اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهجرة لكندا

Recommended Posts

أنا مبرمج أعمل في الرياض و عايز أتقدم بطلب هجرة لكندا عن طريق السفارة

أنا عاوز أعرف كم المدة حتى أستلم التأشيرة

لأنو اسمعت أنو طلعت قوانين جديدة للهجرة تراعي حاجات السوق الكندي وأنا قرأت في الموقع الرسمي للهجرة CIC.GC.CA

أنو كندا تعاني نقص شديد في المبرمجين فهل هذا الأمر يعجل من سرعة معالجة طلب الهجرة

أرجووووووكم للعندو معلومات مؤكدة يجاوبني

رابط هذا التعليق

• الردود 54
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا فعلا متشكره ليك جدا يا أخ medopharm على المعلومات المفيده جدا جدا الى قدمتها ليه

فى هذا الموضوع و على أيضا المواقع الرائعه لتعليم اللغه

و على فكره أنا مليش في الفرنساوي خالص

و أريد أن أعرف رأيك في موضوع الدروس الي بتتاخد علشان المعادله

هل هي فعلا مفيده ؟؟؟

ويارب بجد ربنا يوفقك في الامتحان ...و جزاك الله كل خير على المشاركه الفعاله0

بنت مصر :blush2:

الأخت العزيزه bint misr

اسف جدا على التأخير فى الرد

بالنسبه للغه الفرنسيه مطلوب منك انك تكونى درستيها على الاقل فى الثانويه العامه بالطريقه دى هتقدرى تاخدى 2نقطه يعنى مبتدئه

وده هيريحك فى النقط المطلوبه منك فى شهادة الايليت

اما بالنسبه للدروس طبعا اكيد هتكون مفيده جدا خاصة دروس الايليت لأن الايليت يعتبر مش لغه بس دى تعليم طريقه( methedology) يعنى تعرفى الامتحان بيتحل ازاى

وانصحك تاخدى الكورسات فى المركز الثقافى البريطانى لأنه هيديكى بالظبط المطلوب والسيديهات بتكون اصليه يعنى زى اللى هتسمعيه فى الامتحان بالظبط وده بيكون من جامعة كامبردج

وبالتوفيق ان شاء الله وتحت امرك فى اى حاجه تانيه

medopharm

رابط هذا التعليق

أنا مبرمج أعمل في الرياض و عايز أتقدم بطلب هجرة لكندا عن طريق السفارة

أنا عاوز أعرف كم المدة حتى أستلم التأشيرة

لأنو اسمعت أنو طلعت قوانين جديدة للهجرة تراعي حاجات السوق الكندي وأنا قرأت في الموقع الرسمي للهجرة CIC.GC.CA

أنو كندا تعاني نقص شديد في المبرمجين فهل هذا الأمر يعجل من سرعة معالجة طلب الهجرة

أرجووووووكم للعندو معلومات مؤكدة يجاوبني

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أنا قرأت أنو السفارة الكندية في الرياض لا تعالج طلبات الهجرة ولكن تتم المعالجة في لندن هل ده يعني انو ما بقدرش أقدم طلب هجرة للسفارة في الرياض, فين ممكن أقدم طلب الهجرة و كيف ?

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

يا جماعة أنا عايز أسأل عن شهادات الخبرة

ألا يكفي أن أحضر فقط وثيقة شهادة الخبرة وطبعاً تكون مصدقة من مكتب العمل والخارجية

و لا ضروري أقدم كشف راتب وتأمين وعقد عمل لأنو بصراحة دي أوراق مابقدرش اجيبها لأنو كنت أشتغل خارج مصر وبدون تصريح عمل

بالواسطة اقدرت أصدقها من مكتب العمل

أرجو من العندو معرفة يجاوبني لأنو أنا كاتب في الطلب أنو معي خبرة 2,5 سنة وأنا خايف ما يحسبوليهاش اذا ماجبت أوراق كشف راتب وتأمين وعقد عمل .

أرجو الاجابة بسرعة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
الأخت الفاضلة مصرية و النعم

خالص الشكر على الرد الوافى و تمنياتى لكى بالتوفيق فى الخطوات القادمة .

برجاء الافادة عن درجاتك الاجمالية و خاصة اللغة

و لكى جزيل الشكر

العفو اخى الكريم

بالنسبة للدرجات الاجمالية قبل امتحان اللغة كان 60 وبعد اللغة وصل 69 درجة لانى حصلت فى اللغة على 9 درجات

4 فى المحادثة + 2 فى الكتابة + 2 فى القراءة + 1 فى الاستماع

المطلوب للهجرة 67 درجة

دكتوره (مصريه والنعم) ياريت الله ياخليكي انا باسم من مصر لسه متخرج من شهور قليله وكنت بسال يمكن سؤال سازج شويه بس الله يكرمك محتاج مساعدتك انا بسال عن درجاتك ديه في امتحان ايه؟

وياريت يا دكتوره تقوليلي الموضوع من اوله عشان انا مش عارف المفروض اني ابدا من ايه

وهل فانكوفر اجرءات الفيزا بتاخد قد ايه ؟؟ ويا ترى هيا كفايه فها بس الايلتس ولا لازم فرنساوي

معلش يا دكتور انا عارف اني طولت عليكي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الكرام انا باسم من مصر لسه متخرج من صيدله القاهره من شهور قليله ومحتاج محتاج جدااا لمساعدتكم الله يخلكم انا لسه هبدا من الاول خااالص بس محدش هنا تقريبا زي لان المعظم اما بسم الله مشاءالله اجتاز خطوات او ان البعض الاخر مقيم في خارج مصر

انا عاوز بكل بساطه اهاجر لكندا لاي ولايه انجليزيه يكون الدخل فها عالي ونسبه العرب والمصرين كويسه

عشان انا مستصعب حكايه الفرنساوي لاني زيرو فيه

ياريت ياجماعه اي حد عندو معلومات كفايه من اول نقطه لاخر مرحله المطلوب ايه من امتحانات والمعادله هتبقى فين كلو كلو

معلش يا جماعه انا زي اخوكم و لسه جديد في المنتدى ايميلي اهو لو حد حب يراسلني علييه

smart_basem

@

yahoo

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بالنسبه للغه الفرنسيه مطلوب منك انك تكونى درستيها على الاقل فى الثانويه العامه بالطريقه دى هتقدرى تاخدى 2نقطه يعنى مبتدئه اود التاكد من هذة المعلومة وما مصدرها

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعه اولا

كــــــــــل عام وانتم بخير رمضان كريم

اعاده الله عليكم بالخير واليمن والبركات

انا سالت عن الخطوات الفعليه للهجره لكندا بالنسبه للصيادله (من مصر) واتمنى اني حد يكون عنده المعلومه ويقولي اعمل ايه كده من الاول معلش يا جماعه انا يمكن اكون طولت عليكم لكن ده العشم فيكم

انا ايملي اهو

smart_basem@yahoo

thepharmacist.basem@hotmail

add me to contact with u isa

رابط هذا التعليق

قولولي يا جماعه اعمل ايه ؟؟

تعالو نحسب حبه ارقام كده

انا بكالوريس صيدله حلو؟؟ كده بتاع 20 درجه

+لو هيبقى عندي خبره 4 سنين =21 درجه

+العمر بتاع 24 او 25 =10درجات

=51 درجه

فاضل على 67 بتاع 16 درجه انا مش مجوز

يبقى انا محتاج لو انا عايز اخش على كيبك اجيب

في الانترفيو 16 في الفرنش تفتكرو هل في طريقه احسن لاني لسه هبدا ازاكر فرنساوي من الصفر

سؤال اخر انا سمعت ان كيبك ميزتها الوحيده عن اي حته تانيه انك مش بتمتحن لا في الانجليزي ولا في الفرنساوي حقيقي الكلام ده؟؟؟؟؟

هو انا بقيت لوحدي كده ليه في الموضوع ده ..........؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم

هل بامكاني التقدم بطلب هجرة الى كندا حالياً علماً بأني حاصل على تأشيرة عمل واقامة لمدة سنة و3 أشهر في السعودية وهي قابلة للتجديد وأنا مقيم في السعودية منذ شهر,لاني سمعت انه يجب ان اقيم في البلد الذي اريد ان اقدم طلب الهجرة منه سنة بشكل شرعي, هل هذا الكلام صحيح ام بامكاني التقدم بطاب الهجرة الان.

عندي استفسار بشأن وثائق الخبرة, كنت من قبل قد جهزت وثائق الخبرة وصدقتها بشكل رسمي, ولكن هناك شركة حصلت منها على وثيقة خبرة أغلقت ولا يوجد عندي رقم تلفون مدير الشركة أو الكرت الخاص بالشركة ولا يوجد عندي أية وثيقة تثبت العمل غير وثيقة الخبرة التي أخرجتها سابقا وهي لا تحمل ترويسة الشركة و غير مدون عليها رقم هاتف الشركة سوى اسم الشركة وطبيعة العمل, فالوثيقة التي اخرجتها هي عبارة عن ورقة عادية منصوص فيها اني عملت في هذه الشركة فهل يعتمدون لي هذه الوثيقة كوثيقة خبرة,علماً بأنها مصدقة رسمياً من ختم الشركة+ختم مكتب العمل(ختم مفتش العمل+ختم وزارة العمل)+ختم الخارجية.

فأنا قلق من عدم اعتمادها كوثيقة خبرة اذا تقدمت بطلب الهجرة, لأنه اذا لم تكن هذه الوثيقة معتمدة فلن أتمكن من تقديم طلب الهجرة لأنه لن يكون لدي النقاط المطلوبة للهجرة.أرجو اجابتي على ذلك وشكراً جزيلاً لكم .

رابط هذا التعليق

لسلام عليكم

هل بامكاني التقدم بطلب هجرة الى كندا حالياً علماً بأني حاصل على تأشيرة عمل واقامة لمدة سنة و3 أشهر في السعودية وهي قابلة للتجديد وأنا مقيم في السعودية منذ شهر,لاني سمعت انه يجب ان اقيم في البلد الذي اريد ان اقدم طلب الهجرة منه سنة بشكل شرعي, هل هذا الكلام صحيح ام بامكاني التقدم بطاب الهجرة الان.

عندي استفسار بشأن وثائق الخبرة, كنت من قبل قد جهزت وثائق الخبرة وصدقتها بشكل رسمي, ولكن هناك شركة حصلت منها على وثيقة خبرة أغلقت ولا يوجد عندي رقم تلفون مدير الشركة أو الكرت الخاص بالشركة ولا يوجد عندي أية وثيقة تثبت العمل غير وثيقة الخبرة التي أخرجتها سابقا وهي لا تحمل ترويسة الشركة و غير مدون عليها رقم هاتف الشركة سوى اسم الشركة وطبيعة العمل, فالوثيقة التي اخرجتها هي عبارة عن ورقة عادية منصوص فيها اني عملت في هذه الشركة فهل يعتمدون لي هذه الوثيقة كوثيقة خبرة,علماً بأنها مصدقة رسمياً من ختم الشركة+ختم مكتب العمل(ختم مفتش العمل+ختم وزارة العمل)+ختم الخارجية.

فأنا قلق من عدم اعتمادها كوثيقة خبرة اذا تقدمت بطلب الهجرة, لأنه اذا لم تكن هذه الوثيقة معتمدة فلن أتمكن من تقديم طلب الهجرة لأنه لن يكون لدي النقاط المطلوبة للهجرة.أرجو اجابتي على ذلك وشكراً جزيلاً لكم

وانا عاوز اسال على طريقة الدفع, في الموقع الرسمي للهجرة مكتوب انه الدفع عن طريق BANK DRAFT انا سالت في البنك طلع فيه شغله اسمها شيك مرصد هل هو نفسه BANK DRAFT وبالنسبة للمستلم هل لازم اكتب اسم بنك محدد ولا بكفي اكتب RECEIVER GENERAL FOR CANADA

وكاتبين كمان انه لازم اكتب اسمي وعنواني على خلفية BANK DRAFT يعني انا اكتبه ولا هو يكون مطبع جاهز لما ابعت

BANK DRAFT لانه لازم اكون دقيق في تقديم الطلب ولا حيرفضوه.

وانا قرات في الموقع الرسمي للهجرة انه حسب القانون الجديد راح يسرعوا معالجة الطلبات للتخصصات المطلوبة في كندا

وهم حاطين 25 وظيفة في الموقع هي اكثر الوظائف المطلوبة في كندا ومنها المبرمجين وانا اشتغل مبرمج و عندي خبرة 2,5 سنة في البرمجة فكم تقريبا المعاملة تاخد وقت, هم حاطين انه طلبات لندن تاخد بين 31 شهر و38 شهر ده حسب النظام القديم

رابط هذا التعليق

انا عاوز بكل بساطه اهاجر لكندا لاي ولايه انجليزي ونسبه العرب والمصرين كويسه

:rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

سؤال اخر انا سمعت ان كيبك ميزتها الوحيده عن اي حته تانيه انك مش بتمتحن لا في الانجليزي ولا في الفرنساوي حقيقي الكلام ده؟؟؟؟؟

:rolleyes:

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة.doc

الاخوة الأفاضل بالمنتدى

تحية طيبة و بعد

فى فكرة ياريت نناقشها حتى تعم الفائدة

وهى ان كل من اجرى المقابلة الشخصية ال interview بالسفارة الكندية . ينقل تجربته للزملاء حتى تعم الفائدة

و يفضل تصنيف الزملاء وفقا لتاريخ تقديم الطلب بالسفارة .

و كم استغرق الطلب حتى صدور الموافقة النهائية .و من هو اقدم تاريخ تسجيل .

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...