اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سياسة السلع المرتجعة واسترداد اموالك في الغرب(Refund Policy)

Recommended Posts

الحقيقة الواحد اكثر ما اعجبه هنا في موضوع الشراء هو امكانية ارجاع البضاعة او السلعة واسترداد اموالك.

اتذكر والله اول مرة ازور فيها امريكا وكنت في نيويورك وراجع مصر على

طول فاشتريت كوتشي لاخي ولم اكن متاكد من المقاس تماما....وسالت البائع عن سياسة الاسترجاع عندهم لانني مش متاكد من المقاس الحقيقة...فقالي ممكن ترجع الكوتشي وتسترد فلوسك في فترة شهر ..بشرط الاحتفاظ بوصل الشراء والكرتونة...فقلت له: بس انا مسافر ومش جاي قبل شهرين...فرد عليا: ممكن تبدل الكوتشي بكوتشي اخر في خلال سنة من الشراء :shock: :shock: ولكن بدون استرداد نقودك...بشرط الاحتفاظ بالكرتونة والوصل... :lol: :lol: مع العلم ان عند ترجيع السلعة ليس من حقه سؤالك عن سبب استرجاعها....ده مثل بسيط من امثلة كتييييرة في نفس الموضوع...ونفس الحال مع الحكومة هنا برضه....حقك لا يضيع أبداً

لماذا لا نرى هذه السياسة في مصر؟؟ الغريب انه بتكون نفس السلع ونفس الشركات في مصر ولكن ممكن تلاقي معلق ليك يافطة (الاستبدال في خلال 24 ساعة فقط) :? :( ....واستبدال فقط

لماذا خدمة العملاء والتيسير على المواطن موجودة في الغرب فقط؟؟!!

رابط هذا التعليق

والادهى من كدة كام price protection policy اللى غالبا بتكون موجودة وقت الاعياد لو اشتريت حاجة من محل و اكتشفت انها تباع فى محل تانى بسعر اقل ما عليك غير انك تاخد اعلان السلعة الاقل سعرا دى من ذاك المكان و ترجع بيه للى اشتريت منهم و هم حيرجعولك 110% من فرق السعر

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

الموضوع ده مش موجود فى مصر لسبب صغير جدا ألا وهو الفهلوة المصرية

بمعنى ان ممكن واحد ياخد بدلة من محل يحضر بيها فرح مثلا ويرجعها تانى :lol: :lol: :lol:

لا يمكن أن يحيا المجتمع المسلم إلا بالنصيحة والتواصي، المؤمنون يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، هذه رابطة المؤمنين ، نعمل فيما اتفقنا عليه، ولينصح بعضنا بعضاً فيما اختلفنا عليه، ولا نقر بدعة ولكننا ننصح إخواننا في أخطائهم وينصحوننا في أخطائنا حتى نكون مجتمعاً رائداً يحبه الله.

انضم الى مجموعة

وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

لي حاية رواها لي حماي عبندما كان في كندا

اشترى على ما اتذكر Handycam من محل معين , و لاقها بعد فترة من الوقت اظن شهر نزل عليها تخفيض الى اكثر من 40%

المهم طلب من المحل تطبيق نسبة التخفيض عليه , المحل قاله ازاييييييي ؟

قال خلاص انا هرجع السلعة و اخد الفلوس و اشتريها مرة اخرى بالتخفيض

طبعا وافقوا على التخفيض

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...