اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى بادرة تعد إحياء لدور الأزهر الشريف فى التقريب بين المذاهب سنة وشيعة أطلق د.أحمد الطيب- شيخ الأزهعرض المقال كاملاً
    • 9
      كلب مستشار «السيسي» يفجر خلاف المذاهب.. صورة أسامة الأزهري بداية الأزمة بين «الإسلاميين».. «سلفي»: لا يوجد فيه «إثم شرعي».. ونجاسة الحيوان في «لعابه».. «خطيب»: البرلماني شافعي المذهب.. وفعلته حرامhttp://www.vetogate.com/2003444
    • 26
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فيه نقطه كنت بسمعها زمان بس مش كنت بفهمها ...كان زميل لى بيقولى لو اتبعت عالم معين صاحب احد المذاهب فلابد ان تتبع جميع اراؤه .. واحد تانى يقولى لا خلى بالك هيه المذاهب الاربعه وغيرها كلها مبنيه على ادله شرعيه يعنى لو خدت بأى راى فيهم كفاك .. طيب ده يقودنا لبعض التساؤلات : 1-الائمه الاربعه اختلفوا كتير فى الفروع وطبعا المذاهب الاربعه مش هيه كل المذاهب التى يجوز العمل بيها فيه مذاهب كتير غيرها ولكن دول اشهرهم... بل ان فيه بعض المسائل قيل فيها :حلال ...وراى اخر
    • 2
      قريت في المصري اليوم في اول صفحة عن التقريب بين السنة والشيعة ويمكن حد فينا سمع اللي قاله الشيخ القرضاوي قبل كدة في قناة الجزيرة عن تقريب السنة والشيعة المهم هل انت موافق وايه مرئياتك –(حلوة مرئياتك ) حولين الموضوع انا راي ان الشيعة ملهم شامان وانهم بيستحلو دم السني دى كانت فتوى لرئيس قديم مش فاكر اسمه
    • 39
      لا يخفى على أحد ما نحن فيه من فرقة وتشرذم بل واقتتال وتناحر في بلدان إسلامية وبين المسلمين من أصحاب المذاهب المختلفة واتهامات متبادلة وسوء ظن واتباع ما يوسع الهوة بين المسلمين وازداد الأمر سوءا بعد حرب لبنان الأخيرة والموقف من حزب الله والكلام عن نشر التشيع في مصر والدول العربية والإسلامية كان لي محاولات بحث عن موقف كل من الأطراف إزاء الطرف الآخر توصلت إلى محاولات جادة لتقريب المفاهيم وقبول المسلمين لبعضهم على ما هو موجود بينهم من اختلاف يمكن أن يقبل من كل الأطراف ولا يعني ذلك دمج المذاهب
  • أضف...