اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أريد أن أعرف

Recommended Posts

السلم عليكم

أريد أى شخص عنده خلفيه عن العمل فى شركه داماس فى دبى و عن الكوميشن .من فضلكم افيدونى .

واريد ان اسال لو انا معايا عقد عمل هل يتاح لى ان أخذ قرض سياره و كريدت كارد اول ماأوصل دبى؟ وعلى أى أساس مع العلم أن انا معايا أقامه؟ هل يترتب قرض السياره على الراتب الأساسى؟ وهل أستطيع أن أوأجر شقه بمفردى فى أى أماره مادام أنا معاي سياره ؟وهل يوجد أستوديو ب 1000 درهم فى اى اماره لا تبعد 40 دقيقه بالسياره عن دبى مع العلم ان فى مصر بنروح شغلنا فى ساعه؟ وهل يمكن أن اواجرها غير مفروشه أفضل للتوفير ؟ وهل سيكلفنى تجهيزها...؟ أسف على الأسئله الكتيره دى..bahaa_sharm@hotmail.com thank you[/font][/

رابط هذا التعليق

أريد أى شخص عنده خلفيه عن العمل فى شركه داماس فى دبى و عن الكوميشن .من فضلكم افيدونى .

واريد ان اسال لو انا معايا عقد عمل هل يتاح لى ان أخذ قرض سياره و كريدت كارد اول ماأوصل دبى؟ وعلى أى أساس مع العلم أن انا معايا أقامه؟ هل يترتب قرض السياره على الراتب الأساسى؟ وهل أستطيع أن أوأجر شقه بمفردى فى أى أماره مادام أنا معاي سياره ؟وهل يوجد أستوديو ب 1000 درهم فى اى اماره لا تبعد 40 دقيقه بالسياره عن دبى مع العلم ان فى مصر بنروح شغلنا فى ساعه؟ وهل يمكن أن اواجرها غير مفروشه أفضل للتوفير ؟ وهل سيكلفنى تجهيزها...؟ أسف على الأسئله الكتيره دى

انا بشتغل فى ابو ظبي واقدر اساعدك شويا، بس انا مش فاهم انت معاك دلوقتى اقامة ولا انت جاى بفيزا عمل

هنفترض انك معاك اقامة

1- علشان تطلع كريدت كارد لازم تفتح حساب فى اى بنك وراتبك يتحول عليه علشان تقدر تطلع فيزا كارد من البنك اللى انت فاتح فيه حسابك او اى بنك تانى

2- علشان تقدر تجيب سيارة تبع اى مصرف اسلامى او عاادى لازم يكون معاك رخصة سواقة من الامارات وعاادة بيبقى متاح ليك لحد 250 الف درهم ( طبعا انت هتجيب سيارة فى حدود 60 الف درهم او اقل لانسر - هيوانداى - ياريس) وبتختار الاقساط على كام سنة بحد اقصى 6 سنين

3- انت تقدر تاجر اى سكن ( مش شرط يكون معاك سيارة علشان تاجر عااادى يعنى)

4- انت ممكن تسكن فى الشارقة بس هتعانى من ويلات المواصلات الصبح حتى لو معاك سيارة لان كل الناس اللى بتشتغل فى دبي ساكنة فى الشارقة، بس بقترح انك تشوف حاجة فى جبل علي

5- استوديو بالف درهم ( طلب مستحيل) بالنسبة لدبى او ابو ظبي لكن الشارقة او الامارات الشمالية الحقيقة انا معنديش علم

6- ممكن طبعا تاجر غير مفروش بس الحاجات المفروشة بتبقى غالية

7- تجهيز استوديو ، انت فى الغالب هتحتاج سرير ودولاب ومرتبة ومكتب صغير وكرسي ودول ممكن يتجابوا بحوالى 500 درهم ، غسالة هاف اوتوماتيك تقريبا 500 درهم ، تلاجة صغيرة فى حدود 800 درهم ، بوتجاز يعنى 400 درهم وتليفزيون فى حدود 500 درهم

يعنى تقريبا 3000 درهم ، طبعا انت ممكن تقلل الرقم ده للنص لو جيبت حاجات مستعملة

ارجو انى اكون افادتك وانا تحت امرك فى اى استفسار تانى

رابط هذا التعليق

شكران على المعلومات الجامده دى بس أحب أسألك انا معايا رخصه دوليه ينفع أشترى بيها العربيه .و الشقه الغير مفروشه وتكون نضيفه القيها فين وتكون أستوديو فى حدود ألف درهم.. هل عندك أى خلفيه عن الشغل فى شركه داماس وعن الكوميشن بتاعها بيكون حلو ول لا . والشركه دى اسمها حلو فى الأمارات. ده اميل بتاعى ياريت تعملى add(bahaa_sharm@hotmail.com)شكرا على المعلومات ماى فريند

رابط هذا التعليق

ياسيدى ولا شكر ولا حاجة انا تحت امرك، الرخصة الدولية تقدر تسوق بيها فى الامارات طول ما انت معاك فيزا زيارة او عمل يعنى ناجر بيها سيارة وتسوقها ، اول ما يطلعلك اقامة مينفعش تسوق بيها لازم تطلع رخصة اماراتى وطول ما انتى مش معاك رخصة اماراتى متقدرش تشتري عربية

اما بالنسبة للشقة فانا الحقيقة معنديش فكره عن الاسعار فى دبى او الامارات المحيطة بيها لانى فى ابوظبي وصعب جدا تلاقى سكن بالمواصفات اللى انت عاوزه وبالسعر ده فى دبي لكن انت تقدر تدخل على موقع جريدة الوسيط فى دبي وتشوف الاسعار عاملة ايه وده الموقع http://www.ewaseet.com/ او موقع جريدة الجلف نيوز وده الموقع بتاعهم www.gulfnews.com اما بالنسبة للشغل فى شركة داماس الحقيقة معنديش اى فكرة لانى مهندس مدنى لكن اهم حاجة انهم يديولك مرتب كويس

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى الوقت الذى تعيد أوروبا وأمريكا حساباتها بعد عام من الحرب الروسية الأوكرانية خرج علينا الرئيس الفرنسى إيمانوعرض المقال كاملاً
    • 182
      أعرف رجلا .. أعرف امرأة قد أكون أنا أو انت نعرفهم حق المعرفة ، وقد يكونون مجرد مارين فى طريق الحياة لمحتهم ربما او اقتربت منهم ذات يوم تركوا هناك بصمة ربما او علامة تعجب او سؤال وأيا كان ما تركوه او آثاروه فهم شخصيات حقيقة حولى وحولك .. واقع نعيشه وشخصيات تحيطنا. قرأت هذا الموضوع بذات عنوانه فى ملتقى الأدباء والمبدعين العرب ووجدتنى امام الف حقيقة لرجل وامرأة من واقعنا العربى عبارات رشيقه مختصرة تجسد فكرة عميقه من منظور كل شخص . كان ذهنى فى كل مرة يقفز لواقعنا المصرى المعاصر والقدي
    • Guest هانى
      2
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  لو سمحتم اللى عنده فكره عن الموضوع ده يدلنى اعمل ايه انا شغال مع كفيلى لمده سبع سنوات  وتعبت من الغربه وعايز اروح نهائى  وطالب منه النهائى ليه اربع شهور  وكل شويه بوعود وباقى على الاقامه ٤٠ يوم وانا عايز مستحقاتى والنهائى واروح اعمل ايه دلونى   
    • 0
      حاولت ما وسعني الجهد أن أعثر على قواسم مشتركة بين الله، العزيز الوهاب، الذي أعبده، وأحبه، وأثق في رحمته، ويغمرني نوره، ويصفح عن أخطائي، ويغفر لي ذنوبي، ويــُــعـِـد لي مكانا في ملكوته، وبين إلــَــه آخر يعبدونه، ويقولون بأنه يُعد لكل منهم اثنتين وسبعين حورية في الجنة إذا فجّر سيارة في مدرسة للتلاميذ، أو ذبح أطفالا في صالة الألعاب الرياضية، أو قتل رجال أمن في الرياض أو بغداد أو جدة أو وهران أو الدار البيضاء؛أو قام بتكفير مسلم لأنه يختلف معه فكريا وثقافيا، أو يطالب بتفريق مسلم عن زوجته، أو لا يرد
    • 2
      منذ سنوات طويلة  رأينا فيلما سينمائيا بطولة الراحلة فاتن حمامة إسم الفيلم كان "أريد حلا "  و كان موضوعه عن سيدة  أحتبست  في ركن ضيق بلا حيلة أمام قوانين البلد و المجتمع آنذاك ما سبق كان استهلالا لابد منه لا أريد أن أستدرجك سيدي القارئ  أن تقرأ ما أكتبه و تتعاطف معي  و لكني  سأصدمك و أدفعك دفعا  أن  تترك ما تفكر فيه  و "تشد شعرك"  و تنفعل. ... و ماذا بعد ؟. لست أدري المسألة في جملتين أو ثلاث  ما الذي دفع  ناس مسئولين  أن يبتكروا و يخترعوا آليات غير مسبوقة لإختلاس  - أو على بلاطة سر
  • أضف...