اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إمبارح كان فطارنا تونسي بحت

MZohairy

Recommended Posts

إمبارح كان فطارنا تونسي بحت تحت نحت فحت

و لإننا كنا عازمين نص الشعب التونسي في السعوديه

فكان المينو كالآتي:

مشلوش و حسو و سدر و بريك (شوربات و مقبلات)

بلانكيت و أمك حوريه ( سلطات)

تستيره و شرمولة الباذنجان ( اطباق شبه رئيسيه)

جناويه باللحمه و مسلي العلوش و طاجين مرجاز و كبامه و كسكسي (اطباق رئيسيه)

زرير بالجوز و مسفوف بالحليب و محكوكه و مدموجه ( الحلو)

على فكره الأكلات دي حقيقيه والله العظيم تلاته و اللي مش فاهم حاجه يقولي وانا اشرحهاله و تجدون أدناه تفسير لبعض الكلمات الوارده اعلاه و التي قد تكون صعبة الفهم :roseop:

الباذنجان= نوع من الخضروات يشتهر باحتوائه على الحديد بكثره

اللحمه= غذاء مليء بالبروتين و يؤكل مسلوقا و مشويا

الحليب= يستخرج من الثدييات كغذاء رئيسي للأطفال و يعتبر من اغنى المشروبات بالكالسيوم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بتهزر يا استاذ زهيري

احنا عاوزين شرح جامد

بس مش للحليب واللحمه والباذنجان

لا

للجوز و الكسكسي و البريك

و شم دي :lol:

الله يرحمك يا أمي

رابط هذا التعليق

يا كبد أمك يا ضنايا .. وأنا أقول الولد بقى وشه زي اللمونة المعصورة ليه ؟

اتاري من الحاجات الغريبة اللي عمال يسفها وهو مش داري

أدي اخرة اللي ما يمسعش كلام ماما

بلانكيت و أمك حوريه

ما تغلطش يا زهيري إحنا في منتدى محترم وممنوع الشتيمة ....

بس سيبك إنت ... اسامي الحلويات تفتح النفس ... تخيل انا باتصل باخويا هنا ونسيبي وأقولهم انا عازمكو النهاردة على شوية حلويات من تسيباس وجايب لكم قنابل ومفاجآت

زرازير بالجوز ( لا قولنا فرد ولا غيره )

سفوف بالحليب ( يعني برشام مدوبينه في اللبن )

محكوكة مدموجه ... المحكوكة عارفنها ودي لما الواحد بياكل حاجه بتجيب حساسيه زي الفراولة او المنجا بيقعد يهرش لحد ما جلده يحمر ... المدموجه برضوا نعرفوها .. وهي الأقراص المدمجة أي السي ديهات .

وبعدين يا بني إفهم لغة تونسي بقى.. الحاجات دي

مشلوش و حسو و سدر و بريك وبلانكيت وتستيره و شرمولة وجناويه ومسلي العلوش ومرجاز و كبامه

ده مش اكل يابني الله يهديك ويرضى عنك ... جول آمين

دي أسامي لاعبي نادي الترجي التونسي ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله ...

ايه يا أخ زوووهيرى الكلام ده.؟...من امتى ده حصل؟؟

على كده بقى كل الاشعار والعصائد الصماء اللى حضرتك اتحفتنا بها كانت اسماء ووصفات اكلات؟؟ واحنا اللى ظلمناك وقلنا عليك شاعر المنتدى وامرؤ الزهيرى.. :roseop: سامحنا..ان بعض الظن اثم...

المشلوش ده شوربة مش كده؟

طب ماتتبرع وتضيفها لملف الشوربة ولك الاجر والثواب..

والحسو ده..حاجة صعبة جدا كركم وكمون وفلفل وحزمة رشاد...يعنى ايه رشاد دى يا اخ زهيرى بالله ..

أما امك حورية فدى نوع من انواع السلاطات أهى

المقادير

ربع كيلو جزر

نصف راس ثوم

ثلاث ملاعق كبيرة عصير ليمون

ملعقتين كبيرة خل ابيض.

نصف ملعقة صغيرة ملح

3 ملاعق كبيرة زيت زيتون

نصف ملعقة صغيرة كراوية

حبة فلفل أخضر او أحمر حارة

حبة بيض مسلوقة للتزيين.

.

طريقة الطبخ :

ينظف الجزر ويقشر ان لزم الامر ويوضع في مقدار من الماء الذي يغطيه .

يوضع الجزر فوق النار مدة 20 دقيقة الى نصف ساعة

وبعد الاستواء الكامل يهرس جيدا .

تطحن حبة الفلفل مع كمية الثوم وباقي المقادير وتخلط جيدا مع هريس الجزر عند التقديم.

.

التحضير :

توضع الخلطة في صحن التقديم و يزين الوجه برأس الشوكة والبيض المسلوق المقطع أرباعا

أنا ناقلها على فكرة....واهو كمان (منقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــووووووووووووووووول)

وحاجيب لكم قرار الاكلات الغريبة العجيبة المريبة اللى كتبها زهيرى دى....

:roseop:

والموضوع حيروح المطبخ كمان .... :scenic::roseop:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

:roseop: انتي تونسيه يا فولانه؟

عموما لو عرفتي ايه هي التستيره و الشرموله و الكبامه حرفعلك القبعه :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله...

هااهااا هااا (وش مارى منيب)......طبعا عارفين كل هذه الاشياء التى تتحدث عنها بلغة القاف...

خد عندك ياسيدى

نمرة (1)

الشرمولة...

الشرمولة فى الاثر هى نوع من انواع الصلصات التى يتبل بها السمك...اهى

كؤوس (كمية كبيرة) من القزبر و البقدونس المفروم + ملح + م ص فلفل أسود +م ص الفلفل الحلو +م ص الزنجبيل بودرة +م ص الكركم + ربع م ص من الكمون + ملح + 6 ف ثوم مدقوق + ربع كأس عصير الحامض + نصف كأس زيت الزيتون + نصف كأس زيت المائدة + نصف حامضة مصبرة بالملح مفرومة (اختياري إذا لم يتوفر) نخلط المقادير كلها للحصول على الشرمولة

وكمان طريقة :

مقادير الشرمولة

* حزمة كبيرة قزبر وبقدونس

* الملح الخشن حسب الذوق

* أربع فصوص ثوم

* نصف كأس شاي من الماء

* 2 ملعقة حساء فلفل أحمر ناعم

* نصف ملعقة قهوة فلفل حار

* ملعقة حساء كمون

* 2 ملعقة حساء عصير حامض

* 3 ملاعق حساء زيت الزيتون

طريقة التحضير

* نقطع القزبر والبقدونس ونضعه في مهراس ونضيف الملح الخشن ثم الملح العادي وندق جيدا

* في إناء نفرغ الخليط ونضيف عليه الماء والفلفل الاحمر الحلو والحار والكمون وعصير الحامض وزيت الزيتون، ثم نخلط جيدا.

* .

ودى طريقة تحضير طاجن السمك بها

* ننظف السمكة جيدا ونملأها بخليط الشرمولة جيدا ونتركها جانيا حتى تتشرب الشرمولة لمدة ساعتين.

مقاديرالطجين

* كيلو ونصف بطاطس مغسولة ومقطعة دوائر رقيقة.

* 1 كيلو طماطم مقشرة ومنزوعة الزريعة ومقطعة إلى دوائر رقيقة.

* 4 فلافل خضراء مشوية ومغسولة ومقطعة إلى دوائر.

* 4 فلافل خضراء صغيرة حارة.

* كأس شاي زيت الزيتون

* باقة قزبر وبقدونس مقطع أو مدقوق

* ملح وإبزار

* 2 حامضات مقطعة إلى دوائر

* 1 كيلو طماطم منزوعة القشرة والزريعة ومطحونة جيدا.

طريقة التحضير

* في الصفيحة المعدنية التي ستدخل للفرن، نضع دوائر البطاطس ونعمل منها فراش للسمكة، نضع فوق هذا الفراش السمكة، نضع فوقها دوائر الطماطم، ثم الفلفل دوائر، ثم الفلفل الحار، والزيت.

* نرش القزبر والبقدونس المدقوق فوق الصفيحة المعدنية.

* نضيف عصير الطماطم على الشرمولة المتبقية عن السمك ونخلط جيدا ثم نصبها فوق الصفيحة المعدنية.

* نزين بدوائر الحامض.

* ندخل الصفيحة لفرن معتدل الحرارة لمدة 40 دقيقة. ولا ننسى أن نسقي السمك بعصير الحامض عند منتصف وقت الطهي.

* نترك الصفيحة تغلى حتى نحصل على صلصة عاقدة ومخثرة.

* يمكن أن نقدم الطبق بتزيينه بدوائر الحامض والطماطم والبقدونس

وطريقة تانية

في إناء الفرن، نضع قليل من زيت المائدة + 3 بصلات مفرومين و نبقي على النار حتى تصفر قليلا.

ثم نأخد قطع السمك و تطلى جيدا بالشرمولة و عندما نريد أن نحمل قطع السمك إ‘لى إناء الفرن الذي فوق النار، نحمل القطعة و فوقها أو معها الشرمولة بحيث تغطي الشرمولة كل قطعة السمك، و توضع فوق فراش البصل المفروم المصفر بفعل النار، و هكذا حتى نكمل كل القطع.

تبقى الطاوة تطهى على نار الموقد حتى تتحمر قطع السمك و يصبح لونها زهري – الطهي على النار شرط أن نحرك الطاوة كلها من الحين إلى الأخر حتى لا يلتصق السمك بالقعر، لأنه إذا حركنا بالملعقة فإننا سنحصل على عصيدة سمك.

أو يدخل إلى الفرن و يبقى حتى تتحمر قطع السمك في الفرن و يصبح لونها زهري، مع تحريك الطاوة من الحين إلى الأخر.

لكن انت عملتها بالباذنجان ..بسيطة يعنى

دى طريقة عمل الزعلوك..

المقادير ...

1 حبةباذنجان متوسطة

1 حبةفلفل أخضرمشوية

1حبة طماطم مطحونة

1 ملعقةكبيرة معجون طماطم

1 ملعقه صغيرة كمون

1 فلفل احمر حلو

نصف ملعقه صغيرة فلفل أسود

ملح حسب الرغبة

نصف كاس صغير زيت زيتون

3 فصوص ثوم

1ملعقةكبيرة بقدونس مفروم

الطريقة...

1- يغسل الباذنجان و يشوى على البخار مع الثوم المنزوع القشر حتى يصبح هش ثم يهرس مع الثوم

2-يضاف الفلفل المشوي و المنظف والمقطع قطع صغيرة و يترك جانبا

3- في اناء على النار,توضع الطماطم والبهارات و معجون الطماطم و البقدونس و الزيت و الملح ثم يحرك الكل جيدا و يترك على النارحتى يتبخر كل الماء

4- يرفع الخليط من على النار ثم يضاف الىالبادنجان و الفلفل ثم يحرك جيدا و يو ضع على النار مرة أخرى حتى يتبخر كل ماء الباذنجان ثم يرفع من على النار

يقدم ساخنا او باردا

ودى طريقة عمل البسطيلة

البسطيلة بالدجاج و اللوز

المقادير لعائلة متوسطة :

1 كلغ ورقة البسطيلة (ورق الكولاش) – دجاجة من حجم (2,5 كلغ للواحدة) –150 غرام زبدة – 1 كلغ بصل مفروم مربعات صغيرة – 5 قطع قرفة عواد – زعفران حر – ملعقة صغيرة (م ص) سمن مغربي (طريقة التحضير أنظر مشاركتي سر الطبخ المغربي) أو الزبدة المملحة أو الزبدة العادية و قطعة من الحامض المصير تقريبا نصف الربع (يمكن الاستغناء عنهما أي السمن و الحامض في حالة عدم وجودها و لكن لهما نكهة مميزة) –– م ص الفلفل الأبيض – م ص الزنجبيل بودرة – ملح – ½ كأس زيت نباتي – 6 فصوص ثوم مدقوقة بالملح أو مفرومة – حزمة صغيرة من البقدونس و الكزبرة – 10 بيضات (اظافة البيض اختياري)

1 كلغ اللوز مقلي و مجروش - ماء الزهر - الزبدة – ملعقة كبيرة من القرفة بودرة – سكر بودرة حسب الذوق

طريقة التحضير :

1 - في طنجرة نضع زيت + قرفة عواد + زعفران حر + سمن + الفلفل الأبيض + الزنجبيل بودرة + ثوم مدقوق+ ملح حسب الذوق نخلط الكل حتى تنسجم العناصر+ الدجاج المقطع نخلط الكل حتى يتشرب لحم الدجاج كل التوابل + البصل و نبقى نحرك على النار القليلة اللهب + حزمة صغيرة من البقدونس و الكزبرة + كاس صغير ماء.

و نضعه يطهى على نار قليلة اللهب بدون إضافة الماء مرة أخرى، يطهى فقط في ماءه و ماء البصل مدة 45 دقيقة ؛

ملاحظة : إذا رأينا أننا مضطرين لإظافة الماء نتيجة ارتفاع حرارة الفرن الذي نتوفر عليه، نضيف قليل من الماء تقريبا كأس، و إذا احتجنا نضيف كأس أخر و هكذا حتى يطهى الدجاج

عندما يطهى الدجاجة جيدا، نزيله و نفتت لحم الدجاج إلى قطع صغيرة بالأصابع و نزيل العظام و الجلد الذهني لأصحاب الحمية.

ثم نترك المرق فوق النار حتى يتبخر الماء منه تماما بحيث نحصل على صوص كثيفة جدا و نضيف له 10 بيضات مخفوقات (اظافة البيض اختياري) و نخلط بشوية بشوية حتى يطهى البيض و لا يبقى المرق و نزيل الدسم أو الدهن الذي يطفوا على سطح الصلصة في إناء أخر جانبا _سنحتاجه لدهن ورق الكولاش) ثم نضيف قطع الدجاج المفتت إلى الصلصة و نخلط الكل جيدا.

2 – يصلق اللوز و نزيل قشرته ثم يقلى في الزيت أو يحمر في الفرن لأصحاب الحمية ثم يطحن + ماء الزهر و قليل من الزبدة و القرفة و سكر حسب الدوق

3- نضع الزبدة المدوبة في إناء و إناء أخر للدهن المتبقي من صلصة البيض والدجاج

4- طوي البسطيلة و تشكيلها : بما أنه في الخليج العربي لا تتوفر ورق الكولاش على شكل دائري كما أعتقد، بل تتوفر بشكل مستطيل من أجل السمبوسك، لهذا السبب سيكون طيها مختلف عن الطي المغربي، عندنا في المغرب نشكلها بشكل دائري، أما الآن فسنتعلم الشكل المستطيل لأنه أسهل

==> طريقة الطي صعبة شوية، بس أنا ححاول أشرحها بالتفصيل الممل، و أنا ثقتي فيكم كبيرة و متأكدة أنكن ستصنعونها أحسن مني.

نأخذ إناء فرن مستطيل الشكل و متوسط الجحم 40سنتيم/40سنتيم، ثم ندهن قاع الإناء بالزبدة المذابة و نبدأ نصفف أوراق الكولاش ورقة بجانب ورقة، بحيث نضع ثلث طول الورقة داخل الإناء و الباقي يغطي جوانب الإناء و يبقى خارج على الإناء و موضوع على طاولة العمل و كل ورقة تركب على حافة الورقة الأخرى ب2 سنتيم، ، نصفف هذه الأوراق حتى نغطي جوانب الإناء الأربعة كلها و قاعه بحيث لا يظهر لنا زجاج جوانب الإناء المستطيل، أما القاع فإذا ظهر فلا بأس لأننا نستطيع أن نضع ثلاث أو أربع ورقات لتعطيه و كأننا نغطيه تماما (أتمنى أنني تمكنت من شرح هذه المرحلة)

عندما ننظر إلى الإناء، نراه مغطى تماما بالورق كما نرى الورق النازل على طاولة العمل و الذي بدايته في قاع الإناء مرورا بجانب الإناء و انتهاءا إلى طاولة العمل

ثم ندهن بالزبدة المذابة و بدهن الدجاج ثم نصفف طبقة أخرى من ورق الكولاش في قاع الإناء مباشرة، الورقة واحدة بجانب الأخرى حتى نعطي سماكة للقاع و ندهن الورق بالزبدة و دهن الدجاج، هذا الدهن حتى نلين الورقة و نعطيها نكهة الدجاج.

==> ثم نضع خليط الدجاج كطبقة واحدة نصفف باليد السطح

ثم نصفف طبقة أخرى من ورق الكولاش، الورقة واحدة بجانب الأخرى كفارق و ندهن الورق بالزبدة

و نضع خليط اللوز ثم نصفف طبقة أخرى من ورق الكولاش و ندهن الورق بالزبدة

( يمكن أن نضع نصف الدجاج ثم الورق ثم نصف اللوز ثم الورق ثم النصف الأخر من الدجاج ثم الورق ثم النصف الأخر من اللوز ==> هنا نحصل على أربع طبقات عوض إثنين )

==> ثم نرجع ورق الكولاش الذي كان على جوانب الإناء المستطيل و على طاولة العمل، لأن الإناء المستطيل مملوء على الأخر أو شبه مملوء و كأنني أحاول أن أغطي الكل و ندهن الورق بالزبدة و إذا بقي شيء من دهن الدجاج، ثم تصفف طبقة أخرى من الورق بحيث ندهن بالزبدة و هذه المرة ندهن أيضا بخليط (بيضة مخفوقة مع م ص خل، الخل من أجل اللون الذهبي) ، نستعمل البيض حتى تلتصق الورقة على سطح البسطيلة، و لا تطلع عند الطهي.

هكذا سنحصل على شبه سرير محكم الغطاء، ندخل الإناء إلى الفرن، على حرارة 180 ، الحرارة من أسفل فقط مدة 30 حتى 45 دقيقة، ثم نشعل الحرارة من أعلى حتى يتحمر السطح إذا لزم الأمر.

ملاحظة : في نهاية الطهي إذا ظهر الدهن السائل، نحمل الصينية و نصفي الدهن كله بحيث نزيله.

التقديم :

1- تقدم دافئة في صحن التقديم، بحين نغربل سكر بودرة على سطحها " نغربل بالمنخل" و نشكل خطوط من القرفة البودرة أو نكتب لعائلتنا "بالعافية"

2- أو تقدم دافئة في صحن التقديم، و يدهن سطح البسطيلة بالعسل و نرش فوقه اللور المقلي و المجروش.

: بالصحة و الراحة و عواشيركم مباركة مسعودة

منقول

وتحيا الوحدة العربية........ :rolleyes:

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحقيقة أنا عضوة جديدة هنا وكنت بدور علي طريقة عمل عيش السرايا والرواني لكن بالصدفة كده لقيت أسماء مأكولات فكرتني بالزلوط اللي أكله سنبل (محمد صبحي في رحلة المليون) - بصراحة أسماء الأكل كلها كفيلة بعمل رجيم غذائي قاسي لو الواحد قراها كل يوم في مواعيد الأكل..إدعوا لي بقي بعد رمضان ان شاء الله أقدر أعمل دايت أصل انا قلبوظة شوية .. بالمناسبة انا عمري ما اشتركت في منتدي او أي شيء من هذا القبيل لكن بحب أقرأ ما يكتب .. ودي أول مرة بكتب فيها وربنا يسهل كده ونستمر ..

تحياتي للجميع وكل عام وأنتم بخير وتقبل الله صومكم وقيامكم وبلغكم العيد مغفورا لكم ان شاء الله - آميين

محسبوتكم زيزيتا

( لسه بقي حتعلم اعمل لي صورة وتوقيع وحاجات روشة كده)

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضله زيزيتا

مرحبا بك فى المحاورات وستجدين الكثير والكثير الذى يفتح شهيتك لكل انواع الكتابه والابداع.

نشكر الظروف التى ساقتك الى هنا .. ولكن اذا قرأت ما تحت هذه الاسماء الغريبه من ايدى اى من اخواتنا هنا .. مثل مدام فولانه او أم البنات او حتى رجالنا مثل شاعر الرومانسيه .. ستجدى ان تلك الاسماء تحولت الى طعام شهى تأكله العين قبل الفم.

سمى الله ... وخشى برجلك اليمين وانهلى معنا من كنوز محاورات المصريين.

مرحبا بك.

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحقيقة أنا عضوة جديدة هنا وكنت بدور علي طريقة عمل عيش السرايا والرواني لكن بالصدفة كده لقيت أسماء مأكولات فكرتني بالزلوط اللي أكله سنبل (محمد صبحي في رحلة المليون) - بصراحة أسماء الأكل كلها كفيلة بعمل رجيم غذائي قاسي لو الواحد قراها كل يوم في مواعيد الأكل..إدعوا لي بقي بعد رمضان ان شاء الله أقدر أعمل دايت أصل انا قلبوظة شوية .. بالمناسبة انا عمري ما اشتركت في منتدي او أي شيء من هذا القبيل لكن بحب أقرأ ما يكتب .. ودي أول مرة بكتب فيها وربنا يسهل كده ونستمر ..

تحياتي للجميع وكل عام وأنتم بخير وتقبل الله صومكم وقيامكم وبلغكم العيد مغفورا لكم ان شاء الله - آميين

محسبوتكم زيزيتا

( لسه بقي حتعلم اعمل لي صورة وتوقيع وحاجات روشة كده)

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته....

اولا انا بارحب بك أختنا الفاضلة زيزيتا (صح الاسم كده)..اخت عزيزة بينا....

لو تحبى تعرفى وصفة الزلوط ..احنا اى خدمة ..مافيش حاجة تستعصى علينا باذنك يارب...

وحيث انك كلبوظة وان كنت اشك فى هذا. :roseop: .فحتبقى زبونة مستديمة معانا لو حبيتى تأكلى او لو حبيتى تعملى رجيم...كل حاجة موجودة بعون الله..

وانصحك باخذ جولة بين صفحات المنتدى حتجدى كل ما تصبو اليه النفس من غذاء الروح وغذاء المعدة ايضا...

وحنبقى نعلمك ازاى تضيفى صورة والذى منه بس بعد تسديد مبلغ 1000 جنيه تحت الحساب فى الادارة ..او تعزمينا على الافطار يوم زى بعضه...نحن نقبل التبرعات ...

:rolleyes:

رابط هذا التعليق

مشلوش و حسو و سدر و بريك

بلانكيت و أمك حوري

تستيره و شرمولة

إنت متأكد إنك بتتكلم عن أكل ولا بتشتمنا بالتونسي

ولا انت كحتك كده :rolleyes:

ألام على هواك وليس عدلا ................ إذا أحببت مثلك أن ألاما

رابط هذا التعليق

لقيت أسماء مأكولات فكرتني بالزلوط اللي أكله سنبل (محمد صبحي في رحلة المليون) -

:roseop: :phar: :110:

تصدقي بالله ولا ليكي عليا حلفان.... و بمناسبة الزلوط

الحلق اللي بتلبسه الستات في ودانها اسمه بالتونسي بلوطه و جمعه بلالط :FN:

تحياتي يا فولانه و منتظر الكبامه :rolleyes:

و على فكره ...البسطيله اكله مغربيه مش تونسيه :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

والله يا محمد يا خويا .. ولا ليك عليا حلفان..

انا مقدر مجهزداتك العظيمه .. وحاسس بيك وانت بتاكل فى العزومه ديه..

ايييييييييييييييييييه دنيا.. الحمد لله اكتر من كده وربنا بيستر..

واعترافا منى بفضلك فى فتح هذا الباب على مصرعيه.. باب المعرفه اللوذعيه للوجبات الى مش هيه..

اتشرف بأن اضيف هذه الشوربه... والنيعمه المجيده موصوفه شوربه ... بس خوفت احطها فى ملف الشوربه يقوم الملف يضرب

قلت احطخها هنا .. وحبيبى أمرؤ الزهيرى مننا وعلينا وهايقدر يعنى ....لو حصل حاجه.....

طبق اليوم هو شوربة بالقمرون والشعرية الصينية :roseop:

المقادير

* نصف كيلو غرام من القمرون :roseop:

* 100 غرام من الشعرية الصينية :FN:

* 50 غرام من الزبدة

* 1 كيلو غرام من البطاطس

* ملعقتان كبيرتان من القزبر المفروم

* ملعقة كبيرة من الملح

* نصف ملعقة صغيرة من الفلفل الأسود (الابزار) :phar: يمكن قصدهوم مش مطحون؟؟؟؟؟ :rolleyes:

* ملعقة صغيرة من الكرافس المفروم

طريقة التحضير

* يحضر القمرون بأن تنزع قشوره ويغسل بالماء الغزير :110: وكمان ليه قشر؟؟؟؟؟؟

* تقشر البطاطس وتوضع من دون تقطيع في الطنجرة

مع الملح والفلفل الأسود (الابزار) والكزبره ولتر من الماء

وتطهى بنار معتدلة مدة 25 دقيقة. بعد ذلك تهرس البطاطس

ويضاف لها الماء حتى نحصل على شوربة سائلة.

* تضاف لها الزبدة والكرافس والقمرون المقشر والمغسول

* تقطع الشعرية الصينية بمقص إلى قطع صغيرة يسهل حملها بالفرشاة......سامحنى يا محمد بس هما كاتبينها كده ....... :sad:

ويضاف نصف لتر من الماء وبعد غليانه يضاف القمرون والشعرية الصينية.

* يطهى الكل مدة خمس دقائق، وتقدم هذه الشوربة ساخنة، وألف صحة وعافية.

سؤال اخير بقى ......

يعنى ايه قمروووووووووووووووووووووووون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

سؤال اخير بقى ......

يعنى ايه قمروووووووووووووووووووووووون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ليه كده يا حاج أحمد

ربنا يرضى عنك

دلوقتي يحب يشرحلك القمرون هيقلك بيتين شعر من عينة

وفي القمرون لآطة شباح.......بلا غقة يقبن ولا هغاح

ومن هخج تقخ على سهيم......بغعم فقيض خبا كطاح

ما هو ما دام أكلاته كده يبقى لازم شعره هيبقى ايه غير كده

مش طلع بيشرح فطاره واحنا نايمين على ودانا

رابط هذا التعليق

مجيتوش في جمل يعني :rolleyes:

القامروون دوله افريقيه دايما بنلاعبها كوره و بنغلبها و حارس مرماها اسمه نوكونو

ابقوا شوفولنا حاجه صعبه شويه عن كده و حياة ابوكم :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مجيتوش في جمل يعني :rolleyes:

القامروون دوله افريقيه دايما بنلاعبها كوره و بنغلبها و حارس مرماها اسمه نوكونو

ابقوا شوفولنا حاجه صعبه شويه عن كده و حياة ابوكم :roseop:

يا أروبة يا ابن الإيه.............

رابط هذا التعليق

اخي زوهيري علي العموم شاهية طيبة يا اخي

عنخبرة في المطابخ العربية والمغاربية

اري الاكل التونسي من اشهي واطيب المؤكلات العربية وبالاضافة انه بيمتاز بالفلفل الحار والذي يضيف مذاق خاص للمطبخ التونسي

الف هنا عليك ومطرح ما يسري يمري

اما العزيزة فولانة فعلا جابت المؤوكولات التونسية بالظبط ودخلت بينا علي المطبخ المغربي العريق والمميز بالصيطلة المغربية اذا كانت بالدجاج او بالسمك والجمبري والكاليمار تحياتي اختي العزيزة

عبده بيه

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

فكان المينو كالآتي:

على فكره الأكلات دي حقيقيه والله العظيم تلاته و اللي مش فاهم حاجه يقولي وانا اشرحهاله و تجدون أدناه تفسير لبعض الكلمات الوارده اعلاه و التي قد تكون صعبة الفهم :roseop:

الحليب= يستخرج من الثدييات كغذاء رئيسي للأطفال و يعتبر من اغنى المشروبات بالكالسيوم

كم عدد الضيوف عندك والاكلات كانو في الفطور والعشاء بصراحه انواع برشه ورزينه وقلي مين طبخ هذا الكل ومن اي جيه انت في تونس

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

فكان المينو كالآتي:

كم عدد الضيوف عندك والاكلات كانو في الفطور والعشاء بصراحه انواع برشه ورزينه وقلي مين طبخ هذا الكل ومن اي جيه انت في تونس

والله يا وخيتي انا راني مصري و مرتي تونسيه من تونس العاصمه من ميتوالفيل

و بخصوص الكليمات اعلاه ...انا كنت نفدلك بركه و نتحركش في المصاروه وخياني :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فكان المينو كالآتي:

و بخصوص الكليمات اعلاه ...انا كنت نفدلك بركه و نتحركش في المصاروه وخياني wst::

نتشرف بيك ومرتك كلامك الان معقول لانوا الاطباق ليست متناسقه قلي انت في مصر ولا كندا علي فكره انامن sfax

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

اما العزيزة فولانة فعلا جابت المؤوكولات التونسية بالظبط ودخلت بينا علي المطبخ المغربي العريق والمميز بالصيطلة المغربية اذا كانت بالدجاج او بالسمك والجمبري والكاليمار تحياتي اختي العزيزة

السلام عليكم ورحمة الله....

عبده بيه....معذرة أخى الفاضل...لم أنتبه من قبل لمداخلاتك.....صدقنى لو قلت لحضرتك انى اصلا مش عارفة انا كاتبة ايه...ولا ايه الاصناف دى....كلهااا منقولة :)

ندعو الله ان تكون بخير..وأن نسعد بتواجدك مرة أخرى...

:D

زهيرى كتب :

و بخصوص الكليمات اعلاه ...انا كنت نفدلك بركه و نتحركش في المصاروه وخياني

ممنوع الكتابة بغير اللغة العربية يا استاذ زهيرى زى ماحضرتك عارف.... :roseop:

يعنى الكلام اللى بالاحمر ده..واضح جدا ومفهوم ولغة عربية.....باقى الكلام محتاج ترجمة من فضلك......ايه يعنى انا ومصرى وتونس والعاصمة....والكلام ده؟

وادى ام ريهام حتفهمنا على كل اللى حرمتنا من معرفته...

يمهل ولا يهمل wst::

:D :roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      تقرر دفع ١٦٠الف جنيه لجامعة القاهرة لعمل مسح كربوني لمباني القرية التي عمرها أقل من ٣٠ سنة لحصر المخالفات البنائية  ...  السادة الملاك الكرم أرجو  أن يثمن السادة الملاك جهود مجلس إدارة الجمعية في عدم تضمين المخالفات الإنشائية  بالقرية ضمن القرار الوزاري المرفق  حيث أننا بصدد إجراءات تقنينها بعد دفع الرسوم المقررة حيث أن مضمون القرار ينص على إزالة كافة المخالفات الإنشائية بدءا من قرية هايدي وما قبلها  ولطمئنة سيادتكم ففي خلال هذا الأسبوع سيقوم المجلس بسداد مبلغ 160000جم بعد مواف
    • 19
      كلنا يتذكر ماحدث في جمع قندهار من رفع لرايات واعلام مختلفة، والآن في تونس سلفي في الجامعة قام بإنزال العلم التونسي ورفع بدلا منه العلم الاسود أتمنى ألا يحدث هذا في مصر مستقبلا
    • 14
      مش لاقي أوصاف أوصفك بها أقول منافق ... عادي ما تلاقيها إتقالت لك ييجي 100 مره أوصفك بلفظ خارج عشان أتوقف ؟ خسارة في واحد زيك لكن لما أعرف إن إنت نفسك بإيدك اللي عاوزه قطعها ولسانك اللي عاوز يترمي للكلاب .. إنت نفسك اللي كاتب المقالة دي في مارس 2010 في وصف وححب وهيام المخلوع .. يبقى أصدق إنك ممكن تعمل أي حاجة وإن عندك قدرة على لحس الجزم
    • 11
      ينفع اللي حصل ده هو القاضي كان مبرشم ولا ايه :closedeyes: ولا الموضوع عادي و سلو بلدهم كدا ؟؟؟؟ :lol: :) :blink: wst::
    • 16
      كان حديث ممتع وشيق ومثير جداً .. وإن لم يأتي بجديد ولكنه أوضح بعض الأمور التي تحدث خلف الأبواب المغلقة ... وقعدت أكثر من ساعتين يا مؤمنين لحد الساعة إتنين ونصف صباحاً إلى أن غلبني النوم وما كملتش الفينال بتاع البرنامج وماما شاليتني وديتني على سريري من غير ما أغسل رجلي حتى .. حد هنا ارستقراطي عنده أوربت عشان نناقش بعضينا في هذا الحديث ؟ ولا هاتقضوها سمع وخلاص ؟
  • أضف...