اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل هي خزعبلات أم ماذا؟

Set_Amina

Recommended Posts

في اسكندرية يؤمنون تماما بهذا...

انه البنت اذا تاخرت في الزواج نروح تجيب شبكة صياد قديمة و عتيقة ومقطعة وتربطها حوالين وسطها كل ما تخرج

دي بتجيب العريس... :shock:

المشكلة في الموضوع

اني اعرف 2 صحباتي اسكندرانية و يوم ما حكولي كدا فطست ضحك وقلتلهم الكلام دا حرام

ما سمعوش كلامي وراحوا لفوا الشبكة حوالين وسطهم فعلا

العجيب في الأمر انه واحدا منهم جالها عريس في خلال اسبوع

والتانية اتخبطت بعد شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :shock: :shock: :? :? :?

عجايب.. :?

وموضوع برضه اللي تشرب شربات احمر في فرح يبقى فالها حلو وها تتخطب او تتجوز قريب

دا انا مصدقاااااااااااااااااه

اسألوني انااااااااااااا عننننننننننه :( :( :( :(

:) :D

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

• الردود 79
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أعتقد انها ليست خزعبلات بالمعنى المفهوم ولا بد أن يكون لها أساس علمي  

ومثال على ذلك وضع خرزة زرقاء على صدر الطفل لحمايته من الحسد

والسبب أن أي شخص بمجرد ما ينظر للطفل يلفت نظره اللون الأزرق الذي يمتص النظرة الاولى ومعها الحسد قبل أن ينظر للطفل%0ة جووالله أعلم

أنا معك في هذا الرأي والدليل أن في هذه الأيام يقال انه يتم الشفاء من بعض الأمراض بلبس أنواع معينة من الحجارة الكريمة وقد يكون الحجر الأزرق من الأحجار التي تحمي من الحسد، مش يمكن؟؟

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق

أعتقد يا أمونة أن كل هذا خزعبلات ولا أساس له فى الدين ولا دليل عليه فى القرآن أو السنة ،

ما أخشاه أن يكون هناك ارتباط بين ما نعتقده وبين العالم الخفي الذي لا نعلم عنه شيئا ألا وهو عالم الجن.

انا باتكلم بجد لأن هذا الموضوع يشغلني كثيرا وأخشى أن أتطرق اليه لأن معلوماتي عنه بسيطة للغاية.

رابط هذا التعليق

ما أحنا قولنا يا ست أمينة أى تمائم سواء خرزة زرقار ولا فوشيا حتى حرام .. أنما لما نتكلم عن أوراد وأذكار من القرآن و السنة ده طبعاً حلا 100 %.

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الخوف على الاولاد من الحسد........ لدرجة ان الاهل يشيعوا بين الاهل و الاقارب ان المولود بنت فى البداية وقد يتمادوا بعض الشىء و يطول الامر سنتين تلاتة ........حصلت :)

أنا أعرف واحدة من عيلتنا كان أولادها يموتون بعد ولادتهم بوقت قصير ومن المرات العديدة التي ذهبت فيهم الى العرافات واحدة منهن أشارت عليها بترك زوجها أي الطلاق منه بعد الحمل مباشرة وأن الوليد بهذه الطريقة سوف يكتب له العمر وطلقت نفسها من زوجها بالفعل والعجيب أن المولود عاش لكن طبعا بعيد أن أبوه اللي كانت الأم معتقدة ان بقائه معها سيكون سبب وفاته والعياذ بالله، أظن أن هذه هي الخزعبلات بعينها. صح؟

رابط هذا التعليق

- الناس بتطول عشان الملايكة بيشدوهم من رجلهم

لأ بجد أنا موت على نفسي من الضحك لأن دى جديدة يا كليو فعلاً ، طب ويا عيني الناس القصيرين دول أيه نظامهم الملايكه نسياهم ولا أيه :twisted:

تبقى الملايكة بتشدهم على تحت :) :D :)

رابط هذا التعليق

-...

وايضا موضوع صب الماء الساخن فى بالوعة التواليت(وليس الحوض) ذكر أمامى لأنه كما سمعت هو مكان لسكن الجان...ولا أعرف الى الآن ما رأى الدين فى هذا أذا كان صحيحا ام أنها خزعبلات وما هو الدليل على هذا...

أيام الرسول عليه الصلاة والسلام كانوا يذهبون الى الخلاء فكيف عرفنا حكاية الماء الساخن بتاع البالوعة دى... :!: يا ريت اللى عنده معلومة ما يخبيهاش

ماهوه ده اللي أنا بسأل عليه، اللي يرضى عليكم عاوزين نعرف رأي الدين لو حد عنده معلومة يقولها وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

ما أحنا قولنا يا ست أمينة أى تمائم سواء خرزة زرقار ولا فوشيا حتى حرام .. أنما لما نتكلم عن أوراد وأذكار من القرآن و السنة ده طبعاً حلا 100 %.[/quote

أنا ماقلتش تمائم، يعني ليس المقصود التبرك منها أو بها .

ولكن علميا ثبت أن هناك الكثير من أنواع الحجارة الكريمة عند لبسه فيكون له تفاعل مع ذبذبات الجسم ويشفي من بعض الأمراض العضوية.

بس ماحدش يسألني عن المصدر علشان أنا شفته في سايت كنت مشتركة فيه بس قفل دلوقتي.

لو فتح تاني هاسأل عن أساس ومصدر هذا الموضوع :lol:

رابط هذا التعليق

فعلاً يا أمونة فيه برنامج على قناة المحور - مصرية - بيتكلم عن العلاج بالطاقة بس لما بتصادف إنى اتفرج عليه بأحس أن عندي تخلف عقلي لأن مقدم البرنامج - د / مراد كريم - يدعي علاج معظم الأمراض بعمل أشكال هندسية معينة يعلقاها الأنسان فى رقبته زى العقد كده أو على شكل خواتم أو أساور أو بتعديل شكل المنزل أو الدهان أو وضع الأثاث أو توصيلات الكهرباء داخل البيت ... الخ لأن ذلك كله يؤثر على الأنسان .

فأنا بأخدها من قصيرها ومباتفرجش على أساس إن أحنا مش لقيين نسكن علشان أقعد أعدل وأغير فى شكل البيت ولم يثبت أيضاً حتى الأن أن هناك شخص أتعالج بهذه الطريقة .

رابط هذا التعليق

فعلاً يا أمونة فيه برنامج على قناة المحور - مصرية - بيتكلم عن العلاج بالطاقة بس لما بتصادف إنى اتفرج عليه بأحس أن عندي تخلف عقلي لأن مقدم البرنامج - د / مراد كريم - يدعي علاج معظم الأمراض بعمل أشكال هندسية معينة يعلقاها الأنسان فى رقبته زى العقد كده أو على شكل خواتم أو أساور أو بتعديل شكل المنزل أو الدهان أو وضع الأثاث أو توصيلات الكهرباء داخل البيت ... الخ لأن ذلك كله يؤثر على الأنسان .

الكلام دة كله دجل و شعوذة

و موجود هنا باسم اذيان و معتقدات الزمن الجديد New Age

الطاقة الحيوية Bio Energetics

ال Astral projections

Past Lives

Tarot Cards

كل دة ما هو الا شكل جديد للدجل

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

و الله أنا كنت متخيل الكلام ده سليم !! :lol:

خير ان شاء الله .

:)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله.. واخو الجهالة في الشقاوة ينعم

هذه مدونتي:

Fathy

رابط هذا التعليق

يعني انا جدتي من زماااااااااان جدا .. قالت لي ..

اوعى تنماو انت لابس الشراب ..قلت لها ليه ؟؟

قالت بيضعف النظر ؟؟؟؟؟؟؟؟

أنا قلت أكيد بتضحك علي و دي  أكيد أساطير الأولين .. من كام يوم ..بكلم صديق لي ..بيقولي أنا مستحيل أنام بالشراب ( مع ان الجو برد جدا ) ..فقلت له ليه ؟؟؟ ( لم يكن يخطر ببالي أن الاجابة ستكون نفس اجابة جدتي ) ..فقل ..بيضعف النظر ؟؟؟

.

افندم ؟؟؟!!!!

عايز تفهمنى انى نمت السنين اللى فاتت دى كلها وانا موحوح م البرد وكان بامكانى انى البس شراب وادفى بيه صـدرى! :?

ليه كده؟

ليه تنهى الحلم الجميل وتصحينى على الواقع المر؟ :? :?

ياترى ايه عليه الدور؟

مش بعيد اكتشف ان الشهقه بتاعه رمى التقليه فوق الملوخيه (مع قول: سكر سكر) طلعت اوت كمان!! :)

"موضوع الملوخيه ده واحده صاحبه المدام قالت لنا عليه ... ماكناش سمعنا عنه واحنا فى مصر قبل كده"

رابط هذا التعليق

شعنونة قالت:

ما سمعوش كلامي وراحوا لفوا الشبكة حوالين وسطهم فعلا 

العجيب في الأمر انه واحدا منهم جالها عريس في خلال اسبوع 

والتانية اتخبطت بعد شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟     

ازاى يعنى...

طب مين اللى خبطها :?: :!: :twisted:

:)

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

عايز تفهمنى انى نمت السنين اللى فاتت دى كلها وانا موحوح م البرد وكان بامكانى انى البس شراب وادفى بيه صـدرى!

:D :D :D :D

شفت الدنيا بقى ؟؟

من هنا و رايح .. وداعا للبرد .. و أهلا بالشرابات .

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله.. واخو الجهالة في الشقاوة ينعم

هذه مدونتي:

Fathy

رابط هذا التعليق

سبايدر كتب :

سبايدر !! ممممم .. فرىفرير سابقا :D هو فعلا مافيش فرق .. :D بس انا خايف سبايدر يزعل .. :D

مين ده اللى يزعل؟ دا أنا يزيدنى شرف يا فرى باشا...

والله لمّا قرأتها عرفت ان سعادتكم(على رأيك) هو من قال هذا الكلام بدون النظر مرة أخرى...وأردت أن أصحح ذلك بعد قرائتى للموضوع...

لكن سعاتك سبقت كالعادة...

على العموم الأخت كليو مسئولة مدنيا وجنائيا كاملآ عن تلك الغلطة الشنيعة...وأنا عن نفسى راضى بأى حكم قضائى عليها من الأدارة

وبدون التدخل فى أحكام الأدارة يتهيأ لى أن الغرامة المضاعفة كافية يا أستاذ فرى وتكون النص بالنص طبعا...

أيه رأيك :twisted:

:D

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

سبايدر كتب :

سبايدر !! ممممم .. فرىفرير سابقا :D هو فعلا مافيش فرق .. :) بس انا خايف سبايدر يزعل .. :D

مين ده اللى يزعل؟ دا أنا يزيدنى شرف يا فرى باشا...

والله لمّا قرأتها عرفت ان سعادتكم(على رأيك) هو من قال هذا الكلام بدون النظر مرة أخرى...وأردت أن أصحح ذلك بعد قرائتى للموضوع...

لكن سعاتك سبقت كالعادة...

على العموم الأخت كليو مسئولة مدنيا وجنائيا كاملآ عن تلك الغلطة الشنيعة...وأنا عن نفسى راضى بأى حكم قضائى عليها من الأدارة

وبدون التدخل فى أحكام الأدارة يتهيأ لى أن الغرامة المضاعفة كافية يا أستاذ فرى وتكون النص بالنص طبعا...

أيه رأيك :twisted:

:D

:D :D :D :D :cry: :cry:

والله يا باشا ما كن قصدى...!!!! ده الإشارة كانت بتاعتى قام هو اللى رمى نفسه عالكبوت يا بيه.... :( :( :(

سامحنى يا فرى أنا ولله معظم مداخلاتى بكتبها بعد الساعة 12 بلليل يعنى بكون فى غير وعيى و بذلك أكون معفاة من المساءلة الجنائية... :wink: :wink: :D :D

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

أنا أعرف واحدة من عيلتنا كان أولادها يموتون بعد ولادتهم بوقت قصير ومن المرات العديدة التي ذهبت فيهم الى العرافات واحدة منهن أشارت عليها بترك زوجها أي الطلاق منه بعد الحمل مباشرة وأن الوليد بهذه الطريقة سوف يكتب له العمر وطلقت نفسها من زوجها بالفعل والعجيب أن المولود عاش لكن طبعا بعيد أن أبوه اللي كانت الأم معتقدة ان بقائه معها سيكون سبب وفاته والعياذ بالله، أظن أن هذه هي الخزعبلات بعينها. صح؟

و الله يا طنط امينة انا حالتى كانت مختلفة شوية لانى كنت الولد الثالث على التوالى فى وسط عائلة من الاعمام كثر بناتهم و كثر الغمز و اللمز ايضا ( شايفين مرات فلان مش بتجيب غير ولاد ...جتكوا القرف) الغريب فى الموضوع ان الكلام ده ممكن يطلع من ناس على درجة عالية من التعليم

من الحوادث الظريفة فى الموضوع دة اننا انتقلنا لبلد عربى و فى اول ايامنا هناك و بما اننى مازلت طفلا ( اسف طفلة) فتحت باب البيت و خرجت حبا فى الاستطلاع ( مانا مش عارف بقى فاكر نفسى لسة فى مصر) وفضلت ماشى ماشى و انا بدور على عم حسن البقال عشان اشترى منه الشيكولاتة المعتادة بتاعتتى طبعا :D ...طبعا انتهى الموقف بالعياط واخذتنى سيدة من المنطقة هناك و تحاول تكلمنى و تعرف انا اسمى ايه ...وانا اعييييييط ( مش فاهم هيا بتقول ايه) و اخدتنى الى بيتها

المهم اهلى جنوا رعبا لما اختفيت و طلعوا يدورا عليا فى الشوارع المحيطة و كل ما يسألوا حد عن ولد تايه ...يقولوا مفيش ( محدش عارف اننى ولد) الغريب من ذكاء اهل تلك البلد محدش فكر يقول لاهلى انهم وجدوا طفلة ضائعة مش طفل ضائع .... المهم واحد ذكى شوية قرر يقول لاهلى ان فى طفلة ضايعة موجودة فى بيت فلان ساعتها اهلى فهموا اللى حصل و رجعت للبيت اخيرا بعد يوم من الضياع و اعتقد ان كان فى خناقة كبيرة تقرر بعدها انهاء هذه المهزلة :D :D

الغريب اننى لا اعى احداث هذه القصة لكن دة اللى قيل لى

المهم نرجع لموضوع الخزعبلات انا شفت فى فيلم (my best fat greek wedding) ان فى العادات اليونانية العروسة و العريس فى الزفة لازم الاهل و الاصدقاء يبصقوا عليهم لجلب الحظ السعيد و ابعاد الشيطان

ايه رأيكم تحبوا حد يعمل فيكم كدة

اه اضافة كمان فى حفلات تدشين السفن, كسر زجاجة الشمبانيا يجب ان يتم من اول مرة ....لو محصلش كدة تبقى مصيبة تيشر بغرق هذه السفينة

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

المهم نرجع لموضوع الخزعبلات انا شفت فى فيلم (my best fat greek wedding) ان فى العادات اليونانية العروسة و العريس فى الزفة لازم الاهل و الاصدقاء يبصقوا عليهم لجلب الحظ السعيد و ابعاد الشيطان  

الشوام بأة بيعملوا حاجة شبه كدة... العروسة و هى داخلة البيت أول مرة مع عريسعا بيكون فى إيدها حتة عجينة.. و تقوم خابطة العجينة دى على باب البيت.. إن لزقت يبقى الجوازة ناجحة إن مالزقتش يبقى فال وحش.....!!! :shock: :shock: :shock:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

الشوام بأة بيعملوا حاجة شبه كدة... العروسة و هى داخلة البيت أول مرة مع عريسعا بيكون فى إيدها حتة عجينة.. و تقوم خابطة العجينة دى على باب البيت.. إن لزقت يبقى الجوازة ناجحة إن مالزقتش يبقى فال وحش.....!!! :shock:  :shock:  :shock:

انا لو عايش فى بلاد الشام و اللى بتقوليه دة بيحصل فعلا فأحب قوى اقوم بزيارة سرية لبيت العريس قبل الزاوج بيوم و ادهن الباب بمادة زيتية و خللى العروسة تقابلنى لو عرفت تلزق العجينة :D

اعز المقالب دى قوى :cool:

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

اه اضافة كمان  فى حفلات تدشين السفن,  كسر زجاجة الشمبانيا  يجب ان يتم من اول مرة  ....لو محصلش كدة تبقى مصيبة  تيشر بغرق هذه السفينة

طب ماهو عبد الفتاح القصري عمل كده يا وسام وبرضوا نورماندي تو غرقت ، بس يظهر كان باين عليها زجاجة عرقسوس مش شامبانيا علشان حرام :D

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...