اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنت بتلعب ايه

Mohammad Abouzied

Recommended Posts

الكل يعرف كرة القدم ومنهم من يعشقها ولكن طبعا مش الكل لعب كرة قدم في نوادي اي مكانش لاعب ضمن احد الفرق المشتركة في الدوري سواء الممتاز او الدرجة الاول او حتى الثانية

لكن كل واحد لعب في حياته لعبة يمكن مكانش فيها مميز ولكنه لسه بيحبها وبيحب اولاده يلعبوها

السؤال هنا انت بتلعب ايه او كنت بتلعب ايه

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

كنت أمارس ألعاب القوى ,, 110م حواجز , 400 م حواجز وثب عالى و ثلاثي و طويل, رمى جلة بضم الـ ج . مارست كرة السلة وحاول أحد النوادي المعروفة ضمي لفريقه فرفضت حتى لا أضيع فى بحار الأنانية., مارست كرة اليد لفترة ما. مارست رياضة التجديف لمدة عامين ولكن تركتها لعدم إكتمال الثماني ( أعضاء الفريق ) وهذا كان له أثر سلبي على التدريب ولذا فضلت ألعاب القوى حتى لا أعتمد على الأخرين وو صلت إلى نتائج معقولة ولكن عدم جدية الإتحاد و المدربين... والدراسة أرغمتني علىالإنسحاب ببطأ و الإختفاء .

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق

اول لعبة كانت سلاح الشيش و دي لمدة 6 سنين و المدرب كان عمر ابورمية و تركتها بعد عدم سماح والدي لي بالذهاب لبطولة العالم في البرتغال و كان عندي 12 سنة و عندا فية سبت اللعبة و ندمان اشد الندم... بعدها لعبت باسكت في الاتحاد مع كابتن ابوسمرة لمدة 3 سنوات و طبعا كورة القدم كانت هي الفاكهة و كنت بالعبها مع الاصدقاء مش لنادي معين.... بعد كدة اسكواش و مازلت بالعب كهاوي و بعشق كل الراديكال سبورتس(ابتديت ممارستها في اوربا) خصوصا الرافتينج و التسلق او النزول في شلال و المونتين بايك العاب في غاية الامتاع (هل في مصر راديكال سبورتس) و ياااااما اتعورت و اتخرشمت :) :) ....و محرمتش....

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

الحقيقة

سؤال وجيه يا أستاذ محمد

والرياضة مهمة جدا للصحة وتوصف فى كثير من الأمراض وخاصة المشى والحركة

فى طفولتى كنت ألعب الكرة الشراب وكذا الكرة المطاط التى كانت تصنع من خيوط أستيك ثم ترقينا بالكرة الكفر وهى التى يلعب بها الآن وتتكون من خارجى وداخلى وكانت تتطلب مكان فسيح

وفى المدرسة الثانوى كنت أتشعلق على العقلة وألعب المتوازيين لعل الاسم مازال متداولا للاخوة الى الآن

وبعدها اعتمدت على رياضة المشى

أما الآن

فيوجد بجوار المنزل صالة رياضية والكابتن صاحبها راجل محترم وصديقى وهو خريج تربية رياضية ويتمرن فيها ابنى وللعلم ابنى يعتبر بطل رفع حديد وكمال أجسام ويتمرن منذ الصغر فى هذه الصالة كما أن زوجتى تتمرن فى أيام الحريم على الأجهزة بواسطة كابتنة

الا

العبد لله فقد ذهبت يوما وفوجئت بأصحاب ابنى الشباب يرمو على السلام ويقولوا ازيك ياعمو ازيك ياعمو وتوجهت لى الأبصار كلها

فاكتفيت بالسلام على الكابتن والانسحاب فورا ولم أكررها بعد وربما لو كنت وجدت من هم فى سنى لكنت تشجعت وواظبت

واكتفى الآن بالمشى فى الشارع وداخل البيت والحمد لله

وهذا

هو تاريخى الحافل بالرياضة والحركة

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

ابتديت بالسباحة و انا صغير في حمام سباحة النادي ... و بعدين بقيت حارس مرمي كبير لحد سن 12 سنة و انتهت علاقتي بالكورة بعد لما اتغلب فصلنا 4 صفر و اتخانقت مع طوب الارض بعد الماتش ... و لعبت جودو بعدها لمدة 6 سنين متصلة .. حققت نتائج مش و حشة ابدا حققت كذا مركز في ناشئين القاهرة 14 و 16 سنة.. و انتهت قصتي مع الجودو مع دخولي كلية الطب... اللي لا تحتمل اصابات و تمرين منتظم ... و في تلك الفترة ابتديت في العقلة و المتوازي و هو ما اواظب عليه حتي الان ... و الاسكواش حبيبي ... لكن من ساعة ما جيت فرنسا بامارس الاسكواش مرتين في الشهر و ليس مرتين ل 3 مرات في الاسبوع زي مصر ... لان الاسكواش هنا غالي نار ... لكن عدت مرة اخري للسباحة ... علي الاقل مرة في الاسبوع ... و العقلة و المتوازي 3 مرات في الاسبوع ...

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

و لعبت جودو بعدها لمدة 6 سنين متصلة

في اي نادي ومع مين من المدربين ومتى لاني لاعب جودو ومشهور بمحمد ساسي (ساسي تسوري كومي اشي) بس من ثلاثين عام تقريبا

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

اود الاضافة ايضا ما هي اللعبه التي كنت ترغب ان تلعبها ايضا

رابط هذا التعليق

و لعبت جودو بعدها لمدة 6 سنين متصلة

في اي نادي ومع مين من المدربين ومتى لاني لاعب جودو ومشهور بمحمد ساسي (ساسي تسوري كومي اشي) بس من ثلاثين عام تقريبا

في الشمس و اتدربت مع كابتن محمود حفيظ و تنزانيا و احمد فوكس

لا

رابط هذا التعليق

محمود حفيظ

صديقي اللدود رجلي لسه بتوجعني منه سلامي له كثيرا اذا كنت بتشوفه وسلامي لفوكس ايضا ياتري شكلهم ايه دلوقتي وياترى احمد محروس لسه بيدرب معاهم انقطعت اخباري معهم من زمن ومفيش غير لقمان لاني قابلته هنا في السعودية فكرتني بتاريخ قديم

رابط هذا التعليق

محمود حفيظ

صديقي اللدود رجلي لسه بتوجعني منه سلامي له كثيرا اذا كنت بتشوفه وسلامي لفوكس ايضا ياتري شكلهم ايه دلوقتي وياترى احمد محروس لسه بيدرب معاهم انقطعت اخباري معهم من زمن ومفيش غير لقمان لاني قابلته هنا في السعودية فكرتني بتاريخ قديم

ده انت تعرفهم كلهم بقي :) انت لو شفتهم سلملي عليهم لأن بقالي ييجي 12 سنة ما سمعتش عنهم حاجة :)

لقمان كان في هليوليدو ... اعداء اي شمساوي اصيل

لا

رابط هذا التعليق

صحيح لقمان كان في هليوليدو ودا طبعا نادي عائلة ابوزيد زي ما بيقلو فيما عدا الاستاذ عادل عضو في نادي الذهور

ولكنه بسبب الانتخابات وصراعات الادارة ايام على السيد وهو دائما كان على خلاف مع عائلتنا او بالاخص عمي عبد الستار الله يرحمه

فأخذ منه عمو زين موقف وتسبب له في طردة من النادي وراح نادي الشمس وبعد كده جه السعودية ورجع تاني بس مش عارف رجع للشمس او للهليو لان بقالي خمس سنوات منزلتشي مصر ولا اعرف ايه التطورات لكني عرفت من بنت اخي سندس بطلة الجمهورية ناشئين ان حلمي حسين وعادل فقط هما الي في الهليو والجميع اتنقل لنادي الشمس والذهور للتدريب فيها

ولكني سمعت ان ابن فتح الله بركات محمد بيدرب برضه في الشمس

على فكرة حفيظ وفوكس بيضربو تطوع فقط مش نظير مرتب لانهم الحمد الله ربنا سترها معاهم قوي اما تنزنيا فانا سمعت عنه ولكني عمري ما لعبت معاه ولا اعرفه شخصيا

رابط هذا التعليق

ياترى باقي الاعضاء والعضوات مش عوزين يقولو كانوا بيلعبو ايه

مفيش مشكله ابدا او الواحد لم يحقق اي انتصار رياضي في حياته الرياضية ويكيفي انه شارك فقط وانا من مؤيدي الرياضة للرياضة فقط وليس للبطولات والميدليات فقط وعلشان كدا لازلت العب حتى اليوم وان كنت بنوع الرياضات لان رياضة الجودو عنيفة شوية والصحة ابتدـ تنزل

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

انا كنت فى ناشئين الزمالك تحت 19 سنة فى الهوكى وأحرزنا بطولتين.... وبطلت اول مادخلت كلية الهندسة لأنى دخلتها فى اسيوط ... ولما حولت القاهرة استمريت فى اللعبة بس فى فريق الكلية

غاوى كرة قدم تفرجا ولعبا ..... سافرت بلاد فى ماتشات خماسى للتحدى ولى فى ذلك ذكريات جميلة

لعبت وانا كبير اسكواش كهاوى واحببتها جدا ولكنى الان نايم فى الخط لظروف عملى المرهقة

كان نفسى العب باحة من صغرى

رابط هذا التعليق

أعشق كرة القدم جدا وخصوصا لعبا وللأسف لا أجد أى وقت لممارستها بسبب العمل وسبب آخر سوف أذكره لاحقا...

واعتقد أنها من الالعاب الأولى التى يمارسها أى طفل فى حياته وكنت أعتبر اليوم الذى العب فية ماتش كورة يوم عيد بالنسبة لى ومع انى لا املك تلك المهارات التى تؤهلنى للعب فى أى نادى كمحترف الا انى اعتقد أنى ألعب بشكل معقول واحرز أهدافا وهوايتى هى شوط الكرة من على مسافة كبيرة أذا حانت لى الفرصة...

وكنا دائما كمجموعة نلعب فى الصباح الباكر جدا وأوقاتا كنا نصلى الفجر ثم نذهب للعب وأغلب الأوقات لم نكن نذهب لنادى ولكن لأى قطعة أرض فضاء يمكن أن تؤدى نفس الغرض وكنت دائما انظر الى الناس فى الشوارع وانا فى غمرة فرحتى وأقول كيف يعيش هؤلاء بدون لعب كرة القدم....وطبعا بمرور الأيام عرفت السبب ومنها ظروف الحياة والعمل والمشاغل التى لا أول لها ولا آخر...

وقبل حوالى شهر من بدأ الدراسة وكنت فى الصف الثالث الثانوى النظام الذى نستقبله بأعلان الطوارىء أصبت بكسر فى قدمى وكان غاية فى الألم ولستر الله أننى أستطعت أن انضم للدراسة فى موعدها ولكن هذا علمنى خطورة تلك اللعبة خاصة ان اى شىء يؤثر على القدم يعنى قضاء كل الوقت فى البيت فتعلمت أن أكون حريصا جدا فى اللعب بعد ذلك ثم جاء العمل والذى لا يرحمك فيه أحدا فآثرت السلامة........

ومن ناحية أخرى أحب لعب تنس الطاولة جدا جدا خصوصا أمام شخص يلعب بشكل جيد وهو أقل خطورة وتحرك فيه عضلات الجسم كلها.....

ونسيت أقول أنى كنت بشيل حديد لفترة ليست طويلة وخصوصا بالبيت حيث يمكنك ممارسته فى أى وقت

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

واضج أن معظم رواد المنتدي من أعضاء هليوليدو والشمس، طب بتلعلبوا رياضة ازاي بعد فراخ توفيق عبد الحي؟ :oops:

بالنسبة للناديين دول، أنا كنت باروحهم للسباحة والقعدة بس، خصوصا هليوليدو، باحس اني لو اتمطعت هايقع عليا.

انما الرياضة ، ماعرفش ليه، فيه نوادي متخصصة فيها:

لعبت تجديف في الترام ، ولو ان المقاولين كان الملك

لعبت ملاكمة في نادي في شارع رمسيس علي ماأذكر

ولعبت كونغ فو وبناء اجسام في نادي مراد في شبرا

ولعبت كورة أكتر حاجة في المدرسة: مدرسة الطبري كان فيها ملعبين معقولين ، والتوفيقية كان ياما كام فيها ملعب قانوني

حاليا عندي جيم في البيت علشان باكسل أروح أي نادي. :?

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير

رابط هذا التعليق

واضج أن معظم رواد المنتدي من أعضاء هليوليدو والشمس، طب بتلعلبوا رياضة ازاي بعد فراخ توفيق عبد الحي؟

طول عمرنا بناكل من شركة اريك بتاعت توفيق عبد الحي ثم استيراد فراخ بأسم الحكومة والحكومة سبيتها في الجمرك لما فسدت دي مش غلطت توفيق عبد الحي

ونشهد الله اننا لم نرى من توفيق عبد الحي او فراخه اي مكروه والدنيا اسرار يأخ بايت والله يجازي الظالم

نادي هليوليدو صغير في مساحته ولكنه عملاق في نشاطه الرياضي والاجتماعي وعيبه بس انه مفيهوش كرة قدم علشان كدا مش مشهور

عما عن نادي الشمس فهو النادي المنافس في لعبة الجودو لنادي هليوليدو وتقريبا يعتبر مدينة رياضية ومش عجيبه انك تلاقي ان غلابية المنتدى اعضاء فيه بالنسبة لكبر حجمة وقوة استيعابه

اما هليوبوليس هو نادي الرئاسة وعائلاتهم من اسرة جمال عبد الناصر والسادات وحسني مبارك حاليا وبرضه منافس قوي في الجودو ايضا للهليو

والثلاث اندية يعتبرو مثلث الرياضة في مصر الجديدة واغلب الاندية الاخرى مجرد دور ثانوي بالرغم من كبر مساحتها الا ان اغلب مجالس ادارتها غير فاعلين ومجرد مناصب بتتوزع عليهم فقط للمنظره بس

اما اندية وسط البلد والاندية الشعبية مثل نادي الازبكية ونادي الواي ونادي الشبان المسلمين ونادي الدرب الاحمر ونادي مراد ومراكز الشباب المتنوعه لها تأثيرها الرياضي القوي ايضا نظرا لانها لا تعير اي اهتمام للنشاط الاجتماعي والثقافي وتكتفي فقط بالنشاط الرياضي واغلبها انديه خاصة وتتركز في الالعاب الفردية وسبق ان خرجت ابطال دوليين فيها لهم اسمهم وسمعتهم وساهمو في نهضة مصر الرياضية اكثر من النوادي الاخرى

رابط هذا التعليق

بدأت ألعب مصارعة رومانى وانا عمرى 13 سنة وحصلت على بطولة الاسكندرية لمدة خمس سنوات متتالية ولم اتمكن من اللعب فى بطولة الجمهورية لأنه كان فى ميزانى واحد كوسة ، مرة ايهاب مصطفى ومرة الشيشينى وهؤلاء طبعا تقال فى الاوليمبى وطبعا كان كل سنة يطلعولى بحجة شكل كان آخرها ان البيه مدير الاتحاد نسى يطلع لى الكارنية بتاع الاتحاد وتأسف لى ، فما كان منى الا ان اعتزلت اللعب بسبب الكوسة وايضا بسبب الثانوية العامة ولكن السبب الاساسى كان ان آخر مباراة لعبتها كسرت دراع الخصم من المعصم كان اسمه السباعى على ما أتذكر ، وعندما التحقت بكلية الهندسة حصلت على بطولة الجامعة فى اسكندرية ولكنى لم اكمل بسبب الامتحانات الدورية . واكتفيت بتدريبات كمال الاجسام فى صالة فندق المحروسة .

ولكن بعد ان انهيت الجامعة ودخلت الجيش واشتغلت اعتزلت الرياضة وخاصة بعد الزواج والهجرة .

لا يمكن أن يحيا المجتمع المسلم إلا بالنصيحة والتواصي، المؤمنون يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، هذه رابطة المؤمنين ، نعمل فيما اتفقنا عليه، ولينصح بعضنا بعضاً فيما اختلفنا عليه، ولا نقر بدعة ولكننا ننصح إخواننا في أخطائهم وينصحوننا في أخطائنا حتى نكون مجتمعاً رائداً يحبه الله.

انضم الى مجموعة

وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر

رابط هذا التعليق

أنت بتلعب ايه

فى طفولتى كنت بلعب فى مناخيرى :D :D :D ...وبعدها بقيت ألعب فى صوابعى :D :D :) ...وبعد ما اتجندت فى المدفعية بقيت ألعب فى ودانى علشان أسلكها بعد ما اطرشت :) :) :)

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

فى طفولتى كنت بلعب فى مناخيرى    ...وبعدها بقيت ألعب فى صوابعى    ...وبعد ما اتجندت فى المدفعية بقيت ألعب فى ودانى علشان أسلكها بعد ما اطرشت    

مش عارف كنت بتلعب لوحدك ولا بتاحد باقي الفريق معاك ؟

عموما انا رشحتك لمنتخب المنتدى وعندك معسكر تدريب واعداد

ارجو تكون مستعد ومتكسفناش

رابط هذا التعليق

في مصر لم العب غير كره القدم و كنت احب و مازلت احب مركز حارس المرمي رغم انني لست طويلا و لكن اعتقد انني كنت حارس مرمي لا بئس به و لكن لم أمارسها في اي نادي لعدم موافقه الوالدين طبعا تحت مسمي تضيع الوقت و المذاكره ...الخ الخ..و نسيت الرياضه و كره القدم مع مرور السنين و لم امارس غير رياضه المشي كأي شخص عادي...لما جيت امريكا هنا كره القدم ليست مشهوره في الولايه التي اعيش فيها...و وجدت كره القدم الأمريكيه و مارستها لمده حوالي سنه و انا غاويها و معجب بها كرياضه ثانيه بعد كره القدم و لكن تركتها لأنشغالي في الدراسه و العمل و كم اتمني ان يتم تعريف هذه الرياضه في مصر لأني اشعر انها ستقبل في مصر و لعل اللينك المرفق يعطيك فكرهعن هذه الرياضه و قواعدها كفكره عامه....و علي فكره هذه الرياضه تمارس علي مستوي المدارس الثانويه و الجامعات و انديه المحترفين و دوري الجامعات هو الأفضل شعبيه للكثيرين

http://ww2.nfl.com/fans/rules/

بعد أن تركت رياضه كره القدم الأمريكيه ...و بدأ امارس رياضه الصيد ليس صيد السمك و لكن صيد الغزلان حيث ان هذه الرياضه منتشره في امريكا و انا مازلت امارس هذه الرياضه بالقوس و ليس عن طريق اسلحه ناريه و ...تدربت علي القوس و السهم و هي رياضه لها موسم محدد في السنه و احيانا مكن تقضي الليل حتي الصباح بدون ان تصداد شئ ....اما الرياضه الذهنيه هي الشطرنج في اي وقت و مكان و لكن ليس بستمرار

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى حاجات مش المفروض نقرب منها أو نتكلم عنها أو حتى نثير أى نقاش حولها.من ضمن هذه الحاجات أن الزوج كده ييجى فعرض المقال كاملاً
    • 4
      أدخل علي صفحة جوجل أكتب let it snow أعمل سيرش وشوف إيه اللي هيحصل ومتنساش تضغط علي الماوس وتحركه بعد ما الصفحة تخلص تحميل وشوف إيه اللي هيحصل مساكم لعب وثلج
    • 11
      الأدمي ده جِبله ولا صنف ملته إيه ؟ الناس بتنتظر التقارير المؤسفه اللي بيعرضها رئيس الجهاز المركزي للمحاسبات امام مجلس الشعب كل عام عشان تعرف الأوباش دول وصلوا البلد لفين ... ووزير المالية اللي خربها وقاعد على تلها سايب الجلسة وقاعد يلعب سوليتير على الموبيل وطظ في الشعب ودي مش أول مره يعملها على فكره بس من الواضح إن في تقدم في مستوى الراجل ده من حوالي 3 شهور أتصور وهو بيلعب على جهاز بلاك بيري هووو هووو .. النهاردة اتطورنا وبيلعب عن أي فون - واخد بالك يا سيمبا - نفسي ومنى عيني السعه 1
    • 2
      طبعا الشعب فرحان ومنشكح قوي اليومين دول برفع الاجور بنسبة 30% ربنا يبارك لكم يارب (انا مبحسدش ياباشا) اسمحوا لي افرح معاكم أنا كمان وأزف إليكم البشرى بان الزيادة المفترضة للأجور والمرتبات سيتم تمويلها عن طريق رفع أسعار المحروقات واستخراج رخص السيارات وشوية حاجات تانية يعني زيادة منه فيه سعر لتر البنزين حيكون 1.75 وكمان الديزل والسولار واستخراج وتجديد رخص السيارات كمان حتزيد بنسبة لم تحدد بعد اذن انت كمواطن حتزيد مصاريفك بنسبة 30% والزيادة دي حتاخدها وترجع لك أول الشهر على المرتب شفتوا ح
    • 1
      كل شيء واضح ومكشوف بس إحنا العرب اللي عاملين مش واخدين بالنا وماشيين بالبركة لا في خطط مضادة ولا مستقبلية وخلينا كده لحد ما يتسلوا علينا واحد ورا التاني فهم قد بدأوا بالفعل ولن يرد كيدهم إلا أن يستفيق العرب من غيبوبتهم . الجنرال جون أبي زيد .. قائد القيادة المركزية الأمريكية: القوات الأمريكية ستظل في المنطقة..لأجل غير مسمي !! لن نخرج قبل القضاء علي الإرهاب في السعودية وباكستان أبوظبي بغداد وكالات الأنباء: أكد الجنرال جون أبي زيد قائد القيادة المركزية الأمريكية أن القوات الأمريكية ستظل في م
  • أضف...