اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اريد المساعدة لو سمحتم

Recommended Posts

كيف لى ان اراسل الجامعات للحصول على الماجستير كمنحة دراسية

وارجو ان اعرف ما هى الجامعات التى تقدم منح خارج مصر

وما الشروط والاوراق المطلوبة

وارجو من المشرف الذى حذف اسمى وحذف مشاركتى السابقة ان ينظر للموضوع بعين الاعتبار فلا احد يعلم ما اعانى منة هنا من مشاكل بالاضافة الى انتظارى ما يقارب عام ونصف العام ولا اجد وظيفة رغم حصولى على مركز من المراكز الاولى فى دفعتى والحمد لله انا متفوقة ولكن ليس لدى حظ بالاضافة ان امكانياتى المادية ضعيفة .

وشكرا

رابط هذا التعليق

وارجو من المشرف الذى حذف اسمى وحذف مشاركتى السابقة ان ينظر للموضوع بعين الاعتبار فلا احد يعلم ما اعانى منة هنا من مشاكل بالاضافة الى انتظارى ما يقارب عام ونصف العام ولا اجد وظيفة رغم حصولى على مركز من المراكز الاولى فى دفعتى والحمد لله انا متفوقة ولكن ليس لدى حظ بالاضافة ان امكانياتى المادية ضعيفة .

وشكرا

الاخت مصراوية ... أنت تخصصك ايه؟

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق

إن كنت ترغبين في الدراسة في أمريكا الشمالية ، أنصح حضرتك بدخول امتحان TOEFL في أسرع وقت إن كنت مستعدة ... أو البدء في الاستعداد له فورًا .

بعد الحصول على score عالي في TOEFL بإمكانك البدء في مراسلة الجامعات لأن الـ score يفرق كتير في المفاضلة بين المتقدمين .

وبالتوازي مع المراسلة الرسمية للجامعات ، تقومين بمراسلة أستاذ بعينه (أو أكثر طبعًا) يهتم بأبحاث في التخصص الدقيق وفي النقطة التي تريدين البحث فيها . ويفضل أن يكون لديك خطة محددة للبحث Proposal ترسلينه للأستاذ ويكون متوافقًا مع ما يقوم به من أبحاث .

ربما تحتاجين كذلك دخول امتحان GRE إن كنت تنوين الدراسة في الولايات المتحدة وعلى حسب التخصص أيضًا . كندا لا تتطلب GRE .

دي منح أعلنت عنها وزارة التعليم العالي .

تم تعديل بواسطة shawshank

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

الاخت مصراوية ... أنت تخصصك ايه؟

مشكور اخ Lembic على الرد

انا تخصصى هندسة طبية وعايزة اعمل ماجستير فى ادارة المستشفيات

واذا مكنش متوافر يبقى فى هندسة تكنولوجيا المعلومات

إن كنت ترغبين في الدراسة في أمريكا الشمالية ، أنصح حضرتك بدخول امتحان TOEFL في أسرع وقت إن كنت مستعدة ... أو البدء في الاستعداد له فورًا .

بعد الحصول على score عالي في TOEFL بإمكانك البدء في مراسلة الجامعات لأن الـ score يفرق كتير في المفاضلة بين المتقدمين .

وبالتوازي مع المراسلة الرسمية للجامعات ، تقومين بمراسلة أستاذ بعينه (أو أكثر طبعًا) يهتم بأبحاث في التخصص الدقيق وفي النقطة التي تريدين البحث فيها . ويفضل أن يكون لديك خطة محددة للبحث Proposal ترسلينه للأستاذ ويكون متوافقًا مع ما يقوم به من أبحاث .

ربما تحتاجين كذلك دخول امتحان GRE إن كنت تنوين الدراسة في الولايات المتحدة وعلى حسب التخصص أيضًا . كندا لا تتطلب GRE .

دي منح أعلنت عنها وزارة التعليم العالي .

مشكور اخ shwshank على النصيحة

ولكن لى استفسار .. هى شهادة التويفل بتكون صالحة لفترة اد اية من مدة الحصول عليها لانى سمعت انها صالحة لمدة 6 شهور من مدة الحصول عليها .

رابط هذا التعليق

ولكن لى استفسار .. هى شهادة التويفل بتكون صالحة لفترة اد اية من مدة الحصول عليها لانى سمعت انها صالحة لمدة 6 شهور من مدة الحصول عليها .

TOEFL صالح لمدة عامين من تاريخ الامتحان .

GRE صالح لمدة 5 سنوات من تاريخ الامتحان .

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

وشكرا

مين اللي حذف إسمك وحذف مشاركاتك ؟!!!

ولو كان إسمك إتحذف ايها الأخت الكريمة ... يبقى إزاي بتكتبي دلوقت ؟

وهل مواضيعك فيها ما يسيء إلى الأداب العامة لا سمح الله وعشان كده إتحذفت ؟

إنتي لو قراتي مواضيع باب التعليم والعمل فقط هاتلاقي فيها عدة مواضيع تدور حول نفس الأفكار ... ومع ذلك لم يحذف أي موضوع لأي شخص بهذا الخصوص .

ممكن على فكرة يكون جهازك فصل أو خط الأنترنت فصل وإنتي بتكتبي الموضوع فلم يُرسل اساساً ...

فبالتالي نرجو حُسن الظن بالاخرين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

حضرتك هندسة طبية

إوعي تكوني من هندسة حلوان

لأ انا هندسة القاهرة .

TOEFL صالح لمدة عامين من تاريخ الامتحان .

GRE صالح لمدة 5 سنوات من تاريخ الامتحان .

مشكور اخ shawshank على الرد .

مين اللي حذف إسمك وحذف مشاركاتك ؟!!!

ولو كان إسمك إتحذف ايها الأخت الكريمة ... يبقى إزاي بتكتبي دلوقت ؟

وهل مواضيعك فيها ما يسيء إلى الأداب العامة لا سمح الله وعشان كده إتحذفت ؟

إنتي لو قراتي مواضيع باب التعليم والعمل فقط هاتلاقي فيها عدة مواضيع تدور حول نفس الأفكار ... ومع ذلك لم يحذف أي موضوع لأي شخص بهذا الخصوص .

ممكن على فكرة يكون جهازك فصل أو خط الأنترنت فصل وإنتي بتكتبي الموضوع فلم يُرسل اساساً ...

فبالتالي نرجو حُسن الظن بالاخرين

والله انا اسفة على سوء الظن

لكن اللى حصل انى بعد ما بعت الموضوع كنت بتابع عدد القراءة و فعلا لاحظت ان عدد قراءة الموضوع بتزيد .. يعنى لا شك ان الموضوع متبعتش .. وبعدين قمت شوية ورجعت ولقيت الموضوع اختفى .. قلت جايز الموضوع اتنقل .. فعملت بحث بعنوان الموضوع ملقتهوش .. بعدين حاولت ادخل على المنتدى باسمى القديم لعلى وعسى اقدر اجيب الموضوع منفعش .. فطلبت ارسال الباس ورد على الميل فلقيت ان الميل غير مسجل لدى المنتدى مع ان وصلتنى رسالة من المنتدى على نفس الميل وكانت الرسالة بتحتوى على كود التفعيل .. فسجلت تانى فى المنتدى باسم جديد بنفس الميل .

عامة اسمى القديم كان "سبحان الله وبحمدة "

واسم الموضوع القديم كان " سؤال الى اهل الخبرة "

واسفة مرة تانية على سوء الظن ولكن دة اول ما تبادر الى ذهنى .

------------------------------------------------------------------------

بالنسبة للموضوع الاساسى

هل التعامل عن طريق المكاتب للحصول على قبول دراسى احسن او انى اراسل الجامعات منى ليها علطول

لان المكاتب دى اجورها عالية جدا وانا مش ضامنة ان الجامعة هتقبلنى

يا ريت اللى جرب يقولى .

و عايزة اعرف اى الجامعات اللى بتقدم منح فى الهندسة الطبية او اتكنولوجيا المعلومات .

تم تعديل بواسطة msrawya
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، لو سمحتم لازم أسافر بكرة على السعودية ضروري بناء على طلب صاحب العمل، ومعلمتش تصريح العمل، فهل ينفع أسافر من غير ما أعمله ولا ممكن يرجعوني من المطار؟   أرجو من حضراتكم الرد سريعاً لأني خايف يكون فيها مشاكل.
    • 6
      عايزة اعرف استفسار لسؤالى عايزة اقدم لابنى فى مدرسة تجريبية فى مصر وأنا هكون خارج مصر فهقدم على النت موقع التربية والتعليم المشكلة بقى لو ظهر التنسيق لازم اعمل إجراءات التقديم بتاعه فى خلال ١٥ يوم ولو اتاخرت يعتبر اسمه ملغى  اعمل ايه افيدونى 
    • Guest رامي محمد
      0
      أريد معرفة انا عندي بصمه استبعاد من السعودية ام لا مع العلم اني ترحلت بلاغ هروب من 2016
    • 0
      محتاج اعرف اي معلومه عن افضل الطرق للسفر ازاي لنجران من مصر  وجو البلد ايه ومميزاتها وعيوبها  ارجو الافاده 
    • 12
      السلام عليكم اعضاء المنتدي انا مقيمة معي زوجي هنا في الطائف واريد ان اعمل توكيل لاخي في مصر ولا اعرف الاجراءات كي اعمل توكيل برجاء افادتي وشكرا
  • أضف...