اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شكلها باظت..!


zizetta

Recommended Posts

شكلها باظت

إذا كنت مصري و أحد أبناء جيلي فستعي ما أكتبه...

أنا إبن الجيل الذي تفتح وعيه على ماما نجوى وبقلظ وبابا ماجد عبد الرازق " السندباد" و"سينما الأطفال سينما" مع ماما عفاف الهلاوي .. وكانت الموسيقى المميزة لبرنامج " العلم والإيمان" مع د. مصطفى محمود تثير بداخلنا رهبة غير مفهومة .. سهرات التليفزيون نعرفها جيداً .. الأربعاء "اخترنا لك" والخميس مسرحية والجمعة فيلم أجنبي علي القناة الثانية والسبت" نادي السينما" والأثنين "تاكسي السهرة" وبعدها "فكر ثوان واكسب دقايق" .. يوم الجمعة "عالم الحيوان" يليه لقاء الشيخ الشعراواي يليه مباراة أو فيلم ومساء "العالم يغني" و"نافذة علي العالم" ..

أنا إبن جيل ألبوم "بم بم" و"أهلا أهلا كاراتيه" و"محلول معالجة الجفاف" و"لحظة من فضلك" و"دي زبالة يا جاهل" و"ذا بولد أند ذا بيوتيفيل" و"ياكلوا حلاوة ياكلوا جاتوه ياكلوا كل اللي يحبوه"..

أنا إبن جيل معركة البوسنة والهرسك واغتيال رئيس الجمهورية علي الهواء مباشرة وعاصفة الصحراء وخناقة الجوهري وطاهر أبو زيد وظهور معجزة التوأم حسام وإبراهيم حسن وشركات توظيف الأموال ووفاة ياسر عرفات .

أنا إبن جيل ظاهرة الغش الجماعي وبداية حوادث الإغتصاب بداية بفتاة المعادي .. وإدمان الهروين وظهور عبدة الشياطين وثورة الأمن المركزي وتكفير نصر أبو زيد ونوبل نجيب محفوظ

أنا إبن جيل خرج حبيس القناة الأولي والثانية وثلاث صحف مستنسخة من بعضها (للأمانة كانت الأخبار تتميز بزاوية عروس اليوم وتهنئة فاترينة الحاج حنفي.. والأهرام بصفحة الوفيات انتقل الي رحمة الله أو إلى الأمجاد السماوية – والجمهورية بملحقها الرياضي..وتان تان والعربي الصغير ومجلة ماجد وميكي وسمير.

إنا إبن الجيل الذي تلقي بعد الجامعة صدمة "المالتي ميديا" وفي وجهة فتشتت تركيزه وهو يرى العالم كله يضغط عليه فجأة بدون رحمة – بعد سنوات حرمان- من خلال الإنترنت والقنوات الفضائية فإضطر الي الإنبطاح أمام سطوة ثورة الاتصالات التي كان شعارها " العالم قرية صغيرة ".

أنا إبن جيل مواليد ما بعد نصر أكتوبر ..

جيل يحب البلد أحياناً لأنه يرى فيها أهله وأصدقائه ويكرهها أحياناً لأنه لا يرى طريقه فيها بوضوح...

عظيمة يا مصر يا أرض اللوا...!

* لم يذكر السجن في القرآن الكريم إلا في مصر في سورة " يوسف "..

* في مصر فقط ..تجد شخصاً أقل منك في المستوى العلمي وحصل علي مجموع 50% فقط في الثانوية العامة لكنه بيتنطط عليك .. (دخل بيهم شرطة).

* في مصر فقط ..ينمو نبات البردي وورد النيل والجرجير والخبيزة والليف.

* في مصر فقط ..تأكل الحواوشي والشكشوكة والعجة والملوخية بالأرانب والمسقعة والكشري ومحشي الكرنب والكبدة الأسكندراني.

* في مصر فقط.. تعبر الكلام الشوارع بالطريقة نفسها التي يعبر بها الآدميون .. وليت البشر عندنا يعبرون بالطريقة نفسها .. لكن المواطن المصري يحب ان يعبر الشارع كطائر البطريق.

* في مصر فقط.. تنشب الصداقة سريعا وفي اقل من ثواني في إشارة مرور أو طابور في مصلحة حكومية أو في الأسانسير.

* في مصر فقط ..ملك فرعوني فنان بني لنفسه تمثالاً ضخما لا تشرق الشمس علي وجهه إلا مرتين في السنة .. يوم عيد تتويجه ويوم عيد ميلاده هو شخصياً (صبح .. صبح ياعم الحاج)

* في مصر فقط.. وزير (يسرطن ) الشعب ثم يرشحه الحزب الحاكم في إنتخابات مجلس الشعب.

* في مصر فقط.. ينادي وزراء التعليم بإلغاء مجانية التعليم .

* في مصر فقط .. الإختيارات السياسية المتاحة أمام المواطن هي التصويت بـ (نعم) أو (لأ).

* في مصر فقط .. يقدم الكشري ساخناً في أكياس بلاستيكية شفافة.

* في مصر فقط ..ادفع وبعدين اشتكي.

* في مصر فقط ..تم القضاء نهائياً على ظاهرة إدمان الهيروين بعد أن أصبح البانجو في متناول يد الجميع.

* في مصر فقط ..لا يتم وضع الملصقات إلا تحت لافته ممنوع لصق الإعلانات.

* في مصر فقط ..بولاقان (بولاق أبو العلا) و(بولاق الدكرور).

* في مصر فقط ..يوجد نوع من المسكنات علي هيئة مصطلحات يتم تقديمها للشعب بجرعات مكثفة مثل ا(التمثيل المشرف) (الشفافية) (إشادة البنك الدولي بمصر) و (أهمية الدور الذي يلعبه الشباب.. جيل المستقبل).

* في مصر فقط ..حالة من الشعور بالأمان الخفي تشعر بها ولا تراها .. بداية بهجرة أهل بيت النبي بعد حادثة كربلاء ألي القاهرة حيث وجدوا في رحابها أمن وكرم الضيافة .. نهاية بالزعيم الفلسطيني الراحل ياسر عرفات اللي قال في أحد حواراته الصحفية " لا أنام جيداً إلا في مصر".

* في مصر فقط كل عقدة ولها حلال ...

وللحديث بقية ....

**********************************************

ما سبق كان الحلقة الأولي من كتاب شكلها باظت للكاتب عمر طاهر ألخصه لكم في حلقات .. لعلي أستطيع أن انقل بعض الأفكار والآراء التي ربما تكون مفيدة للبعض ..

تحياتي

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق
شارك

نقل رائع وكلام في وقته

زيزيتا كالعادة .............. في الهدف

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق
شارك

وعشان كل التناقضات دى اخى الفاضل اطلقوا على مصر لقب ((ام الدنيا)) :closedeyes: لان فيها كل شئ ...فيها الاخيار والخير الكتير .. وفيها الاشرار والشر المستطير ... فيها الازهر وكنيسه من اكبر كنايس العالم ... وفيها شرم الشيخ وشارع الهرم .. فيها اللى اصله عربى .. واللى اصله كردى .. واللى اصله جركسى .. واللى اصله تركى .. واللى اصله يونانى .. واللى اصله مغرربى .. واللى اصله شامى ...واللى اصله سودانى .. واللى اصله فرنسى .. واللى .. واللى .. واللى ... متعدش .. لكن ورغم اختلاف العنصر واللون والشكل ... واللغه .. الا ان كل الاجناس دى اندمجت فى بوتقه واحده عشان تعمل مصر ...وتتكلم عامية مصر .. مصر ملتقى الحضارات .. مصر ملتقى الشعوب ((شاء من شاء .. وأبى من أبى ))

اى نعم مصر شكلها باظت .. لكنها حكمة الخالق وسنته ...فتلك هى الايام التى يداولها المولى عز وجل بين الناس .. ولا ننسى ان الدول المتقدمه الان وخصوصا اوربا .. كانت تعيش فى القرون الوسطى فى

غياهب الظلام والتخلف والاضمحلال.. بينما كنا نحن ((المسلمين)) مشاعل للعلم والايمان والعدل والرحمه ((سيفهمنى من درس او قرأ التاريخ جيدا )) ولم تقم للغرب قائمه الا بعد ان ضحوا كثيرا وازهقت ارواح و دماء اجدادهم والذين ثاروا على الكنيسه وتحكمها فى الحياه السياسيه ..وتعاقبت ثوراتهم .. ثوره تلو الثوره فى جميع المجالات وخاصة الثورات الصناعيه ((الشعب وليس الجيش)) حتى وصلوا لما وصلوا فيه الان من تقدم وحضاره واحترام ((نسبى )) لحقوق الانسان

على فكره الكاتب نسى برنامج جولة الكاميره لهند ابو السعود اللى كان بيجى يوم الاحد وكنت بزعل جدا لما كان بيتم الغاء اذاعته بسبب حلقات مجلس الشعل او ماتش كوره :rolleyes:

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

أشكرك يا قرنفل علي تواجدك بالموضوع .. الأستاذ التونسي تشرفت بقرائتكم للحلقة الأولى من الكتاب .. تابع سيعجبك الكتاب كثيراً ..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الحلقة الثانية

كيف تعرف إنك تسير في أحد شوارع القاهرة

* عندما تلقي نظرة عامة فتجد الجميع يسير متجهماً وعلى استعداد فطري للتورط في أي عراك (بس أنت شاور).

* عندما تقرأ على الميكروباصات والتاكسيات جملاً مكتوبة بخط اليد..هي خلاصة التجربة والحكمة الإنسانية مثل:

ياسلام لو الناس تبطل كلام

الحاسد ربنا يعينه

كل واحد عاجبه عقله

المجروحين يمسكوا يمين

ماحدش فاهم حاجة

الحلو حلو ولو صحي من النوم

لا افتخار ولا غنى دي من ربنا

العين صابتني ورب العرش نجاني

* عندما يسألك شخص عن أي شيء بصيغة دينية مثل "الساعة كام والله" أو " والنبي شارع طلعت حرب ازاي؟" فيجيبه أحد الأشخاص " على طول إن شاء الله".

* عندما تتوقف بسيارتك في الإشارة إلى جوار ميكروباص فتجد جميع الركاب ينظرون إليك في وقت واحد.. نظرة لا معني لها.

* عندما تجد شخص يتحدث في كابينة ميناتل في الشارع وتجد شخصا ًآخر (واقف في ودن اللي بيتكلم ) ويمسك بكارت ينتظر دوره .. ويتسلي بمتابعة من يتحدث..

* عندما ترى رجلاً طويلاً عريضاً يقف تحت أحد الكباري ووجهه للحائط وظهره للشارع .. بيعمل زي الناس.

* عندما يهتف السايس بقوة وثقة لسيارة ترجع للخلف قائلاً : تعالى .. تعالى... " وعينه تراقب سيارة أخرى يفكر صاحبها في الوقوف.. فيتركك وأنت في منتصف "الركنة" ويجري ناحية الأخرى والنتيجة معروفة طبعاً ... دوووم .. حااااااسب.

* عندما تبحث عن مصدر التلوث والعوادم والأدخنة الهائجة التي أصابت وجه العاصمة بشيخوخة مبكرة فتجد أن المصدر هو السيارات التابعة للحكومة .. أتوبيسات هيئة النقل العام ، شاحنات الأمن المركزي ، سيارات نقل المساجين ...بما يعنى أن الحكومة مدينة ولو بإعتذار وبوكيه ورد لمعظم مرضى الربو.

* عندما يسعى قائد سيارة لتجاوز السيارة التي أمامه بينما الإشارة كلها واقفه.

* عندما تعود إلى سيارتك فتجد مساحات الزجاج الأمامية مرفوعة – لتفهم أتوماتيكياً من هذه الإشارة أن شخصا ًما قام بتنظيف سياراتك وهذا يعني أنك ستدفع لشخص ما جنيه على الأقل قبل أن تخرج من موقعك .

* عندما تسأل عن العنوان وتحصل دوماً علي إجابة ليست " لا أعرف" .. دوماً هناك وصفة تقدمها لك ذاكرة رديئة أو مضلل كبير.

* عندما تجد أن الرجال دوماً هم الذين يتوقفون أمام فاترينات الملابس الداخلية الحريمي (لانجيري الوردة الحمرا).

* عندما تتم "كلبشة" سيارة لأنها تقف صفا ًثانياً بما يعني أنها تغلق الطريق أما سيارة أو أثنين تقفان صف أول وهكذا يقوم الكلابش الواحد بتعطيل ثلاث سيارات دفعة واحدة ( أرجوكم رجعوا الونش).

* عندما تصبح الإشارة حمراء فجأة فتتوقف السيارات المسرعة ببطء وتجد معظم قائديها يجذبون أحزمة الأمان بيد ويلقون الموبايل من اليد الأخري ويتحاشون النظر ناحية أمين الشرطة.

* عندما تجد عامل النظافة يكنس مطلع الكوبري المزدحم في أي وقت من العام وهو يبتسم لقائد كل سيارة يمر بها وهو يكنس الأسفلت رافعاُ يده بتحية " كل سنة وأنت طيب يا باشا" ثم يكنس له "كنستين" حول السيارة في إنتظار الجنيه.

* عندما ترى سيارة ترفرف منها الأعلام البيضاء على الرغم من هزائم نادي الزمالك المتتالية .. فتعرف أن أحد ركاب هذه السيارة في طريقه الي مطار القاهرة الدولي ومنه إلى السعودية لأداء فريضة الحج أو العمرة.

* عندما تشاهد أعمدة الإنارة مضاءة في وضح النهار وقد تألقت بنورها الأصفر مثل أكواب ينسون إيزيس أورجانيك .

* عندما تشاهد الأعمدة نفسها مطفأة ليلاً.

* عندما تتابع سيارة جمع القمامة وهي تخترق الشارع والقمامة التي جمعوها تتساقط منها يميناً ويساراً.

* عندما تقرأ أسماء الشوارع وما تعرفش مين الناس دي؟" ميدان لاظوغلي – شارع نوال – شارع ابن الوز عوام ..

* عندما تجد سيارة الدورية " الراكبة" – غالباً – "راكنة".

* عندما يتم إسناد مسئولية تنظيم المرور في شوارع وإشارات القاهرة لجنود بسطاء لم يسبق لهم أن عاشوا يوما ًواحداً في القاهرة .. العسكري من قريته إلى مركز التدريب الي إشارة قصر النيل.

* عندما تجد ولداً وبنتاً يجلسان في هدوء ورومانسية على مقاعد أقصر من سور الكورنيش الذي يحجب عنهما منظر النيل يعطيان ظهريهما للشارع .. وعلى الرغم من انك لا تري وجهيهما فإن "القعدة نفسها" تعطيك إنطباعا ان "البنت لاوية بوزها علي الولد".

* عندما تحتل عربة الفول المدمس مساحة أضعاف أضعاف حجمها بالطاولات المتراصة لتناول وجبة الفول من الوضع واقفا بطاولات الخبز البلدي الطازج الموضوعة علي الرصيف و"جرادل" غسل الأطباق "وفرشة" للبصل الأخضر بالركن المخصص لشرب الشاي المغلي ومكان "للترجيع".

* عندما يكون الإحتفال بالأهلي إجبارياً خاصة إذا كنت تمر بسيارتك من منطقة بها مظاهرة لجماهيره.

* عندما تجد سيارة ترجع إلى الخلف على كوبري أكتوبر لأن قائدها ( ما أخدش باله من نزلة عمرة).

* عندما تكون إشارة المرور (معمولة علشان الواحد يكسرها).

* عندما ترى "كوبري علوي" يقطع أحد الطرق السريعة فتعرف أنه في هذا المكان قتل المئات علي مر السنين حتى اقتنعت الحكومة بأن أهل هذه المنطقة في حاجة الي الكوبري بجد.. المضحك ان سكان هذه المنطقة أصبحوا يعبرون الطريق من تحت الكوبري.

وللحديث بقية ...

تحياتي

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق
شارك

استاذة زيزتا

بجد موضوع حضرتك جميل جدا

لا يقل جمالا عن موضوع لماذا من حولك اغبياء

انا متابع يا استاذة البقية

سلامى لك وللجميع

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق
شارك

الموضوع جميل جدا

في البداية رجعني الى الوراء ذكريات

وبعدين رجعني للوراء تتدهور

الامل في الله والله المستعان

استغفر الله واتوب اليه

رابط هذا التعليق
شارك

حاشتري الكتاب

ان شاء الله

هايل

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

 

1191_194557_1263789736.jpg


‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)
 

رابط هذا التعليق
شارك

سولي .. أشكرك لكلماتك الرقيقة..شموع إنتظري للنهاية يمكن نلاقي شوية أمل علي ضوء الشموع..سييم منور موضوعي..أستاذ/ أسد تشريفك لموضوعي فخر لي .. والكتاب ان شاء الله سيتم تلخيصه تباعا بما لا يخل ولا يمل.. تحياتي للجميع..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الحلقة الثالثة

إزاي تعرف إنك إتربيت في بيت مصري

أشهر 55 جملة ببيقولها الأب والأم في مصر (الحقيقة هم اكثر شوية)

أصبحنا بمرور الوقت نحفظ الجمل التي نسمعها في بيت الأسرة بإستمرار بل نتوقعها (وأهالينا يقولوا وإحنا نكمل لهم) .. وإسترجاع هذه المقولات يبعث في الوجدان قشعريرة مصحوبة بالكوميديا ويعمق محبة أهالينا في القلوب لأنهم تحملوا الكثير في سبيل أن تقف وأنت كبير فخوراً برأي الناس فيك " شكله إبن ناس.. ومتربي"..

هذه الجمل التي لا تقال الا في البيت المصري هي:

1. مش عايزة أسمع صوت (تدريب مبكر علي تقبل القمع والديكتاتورية اللذين ستواجههما طوال حياتك).

2. ماتردش عليا (نصيحة إذا التزمت بها ستكسب مديرك في العمل).

3. تقعد في أول صف قدام السبورة ( تعودك علي أن تكون في المقدمة دائماً).

4. لو مش فاهم حاجة .. إرفع إيدك وقول للأستاذ مش فاهم – ما تتكسفش (فاكرين المدرسين زي اللي كانوا أيامهم).

5. اللي بيشيل قربة مخرومة بتخر عليه لوحده.

6. ومالها الكتب بتاعة الوزارة.

7. بص كويس وانت بتعدي الشارع.

8. متأخرش بعد المدرسة وتقعد تصيع مع أصحابك (نصيحة ستحقق لك قدراً من السعادة الزوجية فيما بعد إذا تعودت أن تكون

رجلاً من الشغل للبيت ).

9. إفرد ضهرك.

10. ما تعليش صوتك.

11. بلاش لعب في الشارع

12. يا إبني اللي ذاكر ذاكر خلاص.. قوم نام.

13. بلاش لعب بالمقص .. بيجيب الفقر.

14. يا بني كلم خالتك العيانة إسأل عليها.

15. إوعى حد غريب يديلك حاجة تاكلها ولا تشربها وتاخدها منه.

16. النوم لحد الضهر بيجيب الفقر.

17. اوعي تكدب عليا تاني مرة

18. لازم تاكل سلطة..

19. لو شفت خناقة مالكش دعوة بيها.

20. عيب .. لازم تحترم اللي أكبر منك..

21. كلمنا لما توصل..

22. مافيش مذاكرة علي المزيكا.. أو .. بتذاكر إزاي والبتاع ده شغال جنبك.

23. ما تمشيش حافي في السقعة دي.

24. صليت العصر؟.

25. ربنا يهديك ..

26. اطفيء التليفزيون وقوم ذاكر

27. اوعي تقول لحد هات لي حاجة.

28. أقفل صدرك.

29. بلاش وقفة الشبابيك والبلكونات.

30. كل علي مهلك وأمضع كويس وماتاكلش وانت واقف وكل من قدامك وما تحفش .

31. كفاية رغي في التليفونات.

32. ما تقعدش قدام المروحة وانت مستحمي.

33. المسلسل مش هينفعك .. قوم.

34. وانت فاكر احنا مستنيك منك حاجة ؟.

35. لو فلحت ابقي تعالي اعمل بي بي علي قبري (إيه الخيال ده؟)

36. ما تلبسش القميص علي اللحم زي العيال الصايعه.

37. يا ابني انت مسطول والا ايه.

38. انت فاكرنا نايمين علي وداننا؟.

39. وطي المدعوق ده شوية.

40. قوم إقرا لك كلمتين ينفعوك.

41. ايه اللامبالاه والإستهتار اللي انت عايش فيهم دول.

42. انت فاكرنا لاقيين الفلوس دي في الشارع.

43. والله ما انت فالح .. وأدي دقني اهي.

44. ما تتكلمش بصوت عالي في الحمام.

45. ما تنامش الا لما تغسل سنانك.

46. ما تلزقش في التليفزيون كده .. نظرك حيضيع.

47. ضرب أمثلة تشجع علي الكفاح وأشهرها " أحد الأقارب اللي كان بيذاكر علي لمبة جاز أو علي نور العامود في الشارع ونجح

وخد الدكتوراه وسافر أمريكا".

48. سلم علي عمك كويس يا ولد.

49. يابني ما حدش بينفع حد.

50. ما تطلعش ايدك من شباك العربية.

51. قصة الغريق الكاذب اللي كل مرة يقول الحقوني .. لما غرق بجد.

52. التهديدات المخيفة شكلاً والكارتونية مضموناً .. حقطم رقبتك أو هاقطع ايك أو حقطع لك لسانك أو هادبحك دبح.

53. ربنا يرزقك بعيل يوريك اللي ورتهولي.

54. ما تطلعش علي الملاية النضيفة ورجليك متوسخة كده.

55. ما تقعدش عريان كده قدام اخواتك البنات.

56. حول القناة دي بلاش مسخرة وقلة أدب.

57. نسيت تشرب؟ نسيت تاكل؟ نسيت تقول هاتوا مصروفي ..نسيت تعكنن عليا؟.

58. طلع إيدك من جيبك وانت بتكلمني.

59. ياللا يابو كحكة حمرا.. إنت فاكر نفسك هتقعد تاكل معانا.

60. عايزة أبص ألاقيك قدامي دلوقتي فوراً .

61. ما تتشقاش في الفسحة وكل سندوتشاتك كلها.

62. أدي اللي انت فالح فيه.

وللحديث بقية ...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الحقيقة أجمل ما في هذا الكلام إنك فعلاً بتتذكر بعض الجمل اللي كان أهلنا بيقولوها .. واللي كنا بنضحك عليها الآن ولما يكون فيه قاعدة عائلية بين الأخوات أو الأقارب نلاقي حد قال جملة منهم ونموت من الضحك ونترحم على آبائنا وأمهاتنا اللي استحملونا كتير واللي ياما عملنا فيهم وغلبناهم ..

الأجمل أو الأغرب بقى اننا بنعيد تقريباً نفس الجمل - اللي كنا بنزهق منها - لأولادنا بس بما يتماشي مع العصر الحالي زي خليك لازق كده قدام الكمبيوتر .. نمت امتي امبارح .. انت بتكلم نفسك .. بتضحك علي ايه وانت علي الكمبيوتر .. عارف فاتورة الموبايل جاية كام الشهر ده .. أو لو رصيدك خلص انا مش حشحنه ابقى اشحن من مصروفك .. والكثير من الجمل اللي الواحد فعلا بيكررها ويلاقي ولاده بيكملوها ...

صحيح الدنيا صغيرة :closedeyes:

تحياتي

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق
شارك

الاخت الفاضلة زيزيتا

موضوع رائع لا يقل روعة عن موضوعك السابق لماذا من حولك أغبياء

موضوع يعبر فعلا عما يحدث فى شارع ومنزل اى مصرى حسيت وانا بقراه خصوصا ال55 جملة الخاصة بالاب والام حسيت ان كتير منها

فعلا الواحد بيقوله

سردك رائع وفى انتظار البقية

امانى

39078574.gif

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق
شارك

الاخت الفاضلة ..... زيزينيا

تحياتى واسجل اعجابى الشديد بموضوعك الرائع بل الاكثر من رائع فقد ابحرتى بى فى محيط الذكريات الجميلة خصوصا واننى من نفس الجيل الذى تكتبين عنة ولانى مصرى ومصرى جداً فأنا مثلى مثل كل من تحدثت عن صفاتهم كمصريين والتى ننفرد بها دونما العالم اجمع

تحياتى مرة اخرى ورجائى بألا تطيلى علينا الغياب واستكمال هذا الموضوع الرائع ...

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم يا زيزيتا

الف شكر على الكلام المنقول ده

حقيقى انا حسيت الكلام ده لأنى من الجيل ده

ولأن الكلام حقيقى رائع

ولمن يحب طريقة عمرطاهر فليتابع عمرطاهر على قناة او تى فى ليلا

بس مش فاكر الساعة كام

ممكن أعرف معلومات يا زيزيتا

لانى عايز اجيبه؟

رابط هذا التعليق
شارك

أشكرك لمتابعتك يا أماني .. الكتاب فعلا حيعجبك ..

المكافح .. أجمل ما في الكتاب ده اني كنت فاكره ان اللي فيه كان بيحصل في بيتنا بس أو في محيط حياتي .. لكن الغريب اني بلاقيه في كل بيت مصري وفي كل عيلة مصرية .. وده السر اللي قال عليه اخونا التونسي ..

معاكي حق يا شموع .. انتي بتتخيلي مامتك وانا أصبحت بقوله لبنتي بعد ماكنت برفضه من مامتي .. إن شاء الله تقوليه قريب..

د.حسام .. فعلاً هو بيجي علي قناة OTV في برنامج مساءك سكر زيادة فقرة كلام جرايد . والكتاب سعره في مصر تقريبا ً 15 جنيه ودار النشر أطلس للنشر والإنتاج الإعلامي تاريخ النشر: 01/01/2005 وكان من الكتب اللي مكسرة الدنيا في معرض الكتاب السنة دي .. يعني كان عليه إقبال شديد ..

ودي صورة الغلاف ...

Shklaha_bazet.bmp.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الحلقة الرابعة

أهم ( 50 ) حاجة بتفرح المصري

(هم الحقيقة أقل شوية )

إمتى المصري بيكون رايق ومبسوط؟

1- لما يضرب سيجارتين حلوين مع أصحابه.

2- لما ماكينة الـ ATM تسحب بالغلط فلوس أكثر من اللي طالبها.

3- لما يلاقي حد يخلص له شهادة المخالفات.

4- لما القناة الأولى تذيع في السهرة فيلم جديد.

5- لما حد يجيب له وصلة دش " بـ 20 جنيه في الشهر".

6- لما حد ما يعرفوش يقول في حقه كلمة حلوة.

7- لما يلاغي مزة فتضحك وتستروش الملاغية وصاحبها.

8- لما يلاقي عرض مجاني في أي حتة.

9- لما يقرأ مانشيت يفضح الحكومة ويفش غله منها.

10- لما يلاقي مواصلة رايقة أول ما يقرر يروح.

11- لما يقدر يصلح حاجة بايظة عنده بنفسه ومن غير ما يحتاج لصنايعي.

12- لما يلاقي شغل أو لما يتطلب في شغل.

13- لما المدير يبعت له في مكتبه ويقول له " أنا مبسوط منك "...بس.

14- لما يسفر أبوه وأمه الحج.

15- العدل يفرحه قوي ويعمل فرح لو كسب القضية اللي رافعها على صاحب البيت.

16- لو حد في الشارع سأله على عنوان يعرفه .. ويفضل يوصف له بالتفاصيل وبمنتهي الثقة والسعادة .. بل إنه ممكن يروح معاه

لحد هناك .. ولو سائق تاكسي عارف العنوان اللي انت بتسأل عليه سيقول لك بإبتسامة وقورة " تعالي ورايا".

17- لو حد في الشارع ما يعرفوش طلب منه سيجارة .. يعزم عليه بالعلبة كلها وهو مبسوط .. ويولع له كمان.

18- لو طلع في التليفزيون .. أو لو اسمه اتنشر في الجرنال "حتى لو كان منشور ضمن أسماء اقارب المتوفي".

19- لما ربنا يرزقه بـ"عيل".

20- لما أمه تدعي له من قلبها.

21- لما يجي له عقد عمل في الكويت.

22- لما يكون معزوم في فرح واحد صاحبه.

23- لما يكون الفرح فيه رقاصة.

24- لما أمين الشرطة يسيب له الرخص بـ 5 جنيه.

25- أول الشهر وهو خارج من الخزنة وجيبه مليان ومتأمن ولو لمدة أسبوع بالكتير.

26- لما يلاقي حاجة عليها تخفيضات أو أي حاجة مكتوب عليها " 3 بسعر 2".

27- لما يقضي مهمته بنجاح في أي مصلحة حكومية .. في يوم واحد بأقل قدر من حرق الدم.

28- يوم ماتش الأهلي والزمالك .. يفضل طول اليوم عنده شعور بنشوة إقتراب ميعاد إذاعة المباراة .. وعلى نهاية الشوط الثاني

تزداد بهجته لو كان أهلاوي ، أو يمتعض بقوة لو كان زملكاوي.

29- لما الحكومة تطلع جدعة وتعتذر عن أي غلطة عملتها " ودي حاجة نسبة حدوثها زي نسبة ظهور العنقاء والغول والخل الوفي".

30- لما يلاقي مكان يركن فيه وهو في وسط البلد " صف أول وياسلام لو من غير سايس وبعيد عن الكلابشات".. " ودي نسبة

حدوثها مثل نسبة إعتذار الحكومة عن غلطة عملتها".

31- لما يقدر يضحك اللي قدامه " صاحب أو عدو أو زوجة أو واحد ما يعرفوش في الميكروباص".

32- لما يحس إنه ناصح ونجح في إنه يفاصل في سعر حاجة وخدها بالسعر اللي قاله في الأول.." مع إنه عارف كويس إن البياع

كسبان كسبان".

33- لما يخش جمعية ويقبضها أول واحد.

34- لما يقعد في مكان مليان بنات.

35- لما يصالح اتنين متخانقين علي بعض.

36- لما حد من قرايبه يخش كلية الشرطة.

37- لما يسدد الديون اللي عليه.. أو لما يخلص أقساط التاكسي أو الميكروباص أو حتى الثلاجة.

38- لما يقضي مصلحة لواحد غيره.. خدمة يعني.

39- لما يحس إنه تعبان ويروح يكشف والدكتور يقول له " دا بس شوية إرهاق".

40- لما يشوف شعبان عبد الرحيم.

41- لما تبقي فيه واحدة مزهقاه وتحل عن دماغة.

42- لما واحد صاحبه يدي له CD عليها فيلم " اللي بالي بالك " أو مسرحية " العيال كبرت" أو الأعمال الكاملة لـ " توم وجيري".

43- أكله حلوة .. شوية خضار وحتتين لحمة ورز بالشعرية وشوربة لسان عصفور.

44- حباية فياجرا.. مسا من واحد صاحبه.

45- لما يصحي براحته ... يوم الجمعة.

وللحديث بقية ...

تحياتي

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق
شارك

فعلا الكتاب فى منتهى الجمال

لسة مخلصة امبارح وتاثرت بية جدا لانى طبعا من نفس الجيل اللى بتكلم عنة

تحياتى ليكى ياعزيزتى زيزيتا لطرحك الجميل للكتاب والذى لا يقل جمال عن الكتاب السابق (لماذا من حولك اغبياء)

شكرا

يا غربة يا بـلاد الحنين ....... وخـده قلوب المشتقين

لبلاد بعيـــد عن حبـهم ....... والنهر نهــــــر العاشقين

نهــــر القمــــــــــــــــر ....... عطشـــــــــان سهـــــــر

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله....

جميلة انت يا زيزيتا والله....بالرغم من انى قرأت الكتاب ..الا انه له مذاق أخر من خلال عرضك...:)

16- لو حد في الشارع سأله على عنوان يعرفه .. ويفضل يوصف له بالتفاصيل وبمنتهي الثقة والسعادة .. بل إنه ممكن يروح معاه

لحد هناك .. ولو سائق تاكسي عارف العنوان اللي انت بتسأل عليه سيقول لك بإبتسامة وقورة " تعالي ورايا".

كلام مظبوط تمام....والمشكلة هنا ان الدنيا بتبقى زحمة وممكن التاكسى يتوه منك...او يبيعك عند اول ناصية ويحود هو يمين ولا شمال ويقولك كملى انت بقى على طول...على طول فين ياعم؟...طب خدنى معاك نوصل الزبون وابقى رجعنى تانى...:)

42- لما واحد صاحبه يدي له CD عليها فيلم " اللي بالي بالك " أو مسرحية " العيال كبرت" أو الأعمال الكاملة لـ " توم وجيري".

فكرتينى هنا بموقف موتنى من الضحك...بنتى بعتت مرة "عبدوو"!! يشترى لها فيلم "اللى بالى بالك"...فوقف مندهش كده لبرهة...وبعدين قالها ..يعنى أقول للبياع اللى بالى بالك وهو حيفهم؟ :blink: :lol:

فى انتظار باقى الكتاب..وماتحرمنياش من ملخصاتك يخليهم لك... :wub:

ظهركِ وعصركِ وعشاكِ جميل :roseop:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق
شارك

عزيزي الطالب

هل عانيت من إستغلال أصحاب محلات تلخيص المُذكرات ؟

نعم ورب الكعبة

هل عانيت من تنقيط وتحنيس المُلخصين والمُلخصات الاحياء منهم والاموات ؟

Yes .... a lot

هل عانيت من بطء النت أو إنقطاع الأحبال الإنترنتية البحرية لأسباب مجهولة ؟

أيوه .. لسه ديك النهار حبلين غسيل مقطوعين وبهدلوا الدنيا

قصر يابا

عزيزي سين سين ... هل تحب أختك الكبيرة زيزي وخايف لا تزعل ؟

Oui وكتاب الله

إذا إليكم التحفة الكاملة لكتاب " شكلها باظت "

إتفضل يا سيدي .. وما تنساش تدعي لأبلة زيزي

هازعل منك يا زوزو لو توقفتي عن عمل ملخصات ليلة الإمتحان ... دي ثانوية عامة يا ماما ...

سين سين المشاغب اللي بيحب يُجر شكلك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

حورس .. الكتاب حلو صح ؟.. يعني بالرغم من إني مش من الجيل اللي بيتكلم عنه الكاتب قول قبلها كده بجيلين ثلاثة :roseop: إلا إنه لاقى قبول عندي وإستحسان..

مدام فولانة .. موتيني من الضحك علي عبدووو .. أكيد هو كان فاهم إن فيه سييم بينكم وبين بتاع الفيديو ... فيعني كان خايف يقع في مأزق لو سأله سؤال مثلاً .. تخيلي ان فيلم اللي بالي بالك ده بتفرج عليه كل مرة يجي فيها على أي قناة .. وفي كل مرة أكتشف كلام جديد يموت من الضحك .. تقولي ايه بقى فضا..

سي السيد .. إنت مالك ومالي يا عم ما تسيبنا نسترزق .. هو الواحد ميعرفش ياكل لقمة عيش في البلد دي .. كده برضة تحرق لي الموضوع .. يعني لابقر ولبن .. و لا ملخصات وطلاب ..

عموما ًأشكرك للنسخة السوفت للكتاب .. أنت كده برضة حتسعد بيه ناس تانين مش لازم يستنوا جشع بتوع التلخيص والدروس الخصوصية والملازم والتصوير ...المهم تحقيق الفائدة للمهتمين .

لكن أنا بلخص الكتاب وبحذف منه بعض العبارات المخلة أو يعنى اللي مايصحش تتنقل هنا كمان مش مرتبة عرض الموضوع زي ما هو في الكتاب ..

عارف بقى اللي يزعلني منك إيه .. دي كلمة تقولها يا راجل .. ده كلام .. مش عيب كده .. بقى أنا أختك الكبيرة .. ده أنا لسه بقولك من 23 سنة ما كنتش أوعى علي الأبقار .. تقوم تقول الكبيرة .. أهو ده اللي يزعل بجد بقى.. :blink:

عموماً إنت كده عملت كرسي في الكلوب .. وشكلها باظت ..

تحياتي

زيزيتا

تم تعديل بواسطة zizetta

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق
شارك

شوفتي أنا قلت لك من الأول إنك ممكن تزعلي مني ...

طب أصالحك بإيه .. أصالحك بإيه ؟

أجيبلك ورده أحمره بعد بكره بمناسبة الفلانتينو داي 12kissesbouquet.jpeg

مونكن تطلعي هانم وبرجماتية ديماجوجية عملية وتقوليلي : يا عم كنت ادخل عليه بحزمة بقدونس أخرطها عالسلطة .. ورد إيه يابا وأنا طالعة القرافه ؟

طيب شوية قلوب على ما قُسم valentine_prev.jpg

مونكن برضوا تردي وتقولي ...: يا عم إنت جاي ترمي بلاك علينا وجايبلي كيلو قلوب خارجه من عركه أسكندراني ومحتاجه مجدي يعقوب يعملها مرمه ويجيبها عالمحاره ..

بس وجدتها .. بما إن مزاجك ساخر زي مزاجي يبقى تسمحي تقبلي الهدية البسيطة دي من اخوكي الصغنن ؟

1318201_s.jpg

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

لسه ديك النهار حبلين غسيل مقطوعين وبهدلوا الدنيا

أموت وأفهم كلمة ديك النهار معناها إيه من زمان نفسي أسأل السؤال ده لكن يمنعي الخجل ويكبلني الحياء ويشلني الكبرياء أما ووقد قلتها بنفسك يبقى جنت على نفسها أطامش لا لا لا براطش قصدي مراكش وياللا سمعنا يا عم الديك يعني إيه ها ها ها

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

    • 18
      الصورة خير برهان و لا تعليق
    • 27
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. طبعا قبل كل شيء شكرا جزيلا لصاحب فكرة الموقع ده الي كل ماعمل سيرش على جوجل ياخذني ليه .. فعلا احنا كمغتربين محتاجين اوي تجمع لنا نستفيد فيه من خبراتنا الي يمكن البعض متعلمهاش بالساهل ..عندي كام سؤال بس هبدأ بحاجه بسيطه كده على الماشي واتمنى اخواتنا في الرياض يفيدوني .. ونبدأ بسم الله .. زوجي مهندس زراعي باذن الله يصل للرياض الفترة القادمه ..و قادم على فيزا حرة يعني مفيش شغل محدد امامه .. بالتأكيد الارزاق بيد الله ولكن ده ميمنعش اني اسأل اخواني هنا من ذوي
    • 8
      ارجو انكم تستمعوا بالفيديو http://www.youtube.com/watch?v=cBbXOTDpHkk
    • 10
      هل لاحظتم أن أغنية مدحت صالح فى تتر نهاية مسلسل سكة الهلالى لم تظهر فى نهاية الحلقتين الأخيرتين ؟ .. لقد تعجبت عندما لم أسمعها فى نهاية الحلقة قبل الأخيرة .. واعتقدت أن ذلك للفت النظر إلى أنها ليست الحلقة الأخيرة .. ولكننى اكتشفت سذاجتى عندما قرأت المقال الآتى فى جريدة المصرى اليوم .. فقد اكتشفت أن رقيب وزارة الإعلام هو إللى أخد 29 قفا على سهوة فى الحقيقة مش فى النكتة .. قبل ما يعمل ناصح ويستخف بعقول المشاهدين :
    • 9
      لا ادرى ما الذى دفعنى فى هذه اللحظه للنظر الى عدد مشاركاتى cr((: وجدتهم 1999 ولازال الطفل فى الصوره التى تعلو العدد يبدو حائرا ولا اعرف كيف ستتغير النظره لو قدر لعدد مشاركاتى ان يصل الى 9999 !!! :) فكرت ان اهنئ نفسى بالمشاركه رقم 2000 التى ستكونها هذه المداخله رغم ان 1999 كان شكلها حلو :P الف مبروك يا فيروز يا حبيبتى عقبال كل الف مشاركه اما اهنيكى كده
×
×
  • أضف...