اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أفكار أمانى الذكية للاستفادة من النفايات المنزلية !!

badroora

Recommended Posts

أماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااني ... ياترى إنت فين يا مرزوق !!!!

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

• الردود 110
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

الو الو انا اهو انا جيت اول حاجة عملتها بعد فتح الكمبيوتر هو دخولى عندكم علشان اسلم نفسى

معلش اتاخرت كان ميعادى امبارح بس انا لسه جايه النهاردة من السفر بعد المغرب ولسه داخلة

المحاورات دلوقت وحشتونى اوى ايه هجوم الرجالة ده كله علينا وسيبنهم كدة wst:: 0 لا مينفعش الكلام ده

نحن هنا :roseop: :lol: الى جميع المحاورات : انتن الاقوى عليكن بالتجمع ونعمل جمعيه نسميها ( يا نساء المحاورات اتحدن) :D

ان شاء الله سيتم افتتاح ورشتنا عن قريب وقبل ما ابدأ فى عمل شئ جمالى بامكانيات بسيطه ومن اشياء

موجودة فى كل بيت وهنستفيد قوى من انتاج حبيبتى ناش وورودها الجميلة فى كتير من الاعمال لأنى بحب

الزهور قوى ودلوقت احب افرجكم بعض رسوماتى بالقلم الرصاص وفى بعض الرسومات قمت بتلوينها يا ريت

تقلولى رأيكم فيها ولو كان لكم ملاحظات احب اعرفها وبعد كدة نتوكل على الله ونشتغل فى الورشة

حبيبتى بدرية فكرت فى فكرة للسيديهات وبنفذها وحتشوفيها بعد التنفيذ

حبيبتى مدام فولانه البرطمانات مترمهاش ممكن نعملها فازات جميلة بشوية اضافات هقلك عليها وهصورهالك

اما الباجور اخلعى الرجلين التانيين وهقولك نعمل بيه ايه

نخش بقى على الرسومات ومستنية رأيكم

اولا: اللى مرسوم بالرصاص بدون تلوين

تم تعديل بواسطة امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الو الو انا اهو انا جيت اول حاجة عملتها بعد فتح الكمبيوتر هو دخولى عندكم علشان اسلم نفسى

معلش اتاخرت كان ميعادى امبارح بس انا لسه جايه النهاردة من السفر بعد المغرب ولسه داخلة

المحاورات دلوقت وحشتونى اوى ايه هجوم الرجالة ده كله علينا وسيبنهم كدة wst:: 0 لا مينفعش الكلام ده

نحن هنا :roseop: :lol: الى جميع المحاورات : انتن الاقوى عليكن بالتجمع ونعمل جمعيه نسميها ( يا نساء المحاورات اتحدن) :D

ان شاء الله سيتم افتتاح ورشتنا عن قريب وقبل ما ابدأ فى عمل شئ جمالى بامكانيات بسيطه ومن اشياء

موجودة فى كل بيت وهنستفيد قوى من انتاج حبيبتى ناش وورودها الجميلة فى كتير من الاعمال لأنى بحب

الزهور قوى ودلوقت احب افرجكم بعض رسوماتى بالقلم الرصاص وفى بعض الرسومات قمت بتلوينها يا ريت

تقلولى رأيكم فيها ولو كان لكم ملاحظات احب اعرفها وبعد كدة نتوكل على الله ونشتغل فى الورشة

حبيبتى مدام فولانه البرطمانات مترمهاش ممكن نعملها فازات جميلة بشوية اضافات هقلك عليها وهصورهالك

يتـــــــــــــــــــــــــــــــــبع

تم تعديل بواسطة امانى

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

المحاورات دلوقت وحشتونى اوى ايه هجوم الرجالة ده كله علينا وسيبنهم كدة md2: 0 لا مينفعش الكلام ده

نحن هنا :roseop: :lol: الى جميع المحاورات : انتن الاقوى عليكن بالتجمع ونعمل جمعيه نسميها ( يا نساء المحاورات اتحدن) wst::

الرسومات دى شوفتها فين ياواد ياعمرو .... فين .... فين !

اه اما انا زكى عند مدام امانى :P حلوه اوى بجد

بس ايه الباجور ده :D البابور ابو جاز؟ اللى نولعه ويهب ده؟ :D

متابع فى عيون ساهره للحفاظ ع الامن

هـــع مين هناك ؟ هــــــع

يا فؤادى يافؤادى لا تسل اين الهوا .......... كان صرحا من خيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــالى الله عليكي ياست

تحياتى

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

اهلا بأول المشجعين 0 وكمان رجل يا الف اهلا وسهلا يا عمرو ايه رأيك بقى فى الصور الملونه ولونى مش مقتنعة بيها اوى علشان مفيش

الوان زيادة فالالوان الموجودة حكمانى المهم اشكرك على تشجيعك وحكاية البابور هتشوفها بعدين لما نحوله مثلا لمنظر نافورة ولا أى شئ

جمالى اخر خليك متابع معانا ومع ام كلثوم وخد دول منى علشان انت أول المشجعين :roseop: :lol: :D

امانى

رابط هذا التعليق

:roseop: شكرا ع الورد

صباح الورد والفل والياسمين

حلو الالوان دى لعلمك كل ماهو بسيط دائما اجمل واحلى

اما بالنسبه لسومه لسه بتغنى وتقول كمان

وفراش حائرا منك ......ومن الشوق رسولا بيننا ......ونديم قدم الكاس لنـــا

الله الله الله ياست عشره على عشره ياست (على فكره حافرت وعرفت ان صاحب المقوله دى من ابناء بلدى شرقاوى راجل غلبان وبسيط جدا

هل رأى الحب سقارى هل رأى الحب سقارى مثلنا كم بنينا من خيالا حولنا ومشينا فى طريق مقمرا

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أهلا بست الحلوين,,,,, حمدلله علي السلامه يا قمر :rolleyes:

برافوا عليكي يا اماني ...والله ايدك رائعه في الرسم...ماشاء الله ....

طيب ركزي بأة معايا ...والله يعني عايزة اطلب منك طلب... :clappingrose:

عارفه قعدات الشموع اللي بتكون معدن ولونها فضي؟؟؟ خامتها تشبه خامه اوراق النحاس..اللي بيتعمل منها ورود وتتحط في الفرن علشان تاخد ألوان مختلفه....

القعدات عملت منها ورود مجسمه واوراق شجر...حابه اضمها في تابلوة ...الطلب ايه بأة؟؟؟

تقدري يا ستي تنزلي لي رسمه فيها تنسيق الورود ؟؟؟ :accident:

تسلمي يارب ...وبجد روعه ورداتك..

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

أهلا بست الحلوين,,,,, حمدلله علي السلامه يا قمر :rolleyes:

برافوا عليكي يا اماني ...والله ايدك رائعه في الرسم...ماشاء الله ....

طيب ركزي بأة معايا ...والله يعني عايزة اطلب منك طلب... :clappingrose:

عارفه قعدات الشموع اللي بتكون معدن ولونها فضي؟؟؟ خامتها تشبه خامه اوراق النحاس..اللي بيتعمل منها ورود وتتحط في الفرن علشان تاخد ألوان مختلفه....

القعدات عملت منها ورود مجسمه واوراق شجر...حابه اضمها في تابلوة ...الطلب ايه بأة؟؟؟

تقدري يا ستي تنزلي لي رسمه فيها تنسيق الورود ؟؟؟ :accident:

تسلمي يارب ...وبجد روعه ورداتك..

مفيش حتى صباح الخير ياحورس !! مكنش العشم يامدام ناش

(طيب) تيب اكون انا ثباق (سباق) بالخير واقول ثباح(صباح ) الخير يامدام ناش :Zamalek:

اى هاف شست كويستشن (عندى سؤال)

هو الفرن مش كان بيستخدم فى التبيخ (الطبيخ ) برده ؟؟؟

استفسار مش اكتر

حبيت بس اصبح على حضرتك :blink:

تحياتى :ph34r: عمرو

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

اهلا يا عمرو.....

صباح الفل..... :clappingrose:

والله ما أنتبهت.....أعتذر وبشده....

لا.... لا ياباشا...ده كان زمان بأة...دلوقتي لنا فيه أغراض أخري.....الطبيخ ده موضه قديمه....دلوقتي بنحط فيه اوراق نحاس....وقطع بشريه.....واخدلي بالك من الأخيرة؟؟؟

فياريت كل واحد ينتبه علي نفسه وخصوصا الاخوة المتزوجون.....الظاهر الدور عليهم....

صباح الخير ...مرة ثانيه وكل سنه وانت طيب الأجازة خلصت ...ويادوب بنجري نرد ونلحق نخلص الكوي والغسيل والطبخ وورد السيراميك..وكلك نظر بأة.... :accident:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

اهلا يا عمرو.....

صباح الفل..... :clappingrose:

والله ما أنتبهت.....أعتذر وبشده....

لا.... لا ياباشا...ده كان زمان بأة...دلوقتي لنا فيه أغراض أخري.....الطبيخ ده موضه قديمه....دلوقتي بنحط فيه اوراق نحاس....وقطع بشريه.....واخدلي بالك من الأخيرة؟؟؟

فياريت كل واحد ينتبه علي نفسه وخصوصا الاخوة المتزوجون.....الظاهر الدور عليهم....

صباح الخير ...مرة ثانيه وكل سنه وانت طيب الأجازة خلصت ...ويادوب بنجري نرد ونلحق نخلص الكوي والغسيل والطبخ وورد السيراميك..وكلك نظر بأة.... :accident:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

الله طبق اليوم زوج محشي بالفريك :blink:

نقطع الزوج الى قطع صغيره ترانشات ترانشات :ph34r: بس بس خلاص مش عاوز اسمع :rolleyes:

عموما خدى راحتك يامدام ناش ولو المكان مش مقضيكوا نأجرلكم مطرحين كمان :Zamalek:

احم احم اتغيرتى جدا يا مدام ناش رينا يستر على الرداله :clappingrose:

وهذا كان معكم المرحوم عمرو بن حورس من احدى المقابر الجماعيه للازواج :accident:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

حمدلله علي السلامة يا أماني .. والله رسمك جميل جداً .. فكرني بالذي مضى .. أصل أنا كنت فنانة كبيرة (كل مواهبي وئدت وتحطمت مع طموحاتي علي صخرة الزواج) ولي بنت أختى طالعة لي هي صغيرة في السن لكن بتعمل تابلوهات ورسومات حكاية ..

يللا شدي حيلك ..

نيشو.. فين باقي السيراميك .. والا العجينة لسه بتخمر :clappingrose:

يا حورس .. أنت باين عليك من هواه الست (كنت زيك برضة) .. وبالمناسبة الأغنية دي طبعا هي الأطلال .. وكتبها الشاعر الطبيب إبراهيم ناجي - وهو كان طبيب قلب ووافته المنية بالقلب أثناء كشفه على أحد مرضاه.. ويقال أنه كتبها في زوزو حمدي الحكيم (ممثلة قديمة ) وأنه كان يعشقها .. والأغنية فيها إختلافات عن القصيدة في بعض الكلمات وفي بعض المقاطع ..

بس أحب أصحح لك معلومة إن الراجل الشرقاوي (بلدياتك ) كان بيقول (عظمة علي عظمة يا ست ) بفتح العين والظاء والميم .. وهي عبارة أشتهرت بعد ذلك ..

صحح: وفراش حائر منك دنا ..

تحياتي للجميع

زيزيتا

رابط هذا التعليق

طيب قولى بقى لبنت اختك حضرتك تبصلك وتعمل زيك مفيش احسن من رسم لوحه طبيخ محشي على محمرات على مشويات الفن ده بعدين وحضرتك قولتى الزواج كان الصخر ه اللى حطمت طموحاتك :Zamalek:

شكرا على معلومه الطبيب ابراهيم ناجى دى انا اعررف انه مؤلفها بس معرفش القصه كامله مش زوزو ماضي دى الممثله صاحبة الخصله البيضا الجميله دى :clappingrose: الله يرحمهم

مدام زيزيتا غلط غلط غلط اللى كتبتيه ده عظمه مش عظمة هاء مربوطه بدون نقاط :rolleyes: ولا ايه يا مدام ناش

صباح الخيرات يا مدام زيزيتا :accident:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

عندي شوية حاجات في البيت ملهاش لازمة ممكن تقول لي استفيد منها ازاي

آه نسيت اقولك علي الحاجات

شاحن نوكيا للموبايل الراحل :rolleyes:

فرشة سنان قديمة :Zamalek:

فردة حذاء لرجل واحدة

محفظة مستعملة قديمة ( بس مفيهاش فلوس طبعا )

يلا قوليلي اعمل ايه :accident:

وشكرا :clappingrose:

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة والاخوات الاعزاء بسم الله نفتتح الورشة هو صحيح الوقت متأخر بس انا بنتهز ان بكرة الجمعة وكلنا سهرانين قلت

ادخل بقى وأعملى انا كمان شغلانه نسترزق منها بكام دعوة من حبايبنا المحاورات والمحاورين

قبل ما ابدا هرد الاول على الاخ دياب يعنى دورت فى البيت عندك ملقتش غير شاحن الموبايل ولا مؤاخذة يعنى كمان فردة شوز

تفتكر ممكن نعمل بيها ايه دى فكر معانا ولو لقيت فكرة يا ريت متستخسرهاش وقلنا عليها واهو نستفيد وفرشة الاسنان عندى لها

لها فكرة هتعرفها عن قريب اما المحفظة لو كانت فيها فلوس كنت عملتلك فيها اشكال جمالية مش شكل واحد :sad: لكن للاسف فاضية :lol: :lol:

الاول هنبد أ بطلب الأخت العزيزة فولانه هى قالت عندها برطمانات مربه كتير قلت نعمل من برطمان مربى فازة رقيقة كدة نحطها على

اى ترابيزة فى ركن أو حتى على مكتب الاولاد

كمان بدريه قالت عندها سى ديهات كتيرة برضه هنعمل منه شكل جمالى

انا بقى عندى عجله عربيه اطفال وكاس مكسور وطبقين بتوع فناجيل مكسورة

كمان عندى كرة بلاستيك بتاعت اطفال كنت بشتغل فيها هوريهالكم عملت منها ايه

الاول نعرض الاشياء قبل عمل اى شئ فيها ونعرض بعض الادوات اللى هنستغلها

دى الادوات عبارة غراء وعبوات صغيرة من حاجة اسمها كسر الماظ تشترى من عند محلات البويا والدهانات الى جانب ورود نوشة الجميلة

اللى هنستغلها فى اللمسات الاخيرة للعمل

اقلكم بقى تصبحو اعلى خير كلكم والى اللقاء فى الحلقة اللى جاية ويكون الوقت بدرىعن كدة

امانى

رابط هذا التعليق

تصدئ يا امانى انا اول مالنت ربنا كرمة عالصبح قولت لازم اشوف امانى عملت ايه فى جذمة دياب فضولى كان قتلنى انى اشوف جذمة دياب :lol: والمقاس طبعا وكمان اشوف الفن اللى هيتعمل فى الجذمة وكمان انا طلعت ارحم منه هو مختار شاحن على جذمة على محفظة فاضية قولت اشوف بقي امانى هتتفنن ازاى فى طلب دياب

يلا يا امانى متكسفنيش جذمة دياب المفروض تنحط فى المتحف مش تتعمل ديكور وبس :sad:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

بخصو حاجات الأخ / دياب

أولا الشاحن ... ممكن سعادتك تاخد تأشيرة وتيجى هنا السعودية ووقت الحج حتلاقى ناس كتير محتاجة تشحن جوالاتها ..وهى فرصة تأمن مستقبلك

ثانيا المحفظة الفاضية ممكن سعادتك تحطها فى جيبك ولما حد يطلب منك فلوس سلف تطلعله المحفظة وتقسم له إن المحفظة مافيهاش فلوس وبكده يكون حلفانك مظبوط

ثالثا فردة الحذاء لو كانت الفردة يميين تبقى خير ان شاء الله ودى بقى تحتفظ بيها فى أمانات البنك ولما ربنا يكرمك وتشترى سيارة تبقى تعلقها علشان الحسد ... اما اذا كانت الفردة شمال ودى بقى ممكن تستفيد منها فى حاجة واحدة والطريقة سهلة خالص

شوف ياصديقى .. تروح تشترى صينية فضة حجم وسط وتحط عليها فردة الحذاء وترابيزة شيك وياريت تكون من خشب الصندل أو الأبانوس وتطح كل الحاجات دى بجوار البورصة وتكتب عليها سبيل وشوف بقى كام واحد خسر فى البورصة وحيستخدم الجزمة :sad: مش افكار تجنن بردة .... احنا فى الخدمة

الله يا الله الله يا الله الله يا الله الله يا الله

ياخالق الأكوان يارباه ياواحد لانرتجى إلا هو

يامن تريح القلب إن ناداك

أنت العظيم المستعان العالى

وأنا الفقير إليك من أعمالى

فإغفر ذنوبا تعتلينى

يامن لايعفو عن تلك الذنوب سواه

أعطيتنى والحمد يامعطيها

نعما بشكرك لا ولن أحصيها

فأمنن على بنعمة الإيمان

وألهم فؤادى كى يزيد تقواه

الله يا الله الله يا الله الله يا الله

رابط هذا التعليق

بخصوص حاجات الأخ / دياب

أولا الشاحن ... ممكن سعادتك تاخد تأشيرة وتيجى هنا السعودية ووقت الحج حتلاقى ناس كتير محتاجة تشحن جوالاتها ..وهى فرصة تأمن مستقبلك

ثانيا المحفظة الفاضية ممكن سعادتك تحطها فى جيبك ولما حد يطلب منك فلوس سلف تطلعله المحفظة وتقسم له إن المحفظة مافيهاش فلوس وبكده يكون حلفانك مظبوط

ثالثا فردة الحذاء لو كانت الفردة يميين تبقى خير ان شاء الله ودى بقى تحتفظ بيها فى أمانات البنك ولما ربنا يكرمك وتشترى سيارة تبقى تعلقها علشان الحسد ... اما اذا كانت الفردة شمال ودى بقى ممكن تستفيد منها فى حاجة واحدة والطريقة سهلة خالص

شوف ياصديقى .. تروح تشترى صينية فضة حجم وسط وتحط عليها فردة الحذاء وترابيزة شيك وياريت تكون من خشب الصندل أو الأبانوس وتحط كل الحاجات دى بجوار البورصة وتكتب عليها سبيل وشوف بقى كام واحد خسر فى البورصة وحيستخدم الجزمة :sad: مش افكار تجنن بردة .... احنا فى الخدمة

الله يا الله الله يا الله الله يا الله الله يا الله

ياخالق الأكوان يارباه ياواحد لانرتجى إلا هو

يامن تريح القلب إن ناداك

أنت العظيم المستعان العالى

وأنا الفقير إليك من أعمالى

فإغفر ذنوبا تعتلينى

يامن لايعفو عن تلك الذنوب سواه

أعطيتنى والحمد يامعطيها

نعما بشكرك لا ولن أحصيها

فأمنن على بنعمة الإيمان

وألهم فؤادى كى يزيد تقواه

الله يا الله الله يا الله الله يا الله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

هاه يا أماني .. وبعدين .. حصل إيه ..؟؟

منتظرينك ومجهزين المعلوم .. قصدي المطلوب .. وفي إنتظار البدء..

تحياتي

زيزيتا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...