا بإنتصارات الفريق القومي ما سبق كان إستهلالا لابد منه وصلنا إلى كأس العالم على يد كابتن الجوهري  رحمة الله عليه  أدار الفريق القومي  بحنكة و إنضباط حزنا بطولة إفريقيا ثلاث مرات متتالية على  يد  المعلم حسن شحاته بعد فوزنا في مباراة أمس  بأربعة أهداف نظيفة  ذكرت لي زوجتي ان الرئيس وجه بأن مدير الفريق القومي  لازم يكون مصري
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) – هاجم النائب المصري، مصطفى بكري، الجمعة، نتائج انتخابات المجلس الرئاسي الليبي، واصفا الانتخابات بـ"غير الشرعية" وبـ"المؤامرة الإخوانية التركية دولية"، ورد عليه النائب الكويتي السابق، ناصر الدويلة، مدافعا عن النتائج ومهاجما بكري. وقال النائب المصري عبر صفحته الرسمية على موقع تويتر: "النتائج التي أسفرت عنها نتائج الانتخابات الوهميه والغير شرعيه لانتخاب رئيس وأعضاء المجلس الرئاسي في ليبيا أقل مايقال إنها مؤامره ضد الشعب الليبي ، إنها ضربة... View the full a
  • أضف...