اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هي أفضل المدارس في الرياض؟

Recommended Posts

السلام عليكم

الاخت doha

يا ريت تفيدينا بتليفون مدرسة الالسن دي علشان احاول اكلمها

وجزاكي الله خير

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

تفضلي اختي هذه ارقامهم

4038878

4028998

4039989

0506204060

بس عشان ابريء ذمتي فبأكد عليك اني مجربتهمش ولا حد جربهم قالي عنهم كل ماهنالك اني قرأت اعلانهم في الجريده واستخرت وحسيت انهم مناسبين للاسباب الي سبق ووضحتها وعلى هذا الاساس اشتركت معاهم لبنتي وعشان كده انا بنصحك بالاستخاره قبل ماتقدمي عندهم او عند غيرهم عشان تبقي واثقة من اختيارك اكتر ..وربنا معاك

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

اريد منكم الرد و المشورة ضرورى جدا الله يخليكم

انا بنتى عندها 5 سنوات و لسة هتيجى مع زوجتى الشهر القادم ان شاء الله و انا جديد فى الرياض و ليس لدى خبرة فى موضوع المدارس و للأسف تفاجئت ان المدارس قربت ان تغلق باب التسجيل و لازم ان اختار واسجل فى اسرع وقت حتى لا تضيع السنة على بنتى.

لقد علمت ان هناك مدرسة جيده قريبة من سكنى فى حى الروضة و هى مدرسة النهضة العالمية و لكن لا اعلم عنها اى شىء ولا اعرف ان كانت جيده ام لا و ايضا سمعت منكم عن مدرسة الرمال و لكنها بعيدة عن مكان سكنى وايضا مدارس الرواد العالمية

اغيثونى بالرد سرعاً عن المدارس التى ممكن ان اقدم فيها لأبنتى و تكون قريبة من مخرج 12 او 13 او 14

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اريد منكم الرد و المشورة ضرورى جدا الله يخليكم

انا بنتى عندها 5 سنوات و لسة هتيجى مع زوجتى الشهر القادم ان شاء الله و انا جديد فى الرياض و ليس لدى خبرة فى موضوع المدارس و للأسف تفاجئت ان المدارس قربت ان تغلق باب التسجيل و لازم ان اختار واسجل فى اسرع وقت حتى لا تضيع السنة على بنتى.

لقد علمت ان هناك مدرسة جيده قريبة من سكنى فى حى الروضة و هى مدرسة النهضة العالمية و لكن لا اعلم عنها اى شىء ولا اعرف ان كانت جيده ام لا و ايضا سمعت منكم عن مدرسة الرمال و لكنها بعيدة عن مكان سكنى وايضا مدارس الرواد العالمية

اغيثونى بالرد سرعاً عن المدارس التى ممكن ان اقدم فيها لأبنتى و تكون قريبة من مخرج 12 او 13 او 14

و جزاكم الله خيرا

في مدرسة الملك خالد في حي النهضة

انا توكلت على الله و قدمت لبنتي فيها و اسمع انها مدرسة كويسة

رابط هذا التعليق

اسعار مدرسة الملك خالد كام فى السنة بالنسبة الى مرحلة الكى جى و الابتدائى والمهنج ايه بريطانى ام امريكى

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا على الرد السريع

بس يا ترا فىن عنوان المدرسة بالتفصيل وكام اسعارها فى مركلة ال كى جى.

و هل لديك معلومات عن مدارس النهضة العالمية

رابط هذا التعليق

اسعار مدرسة الملك خالد كام فى السنة بالنسبة الى مرحلة الكى جى و الابتدائى والمهنج ايه بريطانى ام امريكى
شكرا جزيلا على الرد السريع

بس يا ترا فىن عنوان المدرسة بالتفصيل وكام اسعارها فى مركلة ال كى جى.

و هل لديك معلومات عن مدارس النهضة العالمية

الاخوة الافاضل

في نفس الموضوع دا ارجعوا لصفحة 3 المشاركة رقم 41 هاتلاقوا معلومات كاملة عن مدرسة الملك خالد

اما بالنسبة لمدرسة النهضة ما اعرفش تفاصيل عنها

بس اختنا yono قدمت لابنها فيها و اظن هي ممكن تفيدكم بمعلومات عنها

رابط هذا التعليق

انا فعلن ادمت لابني في مدرسة النهضة بالروضة

بالنسبة لاسعارها

التسجيل 1000

والكتب 700

والمصاريف 8500بالسبة kg2

والباص 2500

المدرسة مستواها كويس وبتدرس منهج امريكي لحد gr6

وبعد كدة بريطاني والعربي بيدرسو المنهج السعودي

معظم المدرسين اردنين وفية مصريين بيدرسوا العربي والدين

وتليفون المدرسة 4922192-4963777

رابط هذا التعليق

يا سلام انا مشكر جدا اخيرا لاقيت حد مدخل ولاده فى مدرسة النهضة العالمية

معلش انا محتاج اعرف منك شوية تفاصيل اكتر عن المدرسة يعنى ما هى جنسية الإدارة بتاعتها ؟ و ما هى جنسية المدرسات ؟ و ما هو مستوى المدرسة بالمقارنة بمدارس الرمال او الرواد ؟ و هل هى تعتبر من المدارس الممتازة ام المتوسطة ؟ و ما تقيمك للمناهج ؟ و هل يهتموا بالدين و اللغة العربية ام لا ؟و هل يوجد فيها كى جى 3 ام لا لأن عمر ابنتى 5 سنوات ؟ و ما هو اخر موعد للتسجيل فى مرحلة التمهيدى(هل ممكن الحق ولا خلاص اغلقوا باب التسجيل) ؟ وبالنسبة للمصروفات هل يوجد تسهيلات فى الدفع ؟

هل تنصحينى بالتقديم لأبنتى بها ام يوجد بها اى سلبيات لمستيها عن طريق معاملتك مع المدرسة والمدرسات ؟

و ياترى فين مكانها بالتحديد ارجو ان تصفى لى المكان .؟؟

اسف جدا على كثرة اسئلتى ولكن بالفعل انتم تتعبروا بالنسبة لى طوق نجاه و جزاكم الله خيرا على المساعدة وان شاء الله يكون فى ميزان حسناتكم

رابط هذا التعليق

انا صراحة لسة مسجلة لابني يعني مجربتش المدرسة

يس انا زرتها خلال الدراسة و زميل زوجي في الشغل اولادة فيها ومستواهم كويس وبيشكرو فيها

هي المدرسة والادارة اردنين وبعض المدرسات والمساعدات مصريين

اما عن اللغة والدين مستواهم متوسط يعني كاغلب المدارس العالمية

اما عن موعد التسجيل ممكن يكون خلص بس حاول تسئل بالتليفون

المصروفات علي دفعتين

اما بالنسبة لمستواها اعتقد انه جيد يعني مش مدرسة كبيرة زي الرواد كعدد يعني ومساحة

وبعدين استخير وزور المدرسة وربتا يقدم الي فية الخير انشاللة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

احتاج الى عنوان المدارس التالية بالتفصيل مع مراعاة انى جديد فى الرياض ولا اعلم إلا الدائرى و خريص :) يعنى نقطة الإنطلاق هتكون من واحد من الشوارع ده و بعد كده باقى العنوان :huh:

ارجو التفصيل على قدر المستطاع وانا هتصرف و اهعرف اوصل ان شاء الله متقلقوش - ربنا يستر - md2:

1- مدارس الرمال العالمية بنات (حى السليمانية - التحلية)

2- مدارس الرواد العالمية بنات

3- مدارس الملك خالد العالمية بنات

شكرا جزيلا على تعاونكم

ارجو الرد فى اسرع وقت الله يكرمكم

تم تعديل بواسطة مصرى مغترب
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

احتاج الى عنوان المدارس التالية بالتفصيل مع مراعاة انى جديد فى الرياض ولا اعلم إلا الدائرى و خريص :) يعنى نقطة الإنطلاق هتكون من واحد من الشوارع ده و بعد كده باقى العنوان :)

ارجو التفصيل على قدر المستطاع وانا هتصرف و اهعرف اوصل ان شاء الله متقلقوش - ربنا يستر - :roseop:

1- مدارس الرمال العالمية بنات (حى السليمانية - التحلية)

2- مدارس الرواد العالمية بنات

3- مدارس الملك خالد العالمية بنات

شكرا جزيلا على تعاونكم

ارجو الرد فى اسرع وقت الله يكرمكم

حضرتك ممكن تتصل بارقام المدارس و هما هايقولولك العنوان بالظبط

اللي اعرفه ان مدارس الرمال على العام الدراسي الجديد هاتنقل من المقر الحالي ما اعرفش بقى هايروحوا فين و دا رقمهم4645582

مدارس الملك خالد دا رقمهم 4939197

الرواد بقى ما اعرفش عنها حاجه بس حضرتك ممكن تجيب رقمها من ال yellow pages او تتصل ب 905 و تسال عن الرقم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

قمت اليوم بعمل زيارة لمدرسة الرمال العالمية و مدرسة العلم العالمية (Education) و بصراحة انا محتار جدا بين المدرستين ,انا معرفتش اخش الرمال اشوفها من الداخل لأنهم مسمحوليش بالدخول لأنى لوحدى بدون زوجتى فمعرفتش اشوف الفصول و المدرسة من الداخل بس الملاحظة ان المدرسة مساحتها صغيرة بس هما قالولى ان هما اخدوا الفيلا اللى جنبهم عشان الموضوع ده , انا زى مقولتلكم انا بنتى عندها 5 سنوات يعنى مرحلة KG3 و الفروقات بين المدرستين مش كبيرة الفرق ان الرمال منهج استرالى و العلم منهج امريكى بس مش عارف انا استريحت اكتر ل Education.

انا محتاج حد ضرورى عنده بنات او ولاد فى مدرسة Education International School عشان نفسى حد يقولى المدرسة ده كويسة ولا لأ , هل فيها نشاط كويس هل فيها مميزات معينة او عيوب وجدها فى المدرسة او المدرسات ؟؟ عشان اسجل فيها.

انا محتار جدا وللأسف انا لازم اخد قرار فى خلال الأيام القادمة حتى الحق اسجل قبل انتهاء موعد التسجيل.

ارجو الرد و الإفاده فى اقرب وقت و محتاج من كل من لديه خبرة فى موضوع المدارس ده يقولى اقدم لبنى فى الرمال ولا الإديوكاشن.

شكرا مقدما لكل من يفيد الأخرين بالمعلومة والنصح

وجزاكم الله خيرا

سلام

رابط هذا التعليق

الأخوة الكرام لو حد يقد يفيدنى عن مدارس الدمام أخبارها ايه وأسعارها

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك

على وأبوء بذنبى فأغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

قمت اليوم بعمل زيارة لمدرسة الرمال العالمية و مدرسة العلم العالمية (Education) و بصراحة انا محتار جدا بين المدرستين ,انا معرفتش اخش الرمال اشوفها من الداخل لأنهم مسمحوليش بالدخول لأنى لوحدى بدون زوجتى فمعرفتش اشوف الفصول و المدرسة من الداخل بس الملاحظة ان المدرسة مساحتها صغيرة بس هما قالولى ان هما اخدوا الفيلا اللى جنبهم عشان الموضوع ده , انا زى مقولتلكم انا بنتى عندها 5 سنوات يعنى مرحلة KG3 و الفروقات بين المدرستين مش كبيرة الفرق ان الرمال منهج استرالى و العلم منهج امريكى بس مش عارف انا استريحت اكتر ل Education.

انا محتاج حد ضرورى عنده بنات او ولاد فى مدرسة Education International School عشان نفسى حد يقولى المدرسة ده كويسة ولا لأ , هل فيها نشاط كويس هل فيها مميزات معينة او عيوب وجدها فى المدرسة او المدرسات ؟؟ عشان اسجل فيها.

انا محتار جدا وللأسف انا لازم اخد قرار فى خلال الأيام القادمة حتى الحق اسجل قبل انتهاء موعد التسجيل.

ارجو الرد و الإفاده فى اقرب وقت و محتاج من كل من لديه خبرة فى موضوع المدارس ده يقولى اقدم لبنى فى الرمال ولا الإديوكاشن.

شكرا مقدما لكل من يفيد الأخرين بالمعلومة والنصح

وجزاكم الله خيرا

سلام

محتاج ردكم سريعا يا شباب معقول مفيش حد خالص عنده ولاد فى مدرسة الإديوكاشن يقدر يفيدنا بتجربنه وخبرته , المدارس قربت تغلق التسجيل و محتاج المشورة من زوى الخبرة الله يكرمكم.

ارجو الا تبخلو علينا بنصحكم.

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

مافيش احلي من مدرسه ( الإيديوكيشن ) كله بيقول علي مدارس ولاده...إدارة ممتازة ..وأهم حاجه صادقه....وياويله اللي يغيب...ممنوع منعا باتا....
الإبتدائي 8000

الأعدادي يزيد حوالي 600 ريال

لكن المدرسه عشرة علي عشرة والمديرة لبنانيه استراليه وقويه في إدارتها والإنضباط ممتاز والمدرسه كبيرة...ومعاهم بقالنا خمس سنين....ماشاء الله عليهم...

دا كلام لمدام ناش في اول صفحة في التوبيك عن مدرسة الايديوكيشن

ربنا معاك و يوفقك في مدرسة كويسة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم شكرا للمعلومات المفيده ومعلش ممكن اسأل لو حد يعرف عن مدرسه الاقبال فى الرياض هل هى كويسه وايه المنهج بتاعها واسعارها وايه الخطوات الى اعملها علشان احولهم من مصر

اللهم صلى على سيدنا محمد رضا نفسه اللهم صلى على سيدنا محمد زنه عرشه اللهم صلى على سيدنا محمد مداد كلماته

رابط هذا التعليق

الف شكر يا اخت ريمو على ردك

ده انا كنت قربت افقد الأمل ان حد يرد عليا , ده انا نفسى حد يرد عليا بقالى اسبوع ..

هو بس انا فعلا دلوقتى حصرت الإختيار ما بين الرمال و الأديوكاشن ولذلك نفسى حد يقولى اخبار الدين والعربى ايه فيهم لأنى سمعت ان الدين والعربى فى الإديوكاشن مش كويس خالص فهل هذا الكلام صحيح

اما بالنسبة للرمال فمعرفتى بيها من كلام اختنا ديم لأنى لم استطع الدخول الى المدرسة و مقابلة المدرسات و مشاهدة الفصول.

فلو عندك اى معلومات ارجو ان تفيدينى بيها

وجزاكم الله خيرا

سلام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...