اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest احمد علي
      0
      انا اشتريت بلايستيشن 4 لابني وهنزل بيه مصر قريب فهل هدفعله جمارك ف المطار مع العلم انه جهاز واحد وطبعا مقفول بكرتونته 
    • 68
      أحنا بالصلاة عالنبي عندنا فى مصر أنظمة جمركية تشيب رأس الكتكوت وهما هناك حسبنها بالورقة والقلم بحيث يخليك تكره اليوم اللي أشتريت فيه عربية من بره ... على سبيل المثال عندنا فى السعودية سعر التويوتا كرولا 2003 = 42000 ريال ( 11000 $ تقريبا ) تيجي بأه نازل مصر بيها يقوم هابدك 45000 جنية جمارك بالتمام والكمال يبقى كده عندك كام .. تعالى نحسبها 42000 ريال * 1.6 جنية سعر صرف الريال دلوقت شفت الأمالة اللى أحنا فيها = 67000 ج + 45000 ج جمارك + قول 5000 ج فرفشة والذي منه ورشه جريئة فى الجمرك علشان تخ
    • 14
      ياجماعة انا عايز اجيب تلفزيون LCD من الرياض وشايف فيه عروض كويسة اليومين دول وده الاسعار لل 32 بوصة سامسونج 1200 سونى 1400 باناسوميك 1150 ترشحولى ايه انا ميال لبانسونيك عشان سعره رخيص فبالتالى لو مااقدرتش انزله مصر فعادى وياترى لو جبت سونى وحبيت انزله بعد سنة مثلا هيحسبه الجمارك بكام وهومستعمل حد قدر يقولناخبرته مع سونى ايه رايكم وماذا تفعل لو كنت مكانى
    • 2
      هل مستهله شراء سياره من السعوديه و انزالها مصر لانى بفكر اشترى تريوس او كارينز او كورولا ومحتار بينهم وكمان لما جيت احسب الجمارك بتعتهم وحتى بعد خصم اعلى نسبه خصم على جمارك السياره و هى 50% لقيت انى لو اشترته من مصر هتكون ارخص بكتير
    • 3
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..... جماعة عندى سؤال .... هل حدعنده معلومات ايه هى شروط نقل ملكية سيارة ايجار منتهى بالتمليك لشخص اخر ثقة؟ وهل يمكن يكون الشخص الاخر يملك سيارة ملك ولا اقساط عليه للبنك ؟
  • أضف...