اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن عرض عمل بالسعودية

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا خريج 2004 ليسانس آداب إنجليزي ومن الأوائل على دفعتي والحمد لله

عملت كمترجم حوالي سنة ونصف بعد التخرج (في شركة صاحبها سعودي وهو رجل فاضل) ثم تركتها

...للعمل كمصحح لغوي إنجليزي في منظمة لها اسم في مجال الإعلام الهادف (منذ سنة ونصف أيضّا!) ،

ومازلت بها إلى الآن.

صاحب الشركة التي كنت أعمل بها سابقًا يعرض علي السفر للعمل معه بالسعودية كـ :

مترجم + الإشراف على مقابلة عملاء أو وفود (اللغة E لها دورها هنا)

أسئلتي هي:

ما هو الراتب المتوقع في مثل هذا النوع من العمل؟

ما تكاليف المعيشة في الرياض (سكن + مأكل + ملبس + ترفيه) ؟

مع الشكر الجزيل

رابط هذا التعليق

أخي الكريم ...أولا أهلا ومرحبا بك...

ثانيا تستطيع إرسال رساله خاصه لأخونا الفاضل سي السيد متخصص في الرد علي هذا النوع من الأسئله بما له من خبرة كبيرة...

فأرسل له الرساله لإنه من المؤكد لم يري موضوعك

دمت في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمة nash جزاكم الله تعالى خيرًا،

إن كان عند أي منكم معلومات ولو بسيطة (مثل تكاليف المعيشة في الرياض لشخص واحد) أرجو تزويدي بها لأني في أمس الحاجة لها.

تم تعديل بواسطة Kaled
رابط هذا التعليق

أخي الكريم ...مستوي المعيشه متفاوت من أسرة لإخري ..وبالطبع مايتوافق مع اسرة يختلف عن الفرد الواحد وحسب العقد معك ومستوي الراتب وإهتماماتك أنت في المقام الأول...إجمالا السكن أصبح باهظ عن الأول ولا أعرف عن سكن العزاب الحقيقه ...فإذا قلت لنا مستوي العقد العام أستطيع أن أفيدك بأرقام....ولكن من الممكن ولا أجزم أن الف ريال أو اقل قليلا تستطيع أن تدبر بها معيشتك اليوميه لمده شهر إن أمتنعت عن المطاعم وتدبرت أمرك في مغريات الشراء ...

لذلك تستطيع مراسله الأخ سي السيد وانا واثقه أنه سيخبرك بكل التفاصيل التي تريدها وبخصوصيه تامه...

دمت في رعايه الله وحفظه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

مرة أخرى، شكرًا جزيلاً أختي الفاضلة nash

الموضوع ليس سريًا ولا يستدعي ذلك على الإطلاق، هو ببساطة:

العقد المعروض ضعيف ماديًا إلى حد كبير:

أولاً: ألفان وخمسمائة ريال سعودي + توفير سكن أو

ثلاثة آلاف ريال على أن أتحمل توفير سكن لنفسي

ثانيًا: إجازة سنوية لمدة شهر مدفوعة الراتب + توفير تذكرة طيران ذهاب وإياب

و دُمتم!!!

استشرت بعض زملائي بالمؤسسة هنا، وأخبروني ألا أقبل أقل من خمسة آلاف ريال سعودي صافي...

فما رأيكم في العرض؟ وبماذا تشيرون عليّ؟

ملحوظة: حاولت إرسال رسالة خاصة إلى الأخ se_ Elsyed ولكن تظهر رسالة:

"ليس لديك الصلاحية بإستخدام خاصية المراسلة في المنتدى"

على الرغم من أني أكون signed in ...فكيف أصل لهذا الزميل؟

تم تعديل بواسطة Kaled
رابط هذا التعليق

أخي الكريم خالد

سأرسل أنا الرساله للأخ الكريم سي السيد وانتظر ردود إن شاء الله من الأخوة هنا

ولكن مبدئيا توفير تذاكر الطائرة مع مراتب الأجازة شيء جيد وإن كنت أري بالنسبه لمؤهلاتك المذكورة ان الراتب بالفعل ضعيف...علي العموم أنتظر الرد إن شاء الله

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

أخي الكريم لقد راسلت سي السيد ولكن لم يظهر اليوم في المحاورات...

أتمني ان ترفع الموضوع غدا صباحا حتي يتسني للجميع قراءته..وخاصه أن المحاورات بها مشاكل فنيه منذ التحديث الأخير..وكثيرين لا يستطيعون الدخول وخاصه الكويت والسعوديه فإن شاء الله خير

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انا نسخت تكاليف معيشة فرد اعذب ى حلاتى (يابني اتجوز قبل ماتيجي)

والله يا طويل العمر بما انك لوحدك زى حلاتى

ده يتوقف على سيادتك هل انت من محبي الطعام ام زى حلاتى اخر حاجة تفكر فيها؟

انا عن نفسي مقسم الحكاية كما يلى

50 ريال اتصالات (وحاطط 50 زيهم احتياطى)

120 ريال سجائر إل ام احمر مش حتفرق بمعدل 4 ريال فى للعلبة :blink: ممكن تزيد يانحراف 20 ريال يعنى 5 علب

100 ريال للانتقالات والعزومات على غفله

الاكل كنت فى البداية اجيب اكل الشهر كله ب 150 ريال

لانى بشترى جملة طبعا كرتونة البيض 12 ريال(3 بيضات بريال) عدد 2 فرخة حجم صغير 9ريال تونة 4علب 4ريال للعلبة ارز 15 كيس 5كيلو زجاجة الزيت حجم كبير 12 ريال عباد الشمس مكرونه 4 اكياس 3ريال للكيس(بعملها على 8 مرات) 2علبة صلصة حسب الحاجة بواقع 3ريال للواحده كيلو سمك بلطى مجمد 09 ريال بصل كيلو 4ريال(مبحبوش) التوم العلبة ب 2 ريال توم جاهز الملح مش فاكر بكام بصراحة السكر كيس 5كيلو ب 25 ريال الشاى ليبتون فاتله 100حبه ب 15ريال اللحوم بقى حسب طلبك عندك من اول 2ريال مفروم لغاية 35 من الجزار بس انا بجيب لحمة ب 12 كيس مجمد وده كان فى غالب الامر بيكفيني اكتر من شهر لانى مبكلش طبيعي الا كل يومين مش بخل بس الوحدة هى اللى بتسد النفس بعيد عنك وفى فول طبعا ب 3 ريال للعلبة

يبقى كله على بعضه ممكن تصرف 400 ريال لو مش مدخن ممكن تصرف 300 او 350 ريال بالكتير واتمنالك التوفيق اه على فكره انا ساكن فى الدمام بس اعتقد ان كل الاسعار فى السعوديه واحده تختلف فى اسعار ما ريالين او تلاته

الاكل حاليا ب 12ريال يوميا يعنى 360 ريال شهرى وده طبعا مش انصحك بيه لانى بعت القضية

بالنسبة للجو هنا تلججججججججججججججججج تقل قبل ماتيجي هناااااااااااااااااااااااااااااااااااا

بما انى ماسك ايجارات الشقق هنا ف الدمام فاغلب المؤجرين الشركات هى اللى بتعطيهم بدل سكن عندى مثلا من 12000 الى 20000 ف السنه طبعا مش هقولك الربيع او الباديه لانك ف الرياض وانا ف الدمام ففى اختلافات نسبيه ومع ذلك متحملش هم السكن

نصيحتي ليك كأخ مغترب وناوى يعقل انك تبدأ تتفق من اول 3000 ريال بس الله اعلم ممكن تزيدوا ممكن تنقصوا الله اعلم اخوك بتاع حسابات يعنى

وكمان يا اخى انتو اصحاب اللغة الانجليزيه ماشا الله تبارك الله دروس شغاله عســــــل bv:- الساعة 100 ريال يعنى 3 طلاب ف اليوم 300 ريال ف الشهر 7800 ماشا الله ده ع اقل تقدير متشلش هم يا خالد بيه انتى اعقلها كدى وتوكل

تحياتى وحمد لله على سلامتك قريبا

اخوك عمرو

على فكره اغلب الكلام المكتوب هنا كان مكتوب لاخ عزيز اسمه الحضرى وعقبالك زيه وصل السعوديه يوم الجمعه قبل اللى فاتت واتصل عليا وقالى انه مبسوط جدااا من الرياض

فنسالكم الحلاوه بتاعتنا بقى واى حاجه انا تحت امرك

مش تنسى تبقى تلفلى عروسه معاك هديه وانت جاى من مصر الله يكرمك :ninja:

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أخي الكريم لقد راسلت سي السيد ولكن لم يظهر اليوم في المحاورات...

أتمني ان ترفع الموضوع غدا صباحا حتي يتسني للجميع قراءته..وخاصه أن المحاورات بها مشاكل فنيه منذ التحديث الأخير..وكثيرين لا يستطيعون الدخول وخاصه الكويت والسعوديه فإن شاء الله خير

ألف شكر والله، سيدتي الفاضلة. أخجلتمونى باهتمامكم.

رابط هذا التعليق

انا نسخت تكاليف معيشة فرد اعذب ى حلاتى (يابني اتجوز قبل ماتيجي)

والله يا طويل العمر بما انك لوحدك زى حلاتى

ده يتوقف على سيادتك هل انت من محبي الطعام ام زى حلاتى اخر حاجة تفكر فيها؟

يبقى كله على بعضه ممكن تصرف 400 ريال لو مش مدخن ممكن تصرف 300 او 350 ريال بالكتير واتمنالك التوفيق اه على فكره انا ساكن فى الدمام بس اعتقد ان كل الاسعار فى السعوديه واحده تختلف فى اسعار ما ريالين او تلاته

الاكل حاليا ب 12ريال يوميا يعنى 360 ريال شهرى وده طبعا مش انصحك بيه لانى بعت القضية

بالنسبة للجو هنا تلججججججججججججججججج تقل قبل ماتيجي هناااااااااااااااااااااااااااااااااااا

بما انى ماسك ايجارات الشقق هنا ف الدمام فاغلب المؤجرين الشركات هى اللى بتعطيهم بدل سكن عندى مثلا من 12000 الى 20000 ف السنه طبعا مش هقولك الربيع او الباديه لانك ف الرياض وانا ف الدمام ففى اختلافات نسبيه ومع ذلك متحملش هم السكن

نصيحتي ليك كأخ مغترب وناوى يعقل انك تبدأ تتفق من اول 3000 ريال بس الله اعلم ممكن تزيدوا ممكن تنقصوا الله اعلم اخوك بتاع حسابات يعنى

وكمان يا اخى انتو اصحاب اللغة الانجليزيه ماشا الله تبارك الله دروس شغاله عســــــل :blush2: الساعة 100 ريال يعنى 3 طلاب ف اليوم 300 ريال ف الشهر 7800 ماشا الله ده ع اقل تقدير متشلش هم يا خالد بيه انتى اعقلها كدى وتوكل

تحياتى وحمد لله على سلامتك قريبا

اخوك عمرو

على فكره اغلب الكلام المكتوب هنا كان مكتوب لاخ عزيز اسمه الحضرى وعقبالك زيه وصل السعوديه يوم الجمعه قبل اللى فاتت واتصل عليا وقالى انه مبسوط جدااا من الرياض

فنسالكم الحلاوه بتاعتنا بقى واى حاجه انا تحت امرك

مش تنسى تبقى تلفلى عروسه معاك هديه وانت جاى من مصر الله يكرمك :rolleyes:

ألف ألف شكر، يا أخي الكريم. يعلم الله كم أنا بحاجة إلى مثل هذه المعلومات.

معنى هذا الكلام:

الطعام = 350 ريال (أنا غير مدخن، وربنا يكرهك في التدخين إن شاء الله وتتركه)

السكن= ؟؟؟ (هم سيوفرون لي سكن أو آخذ بدل 500 ريال) هل هذا المبلغ يكفي؟ وكم سأدفع شهريًا للفواتير كالغاز والكهرباء والماء؟

الملبس=هل أشتري الكثير منها من هنا (وسط البلد والمولات :happy: ؟ وما طبيعة الثقافة هناك لنا بالنسبة للملابس (بذلات رسمية)؟

الراتب=3000 صافي وأطلب السكن عليهم ومبلغ 400 ريال للمعيشة مثلا؟

انت تأمرني، لكن موضوع العروسة هذا اتركه لأهل الخبرة في الموضوع. أظن أهل المرء خير من يرشحون له عروس، وربنا يرزقنا بالحلال ويعفنا.

مرة ثانية أشكرك وأرجو حل المعادلات الحسابية عاليه!!!

تم تعديل بواسطة Kaled
رابط هذا التعليق

ألف ألف شكر، يا أخي الكريم. يعلم الله كم أنا بحاجة إلى مثل هذه المعلومات.

معنى هذا الكلام:

الطعام = 350 ريال (أنا غير مدخن، وربنا يكرهك في التدخين إن شاء الله وتتركه)

السكن= ؟؟؟ (هم سيوفرون لي سكن أو آخذ بدل 500 ريال) هل هذا المبلغ يكفي؟ وكم سأدفع شهريًا للفواتير كالغاز والكهرباء والماء؟

الملبس=هل أشتري الكثير منها من هنا (وسط البلد والمولات :) ؟ وما طبيعة الثقافة هناك لنا بالنسبة للملابس (بذلات رسمية)؟

الراتب=3000 صافي وأطلب السكن عليهم ومبلغ 400 ريال للمعيشة مثلا؟

انت تأمرني، لكن موضوع العروسة هذا اتركه لأهل الخبرة في الموضوع. أظن أهل المرء خير من يرشحون له عروس، وربنا يرزقنا بالحلال ويعفنا.

مرة ثانية أشكرك وأرجو حل والرد على المعادلات الحسابية عاليه!!!

هنا مفيش فواتير غاز اولا فى شراء انبوبه غاز 15 ريال فى الشهر

الماء 240 ريال فى السنه كلها يعنى 20 ريال فى الشهر

الكهرباء الصراحه اى حد هنا يقدر يجاوبك عليها :blush2: لانى مبدفعش كهربا

خليهم يوفروا السكن بمعرفتهم معنى كدى تاخد 6000 ف السنه وحتسكن فى غرفه بمنافعها فخليهم هم يوفروا السكن

بالنسبه للبس الناس هنا بتجيب لبس حلو وبيسترخصوا مش عارف ليه

انت مش كل شهر حتجيب لبس طبعا بس

تيشرت عندك من 9 حتى 50 ريال

بنطلون جينز من 25 حتى 90ريال

جواكت من 80 حتى 300ريال

الشرابات من 5 حتى 20 ريال

الشوز فى نوعين الصيني 45 او الايطالى بيبدأ من 80 وانت طالع

البرفانات الصراحه انا بجيب اى حاجه حاليا تمشي الغرض

يعنى بعد شهر او اتنين تنزل تشترى حاجه او حاجتين

اجيبلك وانت راجع مصر وبتجيب الهدايا؟ :happy:

وكمان شكرا على الدعوه md2: عليا ربنا يكرهنى فيها ليه :blink: زعلت منك :happy:

اخى فى الله لم افعل شيء هذه الاسعار تجدها مثبته على كل شيء ماعلى الا نقلها هنا لذلك اسكت ومسمعش صوت :rolleyes:

وشكرا على العروسه مش عاوز حاجه منك :P هو اسعار الجواز ايه دلوقتى والدهب والشقق wst:: انا مستغل صح؟؟؟ههههههههههههه

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

اجيبلك وانت راجع مصر وبتجيب الهدايا؟

وكمان شكرا على الدعوه عليا ربنا يكرهنى فيها ليه :happy: زعلت منك :rolleyes:

اخى فى الله لم افعل شيء هذه الاسعار تجدها مثبته على كل شيء ماعلى الا نقلها هنا لذلك اسكت ومسمعش صوت :blush2:

وشكرا على العروسه مش عاوز حاجه منك :) هو اسعار الجواز ايه دلوقتى والدهب والشقق انا مستغل صح؟؟؟ههههههههههههه

أقرأ الرد والابتسامة تعلو وجهي wst::

إن شاء الله تفعل الصواب (وأنت تعرفه ولا تحتاج نصائح متواضعة مني) بدون دعوات ساخنة :happy:

بالنسبة لتكاليف الزواج هذه الأيام، أجارك الله منها:

جرام الذهب تعدى 140 جنيه، متر الشقة نصف تشطيب في مدينة جديدة (6 أكتوبر هي ما سألت فيها ومتابعها) ما بين 1500 و 2000 حسب طبيعة الحي (ولطفًا لا تفكر في شراء أرض والبناء عليها لأن مافيا الحديد ومافيا الأسمنت ما تركوا هذا الخيار متاحًا إلا لمن قدره الله له)، وبعدها بالنسبة لتكاليف الحياة اليومية في العش السعيد> الغلاء طال كل شىء بشكل مستفز ...كل كام شهر تجد 20 % زيادة في سعر كل ما يخطر في بالك.

وهنا نكتة، كلما ذهبت لشراء حاجيات المنزل تعودت أسال صاحب السوبرماركت : النهاردة الحاجة بكام؟! حاجة :blink: ... بدون تعليق

جزاكم الله خيرًا، وأرجو أن تقبلني كصديق وأخ لك

بالمناسبة، أضفتك على الـmessenger ياريت مايكون هنا مانع md2:

رابط هذا التعليق

بس يابني بس بس بس

صديت نفصى عن الجواز اده هو الحاجه الوحيده اللى متثبتش ابدا

خلاص حصوم 20 سنه كمان 140 جنيه ابقى قابلنى لو شافت حلق حتى

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

ممكن احشر نفسى

اولا ربنا يوفقك فى سفرك للسعودية

و عايزة اقول حاجة لعمرو...اخى قدم فى اسكان الشباب ودفع مقدم 5000 جنيه و الباقى بضمان عمله و الشقة كاملة التشطيب و فى حتة كويسة جدا فى اسوان و اكيد فيه زى كدة فى نواحى تانية من الجمهورية اسأل و شوف و بالتوفيق للجميع و ربنا يكرهك فى السجاير

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 1
      السلام عليكم انا مدرسة ومعروض عليا عمل في مدرسة اسمها التهذيب القسم العامي بمرتب 6500 شامل السكن والمواصلات هل حد عنده معلومات عن المدرسه دي او اذا كان الراتب هيكفي المعيشة فرد واحد اقدر اصرف واحوش منه؟ لكم جزيل الشكر
    • 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 10
      السلام عليكم جالى عقد فى سلطنه عمان خارج مسقط ب 650 ريال عمانى اسرتى 4 افراد ايه رأيكم؟ برجاء الرد سريعا و كل عام وانتم بخير
    • 8
      اخوة المحاورات السلام عليكم انشاء الله ساكون احد الوافدين الجدد لمدينة الرياض لقد اسعدني كم المعلومات بخصوص السكن و المدارس الموجودة في الباب عن مدينة الرياض و لكن هناك معلومة اود الاستفسار عنها و هي الاوراق المطلوبة لدخول المدارس فس السعودية حاليا ابني موجود باحد مدارس اللغات في مصر و انا انوي ان اقدم له باحد مدارس اللغات في الرياض و عايز اعرف ماهي الاوراق المطلوبة للالتحاق ابني بتلك المدارس حيث انه قادم من مصر و لكم جزيل الشكر
  • أضف...