اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لماذا لا توجد مدارس مصرية في الخليج

Recommended Posts

ولكن ممكن الطالب يدخل فعلا مدارس عالمية أو لغات و يكون مستواه فى اللغات ممتاز وزى الفل وتكون صرفت عليه مبالغ كتيرة جدا لكن فى الآخر التنسيق ياخده فى كلية زي تجارة أو غيره و ووقتها هيتساوي مع اللي ريح دماغة وجيبه واتعلم عربي و مش هتلاقى نتيجة التعب دا كله جت بفايده !!

رابط هذا التعليق

• الردود 53
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ولكن ممكن الطالب يدخل فعلا مدارس عالمية أو لغات و يكون مستواه فى اللغات ممتاز وزى الفل وتكون صرفت عليه مبالغ كتيرة جدا لكن فى الآخر التنسيق ياخده فى كلية زي تجارة أو غيره و ووقتها هيتساوي مع اللي ريح دماغة وجيبه واتعلم عربي و مش هتلاقى نتيجة التعب دا كله جت بفايده !!

الكلام ده غير منطقي وغير موضوعي ...

فلا يعقل أن يتساوى من إجتهد ومن لم يجتهد ....

ومن تعب .. مع من لم يتعب ...

وبالتأكيد .. هناك فئات متميزة من خريجي كل كلية أي كانت .. سواء كانت طب أو هندسة أو تجارة ...

وبالتأكيد لن يتساوى الجميع ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

من أيام قلائل كنت أتحدث أنا وزوجتى حول نفس الموضوع ..

حول أفضل المدارس فى الكويت وفروق الأسعار بين الأنواع المختلفة ..

بدء الموضوع بدعابة عن إحدى زميلات زوجتى والتى ذهبت لعمل مقابلة بإحدى المدارس الأميريكية

المقابلة من نصيب الإبن البالغ من العمر ثلاثة سنوات ، والذى يجب عليه التجاوب والرد على أسئلة مسئولة المدرسة الأميريكية الجنسية - تتحدث الإنجليزية فقط -

المقابلة كانت عبارة عن طلب تركيب بعض الأشكال والتعرف على بعض المجسمات والعد من واحد إلى عشرة والنطق بحروف الأبجدية .. طبعاً كل هذا بالإنجليزية ..

وطبعاً لم ينجح الطفل المسكين .. وطلبت المسئولة من الأم أن الطفل أولاً لـ Summer Course كشرط تأهيل قبل الكى جى

مصاريف هذه المدرسة للكى جى حوالى 1400 دينار فى السنة .. مبلغ كبير ومبالغ فيه .. مع مراعاة أنه بتقدم الطفل سنة بعد سنة تزداد المصروفات ..

بالإضافة طبعاً إلى مصروفات الباص المدرسى والمصروفات الأخرى النثرية .

طبعاً مصروفات المدارس البكستانية أو الثنائية اللغة لا تتجاوز 700 دينار فى السنة .. أى تقريباً نصف مصروفات المدارس الإنجليزية أو الأميريكية .

أعتقد أن أفضل طريقة لتعليم الأبناء فى الخليج .. هو دخولهم مثل تلك المدارس العالمية لضمان أعلى مستوى تعليمى متاح ..

وإحضار مدرس متخصص لهم فى اللغة العربية والتاريخ لتدريس تلك المناهج فى صورة كورسات

بالطبع مع تحمل إرتفاع مصروفات المدرسة .. فهو إستثمار فى الأبناء

من فضلك ..دعنى أرى كيف تتحدث حتى أعرفك .. ودعنى أرى كيف تختلف حتى أحترمك .

رابط هذا التعليق

الأخ / مصري أصيل ..

كون المدرسين لا يتكلمون العربية إطلاقاً في المدرسة.. هذه تعتبر ميزة وليست عيب ... لأن هذا يدعم تطورهم في اللغة بشكل أسرع ...

انا باضم صوتى للفاضل أسد

طبعا تعبهم مش هيروح ابدا ان شاء الله لأن اللغة اصبح عليها عامل مهم جدا فى الوظائف بعد التخرج وحتى جيلنا الحالى اصبح يواجه بعض الصعوبات فى العمل بدون وجود اجادة تامة للغة فمابلك بالجيل القادم

واعتقد بشدة ان هذه الاجادة هتكون افضل جدا لو كانت فى مدارس اجنبية وكنت اتمنى ان مصروفات المدارس الامريكية او الانجليزية ماتكونش بالشكل ده لأن فعلا مستواها مميز جدا لأنى الحقيقة عملت بحث مطول جدا فى موضوع المدارس ده ومالقتش اى مدرسة أقل من 1400 دينار فى اول سنة حضانة وبتوصل 2000 دينار فى اولى ابتدائى !!!!!!

طبعا فى مدارس عربى كويسة جدا لكن مازلت ارجح الباكستانية عشان اللغة زى ماتفضل الاستاذ أسد و العزيزة ناش لأنها فعلا مع الوقت هتشكل فارق ان شاء الله

بالتوفيق ان شاء الله للجميع

الفاضل Huss

فيه مدارس كتير امريكى وانجليزية بتاخد الطفل فى اول سنة حضانة بدون لغة يمكن تانى سنة هى اللى بيشترطوا اللغة وشهادة اولى حضانة بالدرجات !!

ومعلش انا عندى سؤال واحد اى باكستانية هى الافضل بالنسبة للحرص على تنمية النواحى الابداعية عند الاطفال

تحياتى

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعة ياريت لو فيه حد هنا خريج مدارس عالمية أو لغات يقولنا هو استفاد بيها ايه وكيف كانت فرصه فى الدخول لكلية بعينها وكيف كانت فرصه فى إيجاد عمل كويس بدون واسطه

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
طيب ياجماعة ياريت لو فيه حد هنا خريج مدارس عالمية أو لغات يقولنا هو استفاد بيها ايه وكيف كانت فرصه فى الدخول لكلية بعينها وكيف كانت فرصه فى إيجاد عمل كويس بدون واسطه

الحقيقة انا مش خريجة مدارس عالمية ولا حاجة أنا تعليم حكومى والحمد لله خريجة كلية معقولة

لكن هأقول لحضرتك ان قرايبى اللى كانوا فى مدارس لغات كانوا فعلا بيشتغلوا حتى فى الاجازة الصيفية للكلية أسهل لأن بعض الاعمال البسيطة كانت بتطلب اجادة اللغة فقط

الى جانب انى حاليا باشوف وظايف كتير بيطلب فيه اجادة اللغة بما يقال عليه near native speaker

يعنى الى حد كبير بعد ماكانت مظاهر أصبح ضرورة للعمل بدليل ان عدد كبير مننا بعد مابلغنا من العمر أرذله فى التعليم لسه بناخد كورسات وبنذاكر عشان نحسن مستوانا للمستوى المطلوب

خاصة وان القانون الجديد كمان لبعض الكليات فى الجامعة أصبح يشترط اجتياز امتحان التويفل بمستوى معين قبل التقدم للماجيستير

أما بالنسبة لموضوع الشغل بصفة عامة فده طبعا رزق من الله سبحانه وتعالى احنا بس بنحاول نوسع دائرة الفرصة ونساعدهم ونعمل اللى علينا على قد استطاعتنا المادية

ملحوظة اخيرة بالنسبة لمدارس الكويت العربى فيه مدرسة كويسة جدا اسمها الاخلاص فى السالمية ياريت لو حضرتك تحب تزورها ممكن تعجبك ومصروفاتها معقولة جدا

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

شكرا يا أم مروان علي تعليقك علي الموضوع ، وأنا أولادى مدخلهم فى مدارس لغات عشان الفكرة اللي قلتيها حضرتك ، أن اللغة توسع دائرة عملهم بعد تخرجهم من أي كلية .

لكن دايما بنكون خايفيين من المستقبل لإن المصاريف اللي بتدفعها دلوقتى لأولادنا مش عارفين لو نزلنا مصر هنعمل اييه ؟ مفيش خطط مستقبليه مضمونه فى ظل هذا الوضع والحكومة بتزود علينا العبء أكثر وأكثر لما بتصعب التنسيق ودخول الكليات للطلبة المغتربين وبنقع فى حيرة ياتري نخليهم لاية أما يخلصوا الثانوية العامة هنا فى الخليج ولا فى مصر ؟؟؟ طب لو نزلوا مصر هيسلكوا ولا الجو ونظام التعليم هيكون غريب عليهم وممكن يسبب مشكلة ؟؟؟ و يدرسوا ثانوية عامة أحسن ولا نظام آي جي ؟؟؟ فى الآخر بنقول ان المستقبل بإيد ربنا وكله علي الرحمن

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الساده الافاضل والسيدات الفضليات...انا مصرية وزوجى يعمل فى دولة الامارات بمنطقة رأس الخيمه.. اولادى فى مراحل التعليم الابتدائى...ارجو التعرف على المدارس الدوليه بمنطقة رأس الخيمه والمناهج الدراسيه لاننى فى حيرة من امرى ويقولون ان مناهج الامارات الدراسيه ابسط من المناهعج المصرية وانا اخشى على اولادى التأخر الدراسى وكذلك اخشى عليهم كثير مما اسمع وفى ذاك الوقت انا واولادى لا نستطيع العيش ب

mamemogh@hotmail.com

doode2006gh@yahoo.com

وذلك لسهولة الرد وسرعة .......وجزاكم الله كل الخير عيد عن رب اسرتنا ماذا افعل ومن يساعدنى بالله عليكم

برجاء مراسلتى على عنوان بريدى الالكترونى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
الاستاذ الفاضل مصرى أصيل

بالنسبة للمدارس الباكستانى فاعتقد انها اختيار معقول حاليا لن مصروفاتها مناسبة الى جانب ان الدراسة بها على مستوى جيد

اما عن موضوع التدريس للا ولاد بالانجليزية فده فى رأيى حاليا ميزة لأن اللغة بتقوى عند الاطفال من الصغر والدراسة مابتكونش صعبة ولا حاجة لما الاطفال بتتعود عليها

ده زى مدارس اللغات العادية فى مصر او فى اى مكان وكل شىء بالتعود بيبقى مناسب

طبعا فيه مدارس عربى كويسة جدا لكن اعتقد ان ترسيخ اللغة الثانية هاااااااام جدا فى الزمن اللى احنا فيه

يعنى حضرتك فكر فيها للمستقبل الاولاد هيتعبوا شوية لما ياخدوا على اللغة لكنها هتسهل لهم حاجات كتير فى المستقبل ان شاء الله

وبدل مايعملوا زينا ويرجعوا ياخدوا كورسات لغة على كبر بمبالغ وقدرها الى جانب انه ان شاء الله ربنا يوسع رزقك فى المستقبل وساعتها لو فكرت تنقلهم مدرسة امريكى او انجليزى هيكون موضوع اللغة مش عائق قدام الاولاد

يعنى انا قصدى ان اختيار المرسة اللى بتدرس باللغة الانجليزية بيوسع قدامهم مجالات الحياة مع الوقت ان شاء الله

وزى ماتفضل الفاضل أسد وقال لحضرتك الجغرافيا والتاريخ خليه هواية للاولاد وهيحبوها اكتر وهيفهموها احسن من مالو ذاكروها فى مصر بالاجبار

ودى حاجات حضرتك تقدر توصلها لهم بسهولة بعكس اللغة الانجليزية اللى هيكون دور المدرسة فيها افضل كتيييير

اعتذر للاطالة وتفضل سيادتكم بقبول خالص تحياتى

رابط هذا التعليق

انا كنت عايز أعقب على موضوع المدارس الباكستانى بس بعت الموضوع نفسه دون اضافة! المهم. خطأ غير مقصود

أنا عندى سؤال للأخت أم مروان

والأخوة المصريين فى الكويت: معظم المدارس الباكستانى حتى متوسط فقط طيب و بعد كدة ايه النظام؟ الأولاد حيكملوا ثانوى فين؟ وكمان لو لأى سبب الواحد رجع مصر فى منتصف المسيرة نعمل ايه؟ و ايه نظام ال

ig???

رابط هذا التعليق

• بعد 11 شهور...

الأخوة الكرام

انا ان شاء الله سأسافر للعمل فى السعودية عن قريب وإن شاء الله ناوي ادخل أولادي مدارس انترناشونال وسؤالي عند العودة ان شاء الله هل تحتاج الشهادات الحاصل عليها من المدرسة الانترناشونال السعودية الي اى نوع من المعادلة أو التصديق او ...او قبل الالتحاق فى المدارس المصرية (ان شاء الله العودة قبل الثانوية العامة)

تحياتي

رابط هذا التعليق

الأخوة الكرام

انا ان شاء الله سأسافر للعمل فى السعودية عن قريب وإن شاء الله ناوي ادخل أولادي مدارس انترناشونال وسؤالي عند العودة ان شاء الله هل تحتاج الشهادات الحاصل عليها من المدرسة الانترناشونال السعودية الي اى نوع من المعادلة أو التصديق او ...او قبل الالتحاق فى المدارس المصرية (ان شاء الله العودة قبل الثانوية العامة)

تحياتي

أيوه .. حتحتاج تصدقها من إدارة التعليم الأجنبي في السعودية

وبعدها من السفارة المصرية في السعودية

إجراء بسيط وسهل

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...

اخى الكريم اقدر الموضوع من وجهة نظرك المصرية و اعتزازك بمصريتك و هذا شئ رائع

و لكن من مزايا الانسان قدرته على التحور و التأقلم مع الاجواء السائدة حوله و ما اروع ان يكون الانسان يحمل فى داخله اكثر من ثقافة او لغة و لكن فى النهاية يكون الولاء لمصريته

فلا مانع و لا اراها عيبا ان

تحفظ ابنتك النشيد الوطنى الكويتى و فى نفس الوقت تحفظ و تفهم النشيد الوطنى المصرى

ان تحتفل فى المدرسة مع زملائها بالعيد الوطنى لبلدهم حتى لا تكون مختلفة عنهم و فى نفس الوقت تحتفل انت معها فى المنزل فى العيد الوطنى المصرى

مرحلة اقامتها فى الكويت يجب ان تستغلها لتكون مرحلة تضيف اليها ثقافة جديدة و شعب اخر

و هذا يخلق نوع من التألف بين ابناء المدرسة الواحدة ذوى الجنسيات و الثقافات المختلفة , و نحن فى النهاية عرب نتحدث لغة واحدة

و يكفينا الفرقة فى الكثير من الاشياء , اتريد ان تزيدها بالمدارس

و شكرا

رابط هذا التعليق

وياترى بعد التعليم ماقبل الجامعي وهو ده مهم جدا يعني انا كان معايا زملائي IG ودخلوا هندسة حكومية واتعقدوا يعني رسيت ف الاخر انهم طلعوا يدرسوا بره طبعا ده زمان قبل توافر التعليم الاجنبي ف مصر ف الجامعات

يعني دراسة محترمة ما قبل الجامعي لازم تعمل حسابك ف انه مش هيكمل ف مصر او لو كمل تبقى ف كليات اجنبية صرف والا يبقى تعبه ع الفاضي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...