اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيفية عمل ورود السيراميك..(بقلم الاسطى ناش)

nash

Recommended Posts

صباح الورد والياسمين علي عيون احلي موهوبات وموهوبين.... :)

الحقيقه أولا يجب علي الأعتراف بأن لولا تشجيع فولانه الغاليه ..لم أكن لإستطيع فتح توبيك يعبر عن رغبتنا جميعا في إظهار مالدينا من هوايات ومواهب دفينه ...تحت مسؤوليات الأولاد والأبهات وطلباتهم التي لا تنتهي....

اتمني أن يكون هذا التوبيك ..شاهد ودليل قوي علي اننا نملك مواهب جميله وهوايات نمارسها في أوقات فراغنا( هوة فين وقت الفراغ ده )؟؟؟ نفسي حد ينزل يناديه من النادي ( مكسوفه اقول القهوة :D

أنا أهو أتشجعت وهابتدي أول عرض لعجينه السيراميك والتي أعشقها بشكل خيالي....

.........................................................................

بالنسبه للعجينه هي بسيطه جدا ...تتكون من ماده الغراء وبودرة النشا الأبيض المستخدمه في الطعام....

هناك نوعان للغراء...غراء الخشب وأظن أنه متوفر في مصر وغراء مخصوص للورد ..لكن غراء الخشب من الممكن ان يفي بالطلب...

كيف نقوم بصنع العجينه...؟؟

سيدتي الشاطرة ...غذا لم توفقي في المحاوله الأولي لا تيأسي فأنا متأكده أنه علي المحاوله العشرين ستضبط معك العجينه وتفتخري بموهبتك...

اولا سنقوم بالتجربه علي كميات قليله...المقادير

3 ملاعق طعام من غراء الخشب أو الورد الأبيض

من 3 إلي 4 ملاعق طعام من النشا الأبيض ايضا...

وياريت نضع علبه صغيرة من الفازلين أو زيت الطعام العادي ...بجوارنا فقد نحتاجها...

نضع أولا الغراء وفوقه النشا ونحاول أن نخلطهم مع بعض جيدا..بملعقه صغيرة..ونحاول أيضا أن نسرع في العمليه لإن العجينه تجف سريعا ..وتتحول إلي ماده تشبه البلاستيك في قوتها...إذا وجدتي ان العجينه أمتزجت ألمسيها بأصابعك إذا وجدتيها لا زالت لزجه أو تلتصق باليد ضعي قليلا من النشا ..المهم تبق معك طريه وفي نفس الوقت لا تلتصق بيدك...

نحضر كيس نايلون نظيف ...يفضل أن يكون الخاص بعفاريتنا اللي بياخدوا فيها سندويتشات المدرسه...

في الكيس ندهن قليلا من الزيت أو الفازلين بضع قطرات حتي لا تتحول العجينه إلي شكل يشبه الزجاج...ونضع العجينه بعد تكويرها في الكيس ونضم الكيس عليها ولا نترك حولها اي فراغ حتي لا يدخلها الهواء وتجف..

ونحكم إغلاقها ونتركها تستريح لمده ساعتين أو حسب سيادتنا ما نفضي لها...

....................................................................................................................................

لي عوده إن شاء الله لأوضح كيفيه أستخدام العجينه وسأبدأ بأشكال بسيطه ولكن مفعولها جميل بس أطمن أن الكومبيوتر بعد السي بي يو الجديد شغال كويس ...لحسن شكله هايقلد كومبيوتر زيزيتا ...مع أني لسه مظبطاه والله wst::

.......................................................................................................................................

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

• الردود 187
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم ورحمة الله ...

الله عليك ياننوشة....اهو كده الكلام....خلينا نبقى فى ايدينا صنعة تغنينا عن سؤال ال...الازواج الطييبين...

يعنى تريكو...واشغال سيراميكية wst::..وامانى ان شاء الله حتعلمنا ازاى نستفيد من الاشياء عديمة الفائدة ...ونانو بتعلمنا الديكور....

والبقية تأتى..نتعلم ونبقى باشصنيعية ونعمل نقابة الزوجات المتمردات المتحدة..ونعيش بقى...

بس دلوقت اظن ان الغرا ده بيكون مجمد وبيسيحوه على النار..مش كده؟..ولا فيه غراء تانى بودرة ولا سائل؟

وغراء الورد ده اللى بيلصقوا به الورود يعنى ولا هو اسمه كده؟....طيب نستخدم الاتنين على بعض ولا نوع واحد بس؟

مش فيه حاجة اسمها بودرة سيراميك؟ اللى بيعملوا بها اللبن دى ... :) ..

اقولك ..انا حاسأل على المتاح هنا..والارخص برضه...

موضوعك جميل بجد ياناش....ما تتأخريش علينا...انا اعلنت العصيان والتمرد على الطبيخ وطلبات البيت...مش فاضية يا ناس ..باتعلم صنعة تنفعنى ..

صباحك جميل...جدا كمان :D

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

صباحك جميل يا فوفو...

................................

أولا بالنسبه لسؤالك الهام جدا...الغراء ماده سائله غليظه القوام ولونها أبيض ...

إن شاء الله سأحضر صورتها حتي أقرب الفكرة أكثر....

ممكن تجديها في المكتبات أو عند محلات بيع مواد الدهان...ماتتخضيش..هي ماده جميله وليست كاويه..

لو هانستخدم نوع معين من الغراء يبأة لازم وحتمن( بعشق أغلس علي التنوين في الكتابه)...يكون نوع واحد...

قولتيلي رابطه أيه؟؟؟؟ طيب أنا اسمي مكتوب؟؟؟ :)

حقيقي يا فولانه لو عرفتي معلومات أين نجد الغراء الابيض في مصر هاتكوني قدمتي لنا خدمه كبيرة جدا...

معاكي أوم ياسر باشصنيعيه أد الدنيا :D

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

الباشصينعية ناش بداية موفقة بإذن الله !!

بس قوليلي اوعى دى تكون الغيرة اللى الواحد يشمها يجرى على الحدود من ريحتها wst::

وكمان سؤال تانى هل العجينه بلزق فى الاظافر ؟

وحاجة كمان انتى قولتلى انك تحاولى على قد ما تقدرى تخليها مضغوطة فى الكيس عشان مش تجف طيب اثناء الشكيل هتشكليها داخل الكيس ولا برا فى الهواء الطلق ؟

ومتتأخريش علينا اصلي العجينه تشوك ؟

ملحوظة

مينفعش تبقي صنيعية وتقولى عجينه تجف

الصنيعية يقولوا العجينه تشوك يعنى تجف :D

نجفة صبي من صبيان البشصنيعية ناش .

ربنا يوفقك وفى انتظار يوم التخريط اى التشكيل :)

تم تعديل بواسطة Badria Mekkawy

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

تعالي يا بدريه بس لإنك هاتكوني المساعد الأول في اي مشكله في تنزيل الصور ...إلهي ما يهنجلك كومبيوتر ...قولي يارب

........................................................................................................................

هاجرب تنزيل صورة للغراء...علشان اقرب شكله...أنتي قصدك الغراء اللي لونه أصفر..وبيكون موجود عند النجارين؟؟ لا طبعا..ده أحنا لو أتعاملنا معاه..هانكون أخر الشهر في مستشفيات مخصوصه لعلاج الإدمان... :D

........................................................

هذه الماده رائعه ولا تؤثر علي أظافرنا نهائي...

إذا هانبدأ بالتشكيل ..يبأة نعمل حسابنا نكون فاضيين وايضا التشكيل هايكون خارج الكيس وياريت مانبططش العجينه يا بدورة ..ياريت نخليها كورة ونلف حواليها الكيس...ونغلق بإحكام وايضا بعد كل مرة نستعمل فيها العجينه لازم نأخذ علي قدر المقدار المطلوب أستخدامه

هانزل بصورة أهو....بس يارب تظهرmate1.jpg

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

العمل بعجينة السيراميك عمل ممتع بجد :D

اول مره استخدمها كان السنه اللي فاتت.........في البداية كنت بعمل حاجات غريبة كدا ومالهاش شكل محدد wst::

بس الحمد لله....وحده بوحده بقيت كدا wst::

نفسي اشتغل معاكوا تاني.......بس هعمل ايه بأى...القرف (الامتحانات يعني) مش بيسيب حد ف حاله :lol:

ربنا يوفقوا في تمردكوا ده :) .....ولو احتجتوا اي مساعدة انا تحت امركوا :blush2:

semsema:

خبرة سنة في عجينة السيراميك

وسنتين في عجينة الاكريليك

وثلاث سنوات في الرسم على الزجاج

cl:

تم تعديل بواسطة semsema
رابط هذا التعليق

سمسومه العسوله

انا واثقه أن العجينه عدت عليكي...بس تعالي أنتي وخلصي الإمتحانات وهاقولك علي حاجات لذيذه وتخليكي مبسوطه...

معلش يا حياتي أنتوا بداتم الإمتحانات واحنا بدأنا بالتنكيد عليكم...(مهمتنا الرئيسيه ) في الحياة

ربنا يوفقك يارب وتنجحي بمجموع كبير,,,,,

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

اهلا اهلا بيكى يا ست الكل ايوة كدة خلينا بقى نشتغل ونعمل حاجة لها قيمة غير الطبيخ

والحلل ولو عايزة اى مساعدة انا تحت امرك على فكرة انا شفت عجينة السراميك فى المركز

الصينى اصلى رحت اتعلم فيه ازاى اعرف اعمل حاجات سبوع المولود وتماثيل العلب واتدربت

على عمل السامبات وعرفت ازاى اكون العجينة وعملت حاجات صغيرة كدة لحد ما عرفت ان

التماثيل حرام خدتها من اصيره ومكملتش بس عندى العدة وكنت بشوف على الطاير مجموعة

السراميك وعملهم على الترابيزة وهى حاجات جميلة ورود وحلقان 0 انا فرحانه اوى انى هتعلم

من حضرتك وان شاء الله المرة الجاية اكون محضرة العجينة وقاعدة مستنية الباقى

اما بخصوص الحاجات اللى بنرميها وعايزين نستغلها ان شاء الله اشارك بتفانينى فيها وربنا يوفقنا

بدريه رايحة جيبالى اقلام وكتب واساتيك وسيديهات وعيزانى اعمل منهم شكل جمالى بالزمة دى

حاجات ممكن الواحد يعمل منها حاجة بس اهو عمالة اعصر دماغى وافكر لها فى حاجة يمكن اعرف

اطلع لها حاجة حلوة 0

طولت عليكى بس بجد انا فرحانه اوى لانى بحب اعمل اى حاجة فنية جميلة وربنا يخليكى انك اتحتى

ليا الفرصة دى انا فى الانتظار

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

تحت امرك يا اسطى

بس الادوات اللى حطيتيى صورتها دى يسلاااااااااااااااام دا انا خبرة فيها !!

بس قوليلي انت هتشرحى العجينه ولا هتشكليها wst::

لو عالشريح سيبلى انا المهمة دي :D

سمسمة

حبيبة البي ربنا معاكى يا رب وتخلصي امتحاناتك ونشوفك اكبر اوسطة فى ورشة ناش مانتى ياما لتيتى وعجنتى

يعنى خبرة

يلا بقي عالمذاكرة :)

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

والله يا اماني لا طولتي ولا حاجه ...بالعكس أنا مبسوطه جدا من تواجدك...

طيب تعرفي تقوليلنا أسم الغراء الموجود عندك في مصر أسمه ايه؟؟

عارفه النت مليان صور ..وطرق مختلفه لكن أروع حاجه أنك تتناقشي في الشيء اللي حابه تعمليه أو تاخدي الحاجه من حد مجرب علشان توصل المعلومه صح..

أنا علي ما اصور حاجتي واظبطها هانقل لكم حاجات زي اللي عملتها والطريقه الخاصه بها...

تسلمي يارب علي مرورك...وهانفكر سوي في حاجات بدريه قبل ماتتهور وترميها :D

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

والله أنا ملاحظ أن الستات عاملين زيطه وزمبليطه اليومين دول :rolleyes:

وأخيرا أتضح أن كله ضحك على الدقون ومحاولات فاشلة من الخروج من قبضة السادة الرجال :blink:

يعني شويه تريكو وشويه سيراميك.... وجايبين علبة مرهم ويقولك غراء مع اني اعرف ان الغراء لازم يكون في صفيحه :blink:

اللي ما شفنا واحده ضربت حلة محشي ولا شوية كشري ولا جردل كوارع وعكاوي

مع ان هذا هو المحك والاختبار الحقيقي للنساء

يالا شمروا ايديكم وفرجونا بقى :lol:

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

داروين باشا هنا....؟؟ :roseop: :lol:

مش لاقيه أي صور رعب تانيه.... :blink:

الحقيقه حضرتك منورنا ..وإن شاء الله هانبتدي في حله المحشي ( من ورا قلبي ) الليله.. :roseop:

المهم يعني في أي أنذارات؟؟ طيب لفت نظرات؟؟؟ طيب أظن أحنا أهو متجمعين ومش بنعمل أي دوشه......المهم يعني رضاكم عنا يا فندم

نورت الموضوع وأتمني يكون عجبك وكدهوت يعني :rolleyes: :blink:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

والله أنا ملاحظ أن الستات عاملين زيطه وزمبليطه اليومين دول :rolleyes:

وأخيرا أتضح أن كله ضحك على الدقون ومحاولات فاشلة من الخروج من قبضة السادة الرجال :blink:

يعني شويه تريكو وشويه سيراميك.... وجايبين علبة مرهم ويقولك غراء مع اني اعرف ان الغراء لازم يكون في صفيحه :roseop:

اللي ما شفنا واحده ضربت حلة محشي ولا شوية كشري ولا جردل كوارع وعكاوي

مع ان هذا هو المحك والاختبار الحقيقي للنساء

يالا شمروا ايديكم وفرجونا بقى :roseop:

تاني..تاااني ..تاااااني محشي :blink:

دا انا هكون وقعت في مصيبة لو سيسو (سيف يعني) طلع بيحب المحشي هوا كمان :lol:

ربنا يستر :roseop:

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

.......................

الحقيقه بعد ما حطيت الصور فوجئت برساله بتقول أني عديت الحد المسموح به...قولت أوكيه مافيش مشاكل :P ...طيب ممكن بأة ترجعولي مشاركتي علشان أحذف شويه صور؟؟؟ إلا مالاقيت حاجه خالص والصفحه طلعت بيضاء واكثر روقان من قبل....يعني هاعيد اللي كتبته...يعني أنا دلوقتي بكتب وأنا محطمه الفؤاد....وتقريبا بزرف دموع .. :blink:

...........................................

صور لكيفيه عمل العجينه

نخلط المقادير معا ونقلب جيدا

ندهن مكان العمل وايدينا بالنشا جيدا حتي لا تلتصق العجينه بالسطح أو بايدينا

الأن بدانا بلم العجينه في ايدينا ودعكها جيدا

ها هي العجينه أصبحت جاهزة

الأن وضعنا العجينه في الكيس...علينا أن ننتبه جيدا فلا نترك أي فراغ بين الكيس والعجينه حتي لا تتكون جيوب هوائيه تفسدها

.................................................................

أردت التنويه أن الصور التي أتيت بها قد نقلتها من أحد المواقع لإنها الاصح في الطريقه

إلي اللقاء في الحلقه القادمه :unsure:

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

نأتي الأن لطريقه عمل ورده في منتهي البساطه والسهوله...

...................................................

أرجوا أن تكون الطريقه واضحه وبسيطه

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

ماشا الله مجهود عظيم يا مدام ناش

الله ينور عليكن :lol: ياستات بلدنا

ربنا معاكن ومع احترامى لاستاذ داروين الاكلات دى كلها تقيله على المعده ياباشا

بس برده مش حتقدروا تستغنوا عن الرداله فى الوظائف التقيله السيراميك ده مين اللى حيطلعه ويلزقه فى الحيطان :lol:

بس بجد مجهود ومحاوله حلوه

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أهلا يا عمرو ...منور التوبيك المتواضع بتاعي .... :sad:

قولتلي مين اللي هايطلع السيراميك ويلزقه علي الحيطه؟؟؟؟ عارف ؟؟ أيدي بتاكلني وعايزة اصحح لك كام حاجه بس بما أنك منور هاعديها المرة دي..... :blink:

بصراحه فيه كلمه مش قادرة الحقيقه لازم بأة أصححها,,,, :lol:

قل...معكن ...ولا تقل معاكن

أنا خففت عليك علشان وقفتك الشهمه ضد الرجال المغرضين وخاصه لما يكونوا مشرفين كمان :lol:

تسلم يارب علي مروروك الجميل

صن ضحكة الأطفال يارب

رابط هذا التعليق

نكتفي بهذا القدر ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكن

حبيبي يا ا/داروين مكنتش عارف انى بلعب مع الكبار

بس برده معجب بالمجهود وياحبذا لوكان في فعل مش كلاموش بس :lol:

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

أنا خففت عليك علشان وقفتك الشهمه ضد الرجال المغرضين وخاصه لما يكونوا مشرفين كمان :lol:

شايف تلميحات وهمز ولمز ... أمممممم

قولتيلي بقى مالهم الرجاله الأيه ... المغرضين ... ومشرفين كمان .... مليون مره قلت الستات ما يتكلموش في السياسه

أحسن .... :sad:

نكتفي بهذا القدر ربنا يجعل كلامنا خفيف عليكن

حبيبي يا ا/داروين مكنتش عارف انى بلعب مع الكبار

بس برده معجب بالمجهود وياحبذا لوكان في فعل مش كلاموش بس wst::

أنت يا عم عمرو عمال تدوس في الحلل وتقولي مين يطلع السيراميك

هو حد قالك أنهم بيبلطوا جديد ولا حاجه :lol: :sad:

ياعم بتقولك زهور سيراميك ...

يعني اللي بيطلعوا ينظفوا السيراميك ويرسموا عليه بعد الراجل المبلط ما يمشي

:blink: :lol:

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      معظم النار من مستصغر الشرر..هكذا اعتاد الناس أن يقولوا للتحذير من الاستهانة بما يبدو اليوم صغيرا ولكنه فىعرض المقال كاملاً
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار باين من عنوان الموضوع وهو اني عاوز استثمر في معدن الفضه لاني حاسس ان الدهب اوفر ريتيد الفتره دي ومعرض للنزول المفاجئ زي ماهو معرض للارتفاع الشديد برده ولكني حاسس ان  الفضه ادني من مستوياتها الطبيعيه  انا عايش في الرياض بالسعوديه وجربت محلات الفضه اللي بالبطحاء لقيت اختلاف سعر سبايك الفضه كبير جدا بين محلات الجمله اللي جنب بعض زائد ان فرق السعر بين البيع والشرا كبير جداا جداا  بنك الراجحي مثلا عامل محفظه للدهب هل في بنك عنده محفظه للفضه بنفس الطري
    • 0
      جنحت السفينة Evergreen  أضخم ناقلة حاويات في العالم  طولها ٤٠٠ متر و عرضها ٥٩ متر  يعني مثل اربع ملاعب كرة قدم  و يتم مقارنتها بناطحة السحاب الشهيرة امباير ستيت في نيويورك جنحت السفينة و سدت ممر قناة السويس بالعرض ؛ و الصورة المرفقة ملخص كامل لخطوات إنقاذ السفينة و تحرير الممر الملاحي بقناة السويس
    • 0
      يعتقد الكثير من الأشخاص الذين يعانون من زيادة الوزن أن مصيرهم السمنة أمر مستحيل. هذا خطأ تماما. السبب في فشل جهود إنقاص الوزن في كثير من الأحيان هو أن الناس لا يتعلمون بشكل صحيح ولا يفهمون الطريقة الصحيحة لفقدان الوزن. تحتوي هذه المقالة على نصائح مثبتة لفقدان الوزن لمساعدتك على البدء في رحلتك نحو الصحة. عندما تحاول إنقاص وزنك ، يجب أن تتأكد من أن تزن نفسك بانتظام. هذا يضمن لك البقاء على المسار الصحيح ويساعدك على التركيز على التقدم الذي أحرزته. يوصي معظم الخبراء بوزن حوالي مرة واحدة في الأسب
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- يتمتع حليب الإبل بفوائد غذائية عديدة. ويُعد حليب الإبل من أهم المصادر الغذائية لسكان الجزيرة العربية، وفقاً لما ذكره الموقع الرسمي لوكالة الأنباء السعودية "واس"، فهو يمثل مصدراً غنياً للبروتينات، ويتكون من مستويات عالية من البوتاسيوم، والمغنيسيوم، والحديد، والمنغنيز، والنحاس، والصوديوم، والزنك، مقارنةً بحليب البقـر، إضافةً إلـى احتوائـه علـى كميـة أقـل مـن الكوليسـترول. ويتطلب استهلاك حليب الإبل عدة اشتراطات لضمان سلامته، وفقاً لما... View the full
  • أضف...