اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أفكار أمانى الذكية للاستفادة من النفايات المنزلية !!

badroora

Recommended Posts

صباح الفل يا زيزيتا

معلش انا فعلا مقصرة فى الموضوع بس مش بايدى والله مرة بسبب مرضى والمرة التانية بسبب الجهاز المعفن لا مؤاخذةاللى

انا قاعدة عليه كان عطلان ودلوقت بنفض الشقة علشان العيد بقى كل سنة وانت طيبة وفرحانه بولادك يا رب اوعدك ان شاء

الله اول لقاء بعد العيد هيكون فى الورشة باذن الله وحضرى المطلوب وميمنعش برضه حضرى المعلوم

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

• الردود 110
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:wub: :wub:

مش شايفه الصور

طيب سريع كده

مناديل الورق الخاصه بالحمامات

بعد ما تخلص يفضل رول صغير

ممكن نعمله مقلمه او حصاله للصغار

الطريقه المرة الجايه...إن شاء الله

امانى برافوا عليك...مشاء الله

ستات المحاورات ميه ميه

ولو اتغاظوا الرجاله...مش هنعمل لهم التقليه

وعجبى

يرضينى الهواء الذى تتنفساه يحيينى

يسعدنى الكون الذى يحتويكما يحتوينى

انتما كل شئ

وانا من دونكما لا شئ

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

الاخوه الاعزاء نوشه . زيزيتا . بدريه . فولانه

وحشتونى معلش اتاخرت عليكم معلش لظروف الامتحانات

دلوقت حبدأ بعمل الفازه اللى وعدتكم بيها وسبق ان وريتكم مكوناتها

اولا ندهن البرطمان بالورنيش المخفف كما فى الصوره الاتيه

نرش كسر الالماظ الفضى على البرطمان ونقوم بتوزيعه بالفرشاه ونتركه يجف كما فى الصوره

نقوم بلصق ورود نوشه الجميله على البرطمان ونتركه ليجف كما فى الصوره

نلون الورد حسب رغبه كل شخص ونرش كسر الالماظ حسب اللون ونتركه ليجف

ويبقى كده عندنا فازه جميله

امانى

رابط هذا التعليق

بسم الله ماشاء الله...

براااافو يا أيمو والله والله بدايه جميله جدا...حقيقي سعيده وربي رفعتي راسي يا أحلي اماني...

بس عندي ملحظوة صغننه..ماتخليش ورق الورده فلات علي الزجاج حاولي تلصقي الطرف الاخير والطرف الأول ولا تلصقيها من المنتصف..حتي تبدو وكأنها بارزة قليلا...

بس بجد انا في منتهي السعاده ربنا يوفقك يا ايمو....

..........................................................................

بعد أذنك يا أيمو هارد علي ام البنات بفكرة عن رول الكلينيكس...

شوفي يا غاليه هاتي كلينيكس وأنقعيه في طبق مليء بالماء..وبعد حوالي ساعه أعصريه وضعي علي قليل من الغرا الأبيض..وافركيه جيدا..حتي يصبح سائل القوام قليلا..وغطي به الرول .

بعد أن يجف تماما رشيه بالبخاخ الذهبي..وأدعيلي علي النتيجه الرائعه لإن التحبيبات الموجوده بتعطي نتيجه شيك جدا في العمل...بعد ذلك ممكن تلصقي الرول نفسه في طبق مميز أو في اي شيء متوفر لديكي وتضعي فيه ورق الكلينيكس علي السفرة ....للأستخدام الفوري...

أماني أنا عارفه اننا أخوات يعني وكدهوت :lol: سوري بس مقدرتش امسك نفسي اصلي عملت الطريقه هذه في الرول باللون الذهبي والفضي وكانت لطيفه جدا...

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

أمانى الجميلة..تسلم ايديك..والله مجهودهايل...(ده أهيل من مجهود تفريغ التريلا حتى) :lol:

طب ياجماعة عايزين نستفاد من الاعمال اليدوية دى...انا باقول نفتح كشك نونو كده على ناصية المحاورات ونبيع البوضاعة للزوار..واهو نحوش قرشين نصيف بهم ان شالله فى تايلاند حتى .....

وباوعدك نفس الوعد اللى قطعته على نفسى لناش...حاجرب فى الاجازة كوووول حاجة...ويبقوا يأكلوا هم دليفرى بقى ..ولا جاتوه ..وانا مالى ... :)

انا عايزة ابنى مستقبلى المهنى....

على فكرة الكلمة اللى فوق دى أهيل ..الف ..هاء..ياء ..لام ...علشان تقرأوها صح بس

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الاعذاء اصدقاء الورشة

اشكركم على تشجيعكم ليا فتح نفسى للشغل

النهاردة هفرجكم على منتج جديد من بقايا عربيه اطفال

خدت العجله بتاعت انقاض العربيه وكان عندى فنجان مكسور خدت طبقه كمان

دخلت الطبق داخل العجلة وبقى شكلها كدة طفايه سجاير طبعا مش طفايه حريق

بعد ذلك اضفت لها لمسات من روائع نوشة ربنا يخليهالنا

حطيتها على ترابيزة ركن وقلت اشوف رأيكم

مستنية تعليقاتكم

ام البنات معلش نسيت ازكر اسمك امس مشكورة على تشجيعك ويارب يعجبكم

الصور,,

بخصوص البراد انا عملته من عجينة نوشة والمرة اللى جايه هتشوفوا هعمل فيه ايه

على فكرة يا نوشة ايد البراد بعد ما نشف انكسرت منى وعملت ايد تانيه مظبطهاش ياترى علشان

البراد كان ناشف ولا ايه ارجو الافادة

امانى

تم تعديل بواسطة امانى

رابط هذا التعليق

يامساء الورد والياسمين....

برافوا عليكي يا أينو.......ماشاء الله...علي فكرة ممكن تضيفي فصوص ملونه للورده..وطبعا مجال الإبداع واسع...

عجبتني فكرة الطفايه جدا...ماشاء الله ..كمان ياستو بالنسبه للعجينه طبعا بسبب جفاف العجينه الاولي وعند أضافي جزأ تاني لازم يكون بحرص شديد...وكمان واضح أن نوع الغرا عندك هو ( غرا خشب ) وبالتالي لازم شويه حرص في التشكيل لإنه ممكن تتفتفت الحاجه وأنتي بتعمليها...

إلا صحيح أنتي عملتي البراد إزاي؟؟؟ايه دا...؟ ماشاء الله شكله رائع بسرعه أعترفي ...أنا منتظرة :hearts:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

انا المرة دى بفتح الورشة مش علشان اقدم عمل فنى جديد . لأ انا بفتح علشان مدينة بأعتزار للاخت فولانه

اولا انا اسفة جدا جدا لانى لم اتوجه بالشكر لحضرتك لما قمت به نحوى من تشجيع وايضا ترحيبك بعيد ميلادى لكن والله

ما قصدت ذلك فأنت بالنسبة لى اخت غاليه اعتز بصداقتها لأبد

واتوجه بالشكر لنوشة على تشجيعها وايضا ام البنات وربنا ميحرمنيش منكم جميعا

فين بقى بدريه وزيزيتا مش لقياهم انا هبدا فى عمل شكل جمالى لسى دى بدريه ويمكن زيزيتا مختفية اليومين دول شغالة

فى عمل جميل كدة هتفاجئنا بيه يلا يا زيزيتا اتفضلى برجلك اليمين وورينا الشطارة

احبابى انا شاكرة تشجيعكم والى اللقاء فى العمل الجديد

امانى

رابط هذا التعليق

بسم الله ما شاء الله

الله ينور عليكي بجد يا استاذة امانى انا اساسا كنت داخل الموضوع علشان حضرتك بس لقيت عمالقة الجنس الناعم

بتاع محاورات المصريين هنا كلهم مدام ناش ومدام فولانه استاذة بدرية ومدام زيزتا وام البنات كلهم هنا

سلخيييييييييييييييير عليكم

بس بجد موضوع جميل صحيح بقى انا عندى سي دى روم بايظ

وعلبتين سيديهات

وفردة شراب يمين سودا

ينفع اعمل بيهم حاجة كويسة

على فكرة انا هاعمل برضو دعاية ليكي ان شاء الله زى ورشة الاسطى ناش اصل خلاص انا اخدت حق الحملات الاعلانية بتاعتها وانتى كمان برضو

ونفسى اقدملك مساعده متواضعه ليكي زى مساعده استاذة ناش

يا استاذ داروين فى هنا برضو تجمع وياريت نلاقى حل

ربنا يقدرنا على الخير ونخدم الناس :roseop:

بس بجد انتى استاذة

سلامى لكى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعه للمجهود الجبار ده

تحية طيبه الى مدام امانى :roseop::roseop::roseop:

خلى بالك فى السيراميك ممكن يقع ويتكسر والورد يتفرفر بس متخفيش يامدام ناش هنستفاد بيه برده :P

تاكسسي قبل ماحد يرزعنى ببرطمان :blush2:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

تصدقوا بقى إن أنا متغاظة منكم أوي .. أيوة انتي يا أماني وياناش .. سبقتوني ..وتفوقتوا علي في المواهب الفنية .. عموماً أنا حعمل أكتيفيشن لمواهبي وأكسر الدنيا ..

بجد يا أماني باين عليكي موهوبة .. بس بسرعة وحياة والدك شوية علشان الشتا قرب يخلص وما عملناش حاجة :blush2:

والست ناش بقى بعد إنضمام أم البنات ليها عملوا فريق جبار .. ياريت بقي المسئولين في المنتدي ينظموا لنا معرض كده في الروف بتاع المطرح بتاعنا علشان نعرض فيه إنتاجنا ..

و لا ننسي صاحبة الفضل هنا السيدة فولانة هانم كان لها التشجيع الكبير لأنها شجعتنا علي إظهار مواهبنا .. ياريت بقى تكمل جميلها وتفصل المواضيع الفنية دي في فولدر لوحده زي فولدر المطبخ يكون اسمه مثلاً الأشغال اليدوية علشان يكون سهل علي أي باحث يوصل له ..

عجبني أوي مرة بعمل بحث علي النت عن طريق جوجل علي أشكال سكارفات ولقيت من نتائج البحث الاسكارفات اللي أنا شاغلاها ومنزلها في المنتدي .. يعني انا بقول ان الموضيع هنا مش بتفيد أعضاء المنتدي بس لكن بتفيد أي حد بيبحث عن الموضوع نفسه ..

إيه يا عم سولي الشغل الجامد أوي ده .. ياللا بقى إفتح ورشة لشغل الجرافيك وورينا إزاي حتعلمنا الحاجات الحلوة اللي بتعملها دي ..

حورس واحشنا والله .. انا عارفة انك موجود دايما لكن انا مكسلة شوية عن دخول المنتدي .. بس مش عارفة ايه السبب .. يمكن البرد .. يمكن التعب .. يمكن الملل .. يمكن إنقطاع النت الدائم .. مش عارفة والله بس حسألني واقولك :roseop:

تحياتي للجميع

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

مدام زيزيتا انتى منوره وياريت متغيبيش عننا

حقيقي انتى لما بتيجي بتورى المحاروات كلها :roseop: :blush2: :roseop::roseop: :P

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

يا صباح الخير يا زيزي..والله بنبسط جدا لما بشوفك في المنتدي....

النهارده درجه البروده غير عايه شكلها دخلت في خمس درجات مؤيه :roseop: ....وأحنا عندنا أمل تعمليلنا كام أسكارفايه علي كام لكلوك ومايمنعش توزعي معاهم كام بلوفر...يااااااة الواحد مش طماع أبدن أبدن...

منورانا والله ...أصل أنا وأينو هانتفق قولوا إن شاء الله نفتح البابين بتوع الورشتين علي بعض وهايبأة النظام فيفتي فيفتي....وطبعا عموله سولي معمول حسابها وكمان عمرو علي تشجيعه المتواصل مع أني حاقده عليه بعد مقابلتنا الأخيرة في باب المغتربين.....

بس معلش الدنيا برد والمسامح كريم :blush2:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

عمرو.........أنت نزلت مداخلتك أمتي؟؟ :blush2:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

بحاول انى اسكت انما مفيش فايده

مين اللى بينادى عليا وبيحقد عليا حقد تبقي(طبقى)

مدام ناش يامرحبا يامرحبا

خلاص انا سامحتك خلاص قلبي وربي رضيوا عنك ويابركة دعايا :blush2:

مش جيبالى عرض انا عندى عرض لأستاذ ابو ياسر عندى له عروسه تمام وهى اللى هتدفع كافة شيء بس يرجع مراته مصر :roseop:

ايه رأيك :roseop: :roseop:

تم تعديل بواسطة amrhoras

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

اهلا اهلا وسهلا ده الحبايب كلهم عندنا يا مرحبا يا مرحبا

فينك يا زيزيتا مش باينة عماله ادور عليكى مش لاقية لك اثر فضلتى تقوليلى فين الشغل فين الشغل ولما بدأت اشتغل لقيتك

مش موجودة زى بدريه فتحتلى الورشة وحطتنى امام الامر الوائع وبرضه اختفت ومش لقياها يارب ترجع بالسلامة المهم يا زيزيتا

زى ما قالت نوشة مستنية ايه لما الصيف يطلع نلبس بقى البلوفرات يلا بطلى كسل وخشى برجلك اليمين على ورشة التريكو

وانا ونوشة هنجولك هناك يمكن تحتاجى حاجة من عندنا وهو تنفعينا برضه احنا جيران واولى من الغريب. بجد بجد وحشتينى

ووحشنى طلتك الجميلة :blush2: :roseop::roseop:

امانى

رابط هذا التعليق

سول فى ورشتى يا دى الهنا يادى الهنا

اهلا بيك فى ورشة الجبس بتاعتى واخدلى بالك ( الجبس) بتاع باب المغتربين فاكره اللى ممكن نجبس بيه ورده انت عارفها

بعد الشر عليه طبعا

منور يا سول وفى انتظار اليافطة والدعايه أما بالنسبة للسى دى بعمل فيه فكرة هتعجبك علشان بدريه طلبت نفس الطلب

اما الشراب احشيه بحبة قصاقيص اماش حلوة اماش دى وأعمله كورة شراب بتاعت زمان دى ولا ملعبتش زمان بالكرة الشراب

بشكر تواجدك يا سولى وابقى زرنا دايما وشوف منتجاتنا وبلاش تنده على اخويا داروين انا عارفه انه هيشجعنى وهيشوف

لنا مكان اوسع نحط فيه المنتجات

فى انتظار اليافطة ومتغبش علشان عايزة اعمل افتتاح

امانى

رابط هذا التعليق

عمرو منور الورشة يا اهلا وسهلا بيك وبتشجيعك

ايه رأيك فى ورشة الجبس بتاعتى زى ما قلت لسولى خليك عارف بقى عمل الورشة بتاعتى فى ايه بس طبعا بعد الشر عليك

متهونش على مدام ناش تعمل فيك اى حاجة بس بعد المداخلة الاخيرة لك اشك فى كدة بس انا ممكن اتوسط لك عندها انا

عارفة انى غالية عندها وانت كمان غالى ومتقصدش حاجة انت تقصد حد تانى بس التعبير خانك صح

اشكرك على تواجدك وياريت تجيى الورشة زاير مش متكسر بعد الشر

امانى

رابط هذا التعليق

نوشة حبيبتى انا قلت اختم الكلام فى الورشة معاكى علشان يبقى ختامها مسك

انا متشكرة انك بتفكرى تفتحى الورشتين على بعض ده شرف كبير ليا لان منتجاتك اروع من منتجاتى بكتير انا بصلح ما يمكن

تصليحه من الاشياء التى قد تهمل وتترمى بعيدها فى شكل فنى اخر

بشكرك لانى بستفيد اوى من شغل ورشتك وروعة منتجاتك وبعدين انا تحت امرك لو حبيتى تكسرى حاجة انا فى الخدمة وخدالى

بالك بس معلش المرة دى سماح بعد كدة يبقى فى كلام تانى

امانى

رابط هذا التعليق

سول فى ورشتى يا دى الهنا يادى الهنا

اهلا بيك فى ورشة الجبس بتاعتى واخدلى بالك ( الجبس) بتاع باب المغتربين فاكره اللى ممكن نجبس بيه ورده انت عارفها

بعد الشر عليه طبعا

منور يا سول وفى انتظار اليافطة والدعايه أما بالنسبة للسى دى بعمل فيه فكرة هتعجبك علشان بدريه طلبت نفس الطلب

اما الشراب احشيه بحبة قصاقيص اماش حلوة اماش دى وأعمله كورة شراب بتاعت زمان دى ولا ملعبتش زمان بالكرة الشراب

بشكر تواجدك يا سولى وابقى زرنا دايما وشوف منتجاتنا وبلاش تنده على اخويا داروين انا عارفه انه هيشجعنى وهيشوف

لنا مكان اوسع نحط فيه المنتجات

فى انتظار اليافطة ومتغبش علشان عايزة اعمل افتتاح

امانى

استاذه امانى على طول كدة تحرجيني بزوق حضرتك

بالنسبة للجبس الحمد لله جت سليمه انا بعد كدة هابقى امشى جنب الحيط ولا اقولك انا هامشى فوق السور الى جنب الحيط

علشان ابقى فى السليم

وانا مستنى اعمل اية بالسيديهات الى مرمية عندى دى

اما بالنسبة للشراب اعمله كورة شراب اية بس يا استاذة دا دلوقتى هايعملو كورة تخش تجيب جون لوحدها

من غير ما حد يلمسها شوفتى بقي من غير ما الواحد يتعب نفسة ويشوط ويجهد نفسة

انا بقى عندى اختراع حلو اقصة واعمل نفسى واد فنكى بقي واعمله جوانتى او ايس كاب اي رأيك :blush2:

اهيه اليافطة

يا رب تعجبك

سلامى لكى ودمتى بخير

سامح

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

اللهم وفقنا لما تحبة وترضاة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...