اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البتى فور اهه يا ناش وكمان الغربيه يلاورينا الشطارة

ام البنات

Recommended Posts

البيتى فور

3اكواب ونصف دقيق منخول (اكواب متوسطة)

كوب ونصف زبد

ثلاثة ارباع كوب سكر بودرة منخول

1 بيضة + 1 صفار بيضة (ولا ترمى البياض فسوف ينفع للغريبة)

نصف ملعقة صغيرة بيكنج بودر

فانيليا

ذرة ملح

2ملعقة كبيرة كاكاو خام

للتجميل شوكولاتة خام مربى مش مش مصفاة مكسرات مفرية

الطريقة

يخفق الزبد مع السكر بالمضرب الكهربائى او باليد لكى يصير هاشاوناعما مثل الكريمة

تخفق البيضة وصفار البيضة مع الفانيليا بالشوكة وتضاف للخليط السابق

يخلط الدقيق مع البيكنج بودر والملح ويضاف بالتدريج للخليط السابق حتى نحصل على العجينة ملساء ناعمة

تقسم العجينة نصفان يترك نصف العجينة بالونها الطبيعى ويخلط النصف الاخر مع 2 ملعقة كبيرة كاكاو مع اضافة 1-2 ملعقةكبيرة لبن وتخبز لكى يصفر اللون فى فرن متوسط الحرارة

تشكل العجينة وبالهنا والشفا

يرضينى الهواء الذى تتنفساه يحيينى

يسعدنى الكون الذى يحتويكما يحتوينى

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

الغريبة:

6.5 اكواب متوسطة دقيق منخول

3 اكواب زبدة

1كوب سكر بودرة منخول

بياض بيضة

فانيليا

ذرة ملح

انصاف لوز للتجميل

الطريقة

يخفق الزبدمع السكر بالمضرب الكهربائى حتى ينعم الخليط ويصير مثل الكريمة

يخفق بياض البيضة مع الفانيليا

بالشوكة ويضاف للخليط السابق

يضاف الدقيق بالتدريج ويعجن المقدار حتى تتكون عجينة ناعمة لا تلتصق باليد وقد لا تؤخذ كل مقدار الدقيق

يسخن الفرن وتشكل العجينة ويغرز فيها انصاف الوز ولا يضغط عليها باليد وتخبز فى فرن متوسط الحرارة حتىيتم النضج مع مراعاة عدم تغيير لونها

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

:rolleyes: :blush2: :roseop:

مش عارفه أقولك ايه ...يا أحلي ام البنات...ربي يحفظهملك..... :ninja:

والله انا متاثره جدا..وقلت يعني انتي نسيتي وكده وأتحرجت أطلب الطريقه تاني.... :happy:

أنا عرفت أن طريقتك الاصليه لإن من الكونات الزبده...كانت معايا الطريقه زمان بس مش عارفه راحت فين..وصديقه قالت لي المقادير مرة ثانيه بس بدل الزبده سمن...قولتلها هانهرج يعني...لأ وغلست عليها كمان...قامت واخده الورقه من قدامي وقالتلي أحسن والله مانا مكمله....مش فاهمه الناس دي غلسه ليه...؟ :lol:

طبعا علي ضمانتك يا قمر؟؟ قولي اة!!!

هاعملها واصورها....وهييييه بكرة أجازة وحلفت ما أدخل المطبخ...بس طالما بيتيفور وبعيد عن الطبخ يبأة أشاور عقلي واتكلم معايا واقنعني أدخل واعملها....

خليني الأول أعمل البيتيفور وبعدها الغريبه....

يارب يجعله في ميزان حسناتك وتفرحي بالصبايا .... :blink:

إلا في مصر بتتباع حاجه غريبه كده اسمه ( شعيريه باكستانيه)؟؟ بتكلم بجد والله...لإني لقيت معلبات خاصه بكل أنواع الأكل الاسيوي...بس مش متاكده من موضوع الشعيريه دي....

لو فيه ياريت ترديلي خبر...

للمرة الثانيه أشكرك من أعماق قلبي...

دمتي في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

:lol: دى طلعت الطريقة

انا بفتكر يا استاذة ام البنات حضرتك عزمة استاذة ناشى على بيتي فور وغريبة

قلت اخش اخدلى كام غريبياية على كام بيتوفوراية

بس طلعت الطرييقة طب ما ااقول لحضرتك حاجة ما تعملى حضرتك بالطريقة دى واستاذة ناس بعد ما تعد مع نفسها

وتقنعها تعمل كمان

وتجيبولى انا بقى اشوف المزاق بس يا ريت لو تكترو شوية غريبة كدا ومفيش مانع :happy: لو كام ساندوتش

فراخ كدا على كام فرخة لو بايتين عادى يعنى

ولو عندكم عيش ناشف نسقية فى سوية ميه واهو ينفع برضو علشان لما ناكل الفراخ نضمن لها اكلها

بدل ما تجوع جوة

بس مشكورة يا استاذة ام البنات

ويا استاذة ناش اعملى بقى وصوريلنا الغريبة علشان اطبعها وارش عليها شوية سكر واكولها

مستنى ها :lol:

سلام مؤقت

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلهش اتأخرت عليكم

اصلى عقبال عندكم

خرجنا اليوم...ابو البنات خرجنا وده حدث يدخل التاريخ..لانه لا يحدث

الا مع كل فوز للزمالك على الأهلى

هتقولوا هو الزمالك فاز إمتى...هرد عليكم واقول لبكم هو احنا اصلا" خرجنا امتى

ده معجزة ..وخايف اتحسد نخرج بعد كده بس مع دخول مصر كاس العالم

سأعود وارد عليكم حبيبتى ناش

واستاذ سولى

وهناك طريقه للخبز متخرش الميه..حواليها جلده

انتظرونا بكرة إن شاء الله

النهارده

هاقعد..اضرب نفسى علشان اتأكد انى صاحيه ومش بحلم واننا خرجنا

ويارب الزمالك يغلب الأهلى كل اسبوع أو على الاقل كل شهر

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

:blush2: :blush2: :wub:

مش عارفه أقولك ايه ...يا أحلي ام البنات...ربي يحفظهملك..... :lol:

والله انا متاثره جدا..وقلت يعني انتي نسيتي وكده وأتحرجت أطلب الطريقه تاني.... :lol:

أنا عرفت أن طريقتك الاصليه لإن من الكونات الزبده...كانت معايا الطريقه زمان بس مش عارفه راحت فين..وصديقه قالت لي المقادير مرة ثانيه بس بدل الزبده سمن...قولتلها هانهرج يعني...لأ وغلست عليها كمان...قامت واخده الورقه من قدامي وقالتلي أحسن والله مانا مكمله....مش فاهمه الناس دي غلسه ليه...؟ :P

طبعا علي ضمانتك يا قمر؟؟ قولي اة!!!

هاعملها واصورها....وهييييه بكرة أجازة وحلفت ما أدخل المطبخ...بس طالما بيتيفور وبعيد عن الطبخ يبأة أشاور عقلي واتكلم معايا واقنعني أدخل واعملها....

خليني الأول أعمل البيتيفور وبعدها الغريبه....

يارب يجعله في ميزان حسناتك وتفرحي بالصبايا .... wst::

إلا في مصر بتتباع حاجه غريبه كده اسمه ( شعيريه باكستانيه)؟؟ بتكلم بجد والله...لإني لقيت معلبات خاصه بكل أنواع الأكل الاسيوي...بس مش متاكده من موضوع الشعيريه دي....

لو فيه ياريت ترديلي خبر...

للمرة الثانيه أشكرك من أعماق قلبي...

دمتي في رعايه الله وحفظه

معلمى...ناش

الحقيقه انا منتظرة يا ست الكل النتائج المصورة

وعلى فكرة مقدرش اقول على ضمانتى...ليه

ااقولك..لان المدخلات مختلفه فاكيد المخرجات هتكون مختلفه

اللى فوق ده إدارة انتاج

والمقدمات تؤدى إلى نتائج

ده منطق

والمنطق وإدارة الانتاج

بيقول ان أم البنات ملهاش دعوة..هى خاطبه وضمنه بخت..؟

ايه الكلام البلدى ده

ااقول البلدى يوكل..وعندى مشاور هيخرم راسى..ومضطره اعمله...

فبخرف

المهم يا ست الكل اعملى بس انت وادعى لى...

هانزل اهه بأهم طرق خبز البتيى فور والغريبه قبل ما ارد على سولى

ادعى لى...

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

حبيبتى الغريبة و البتى فور فى بعض الملاحظات الهامة بخصوصهم :

1- الطهى يجب ان يكون على نار هادئة جدا للغريبة و ما تزهقيش و تطفى النار اول ما تحسي انها استوت و وشها يكون لسة ابيض و الطهى فى وسط الفرن يعنى لا عالى و لا تحت على النار مباشرة

و البتى فور على نار متوسطة و تقفلى النار اول ما يبدأ الوش يكون اصفر يعنى قبل ما يتحمر

2- بالنسبة لنسبة الدقيق فى البتى فور و الغريبة انتى بتحطى الدقيق شوية شوية و اول ما تحسي ان العجينة بدأت ما تلتصق باليد تزودى حبة صغيرين جدا و بس حتى لو ما اخديش كل مقدار الدقيق لأن نوع الدقيق بيختلف من نوع لأخر

3-- بالنسبة للبتى فور كل ما كانت كمية البيكنج بودر قليلة كلما كان طري و زي الزبدة يعنى نصف ملعقة صغيرة فقط

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      استشعرت القلق مع عودة المدارس مرة أخرى واضطرارى للمشاركة فى جروب الماميز كأب سيجنال متطفل من وجهة نظرهن علىعرض المقال كاملاً
    • 89
      زمان من حوالي 35 سنه فاتوا بدأت في قراءة المجلات والقصص وايامها كان التليفزيون ابيض واسود وكل الحكايه القناة الاولى والتانيه اللي كانت بتقفل الساعه 8 تقريبا فكانت وسائل التسليه المتاحه هي العاب مثل البلي والمستعجله والكرنك والكورة بالاضافه الى القراءه، ما علينا كانت القراءه وسيله جميله للتسليه والمساعده على السباحه في بحر الخيال ايامها كنا نقرأ ميكي وسمير وكانوا ايامها باللغه المصريه وليس باللغه العربيه خصوصا ميكي وبطوط والجده بطه ومحظوظ وعبقرينو ، وسمير وتهته وكان هناك ايضا تان تان بشخصيا
    • 59
      روحت اعمل تصريح الزفت العمل ورحت استلم قالولي لا اطلع المباحث طلعت المباحث فوجئت بنفس الاسم بتاعي الرباعي ان عليا حكم غيابي في شيك بسنه سجن وكفاله الف جنيه ولكن عنوان المتهم مختلف اتكلمت مع الظابط قالي انا مصدقك بس ممكن تكون غيرت العنوان واداني جواب للنيابه اللي تبعها القضيه عشان يستعلموا من الملف ويكتبلي علي الجواب ان انا مش انا-حد فاهم حاجه:blink: - وطبعا خفت اروح النيابه لوحدي احسن بتوع تنفيذ الاحكام يمسكوني واتفقت مع محامي اروح معاه بكره ....دعواتكم طبعا منتها الفقع حاجه مالكش فيها ومط
    • 3
      شغل عالى جدا على موقع اللجنة العليا للانتخابات ... بروفيشونال بحق وحقيقى فى اول موقع مصرى تحديث كل ساعة لاعداد المصريين بالخارج اللى سجلوا بياناتهم بخريطة تقدر منها تعرف عدد اللى سجلوا فى دولتك وكل دولة فى العالم حاجة تفرح بجد السعووووووووووووووووووووووودية المركز الاول 58268 تم نقل مقرهم الانتخابى للخارج عايز اضحكم شوية لانى مبسوط دلوقتى : كان فى واحد رخم على الفيس بوك بيقول اعلى نسبة تصويت من امريكا واوروبا لانهم ناس متحضرين وعندهم ثقافة واللى فى السعودية متوسطى الثقافة والتعليم ..
    • 8
      اللوائح خلال فترة الحج: •خلال فترة الحج لن يسمح بدخول المسافرين المسلمين الحاصلين على تأشيرة الزيارة أو تأشيرة العمرة لمطار جدة أوالمدينة المنورة وذلك من 10 ذو القعدة 1432 الموافق 7 أكتوبر2011، لغاية 10 ذو الحجة 1432 الموافق 6 نوفمبر2011. •يسمح فقط للمسافرين المسلمين بالسفر إلى جدة والمدينة المنورة خلال هذه الفترة بتأشيرة حج صالحة. •اخر يوم لقدوم حجاج المسافرين عن طريق الجو 4 ذي الحجه 1432 الموافق 31 أكتوبر 2011 •تبدأ مغادرة الحجاج من يوم 14 ذي الحجه 1432 و الموافق 10 نوفمبر 2011. لمزيد من ا
  • أضف...