اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أرغب فى تغيير مسار حياتى و حاليا مدرس إعدادى

واثق الخطوة

Recommended Posts

جاوزت سن الثلاثين ولا زلت حتى الآن غير راض عن حياتي المهنية مطلقاً .

أفكر في التغيير الكلي لمستقبلي المهني ..

أعمل مدرس في المرحلة الإعدادية ...

ولكني غير راض عن وضعي الحالي مطلقاً ... ولا أرى أي مستقبل في الاستمرار في هذه المهنة

لأنها لا تلائم إطلاقاً طموحاتي !

المشكلة أنني أحب أكثر من مجال وأريد أن ابني مستقبلي فيه :

1-مجال الكمبيوتر والتصميم خاصة: فأنا احب هذا المجال ولى خبرة في التصميم بالفوتوشوب وأريد أن أطور من نفسي بدورات متخصصة في 3D وغيرها من البرامج التي أعشقها

2-مجال الكتابة الصحفية :فأنا أعشق العمل الصحفي وأتمني العمل فيه ...

وإعداد البرامج التليفزيونية ..

وأحزن جداً على حالي لأني اعتبر أنني سأهدر عمري في عمل لا أحبه ولا أقدم فيه أي جديد في الحياة؟

ولكن من أين أبدأ؟

وكيف أضع قدمي على أول الطريق؟

وجودي في مدينة طنطا وبعدي عن القاهرة يعتبر عائق أخر في سبيل

أطلب المشورة .. لا أدري ماذا أفعل ؟

رابط هذا التعليق

إنت من الاحرار يا واثق :lol:

إنت عارف إنك ممكن تلاقي ملايين البشر في الدُنيا دي مش عارفين هما رايحين فين وجايين منين أو ماشيين بالبركة يعني من الاخر مالهمش هدف ومطرح ما ترسي دقلها

يعني واحد لقى نفسه مُدرس ممكن يكمل50 سن بأداء روتيني وملل مالوش حل بالرغم إنه لا يُحب عمله وبالرغم من إنه لا يُضيف أي شيء جديد سواء للعمل او العمل يضيف له شيء وأهي ماشيه واهو مدرس زي الباقيين

وغيره وغيره من النماذج

وكل ده يرجع إلى عدم القدرة على إتخاذ قرار تحويل مسار الحياه

بيرجع ده بقى لعوامل مؤثرة كتيرة جداً منها الخوف من المستقبل المجهول ويا عم عصفور عالشجرة خير من 1000 تحت الشجرة ...والعيال ممكن يموتوا من الجوع ... إلخ من أسباب مؤثرة لابد وأن تؤخذ في الحُسبان

نرجع لموضعك اللي بحييك عليه بصراحه لإنه بيمس ناس كتير وبالتأكيد من خلال نقاشنا هايبقى فيه إستفادة

فالمفروض .. أنا بأقول المفروض إن أي خطوة مصيرية في حياة الإنسان لازم يكون مخطط لها ودارسها كويس .. وإلا ممكن تكون هناك عواقب وخيمة

وبالتالي في حالتك بالذات لازم تقعد ومعاك ورقه وقلم وتحدد :

1- أسباب كُرهك لهذه المهنة .

2- إحتمالات حبك لها لو طورت من نفسك وأخدت كورسات إنجليزي مثلاً وأشتغلت في مدرسة لُغات .

3- أسباب حبك للمهنة الأخرى اللي عايز تغير لها .

4- لازم تحسب لا قدر الله العواقب السيئة التي ستترتب على تركك لعملك اللي في إيدك ومضمون ... يعني مثلاً ممكن تقعد فترة من غير شغل وأعصابك ممكن تبوظ وحالتك المادية تتاثر وهكذا

5- يُستحن ولازم ما تسيبش فرصة في إيدك لو لو كان هناك بديل مدروس كويس

6- طبعاً لازم تدرس قُدراتك في المجال الجديد .. وإسمح لي حكاية إنك بتحب التصميم ولسه هاتدرس ... أهي ها دي ممكن تعمل كوارث لإنها متآكلش عيش دلوقت وخلي بالك إنك هاتبدأ من أول السطر في مجال ممكن تلاقي فيه عتاولة أصحاب خبرة .

ونكمل بعدين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

جاوزت سن الثلاثين ولا زلت حتى الآن غير راض عن حياتي المهنية مطلقاً .

أفكر في التغيير الكلي لمستقبلي المهني ..

أعمل مدرس في المرحلة الإعدادية ...

ولكني غير راض عن وضعي الحالي مطلقاً ... ولا أرى أي مستقبل في الاستمرار في هذه المهنة

لأنها لا تلائم إطلاقاً طموحاتي !

المشكلة أنني أحب أكثر من مجال وأريد أن ابني مستقبلي فيه :

1-مجال الكمبيوتر والتصميم خاصة: فأنا احب هذا المجال ولى خبرة في التصميم بالفوتوشوب وأريد أن أطور من نفسي بدورات متخصصة في 3D وغيرها من البرامج التي أعشقها

فى الحياة فى مصر و فى كل أنحاء العالم من العادى أن تشغل وظيفة أو تؤدى عملا ما و أنت لست عاشقا له أكرر أن ذلك عادى جدا و عادى جدا أن تمارس أعمالا أخرى أى أعمال أخرى أن تحبها أو تشعر برغبتك بممارستها بين الحين و الآخر.

العمل الصحفى لا يحتاج للتفرغ بل أن وجودك فى طنطا يمثل ميزة كبيرة جدا لك فى ممارسة العمل الصحفى و يمكنك مراسلة الصحف و المجلات العربية سواء فى مصر أو الخارج و تعرض عليهم أعمالك و تطلب منهم العمل ك freelance journalist و يمكنك أيضا عرض كتاباتك على الصحف و المجلات المصرية المستقلة.

و تأكد أن عملك الحر سيعطيك المتعة دون الآلام التى يسببها أحيانا التعامل الروتينى.

تلاميذك يمكن أن يكونوا مصدرا مهما لقصصك الصحفية ، و يمكنك إنشاء مدونة لك تكتب فيها موضوعاتك الصحفية - بعد أن تكون قمت بتسويقها بالطريقة التى تراها.

بالنسبة لمجال التصميم الجرافيتى أظن الفاضل سى السيد أجابك بهذا الصدد.

و أضيف فوق ذلك أنك يمكن أن تصنع قصة حب مع تلاميذك و أولياء أمورهم.

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

عزيزى الاخ واثق الخطوه

لن اضيف رأيا بعد ماتفضل أ/ سين سين و أستاذى الفاضل عادل ابو زيد بالاجابه عليك

واتمنى منك ان تفكر بموضوعية اكثر فى موضوع المهنه ولا تضيع الكثير من الوقت فى التفكير استخر ربنا اولا ثم ثانيا ثم ثالثا

قيم ظروفك المعيشية

ادرس افكارك واسعى فى الحصول على اية فرص فيها

واتخذ قرارك بنفسك ولاتلتفت للاخرين فستجد من يقول لك لا لكن ايمانك بربك وفكرك وثقتك بنفسك اخطو خطوه ايجابيه فى حياتك وتحمل ماستجنيه وانشا الله كل خير ومستقبل باهر

لا تضيع الكثيييير من الوقت

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

استاذى واثق الخطوة حضرتك بجد بتفكر تفكير جميل جدا

لان اغلب الاشخاص الاقيهم يغيرو نمط معين في حياتهم او عاده او طبع

انما الي يفكر انه يغير الكلي لمستقبلة دا بجد مفكر

بالنسبة لمجال الجرافيك انا هافيد حضرتك فيه اذا حبيت وبالنسبة للـ 3D انا بتعلم المايا بس مع نفسي بسيديهات تعليمية من شركات اجنبية (اذا حبيت انا ابعتهوملك )

واذا حضرتك حبيت اي برنامج تاني في ال 3D قولي وانا هافيد حضرتك بأمر الله

مجال الكتابة الصحفية

انا طبعا مش هاقول اكتر من الي قاله استاذ عادل ابو زيد

انا مستني رد حضرتك

ولك مني كل تحية وتقدير

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

انت عارف يا واثق احلى حاجة في موضوعك ده انه بيثبت ان مصر دي ولادة. واجمل حاجة فيه انك مش بس مدرك انك مش بتحب مجالك "لأن في ناس كتيره عارفين ده بس مش بيعملوا حاجة وزي سين سين ما قال مطرح مترسي دقلها" لكن انت كمان عارف انت عايز ايه وده هو القوة في موضوعك. انت بس عايز خطة. الموضوع سهل لان اساسه مادي. لان ده بيعتبر نوع من انواع الاستثمار بيسموه استثمار الموارد البشرية. وبيبقى المشروع هو دماغ الانسان نفسه. يعني انت لو عايز تدرس مجال الجرافيك بشكل احترافي يبقى لازم تستثمر في نفسك والاستثمار يلزم دراسة جدوى للمشروع يعني مثلا مدى حاجة سوق العمل لهذا المجال حين انهاء الدراسة وكذلك مدى توافر مواد وادوات المشروع والمتمثلة هنا في هذا النوع من المشاريع في الوقت وراس المال اللازم لبناء المشروع (انهاء الدراسة). ووضع خطة واحدة بديلة على الاقل لكل مرحلة من مراحل المشروع. يعني مثلا توفير مصدر بديل لراس المال في حال توقف الممول الاصلي وهذا يتمثل في عمل بديل او قرض من البنك " الا صحيح انا مش عارف ليه البنوك في مصر مش بتدي قروض للدراسة؟؟؟"

وفي النهاية بعد دراسة كل الجوانب والمخاطر تقدر تقرر مدى جدوى فكرة تغيير المجال وانت الوحيد القادر على اتخاذ هذا القرار لان حضرتك تعتبر بمثابة المادة الاولية للمشروع والتي تمثل التكلفة المباشرة للمشروع.

انا لو في مكانك ادور على عقد عمل بالخارج اذا كان معنديش امكانان مادية واعمل قرشين وبعد كده اعمل دراسة جدوى المشروع اذا كان يستاهل ابتدي اخد خطوات ايجابية وادرس اللي بحبو بالاموال اللي وفرتها. وممكن وضع بديل وهو اني ادرس حاجة مطلوبة في الغرب مثلا في الدول المفتوحة للهجرة واعمل استثمار اولي في نفسي بتحسين اللغة ودراسة المجال المطلوب ثم اسافر الى هذه الدول لعمل استثمار متقدم في نفسي واستفيد من المنح الدراسية والمعونات التي تقدمها الحكومة للدارسين. وبعدها ابدأ العمل في هذا المجال على ارض قوية. هذا مجرد رأي وبالله التوفيق.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بعد اذن اساتذتي الكبار الذين كتبوا قبل مني ان اختلف معهم في جزء من طرحهم .

انا معاك انك لازم تغير من وضعك لانك لحد امتي هتفضل تشتغل في مجال انت مش بتحبه والعائد المادي

من ورائه غير مجزي فلازم تدور علي المجال اللي انت لاقي نفسك فيه ودخله المادي معقول

تفكيرك في التصميم والجرافيكس تفكير منطقي جدا لانك المستقبل الفتره دي واللي جايه للي عنده علم

بالحاسب الالي وخصوصا operational side في الكمبيوتر فبالتالي غامر بس فيه نقطة لازم تاخد بالك منها

تحسب ظروفك يعني لو متزوج والمحاولة فشلت يا باشا يبقي هتبقي علي راس الاولاد وزوجتك وباقي الاسرة

وعندي تجربتين لاتنين اصحابي كان عندهم نفس المشكلة وفي نفس مجال التدريس اكتبلك عنهم بعدين

ان شاء الله

أنا مصري

ولو كمموا صوتي يوم واتخرست

أو زادوا العقارب فيكي واتقرصت

بحبك يام البلاد والكون

لا عمري زعلت منك ولا حتي اتقمصت

....

وأنا مصري

حبيت الطمي في نيلك

ومهما الغربة خادتني

حلمي إني آجيلك

ولو ف يوم ماقدرتش

قلبي وعمري أهديلك

....

وانا مصري ويحلالي

أقولها ف النهار والليل

وحبك مش مقياس ولا كيل

ده زرع جذوره في قلبي

وشايلك جوه عيني شيل

.....

أنا مصري

ونفسي يا مصر

أكحل عيني بترابك

ولما آجي

ما يحوشني العس علي بابك

وأحكيلك

وأشكي الهم

وأقولك أنا درويش

مضموم لزمرة أحبابك

.............

وف نيلك أغسل رجس الترحال

وغربة عمر

وهجرة ما كانت ع البال

وأبوس إيدك

ولا اسيبك

منقول عن احد الشعراء واسمه ابن طيبة بارك الله له

رابط هذا التعليق

اري شخصيا ان مهنة التدريس لا تعكس طموح من يعمل بها وذلك بغض النظر عن كونها مهنة سامية وخلافه .. بمعنى مدرس يساوي شخص غير طموح .. فالمدرس مهما وصل لأي منصب سيظل مدرس ولا شيء غير مدرس .. وهذا تقريبا لا تجده في مهن أخري مرتبطة بالوظائف العمومية ... اما لو كانت المهنة حرة وغير مرتبطة بالحكومة فتخيل ما يمكن ان تحققه من نجاحات في حياتك..

موضوعك جميل ويستحق التوقف عنده كثيرا ..

رابط هذا التعليق

ردودكم أبهجتني كثيراً

وكانت في الصميم فعلا ..

ويبنغي أن أوجه نظر حضراتكم لحقيقة هامة :

هي أنني أعمل في مهنة يتنمناها أي انسان لا سيما من لم يحالفه حظ التعيين في الحكومة

كما أنني متزوج ولدي أطفال ..

ولكن مشكلتني أن هذه المهنة لا ترضي طموحي إطلاقاً

وأذهب يومياً للمدرسة وأنا أقول لنفسي : ليس هذا مكاني !

وكثيرا ما أقرأ مقالات في الصحف أو أشاهد برامج في القنوات الفضائية .. فأقول يمكنني أن أصنع أفضل بكثير مما أقرأه أو أشاهده !!

كما أنني أحب مجال الجرافيك جدا ولدي خبرة جيدة فيه .. وتقدم لي عروض في العمل في شركات لكنها في القاهرة ..

أنا لا أعشق الشهرة ..

ولا أحب أن أرى اسمى على صفحات الصحف ..

ولا أحب أن أكون غني

بل لقد جربت أن أكتب بعض المقالات على الإنترنت بأسماء وهمية وكان الأمر ممتع جدا لي ...

الموضوع يتعلق بتحقيق الذات فحسب !

اشكر جدا solaa

على اهتمامه بمشكلتي ، وانظر مساعدته ..

ا شكر الأستاذ عادل على اهتمامه أيضا وأطلب منه أن يعرفني طريقة مخاطبة المجلات والصحف ..

رابط هذا التعليق

• بعد 3 سنة...

وقعت في هذا الموضوع

وبعد ان قرأته وجدت ان تاريخه منذ اربع سنوات

ممكن نعرف اذا كان كاتب المقال لا زال من المترددين على الموقع

ما حدث له بعد مرور تلك المدة

]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...