اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أمثال وعبارات مودرن

moody00x

Recommended Posts

--------------------------------------------------------------------------------

طول ما انت ماشي في الشارع تلاقي أمثال وعبارات مكتوبة ع العربيات سوق على مهلك لو عايز ترجع لأهلك (تهديد)

احترس ... السائق صعيدي (انذار)

امشي يا نوسة بخفه وهشتكه..ياللي خليتي الأسفلت اشتكى (غرور)

الحلوه لماتدلع تخلي لاسفلت يولع (برده غرور) أو الخوخة دى جت بعد دوخة

ماتبصليش ياعبيط ... العربية بالتقسيط (منعاً للحسد)

ما تبحلقش كده يالوح دي جت بطلوع الروح (برده منعاً للحسد)

سوقوا بالراحة يابهايم علشان سواق العربيه نايم (سواق قليل الأدب ويعتبر تهديد)

تعمل حسابي اقدرك تهزر معايا اعورك (برده تهديد)

سولار في التنك ولا دولار في البنك (تحذير من الحكومة)

وتلاقي اللي راجعين من الخارج برده ليهم أمثال زاي:

ماتبصليش بعين ردية.. دول خمس سنين في السعودية..

أوعى تفتكرني بسكويت .... دانا لسه جاي من الكويت

حتى اللي راجعين م المحافظات:

الحلوة دي أمورة .... باين عليها من المنصورة

ده غير الأمثال الدعوية:

يخرب بيتك ياللي في بالي ... طلعت قريب يوسف والي

الحلوة تفاحه للنقل والسياحه

طلبت من ربنا و اداني و عيون الناس مش سايباني

متبصليش بعين ردية شوف كام مدفوع فيا

يسلام لو الناس تبطل كلام هتتحقق الأحلام

:cry: :cry:

" إملأ عيناك بوجه من تحب فسوف تفتقده كثيراً فى يومٍ ما"

رابط هذا التعليق

في مجنون مشهر قوي في اسكندرية اسمه باين جمال الدولي او الدوري حاجا كدا

كنت مرة هناك ولقيته كاتب على الحيطة

لو عشت ها ذلكم ولو مت ربنا يسهلكم :cry: :cry:

اذا كانت السعادة تقاس بالعمر ف اكتبوا على قبري مات قبل ان يولد...:cry:

فيه بقى العبارات اللى على عربيات الشباب

just do it

chalenger

break for love

:cry:

ايام الأنتفاضة لقيت واحد كاتب على عربيته i hate israel

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

كنت مرة هناك ولقيته كاتب على الحيطة 

لو عشت ها ذلكم ولو مت ربنا يسهلكم   

عارفة

دة دوخ المحافظة ، فقاموا بتعيين ( لجنة مسح ) تتكون من صباغين ونقاشيين تلف علي محطات الترام لمحو عباراتة (( الحكيمة )) قبل الفجر يوميا

اهو دة اللي ينفع في موضوع ( لا لا للتور...... )

رابط هذا التعليق

شونشن كتبت:

أسمة جمال الدولي.... وجنن محافظ اسكندرية ... دة من أيام ما كنت في الكلية و هو نازل كتابة... و سعات بيكتب حجات في الجون.... بصراحة مش فاكر.... لكن حفتكرلكم....

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

هوه ده اللي بيشجع الأتحاد وبيطلع من هدومه في الأستاد ؟؟؟؟؟؟

كمان كان في واحد مشهور جدا كان تلاقيه دايما مطير بعجله وحاطط كاسيت كبير علي ودنه ويسمع اغاني هندي ويغنيها كمان :lol: :lol: :lol:

"رب أشرح لي صدري ويسر لي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي"

رابط هذا التعليق

المجنون ده اسمه أحمد الهندي وبيشتغل في منطقة سبورتنج ومرة استضافوه في برنامج تاكسي السهرة لما كانوا بعلنوا عن فيلم هندي جديد بس ربنا تاب عليه دلوقتي من حكاية الكاسيت دي وبقى بيغني لوحده

وربنا يشفي :lol:

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

دلوقتي في واحد جديد

بسدا مش مجنون :lol:

دا راجل عجيب كدا واسكندرية كلها بتخاف منه

حذروني منه الصيف اللي فات!!

اسمه المهراجا

لأنه لابس عمه هندي كدا طالع منها عصايا كدا وشكله غريب مريب!!

وبيقولوه انه بيسحر بجد

مش العاب خفة لا بجد

واحد من زمايلي حلف ايمانا معظمة انه مرة استقصدة وغتت عليه عشان مش مؤمن بالخزعبلات دي وبيقول انه رفعله العربية يجي متر من على الارض وهوا بعيد عنها؟؟؟؟؟

والعهدة على الراوي!! :? :? :lol: :lol: :cry:

رابط هذا التعليق

أيه ياشعنونه أنتي باين عليكي جديده على المنطقه يابنتي ..

طبعا المهراجا وجمال الدولي دول أشهر من أي محافظ مسك أسكندريه ..

المهراجا كان زمان منادي قدام سينما مترو ومن حبه للأفلام الهندي اتجنن وبقى يمشي يغني هندي في الشوارع وبعدين العمليه كبرت معاه وبقى يلبس عمه .. بس مش بيسحر ولا حاجه دي اشاعات .

وطبعا جمال الدزلي دا شخصيه غنيه عن التعريف ..

وفي القاهره واحد محامي أسمه محمود عبدالرازق عفيفي زيهم كده برضه بس ده وصلت معاه لماتشات الكوره

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

المهراجا دا مش ساحر ولا حاجة

دا واحد كده زي الحاوي بيتأجر في أعياد الميلاد أو الحفلات وفي الصيف بيدور على الكافتيريات اللي على البحر يلقط رزقه

يعني نصاب مش أكتر

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

:cry: :D

عندنا واحدكدافي الكلية

مسمينه مصير الأطباء :lol:

هوااتجنن من البكالوريوس زي ما سمعنا

وبعد ما اتجنن رسمي نجحوووووووووه :(

المهم انه يا عيني دايما لابس بدلة (هيا هيا نفسها) وشييييك جدا

ومظبط دقنه وشعره وماسك جرنان

ويدخل الكلية

وينقي اكتر حتة شمس

ويروح واقف فيها؟؟؟؟؟ :lol: :lol:

ويفضل كدا ساعا3 10 اه والله

لحد ما الشمس تقتله ورجليه توجعه من الوقفة

يروح قاعد وحاطط الجرنان على راسه من فوق

وبعدين يروح

:(

شكلي اخرتي كدا انا كماااااااااااااان

:(

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      امثال مابعد الثورة المولوتوف صابني ورب العرش نجاني كله سلف و إخوان اللي أوله شرم اخره طره العين ماتعلاش على النائب ...اللي عنده رئيس محيره يعمل ثورة ويطيره ساعة الحظر متتعوضش اجرى يا ابن ادم جرى الوحوش ياتلحق بورتو طرة يامتلحقوش ضل جيش ولا ضل حسني هتقولهملى حسنى حسنى هاقولهملك سوزان سوزان يامورث في غير ملكك.علي طره انت وعيلتك الشعب اللي يجيللك منه الريح.اتنحي عنه واستريح المكتوب عالجبين.لازم يشوفوه في طره الفاسدين منـــــــــــــــقول
    • 11
      مثل ياباني الشيطان استاذ الرجل وتلميذ المرأة ثق بأمرأتك مادام أمك تراقبها مثل هنغارى أنظر الام وتزوج الإبنة مثل بولندى الربيع عذراء والصيف ام والخريف أرملة والشتاء زوجة مثل تشيكى المرأة الجميلة تحتاج الى ثلاتة أزواج واحد ليدفع ديونها وواحد لتحبة وواحد ليضربها لاتستند الى الجدار المائل ولا الى المرأة مثل بلجيكى يخرب البيت ثلاثة زوجة شابة وخبز جديد وخشب اخضر امثال شرقية يختبر الذهب بالنار وتختبر المرأة بالذهب لم تنة المرأة عن شئ الا وفعلتة دموع المرأة دليل كذبها استشر زو
    • 1
      للى بيته من إزاز ميغيرش هدومه فى الصالون فاقد الشىء يدور عليه اقلب القدره على فومها الفول يقع منها تأتى الرياح محمله بالأتربة ياخبرالنهارده بفلوس بكره ينزل عليه أوكازيون اللى معاه قرش محيره يجيب حمام ويحمره قال يامحشحشين يكفيكوا شر الكمين اللى ياكل لوحده يشبع اقطع عرق و حته بتلو اطبخى ياجاريه الأنبوبه فاضيه يا سيدى لو حبيبك عسل ما تحطلوش طحينة اللى يتلسع من الشوربه يتصل بالمطافى وبكره ترجع ريما من عند خلتها فى مارينا ياداخل بين البصله وقشرتها حط قطرة علشان هادمع من ريحتها اصوم اصوم
    • 5
      قبل سنوات ، ولأسباب متفرقة ، أوقف التليفزيون المصري بث الإقليميات على النايل سات بعد أن تدهور أداؤها بشكل فاضح يهين الأقاليم التي تبث منها ولا يمثل ما قدمت لمصر من أعلام في كل مجال.. التقط الخيط السيد "وليد دعبس" الذي قرر بسلامته خوض تجربة الإعلام الإقليمي بما يناسب منطق السبوبة ، بما إن سيادته عايز يعمل أحلى بيزنس من دوري الدرجة التانية والتالتة قال في عقل باله لما أعمل قناة تبث كل يوم ماتشات كل مجموعة أو مجموعتين من دوري الدرجة التالتة ، وجنبهم نعمل لنا كام برنامج خدمات على توك شو نقضي بيهم ا
    • 49
      بسم الله الرحمن الرحيم للمعرفة فقط والتجاوز عن الاخطاء أمثال محرمة ..للأسف الشديد أغلبنا يستعملها فى حياته أمثال محرمة ..للأسف الشديد أغلبنا يستعملها فى حياته اليومية 1- رزق الهبل على المجانين!! :> فالرزق هو لله وحدة ولا أحد يملك لنفسه ولا لغيره رزقاً ولا نفعاً و لاموتاً ولا نشوراً، قال الله فى كتابه العزيز:{ إنَّ اْللهَ هُوَ الرَّزَّاقٌ ذُو القُوَّةِ المَتيِنُ }(الذاريات:5( ، فالرزق بيد الله سبحانه وتعالى يقسمه لحكمة لا يعلمها إلا هو... 2- لا بيرحم ولا بيخلى رحمة ربنا تنزل !! كلمة
  • أضف...