اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عدم الانجاب...

حلم بعيد

Recommended Posts

السلام عليكم سؤالي بسيط في فهمه لكن تنفيذ النصائح بالنسبه لي مستحيل

السؤال هو كيف اتغلب علي احساسي الحزن المستمر و اليأس نتيجه عدم الانجاب؟؟

متزوجه منذ سنين ولا يوجد بي او بزوجي مرض او عيب معين ومع ذلك لاننجب طبعا حاولت معظم طرق الانجاب المساعد و لكن لا فائده انتقل من فشل الي اخر لاجد من حولي يرزقون بالذريه بمنتهي السهوله و هذا ليس حقد او حسد لكن كيف اتاقلم مع هذا الوضع ؟

و استطيع ان اتوقع بعض الردود مثلا حاولي الانشغال بوظيفه او هوايه و فعلا انا وقتي كله مشغوله لكن تفكيري لا يحيد عن هذا الموضوع

او مثلا ارضي بقضاء الله و سيرزقك حين يشاء , اعرف هذا جيدا و انا انسانه مؤمنه و لكن ليس لهذا علاقه بحزني علي نفسي و

اذا المطلوب اني استسلم للامر الواقع ...هذا هو سؤالي.. كيف؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة حلم بعيد
رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة حلم بعيد

اختيارك لهذا الاسم يخفي ورائه الكثير وهو فعلا يعبر عما تحسين به

الحمدلله انك مؤمنه بقضاء الله وانه يرزقك حيث يشاء

وانا لست أم ولكن انا مقدرة تماما احساسك واحساس الامومة والرغبة فى طفل ولذلك انا اقترح عليكي اقتراح ولست ادرى هل هذا صحيح ام لاء

التبني بصراحة لست ادرى هل التبني او كونك تربي طفل لن تنجبيه هلى سيعوضك نوعا ما او هيشبع احساس الاموة عندك ام لا

ولكن اعتقد وجود طفل فى حياتك تلاعبيه ويكبر قدامك حتى لو مش ابنك ممكن بالوقت تحبيه وتحسي انه ابنك اللى اجنبتيه وفى نفس الوقت حاولى تانى وتالت الا ان يشاء الله ويرزقك بالذرية الصالحة

انا خالى وزوجته متزوجون من اكثر من 15 سنه ولا يوج ما يمنع الانجاب ومع ذلك حاولا الكثير والكثير وكل محاولاتهم بأت بالفشل

فبدؤا يستغلوا الوقت فى مثلا الحج والعمره يلاعبوا اولاد اقاربهم ودائما يزوروهم ويلعبوا معاهم

الاولاد تيجي تزورهم ودائما بيتهم تلاقيه مليان بالاطفال واعتقد انهم سعداء نوعا ما وفى نفس الوقت مستمرين فى البحث والله يعطيكى ويعطيهم ما تتمنون

واليك هذه القصة والدعاء ولا تيأسي اختاه ان شاء الله يديكى ويعوض عليكي بالخلف الصالح

الدعاء المعجزة

رحمة الله الواسعة

كلنا نعرف سيدنا موسى عليه الصلاة والسلام وهو كليم الله

فقد أتت إليه امرأة، وقالت له أدعو لي ربك أن يرزقني بالذرية، فكان سيدنا

موسى عليه الصلاة والسلام يسأل الله بأن يرزقها الذرية

وبما أن سيدنا موسى عليه الصلاة والسلام كليم الله، كان رب العزة تبارك وتعالي

يقول له يا موسى إني كتبتها عقيم

فحينما أتت إليه المرأة قال لها سيدنا موسى، لقد سألت الله لك، فقال ربي لي

يا موسي إني كتبتها عقيم

وبعد سنة أتت إليه المرأة تطلبه مرة أخرى أن يسأل الله أن يرزقها الذرية، فعاد

سيدنا موسى وسأل الله لها الذرية مرة أخرى

فقال الله له كما قال في المرة الأولى يا موسى إني كتبتها عقيم

فأخبرها سيدنا موسى بما قاله الله له في المرة الأول

وبعد فترة من الزمن أتت المرأة الى سيدنا موسى وهي تحمل طفلا

فسألها سيدنا موسى طفل من هذا الذي معك ، فقالت انه طفلي رزقني الله به

فكلم سيدنا موسى ربه ، وقال يا رب لقد كتبتها عقيم

فقال الله عز وجل وعلا

يا موسى كلما كتبتها عقيم ، قالت يا رحيم

كلما كتبتها عقيم ، قالت يا رحيم

فسبقت رحمتي قدرتي

اللهم يا حي يا قيوم ، يا ذا الجلال والإكرام ، أسألك باسمك الأعظم

الأحب إليك الذي اذا دعيت به أجبت ، وإذا استرحمت به رحمت ، وإذا

استفرجت به فرجت ، أن تجعلنا في هذه الدنيا من المقبولين والى أعلى درجاتك

سابقين ، واغفر لنا ذنوبنا وخطايانا وجميع المؤمنين

اللهم اغفر لنا وعافنا واعف عنا واهدنا الى صراطك المستقيم وارحمنا يا أرحم

الراحمين برحمتك نستعين

يا حي يا قيوم برحمتك نستغيث

سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله ، والله أكبر ولله الحمد ،

وأستغفر الله عدد خلقه ورضى نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات جميعا الأحياء منهم والأموات وأدخلهم جناتك ، وأجرهم من

عذابك ، ولك الحمد ، وصلى اللهم على أشرف الخلق سيد المرسلين

محمد صلى الله عليه وسلم وعلى أهله وصحبه أجمعين

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

مرتين و فشل ..مراره الفشل تعذبني بعد التعب الحقن و الادويه و في النهايه لا نتيجه

و اظن انك من الامارات و اخر خبر عرفته ان دبي منعت التلقيح الصناعي و اطفال الانابيب فيها :lol: !!!!!!! علشان الكل يتوجه لمركز دبي للاخصاب و هو مركز غالي جدا

رابط هذا التعليق

مرتين و فشل ..مراره الفشل تعذبني بعد التعب الحقن و الادويه و في النهايه لا نتيجه

و اظن انك من الامارات و اخر خبر عرفته ان دبي منعت التلقيح الصناعي و اطفال الانابيب فيها :lol: !!!!!!! علشان الكل يتوجه لمركز دبي للاخصاب و هو مركز غالي جدا

انا ايضا لا احبذ الموضوع دا لانه بيدي امل ولاسف نسبة الفشل فيه عالية جدا

ومشاكلة كتيرة ونتايجة غير مضمونه

دا بناءا عن الحالات اللى بتتعمل فى القطر العربي

ولكن اعرف ناس عملوا فى الهند وكانت نتايجهم مش بطالة ولكن احتمالية الفشل عالية جدا

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

اشكرك كثيرا علي هذا الرد المفسر لكن خلينا واقعين مجتمعنا لا يعترف بالتبني يعني صعب جدا اقنع زوجي بهذا و صعب اقناع الاهل و الاقارب بهذا وايضا الرغبه في ان يكون لك طفل لا يمكن ان يعوضه التبني

و من اهم العوامل المؤثره ان هذا الموضوع بالذات لا يمكن التحدث به و الشكوي منه بصراحه مثل ما تشتكي من صداع مثلا

انه موضوع يعتبر خاص جدا بالزوجين فالكلام فيه يجرح و يتعب اكثر من السكوت

رابط هذا التعليق

التبني حرام شرعاً لإن الولد او البنت مصيره يكبر وهايطلع على عورات ناس ليسوا مُحرمين عليه .. لكن التبني في الإسلام المقصود به كفالة اليتيم .. بحيث يبقى اليتيم ده محتفظ بإسمه ونسبه والواحد بيصرف عليه ويعولوه فقط .. وفي نفس الوقت لا يطلع على عورات الزوج او الزوجة .

اختي الكريمة ... الحمد لله حمداً كثيراً بإن مافيش لديكي أو لدى زوجك عارض من عوارض الإنجاب .. وبالتالي يجب أن تتيقني تماماً إن موضوع الإنجاب ربنا مأجله لموعد محدد لا يتأخر ولا يتقدم .. فما عند الله خير

والله العظيم يا أُختي .. إن خالتي وزوجها ظلوا 20 سنة بلا إنجاب والإتنين ليس لديهما أي عارض أو أي مشكلة ... ومن غير لا علاج ولا حاجه أول إنجاب لهم كان توائم - أنا بأتكلم عن إتنين دلوقت بلغوا ما شاء الله 82 عاماً - وبعد كده أنجبوا إتنين كمان .

يعني الموضوع ده من زمان ... ما بالك اليوم بقى والطب إتقدم جداً وفي طرق علاجيه كثيرة في هذا المجال .. لكن العلاج الذي يسبق ذلك هو الإيمان بالله والإيمان إن كل شيء بقدر معلوم عند الله .

فعليكي بالصبر والتوكل على الله والثقة في قدرة الله وإقرئي قصص الأنبياء أنفسهم زي قصة سيدنا زكريا وقصة سيدنا إبراهيم ....

ده حتى النبي عليه الصلاة والسلام لم يُنجب من كثير من نساءه وحتى لما ربنا رزقه بذرية كانوا بنات والصبيان كانوا بيتوفوا لدرجة إن المشركين كانوا بيتتريقوا عليه - أعوذ بالله - ويقولوا عليه أبتر أي لا ولد له يحمل إسمه من بعده ..

فكل دي إبتلاءات وإختبارات من ربنا عشان يقيس بها مدى إيمان الواحد منا

أنا عارف إن موضوع زي ده بيسبب ألم نفسي للزوجين اللي ممكن يكونوا راضين وحمدين ربنا ومنتظرين الفرج .. لكن للأسف نحن كمجتمعات عربية المفروض إنها مُسلمه .. للأسف ما بنسيبش حد في حاله .. ومن الفراغ وقلة الإيمان بتلاقي الناس المحيطين بيتحشروا بطريقة غريبة في حياة الزوجين ويزيدوا تعبهم النفسي .. وكل واحد عامل فيها إن قلبه عليهم وبيواسيهم يعني وهو بيتطفل على خصوصياتهم اللي هما راضيين بها ... فالموضوع ده عايز تغيير مفاهيم وسلوكيات مجتمع باكمله ... ولا أُخفي إعجابي بنمط الحياة الغربية في مثل هذه المواضيع بالذات ... كل واحد في حاله .. واحد إتجوز ولا عنس .. ناس بتخلف ولا ما بتخلفش .. ما تلاقيش حد لا يسأل ولا يحشر مناخيره فيما لا يعنيه ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا علي ردك و بصراحه قصه خالتك حلوه جدا ربنا يباركلها و فعلا المجتمعات الغربيه احسن كتير في الموضوع ده محدش ليه دعوه بغيره مش بس كده عندهم العيال بيجوا في اي سن لكن هنا الناس تتكلم علي ان الواحده خلاص مافيش منها امل لكن هناك الواحده عندها 46 و بتحاول تنجب و فعلا بيحصل

ربنا يرزق الجميع و يعوض كل محروم

رابط هذا التعليق

من اكبر عوائق الإنجاب هو التوتر و عدم الهدوء خاصة عندما لا يكون هناك موانع عضويه

تأكدي يا أختي الفاضله بإذن الله انكما لو نسيتوا الموضوع سنه واحده فقط ربنا حيرزقكم ان شاءالله

الريلاكسيشن مهم جدا جدا جدا

ربنا يرزقك ان شاء الله باللي يسعدك و يسهرك الليالي و يدفعك اللي وراكي واللي قدامك :P

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلم عليكم اختى العزيزة

طبعا حضرتك عارفة ان كل شيئ بامر الله

لكن احب احكيلك تجربتى

تأخر الانجاب دون اى اسباب معروفة سواء منى او من زوجتى

وانا بحبه جدا وهى عندى بالدنيا كلها

وكانت كل شوية تبكى وتقول ليه اتجوزتنى (لاننا اتجوزنا وكانت فوق التلاتين)

وبعدين انا سلمت امرى لله وقلت انا مش عاوز عيال وانتى عندى بالدنيا كلها

وبعدها وفى شهر مخدتش فيه الحقن بتاعة كل شهر ربنا امرلنا بنعمته

فياريت تهدى اعصابك لان ده بياثر

واحب اقولك برضه ان فيه نسبة 4%من الازواج بيتاخروا نتيجة اسباب غير معروفة

unexplained reasons

يعنى هم الاتنين تمام لكن الانجاب يتاخر

اكرمك الله بالذرية الصالحة

رابط هذا التعليق

صديقي يحكي لي أن زوجته اصبحت تكره دعوة البعض لها بالبلدي ( ربنا يعوض عليكي ) يقصدوا ربنا يرزقكم الانجاب ( الغريب أنه رزق الذريه بردو بعد 10 سنوات ) فطبعا اللى حواليكم قد يكون في كتير من الاحوال سبب التعب حتى انا لى اختى متاخره لدلوقتي هيا متجوزة من 3 سنوات ولسه مش انجبت وبردو بتشتكي نفس الشكوه بس هيا فعلا راضيه رضاء غريب وقالت لى انها كانت بتنتحر الأول من كتر التفكير ومن كتر السؤال من اللى حواليها لكن ربنا رزقها الرضا بالدعاء بتقولى اخدت رمضان كامل لا أدعو بالزرق بالأولاد بل أدعو أن ارزق الرضا بقضاء الله وفعلا دلوقتي اكيد هيا زعلانه بس بنسب اقل مليون مره عن الاول وراضية رضاء عجيب ،،،

بنت عمي 12 سنه تأخير وبعد كدا 4 اولاد صبيان :closedeyes: hpc:!: :blush2:

جاري 18 سنه تأخير وبعد كدا ولد

ليكي دعوة مني الليله دي -هيا ليله وتريه - ربنا يرزقك الرضا الأول وبعدين الذرية الصالحة

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

صديقي يحكي لي أن زوجته اصبحت تكره دعوة البعض لها بالبلدي ( ربنا يعوض عليكي ) يقصدوا ربنا يرزقكم الانجاب ( الغريب أنه رزق الذريه بردو بعد 10 سنوات ) فطبعا اللى حواليكم قد يكون في كتير من الاحوال سبب التعب حتى انا لى اختى متاخره لدلوقتي هيا متجوزة من 3 سنوات ولسه مش انجبت وبردو بتشتكي نفس الشكوه بس هيا فعلا راضيه رضاء غريب وقالت لى انها كانت بتنتحر الأول من كتر التفكير ومن كتر السؤال من اللى حواليها لكن ربنا رزقها الرضا بالدعاء بتقولى اخدت رمضان كامل لا أدعو بالزرق بالأولاد بل أدعو أن ارزق الرضا بقضاء الله وفعلا دلوقتي اكيد هيا زعلانه بس بنسب اقل مليون مره عن الاول وراضية رضاء عجيب ،،،

بنت عمي 12 سنه تأخير وبعد كدا 4 اولاد صبيان :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

جاري 18 سنه تأخير وبعد كدا ولد

ليكي دعوة مني الليله دي -هيا ليله وتريه - ربنا يرزقك الرضا الأول وبعدين الذرية الصالحة

لا لا مينفعش كدا لازم الكلام يوثق بشهادة الميلاد والتقارير :closedeyes:

خالى 15 سنه وللحين ماروزق بس هو صابر صبر عجيب والحمدلله

بنت خالى 15 سنه وللحين مانجبت وراضية بقضاء الله

القصد ربنا وقت ما يريد كله شيء بيتم باذنه

الدعاء هو الحل الوحيد

وربنا يرزق الجميع بالزرية الصالحة يا رب :roseop:

.

رابط هذا التعليق

وهى فعلا ملحوظة

ماذا جرى لخصوبة المصريين؟

انا بشوف ده كتير على المستوى الاجتماعى من اصدقاء ومعارف

وعلى المستوى المهنى من كتر مشاكل حالات ومرضى كثيرين

الموضوع عايز دراسة

رابط هذا التعليق

العزيزة حلم بعيد...

بعد خمسة سنوات زواج... و بعد عرض علي الأطباء و التأكد من عدم وجود أسباب واضحة لعدم الانجاب... و بعد نقاش مستمر مع زوجتي الحبيبة... هذا هو السيناريو المتفق عليه:

1) في خلال عامين نقوم بما بين 6-9 محاولات IUI بمعرفة الطبيب (تكلفة معقولة)

2) بعدها سنضحي ماديا و نقوم بمحاولة واحدة لل IVF و هو هنا يتكلف الكثير... و لكن يمكن اعفاء التكلفة من الضرائب...

3) ان لم نرزق مع هذه المحاولات... فسنقوم بتبني طفلة رضيعة... هناك الكثير من المؤسسات التي تساعد علي التوصيل بين الأم الحامل و بين الأزواج الباحثين عن التبني... تكلفتها معقولة و لكن تحتاج للصبر...

4) بعد أن تصل زوجتي للسن الذي نتأكد فيه من عدم قدرتها علي الانجاب... سنقرر ان كان لا يزال لدينا القدرة الصحية و الصبر لتبني طفلة ثانية.

بصراحة نحن نخجل من أنفسنا جدا علي صرف أي قرش علي محاولة العلاج لانجاب طفل يحمل صفاتنا الوراثية... بينما هناك الملايين من الأطفال في العالم أجمع يهملون في ملاجئ أو في الشوارع... يحلمون بأب و أم لديهم القدرة و الرغبة في التربية... و لكننا لم نقدر علي تجنب المحاولة و لو قليلا... قبل بدء اجراءات التبني... كل انسان يعرف قدرته النفسية و الروحية... و نحن قررنا أن نحاول قليلا...

في الحقيقة المجتمع هنا بيدي صور مشرفة في كل مكان علي نجاح موضوع التبني...

احد الخبراء معي في العمل (أمريكاني قح... من بتوع زمان)... بعد أن دخل ثالث أبناؤه الجامعة و فضي البيت عليه هو و زوجته... قررا تبني طفل... و بعد أن كبر و شعروا بسعادة و حنية أبناؤهم علي هذا ال"أخ" الرابع... قاموا بتبني ثلاثة أطفال آخرين... أخرهم معاق ذهنيا...

لقد زرت هذا الزميل العزيز... و قابلت 6 من أطفاله السبعة... و بصراحة حاجة تفرح القلب... الأبناء الثلاثة الكبار... لم يتركوا البيت بعد الانتهاء من الجامعة... بل يتابع كل منهم واحد من الصغار و هو يلعب... لأنه "مسئوليته"!! بينما الأم و الأب يتفرغون للطفل المعاق... الأب قارب علي المعاش... و لكنه لا يهتم بما يدخره... بل يهتم بتربية هؤلاء الصغار... و يقول لي "Kids are the best investment you can make, here and in heaven"

أعلم أن تبني طفلا معاق هو مستوي تاني خالص من السمو الروحي... لا تتوفر لأغلب الناس... بس كل واحد بيشيل علي قده... السؤال هو ليه نصرف دم قلبنا في محاولة العلاج... لو كان فيه ملايين الأطفال اللي بيحلموا بأب و أم؟ أحنا يعني مش معجبين قوي بجيناتنا الوراثية عشان نموت نفسنا في سبيل انهم يطلعوا شبهنا!!! صحيح المدام زي القمر... بس كل انسان و له جماله...

رئيسي في الشغل بقي... شخص روش... خاف علي بناته انهم يتأثروا بأي تفكير عنصري... فقرر هو و مراته انهم يتبنوا بنت من الصين!! و فعلا... بنتهم الوسطانية نسخة من شخصيتهم... مع ان ملامحها شون شان خوان خالص!!

فيه برضة محطة في الراديو (94.5) فيها مذيعة اسمها ديلايلا... طول النهار الناس يكلموها و يحكولها عن ولادهم بالتبني... لما ابتديت احس ان الموضوع بقي موضة!!

الأمريكان بيتبنوا حاجة بتاعة 8000 بنت صينية في السنة... علي حوالي 4000-5000 من روسيا و زيهم من جواتيمالا و كوريا...

اللي عاوز اوصلهولك يا حلم بعيد... ان ربنا رزقك بالفعل بأطفال... ماليين الدنيا و بيحلمو بيكي... مش لازم يكونوا شبهك بالظبط علشان تعرفي ان هو ده رزقك... ممكن يكون فيهم الأسمر و الأصفر و الأشقر... كل اللي بيطلبوه منك... انك تضحي براحتك و وقتك و فلوسك علشانهم... و تحبيهم قد ما يستاهلوا... لو مش عايزاهم... هيموت منهم اللي يموت... و يتربي الباقي في الشارع... زي مليون طفل مصري علي الأقل... خايفين عليهم من اختلاط النسب... و مش خايفين عليهم من حياة الشارع أو الملجأ...

ربنا يسعدك انتي و زوجك بالخلف الصالح... أو بدونه... المهم نحس اننا بنفيد الدنيا... مش بنءذيها...

اَلاِنْتِهَارُ يُؤَثِّرُ فِي الْحَكِيمِ أَكْثَرَ مِنْ مِئَةِ جَلْدَةٍ فِي الْجَاهِلِ.

امثال 17 : 10

رابط هذا التعليق

صباح الخير ..

الموضوع ده له اكثر من رؤية ..

من ناحية احساسك يا (( حلم بعيد )) انا فعلا متخيلاه لانى عشت هذه المشكلة مع ناس قريبين منى ..وكانت هى تعوض احتياجها لحنان الطفل(( سواء تعطيه او تأخذه )) بتربية اولاد اختها والحنو الدائم عليهم وهو تقريبا يفعل نفس الشئ مع اولاد اخواته ..واولاد اختها ايضا ..

فيه حاجة فى مداخلة الاخوة نجفة وسى السيد ورار ...(( سوف احاول الربط بين الثلاث مداخلات فى مداخلتى...لانها ذات شقين ))..

الاسلام يحرم التبنى .... والمسيحية لاتحرمه .

كمسلمين من الممكن ان تكفل يتيم ....وكمسيحى تستطيع التبنى ..

احساسك الضرورى (( باعطاء فائض الحنان )) ...احساس طبيعى موجود فى اى انسان طبيعى بغض النظر عن حرمانه من الابوة او الامومة ...

وسوف احكى لكم تجربة شخصية ......مازلت احياها ..

كان لابنتى زميلة فى الحضانة واستمرت صديقة لها حتى وصلا معا لبداية التعليم الاعدادى ...

كانت كأنها احدى بناتى لانها ابنة وحيدة ...

فجأة ......فى يوم بدون مقدمات شعرت امها بتعب وذهبت وحدها المستشفى ...بعد ساعتين اتصلوا يقولوا ..

للأسف لقد توفت ......!!!..كانت صدمة بكل المقاييس ...حزن الاب حزن رهيب ....بعد ستة اشهر ....لحق بزوجته ..

عاشت الابنة مع الجدة (( كان عندها واحد وتسعين سنة ..هى جدتها لابيها ))..شهور معدودة على اصابع اليد الواحدة ورحلت الجدة .........!!!!...تصاريف قدرية ..لديها خالة واحدة وهذه الخالة كل وقتها لابنها... لديها شاب.

معاق..

ماديا ...لديها معاش جيد من الابوين ...ولديها شقتها ..(( تمليك ))......لن ادعى انها تحتاج ماديا كى اضفى على حكايتى نوع من المباهاة ....او انى صاحبة فضل عليها ماديا ..او اقول انى ربيتها بحر مالى ....لالالا ....

.هى الآن فى الخامسة والعشرين من عمرها ..

هى ابنتى ..........(( بدون تبنى ))...

فقط......تذهب لمنزلها وقت النوم ...

لم نتركها ولا يوم واحد وحدها ........هى تعترف بذلك وتقدره...كنت اذهب معها للمدرسة لحضور مجلس الآباء وكنت اذهب معها وقت الاحتفال باستلام الشهادة الاعدادية والثانوية وايضا يوم الحصول على الليسانس ..

تنادينى باسمى ...(( هنا عادى ))...

تحبنى جدا جدااااااا.....وانا ايضا ...

لا اتذكر انى احضرت لابنتى شيئا ..و.لم احضره لها .

دائما اقول هى ابنتى التى لم انجبها ...

هى ...مسيحية ....(( تعتنق الاسلام )) .....حقيقة ...(( واقسم بالله العلى العظيم على ذلك )) ..

تضحك معى ...

تقول بجدية ...(( عندما نتناقش مناقشة عقلانية )) ....فليأت بوش وليسألنى انا عن جوهر الاسلام ..

الاسلام هو هذه العائلة التى احتضنتنى وكنت على وشك الانتحار ثلاث مرات ...

فليسألنى لاقول له ....لادخل للدين فى احساس الانسان ...

لماذا حكيت لكم كل ذلك ؟؟

فقط لاقول لكم ....ولعله اعتراف ..

انا احب سيلفيا حقيقة محبتى لاولادى ....

احساسك بالطفل اليتيم ...رزق ربانى يضعه الله عز وجل فى قلبك فيرويك بعطر الحنان ويعطيك احساس بالامتلاء الروحانى ..ويجعلك مخلوقا نورانيا تضفى كل الرضا والمحبة على كل من حولك ..

ووقتها ..

ان شكرك اليتيم ....دعه يصمت ..

مفروض ان تشكره انت ...لأنه هو الذى اعطاك كل هذا الحنان ..

من يشعر بالامومة او الابوة ...يشعر بها ...(( حتى وان كان من يربيه ليس من دمه ))..

بارك الله لكم وعليكم ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة حلم بعيد

انا عارفة مدى ما تشعرى به بسبب عدم الانجاب ولن اطيل على حضرتك فالاخوة الافاضل تفضلوا بارائهم الرائعة حول هذا

الموضوع خصوصا الام الحنون مدام سلوى وتجربتها فى تربيه يتيمة جعلت منها ابنه لها جزاها الله كل خير 0 لا تياسى

ايها الاخت من رحمه ربنا وعليكى بكفالة يتيم تحسى نحوه ببنوته ويحس نحوك بامومتك وصدقينى هترتاحى جدا من هذه

المشكله ويزيل توترك وممكن بعد كدة اراده الله تكافئك فى الدنيا بطفل او طفله حيث انه سيكافئك بمجاورة الرسول فى الجنه

كما قال صلى الله عليه وسلم عن كافل اليتيم فى الاخرة وصدقينى احساسك بالامومة لا يشترط ان تكون امه فعلا بل هو احساس

بالفطرة موجود داخلنا تجاه اى طفل سواء ابننا او ابن غيرنا 0 ربنا يريح بالك اختى ويهدى نفسك ويعطيكى ما تتمنيه امين يا رب العالمين

امانى

الصداقة كنز لا يفنى لازم نحافظ عليه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أختى حلم بعيد

عليك بالدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

تحرى اوقات الاجابة

شئ أخر استمعى لهذا الشريط للشيخ محمد حسان فيه وصفة لمن يريد الذرية الدرس اسمه موعظه فى عقد زواج وهذا الرابط

http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&i...;lesson_id=4818

افضل اوقات الاجابة هي :

1 - الدعاء في الثلث الاخير من الليل : قال صلى الله عليه وسلم : ’ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة الى السماء الدنيا حين يبقى ثلث اللليل الاخير فيقول: من يدعوني فأستجيب له من يسألني فأعطيه من يستغفرني فأغفر له .. البخاري

2 - الدعاء في السجود : قال صلى الله عليه وسلم : ’اقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد فاكثروا الدعاء ’ مسلم

3 - الدعاء بين الاذان والاقامة : قال صلى الله عليه وسلم : ’الدعاء لا يرد بين الاذان والاقامة’ . ابو داود

4 - الدعاء عند التعار من الليل : وقول الدعاء الوارد في ذلك .

وتعار : اي استيقظ او انتبه, قال صلى الله عليه وسلم : ’ من تعار من الليل فقال : لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمدوهو على كل شيئ قدير ,الحمد لله, وسبحان الله , ولا اله الا الله , والله اكبر , ولا حول ولا قوة الا بالله , ثم قال : اللهم اغفر لي . او دعا . استجيب له فان توضأ وصلى قبلت صلاته ’ .

اختي المسلمة .... لا تفوتي على نفسك ان تستيقظ من الليل ولو لمدة دقائق وتقولين الذكر

5 - دعاء المسلم لاخيه بظهر الغيب في اي وقت : قال صلى الله عليه وسلم : ’ ما من مسلم يدعو لاخيه بظهر الغيب الا قال الملك : ولك بمثل ’ .

مسلم

فاذا اردت ان تستجاب دعوتك فادع لاخواتك حتى يدعو الملك لك لان دعاءه مستجاب .

6 - الدعاء في يوم الجمعة والراجح انها بعد العصر : قال صلى الله عليه وسلم : ’فيه ساعة لا يوافقها عبد مسلم قائم يصلي يسأل الله تعالى شيئا الا أعطاه اياه ’ .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم سؤالي بسيط في فهمه لكن تنفيذ النصائح بالنسبه لي مستحيل

السؤال هو كيف اتغلب علي احساسي الحزن المستمر و اليأس نتيجه عدم الانجاب؟؟

متزوجه منذ سنين ولا يوجد بي او بزوجي مرض او عيب معين ومع ذلك لاننجب طبعا حاولت معظم طرق الانجاب المساعد و لكن لا فائده انتقل من فشل الي اخر لاجد من حولي يرزقون بالذريه بمنتهي السهوله و هذا ليس حقد او حسد لكن كيف اتاقلم مع هذا الوضع ؟

و استطيع ان اتوقع بعض الردود مثلا حاولي الانشغال بوظيفه او هوايه و فعلا انا وقتي كله مشغوله لكن تفكيري لا يحيد عن هذا الموضوع

او مثلا ارضي بقضاء الله و سيرزقك حين يشاء , اعرف هذا جيدا و انا انسانه مؤمنه و لكن ليس لهذا علاقه بحزني علي نفسي و

اذا المطلوب اني استسلم للامر الواقع ...هذا هو سؤالي.. كيف؟؟؟؟

عزيزتى خلم بعيد

اولا عيد عليكي مبارك وعلى جميع الاخوه فى المحاورات

ثاانيا عاوز اقولك دائما وابدا فى امل عليكي اولا بالدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

ثالثا عدم الانجاب ليس باخر الدنيا والله والله والله ولن اكذب عليكي اننى اعرف اناس معرفه شخصية اكثر من خمسة عشر عاما ومنذ عده اشهر هذا الشخص عزيزا على كثيرا رزقة الله بتوأمين والطريف اخوته هم الاخرون نفس المشكلة وسبحان الله رزق اخوه بولد وبنت والاخ الثاني ربنا يزقه ان شاء الله فلا تفقدى الامل

وربنا ان شاء الله سوف ييسرها عليكي ان شاء الله وان شاء الله تتذكريني تقولى عمرو قالها في يوما ما طالما نحن مؤمنين بالله وحده وبقضاءه وقدره وبالدعاء الكثير وان شاء المولى ربنا حيعطيكي

كنى دائما مستبشره خيرا لا تدعى اليأس يتملكك بالله عليكي كونى دائما فرحه دائما واشغلى وقتك واملأى الدنيا فرحا لكى ولزوجك واقول لكى لا تستسلمى الانسان المؤمن لا يعلم اليأس فى يوم ما سترزقين وابشرك انشاء الله

اعلم انه ليس باليسيير عليكي ولكن لا تسمعى لمن حولك دائما ضعى ثقتك بالله وحده وكما قلت لكى هناك اناس والله اكثر من 15 سنه منتظرين طفل وربنا اكرمهم والحمد لله

جميعنا هنا جانبك وقلوبنا معكى ودعائنا ان شاء الله من نصيبك وبكره تقولى كما تقول الوالده والله خايبة اللى عوزه عيال تيجي تشوفنى ربنا مديني ابن :) يشيب

اخوكى عمرو حورس

الدنيا يومان

يوم لك ويوم علبك

فافعل ماشئت

لكن تذكر

كما تدين تدان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...