اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اشمعنى؟

بنت شعنونة

Recommended Posts

حاولت ادور على موضوعي يا خسارة يا ولاد مصر لكن لم اجده

ما علينا.. :roll:

نكتب هنا...

لاحظت اشياء غريبة تحدث في زمنا العجب دا

يعني مثلا دلوقتي تلاقي الاب قاعد في البيت وعلبة سجايرة خلصت يروح باعت "بنته" عشان تجيبله علبة من عند البقال.. مع ان ابنه قاعد جنبه؟

وممكن يكون الأخ هوا اللي عاوز يجيب علبه يقوم يبعت اخته بدل ما يتلحلح ويروح هوا بنفسه؟؟؟ :twisted: :twisted:

الشباب دلوقتي يقعد يبص لأخته هيا لابسا ايه وعالمة ايه في وشها وبتكلمي مين ورايحا فين وجايا منين والف س وج قبل كل خروج لها من البيت وبالحاح مستفز جدا

ولو مش عاجبه خروجها ممكن يغلس عليها ويفتعل خناقة عشان ما تخرجش؟؟؟؟ :mad: :mad:

لكن لو قالتله انها رايحا السوق وهاتجيب خضار كتير ف تعالى شيل معايا من فضلك

يقولها بالفم المليان

لالالالالالالالالالالالالا

روحـــــــــــي لوحـــــــــــدك

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

:twisted: :twisted: :twisted:

ولو هوا متحضر يقولها الخضار دا مسؤولية البنات وانا "راجل"؟؟؟؟؟؟

هوا من امتى بقى لازم على الست انها "تنزل" السوق في المعمعة عشان تشتري خضااااااااااااااااااار؟؟؟؟؟؟؟؟؟

:twisted: :twisted: :twisted:

ولو في يوم قلبت غم وماحدش من الستات رضي يروح السوق ممكن الرجالة هيه يجو على نفسهم وينزلوا مرة او مرتين

وترجع ريما لعادتها القديمة :? :? :?

وفي الأخر يقولك احنا الرجالة

والستات والجواز والمشاركة؟؟؟؟؟؟

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

يا مودموزيل شعنونة اللى وصفتيه ده اسمه بالعربى "نطاعه"

اول مره اسمع موضوع البنات اللى بتتبعت تجيب سجاير!!

فين ايام زمان ... مش زمان قوى يعنى!! :lol: :lol: حد فاكر ايام التموين وازمة انابيب البوتاجاز؟ :? :? :? ياما انا واخويا شلنا وعمر ماكان يخطر ف بالنا نطلب من اخواتنا البنات انهم يشيلوا معانا ... ده كان يبقى معناه تهزيئ محترم من الوالد و الوالده

رابط هذا التعليق

والله يا لينوكس انا اعرف عائلات الصبيان فيها ما بيعملوش اييييي حاجا

ولو فيه طواريء و الاخت محتاجا ان اخوها مثلا يوصلها بعربيته لمكان درس مثلا او معاد مهم لأن مثلا عربيتها عطلانه

والولد عنده معاد مع اصحابة او صاحبته بيقولها اركبي اي حاجا انا مش فاضيلك!!!!!!! :twisted: :twisted: :twisted:

وفعلا بتنزل البنت تركب اي مواصله و"صاحبة" اخوها راكبا معاه العربية!!!!! :? :? :mad: :mad: :mad:

والله دا بيحصل فعلا ومحدش يقدر ينكره للأسف :?

والمشكلة تيجي تكلم الأهل يقولولك شباب بقى ها نعمل ايه؟

بالذمة دا جيل دا؟ :? :twisted:

رابط هذا التعليق

الله يصبحك بالخير يا حاج صاوى ويديك الصحة وطول العمر ، من صغرنا وهو معودنا نروح معاه السوق بعد صلاة الجمعة نشترى خضار الإسبوع علشان عيب ماما تروح السوق فى وسط الزحمة والزبط اللى فى الأرض والحر ده

لا يمكن أن يحيا المجتمع المسلم إلا بالنصيحة والتواصي، المؤمنون يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، هذه رابطة المؤمنين ، نعمل فيما اتفقنا عليه، ولينصح بعضنا بعضاً فيما اختلفنا عليه، ولا نقر بدعة ولكننا ننصح إخواننا في أخطائهم وينصحوننا في أخطائنا حتى نكون مجتمعاً رائداً يحبه الله.

انضم الى مجموعة

وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

رابط هذا التعليق

والله يا لينوكس انا اعرف عائلات الصبيان فيها ما بيعملوش اييييي حاجا

ولو فيه طواريء و الاخت محتاجا ان اخوها مثلا يوصلها بعربيته لمكان درس مثلا او معاد مهم لأن مثلا عربيتها عطلانه

والولد عنده معاد مع اصحابة او صاحبته بيقولها اركبي اي حاجا انا مش فاضيلك!!!!!!! :twisted:  :twisted:  :twisted: 

وفعلا بتنزل البنت تركب اي مواصله و"صاحبة" اخوها راكبا معاه العربية!!!!! :?  :?  :mad:  :mad:  :mad: 

والله دا بيحصل فعلا  ومحدش يقدر ينكره للأسف :? 

والمشكلة تيجي تكلم الأهل يقولولك شباب بقى ها نعمل ايه؟

بالذمة دا جيل دا؟ :?  :twisted:

أنا أقول لك حاجه يا شانا

دي مش مشكلة جيل ......... دي مشكلة سوء تربية ودلع الآباء لأابنائهم وتساهلهم في أساسيات وتيجي النتيجة على دماغهم , يعني لما يسمحوا بتهاون الأخ في حق أخته عليه ممكن كمان يتساهلوا في حق بناتهم نفسهم وكمان تلاقيها بتقول(أنا نازلة أقابل صاحبي ياجماعة ومش فاضية) يعني تسيب من كل ناحية

أنا عارف أن في ناس بتأله الأبن الولد لغاية ما يستعبدهم كمان ولكن دي نتيجة الدلع الزايد حتى الخروج من السيطرة

أديكم مثال:

انا أعرف ناس عندهم ولدين بس خلفوهوهم بعد سنين طويلة فبيخافوا عليهم من الهوا الطاير, المهم العيال كبروا ودخلوا الجامعة وبعد ماكانوا قطط مغمضة وكانت أمهم بتوصلهم لغاية الفصل حتى في ثانوية عامة, أختلف الأمر وأنقلب الأولاد على آبائهم لدرجة أنهم لما أهلهم يمنعوهم من حاجة أو يعترضوا على سلوكهم يبتدو يكسروا عفش البيت ويرموا التليفزيون من البلكونة ويشتموا أهاليهم ولو مش عاجبكم أدي الموبايل أبو 3 آلاف جنيه ... طراخ في الحيطه وانتو ناس ....كذا وكذا والمشكلة أن الأهل بيعانو وبرضه لسه بيدلعوهم وجابوا لهم عربيات جديدة كسروها حتى قبل ما يرخصوها ويحطوا نمر عليها

كل ده من الدلع الزايد, زي الأباء اللي بيدوا أولادهم دروس خصوصية والعيال في أولى ابتدائي..... حاجة تفرس

مش كده ولا ايه؟؟

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

يا اخت شعنونة ...

الحياة مش وحشة قوى كدة ....

انا الاخ الاكبر لـ 3 بنات .... يعنى ديك البرابر :)

و الناس كانت فاكرانى عايش زى هارون الرشيد ...

لكن ربنا يشهد ان الوضع كان غير كدة تماما ...

ما افتكرش يوم انى طلبت من واحدة منهم تعمللى شاى و الا تنضف الاوضة بتاعتى ...

و لانى الولد الوحيد كنت شغال بلية للطلبات ..

و انا مش بافتخر بكدة ... لان ده الطبيعى و الا الدنيا اتشقلب حالها ؟؟؟

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

أظن ان الحالات اللي ذكرتها شانا وأكد عليها كتاماندو هي الاستثناء لحد الآن في المجتمع وليس ظاهرة نخشاها أو نبحث لها عن حل.. ولذلك علينا ألا نفزع الى هذه الدرجة فالدنيا لسه بخير ولسه فيه كتير بل هم الأعم من الأبهات والأمهات الناجحين في تربية أولادهم واعطاء كل ذي حق حقه في المنزل سواء الولد أو البنت..

الحمد لله انا ماكنشي عندي أخ ولد :)

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق

بصراحة كده يادكتورة إنت تغطسي الغطسة وتقومي راجعة مفجرة لك قنبلة بيولوجية :lol: :lol: بلغة الطب :lol:

عشان تجيبله علبة من عند البقال.. مع ان ابنه قاعد جنبه؟

بصراحة الراجل معاه حق لإنه بيخاف الواد يسمسر له كام سيجارة في السكة وتبقى الشغلانة بالخسارة وياحبذا لو كانت البنت قطة مغمضة

:lol: :lol: يعني ماتعرفش سجاير يعني إيه ولو إن بنات الأيام دي يعرفوا جميع أنواع المخدرات مش السجاير :lol: :lol: طبعا مش كل البنات إحنا ستات المنتدى كلهم بسم الله ماشاء الله زي الفل وحاجة تفرح وطبعا منهم كتير لاحسن تطلعوا في تلهوني :lol: :lol: :lol:

الشباب دلوقتي يقعد يبص لأخته هيا لابسا ايه وعالمة ايه في وشها وبتكلمي مين ورايحا فين وجايا منين والف س وج قبل كل خروج لها من البيت وبالحاح مستفز جدا 

ولو مش عاجبه خروجها ممكن يغلس عليها ويفتعل خناقة عشان ما تخرجش؟؟؟؟

والله اللي يعمل كدة يبقى واد جدع وحمش ده أنا باحسب الحاجات دي بقت نادرة في مصر والمفروض أخته تشكره إنه خايف عليها من التعليقات السخيفة في الشوارع وربنا يكتر من أمثال الشباب ده يا شعنن :lol: :lol: :lol:

هوا من امتى بقى لازم على الست انها "تنزل" السوق في المعمعة عشان تشتري خضااااااااااااااااااار؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دي بقى أايدك فيها مليون المية يادكتورة بس المشكلة إن معظم الستات يحبوا يشتروا الخضار بالذات بنفسهم إن الرجل مابيخلصش من مراته إذا اشتري لها الخضار :lol: إيه ده ياراجل انت هو انت مابتشوفش جايب الطماطم مصفية جاهزة :lol: ومال الكوسة دي مسوسة :lol: :lol: حد فيكم عمره سمع عن كوسة مسوسة :lol: :lol: إنما بقى أهي تلاكيك علشان يبقى الخضار من اختصاصها هي لأنها هي اللي بتطبخ ( دول ستات زمان مش ستات التيك واي :lol: :lol: :lol: ) لإن ستات التيكواي مالهمش في الطبيخ علشان منقوش على إيديهم الحنة :lol: :lol: :lol:

وفي الأخر يقولك احنا الرجالة 

والستات والجواز والمشاركة؟؟؟؟؟؟

هو مش انتم اللي بتطالبوا بالمساواه في كل شيئ شيلوا بقى :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

هو مش انتم اللي بتطالبوا بالمساواه في كل شيئ شيلوا بقى 

امسسسسسسسسسسك

اهي هيا دي اللي ودتنا في داهية

المســــــــــــاواة :twisted: :twisted:

زمان ايام ماكنت في الرياض كنت ها اموووووت ارجع مصر

عشان اسوق عربية.......فقط لا غير...كنت محرومة تماما منها

ومش عاوزا اقولكم ان دي الحسنة الوحيدة اللي بشوفها في عودتي لمصر

اني اسوق :?

بس لجل الحق...

احنا واخدين حقنا وزياااااااااااادة

شغل واشتغلنا... اييييييييي شغلانة اشتغلناها..حتى الميكانيكية والجزارة بقى فيها ستات

"والرجالة كمان اشتغلوا طباخين و خياطين ودكاترة نسا وولادة

بقينا نخرج من الصبح زينا زيكوا ونرجع الضهر ونتحشر معاكم في الأتوبيسات والميكروباصات و المترو ونتخانق بعلو صوتنا في الجمعيات او الزحمة ومافيش مشاكل اننا نمد ايدينا ونضرب كمان لو الموضوع استدعى وفي بعض البيئات بيقلعوا الشوز ويضربوا بيها "اكرمكم الله"

ونرجع البيت قرفانين زيكوا تمام و نطبخ او نطلب ديلفيري و نغسل الصحون ونذاكر للعيال الراجل عيل والست عيل يعني النص يالنص

وبعدين ننام جنب بعض 2 رجالة زي بعض بالظبط لا يختلفوا عن بعض الا في بعض تضاريس وباينها اصبحت هامشية :? :?

و شنب..ودا مش مضمون كمان هوا على راجل والا ست :? :?

وبقينا نخرج في اي وقت وماحدش يسألنا ماهما عارفين اللي فيها "ما احنا رجالة ويعتمد علينا"

ونبقى متجوزين او غير متجوزين وزمايلنا يكلمونا في التلفونات عااااااادي خالص وممكن واحد او واحدا تكلمنا في مشكلة في نص الليل اسيب البيت وانزلها "ما انا بنت مجدع؟؟؟؟" اماااااااال :?

للأسف بقينا كدا...:(

ما اقدرش انكر انه احنا لسا يطلق علينا اناث.. او اننا مش بالصورة اللي فوق دي وان كنت بحاول ما ابقاش زيها بالظبط..

مرة اتاملت الفلاحة الريفيه.. بقيتها واخدا حريتها تماما والمساواة اللي نادوا بيها دي

بس خدتها صح الصح

نادر جدا تلاقي انثى بمعنى الكلمة دلوقتي

الا في حالة واحدا

لو كانت

انـــــــــــثـــــــــــى الــــــــــحــــــــــــــوت :? :?

رابط هذا التعليق

أعتقد انك حطيتي ايدك علي نقطة مهمة يا استاذة شعنونة

الوظيفة الاجتماعية للمرأة تغيرت و اصبح لها حقوق اكثر و لكن ايضا و اجبات اكثر .... و لكن الغريب ان هناك من يريد بكل الحقوق و بدون اي واجبات او بواجبات اقل

المجتمع بيتغير و الوظائف بتتبدل في داخل الاسرة ... و الست الهانم المتهننة المتدلعة ... اللي دمعتها بتنزل علي خدها مع اول انفعال .. انقرضت كما انقرض سي السيد ... ابو شنبات يقفوا عليها صقرين ... و المرأة التي تريد معاملة خاصة لمجرد كونها امرأة بتعاني الان و ستعاني اكثر في المتسقبل القريب .. و الرجل الذي يتصور انه سيأمر فيطاع لمجرد انه رجل ... سيعاني بدرجة اشد

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

و الست الهانم المتهننة المتدلعة ... اللي دمعتها بتنزل علي خدها مع اول انفعال .. انقرضت كما انقرض سي السيد ... ابو شنبات يقفوا عليها صقرين ... و المرأة التي تريد معاملة خاصة لمجرد كونها امرأة بتعاني الان و ستعاني اكثر في المتسقبل القريب .. و الرجل الذي يتصور انه سيأمر فيطاع لمجرد انه رجل ...

عجبتني جداااااااااااااااااااااا الكلمتين دول

معنى كدا اننا "بنتكيف" مع الحياة؟

ياااه

بس دا تكيف قاسي جدا؟

انه كل واحد ينزل من درجته غصب عنه افظع من بارادته

دا غير المفاهيم الغلط في غلط الللي احنا فيها

يعني بالبلدي

رقصنا ع السلالم

لا طلنا العرب والأسلام ولا طلنا الغرب والحرية

وبقينا نجري حبة يمين وحبة شمال زي اللمونة الدايخة

فطلعنا في الأخر شبه مسوخ

بجد بجد

المتطرف سواء يمين او شمال اكيد مرتاح اكتر..

اقله هوا عارف هوا عاوز ايه..

بدل التوهان الي بقينا فيه

لا بقينا عارفين احنا بنات والا لا..

يقولونا بنت.. عيب صوتك يبقى عالي وانتي بتتكلمي..؟

وعيب تضحكي بصوت عالى ادام الناس...

الله؟

طب ما غصب عني لازم صوتي يعلى؟ اذا كنت مدرسة بزعق في العيال ليل نهار

او دكتورة صوتي جايب اخر الممر عشان العيانين يتلموا

او حتى كاتبه شهر عقاري صوتي ااااااااااد كدا كل ثانية؟؟؟؟ :? :?

البسوا فساتين وجيبات... بدل البنطلونات دي

بقيتوا رجالة....

؟؟؟؟!!!!!!!!!

طب ما انا بارجع متاخر من شغلي او درسي؟ لو حصلت حاجا بقى ها تنفعني الجيبة؟

ما البنطلون ارحم

وبعدين عاوزا اقعد زي ما اقعد ابقى مش قلقانا هوا يطير الجيبة :?

حيرتونا... :roll:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 11
      صحيت بدري اخذت والدتي ورحنا ننتخب كان في ايجابيات وسلبيات فرحت جدا لتعاون افراد الجيش المصري الموجودين بيطولوا بالهم على الناس (خصوصا انها لجنه نسائيه) الستات الكبيره بيدخلوها تقعد علشان ماتتعبش (والدتي كانت واحده منهم) السلبي بقى (ان 80% من الستات الموجوده بقت كبيره في السن وفجاْه كده خير اللهم اجعله خير ماحدش فيهم بقى قادر يمشي ) كل ده علشان يدخلوا في الاول رغم اني طلبت ان ماما تدخل علشان رجلها بتوجعها ووقفت انا في الدور عادي جدا فرد الشرطه العسكريه تعب جدامع الناس كان بيوجم وي
    • 94
      الموضوع ده كان شاغل بالي طول الاسبوع ومحبتش افتحوا لانشغالي الشديد ايه هو الموضوع ! قبل ما ادخل في الموضوع ,, تعالوا نقرا الخبر ده الاول ,, قبل أسبوعين من الموعد المحدد لمثولها أمام النيابة كاميليا شحاتة ترد على السلفيين بمصر بعودتها لزوجها الكاهن وظهورها معه
    • 25
      من كام يوم كنت بتكلم انا وزوجى العزيز وبقوله انا زهقت بقى بقالى اربع سنين مانزلتش مصر ونفسى اشوف مصر يا سيدى بقى قاللى طب عشان مدرسة الولد وبعدين انزلى فانا اتغاظت منه بصراحة وقلتله هو انا لسه هقعد لغايت شهر 5 او 6 يا ساتر انا مضايقة بقى وطبعا انا مضايقة فعلا لكن لازم اقوله كده عشان هو بقاله كام مش بينزلنا عشان ظروف شغله وحاجات تانية كده بس انا طبعا لازم استنى عشان المدرسة بتاعة ابنى وانا عارفة بص بصراحة عاوزاه يحس بالذنب شوية :wub: المهم قعدنا نتناقش شوية :lol: وبعدين قلتله خلاص انا آخر ال
    • 52
      :lol: ;) :huh: mfb: و انا مافيش حد عبررررررررررررنى و قاللى الف مبروك ... و لا حتى مبروك واحدة :blink: ... غير اونكل ثين ثين ربنا يخليهولى و لا يحرمهوش من طلعتى ايه يا جماعة ؟؟؟ هو انا مش من العيلة هنا و لا ايه ؟ ايه يا معلم حلاوة سابقاً الرافعى حالياً ؟ يعنى اهو جت مناسبة ليا و لا بعتلى رسالة تقوللى فيها مبروك و لا حتى وردة يتيمة طفطش و كليو و زعلونتى ................ مافيش وردة ! سهام مصرية و النبى مصرية ؟ مافيش توقيع جديد بمناسبة التخرج انا عاوز حفلة تخر
    • 25
      شوفتوا البنات اليونانيات اللى بيقفوا و الناس بتستلم الميداليات ....شوفتوا لابسين ايه ....لابسين حشمة جدا و مغطيين شعرهم ....اشمعنى بقه ما حدش قال عليهم ارهابيين و موافقين ان دى عادتهم و تقاليدهم ....دى اول اشمعنى ... تانى اشمعنى بقه ....ليه البنات المصريات اللى فى المهرجانات الدوليه بيلسبوا من غير هدوم و قصير جدا .....حكمتك يارب
  • أضف...