اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين والألقــاب

EBN ELBLD

Recommended Posts

الجماعة ولاد الهرم ‏والنيل(إللى انا منهم) يموتوا في ‏حاجه اسمها ألقاب

‏مـش عـارف ليه أو من ‏غير ليه (على رأي المرحوم عبد الوهاب) ‏

‏‏ وكـان مـن أهداف‏ انقلاب 23 يوليـو القضاء ‏على الألقــاب ولكن ‏يبدو أن العكس صحيح ‏كما هو الحـال

في ‏الأهداف الخمس ‏الأخرى

فعندك مثلا لو ناديت على أي واحـد ربنا ‏كرمهُ وحصل ‏ على ‏شهادة عالية ب أسمه ‏الذي أعطاه الله إياه ‏يقوم كده يبصلك ‏ويقولك : هـو

فلان ده ‏بيلعب معاك؟ انت مش ‏عارف بتكلم مين؟

إزاي ‏بقي لازم تقوله يا ‏دكتور / يا باش ‏

مهندس/يا أستـاذ ‏حتى ولو كان ساقط ‏إعدادية

( زي العبد لله )‏لازم تديـله لقب اُمال فين

الاحترام؟؟؟؟؟؟؟؟

ولما تييجى تقوله ‏يا عم على مهلك كده ‏وخليك متواضع ‏

ساعتها بس يـقوم يقولك ربنا ‏ قال وجعلناكم ‏طبقات

‏ (وتلاقيه ما ‏بيركعـهاش ومايعرفش فين الجامع)

عندك مثلاً ‏‎خد

‏اعرف لواء ‏سـابق(وهذه مهنه ‏تنتهي بنهاية الخدمة)

‏لكن سيادة اللواء ‏بيزعل أوي لو

اى واحد ‏يريد مخاطبته ولم يسبق اسمه بلقب ‏سيادة اللواء طب يا ‏سيادة اللواء هل ‏تسمح بأن أناديك ‏وأقولك يا سيادة اللواء ‏السابق؟ ‏

يا إخوان إذا كان ‏الموضوع موضوع ‏احترام

فيكون ‏للشخص أو السن ‏وليس للمهنة مش ‏يكون يادوب الوله ‏واخدله حته شهادة ‏ولسه بياخد المصروف ‏من بابا او ماما ويبص كده ‏من البلكونه أو من بير السلم وينده ‏علي راجل في عمر ‏أبوه (يا فلان روح هات ‏لي كذا)!!!!!!!!!!

‏راحــت روحك يا بعيد و ‏خلى عند البعيد دم ‏

واحترم سن الراجل

وياسلام بقي لو الله ‏لسه متخرج من كليه الشرطة يا سلام سلم ‏البيه راح والبيه جهه ‏وكمان الباشمهنس ‏لسه متخرج بابا جاب ‏له واسطة وأشتغل ‏في عثمان يقوم بقي ‏الواد كده ييجي الصبح ‏عا المكتب واول حاجه ‏يقولها للساعي ‏الغلبان: قهوة مظبوط ‏يافلان آل أية الواد ‏صاحب مزاج قوي ‏

ولعلك يا سيدي ‏الفاضل رأيت الكثير من ‏أمثال هؤلاء

الصيدلى لازم تقوله يا دكتور الواد او البت من دوول يكون لسه فى اعدادى طب او صيدله تلاقيه معلق البالطوالابيض على ايده ويا ويل من لم يناديه بأسمه بدون لقب دكتور

حاول كده مثلا ان تقدم طلب تعين بشركه لاابد وان تكتبفى الاول السيد الاستاذ الدكتورالمهندس الكيميائي رئيس مجلس الاداره فلان الفلاني

وحتى اللى ربنا كرمه وجاله عقدعمل بالسعوديه لازم لما يرجع تقوله يا حاج

رابط هذا التعليق

ربنا ما يجبش حاجة وحشه .. الاحترام غير المبالغ فيه شيىء طيب واحدى سمات المجتمع المصرى والشرقى عموما .. مثلما هو الحال فى فرنسا حيث الألقاب أيضا محفوظة .. عكس الحال فى المجتمع الانجليزى أو الأمريكى حيث لا يمثل استخدام الألقاب أو الدرجات العلمية أهمية فى التعامل الدارج عدا استخدام مدلول استخدام لقب العائلة فى التخاطب أو استخدام الاسم الأول .. وفى المجتمع المصرى حيث هناك أهمية للغة التخاطب بين الصغير والكبير .. أوجد المجتمع بدائل للألقاب لمن لا يملكها مثل يا حاج فلان أو يا شيخ فلان أو يا أبو فلان نسبة الى اسم أكبر أبنائه أو أكبر بناته اذا لم يكن لديه أبناء من الذكور .. وهو تقليد عربى واسلامى الجذور .. فسيدنا عمر بن الخطاب كان يكنى باسم "أبوحفص" نسبة الى ابنته .. ونفس الشىء عند التخاطب مع النساء .. ولازال الريف المصرى الى الآن لا يستخدم كلمة "مدام" بل حاجة أو أم فلان .. واصطلح المجتمع على اطلاق اسم أم عبدالرحمن على العاقر أو التى لم ترزق بأبناء .. وهو نوع من التأدب وأدب المعاملات ويمثل خصلة حميدة وليست عادة مرذولة حتى ولم تكن معروفة فى أمريكا.. تحياتى

:)

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

يا سيد مصرى الاحترام مطلوب فى كل مكان وللعلم يجب ان يكون للانســـان وليس للمهنه حتى رجال الشرطه هنا عندما يخاطبون مجرم فيينادونه يا مستر فلان ماحدش بيقوله رد عا البيه يابن ............(الكلام الحلو اللى انت عارفه)

حاجه تانيه عمري ما سمعت اى واحد ينادى رئيسه بلقب ولكن باسمه فقط هل يكون هذا عدم احترام

مثال تانى حينما كنت اعمل بشركه البوينج لصناعه الطائرات فوجت وقت الغذاء بشخص يجلس على مائدتى يعرفى بفسه قا ئلاً انا فلان مش المهندس فلان (هذا الشخص كان رئيس لإحدى الجامعات)

وهوالان رئيس للشركه يعمل تحت يده 50 الف عامل

وللعلم الكل حتى عامل النظافه ينادونه بأسمه

وللعلم الكفاتريا للكل مفيش واحده للوزير واخرىللغفير

رابط هذا التعليق

احيانا تضطرك الظروف

مثلا انا لا اطيق حد يناديني يا دكتورة الا فيما ندر

مثلا امبارح كنت عند دكتورة الاسنان

العيادة فيا دكتور استاذ ودكتورة تحت التمرين يعني اصغر مني بكام سنة

دخلت لقيتهم معوجيين علينا قوي في الكلام وبيتكلموا انجليزي قال يعني بقى احنا مش هانفهم

واول ماسالني بتشتكي من ايه.. قلتله جايا اخلع ضرسي

راحوا بصوا لبعض بظرة ذات مغزي كدا وقعدوا يضحكو بسخرية :mad:

المهم عديتها لأني متاكدا انه لازم يتخلع

الراجل مشي وسابلي البنت تجرب فيا الأشعة لما كانت ها تطلع روحي في ايدها وعنيا دمعت وكانت حالة

المهم مرات بابا اتفرست من عوجانها فراحت قالتلي امال لو مكنتيش دكتورة كنتي عملتي ايه....

والله العظيم بدون مبالغة زي ما بحكيلكم كدا حصل

لقيتها اتعدلت في قعدتها

وبصتلي قوي واتعدلت في كلامها وقالتلي انتي دكتورة؟

قلتلها بعوجاااااااااااان بقى "ماهي فرتصتيييييييي بقىىىى"

طـــــــــــبــــــــــــعـــــــأ

قالتلي..ااه....دكتورة ايه بقى

رحت اتعوجت اكتر وانا بقولها بــــــــشري :wink: :) :lol:

بعدها بشوية جه الدكتور بيتكلم انجليزي راحت قالتله... لا ما خلاص ماهي طلعت دكتورة :mad:

بس يعد ما كان دمي اتحرق يعني

في حالة زي دي غب عنك اجبروني على اني استخدم اللقب اللي امتلكه بصورة مستفزة كمان...!!

حاجا تانية

مثلا

بابا بيناديلي باسم اخواتي الصبيان لما بنكون في الشارع او السوق

اعتقد ان دا لقب محمود

وغيره وغيره

المهم الأستعمال ازاي

:roll:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

بصراحةاصبحت ظاهرة تفقع المرارة :? :? ... الواحد من دول شايل لقب قااااااد كددددة ولو ناديتة باسمة يزعل ويتقمص وازاي ومش عارف اية... الاحترام واجب ولكن في مصر بنبالغ حبتين واصبحت الالقاب زي الهم علي القلب ومالهاش علاقة بالاحترام اصبح ليها علاقة بالمركز... فمثلا طول عمرنا نعرف ان الصغير يحترم الكبير عمر ما ابويا ولا امي قالولي ان المهنة لها علاقة بالاحترام.. واكبر مثال قالوة بن البلد علي البواب ولا حارس العمارة .. والامثلة كتير...فالمصريين دلوقي بيحترموا المركز مش الشخص الا من رحم ربي..

تعالوا نشوف الغرب كلهم سواسية من اول الست الي بتنضف المكاتب حتي المدير ومفيش حاجة اسمها فراش يعمل قهوة وشاي ونمشورة من غير حتي كلمة شكر ولا احترام لسن ما هو فراش يعني في قاموسنا مواطن درجة عشرة.. وفي الغرب كلة بيتنادي باسمة من غير لقب وزي مقال بن البلد المطعم للكل مفيش خيار وفقوس كلة ياكل نفش الاكل ويقعد في نفس المكان.

طول ما في المظاهر الفارغة بتعتنا والبية راح والبية جة وانت مش عارف بتكلم مين عمر مصر ماحتتقدم... كفاية بقة ونفوق وبلاش انعرة علي خلق الله ... :s: :s2:

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

مصر مافيهاش وسط ..يعني اما احترام زايد قوي ومبالغ فيه يا اما قلة ادب و قلة قيمة وهذان النوعان يظهران بشدة بين عوام الناس

النوع الاول وهو بتاع سيادتك وحضرتك وتشيله الشنطة وتفتح له باب العربية؟؟ ليه هو لامؤاخذة اكتع مش قادر يشيل شنطته او يفتح باب عربيته بنفسه !!!!حاجة تجنن والله ...

والنوع التاني وهو النقيض تماما وهو عدم الاحترام علي الاطلاق وفلان ده مسخرة وسيبك منه او بلاش تدق علي كلامه (يعني ايه ؟؟ غبي والا لسه عيل؟؟ ) لذلك تجد معظم الناس تفضل ان تاخذ موقف من اولها وتوري العين الحمرة او تظهر انها معاها فلوس علشان تجبر من امامها علي الاحترام....وتقول باعلي صوت ( لاااا خلي بالك..انا من النوع الاولاني مش من النوع التاني )

..

اما عن المقارنة بالخارج فلا اجد ماقوله الا ان الناس سواسية بمعني الكلمة ربما مختلفين في الدرجة العلمية والوظيفية ولكن لا ينظر اليهم علي انهم (بيئة ) او شبهة ولكن فقط لم تتح لهم الفرصة ليكونوا افضل من هذا ....

وليس عندهم النظرة المتدنية كما عند المصريين ( للاسف ) ..اعرف انت مين الاول علشان اشوف واقرر اذا كنت ناوي احترمك والا لا ..!!!!! كما حصل مع الاخت شعنونة في عيادة الاسنان بس القرار جاء مغالطا ثم تم تصحيحه !!!!

صحيح مصر ام الدنيا ...!!!!!!!!!!

أننـا ندفع ثمـن غالـي لسلبـيـتـنا وسكوتنـا والثمن قـابـل للارتفــاع الى أن تتعـدى تكلفـة السـكوت والخنـوع تكلفـة التغـيير وقتهـا فقـط قـد يحـدث التغـيـيـر

رابط هذا التعليق

الاعتماد الزائد على الالقاب من سمات تخلف الشعوب

مثلا من عادات العرب في اول الاسلام، ان ينادوا الشخص بكنيته سواء كان امير ام وضيع، و هذا مثال للتبسط و المساواة في الخطاب

اما في مصر الان، فتجد انها عقدة نقص، و لازم تكلم كل شخص بلقب، و الا فهو انتقاص منه

كنت مرة اقدم طلب لجهة حكومية، فقالت لي الموظفة ان اكتب "السيد الاستاذ الدكتور المحاسب فلان"، و لما تعجبت من كل هذه الالقاب، لم يعجبها، و قالت اني لو ماكتبتوش كدة، الطلب حيترفض!

و هذه عادة متأصلة فينا، فحتى على المجال العائلي، جدي لامي كان رجل ريفي، و لما حصلت على الدكتوراة، اصبح لا يناديني او يكلمني الا بلقب دكتور! و هذا تكليف زائد لا داعي له

و لما جائت الثورة و ادعوا الغاء الالقاب، اصبحت هذه الالقاب (باشا، بيه) تطلق على ضباط الشرطة، فمن رتبة كذا الى كذا، يكون بيه، و اكثر من كذا، باشا

فالانسان بمصر لا يقيم بخلقه و تصرفاته، بل بشهاداته و القابه و ماله و منصبه، و هو منطق غلط

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

لأ و ألذ حاجة لو ناديت واحد دكتور بلقب محترم برضه بس مش دكتور..ز زى يا أستاذ مثلا. أو يا باش مهندس..... ممكن يطلب إقامة الحد عليك...

بس المسألة كلها عبارة عن مركب نقص فى الشعب المصرى نتيجة نظرة الطبقة الحاكمة ليه من أكتر من 2500 سنة....

فمنذ أن نزع سلاح الشعب لمصرى منذ سقوط الدولة الفرعونية و حتى اليوم و المواطن المصرى ينظر له على أنه فلاح. حتى أصبحت كلمة طفلاح" مرادف لكلمة "مصرى".. كما تقول الست أنورين هانم فى مسلسل فارس بلا جواد "فلاح لار"....

وبعد قيام ثورة يوليو المجيدة، ظن الشعب المصرى أن ظروفه قد تحسنت بسقوط الطبقة الأرستقراطية..و لكن ما لبثت أن ظهرت طبقة حاكمة أخرى طبقة ضباط الجيش.. ثم طبقة الانفتاحيين من المقاولين و المهربين و غيرهم... و أخيرا طبقة المهلباتية...

فلم يعد للمصرى فى الدنيا شىء يتفاخر به سوىىىىىىىى

لقـــــــــــــــــــب

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

:( :( أنا بقه عندى سؤال هيجننى. كل ما ظابت جيش أو بوليس يطلع على المعاش برتبة "عميد" تلاقى كل الناس تقول له " يا سيادة اللواء" و هو عمره ما كان لواء و حتى رتبة العميد لم يعمل بها و لا يوم واحد. ده يا دوبك أخدها علشان يطلع معاش. طيب ليه الناس تقول سيادة اللواء و يزعل أوى أوى لو حد قال سيادة العميد ؟ هى الحقيقة بتزعل ؟؟ أعتقد كذلك.

طيب هى رتبة عميد هينة علشان يزعل منها ؟؟ لأ طبعا بس الظاهر أننا تعودنا بأن نتعالى على اللآخرين بما ليس فينا و وقع كلمة لواء أكبر من كلمة عميد. مش هم الحقيقة فين. المهم أنك تبهر من أمامك باللقب حتى و لو كان كذب.

رابط هذا التعليق

لقب ياباشا دة بقي زي اللبانة بس مش لاي واحد

اذا كنت في مصر تركن سيارة يقوم المنادي بافساح مكان لك ، وطبع مقرونا بلقب ياباشا ( فيحصل نوع من الانشكاح ) ، فتعطي لة المعلوم ، فيزداد ترديد اللقب بصوت عالي ، متشكرين ياسعادة الباشا

ولو كنت في مطعم ، او بنزينة ، او اشتريت اي حاجة وتركت المعلوم ، فسيصل لاذنك لحن الباشا ، وتحس بانتفاخ الصدر .

وياويلك لو كنت زي حالاتي ، عايش برة واتعودت علي نظام عدم الدفع ، او فقدت الاحساس بالزمن ، وفاكر ان بفشيش زمان ( الربع جنية ) بقي بقشيش ، وقمت باي من العملين ( عدم الدفع ، او دفع ربع جنية - وحاليا جنية - )

ستمسع ما لم تسمعة من قبل ، وقد حدث معي مرة اثناء احدي الاجازات ان طنشت الدفع وسمعت تلك الجملة الشهيرة والتي علمتني درسا لن انساة حفظا علي وضعي امام الست حرمي ، فقد سمعتة يقول : يتكم نيلة وانتوا فقر .

رابط هذا التعليق

جتكم نيلة وانتوا فقر

:lol: :D :cry: :D

طب والله دا راجل طيب

احمد ربنا انه قال كدا بس

دا في ناس تانية شريييييييرة

اسألني انا :roll: :) :lol:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

dimage Posted: Thu Dec 05, 2002 2:26 am    Post subject  

يتكم نيلة وانتوا فقر .

وهل تعتبرها اهانة كما قالت الاخت شونشن انت محظوظ... ففي العادة لو كنت في محطة بنزين وراكب عربية من وجهة النظر المصرية للاغنياء فقط وهي والله العظيم عربة الشركة مش بتاعتي وباخدها لما انزل اجازة وطنشط او دفعت حتي جنية ستسمع ما هو اقبح من ذلك والخيار امامك اما ايثار السلامة او الخناق مع عاملي المحطة وطبعا الحل الاول افضل. .. وبعد كدة تدفع علي الاقل 5 جنية خصوصا لو معاك خواجة في العربية بيتكلم عربي لبلب.

اما بالنسبة لموضوع الالقاب... فحمي اخي راجل طيب جدا وكل مايشوفني ..اهلااااا باشمهندس ... واكتر من مرة اقولة ياعمي انا زي ابنك بلاش لقب يقوم يقول امال طلع عنيكم في الدراسة لية مش علشان تبقي مهندس اقولة بس انا مش مهندس انا بكالريوس علوم كميائي يعني.. يقول يعني السباك ولا الميكانيكي احسن منك.. وراسة والف سيف ينادينا كلنا حتي اولادة بلقب بلقب دكتور او باشمهندس او استاذ كل علي حسب شاهدتة.... وهو راجل متعلم ويعمل مدير مدرسة.. يعني في ناس واخداها منظرة وناس بتعتبرها فرض لحصولك علي شهادة وناس عندها نقص وبتعوضة باللقب..واعتقد في مصر النوع الاول والتالت منهم كتير اووووووووووووي ي ي ي........

إلي كل المصريين:

لا يستطيع أحدٌ ركوب ظهرك .. إلا إذا كنتَ منحنياً.

رابط هذا التعليق

طرائف الالقاب

فيه واحد كل مايكلم اخو المدام وحماتى ترد يقولها طيب لما يرجع قوليله المعيد فلان الفلانى .. وهكذا لمدة شهرين .

اخر مازهقت قالتله اسمع يابنى هو انا لو قلتله فلان الفلانى بس مش هايعرفك.

صاحب السوبرماركت ظل ينادينى بيادكتور لمدة شهور ( الشغاله حبت تخدم :D ) لحد ماطلب منى علاج للبواسير ولم يصدق انى لا دكتور ولا يحزنون وقاللى طيب خلاص ادينى عنوان العيادة وانا اجيلك.

واحد صاحبى وقف فى لجنة مرور ولم يكن معه رخصه السيارة . خرج للضابط وقاله انا ابن العميد فلان الفلانى واخرج له كارنيه النادى بتاع والده ومكتوب فيه العميدفلان. فتركه الضابط.

الطريف انه عميد احد المعاهد التعليمية .

رابط هذا التعليق

عقدة النقص .............

زمان كانت منصب و لقب الباشا و البيه و الافندى و الضابط و الدكتور مخصص لعليا القوم فى مصر فهم الناس المتعلمين المتنورين اللى عايشين فى رغد و كانهم فى ابراج من العاج صعب الوصول اليهم

انما باقى سكان مصر ....... فلاحين بيشتغلوا عند الناس دى

و دى نظرة اترسخت فى عقل المجتمع الباطن مع الزمن

ولما اتغير الزمن و بقى سهل قوى ان الواحد يكمل تعليمه شىء طبيعى انه لا يرضى الا ان يحمل لقب احد هؤلاء لدلالة على انه مش فلاح

و اكيد لاحظتوا فى مسلسلات رمضان مصطلح ( دة فلاح) مش (مصرى) مهما ارتقى و اتعلم

اذكر مرة فى حفلة تخرج فى كلية الهندسة كنت بابارك لاصحابى اللى تخرجوا وغلطت و ناديتهم باساميهم و فجاة لاقيت واحد منهم متنرفز و بيقوولى لو سمحت انا البااااااااشمهندس فلان حقك علينا يا سيدى

برضه فلاح :D

اخ

اسف كليو انا قريت اول عنوان و رديت عليه و بعدين اكتشفت انك سبقتينى و قلنا نفس الكلام تقريبا :D

مش مشكلة

زعل يوك :D

......The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

رابط هذا التعليق

أعتقد أن الرأي الذي ذكره الأخ وسام معقول جدا

وأضيف أن الألقاب موجودة أيضاً في بعض الدول العربية ولكن ليس كمصر طبعا

فمثلا لقب دكتور يصر عليه كثير من العرب وقد يجد ( غضاضة ) ان لم تتاديه بالدكترة بتاعته ( على فكرة حرف الدال الذي يسبق الاسم اكتشفت أنه عقدة عربية مؤصلة )

وأيضاً في الشام والأردن يحبون لقب ( بيك ) خصوصاً للناس الأكابر

ويستخدمون في الشام مثلاً لقب ( خانم ) بضم النون , للسيدة المتزوجة

في لبنان خصوصا في المجتمع المسيحي يستخدمون الألقال الفرنسيه ,, مسيو ,, دموازيل ,, مدام

في الخليج والسعوية واليمن يستخدمون الكنية وهي أبو فلان وأم فلان وتعتبر قمة الاحترام من أصغر فراش في مصلحة الى أتخنها شنب

يعني لو ناديت الشيخ زايد أو الملك فهد بأبو فلان بدون أي لقب تعتبر مقبولة

كذلك يستخدمون كلمة ( طويل العمر ) اذا ناديته بغير لقب أو كنيه أو اسم ,, وخصوصاً للأمراء

وهذه نكتة تذكر عن أحد العاملين عند أحد الأمراء

سألوه أهله كنت فين اتأخرت ؟؟ قال لهم كنا بندفن طويل العمر مات النهار ده:D

من الألقاب أيضاً الألقاب التي تطلق على علماء الدين والدعاة

في مصر ودول المغرب العربي مثلاً بينادو الشيخ ( يا مولانا )

في الخليج ينادوه ( يا شيخ )

بس في المغرب لو تقول لست يا شيخة ( حتسمع منها كلام مش مظبوط ) :D

الغريب ومن خلال سماعي لأشرطة العلامة الشيخ الألباني رحمه الله لاحظت أن خواص طلابه المقربين كانو ينادونه ( يا استاذنا ) أو ( أستاذنا )

من الأشياء المؤثرة فعلاً وتوفقت عندها هي عند سماعي لبعض أشرطة العلامة الشيخ ابن عثيمين رحمه الله

كان في درس اسبوعي مفتوح لعوام الناس ,, يسألون أسأله مفتوحه

وكان بعض الحضور ينادي الشيخ بــ ( يا فضيلة الشيخ )

وبعد انصراف الشيخ لدقائق ( لكي يتوضاً أو شيء كهذا )

قال أحد مرافقيه من طلابه لبعض الحضور ( لا تنادوا الشيخ بـ ( يا فضيلة الشيخ ) هذا يضايقه ,, واكتفوا بقولكم ( يا شيخ أحسن الله اليك )

لأن كلمة ( فضيلة ) فيها من التزكية والثناء في وجه الشيخ وهذا منهي عنه

بس فين اللي زي الشيخ ابن عثيمين رحمه الله وأسكنه فسيح جنانه

كذلك اذكر أن الشيخ الألباني رحمه الله كان اذا تحدث عن نفسه يقول ( طلبة العلم أمثالنا ) أو ( طويلب علم مثلي ) ولم يكن يصنف نفسه من العلماء , وهذا هو دأب العلماء حقا

معلش خرجنا برا الموضوع ولكن الكلام جر بعضه

(أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ)(الحديد:16)

رابط هذا التعليق

ولو كنت في مطعم ، او بنزينة ، او اشتريت اي حاجة وتركت المعلوم ، فسيصل لاذنك لحن الباشا ، وتحس بانتفاخ الصدر .

والله مش معاك يا أخ ديماج في الحتة دي !!!

ده الواحد من كتر ما بيسمع ألقاب أصبح لايهتم هو بيتقال له أيه ???

ومن كتر ترديد الألقاب في مصر أصبحت فاقدة المعني واللون والرائحة !!!

ولا بيحصل انتعاش ولا انتفاخ صدر ولا غيره !!! ولما واحد يقولي يا باشمهندس والله بأبقي مش عارف إذا كان بيكلمني أنا وألا العربجي اللي واقف ورايا !!! بصراحة بقت حاجة تخبل !!!

أننـا ندفع ثمـن غالـي لسلبـيـتـنا وسكوتنـا والثمن قـابـل للارتفــاع الى أن تتعـدى تكلفـة السـكوت والخنـوع تكلفـة التغـيير وقتهـا فقـط قـد يحـدث التغـيـيـر

رابط هذا التعليق

ولما واحد يقولي يا باشمهندس والله بأبقي مش عارف إذا كان بيكلمني أنا وألا العربجي اللي واقف ورايا !!!

:D :D :D :) :lol: :D

(أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ)(الحديد:16)

رابط هذا التعليق

ولما واحد يقولي يا باشمهندس والله بأبقي مش عارف إذا كان بيكلمني أنا وألا العربجي اللي واقف ورايا !!!

:D :D :D :) :lol: :D

رابط هذا التعليق

yasser6666

!!! ولما واحد يقولي يا باشمهندس والله بأبقي مش عارف إذا كان بيكلمني أنا وألا العربجي اللي واقف ورايا !!! بصراحة بقت حاجة تخبل !!!

هو العربجى مش انســــان مثلك والا انت شايف انك احسن منه

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...