اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هنا الخليج

الخليج مكسب ام خسارة؟  

42 اصوات

1. 1. هل ترى انك او احد معارفك او اقاربك قد استفاد من تجربته بالخليج وهل تعتبر تجربته مكسبا ام خسارة؟

• مكسب
      28
    • خسارة
      10
    • لا استطيع التحديد
      5

Recommended Posts

اجلس بهدوء.....

استرخى...........

خذ نفسا عميقا......

اغمض عيناك.............

ترى فى مخيلتك اسرتك.......

احلامك..............................

امنياتك..............................

بالامكان تحقيقها.................

لابد من المجهود والتعب.........

حتى ترى الابتسامة على شفاه زوجتك .... واطفالك...... وانت!

والان اجب على السؤال

محاولة ايجابية لتشفى حقيقة السفر الحالية والاستفادة من تجارب الاخرين.

رابط هذا التعليق

ياخونا اربعة لحد دلوقتي صوتوا ان الخليج مكسب لهم مش خسارة!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة seeem
رابط هذا التعليق

صباح الورد على الكل

النسبة عالية ومرتفعة وبصراحة غير متوقعة . الاغلبية شايفين ان السفر للخليج يعتبر مكسب ومربح . اطمع فى التفسير ؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

أنا جاوبت بنعم ﻷننى اكتفيت من السفر بما يمكننى من البداية أو الوصول لنقطة الصفر كما يقول الفاضل طفشان.

البداية بالنسبة لى كانت تجهيز شقة والزواج وإمكانية البدء بمشروع صغير يمكننى من الاستقلال فى العمل والبد ء فى تنفيذ طموحاتى.

مكثت فى السعودية تقريباً 3 سنوات, وفضلت الرجوع عن الاستمرار هناك لمدة أطول من ذلك, ﻷننى بدأت أشعر من داخلى أننى لن أستطيع الرجوع لمصر إذا بقيت أكثر من تلك المدة هناك, بالإضافة إلى ذلك كنت قد وصلت لمرحلة اليأس من تحسن الإدارة فى الشركة التى كنت أعمل بها.

ولله الحمد جهزت شقة على قدر إمكانياتى, وتزوجت وتركت العمل فى الشركة التى كنت أعمل بها للبحث عن شركة أخرى ترضى طموحاتى فى العمل, وبدأت كذلك فى مشروع تجارى صغير ولكننى فشلت فى الاستمرار فيه لعدم توفر الوقت الكافى لمتابعته.

المهم أننى الآن نجحت فى عمل مشروع آخر أفضل بكثير من الذى فشلت فيه, ولله الحمد لا أفكر فى البحث عن شركة أخرى أعمل بها لأننى أستطيع بعد فترة بإذن الله تأسيس شركة خاصة بى.

لذلك أنا اخترت الإجابة بنعم ﻷن فترة الثلاث سنوات التى قضيتها فى السعودية وفرت على بعض الوقت ومكنتنى من الاستقرار بسرعة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اكيد كل شخص حيجاوب بنعم او لا يتوقف على تجربتة الشخصية ومدى نجاحة او فشلة فى السفر عن نفسى احمد الله على نعمة السفر للخليج بالنسبة لى تجربة ناجحة جداً على كل المستويات واهمها مستوى احترام ادمية الفرد وفرص الابداع اللى كادت ان تموت فى مصر المحروسة يكفينى انى عندما اذهب الى المسجد للصلاة اعود مرة اخرى لمنزلى واسرتى بدلاً من الذهاب الى اماكن اخرى لتسال فيها الاسئلة العقيمة والغبية لمن تسمع ووراء من تصلى وما رايك فى رئيس المخروبة .

تحياتى لك

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَن

رواه الترمذي

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

انا اخترت السفر يعتبر مكسب لى

المكسب هنا مش مقصود به المادى لانى فى مصر المرتب مكنش بطال وكان ممكن ادخر منه

اما المكسب هنا الخبرة والاحترام للذات وتبادل الثقافات

والتعرف على حياة جديدة ومجتمع جديد وعاداته وتقليدة

لديك الوقت لتفكر فى نفسك بهدوؤ ومستقبلك وكيف تطور نفسك

اشعر هنا الحياة اسهل بكتير من مصر وان كل شيء عاوزة متاح وفى متناول يدك

اتمنى انى فى يوم من الايام اشعر بنفس الاحساس فى بلدي

تم تعديل بواسطة نجفة المغرورة

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

مكسب

عائد مادي

مركز معقول

الاحساس بالآدمية

الجانب الديني

خسائر

تحول دمي إلى دم مغترب مختلط بالدم الخليجي

عدم الاستمرار في التعليم ( مراحله المتقدمه )

الانسلاخ عن مجتمعي ( رغم أنفي )

وعلشان كدا صوتت بأنه مكسب

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

اريد ان اشكر من طرح هذا الموضوع للتصويت من عميق قلبى لان حالى كحال كل المصريين المغتربين بالخليج على ما اعتقد وسؤال دائم فى راسى لايريد ان يفارقنى ولا اجد له اجابه ماذا فعلت فى نفسى ؟؟؟ وهل اذا عادت الايام هل ساتخذ نفس القرار بالسفر؟؟؟

وكانت نوعية السؤال مطابقة تمام لافكارى هل السفر كان مكسب ام خسارة ؟؟

وبعد تصويتى اعدت قراءة الردود بتمعن فربما كان السفر خطيئة لى كحالة فردية ويناسب اخرين وجدت التالى فى ردود شجاعه من افراد لاجظت ترتيب افكارهم

اولا يااخ سييم لابد من فتره كافية حتى يمكن تقييم التصويت فليس كل الناس افكارهم واضحة لنفسهم مثل الاخوه السابقين واغلب المصريين هنا من واقع معايشتى يسيرون مع السائرين ولم يفكروا ابدا تقييم تجربتهم فهم ناقمون على مصر التى طردتهم وفى نفس الوقت ناقمين على بلد الغربة التى قتلتهم

الاستاذ محمد عبد العزيز كان واضحا ومنطقيا وحاله شاذة من الشجاعه يمكننى القول انى لم ارى مثلها فالرجل يعرف هدفه ومكث 3 سنوات على حد تعبيره وعندما تحقق الهدف عاد الكلام واضح وصريح

اغلب المقيمين هنا لاهدف لهم سوى الحياه وليس لهم اهداف واضحة بمصر ومحددة

اما الاخ مسلم فانى اختلف معه فى الراى ولكنى لا احجر على رايه فهذا منظوره والرجل ايضا واضح ومحدد بانه اسرته معه ويكتفى من الخليج باقامة الصلاه والشعائر الدينية وهذا لاننكره فى السعودية بالاخص واعتبرها مكسب من هذا المنظور ولكن مصر ايضا يمكنك المحافظه على كافة الشعائر والابتعاد ايضا عن الجدل الذى اشار اليه

اما اختنا الكبيره نجفة فكان ردها انه مكسب خبرة وتعرف على عادات مجتمع وفترة للتامل والتفكير وبما انى احترم اختنا الكبيره بردودها السابقة الا انى اهمس فى اذنها ان هذه اهداف رحله سياحية او تعليمية وليس غربة سنوات عجاف تقطع فيها صلة الرحم ويبتعد فيها الانسان عن وطنه وكلى ثقة بانها ستقدر كلامى

وجاء الاخ لخبطة واضحا محددا فبين المكسب والخسارة بوضوح من وجهة نظره وقرر ان تحوله الى دم مختلط وانسلاخه عن مجتمعه رغم انفه خسائر يمكن تعويضها بمكاسب العائد المادى والمركز المعقول الذى اعتقد انه مؤقت بوجوده بالخليج واحساسه بالادمية

اخوانى لااريد ان اكون " متفزلكا " ولكن اريد من يقنعنى فعلا بان عشرين سنه من الغربه كانت قرارا صائبا وانى لم اهدر هذه السنوات مقابل اللاشىء فانا اريد ان اقنع نفسى ولو بالكذب اننى اتخذت قرارا صائبا بالسفر

رابط هذا التعليق

في الخليج .. أتينا للعمل .. من أجل المال فقط ...

فأنا لا أعرف شحص أتى للخليج من أجل شئ آخر ...

وهذا الغرض .. غالباً ما يتحقق مع معظم من أتوا للعمل في الخليج ....

ولذلك .. إذا قسنا النتيجة مع سبب السفر .. فستكون النتيجة مكسب لا محالة ..

وإذا أضفنا أننا هنا في الخليج .. عمل الكثير منا في شركات كبرى .. واحتككنا بأناس من جنسيات مختلفة .. زادت خبرتنا .. بشكل كبير ..

فهذا أيضاً مكسب كبير ..

وأننا نعيش في مجتمع محافظ وملتزم .. فهذا أيضاً مكسب كبير .. للعديد منا ..

أما آلام الغربة .. فهذه مؤكدة .. والكل يعاني منها سواء في السعودية أو الكويت أو الإمارات .. أو ألمانيا أو أمريكا أو كندا ... أو السنغال ..

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

الاخ اسد

تحياتى القلبية رغم اختفاؤك ورمضان كريم

لقد اوجزت اذا السفر لهدف مادى بحت من وجهة نظرك رغم اختلاف ظروف كل شخص اى ان الهدف واضح تكوين بعض المدخرات قلت او كثرت وبافتراض انك حققت هذا الهدف او فى طريقك لتحقيقه لذا فانت تعتبر الخليج مكسب لانك تحقق هدفك

جيد ماهى الخسائر التى عادت عليك لتحقيق هذا الهدف سواء الحالية كالغربة وما شابه او المستقبليه كابناء بدون اب اذا تركتهم فى مصر او انصاف خلايجه وانصاف مصريين اذا كانوا معك ومستقبلك فى مصر ماذا سيكون بعد 5 او عشر سنوات وباقى رؤيتك المتكامله للموقف

والان كما حسبت مكاسبك بتحقيق هذا الهدف اعد حصر الخسائر وقيم الموضوع هل هو مكسب ام خسارة

وقد اعرف مايدور بخاطرك فلا تقارن بين حياتك قبل السفر والان ولكن قارن حياة الناس الذين يشبهون حالتك الان ووضعك الحالى من كل النواحى الدينية والمادية والاجتماعية والعلمية والخبره وهكذا

ولك كل تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،،

في البداية أود الإشارة بأن إجابتي عن هذا السؤال لم تكن قائمة على سابق خبرة لي شخصياً فأنا لما اسافر للخليج حتى الآن لذا فقد اجبت بناءا على سابق خبرة من أحد الأخوة الذين وفقهم الله للسفر في إحدى دول الخليج.

حقيقة عند التمعن والتفكر والتدبر في أحوال مصرنا الحبيبة لا يسعني المقام إلا القول كما ذكرت في تعليقات سابقة لي بأن مصر قد أنهارات بالفعل وأن العيش في مصر أشبه بالجحيم ـ حقيقة الحياه لا تطاق هنا ـ رغم أنني ولله الحمد رب العالمين اعمل في وظيفة مرموقة واتقاضى راتبا مرموقا يفوق ما يتقاضاه ابي الذي عمل في الحكومة أكثر من ربع قرن من الزمان ـ هل لك أن تتخيل أخي الكريم ؟ ! ـ ربع قرن من الزمان !!

عموما لقد اتخذت قرار السفر بعد التحضير لهذا الأمر من حيث الخبرة وإثقال المهارة والإلمام بأكثر من اتجاه في مجال الكمبيوتر ولله الحمد رب العالمين واعتقد أنه حان الوقت للسفر بعيدا عن هذه البيئة.

مش عارف اقولكم ايه

بس انا هحكيلكم موقف حصل امبارح والله

تخيلوا وانا رايح الشغل ايه الي حصل ؟ ! وفي رمضان يا ناس .. في شهر رمضان المبارك ؟ !!!

مش عارف والله ابتدي منين ولا اقولها ازاي

تخيلوا نازل من العربية بعدي الشارع لاقيت ناس متجمعين في منطقة خضراء تفصل الاتجاهين في الشارع الرئيسي وخاصة عشان اكلم بالتحديد اكتر شارع احمد عرابي في المهندسين يعني شارع رئيسي وحيوي!!

فيه ايه يا جدعان ايه الي بيحصل .. انا كنت لسه واصل والموضوع طازة ..

جثة شاب في منتصف العشرينيات مرمية على الزرع .. غرقانة في دمها ؟ !!! وواحد في نفس سنة قاعد جنبة والناس ملمومة حوليهم ؟ !

متفهمشي كانوا بيتخانقوا على ايه التاني ضربه بمطوه في رقبته التاني وقع بيغرغر بيطلع في الروح ؟ !!!! طيب الناس كانت فين ؟ ! البوليس الشرطة فين ؟ ! متفهمشي ؟ !

ايه الي حصل في مصر ؟ ! ايه الي حصل في البلد ؟ ايه الي حصل في الناس ؟ ! للدرجادي ؟؟؟؟

والله مش عارف .. ربنا يرحم الجميع ويعفو عنا في هذه الأيام المفترجة

واعذروني على الإطالة

والسلام عليكم ورحمه الله

رابط هذا التعليق

متفهمشي كانوا بيتخانقوا على ايه التاني ضربه بمطوه في رقبته التاني وقع بيغرغر بيطلع في الروح ؟ !!!! طيب الناس كانت فين ؟ ! البوليس الشرطة فين ؟ ! متفهمشي ؟ !

لاحول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

إيه إللي حصل في البلد دي للدرجادي بقى الإنسان في مصر رخيص

حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا للي كنت السبب

في بهدلة البلد دي وخلها كده - الناس مبقتش طايقة نفسها من حالة البلد

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

انا اخترت السفر يعتبر مكسب لى

المكسب هنا مش مقصود به المادى لانى فى مصر المرتب مكنش بطال وكان ممكن ادخر منه

اما المكسب هنا الخبرة والاحترام للذات وتبادل الثقافات

والتعرف على حياة جديدة ومجتمع جديد وعاداته وتقليدة

لديك الوقت لتفكر فى نفسك بهدوؤ ومستقبلك وكيف تطور نفسك

اشعر هنا الحياة اسهل بكتير من مصر وان كل شيء عاوزة متاح وفى متناول يدك

اتمنى انى فى يوم من الايام اشعر بنفس الاحساس فى بلدي

اهلا بزينة بنات المنتدى . شرفتينا باشتراكك.

فعلا المكاسب اللى ذكرتيها مهمة وعظيمة وقد لاتقدر بثمن. التجربة فى الغربة بتعلم كثير كثير قوي واللى يقدر يعيش ويتعايش فى الغربة يبقى زي الصقر مايهموش اى حدود او بلاد. غير مكاسب الخبرة والاحترام والاحتكاك بالحضارات المختلفة.

بس انا مش معاكى فى ان الحياة برة مصر سهلة ابدا. ولو الحياة بقت سهلة ماتبقاش حياة لأن الحياة اختبار وامتحان وتجارب وصعاب بنعديها ونخوض فيها وننجح بقوتنا وعزيمتنا متسلحين بحب الناس اللى حولينا.عايزة تحسيها؟ حسيها لما كل مغترب بيطلب من امه الدعاء له فى كل مكالمة يكلمها لمصر. عايز تشعري بيها اكتر : ليه احنا بنربط عقليا التليفون بينا وبينا الهل فى مصر بمصر نفسها؟؟ ده لغاية فترة قريبة واوقات لسه باسمع مغترب ماسك التليفون ويتكلم ويقول : الو يامصر!!!!

بصراحة السؤال ده جامد حبتين : امتى حترجعى مصر ؟ ايه اللى ممكن توصليله وتحققيه وتقولى الحمد لله دلوقت لازم استقر فى مصر؟

رابط هذا التعليق

أنا جاوبت بنعم ﻷننى اكتفيت من السفر بما يمكننى من البداية أو الوصول لنقطة الصفر كما يقول الفاضل طفشان.

البداية بالنسبة لى كانت تجهيز شقة والزواج وإمكانية البدء بمشروع صغير يمكننى من الاستقلال فى العمل والبد ء فى تنفيذ طموحاتى.

مكثت فى السعودية تقريباً 3 سنوات, وفضلت الرجوع عن الاستمرار هناك لمدة أطول من ذلك, ﻷننى بدأت أشعر من داخلى أننى لن أستطيع الرجوع لمصر إذا بقيت أكثر من تلك المدة هناك, بالإضافة إلى ذلك كنت قد وصلت لمرحلة اليأس من تحسن الإدارة فى الشركة التى كنت أعمل بها.

ولله الحمد جهزت شقة على قدر إمكانياتى, وتزوجت وتركت العمل فى الشركة التى كنت أعمل بها للبحث عن شركة أخرى ترضى طموحاتى فى العمل, وبدأت كذلك فى مشروع تجارى صغير ولكننى فشلت فى الاستمرار فيه لعدم توفر الوقت الكافى لمتابعته.

المهم أننى الآن نجحت فى عمل مشروع آخر أفضل بكثير من الذى فشلت فيه, ولله الحمد لا أفكر فى البحث عن شركة أخرى أعمل بها لأننى أستطيع بعد فترة بإذن الله تأسيس شركة خاصة بى.

لذلك أنا اخترت الإجابة بنعم ﻷن فترة الثلاث سنوات التى قضيتها فى السعودية وفرت على بعض الوقت ومكنتنى من الاستقرار بسرعة.

استاذى الفاضل محمد .

انا شايف اللى حضرتك عملته ده حلم بجد وبسم الله ماشاء الله عليك ربنا يوفقك ويقويك ويباركلك فى مشروعك . بس انا ليا سؤال ليك ايه سر نجاحك فى تقليص عدد سنين الغربة الى هذا الحد؟ وايه اصعب حاجة واجهتها فى الغربة ؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اكيد كل شخص حيجاوب بنعم او لا يتوقف على تجربتة الشخصية ومدى نجاحة او فشلة فى السفر عن نفسى احمد الله على نعمة السفر للخليج بالنسبة لى تجربة ناجحة جداً على كل المستويات واهمها مستوى احترام ادمية الفرد وفرص الابداع اللى كادت ان تموت فى مصر المحروسة يكفينى انى عندما اذهب الى المسجد للصلاة اعود مرة اخرى لمنزلى واسرتى بدلاً من الذهاب الى اماكن اخرى لتسال فيها الاسئلة العقيمة والغبية لمن تسمع ووراء من تصلى وما رايك فى رئيس المخروبة .

تحياتى لك

وعليكم السلام

العزيز muslim4ever . انت فعلا لمست نقطة حساسة ومهمة. ده فى اسئلة اعظم من اللى ذكرته : يتتفرج على التلفزيون ؟ ( ماتردش انك مشغول بالعمل ليبقى موقفك وحش خالص ), بتقف على النواصي وبتقعد على القهاوي وبتسمع اغاني ولا لأ ؟ ( ممكن كمان تسمع اغنيه الحنطور؟

الهروب من الوطن من اجل الحرية . احساس بيجرح وصعب قوي ويخليك فعلا طير مهاجر مش مغترب. انت ماهربتش من الوطن انت دورت على الامان والاحترام والانسانية.

تحياتي اليك وامنى استمرارك معنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم استاذ سيم

مرسي جدا لزوئك وترحيبك بي ربنا يباركلك يا رب

بس انا مش معاكى فى ان الحياة برة مصر سهلة ابدا

كنت عرفة ان النقطة دى هتتفهم كدا

بص يا استاذ سيم الحياه سهلة اقصد بها مافيش زحمة الحياة منظمة نوعا ما دا قصدى وبما ان الموضوع او انا اخترت المكسب بتكلم على الجانب الايجابي اما الساد سايد زى ما بيقولوا دا مرير جدا ووجع البعاد والغربة والفراق ولا احساس انك ممكن تموت غريب او حالة اهلك لا قدر الله لما يوصلهم خبر وحش عن ابنهم ولا بنتهم دا احساس مش سهل ابدا ودا من واقع تجربة مش مجرد كلام اسفة انى كتبت الكلام الوحش دا بس بجد دا الاحساس اللى حسيتة

فانا مقصدى باحساسي بالحياة سهلة اقصد منظمة مش اكتر ودا جايز عشان انا فى البحرين ودى بلد صغيرة وهادية ودا اللى بيميزها

لكن طبعا الجانب التانى من الخسارة دا بقي

الضريبة اللى بيدفعها كل مسافر

دا

بصراحة السؤال ده جامد حبتين : امتى حترجعى مصر ؟ ايه اللى ممكن توصليله وتحققيه وتقولى الحمد لله دلوقت لازم استقر فى مصر؟

بص السؤال دا مهم جدا وسالته لنفسي قبل ماسافر

انا مش سافرت عشان يبقي عندي بيت ولا شقة ولا عربية فى مصر عشان اقول لما اوصل للى عوزاه ارجع لااااااااااااااااااااااااء

انا فى مصر كنت مبسوطة جدا جدا ولى وضعى فى شغلى بس اللى كان مأزمنى هو الوقت

يعنى فى مصر عشان اخد مرتب كويس ومعقول اشتغلت فى مستشفي كان نظامها 22 يوم شغل فى الشهر واليوم 12 ساعة شغل غير طبعا بتصحى ساعة بدرى قبل الشغل وساعة بتضيع فى استلام وتسلم والمواصلات وخلافة فكان بيتفضل لى 8 ساعات فى اليوم المفروض انى اذاكر وااكل واعمل الحاجات اليومية زائد انى انام عشان عندي شغل الصبح

ويوم الاجازة طبعا كنت بعيد عن اهلى لان بيتنا بعيد عن مكان العمل بحوالى ساعتين

فكنت باروح ازور اهلى فى اجازتى يا دوب اسلم عليهم وانام لحد مايجي ميعاد رجوعى

استمر الحال 3 سنوات بعد التخرج وخلال ال3 سنوات كان لى اصحاب بيسافروا بس انا كنت معترضة تماما على فكرة السفر لدولة عربية

لحد ملاقيت 3 سنوات وانا فى دراستى تاخرت اوى مافيش وقت اذاكر وحسيت انى عجزت من كتر التعب وطبعا مقدرش اشتغل فى مكان اقل من دا عشان المستوى والعائد المادى طبعا

ولما اصحابي اللى سافروا كلمونى وشرحولى الوضع هما بيشتغلوا 13 يوم فى الشهر و17 يوم اجازة واليوم طبعا 12 ساعة بس مش متعب زى مصر وفى راحة ساعتين وفىوقت كبير تقدرى تذاكر واعيشي حياتى الطبيعية

اتكلت على الله وقبلت لاستكمالة مشوارى ودراستى

لانى لاقيت المرتب المناسب وزيادة وشغل وراحة وايام اجازة اتفرغ للانشطة بتاعتى وانا كنت كدا كدا متغربة فى مصر يبقي غربة بغربة

الاطالة دى كلها ليه بس عشان اوضح ان هدفى من الاساس مش عربية وشقة ورصبد فى البنك للزمن لا والله

البحرين دى اعتبرها الجسر اللى باعبر به للطريق اللى عاوزاها وباعتبر غربتي لسه مش ابتتدت

بمعنى ان البحرين بتقدملى الحياة اللى تساعدنى على تحقيق احلامى بس طبعا احلامى مش فيها

وانا رغيت كتير ارجع لسؤالك

انا مقدمة على هجرة لكندا

وان شاء الله اول ما اسافر واروح كندا هما 3 سنوات اخد الجنسه ولحد ماخدها اعمل دكتوراه فى الادارة ( ادارة المستشفيات ) وارجع الى مصر واجلس تحت رجلين امى دا يعنى لو هاكون لسه مش اتجوزت :blink: ومش هاسيب مصر ابدا

ادعيلي بقي بالاتى

ربنا ينجز موضوع كندا دا على خير

ويدى امى طولة العمرة لحد مانزل اقعد معاها الايام اللى فضلالى وفضلالها

ولو يعنى ممكن اتاهل قبل السفر يبقي كتر خيرك :ninja:

مش عارفة جاوبت ولا توهتك بالرغى الكتير دا

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

مكسب

عائد مادي

مركز معقول

الاحساس بالآدمية

الجانب الديني

خسائر

تحول دمي إلى دم مغترب مختلط بالدم الخليجي

عدم الاستمرار في التعليم ( مراحله المتقدمه )

الانسلاخ عن مجتمعي ( رغم أنفي )

وعلشان كدا صوتت بأنه مكسب

فعلا انا متفق معاك بس في خسائر اضيفها على ما ذكرت وهي:

- ضياع قيمة الأسرة.

- ضياع العمر فيما لايخدم المجتمع.

- انتهاء خيوط الاحلام بسبب عدم الانتماء.

- انتفاء الاهداف بمرور الوقت وعند تحقيقها.

السؤال هو متى تعتقد انه يمكنك الرجوع الى مصر او تعتقد فى عدم الرجوع؟؟

السؤال الأصعب اذا قررت الرجوع الى مصر. ما مدى صعوبة محاولتك فى التكيف والاندماج فى المجتمع المصري عند العودة واثر الهزة التى تحدثها هذه الخطوة وتقييم هذه الخطوة هل من الخسائر ام المكاسب؟

رابط هذا التعليق

الى العزيزة الغالية نجفة

لا ياست البنات لا صدعتيني ولا رغيتي . مع اني عارف من مداخلاتك السابقة موضوع سفرك وموضوع الجسر البحريني. بس اول مرة اعرف حكاية كندا . ده طبعا لازم يغير الموضوع انتى مابقتيش مسافرة لفترة صغننة لا دي بقت هجرة رسمي وده بالتالى يرفع عنك حرج السؤال لأنك فعلا حددت مدة بعدك عن بلدك بالطويلة.

عجبنى اتخاذك القرار ورسمك للخطة وتأكيدك على النجاح. قوي ارادتك وحتوصلي اكيد ومصر حتستنى بنت البلد بفارغ الصبر. حلمك كبير ويستاهل وانا عارف انك حاتنجحي فيه.

ربنا يدي امي وامك طولة العمر وتفرح بيكي وبولادك كمان

تم تعديل بواسطة seeem
رابط هذا التعليق

اريد ان اشكر من طرح هذا الموضوع للتصويت من عميق قلبى لان حالى كحال كل المصريين المغتربين بالخليج على ما اعتقد وسؤال دائم فى راسى لايريد ان يفارقنى ولا اجد له اجابه ماذا فعلت فى نفسى ؟؟؟ وهل اذا عادت الايام هل ساتخذ نفس القرار بالسفر؟؟؟

وكانت نوعية السؤال مطابقة تمام لافكارى هل السفر كان مكسب ام خسارة ؟؟

وبعد تصويتى اعدت قراءة الردود بتمعن فربما كان السفر خطيئة لى كحالة فردية ويناسب اخرين وجدت التالى فى ردود شجاعه من افراد لاجظت ترتيب افكارهم

اولا يااخ سييم لابد من فتره كافية حتى يمكن تقييم التصويت فليس كل الناس افكارهم واضحة لنفسهم مثل الاخوه السابقين واغلب المصريين هنا من واقع معايشتى يسيرون مع السائرين ولم يفكروا ابدا تقييم تجربتهم فهم ناقمون على مصر التى طردتهم وفى نفس الوقت ناقمين على بلد الغربة التى قتلتهم

الاستاذ محمد عبد العزيز كان واضحا ومنطقيا وحاله شاذة من الشجاعه يمكننى القول انى لم ارى مثلها فالرجل يعرف هدفه ومكث 3 سنوات على حد تعبيره وعندما تحقق الهدف عاد الكلام واضح وصريح

اغلب المقيمين هنا لاهدف لهم سوى الحياه وليس لهم اهداف واضحة بمصر ومحددة

اما الاخ مسلم فانى اختلف معه فى الراى ولكنى لا احجر على رايه فهذا منظوره والرجل ايضا واضح ومحدد بانه اسرته معه ويكتفى من الخليج باقامة الصلاه والشعائر الدينية وهذا لاننكره فى السعودية بالاخص واعتبرها مكسب من هذا المنظور ولكن مصر ايضا يمكنك المحافظه على كافة الشعائر والابتعاد ايضا عن الجدل الذى اشار اليه

اما اختنا الكبيره نجفة فكان ردها انه مكسب خبرة وتعرف على عادات مجتمع وفترة للتامل والتفكير وبما انى احترم اختنا الكبيره بردودها السابقة الا انى اهمس فى اذنها ان هذه اهداف رحله سياحية او تعليمية وليس غربة سنوات عجاف تقطع فيها صلة الرحم ويبتعد فيها الانسان عن وطنه وكلى ثقة بانها ستقدر كلامى

وجاء الاخ لخبطة واضحا محددا فبين المكسب والخسارة بوضوح من وجهة نظره وقرر ان تحوله الى دم مختلط وانسلاخه عن مجتمعه رغم انفه خسائر يمكن تعويضها بمكاسب العائد المادى والمركز المعقول الذى اعتقد انه مؤقت بوجوده بالخليج واحساسه بالادمية

اخوانى لااريد ان اكون " متفزلكا " ولكن اريد من يقنعنى فعلا بان عشرين سنه من الغربه كانت قرارا صائبا وانى لم اهدر هذه السنوات مقابل اللاشىء فانا اريد ان اقنع نفسى ولو بالكذب اننى اتخذت قرارا صائبا بالسفر

الاستاذ الفاضل عفريت

هون عليك استاذي فالموضوع ابسط من ذلك. الموضوع كما ذكرت يحتاج اولا وقبل كل شئ تحديد الهدف.

حتى اذا لم يكن لديك هدف تحققه فى مصر واردت العيش فى الخليج فالنجاح فى تحقيق ذلك فى حد ذاته هدف.

لا تغض ناظريك عن مدى تعلمك من الحياة خارج مصر ومدى اكتسابك لمهارت جديدة وصقل قدراتك والوصول الى مراكز لا تكفى مائة سنة فى مصر للوصول اليها. انا مقتنع انك نجحت فى سفرك وفى حياتك.

احكي لك حكايتي مع السفر :

انا ابن لمهندس استيقظت على الدنيا ووجدت نفسي بالسعودية - الرياض - لا اذكر الكثير عنها لأننا انتقلنا بعد ذلك الى جدة واستمرينا هناك خمسة عشر عاما . كنت سعيدا بحياتي هناك وبأصدقائي وملعب كرة القدم والمدرسة. إلا انه على فترات تنتابني حالات تفكير. ماهي النهاية الى اين نذهب فى الخليج!!! لماذا ارتدي ثوبا سعوديا لكي اصل الى المدرسة؟ ولماذا يتحدث لسانى احيانا بلهجة غير المصرية؟

انتهت هذه الفترة بقرار اتخذته بعد مواجهة مشكلة استكمال التعليم الثانوي فى جده حيث صدر قرار فى تلك الايام بمنع ابناء الوافدين من دخول المدارس الثانوية الحكومية. كان امام اختيار من اربعة:

اولا الالتحاق بمدرسة خاصة.

ثانيا الالتحاق بمدرسة السفارة المصرية بجدة

ثالثا العودة الى مصر

اخترنا الخيار الثاني والتحقت بالمدرسة المصرية فى جدة وكان هذا اول علم لي بها. اعجبت جدا بالمنهج المصري وبالذكاء المتضمن فى هذا المنهج. احسست انه يخاطب عقلا ويحاول ان يطور العقل من حالة الحفظ الى حالة الفهم لكثرة المعلومات المقدمة فى ثنايا الكتب المصرية. وعند انتهاء اول سنة فى المدرسة المصرية طلبت من والدي العودة الى مصر لإستكمال التعليم وهنا كانت الصدمة.

للحديث بقية

رابط هذا التعليق

ورجعنا من تاني

الحقيقة عودتنا الى مصر الحبيبة كانت محفوفة بالشك والخوف. لم نكن نعرف شيئا عن مصر غير فترة الاجازات الصيفية فقط. بدأت الصدمة أو فلنقول الصدمات تتوالى واحدى تلو الاخرى بدءا من محاولة ادخالى انا وإخواتى المدارس واستكمال الاوراق ثم الاحتكاك المدرسي والذى كان له عظيم الاثر فى نفسي. لم اعرف من اين عرف كل تلاميذ المدرسة انى قادم من دولة خليجية. ولم اعرف لماذا تقاطب علي تلاميذ دون غيرهم محاولين كسب الصداقة معى او اقله اخذ سلفة مالية. ومن محاولات التنزه على حسابي الخاص الى نبذي وانعزالى لعدم قدرتى على ذلك بسبب تنبه امى لما يحدث. كنت فى فترة من الفترات سعيدا اشد السعادة لكسب كل من كنت اظنهم اصدقاء. الى ان افقت على حقيقة الوضع وتركتهم الى من هم خير منهم. لكني احسست بشئ اخر فى صدري عندما رأيت شدة اواصر الصداقة بين اصدقائي الجدد التى نمت على مدى اعوام عديدة. الوخزة التى اصابت صدري وهي الى الان تؤرقنى انى لن اكن ابدا صديقا لهم كما هم لبعضهم. فبالحساب انا اخسر على الاقل بعشر سنوات صداقة بين اقلهما فى الصداقة عمرا.

لكني تابعت الحياة مع اصدقائي الجدد الذين طرأت عليهم تغيرات وتم ترشيحهم بعد نجاحنا حيث توزعنا على الكليات المختلفة. وهنا بدأت صدمة جديدة وهي صدمة الجامعة . لاشك ان الجامعة لأي طالب مستجد فيها عبارة عن عالم جديد مثير مليء باشياء وعادات وحريات ومواضيع لم نعتد عليها. ولهذا كان لها الاثر الاشد علي حيث اني كنت حديث العهد بمصر فمقابلة كل هذه الاصناف من مختلف الطبقات الاجتماعية كان له نكهة خاصة جدا فوجود هذا الاختلاف عنى اختلافا فى العادات والتقاليد والاحلام ايضا. ووجدتني انجذب بقوة الى الطلاب البسطاء الذين اتى اغلبهم من مناطق شعبية وبدأت اتعايش معهم غير مدركا انه يمكن ان اصبح واحدا منهم. بالطبع تكرر نفس مسلسل الثانوية العامة بالحرف الواحد. كان من نتاج هذه التجربة تصوري لوقوعي فى حب فتاة لا تقرب من قريب اوبعيد الى مستواي الفكرى او الاجتماعى او المادي مما هز حياتي وجلجل قراراتي لفترة غير بسيطة استمرت طوال فترة تواجدي بالكلية ولم تنتهى الا بعد انتهاء الكلية بعام او عامين. كان ايضا ملخص قصة الحب الوهمية عبارة عن شاب ظريف لطيف لديه سيارة ومصروف يذهب بهما اينما يشاء وبنت خلعت الحجاب لأنها غير مقتنعة (مع رفض الشاب الظريف الشديد وقطعه لعلاقته بها بسبب هذا الفعل ستة اشهر) وحريات بلاحدود الى اليقظة قبل فوات الاوان والرجوع عن الاوهام.

تخلل هذه الفترة محاولات عصيبة من جميع افراد اسرتنا لمحاولة التكيف على المجتمع المصري الجديد علينا والاندماج فيه اجتماعيا مع عدم تقبلنا ايضا لمستوى المعيشة الذى لايخفى عنكم تدهوره من سيء الى اشد سوءا من الناحية المادية او الاجتماعية او الحياة اليومية وقد وجدنا على مختلف مستوياتنا فى العائلة صعوبات مختلفة للتأقلم على المجتمع الجديد مما اصاب عائلتنا بالعديد من المشاكل وولد الكثير من الخلافات بين افرادها ولاانسى رحلات ابى المكوكية بين السعودية والاسكندرية محاولا جمع شمل الاسرة.

نعم لقد زلزل السفر الى الخليج حياتنا الاسرية بشدة وقذف هذا الزلزال باسرتنا الى الخلف كثيرا مما اضاع ثقة افراد لااسرة ببعضهم البعض حتى تمنيت الا اسافر مرة اخرى والا اضع ابنائي فى نفس التجربة التى بالتأكيد ستختلف وطأتها الى الاشد بالنظر الى الظروف الحالية سواء فى مصر او الخليج.

لهذا اجد من وجهة نظري الخاصة انه اذا سلمنا بالعودة الى مصر فلابد ان يكون سفرنا للخليج هو لهدف محدد وسبب معين ومدة قصيرة محددة بتم العودة الى مصر بعد انقضائها حتى لو لم يتحقق هدف السفر.

اسف لو طولت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...