اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل كندا بهذة البشاعة؟

Recommended Posts

[

عزيزي هشام

كندا شعبها مش عظيم ولا حاجه

الشعب الكندي .ايلي ما عرفش المصريين في مصر ح يعرفهم في كندا,اجدع ناس في العالم.يا علي الرجولة و الشهامة.YOURS TO DISCOVER

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
  • الردود 61
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاخوة الافاضل السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

علمت ان كندا توفر المدارس المجانية والتأمين الصحى المجانى ، ولكن بالنسبة للتعليم الجامعى هل هو بالمجان ام بمصاريف ؟؟

ولو كان بمصاريف ، ما هى حدودها ، عادية ام غالية؟؟

وجزاكم الله خيرا.

رابط هذا التعليق

مافيش شك ان الحياة فى كندا او امريكا او اى دولة اوروبية احسن ميت مرة من مصر من ناحية الحياة و الجمال و الدخل و التعليم و الرعاية الصحية

لكن مش ممكن تأخذ كل حاجة، تأخذ حاجة و تفقد حاجة، الحياة توازن بين الايجابيات و السلبيات و ده بيعتمد على السن و الحالة الاجتماعية و سن الاولاد.

المصرى حيفضل مصرى لكن ابن المصرى هيبقى كندا، طب ده معناه ايه ، اقول اقراء شيكاجو لعلاء الاسوانى.

لو عايز معلومات اكثر ارسل لى و انا اوضح لك، علشان تحدد الاهداف و الاوليات.

اسأل نفسك، انت عاوز اولادك بعد وفاتك يعيشوا فى كندا بدون اهل و اللى حملهم مختلفين عنهم فى الدين و العرق، و لا عاوز تفسح الاولاد و تعملهم قرشين حلوين مع شوية تعليم فى الابتدائى ، و بعدين ترجع العيال مصر و تعيشهم فى كمبوند فى القطامية و يتزوجوا من ناس مسلمين كويسين و مقتدرين زيك.

لو حددت هدفك لنفسك واولادك حتعرف تخطط و تبقى مرتاح

رابط هذا التعليق

اللي عاش فترة لا بأس بها في دبي بالذات يكون اتعلم الادب واتربى ويقدر بعون الله يعيش في كندا بسهولة واللي مش مصدق يجيهنا ويجرب ههههههههه

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

فيه بعض الموضوعات باتحاشى الكلام فيها لأنى باحس ان لموضوع بياخد متاهات وفيه كتير وقتنعين بوجهة نظرهم بدون تفكير

ماعلينا هأقول اللى عندى وأجرى على الله

اللى قلته قبل كده فى مداخلة وحيدة فى موضوع كندا هأقوله تانى

كويس اوى ان فيه ناس عاوزة تسافر تحوش وترجع تربى الاولاد فى مصر ...... وبعيد عن مهاترات الكلام فى ان مصر اسلامى ولا مش اسلامى وكل ده

النهارده انا هاجرت يعنى اخدت الجنسية انا و اولادى ورجعت تانى يوم مثلا

طيب هو اولادى اللى مش هاسيبهم يعيشوا لوحدهم فى كندا دول مش ممكن يرجعوا كندا لما يكبروا ودى انا شفتها فى ناس اتولدوا فى امريكا واخدوا الجنسية وأول حاجة عملوها لما خلصوا الكلية انهم سافروا امريكا بدون تفكير عايشين الحلم الامريكى او الكندى وطبعا منهم اللى الحمد لله رجع تانى ولما كبر وفهم لقا ان مش ممكن يربى اولاده ويكبرهم هناك ومنهم اللى فضل هناك وربنا وحده اعلم بحاله

طيب حاجة تانية

النهارده امريكا بتحارب ووحشة وكندا هى اللى حلوة مش بتحارب وان كانت قواتها كانت موجودة فى أفغانستان ومش عارفة يمكن كانوا بيتفسحوا او حاجة .. ماعلينا

طيب على سن أولادى لما يكبروا مش ممكن كندا هى اللى تحارب الله اعلم ايه بقا من بلاد المسلمين اللى لا يخفى على احد تربص الغرب بيها

والجيش اللى مش الزامى النهارده بكرة يبقا الزامى ... واولادى او حتى احفادى اللى احتفظت لهم بالجنسية المصرية عشان مايدخلوش الجيش يروحوا الصبح يتنازلوا عنها ................... السؤال هو ............

كم شخص مننا قادر على انه يشيل ذنب انه كان سبب يسر بيه امر محاربة حفيده لابن عمه اوخاله او اى مسلم زيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ....مجرد سؤال !!

ملحوظة اخيرة عشان الرد بان مصر حاربت فى العراق ........

ده موضوع مختلف تماما ومذكور فى القرأن بالنص

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

اللي عاش فترة لا بأس بها في دبي بالذات يكون اتعلم الادب واتربى ويقدر بعون الله يعيش في كندا بسهولة واللي مش مصدق يجيهنا ويجرب ههههههههه

ولله يا اخي انا عايش في دبي ومادخلتش الجيش في مصر وشفتة في دبي عمري ما عرفت شيء عن معني العنصرية يعني كنت بقرأ عنها في الكتب واشاهدها في الافلام ولكني لم اعشها من قبل . عشتها ورأتها في دبي رايت كره الهندي الي العرب وخصوصا المصريين لأنهم احسن بالتأكيد فقد تركت وظيفتين بسبب الهنود و الفلبنيين الذين ينظرون الينا كدخلاء قطاعين رزق ولعوذ بالله لما ذا كل هذه العنصرية والكره من هولاء لا اعلم - بصراحة نفسي ارجع مصر واعيش بدون حرقة دم او اسافر الي دوله تحترم حقوق الانسان بعيدة عن هولاء عباد البقر ة والفران والسمك ....................الخ ) والفلينيين الشواذ. انا وصلت الي درجة مدير وسني 26 عام لاني مجتهد ولاكن بسبب هولاء تعبت جدا وكل ما اطلع سلمتين انزل عشرة ( يارب اذا كان هذا بلاء ا ختبار لصبري فانا حامد وشاكر علي كل شيء )عندي خبرة 3 سنوات بدبي بمجال التدريب خدمةالعملاء و مراكز الاتصال الكول سنترز - والمبيعات و عملت مع شركات كبيرة ولكن لسوء الحظ مليئة بالهنود من تحت الي فوق.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخوانى واخواتى الاعزاء جزاكم الله خيرا على هذه المداخلات المفيدة لنا جميعا. ولكننى قراءت الكثير والكثير عن موضوع الهجرة الى كندا من مميزات فى الحياة من كل شئ: تعليم ، صحة ، حقوق ، واجبات ، ادمية. والاكيد ان كل مكان له مميزاته وعيوبه ، وكل هذا ارى انه من السهل اتخاذ قرارة بالنسبة لشاب لسه فى مقتبل العمر ، او اسرة مرتاحة مادية ، خلاص مش عايزة الا انها تكمل تعليم اولادها وتضمن لهم الجنسية التى ستفتح لهم الابواب امام العالم بأجمعه ، ولو ارادت الرجوع مش حتخسر كتير ، كأنها رحله مثلا بالنسبة لها وللأولاد.

ولكن بالنسبة لنا الظروف مختلفة ، فنحن اسرة مكونه من اب وام وطفلين ولو قدمنا للهجرة وتمت الموافقة عليها سيلحقوا التعليم الاعدادى تقريبا. وحياتنا هنا نقدر نقول اكثر من متوسطة ، ولكن هناك الكثير من المعاناة فى ارض وطننا من فشل تعليمى على الرغم من اننا مدخلين مدارس لغات وغالية ولكن المستوى ايدك وفوق الارض قليلا ، ولكن على رأى باباهم احنا مدخلنهم فقط علشان مستوى نظافى محترم وحمامات نظيفة ام التعليم عليه السلام.

طبعا ده غير الفشل الصحى فى البلاد وربنا مايحوجنا له ، وكذلك الغلاء المستمر مع الدخول الغير مناسبة وغيره من اللى كلنا عارفينه واللى ممنهوش فايده.

المهم ان موضوع الهجرة هذا اخذ منا هذه الايام الكثير من التفكير ، ومن القراءات المختلفة عنه وجدت انه ربما يكون بريق امل لما نحن فيه ونعانى منه.

ولكن هذا القرار ليس بالسهل ، فهو فى رأيى تغيير جذرى لكل الاوضاع اللى احنا فيها ، حتى لو وفرنا الماديات المطلوبة.

حيكون مطلوب من زوجى عمل المعادلات الازمة حيث ان زوجى استاذ مساعد فى طب القاهرة ، وهذا سيتطلب منه الجهد والعناء للوصول الى المركز اللازم للعمل فى كندا ، حيث ان كندا كما علمت مش لعب ولكن شغل وتعب فى مقابل الحياة هناك.

كذلك سيتطلب موضوع الهجرة هذا الكثير من الامور ، ترك البلد والاهل والامان وسط العائلة ، يمكن احنا مش شعرين به لأننا لم نقفده بعد. ومش شايفيين غير السواد والسلبيات.

كمان عندنا القلق من المستقبل الكندى بالنسبة للأولاد ، اكيد احنا مش حنعيش لهم على طول ، ولكن بعدما يكبروا ويعرفوا انهم معاهم جنسية كندية تعادل الامريكية ، وانها توفر الكيان والاحترام لهم عن المصرية مثلا ، فهل هذا سيجعلهم يفكرون فى مجرد فكرة الرجوع للبلد.

وبعدما يكبروا ويتجوزا ، اعتقد انهم عمرهم ما حيفكروا يقضوا اجازة فى وسط عائلتم من اولاد عمهم وخالتهم وغيره. فهم فى حياتهم الجديدة التى فرضناها عليهم بغرض احيائهم حياة ادمية.

هل هذه الحياة تستحق التضحية بكل شئ والبدء من نقطة جديدة قد تهدم ما تحتها.

فالذى بيجرب الحياة فى بلد منظم ومختلف عن بلده عمره ما بيفكر العودة ، على فرض انه جرب فى سن كبير ، مش تم زرعه فيها منذ الصغر. حتى لو حافظت على اسلامهم وتدينهم.

كذلك هناك موضوع مهم جدا لفتت نظرى اليه الاخت الفاضلة أم مروان ما موضوع التجنيد هناك اذا وصل اولادى لمثل هذا السن ، ومعهم جنسيتين مصرية وكندية ، ففى ايهم سينتمى للجيش للكندى ام للجيش للمصرى.

اخوانى انا فى حيرة ومش عارفة اعمل ايه هل هذا يستحق التضحية ده كلها والخروج من بلدنا هذا والزرع والحصد فى بلد اخرى ، قد تكون بالنسبة لنا بديلة ولكنها الاكيد بالنسبة لأولادنا ستكون البلد الام.

ارجو ان لا تكونوا اصابكم الملل منى ولكنى فى حيرة اكيدة وارجو الرد والافاده.

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

ولله يا اخي انا عايش في دبي ومادخلتش الجيش في مصر وشفتة في دبي عمري ما عرفت شيء عن معني العنصرية يعني كنت بقرأ عنها في الكتب واشاهدها في الافلام ولكني لم اعشها من قبل . عشتها ورأتها في دبي رايت كره الهندي الي العرب وخصوصا المصريين لأنهم احسن بالتأكيد فقد تركت وظيفتين بسبب الهنود و الفلبنيين الذين ينظرون الينا كدخلاء قطاعين رزق ولعوذ بالله لما ذا كل هذه العنصرية والكره من هولاء لا اعلم - بصراحة نفسي ارجع مصر واعيش بدون حرقة دم او اسافر الي دوله تحترم حقوق الانسان بعيدة عن هولاء عباد البقر ة والفران والسمك ....................الخ ) والفلينيين الشواذ. انا وصلت الي درجة مدير وسني 26 عام لاني مجتهد ولاكن بسبب هولاء تعبت جدا وكل ما اطلع سلمتين انزل عشرة ( يارب اذا كان هذا بلاء ا ختبار لصبري فانا حامد وشاكر علي كل شيء )عندي خبرة 3 سنوات بدبي بمجال التدريب خدمةالعملاء و مراكز الاتصال الكول سنترز - والمبيعات و عملت مع شركات كبيرة ولكن لسوء الحظ مليئة بالهنود من تحت الي فوق.

تعالي كندا و خد الجنسية و ارجع دبي حتلاقي الأماراتين قبل الواغش ده يضربولك تعظيم سلام...حقولك الوصفة السحرية للتعامل مع الهنود و ما شابه لو قالك صباح الخير ماتردش عليه ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخوانى واخواتى الاعزاء جزاكم الله خيرا على هذه المداخلات المفيدة لنا جميعا. ولكننى قراءت الكثير والكثير عن موضوع الهجرة الى كندا من مميزات فى الحياة من كل شئ: تعليم ، صحة ، حقوق ، واجبات ، ادمية. والاكيد ان كل مكان له مميزاته وعيوبه ، وكل هذا ارى انه من السهل اتخاذ قرارة بالنسبة لشاب لسه فى مقتبل العمر ، او اسرة مرتاحة مادية ، خلاص مش عايزة الا انها تكمل تعليم اولادها وتضمن لهم الجنسية التى ستفتح لهم الابواب امام العالم بأجمعه ، ولو ارادت الرجوع مش حتخسر كتير ، كأنها رحله مثلا بالنسبة لها وللأولاد.

ولكن بالنسبة لنا الظروف مختلفة ، فنحن اسرة مكونه من اب وام وطفلين ولو قدمنا للهجرة وتمت الموافقة عليها سيلحقوا التعليم الاعدادى تقريبا. وحياتنا هنا نقدر نقول اكثر من متوسطة ، ولكن هناك الكثير من المعاناة فى ارض وطننا من فشل تعليمى على الرغم من اننا مدخلين مدارس لغات وغالية ولكن المستوى ايدك وفوق الارض قليلا ، ولكن على رأى باباهم احنا مدخلنهم فقط علشان مستوى نظافى محترم وحمامات نظيفة ام التعليم عليه السلام.

طبعا ده غير الفشل الصحى فى البلاد وربنا مايحوجنا له ، وكذلك الغلاء المستمر مع الدخول الغير مناسبة وغيره من اللى كلنا عارفينه واللى ممنهوش فايده.

المهم ان موضوع الهجرة هذا اخذ منا هذه الايام الكثير من التفكير ، ومن القراءات المختلفة عنه وجدت انه ربما يكون بريق امل لما نحن فيه ونعانى منه.

ولكن هذا القرار ليس بالسهل ، فهو فى رأيى تغيير جذرى لكل الاوضاع اللى احنا فيها ، حتى لو وفرنا الماديات المطلوبة.

حيكون مطلوب من زوجى عمل المعادلات الازمة حيث ان زوجى استاذ مساعد فى طب القاهرة ، وهذا سيتطلب منه الجهد والعناء للوصول الى المركز اللازم للعمل فى كندا ، حيث ان كندا كما علمت مش لعب ولكن شغل وتعب فى مقابل الحياة هناك.

كذلك سيتطلب موضوع الهجرة هذا الكثير من الامور ، ترك البلد والاهل والامان وسط العائلة ، يمكن احنا مش شعرين به لأننا لم نقفده بعد. ومش شايفيين غير السواد والسلبيات.

كمان عندنا القلق من المستقبل الكندى بالنسبة للأولاد ، اكيد احنا مش حنعيش لهم على طول ، ولكن بعدما يكبروا ويعرفوا انهم معاهم جنسية كندية تعادل الامريكية ، وانها توفر الكيان والاحترام لهم عن المصرية مثلا ، فهل هذا سيجعلهم يفكرون فى مجرد فكرة الرجوع للبلد.

وبعدما يكبروا ويتجوزا ، اعتقد انهم عمرهم ما حيفكروا يقضوا اجازة فى وسط عائلتم من اولاد عمهم وخالتهم وغيره. فهم فى حياتهم الجديدة التى فرضناها عليهم بغرض احيائهم حياة ادمية.

هل هذه الحياة تستحق التضحية بكل شئ والبدء من نقطة جديدة قد تهدم ما تحتها.

فالذى بيجرب الحياة فى بلد منظم ومختلف عن بلده عمره ما بيفكر العودة ، على فرض انه جرب فى سن كبير ، مش تم زرعه فيها منذ الصغر. حتى لو حافظت على اسلامهم وتدينهم.

كذلك هناك موضوع مهم جدا لفتت نظرى اليه الاخت الفاضلة أم مروان ما موضوع التجنيد هناك اذا وصل اولادى لمثل هذا السن ، ومعهم جنسيتين مصرية وكندية ، ففى ايهم سينتمى للجيش للكندى ام للجيش للمصرى.

اخوانى انا فى حيرة ومش عارفة اعمل ايه هل هذا يستحق التضحية ده كلها والخروج من بلدنا هذا والزرع والحصد فى بلد اخرى ، قد تكون بالنسبة لنا بديلة ولكنها الاكيد بالنسبة لأولادنا ستكون البلد الام.

وجزاكم الله خيرا

[/quotبعد حصولهم علي الجنسية الكندية حيسقط حقهم في التجنيد في الجيش المصري...ثانيا الجيش في كندا اختياري مش اجباري زى مصر .اما موضوع الحفاظ علي دينهم فانتم و نصيبكم ..طبعا لما يكبروا حيفضلوا يقضوا اجازاتهم في امريكا ,كوبا,المكسيك,اروبا,لانهم مايعرفوش حاجة تانية غير البلاد دي لكن مصر بالنسبة لهم حتبقي رحلة مش حتتكرر كل سنة لدرجة انهم ممكن ينسوا اسماء ولاد عمهم او اولاد خالتهم..وحضري نفسك ان ولادك ح يبقلهم جيرل فريند و ممكن ياكل حتة من سندوتش خنزير ..و في المدرسه الثانويه حتيجى دكتورة تعلم الأولاد ازاى يستخدموا الواقي الذكري

و البنات ازاى يتجنبوا الحمل في سن مبكر ..و ازاي يحموا نفسهم من امراض الجنس...و حيلاقوا بنات بيدخنوا ..وبنات 14 و 18 سنة بيمارسوا الجنس في حمامات المدرسة...و القبلات عادى جدا ..من الأخر انتم و نصيبكم.

رابط هذا التعليق

أ/ ايهاب

واضح أنك ماشفتش غير كندا ولسه فى مرحلة الأنبهار، يمكن لما تقدم شويه فى كندا حتفهم كلامى

صح جدا ...هو كده بالظبط..

هو ده حزب اعداء النجاح - كندا الحياة سهلة جدا بس انتوا الى مش فاهمين- وبعدين الفرص كتيرة جدا و الحياة جميلة ده كفاية الصور الى ايهاب صورها

رابط هذا التعليق

الاخ ايهاب

اتمنى ان تكون بخير - ارجو ان تستمر فى مساعدة الناس بس من غير تحبيش انا مش عاوز رد منك - استمر لان مساعدة الناس شىء جميل تشكر عليه بس اما تزود حتبقى العكس

رابط هذا التعليق

هل هذه الحياة تستحق التضحية بكل شئ والبدء من نقطة جديدة قد تهدم ما تحتها

وجزاكم الله خيرا

سيدتى الفاضلة تساؤلات حضرتك طبيعية جدا وليس فيها اى ملل على الاطلاق فالتغيير الجذرى والتام يجب التفكير فيه بتأنى والاستخارة خاصة اذا كان هذا التغيير ككل شىء فى الدنيا يحمل المميزات والعيوب

وبعد كل التفكير لكى ان تتساءلى هل حقا تلك الحياة تستحق التضحية بكل شىء ؟؟؟

أنا هارد بس على نقطة الجيش وزى ما تفضل ا لفاضل Toronto وقال لحضرتك ان الجيش فى كندا غير الزامى وانا مش هاقول انى أدعى انه الزامى أنا بس بسأل طيب وبكرة أو السنة الجاية او اللى بعدها ؟؟؟؟ لو فى يوم كندا شافت انها مهددة بأى شكل

طيب بلاش كده لو اولادى أو احفادى مثلا بهرتهم الحياة وفكروا لأى سبب يتطوعوا فى الجيش ؟؟؟؟؟؟؟ ماهو امريكا الجيش فيها مش الزامى وبالرغم من كده حضرتك أكيد تعلمى ان لها جيش

خير مثال لما أقول من تداعيات الأجيال التى تحمل جنسيات غربية هو مرشح الرئاسة الأمريكية باراك اوباما واللى المفروض انه من أصل مسلم !!!!!!

سيدتى أنا اعلم انه لاتزر وازرة وزر اخرى ولكننا كلنا ندعو الله ان يجعل من ذرياتنا ذرية صالحة مسلمة موحدة بالله

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

الاخوة والاخوات الافاضل السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

جزاكم الله خيرا جميعا على سرعة استجابتكم وردكم.

واشكر الاخ تورنتو والاخت ام مروان والاخ jgeorge على رده على الخاص.

فالموضوع ليس بسهل قد يكون لبعض الاخوة تجارب ناجحة ، ولكن هل المستقبل مشرق هكذا بالنسبة للأولادنا ، كيف نضمن لهم انهم يكونون على علاقة بوطنهم الاصلى ، اذا كان الواحد منا وهو كبير لو سافر لبلد هادى ، نظيف ، منظم ، ينبهر بالحياة وبكل صعوبة يأخذ قرار العودة.

كيف اضمن لهم علاقة ناجحة مستمرة مع اقاربهم فى مصر.

اقترح علي الاخ Jgeorge ان نفتح موضوع جديد عن مستقبل اولادنا فى المهجر ، وعلى كل منا ان يضع خبرته سواء كانت ناجحة او فاشلة ، حتى يستفيد منها الاخرون.

فالموضوع ليس خاص بنا وحدنا ، فلن نعيش لهم طويلا.

واشكركم جميعا على حسن ردودكم وتعاونكم ، وجزاكم الله خيرا.

رابط هذا التعليق

كلام تورونتو صحيح

مش ممكن هتأخذ كل حاجة، الاولاد هيكسبوا حاجة و هيخسروا حاجة بالنسبة لكى و لكن مش بالنسبة لهم

انا شوف امثلة كثيرة فاشلة عرقيا و دينيا اما بالنسبة للتعليم و النجاح فى الحياة العملية فهو ميه ميه

تخيل نفسك عند سن الستين حتعرف تحط رأسك على المخدة و تنام مرتاح؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ابن بلدنا الفايد احتفل بميلاد حفيدته من بنته من علاقة غير شرعية، طب تقدر يبقى عندك كل الفلوس ده و تقف هذه الوقفة؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اما بخصوص الجيش فهو اختيارى و لكن فيه اولاد من الجيل الثانى بيطوعوا فى الجيش لفترة علشان الراتب، و علشان يثبتوا ولاؤهم لبلد المهجر لتفتيح مجلات العمل فى المستقبل امامهم

انا اب واحد قريبى اطوع فى المارينز و راح العراق يقتل المسلمين

رابط هذا التعليق

الفاضل Toronto

برجاء التزام الموضوعية فى ردودك ، ومراعاة أن لون جلد شعب مصر يجمع مابين الابيض والاسود ومابينهما.

وقال رسولنا الكريم " لافضل لعربى على اعجمى ولا لابيض على اسود الا بالتقوى ..... "

ويمنع القانون فى مصر التمييز بين البشر بسبب اللون

ويمنع القانون فى البلد الذى تعيش فيه التمييز بسبب اللون

وايضا تمنع محاورات المصريين التمييز بسبب اللون

فأرجو منك وممن يشعر فى قرارة نفسه انه يتحيز لفئة على حساب الاخرى بسبب اللون ، ان يراعى ذلك فى المستقبل ، وان يحتفظ بعنصريته داخل نفسه ولاينشرها هنا على الملأ والا ستقوم الادارة باتخاذ ماتراه مناسبا من قرارات ادارية لوقف ذلك فورا.

كما يرجى العلم بأنه قد تم حذف المداخلات المتعلقة بالعنصرية والردود عليها

آملين حسن تعاونكم فى المستقبل

الإدارة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الفاضل Toronto

برجاء التزام الموضوعية فى ردودك ، ومراعاة أن لون جلد شعب مصر يجمع مابين الابيض والاسود ومابينهما.

وقال رسولنا الكريم " لافضل لعربى على اعجمى ولا لابيض على اسود الا بالتقوى ..... "

ويمنع القانون فى مصر التمييز بين البشر بسبب اللون

ويمنع القانون فى البلد الذى تعيش فيه التمييز بسبب اللون

وايضا تمنع محاورات المصريين التمييز بسبب اللون

فأرجو منك وممن يشعر فى قرارة نفسه انه يتحيز لفئة على حساب الاخرى بسبب اللون ، ان يراعى ذلك فى المستقبل ، وان يحتفظ بعنصريته داخل نفسه ولاينشرها هنا على الملأ والا ستقوم الادارة باتخاذ ماتراه مناسبا من قرارات ادارية لوقف ذلك فورا.

كما يرجى العلم بأنه قد تم حذف المداخلات المتعلقة بالعنصرية والردود عليها

آملين حسن تعاونكم فى المستقبل

الإدارة

ان كان هذا هو قانون محاورات المصرين فيجب عليناجميعا تطبيق القانون و احترامه..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ازيك ياعمر بيه ليه ياج عيز تتحذف من المنتدى ده انت ياراجل عملة نادرة والله بس انت عصبي شوية اعتقد ؟ ولا يمكن عشان بعدت عن مصر فمابتعرفش تكبر

على العموم مشاركتك في المنتدى بالنسبة للغلابة اللي زينا هامة جدا وربنا يعطيك انشاءالله وتكون صاحب اكبر شركة نقل ثقيل في اوروبا والامريكتين انشاءالله

انا ايميلي في الياهو :mmdd5555@yahoo.com

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

تقرير التنمية البشرية للعام 2008 والذي صدر منذ أيام

يقول بأن كندا في المركز الرابع عالميا

أمريكا 12

فرنسا 16

اليابان 8

ألمانيا 22

مصر 112

تنميه بشريه يعني كل العوامل التي تؤثر في رقي و سعادة البشر

مستوى التعليم ... الرعايه الصحيه .... البنيه التحتيه المتقدمه .... حرية إبداء الرأي و التعبير ... الأمن و معدل الجريمه ... الرقابه على الأغذيه ......................... you name it

رابط هذا التعليق

تقرير التنمية البشرية للعام 2008 والذي صدر منذ أيام

يقول بأن كندا في المركز الرابع عالميا

أمريكا 12

فرنسا 16

اليابان 8

ألمانيا 22

مصر 112

تنميه بشريه يعني كل العوامل التي تؤثر في رقي و سعادة البشر

مستوى التعليم ... الرعايه الصحيه .... البنيه التحتيه المتقدمه .... حرية إبداء الرأي و التعبير ... الأمن و معدل الجريمه ... الرقابه على الأغذيه ......................... you name it

شىء مفرح جدا

ممكن اعرف من المركز الاول والثانى والثالث

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...