اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيه ايه مضايقك؟ فضفض

Katamando

Recommended Posts

نورا يا حبيبة قلبي

احيانا تمر الفتاة مننا بمرحلة من الزمن بتكون نفسها تحزن

بجد والله زي ما بقولك كدا

تلاقيها تقعد تفتكر في كمل بلالالالالالالاوي الدنيا اللي حواليها

واللي حصلها من يوم ما اتولدت لدلوقتي

وتقارن نفسها بغيرها

او نفسها بنفسها وافلالالالالالالالالام

وتعيط وبتاع وتقعد كدا اايم واسابيع

عارفا ايه بيحصل في الأخر؟؟

فترة وبتعدي؟ :)

صدقيني

موضوع وقت بس

انا فهمت من كلامك انه ما فيش سبب محدد لدا

اللهم الا موضوع انك حسيتي انك مش فاهما حاجا في الكمبيوتر

بصي يا نورا

انا مش ها انصح لآني خييييييييبة في الموضوع دا

لكن بصي

افتحي موضوع تعالوا باركولي

وشوفي كلامك على الوظيفة الجديدة

شوفي ساعدتك بيها عاملة ازاي

اللي تكتب الكلام دا

بتحب شغلها جدااااااااا

يبقى في نقطة جديدة حصلت

ايه هيا؟

ايه هيا ياربي؟؟؟

هممممممم

احتمااااااال والله اعلم

انه الدروس اللي بتديها للناس حاسا انهم مش مقدرينك صح

مش سامعينك

مش عارفا ترسمي الوش عليهم

لو كلامي دا صح

قوليلي ايوا

وانا اقولك تعملي فيهم اييييييييييييه

"رسالة عليها كلمة ابعتيلي عناونيم وصفيحة جاز بس "

"وش مبتسم"

مستنية اسمع منك يا نورا

وبعدين لو سمحتي

انا واخدا لقب كئيبة المنتدى

مش عااااااااوزييييييييين مناااااااافسسسسسسين بقى

الله؟؟؟؟؟

الواحد ما يستريحش في حااجا ابداااا؟؟؟؟؟؟؟؟

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

• الردود 454
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ايه يا أبو الأنوار مالك بس؟؟؟؟؟

ده احنا مصدقنا لقينا بارقة أمل فى المنتدى :)

نصيحتى ليكى

اعملى بنصيحة عبد الوهاب"صدقنى خدلك حمام" :)

لأ بجد

متسبيش نفسك للحالة دى كتير و حاولى دايما متبقيش لوحدك كتير

وش واحدة بتقول لنفسها يأمرون الناس بالبر و ينسون أنفسهم. :)

فترة و تعدى ان شاء الله.

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

الأخوة الأعزاء

فتحت هذا الموضوع للمناقشة لغرض أن يجد كل منا متنفس لما يضايقه ولعلها تكون طريقة لأزالة بعض الهموم عن البعض أو جزاءاً منها

وها أنا ذا أشكو لكم أحساسي بإحتياجي للأحساس بما يبهج أو يفرح لعله يغطي على ما هو عكس ذلك, حيث أنني أفتقد الأحساس بالبهجة أو بمعنى آخر أفتقد الحدث المبهج , فأنا مشتاق لحدث يبهجني يفرحني لكني أنتظر دون معرفة الى متى يطول الأنتظار

اللهم أرزقنا الصبر

في أنتظار ردودكم لو سمحتم

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

بجد امر بحاله نفسية سيئة جدا اشعر انني لا اطيق الدنيا كلها وبسبب هذة الحالة اشعر انني اصبحت عصبية جدا ولا اطيق اقل كلمة ولا اعرف ماذا افعل احاول العزلة مع نفسي ولكني هطق خرجت مع حد بعد سرحانة مش عرفة اعمل اية بجد مخنوقة

الاخت الفاضلة نورا

لا تقلقي ...... جميع العباقرة عندهم نفس الاعراض

فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء 

فتحت هذا الموضوع للمناقشة لغرض أن يجد كل منا متنفس لما يضايقه ولعلها تكون طريقة لأزالة بعض الهموم عن البعض أو جزاءاً منها 

وها أنا ذا أشكو لكم أحساسي بإحتياجي للأحساس بما يبهج أو يفرح لعله يغطي على ما هو عكس ذلك, حيث أنني أفتقد الأحساس بالبهجة أو بمعنى آخر أفتقد الحدث المبهج , فأنا مشتاق لحدث يبهجني يفرحني لكني أنتظر دون معرفة الى متى يطول الأنتظار

اللهم أرزقنا الصبر

في أنتظار ردودكم لو سمحتم

والله مش انت بس فبلاش ان ارد عليك بس هقولك حاجة انا بحبها اوي دي بتصبرني لما بقراها

قال تعالى في الحديث القدسي :-

يا إبن آدم لا تخشى من ذي سلطان مادام سلطاني باقيا وسلطاني لا ينفذ أبدا ، يا إبن آدم لا تخشي من ضيق الرزق مادامت خزائني ملآنه و خزائني لا تنفذ أبدا ، يا إبن آدم خلقتك للعبادة فلا تلعب وقسمت لك رزقك فلا تتعب ، يا إبن آدم إذا أنت رضيت بما قسمته لك أرحت قلبك وبدنك وكنت عندي محمودا و إذا أنت لم ترضى بما قسمته لك فوعزتي وجلالي لأسلطن عليك الدنيا تركض فيها ركض الوحوش في البريه و لا ينالك فيها إلا ما قسمته لك وكنت عندي مذموما.

صدق الله العظيم وصدق رسولة الكريم

رابط هذا التعليق

حسنا هذة هى مداخلتى الألف على مدار اكثر من عام، و لم ارضى ان تمر هكذا، حتى ولو كانت مجرد مداخله كغيرها، و لكن أعتقد ان الكثيرين هنا ممن مروا على هذا الرقم كان لديهم نفس الشعور، و بالطبع هو ليس بالأهميه ان افتح له موضوع خاص، و لهذا وقع اختيارى على هذا الموضوع، للتعبير عما ....

و لكن معذرة لا أجد ما يضايقنى!!!

هل من الممكن عمل استثناء بسيط، حيث اننى على العكس تماما سعيد و راض جدا فى حياتى و الحمد لله، و بالأخص بوجودى وسطكم، فشكرا لكم جميعا هذة الأقامه التى اسعد بها كثيرا.....

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

و لكن أعتقد ان الكثيرين هنا ممن مروا على هذا الرقم كان لديهم نفس الشعور

عن نفسي

هل تصدق انني لم الحظ المداخلة الالف و لا الالفين و لا مش عارف كام؟

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

الطفشان كتب:

هل تصدق انني لم الحظ المداخلة الالف

طبعا يا عزيزى أصدقك...

هذا ما يعجبنى فيك، انك تحسن اختيار المقطوعه التى تريد التعليق عليها من مداخلة ما بعناية...

على انى معذرة لم تكن فى بالى فى هذة النقطه بل عزيز لنا و كانت فى احدى الموضوعات و ماذلت اتذكرها جيدا، حيث انا ارى الجانب الايجابى من هذة النقطه على اننى لا اوليها ايضا اى أهميه..

و لكن يمكنك اعتبارها مناسبه سعيدة كعيد ميلادى مثلا و اردت مشاركه الجميع معى .... دة طبعا بعد اذن حضرتك؟

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

برافو .. تعيش وتفتكر

المقصد أن المضمون هو الأهم وليس الدخول فى مجادلات عقيمة لمجرد تسجيل نقاط فى عداد المداخلات .. وهذا طبعا بصورة عامة

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

مصرى كتب:

برافو .. تعيش وتفتكر

المقصد أن المضمون هو الأهم وليس الدخول فى مجادلات عقيمة لمجرد تسجيل نقاط فى عداد المداخلات .. وهذا طبعا بصورة عامة

شكرا يا عزيزى،

طبعا انت محق من ناحية ان هذا بصورة عامة، خاصة و اننا نتحدث عن مسألة نسبية....حيث ما قد تراة انت مجادلات عقيمة، قد يكون فى نظر غيرك يعنى العكس....

عموما اشكرك للتهنئة..

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا وايت هارت

بخصوص ما يضايقنى حاليا .. ولو ان الاخ كاتماندو زعلان و متضايق ويمكن كلامى مايكونش مبهج كما يتمنى هو .. حاليا اشعر انه ليس لدى اى هدف فى الحياه وده شئ مزعج جدا .. العمل ماشى كويس الحمد لله بس لم يعد يمثل اشباع كافى بالنسبه لى .. ولا اريد ان ادرس شئ جديد بصراحه .. بس فباحس ان مفيش اى قيمه لحياتى خالص ومش عارفه انا عايشه ليه اصلا وانا خلصت كل حاجه خلاص بقى .. وربنا يعدى الحاله دى على خير

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

أشكر أهتمامكم جميعاً

ولكن لا أدري ماهو أحساس المداخلة رقم 1000 لأنني لم أجربه بعد وأرجو أن يكون أحساس جميل (أتوقع ذلك)

الأخت نورا

من يوم ماكتبتي ردك اللى فيه الحديث القدسي كل شويه أدخل وأقراه فأستريح شويه وان شاء الله ربنا ح يكرمك

الأخت الجديدة فيروز

أولا أهلا بكي في وسطنا

ثانياً أعتقد أن انعدام الهدف ليس أمراً دائم لأن كل ثانية الأنسان عنده هدف حتى لو كان عنده صداع ح يكون هدفه أنه يضيع الصداع بأي شكل اما عن الهدف في الحياة فأنصحك بالتركيز ومحاولة الخروج من قوقعة الأكتئاب المظلمة ثم أصنعي لنفسك هدفاً حتى لو كان غير مألوف ..... فكري شويه وشوفي نفسك تعملي أيه وحاولي تعمليه وخليه هدفك .... كمان حاولي تكوني أضافة لمن هم حولك هنا تصبح للحياة طعم بريق الأمتنان في عيون الآخرين

وللحديث بقية ما دام في العمر بقية

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

ألا يلاحظأحدأ أن المداخلات أصبحت أقل من السابق

لأا أعلم لماذا

هل هو المصيف

هل هو الحر

هل هو أنقطاع الوصل

ربما

رابط هذا التعليق

هل هو أنقطاع الوصل

لا هو انقطاع الامل فى اى انصلاح

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فــيــروز كتبت:

لا هو انقطاع الامل فى اى انصلاح

جايز يكون عندك حق يا فيروز ...

لكنى أعتقد أن الطريق الذى تسلكينة انت و كثيرين مثلك، هو الأفضل ...

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

فيه حاجه مضيقاني من مده ومش عارفه ايه السبب

من مده وانا حسه ان انا مش مظبوطه

مش زعلانه من حاجه بس برده مش طبيعيه

مش حزينه بس مش فرحانه

معنديش احساس بالتعاسه بس برده مش حسه بالسعاده

مش مريضه بس حسه بتعب عام

عندي حالة لا مبالاه شنيعه

لما بروح مكان كل الناس بتقول ان فيه حاجه متغيره مع العلم ان انا زي ماانا

لما اروح ازور اي حد مش بحب استمر في الزياره لمده كبيره بحب ارجع البيت ولما ارجع ملقيش حاجه اعملها

مش بحب اتكلم في التليفون ولما حد بيكلمني بحاول اقفل بسرعه وكاني عندي حاجه مهمه مع العلم اني بكون فاضيه

حتي اهلي واصدقائي في مصر كنت بحب اكلمهم كل يوم والثاني دلوقتي مابتكلمش

في نصف اي فيلم اغلق التلفزيون

لما بروح اي مكان للنزهه حتي الاماكن التي احبها بازهق بسرعه

حتي لما اروح اي مطعم مش بقدر اكمل الاكل عاوزه ارجع بسرعه

بحاول ادور علي اي حاجه مضيقني تكون هي السبب مش قادره اضع

يدي علي حاجه معينه

كل حاجه حوليه شكلها حلو **مش حسه ان حاجه نقصانى

بس حسه ان فيه حاجه غلط

حد عمره مر بحاجه زي دي؟؟؟

هل ده ممكن مرض؟؟؟

انا اول مره احكي لاحد هذا الموضوع

رابط هذا التعليق

العزيزه الفاضله فرح اليوم

كتبت:

حد عمره مر بحاجه زي دي؟؟؟ 

هل ده ممكن مرض؟؟؟

الإجابه هي: سيدتي الفاضله أنت غير مريضه بمرض نفسي ، وذلك لو كنت تقصدي بكلمة مرض المرض النفسي.

سأحاول التوضيح بإختصار وبدون تفاصيل:

1- كلمة مرض نفسي دي كلمه كبيره ربنا يبعده عنك ، ولكن سهل علاجه. (بينما المرض العقلي صعب علاجه).

2- الأعراض التي ذكرتيها تشبه ما يسمى الإنهاك او الوهن النفسي ، ولكنها ليست هذا الإضطراب لذكرك عدم وجود ضغوط عليك او شيء محدد مضايقك.

3- أيضاً اعراضك تشبه القلق النفسي ، ولكن برضه ارى ان نسبة القلق اللي عندك في مستوى الأمان ، وإنك بتحاولي تطلعي نفسك منها.

4- الأفضل لك ان تجدي شيئاً يشغلك هذه الفتره ، إعملي حاجه جديده ، حاولي يكون فيه ناس حواليك ، ولو حسيتي انك فصلت عنهم وسرحتي ، حاولي تنبهي نفسك وترجعي لموضعهم تاني.

5- اللي عندك ده حالة ملل ناتج على حسب فهمي لكلامك لدرجة التأكد عندك ، بمعنى لاتوجد مفاجأت او شيء جديد ممكن ان يحدث ، وبالتالي إنخفضت نسبة الإستثاره عندك ، وشعرت بحالة ملل.

ولأن حالة الملل دي طالت عندك حبتين ، فأنت بدأتي تلاحظي نفسك وتشغلي نفسك بتهيوأت أنك مصابه بمرض.

6- زي ما وضحت لك في اول عباره ، انت لست مريضه.

تمنياتي بالتوفيق

سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

يا وهوووووووووويييييييي؟؟؟؟؟؟

فرح اليوم ومكتئبة؟؟؟؟؟؟؟

امال اللي زينا يعملوا اييييييه بس

اولا زي ما قال سقراط هيا حالة ملل وبوادر حالة اكتئاب كمان

ومش عاوزا اقولك نفس الكلام من حاجا جديدة لغيري جو لآي كلام من اللي كلللللللللللللنا عارفينه دا

انما ها اقولكم كلمة واحدا

اعتبري نفسك صديقة غالية عندك اوي

ماشفتيهاش من زممممممممممن وجات تزورك

ها تعملي ليها ايه؟؟؟

مستنية ردك "وش دكتورة ماسكة عيل سلومي في ايد وفي الأيد التانية مشبك غسيل من الريييييييييييييييييييحة"

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 31
      حضرتك مغترب ........زحضرتك مغتربه يا اهلا يا اهلا برفقاء العجز القسرى عن التصويت فى الاستفتاء غدا :protest: بصراحه كدا مش هقدر اوصف مقدار حزنى للاقصاء الغريب دا الى اتعرضنا ليه اعداد المصريين المغتربين حقيقى مهوله و بالملايين و بيمثلوا نسبه معتبره من سكان مصر الاجماليين و الاستغناء عن اصواتهم بالسهوله دى هتخلى نتيجه الاستفتاء لا تعبر بشكل حقيقى عن الراى المصرى العام بشكل دقيق مش مقتنعه بتبريرات ضيق الوقت و لا بوعود المشاركه فى الاستفتاءات او الانتخابات اللاحقه حاسه ان فى حد حط ايده على
    • 6
      فضفض يا قلبي متستحيش إنك حزين متسيبش وجعك يخنقك منغير أنين دافن فـ رمل الصبر جرحك من سنين عنيك بتضحك و دموعها فيها مخنوقين الجرح جاي فوق جرح و عنيك فرحانين طب خدت إيه لما بقيت مـ الكدابين؟؟ لا الجرح طاب و لا قلب الوجع بيلين ***** فضفض يا قلبي متستحيش كونك حزين إنزع بقى قناع الرضا ... و إطلق آهاتك في
    • 3
      يارى حضرتك سعيد فى حياتك لو الاجابه بنعم يتبعها بعض الاسئله؟ سعيد ليه؟ وايه هو المقياس اللى استندت عليه علشان تقول انك سعيد؟ ايه الحاجات اللى خلتك سعيد؟ وايه اللى ناقصك علشان تكون اكثر سعاده؟ ولو السؤال ان حضرتك غير سعيد ليه مش سعيد؟ ايه المقياس اللى استندت عليه انك غير سعيد؟ ايه الحاجات اللى خلتك مش سعيد؟ ياترى انت شايف كل الناس اسعد منك؟ لو كانت الاجابه بنعم ياترى انت بتحسدهم؟ ياترى انت عارف سبب سعادتهم؟ طيب لو شايف سبب سعادتهم ليه ماتعملشى زيهم؟ تعال فضفض وقول
  • أضف...