اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 7
      أنا معيد في الجامعة و سافرت احضر ماجستير و دكتوراه و الحمد لله حصلت علي الدرجة العام الماضي وكان مفروض ارجع الجامعة في مصر العام الماضي لانتهاء فترة الإجازة لكن عملت تمديد للإجازة لأني حصلت علي فرصة اقامة بحث مشترك مع أستاذي هنا. و عدت سنة التمديد و الان لابد من الرجوع للجامعة في مصر لكن جالي عرض من جامعة هنا للتعيين فيها علي درجة استاذ مساعد ، تعيين كامل و ليس عقد مؤقت و هي دي المشكلة اني بالتعيين ده ما اقدرش أستقيل بسهولة ، لان الجامعة نفسها حديثة النشأة و تؤسس لقسم جديد فيها و هاكون أنا نواة
    • 1
      غربة وسفر ************ واحد سفر .. واتنين سفر .. وتلاتة برضه في السفر ووصلت عد لحد مية في الأماني والسفر قلت السفر حيودعك .. ومشيت يا قلبى ألف غربة ، وكل غربة بتوجعك لما بقت مليون سفر .. ولا يوم سفر بيرجعك ***** وسافرت ليه !؟ معرفش لكن .. كان في نني العين ده ساكن شئ واخدني معاه بلف الكون وارحل في الأماكن مش هروب من نفسي ..لكن كنت باهرب م القدر قل
    • 20
      :happy: مش عارف ده شعوري لوحدي ولا في حد بيشاركني فيه؟ إحنا كمصريين أو قول معظمنا بنعيش في الغربة وجوانا أحساس واحد هو اننا عايشين فترة{مهما طالت}وراجعين مصر علشان كده بنعيش أغراب عن المجتمع اللي حوالينا ده غير معاملتنا كأغراب من المجتمع المحيط {ليس بالضرورة معاملة سيئة ولكننا أغراب}......طيب فين المشكلة ؟؟؟؟؟؟......المشكلة لما نرجع مصر حنقابل مفاجأة كبري ........وهي أننا برضة في مصر أغراب وسط الأهل والأصحاب .....مش دول اللي أحنا سيبناهم..... ومفيش حد زي زمان....التغيير حصل في كل شئ ...فينا
    • 26
      الموضوع دة شاغلنى من فترة وعمال افكر فية فقلت اشارك معاكم واعرف ارئكم اية هى احلى حاجة فى الغربة اكيد طبعا فى حاجات كتيييير مش حلوة فى الغربة واكيد فى حاجات حلوة مستفيد منها فى وجودى فى الغربة نفسى اعرف كل واحد بشوف الموضوع دة من وجهة نظرة ازاى ؟؟؟؟؟؟
    • 3
      الغربة وحشة جدا خصوصا لما تسيب امك و أبوك علشان تدرس و ترجع لهم انسان تاني ..... انسان مالي مركزو انسان له كلمة في المجتمع ... ازاي تقدر تقاوم مصائب الزمن كلو و انت بعيد عن اهلك .........اوعى تسيب امك و ابوك حاول تبني مستقبلك و انت معاهم لانهم أولى بيك
  • أضف...